Excelsior - Ajax 21-12-2014

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Giacomo Puccini » zo dec 21, 2014 4:52 pm

zeux schreef:
mattie schreef:Weer blijft lieverdje Schone staan.. mijn god..
Meningen zijn verdeeld. Pastoor vond hem belangrijk, omdat hij als enige sleurde en werkte om er nog iets van te maken in deze wedstrijd.
Eens met Pastoor. Dit maal was het terecht dat Kishna eraf ging. Schone was de enige die werkte vandaag, in de Eredivisie een zeer waardevolle speler voor Ajax.
Ajax!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 4:56 pm

Yopi schreef: De grootste concurrent van Ajax is Ajax, vind ik.
Eens.
Er moet gewoon meer in zitten dan dit. En dat moet er een keer uitkomen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door SylvievdVaart » zo dec 21, 2014 4:57 pm

Yopi schreef: De overwinning van Ajax komt ook weer niet uit de lucht vallen. Ajax scoort vrij gemakkelijk en Excelsior werd tegen het einde van de wedstrijd moe.
Hoe blij ik ook met de punten ben, dit is toch gewoon een pure mazzeloverwinning?
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 4:59 pm

zeux schreef:
mattie schreef:Weer blijft lieverdje Schone staan.. mijn god..
Meningen zijn verdeeld. Pastoor vond hem belangrijk, omdat hij als enige sleurde en werkte om er nog iets van te maken in deze wedstrijd.
Vind ik wel wat inzitten. In ieder geval probeerde hij nog wel eens constructief aanspeelbaar te zijn en met een stukje balvastheid de weg naar voren te zoeken. Wat dat betreft zakten er weer de nodige door het ijs. Andersen was opnieuw een regelrecht drama, Serero/Veltman/Moisander/Van Rhijn zaten weer lekker te lafbekken met hun safe balletjes breed en terug, Klaassen lijkt het wat kwijt, Kishna is het kennelijk ook nog niet helemaal duidelijk en Milik begint zo langzamerhand een Sigi-achtige inbreng te vertonen.

Maar goed, de 3 punten zijn toch nog binnengeharkt. De achterstand op Psv blijft overbrugbaar. Ajax kan in de winterstop de wonden gaan likken en zich bezinnen op de toekomst. Ik wens ze veel wijsheid.
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door SylvievdVaart » zo dec 21, 2014 5:02 pm

Elke Ajacied zoekt bij de passing altijd de speler die het dichtstbij staat. En dan vaak het liefst ook nog achteruit. En de bal een beetje hard inspelen voor je medespeler is er ook niet bij, de bal gaat in de voeten, zodat ze moeten wachten op de bal.
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 5:06 pm

SylvievdVaart schreef:Elke Ajacied zoekt bij de passing altijd de speler die het dichtstbij staat. En dan vaak het liefst ook nog achteruit. En de bal een beetje hard inspelen voor je medespeler is er ook niet bij, de bal gaat in de voeten, zodat ze moeten wachten op de bal.
Of achter de voeten, waardoor ze twee, drie bewegingen moeten maken voordat ze door kunnen...
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9129
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » zo dec 21, 2014 5:07 pm

Yopi schreef:De Boer faalt opzichtig vandaag. Waarom Milik eraf? Moet het nu van Zivkovic komen? Dat mag je niet verwachten. Die jongen heeft ruimte nodig.

Ik had Andersen eraf gehaald. Raakt geen knikker.
Beide wissels scoorden. En vorige week AEG ook al. Vanzelfsprekend niet te voorzien, maar hij heeft wel een gelukkige hand.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 5:15 pm

Yopi schreef:
PSV heeft net zo goed een paar keer gezwijnd. Zat bijvoorbeeld tegen F. niet tegen.
True. En achterin blijven ze kwetsbaar. Psv zal zeker in uitwedstrijden ook nog wel punten verliezen. Maar Ajax rammelt ook flink. Maakt op mij een aanmerkelijk minder goede indruk.
Maar PSV boeit me niet zo. Ik kijk liever naar Ajax. De grootste concurrent van Ajax is Ajax, vind ik.
Ook waar. Maar bij de afweging van titelkansen moet je ook de concurrentie betrekken. Krijgt Ajax de zaakjes straks toch nog op de rails, dan kan het zomaar weer gaan lopen. Hopelijk zien ze het licht in de winterstop.
De overwinning van Ajax komt ook weer niet uit de lucht vallen. Ajax scoort vrij gemakkelijk en Excelsior werd tegen het einde van de wedstrijd moe.
Dat meen je toch niet, hoop ik? Volgens mij gaf de doorslag dat we in de laatste 10 minuten veel opportunistischer gingen spelen met Plan-Hoorn. Dan moet je de mazzel hebben dat er ergens een bal per ongeluk goed valt. Gelukkig hadden we dat. Waren we op dezelfde manier vrij zielloos blijven rondtikken als in de eerste 80 minuten, dan hadden we het Excelsior achterin nooit moeilijk gemaakt en hadden we bij een uitbraak ook nog tegen een 1-0 op kunnen lopen. Zoals het overgrote deel van de wedstrijd steeds weer dreigde. Ik ben zielsgelukkig met de 3 punten, we leven nog, maar we hebben gewoon strontmazzel gehad.
Success will tear us apart.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Yopi » zo dec 21, 2014 5:18 pm

SylvievdVaart schreef:
Yopi schreef: De overwinning van Ajax komt ook weer niet uit de lucht vallen. Ajax scoort vrij gemakkelijk en Excelsior werd tegen het einde van de wedstrijd moe.
Hoe blij ik ook met de punten ben, dit is toch gewoon een pure mazzeloverwinning?
Ha, Sylvie! Lang niet gezien! :biggthumpup.gif:

Wat is mazzel? Ajax heeft veel betere spelers dan Excelsior.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door InnerHarbour » zo dec 21, 2014 5:21 pm

Vier puntjes achter bij de winterstop, appeltje eitje opnieuw landskampioen. :blub.gif:
YNWA

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 5:26 pm

Yopi schreef: Wat is mazzel? Ajax heeft veel betere spelers dan Excelsior.
Dan wisten ze dat vanmiddag erg goed te verbergen. Ik heb vooral een ploeg gezien, die voor het overgrote deel verdacht machteloos was tegenover een muur en ook nog bij enkele uitbraken het geluk had dat het vizier niet op scherp stond bij Excelsior.
Success will tear us apart.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Yopi » zo dec 21, 2014 5:29 pm

Kan zijn, maar AEG is bijna elke wedstrijd goed voor een doelpunt of een assist, Schöne scoort vaak van afstand, Klaassen kan een wedstrijd beslissen, Zivkovic heeft een neusje voor het doel. Excelsior heeft niemand van dien aard.

columbus
Berichten: 5488
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door columbus » zo dec 21, 2014 5:35 pm

Zal allemaal wel maar Ajax heeft gewoon gruwelijk gemazzeld vandaag. Ajax wint door 2 toevalstreffers en had er vandaag ook gewoon een stuk of 3 tegen kunnen krijgen. Het veldspel was om te janken, zowel bij balbezit als balbezit. Vond het echt heel erg slecht... Met de wedstrijd tegen Vitesse erbij is er in 180 minuten voetbal geen fatsoenlijke kans gecreëerd. Ajax onwaardig

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 5:39 pm

Yopi schreef:Kan zijn, maar AEG is bijna elke wedstrijd goed voor een doelpunt of een assist, Schöne scoort vaak van afstand, Klaassen kan een wedstrijd beslissen, Zivkovic heeft een neusje voor het doel. Excelsior heeft niemand van dien aard.
Is waar, maar je suggestie dat dit een soort van zakelijke en professionele overwinning was deel ik dus absoluut niet. Maar goed, we hebben het vege lijf weer gered. Dan maar 'lelijkschiks'. In een crisis tellen nou eenmaal alleen de punten. Hopelijk zijn de koppies straks weer clean, krijgen we de boel toch nog structureel goed op de rails en kunnen we over Psv heen denderen. En geloof me, niets liever dan dat.
Success will tear us apart.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Yopi » zo dec 21, 2014 5:41 pm

Het spel was een drama. Dat ben ik met je eens.

wimpey
Berichten: 52151
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door wimpey » zo dec 21, 2014 5:51 pm

Ajaciedjuh schreef:Veel werk aan de winkel. Wedstrijd gauw vergeten, vakantie vieren, een 6 aantrekken, Moisander/Schöne behouden.
Vooral een 6 aantrekken die als middenvelder speelt. Vandaag hetzelfde probleem als tegen Vitesse: je 6 speelt als een 5e verdediger. Die schuiven elkaar die bal over een paar meter toe, waardoor je nooit snelheid en diepte in je spel krijgt. Waarbij het ook niet hielp dat zij van Andersen werkelijk iedere bal keurig weer bij de tegenstander inleverde.

Leuk voor VDH trouwens dat ie die bal er (prima) inschiet. :biggthumpup.gif:
Yopi schreef: De grootste concurrent van Ajax is Ajax, vind ik.
Je blijft gewoon stug volhouden dat Ajax geen kwaliteit tekort komt? :excited.gif:

Ajax zou significant beter zijn met een rustpunt op 6 en een linkshalf die de luiers ontgroeid is.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 6:08 pm

wimpey schreef: Ajax zou significant beter zijn met een rustpunt op 6 en een linkshalf die de luiers ontgroeid is.
Zeker eens wat die 6 betreft. Alhoewel er aan ons veldspel ook eindelijk wel eens wat gesleuteld mag worden. Ik vrees alleen dat er niet wordt ingegrepen, want volgens FdB is het kennelijk een kwestie van vermoeidheid:

"Frank de Boer was na afloop van Excelsior - Ajax blij dat de winterstop is aangebroken. "Voor ons komt de winterstop als geroepen. We moeten ons maar eens goed opladen". Dat is zeker nodig, dat hebben we deze week laten zien."

Bron: Telegraaf
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Marillion » zo dec 21, 2014 6:11 pm

Na de winterstop weten we in de competitie in ieder geval al vrij snel waar we staan:

Vr 16/01/2015 20:00 competitie: Ajax - FC Groningen
Zo 25/01/2015 12:30 competitie: Ajax - Feyenoord
Zo 01/02/2015 14:30 competitie: Vitesse - Ajax
Do 05/02/2015 20:45 competitie: Ajax - AZ
Zo 08/02/2015 14:30 competitie: Go Ahead Eagles - Ajax
Zo 15/02/2015 16:45 competitie: Ajax - FC Twente

Omdat we beginnen op achterstand is er weinig ruimte voor fouten. Ajax moet hier zo goed als foutloos doorheen komen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Zuidema » zo dec 21, 2014 6:24 pm

Poeh, pittige start inderdaad, zeker met F. en Vitesse.

Ook wel opmerkelijk. Kennelijk ligt al dat oeverloze en voorzichtige gedoe niet aan FdB, maar toch aan de spelers. Van AS:

De Boer: 'Moeten meer initiatief tonen'

Frank de Boer was tijdens Excelsior - Ajax een aantal keer flink boos op zijn spelers. De trainer zag, zeker in de eerste helft, zijn team niet al te best voetballen. 'We moeten veel opportunistischer spelen en vaker het initiatief tonen.'

Dat Ajax het moeilijk had, was deels de verdienste van Excelsior. Volgens De Boer speelden de Rotterdammers een prima wedstrijd. 'We kwamen er gewoon niet doorheen. We hadden de bal wel, maar het leverde niets op. Excelsior kreeg ook heel veel kansen, dat hadden ze ook echt aan zichzelf te danken. In de rust heb ik duidelijk gemaakt dat we veel meer moesten bewegen en optimistischer moesten spelen. En na rust ging dat ook wel iets beter. Toen gingen we meer proberen. Dat heeft goed uitgepakt. Als we dan toch punten verliezen maakt het niet uit of dat nou twee of drie punten zijn.'

De Ajax-trainer wil de wedstrijd tegen Vitesse niet direct vergelijken met de wedstrijd tegen Excelsior. Maar feit blijft dat de Amsterdammers niet best voetbal lieten zien. 'In de eerste helft ging er heel veel mis, en daar was ik echt pissig over. Afspraken werden gewoon niet nagekomen, spelers stonden op de verkeerde plek. Excelsior speelt heel gegroepeerd, daar hadden wij moeite mee. Wil je dan makkelijk winnen dan moet je in topvorm zijn. En dat waren wij absoluut niet. We hadden geen offday, maar er moet veel meer initiatief worden getoond.'
Success will tear us apart.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33800
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door zeux » zo dec 21, 2014 6:24 pm

wimpey schreef:
Ajaciedjuh schreef:Veel werk aan de winkel. Wedstrijd gauw vergeten, vakantie vieren, een 6 aantrekken, Moisander/Schöne behouden.
Vooral een 6 aantrekken die als middenvelder speelt.
Wie in Nederland? (er van uitgaande dat je er nog steeds van overtuigd bent dat een speler uit het buitenland toch niet komt)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9377
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Monkey Tonk » zo dec 21, 2014 6:28 pm

Opvallend dat FdB niet met een Kishna - Milik - El Ghazi voorhoede speelt. Met twee creatieve, dreigende vleugelspelers houdt je het veld breder, waardoor er in het midden meer ruimte komt. En het creeren van ruimte tegen dit soort tegenstanders is telkens weer hetzelfde probleem. Dat die ruimte er later in de wedstrijd vanzelf komt, omdat de tegenstander moe wordt, is op zich ook een 'oplossing', dus dit is geen toevalsoverwinning (met zoveel vers bloed in de aanval via wissels). Maar van Ajax verwacht je meer. Waar is het vernieuwende denken, dat via een nieuwe hoek van inval zo'n verdediging stukspeelt?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Marillion » zo dec 21, 2014 6:30 pm

Eerder dit seizoen was er vrij veel steun voor het aantrekken van Mokotjo. Nu zie ik Twente eerlijk gezegd zelden spelen maar ik heb, puur op basis van verhalen, niet de indruk dat hij daar de pannen van het dak speelt. Dat terwijl bij bij Zwolle wel echt heel sterk was en zeker bij de beste in Nederland hoorde.

Het zal niet zo eenvoudig zijn om hier wat te vinden schat ik mede daarom zo in. Nu is Serero zeker niet heilig, hij kan een aantal dingen goed maar mist ook wat cruciale eigenschappen. Maar we gaan hem straks wel missen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Khraa » zo dec 21, 2014 6:34 pm

Anders moeten we maar zonder "6" spelen, met de punt naar voren ipv naar achteren.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Lionel
Berichten: 47687
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Lionel » zo dec 21, 2014 6:37 pm

Marillion schreef:Na de winterstop weten we in de competitie in ieder geval al vrij snel waar we staan:

Vr 16/01/2015 20:00 competitie: Ajax - FC Groningen
Zo 25/01/2015 12:30 competitie: Ajax - Feyenoord
Zo 01/02/2015 14:30 competitie: Vitesse - Ajax
Do 05/02/2015 20:45 competitie: Ajax - AZ
Zo 08/02/2015 14:30 competitie: Go Ahead Eagles - Ajax
Zo 15/02/2015 16:45 competitie: Ajax - FC Twente

Omdat we beginnen op achterstand is er weinig ruimte voor fouten. Ajax moet hier zo goed als foutloos doorheen komen.
Alleen Vitesse uit gaat problemen opleveren. Van de rest winnen we wel.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41212
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Excelsior - Ajax 21-12-2014

Bericht door Marillion » zo dec 21, 2014 6:51 pm

Als we dan in Arnhem gelijk spelen zet ik er een handtekening onder. :biggthumpup.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie