Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Jöhnk » za jan 10, 2015 5:24 pm

Jammer dat Schalke 5-3-2 speelt. Ajax werd niet echt getest.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door wimpey » za jan 10, 2015 5:25 pm

AEG nog met de 2-0 dankzij Schöne.

Bazoer en Hoorn maakten op mij een behoorlijke indruk. Was wel een friendly natuurlijk. Ajax gaf niet veel weg. Selectie is wel vrij breed, maar ik zou er op het middenveld nog wel een directe versterking bij willen zien.

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door jamie » za jan 10, 2015 5:30 pm

arme van der sar. alle stormtroopers willen met hem op de photo. :biggrin.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Zuidema » za jan 10, 2015 6:16 pm

wimpey schreef:Was wel een friendly natuurlijk.
Tegen een tegenstander die 3 dagen in training is en over 3 weken zijn eerste officiele wedstrijd heeft. Vond Andersen en Milik trouwens slecht tot zeer slecht. Afgezien van Miliks prima doelpunt natuurlijk. Serero vond ik wel erg sterk spelen. Schöne, Cillessen en ook Hoorn heel behoorlijk. Verder Kishna een paar leuke momentjes. Rest matig tot gemiddeld. Overall weer veel geneuzel in balbezit en weinig doortastends naar voren, totdat de tegenstander veel ruimte ging weggeven. Nog steeds hetzelfde (boring) liedje dus. Zal in het eggie wel weinig anders zijn, vrees ik. Nou ja, zolang we die titel maar weer pakken is alles goed.
Success will tear us apart.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door wimpey » za jan 10, 2015 6:27 pm

Zuidema schreef: Overall weer veel geneuzel in balbezit en weinig doortastends naar voren, totdat de tegenstander veel ruimte ging weggeven. Nog steeds hetzelfde (boring) liedje dus. Zal in het eggie wel weinig anders zijn, vrees ik. Nou ja, zolang we die titel maar weer pakken is alles goed.
Het was dus een friendly. Ik mis ook wel wat kwaliteit. Maar dan zie je Bazoer en AEG invallen en die brachten leven in de brouwerij. Sigmans viel ook niet slecht in trouwens. En Hoorn mist wendbaarheid en snelheid, maar speelde een degelijke pot. Met de kop is ie prima.

Ze doen het nu eenmaal 'zo' (met veel jeugd en de hand op de knip) en daar kan ik wel mee leven. Er zit veel talent in waarvan we in de nabije toekomst gaan genieten.

Lionel
Berichten: 47510
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Lionel » za jan 10, 2015 6:31 pm

Ligt het probleem niet ook aan de tactiek/spelopvatting?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door wimpey » za jan 10, 2015 6:36 pm

Lionel schreef:Ligt het probleem niet ook aan de tactiek/spelopvatting?
Ik heb de indruk dat dit materiaal presteert wat het presteert dankzij FdB. En dat het met vrijwel ieder ander minder zou zijn.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Zuidema » za jan 10, 2015 6:48 pm

Lionel schreef:Ligt het probleem niet ook aan de tactiek/spelopvatting?
FdB kiest voor pragmatisme met deze spelers om toch tot resultaat te komen. Dat is natuurlijk zijn goed recht en de winnaar heeft altijd gelijk. Maar ik blijf het knagende gevoel houden dat Ajax ook met deze spelers veel gedurfder en aansprekender kan spelen zonder direct in het mes te hoeven lopen. Ik vind de handrem er vaak wel heel erg op zitten en het blijft wat mij betreft ook erg statisch en voorspelbaar naar voren. Dat is al een tijdje zo en dat verandert natuurlijk niet zomaar in een winterstopje. De talenten ogen in ieder geval veelbelovend, hopelijk kunnen die straks het veldspel wat opleuken.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Giacomo Puccini » za jan 10, 2015 9:10 pm

Cilessen, Van der Hoorn en El Ghazi waren goed, de rest zo zo. Prima spitsengoal van Milik.
Ajax!

jamie
Berichten: 898
Lid geworden op: zo apr 19, 2009 9:51 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door jamie » zo jan 11, 2015 5:19 am

Ik vond Serero ook goed spelen.

Er zaten veel jonge Ajax fans in Ajax shirts en sjaaltjes achter de bank van Ajax. De enige speler de even zwaaide naar hun toe was Milik. Wel tof van hem.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Yopi » zo jan 11, 2015 3:43 pm

Ik erger me kapot aan Schöne. Hij haalt telkens de vaart uit het spel omdat hij nog moet bedenken wat hij wil als hij de bal krijgt. Nu hij minder scoort is hij een storende factor, vind ik.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Thijs » zo jan 11, 2015 4:01 pm

Ik zag laatst een lijstje van Opta sports waarin stond dat Schöne wel ongelofelijk veel kansen creëert. Komen komende dagen wat artikeltjes over op Ajax.nl. (Niet over Schöne, wel over andere statistieken van de eerste seizoenshelft)
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Yopi » zo jan 11, 2015 4:13 pm

Wat zijn dat dan voor statistieken? Ik weet wat ik zie: Schöne die steeds rondhobbelt met de bal tot de ruimte weg is. Hij kan aardig mee in het omsingelingsvoetbal dat Ajax soms speelt, maar is een van de redenen dat Ajax dat omsingelingsvoetbal moet spelen. Hij heeft een redelijke techniek maar hij denkt niet snel genoeg.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Thijs » zo jan 11, 2015 4:54 pm

Hij staat op de 5e plek van eredivisiespelers met assists en gecreëerde kansen. (6 assists, 31 kansen gecreëerd)

Op 4 staat Narsingh, op 3 Jetro Willems, op 2 Tommy Oar en op 1...Davy Klaassen. 8 assists en 32 kansen.

Goed, het is inderdaad de vraag wat je aan sommige statistieken hebt.

Ander onbelangrijk statistiekje: Schöne staat op de derde plek qua overtredingen zonder een gele kaart te krijgen. Er is 21 keer tegen hem gefloten, maar nog nooit geel. :smile-ajax.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Zuidema » zo jan 11, 2015 8:18 pm

Yopi schreef: Ik weet wat ik zie: Schöne die steeds rondhobbelt met de bal tot de ruimte weg is. Hij kan aardig mee in het omsingelingsvoetbal dat Ajax soms speelt, maar is een van de redenen dat Ajax dat omsingelingsvoetbal moet spelen. Hij heeft een redelijke techniek maar hij denkt niet snel genoeg.
Vind ik wel meevallen, Yopi. Sluwe voetballer, die in ieder geval niet met oogkleppen rondloopt. Maar misschien kan ik hem ook wel waarderen, omdat de meetlat bij Ajax inmiddels zo verdomde laag gelegd moet worden qua gogme. Tegenwoordig moet je al dolblij zijn als een speler een bal op maat aflegt op een ploeggenoot die er veel beter voor staat om af te maken. Bijvoorbeeld de bal op Zivkovic voor de 2-0 tegen Excelsior en de bal op AEG voor de 2-0 tegen Schalke. Groot nadeel bij Schöne voor een aanvaller vind ik wel zijn gebrek aan wendbaarheid, dynamiek en diepgang.
Success will tear us apart.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Yopi » zo jan 11, 2015 11:08 pm

Zo ingewikkeld is het niet om een bal breed te leggen.

Ik leg de lat nog steeds hoog. Uiteraard ten onrechte. Op dit moment. Maar gelukkig zie ik bij de A1 spelers die sneller denken.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door zeux » zo jan 11, 2015 11:09 pm

Schöne is volgens mij zo'n speler die je pas mist als hij niet meer in de selectie zit. In ieder geval bij zo'n jonge ploeg als Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Giacomo Puccini » zo jan 11, 2015 11:19 pm

Schöne heeft volop waarde voor Ajax, maar hij wordt nu voorbijgestreefd door El Ghazi en Kishna. Denk daarom dat we hem volgend seizoen op voetbalgebied niet gaan missen, maar wel qua persoonlijkheid. Ajax zit niet zo ruim in de volwassen, stabiele spelers.
Ajax!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door zeux » zo jan 11, 2015 11:28 pm

Giacomo Puccini schreef:Schöne heeft volop waarde voor Ajax, maar hij wordt nu voorbijgestreefd door El Ghazi en Kishna. Denk daarom dat we hem volgend seizoen op voetbalgebied niet gaan missen, maar wel qua persoonlijkheid. Ajax zit niet zo ruim in de volwassen, stabiele spelers.
Volgend seizoen kan een ander verhaal zijn, al blijf ik vinden dat routine nodig is. Met Moisander die zeer waarschijnlijk gaat vertrekken, wordt de spoeling wel erg dun.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Yopi » zo jan 11, 2015 11:43 pm

zeux schreef:Schöne is volgens mij zo'n speler die je pas mist als hij niet meer in de selectie zit. In ieder geval bij zo'n jonge ploeg als Ajax.
Juist niet. Het is zo'n speler die je snel vergeten bent.

@GP: precies. Die fantasista's op de vleugels. Dan op het middenveld naast Serero ook bijvoorbeeld Bazoer. En een creatieve jongen. Dus Bazoer, Klaassen en Serero. Daar zit alles in. Het middenveld zal moeten compenseren dat die jochies geen grootste meeverdedigers zijn.
Laatst gewijzigd door Yopi op zo jan 11, 2015 11:46 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Zuidema » zo jan 11, 2015 11:44 pm

Yopi schreef:Zo ingewikkeld is het niet om een bal breed te leggen.
Nee, maar je zal ze bij het huidige Ajax de kost geven die in zo'n positie niet afleggen maar zelf schieten. AEG blijkt er vaak zo eentje te zijn. Begrijpelijk, hij is nog bloedjong en nu nog vooral met zijn eigen hachje bezig. Dat komt allemaal nog wel. Maar in die 'armoede' vind ik het dan toch wel plezierig dat er in ieder geval nog eentje het overzicht en de rust behoudt en met wat gogme speelt.
Ik leg de lat nog steeds hoog. Uiteraard ten onrechte. Op dit moment. Maar gelukkig zie ik bij de A1 spelers die sneller denken.
Ik leer het maar niet af. Hou me steeds voor met wat voor kaliber spelers Ajax zich tegenwoordig behelpen moet en waarom. En dat je er niet veel van moet verwachten. Maar als ik dan weer zie hoeveel er in de basics opnieuw misgaat in een wedstrijd, begin ik me toch weer kapot te ergeren. Verdomme, hoe laag moet je de meetlat wel niet leggen qua techniek/balbehandeling, gogme? Dat een Milik bijvoorbeeld zelfs een simpele bal one-touch niet terug kan leggen of door kan tikken, maar dat die dan buiten bereik van alles en iedereen over de zijlijn rolt. Pfffff... En dat bij Ajax. Er zijn natuurlijk ook hoopvolle ontwikkelingen (AEG, Kishna, nog een paar) maar ik hoop toch wel dat die veelbelovende jongens in de A1 rap de stap kunnen maken en dat ze dat level in de A1 ook op het Vlaggenschip kunnen laten zien. Dat we eindelijk AJAX weer eens te zien krijgen.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33605
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door zeux » zo jan 11, 2015 11:49 pm

Yopi schreef:
zeux schreef:Schöne is volgens mij zo'n speler die je pas mist als hij niet meer in de selectie zit. In ieder geval bij zo'n jonge ploeg als Ajax.
Juist niet. Het is zo'n speler die je snel vergeten bent.
Het gebrek aan ervaring/routine/'leeftijd' wordt de achilleshiel van Ajax.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Yopi » ma jan 12, 2015 12:01 am

Dat is duidelijk, Zuidema. De jeugdopleiding leverde net-nietjes af. Ik vind Nouri, Appie, Cerny maar bijvoorbeeld ook Carel Eiting snelle denkers met een goede techniek. Die jongen worden nu achter hun flikker gezeten, zoals dat vroeger ook gebeurde. De lat gaat omhoog. Daar zullen we op moeten wachten, want deze jongens kunnen domweg niet beter.

Het begint met talent, maar dat is niet genoeg. Neem Eriksen. Hij stak er in de jeugd toch wel bovenuit. De rest kon er namelijk weinig van. Lekker gemakkelijk. Vaak deed hij er weinig aan tot de tegenstander kapot gespeeld was. Dan was er ruimte en hoefde hij die vervelende duels niet aan. Ik stond dat eens te bekijken en dacht: dit zou Cruijff nooit pikken. Die schopte je meteen naar een lager team. Een talent moet leren altijd voor de beste oplossing te kiezen en niet voor de gemakkelijkste. Anders wordt hij niet beter.

Tja, Milik... Ik zie wel iets ind ie jongen. Tegelijkertijd moet hij bijna alles nog leren. Toch denk ik dat er bij hem nog rek in zit. Ik zie hopelozer gevallen in deze selectie. Onze elegante IJslandse ruin bijvoorbeeld. :1evil.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Giacomo Puccini » ma jan 12, 2015 12:15 am

Yopi schreef:
zeux schreef:Schöne is volgens mij zo'n speler die je pas mist als hij niet meer in de selectie zit. In ieder geval bij zo'n jonge ploeg als Ajax.
Juist niet. Het is zo'n speler die je snel vergeten bent.

@GP: precies. Die fantasista's op de vleugels. Dan op het middenveld naast Serero ook bijvoorbeeld Bazoer. En een creatieve jongen. Dus Bazoer, Klaassen en Serero. Daar zit alles in. Het middenveld zal moeten compenseren dat die jochies geen grootste meeverdedigers zijn.
Donny van de Beek op korte termijn in plaats van Serero en we zijn het eens! :biggthumpup.gif:

Klaassen en Cilessen, die jongens helpen Ajax vooruit, zowel qua klasse als wat betreft persoonlijkheid en ervaring. Schöne en Serero scoren bijna altijd een voldoende maar meer dan dit wordt het niet dus voor een betere jeugdspeler wil ik ze direct inruilen. Laten we die nu toevallig hebben.

Ik maak me meer zorgen over Veltman en Moisander. Die scoren zelden een voldoende maar de jeugd, concurrentie en Overmars laten het helaas afweten.
Ajax!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Schalke 04 op 10-01-2015

Bericht door Zuidema » ma jan 12, 2015 12:29 am

Yopi schreef: Tja, Milik... Ik zie wel iets ind ie jongen. Tegelijkertijd moet hij bijna alles nog leren. Toch denk ik dat er bij hem nog rek in zit. Ik zie hopelozer gevallen in deze selectie. Onze elegante IJslandse ruin bijvoorbeeld. :1evil.gif:
Oh ja, ik heb Milik 10 keer liever in de spits dan onze IJslandse vriend. Heeft veel meer potentie en laat zo jong ook al heel interessante kwaliteiten zien. Vooral die linkerpoot van hem is formidabel. Maar vaak heb ik ook wel iets van: 'god jongen, wat moet er nog veel verbeterd worden bij je, voordat je echt een spits voor Ajax bent.' Maar ja, betere alternatieven zijn niet te betalen of vinden Ajax niet interessant. Dus we hebben niet zoveel te willen. Dan toch Milik maar in de steigers zetten en hopen dat ie het snel oppikt.
Success will tear us apart.

Plaats reactie