Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 4:04 pm

Yopi schreef:Met Blind en Klaassen erbij ging het mis tegen PSV, Willem.
Tegen psv werd Ajax toch echt weggecounterd. Compleet andere wedstrijd dan gisteren, met een véél beter Ajax dan gisteren. Maar Rhijn en Boilesen waren niet 100% fit toen en moesten gewisseld worden. En je herinnert je nog dat Andersen er toen in kwam en een persiflage op een professioneel sporter deed. Daarom was ik toen pissig op FdB, v.w.b. gisteren niet.

Je kunt geen goed voetbal + resultaat verwachten in een topper met het middenveld van gisteren. Onmogelijk. Ajax gaat dit seizoen ten onder aan de rookies op het veld en op het pluche.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Yopi » ma jan 26, 2015 4:15 pm

Mwah, ik ga voor mijn oordeel niet over één nacht ijs. Ik erger me al vier jaar aan het tactische gepruts van De Boer. Ik weet zeker dat deze spelers beter kunnen.

De vergelijking met Koe gaat mank. Dat hij tactisch sterk was, wisten we toen al. Zoals we nu weten dat De Boer dat niet is.

Cruijff zei ooit: 'Je zoekt de zwakke punten van de tegenstander en daar begin je met slopen.' Dat wil zeggen: er moet een idee achter het spel zitten. Je probeert de wedstrijd zo te laten verlopen dat je in het voordeel bent. In plaats door te harken tot de negentig minuten erop zitten.
Naar mijn idee heeft De Boer geen plan (A), en een plan B ook al niet. Vandaar die hopeloze wissels, want als je niet weet wat je om wilt zetten, stuur je gewoon een spits voor een spits.

Vooraf wist iedereen dat de mogelijkheden aan de zijkant lagen. Bij Kishna, in dit geval. Speel daar dan op. Probeer niet door het midden te combineren. Wat wilde Ajax nu eigenlijk? Vastzetten? Inzakken? Tot in de doelmond doorcombineren? Over de vleugels spelen? Wat o wat was het tactisch concept?

Natuurlijk gaat het om de kwaliteiten van de spelers. Desondanks hebben spelers houvast aan een strijdplan, een strategie. Jonge spelers hebben dat misschien wel nodig.

Achteraf zei De Boer dat hij de spelers lamlendig vond. Lamlendig? Tegen F. in de Arena? Ik geloof er geen zak van. Of de spelers waren conditioneel niet in orde, of ze konden het niet belopen doordat de tactiek niet klopte en de afstanden te groot waren. In beide gevallen moet hij in de spiegel kijken.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33925
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Duke » ma jan 26, 2015 4:41 pm

Raymond Verheijen weet het antwoord op die laatste vraag wel, Yopi.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7368
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Trab » ma jan 26, 2015 4:54 pm

Yopi schreef:Mwah, ik ga voor mijn oordeel niet over één nacht ijs. Ik erger me al vier jaar aan het tactische gepruts van De Boer. Ik weet zeker dat deze spelers beter kunnen.

De vergelijking met Koe gaat mank. Dat hij tactisch sterk was, wisten we toen al. Zoals we nu weten dat De Boer dat niet is.

Cruijff zei ooit: 'Je zoekt de zwakke punten van de tegenstander en daar begin je met slopen.' Dat wil zeggen: er moet een idee achter het spel zitten. Je probeert de wedstrijd zo te laten verlopen dat je in het voordeel bent. In plaats door te harken tot de negentig minuten erop zitten.
Naar mijn idee heeft De Boer geen plan (A), en een plan B ook al niet. Vandaar die hopeloze wissels, want als je niet weet wat je om wilt zetten, stuur je gewoon een spits voor een spits.

Vooraf wist iedereen dat de mogelijkheden aan de zijkant lagen. Bij Kishna, in dit geval. Speel daar dan op. Probeer niet door het midden te combineren. Wat wilde Ajax nu eigenlijk? Vastzetten? Inzakken? Tot in de doelmond doorcombineren? Over de vleugels spelen? Wat o wat was het tactisch concept?

Natuurlijk gaat het om de kwaliteiten van de spelers. Desondanks hebben spelers houvast aan een strijdplan, een strategie. Jonge spelers hebben dat misschien wel nodig.

Achteraf zei De Boer dat hij de spelers lamlendig vond. Lamlendig? Tegen F. in de Arena? Ik geloof er geen zak van. Of de spelers waren conditioneel niet in orde, of ze konden het niet belopen doordat de tactiek niet klopte en de afstanden te groot waren. In beide gevallen moet hij in de spiegel kijken.
Hier ben ik het helemaal mee eens :biggthumpup.gif:

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 6:45 pm

Yopi schreef: Vooraf wist iedereen dat de mogelijkheden aan de zijkant lagen. Bij Kishna, in dit geval. Speel daar dan op. Probeer niet door het midden te combineren.

...

Natuurlijk gaat het om de kwaliteiten van de spelers.
Je blijft voorbij gaan aan de kwaliteit van het middenveld van gisteren. Of het ontbreken van kwaliteit. Dat is natuurlijk je goed recht, maar de praktijk wees uit dat die linie de voorhoede zegge en schrijve nul keer goed wist te bedienen. Kishna liep er voor spek en bonen bij, helemaal alleen kan ie het ook niet.

Van Serero weten we dat hij geen openingen schept d.m.v. passing. Andersen is dé hype van het seizoen. Helaas kan ie er bedroevend weinig van, in ieder opzicht. Van Bazoer kon je weinig meer verwachten dan hetgeen ie bood. Backs deden weinig goed en Moisander gaat écht niet inschuiven met die brokkenpiloot naast zich. Schöne komt handelingssnelheid tekort.

Hoe FdB hier chocola van moet maken en tactisch faalt is me een raadsel. Ajax komt simpelweg een bak kwaliteit tekort. Hetgeen (nogmaals) een beleidskeuze is én te wijten valt aan verregaande bedrijfsblindheid van de technisch eindverantwoordelijken. Ze geven veel geld uit voor spelers die er geen hout van kunnen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 26, 2015 6:56 pm

Het is inderdaad een kwestie van kwaliteit (het ontbreken daarvan door blessures en niet beschikbaar hebben). En dan is ervaring en mentaliteit ook kwaliteit (weten wat een wedstrijd vraagt).

Ik denk dat we gisteren een betere wedstrijd hadden gehad met Kishna en El Ghazi op de flanken en Schöne als hangende spits op het middenveld. Dan nog was het wedstrijdbeeld grotendeels hetzelfde geweest, maar had je gevaarlijker kunnen zijn in de omschakeling.

Ik ben benieuwd of ze nog wat gaan doen. Gezien de vele wedstrijden dit seizoen (2x feyenooit, PEC, Grun, Utreg......) en Klaassen die er mogelijk een tijdje uitligt, verwacht ik dat ze toch gaan schakelen mbt Sinkgraven. Is ook niet de oplossing, maar in ieder geval een verbetering. Sinkgraven brengt naast voetballende kwaliteiten ook een stukje gif mee in zijn spel.
Laatst gewijzigd door Ajaciedjuh op ma jan 26, 2015 7:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 7:19 pm

Ajaciedjuh schreef: Ik ben benieuwd of ze nog wat gaan doen.
Ik denk dat 'ze' idd wat moeten doen. De aankopen vd Hoorn, Sig, Duarte, Andersen, Milik, Viergever, Zimling, Boer e.c. onder de loep nemen. Het zou ook goed zijn wanneer een extern persoon het functioneren van die technisch hartkleppen eens tegen het licht zou houden.

Het is simpel zat: wanneer ik een project staff met mensen die er geen hout van kunnen, dan haal ik mijn targets niet. Het TH zegt: de echt goeien kan ik niet betalen. Dus staff ik mijn project met vrij dure prutsers en rookies. In plaats van dat ze zeggen: we hebben met die vrij dure prutsers een hele rits aan fouten gemaakt en moeten onze selectiecriteria aanpassen om voor een veel betere staffing te zorgen. Maar ze zien het niet en willen in plaats daarvan nog veel meer rookies op Ajax-1 loslaten. Dat gaat natuurlijk faliekant verkeerd aflopen.
Gezien de vele wedstrijden dit seizoen (2x feyenooit, PEC, Grun, Utreg......) en Klaassen die er mogelijk een tijdje uitlicht, verwacht ik dat ze toch gaan schakelen mbt Sinkgraven. Is ook niet de oplossing, maar in ieder geval een verbetering. Sinkgraven brengt naast voetballende kwaliteiten ook een stukje gif mee in zijn spel.
Sinkgraven is een ventje van 19. Wanneer je die nu, in dit elftal, in het diepe gooit verzuipt ie ook. Ajax heeft simpelweg de behoefte aan een roerganger op het middenveld. Stel je iemand als Nigel tussen dit grut voor, iemand waaraan ze zich kunnen optrekken.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door InnerHarbour » ma jan 26, 2015 7:26 pm

wimpey schreef:Stel je iemand als Nigel tussen dit grut voor, iemand waaraan ze zich kunnen optrekken.
Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
YNWA

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » ma jan 26, 2015 7:29 pm

wimpey schreef: Ajax komt simpelweg een bak kwaliteit tekort. Hetgeen (nogmaals) een beleidskeuze is én te wijten valt aan verregaande bedrijfsblindheid van de technisch eindverantwoordelijken. Ze geven veel geld uit voor spelers die er geen hout van kunnen.
Zeker waar. Maar dat is dan toch des te meer reden dat juist FdB met de vuist op tafel slaat, die rifraf van Marc c.s. weigert en investeringen in kwaliteit en balans eist? Hij is de Godfather van het Vlaggenschip, dat is zijn eindverantwoordelijkheid. Heeft ie kennelijk niet gedaan, het was allemaal wel prima zo. "Ik maak er wel weer wat van, jongens." Deze zomer, nu deze winterstop blijkbaar weer. Daarmee is niet alleen dat vervloekte TH, maar ook hij medeverantwoordelijk voor de huidige malaise.
Success will tear us apart.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 7:31 pm

InnerHarbour schreef: Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Nigel is een voorbeeld. Andere clubs halen in de persoon van Ahmadi of Guardado een kwaliteitsspeler die het elftal een boost geeft. Het TH komt met Zimling aankakken.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 26, 2015 7:31 pm

InnerHarbour schreef:
wimpey schreef:Stel je iemand als Nigel tussen dit grut voor, iemand waaraan ze zich kunnen optrekken.
Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Zie hier het grote probleem waar Ajax tegenaan loopt. Ajax moet het hebben van een terugkerende Vertonghen en dat soort gasten (Huntelaar). Aan de andere kant zijn ze wel bereid om de beurs te trekken gezien de concrete interesse van Eto'o. Ze willen simpelweg niet komen, maar nog veel belangrijker het (scouting-)netwerk is niet op orde.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » ma jan 26, 2015 7:41 pm

wimpey schreef:
InnerHarbour schreef: Zouden we allemaal graag zien maar het probleem blijft dat de Nigel de Jongs van deze wereld geen zin hebben om 3 miljoen euro in te leveren om fijn tegen Willem II of Cambuur te ballen.
Nigel is een voorbeeld. Andere clubs halen in de persoon van Ahmadi of Guardado een kwaliteitsspeler die het elftal een boost geeft. Het TH komt met Zimling aankakken.
Makkelijk dit. El Ahmadi verdient een godsvermogen en pakt goed uit. Guardado idem. Waren ook geen zekerheidjes toen ze de poort binnen kwamen wandelen. De terugkeer van van Bommel was een fiasco en Mathijsen, Boulahrouz of die Kazim-Kazim bakken er ook helemaal niks van. Ajax handelde top met Poulsen en heeft nu een misser te pakken met Zimling. Doe nu niet alsof ze daar bij PSV en bij Feyenoord het licht hebben uitgevonden.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 7:42 pm

Zuidema schreef: Daarmee is niet alleen dat vervloekte TH, maar ook hij medeverantwoordelijk voor de huidige malaise.
OK, draaien we het eerdere scenario effe om. FdB is 'leading' qua transfers. Je hebt dan 3 man in dat TH zitten, die niet in staat zijn om een betere speler te vinden dan waar de trainer mee op de proppen komt. Ook dat zou triest zijn, Z! Duarte, Hoorn, Zimling e.c.: dat is gewoon triest. Daar staan we echt heel erg mee voor lul.

En in plaats van het probleem aan te pakken, worden onzinverhalen de wereld in gestuurd. Kwaliteit is te duur, de prutsers bewijzen dat we nóg meer op de jeugd in moeten zetten. Dat soort prietpraat trek ik echt heel slecht, want met dergelijk mismanagement zijn we in no time terug in the late nineties en de 2e helft van het vorig decennium.

Ajax heeft sportief een matig kalenderjaar 2014 achter de rug. Zo onderhand zou er op bestuurlijk niveau een belletje moeten gaan rinkelen. Je kunt je afvragen of de rookies die Ajax runnen op hun taak berekend zijn.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 26, 2015 7:45 pm

Ik kan me nog een interview met Overmars herinneren dat hij na zijn eerste jaar aangaf dat ze de scouting gingen reorganiseren. Dat is toch alweer een aantal jaren geleden. De jeugdscouting is redelijk tot goed, maar scouting voor het eerste team is prut. Dat mag het technisch hart zich aanrekenen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door wimpey » ma jan 26, 2015 7:46 pm

Peter schreef: Doe nu niet alsof ze daar bij PSV en bij Feyenoord het licht hebben uitgevonden.
Dat doe ik dan ook niet. Al sinds 1/9'14 is duidelijk waar het aan schort. En er wordt niets aan gedaan.

Zimling is geen incident trouwens. Ze jagen er behoorlijk wat geld doorheen, met een zeer geringe ROI. Prutswerk dus.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » ma jan 26, 2015 7:47 pm

Ajaciedjuh schreef:Ik kan me nog een interview met Overmars herinneren dat hij na zijn eerste jaar aangaf dat ze de scouting gingen reorganiseren. Dat is toch alweer een aantal jaren geleden. De jeugdscouting is redelijk tot goed, maar scouting voor het eerste team is prut. Dat mag het technisch hart zich aanrekenen.
Is dat zo? Nogmaals, Zuidema gaf het elders al aan, maar je hebt daar totaal geen zicht op. Wie weet geeft persoon X wel een lijstje met vijf fantastische namen, maar geeft Marc of Frank de Boer aan dat ze meer fiducie hebben in van der Hoorn of Zimling. Dat is het lot van de scout. Je kan fantastische namen aandragen, maar dan nog is het geen zekerheid dat ze er wat mee doen. Het sneue is dan ook nog eens dat als Ajax kiest voor Zimling, de zwarte piet bij de scouting wordt gelegd. Die is dan zogenaamd prut.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47977
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door peter » ma jan 26, 2015 7:56 pm

wimpey schreef:
Peter schreef: Doe nu niet alsof ze daar bij PSV en bij Feyenoord het licht hebben uitgevonden.
Dat doe ik dan ook niet. Al sinds 1/9'14 is duidelijk waar het aan schort. En er wordt niets aan gedaan.

Zimling is geen incident trouwens. Ze jagen er behoorlijk wat geld doorheen, met een zeer geringe ROI. Prutswerk dus.
Ik vind dat ze de plank missen hebben geslagen bij het versterken van het middenveld. In het begin was daar het idee dat Viergever op 6 kwam te spelen, maar dat mislukte. Dat is mismanagement, want nu heb je daar een probleem. Zimling, die uit de koker van Frank de Boer kwam, is in geen enkel opzicht een versterking en dan wordt het dus flinterdun.
Ik vind juist dat de gevestigde orde nu door de mand valt. De sterkho..(kuch)... basisspeler van vorig jaar laten dit jaar geen progressie zien of vallen zelfs erg tegen. Het zijn mannen als Boilesen, Moisander, van Rhijn en Schone die dit jaar ver onder de ondergrens schieten. Daar ligt het grootste probleem. Op de een of andere manier krijgt de Boer deze jongens niet meer gemotiveerd (?) om op topniveau te acteren. Serero en Klaassen tonen progressie, maar daar houdt het dan ook echt bij op. Dat zijn teveel minnetjes en dat is de hoofdoorzaak van het probleem.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » ma jan 26, 2015 8:06 pm

wimpey schreef: OK, draaien we het eerdere scenario effe om. FdB is 'leading' qua transfers. Je hebt dan 3 man in dat TH zitten, die niet in staat zijn om een betere speler te vinden dan waar de trainer mee op de proppen komt. Ook dat zou triest zijn, Z! Duarte, Hoorn, Zimling e.c.: dat is gewoon triest. Daar staan we echt heel erg mee voor lul.

En in plaats van het probleem aan te pakken, worden onzinverhalen de wereld in gestuurd. Kwaliteit is te duur, de prutsers bewijzen dat we nóg meer op de jeugd in moeten zetten. Dat soort prietpraat trek ik echt heel slecht, want met dergelijk mismanagement zijn we in no time terug in the late nineties en de 2e helft van het vorig decennium.

Ajax heeft sportief een matig kalenderjaar 2014 achter de rug. Zo onderhand zou er op bestuurlijk niveau een belletje moeten gaan rinkelen. Je kunt je afvragen of de rookies die Ajax runnen op hun taak berekend zijn.
Ben ik volledig met je eens, Wimpey. Het TH levert al enkele jaren een brevet van onvermogen af, zit maar te draaikonten en uit zijn nek te lullen en dat ben ik net zo spuugzat als jij. Maar ik weiger de schuldvraag uitsluitend bij het TH te leggen. Er is heel veel voor Frank te zeggen, maar hij heeft hierin ook een rol, dan wel verantwoordelijkheid als dé manager van het Vlaggenschip. Anders kan hij ook flink tekeer gaan en nu laat hij zich met zoete broodjes en ander geneuzel van het TH als een mak schaap naar de slachtbank leiden? Uit een verkeerd soort loyaliteit en zuinigheid?

Erger nog: kennelijk heeft hij met die acceptatie een houding gehad van "het is me de afgelopen jaren gelukt, het zal me dit jaar ook wel lukken."" Daaruit spreekt dan niet alleen een kwalijk verkeerde inschatting van de huidige selectie, maar eigenlijk ook een gevaarlijk stuk zelfoverschatting. Frank heeft de afgelopen jaren wonderen verricht met een steeds verder afkalvende selectie, maar ergens bereik je dan toch eens de limiet. Die had hij volgens mij moeten onderkennen en in actie moeten komen. "Nu is het genoeg, de selectie bereikt nu een ondergrens waar ik niet meer goed mee kan presteren."
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » ma jan 26, 2015 8:10 pm

De resultante van 2014/15 is toch niet alleen maar aan 2014 te danken? Dat was een zich aankondigende 'ramp'.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » ma jan 26, 2015 8:11 pm

Zuidema schreef: Frank heeft de afgelopen jaren wonderen verricht met een steeds verder afkalvende selectie, maar ergens bereik je dan toch eens de limiet. Die had hij volgens mij moeten onderkennen en in actie moeten komen. "Nu is het genoeg, de selectie bereikt nu een ondergrens waar ik niet meer goed mee kan presteren."
Met ook wel een beetje hulp van de falende concurrentie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » ma jan 26, 2015 8:14 pm

Peter schreef: Ik vind juist dat de gevestigde orde nu door de mand valt. De sterkho..(kuch)... basisspeler van vorig jaar laten dit jaar geen progressie zien of vallen zelfs erg tegen. Het zijn mannen als Boilesen, Moisander, van Rhijn en Schone die dit jaar ver onder de ondergrens schieten. Daar ligt het grootste probleem. Op de een of andere manier krijgt de Boer deze jongens niet meer gemotiveerd (?) om op topniveau te acteren. Serero en Klaassen tonen progressie, maar daar houdt het dan ook echt bij op. Dat zijn teveel minnetjes en dat is de hoofdoorzaak van het probleem.
Eens. Maar als je dat constateert als TH en FdB, dan kom je toch in actie? De 4-0 tegen Vitesse, de mazzelige 2-0 tegen Excelsior en noem ze maar op zijn toch allemaal wake-up calls dat er iets vies fout zit? Ik begrijp dat het verdomde moeilijk is om in de winterstop iets te corrigeren in de selectie (vooral in het middenveld), maar dat er nu totaal niets gebeurt vind ik ook wel heel erg schrijnend. Er is kennelijk ook helemaal geen plan wat dat betreft. We rotten gewoon vrolijk verder.
Success will tear us apart.

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Rutger » ma jan 26, 2015 8:21 pm

Misschien is het voor Frank de Boer en/of het Technisch Hart wel eens goed dat ze nu de deksel op hun neus krijgen. Dan weten ze dat er echt wat bij moet om potten te kunnen breken, zowel in de competitie als op Europees niveau. Dat besef lijkt nu nog steeds te ontbreken, overal lijken er excuses voor worden gezocht. De realiteit is een gebrek aan kwaliteit.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Zuidema » ma jan 26, 2015 8:23 pm

zeux schreef:
Zuidema schreef: Frank heeft de afgelopen jaren wonderen verricht met een steeds verder afkalvende selectie, maar ergens bereik je dan toch eens de limiet. Die had hij volgens mij moeten onderkennen en in actie moeten komen. "Nu is het genoeg, de selectie bereikt nu een ondergrens waar ik niet meer goed mee kan presteren."
Met ook wel een beetje hulp van de falende concurrentie.
Oh ja, dat heeft zeker ook meegespeeld. Om dezelfde reden zitten Ajax en F. met hun gezwalk nu de rode loper uit te leggen voor het kampioenschap van Psv. Dat eigenlijk aan 5 spelers op titelniveau en verder wat middelmaat genoeg lijkt te hebben om die schaal binnen te harken. Zou Ajax toch heel bekend moeten voor komen hoe dat nationaal werkt en hoe dat bereikt kan worden. Desalniettemin blijft het een prestatie van Frank, dat het hem met steeds minder kwaliteit toch steeds weer gelukt is.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door Ajaciedjuh » ma jan 26, 2015 8:41 pm

Peter schreef:
Ajaciedjuh schreef:Ik kan me nog een interview met Overmars herinneren dat hij na zijn eerste jaar aangaf dat ze de scouting gingen reorganiseren. Dat is toch alweer een aantal jaren geleden. De jeugdscouting is redelijk tot goed, maar scouting voor het eerste team is prut. Dat mag het technisch hart zich aanrekenen.
Is dat zo? Nogmaals, Zuidema gaf het elders al aan, maar je hebt daar totaal geen zicht op. Wie weet geeft persoon X wel een lijstje met vijf fantastische namen, maar geeft Marc of Frank de Boer aan dat ze meer fiducie hebben in van der Hoorn of Zimling. Dat is het lot van de scout. Je kan fantastische namen aandragen, maar dan nog is het geen zekerheid dat ze er wat mee doen. Het sneue is dan ook nog eens dat als Ajax kiest voor Zimling, de zwarte piet bij de scouting wordt gelegd. Die is dan zogenaamd prut.
:biggthumpup.gif: Daar heb je wel gelijk in, maar we kunnen in ieder geval concluderen dat het TH als eindverantwoordelijke faalt in deze. Omdat ze niks doen met het wel op orde zijnde netwerk en trekken der eigen plan. Of dat het netwerk niet op orde is. In beide situaties zijn eindverantwoordelijk en falen ze in deze.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Feyenoord 25-01-2015

Bericht door zeux » ma jan 26, 2015 8:46 pm

Zuidema schreef:
zeux schreef:
Zuidema schreef: Frank heeft de afgelopen jaren wonderen verricht met een steeds verder afkalvende selectie, maar ergens bereik je dan toch eens de limiet. Die had hij volgens mij moeten onderkennen en in actie moeten komen. "Nu is het genoeg, de selectie bereikt nu een ondergrens waar ik niet meer goed mee kan presteren."
Met ook wel een beetje hulp van de falende concurrentie.
Oh ja, dat heeft zeker ook meegespeeld. Om dezelfde reden zitten Ajax en F. met hun gezwalk nu de rode loper uit te leggen voor het kampioenschap van Psv. Dat eigenlijk aan 5 spelers op titelniveau en verder wat middelmaat genoeg lijkt te hebben om die schaal binnen te harken. Zou Ajax toch heel bekend moeten voor komen hoe dat nationaal werkt en hoe dat bereikt kan worden. Desalniettemin blijft het een prestatie van Frank, dat het hem met steeds minder kwaliteit toch steeds weer gelukt is.
True, mijn issue is dus ook niet heel direct Frank (al heb ik het idee dat hij het dit seizoen niet 'vind'), maar meer de totale approach van de club in het samenstellen van de selectie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie