Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » di jul 15, 2014 7:11 pm

Jöhnk schreef: Vond het wel een interessant dingetje.
Het is veel knapper om tegen Costa Rica de nul te houden of van Australie te winnen. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jinne » di jul 15, 2014 7:22 pm

Daar kwam Oranje wel een rondje verder mee. De genoemde overwinningen van Ajax hebben ons nooit een ronde verder gebracht.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » di jul 15, 2014 7:24 pm

Jinne schreef:Daar kwam Oranje wel een rondje verder mee. De genoemde overwinningen van Ajax hebben ons nooit een ronde verder gebracht.
Oranje wint eens in de 4 jaar niet het WK. Ajax wordt in 4 jaar 4 keer kampioen.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jinne » di jul 15, 2014 7:35 pm

Op nationaal niveau is Ajax inderdaad beter dan de rest. Heb je heel goed gezien. :biggthumpup.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » di jul 15, 2014 7:40 pm

Jinne schreef:Op nationaal niveau is Ajax inderdaad beter dan de rest. Heb je heel goed gezien. :biggthumpup.gif:
Ik vind Oranje op een WK voor landenteams ook beter dan Ajax op zo'n toernooi is, moet ik eerlijk toegeven... :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33921
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Duke » di jul 15, 2014 9:50 pm

wimpey schreef:
Jinne schreef:Daar kwam Oranje wel een rondje verder mee. De genoemde overwinningen van Ajax hebben ons nooit een ronde verder gebracht.
Oranje wint eens in de 4 jaar niet het WK. Ajax wordt in 4 jaar 4 keer kampioen.
Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus bedoelt. :aai.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di jul 15, 2014 10:40 pm

Missen jullie naast -ogenschijnlijk- scorend vermogen ook niet de ervaring in het veld? Zeker na het vertrek van Poulsen en mogelijk Schöne en Moisander blijven we eigenlijk gewoon met broekies over.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door GangstaRiB » wo jul 16, 2014 7:58 am

wimpey schreef:
Jöhnk schreef: Vond het wel een interessant dingetje.
Het is veel knapper om tegen Costa Rica de nul te houden of van Australie te winnen. :hypocrite.gif:
Ah wat schattig, het vergelijken gaat gewoon door.

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 7:59 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Missen jullie naast -ogenschijnlijk- scorend vermogen ook niet de ervaring in het veld? Zeker na het vertrek van Poulsen en mogelijk Schöne en Moisander blijven we eigenlijk gewoon met broekies over.
Ik mis kwaliteit. Zo'n Ligeon heeft in 3 seizoenen af en toe mogen bewijzen dat ie er niet veel van kan. Nu gaat ie voor z'n 4e kans. Sana, Dijks e.c. Wat moet je daar nog mee?

Een RB / RCV, VM en een allround aanvaller lijkt me het minste dat er nog bij moet.
Duke schreef:
wimpey schreef:
Jinne schreef:Daar kwam Oranje wel een rondje verder mee. De genoemde overwinningen van Ajax hebben ons nooit een ronde verder gebracht.
Oranje wint eens in de 4 jaar niet het WK. Ajax wordt in 4 jaar 4 keer kampioen.
Ik mag toch hopen dat je dit niet serieus bedoelt. :aai.gif:
Wat: het stelselmatig ophemelen van LvG / Oranje en het stelselmatig neermaaien van FdB / Ajax / TH? :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door zeux » wo jul 16, 2014 8:10 am

wimpey schreef:
Ik mis kwaliteit. (...)
Een RB / RCV, VM en een allround aanvaller lijkt me het minste dat er nog bij moet.
Stel ik de vraag die bij dit soort observaties op AT steevast klinkt: wie, wat, hoe?

Dat is namelijk de vraag waarmee iedere suggestie voor versterking wordt afgekapt.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 8:30 am

zeux schreef: Stel ik de vraag die bij dit soort observaties op AT steevast klinkt: wie, wat, hoe?

Dat is namelijk de vraag waarmee iedere suggestie voor versterking wordt afgekapt.
Ik kom niet met bedragen van 8 M op de proppen. :smallgrin.gif:

Mokotjo past m.i. prima in het Ajax-spelletje. Da's de VM.

Ik zou een poging doen om Bakkali te halen, da's de aanvaller.

Achterin vind ik het wat lastiger om een naam te droppen. Ik kan me niet voorstellen dat Ligeon ooit Ajax-waardig wordt, Van Rhijn is geblesseerd en vd Hoorn heeft een traumatisch seizoen achter de rug. Dan lijkt het me geen optie om daar niet voor cover te zorgen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33602
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door zeux » wo jul 16, 2014 8:36 am

wimpey schreef:
zeux schreef: Stel ik de vraag die bij dit soort observaties op AT steevast klinkt: wie, wat, hoe?

Dat is namelijk de vraag waarmee iedere suggestie voor versterking wordt afgekapt.
Ik kom niet met bedragen van 8 M op de proppen. :smallgrin.gif:

Mokotjo past m.i. prima in het Ajax-spelletje. Da's de VM.

Ik zou een poging doen om Bakkali te halen, da's de aanvaller.

Achterin vind ik het wat lastiger om een naam te droppen. Ik kan me niet voorstellen dat Ligeon ooit Ajax-waardig wordt, Van Rhijn is geblesseerd en vd Hoorn heeft een traumatisch seizoen achter de rug. Dan lijkt het me geen optie om daar niet voor cover te zorgen.
Bedragen zijn maxima. Met als inzet: zo goedkoop als het kan.

Dus met Mokotja en Bakkali en een nog onbekende verdediger is Ajax op het 'droge' en gaan we een mooi seizoen tegemoet met sprankelend voetbal.

Wat kosten ze?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 9:22 am

Dus met Mokotja en Bakkali en een nog onbekende verdediger is Ajax op het 'droge' en gaan we een mooi seizoen tegemoet met sprankelend voetbal.
Dat zou in mijn ogen wel erg mager zijn, al zullen de JC-aanhangers het daar natuurlijk niet mee eens zijn. Zivkovic, die Pool en Viergever zijn er ook nog. Muric? Kan zo maar de tweede Meleg worden, Meleg die in Jong Ajax het laatste halfjaar in de spits moest spelen, maar op AS (jnterview bij Cambuur) aangeeft zich juist op de buitenkant te richten. Laten we hopen dat Muric na de winterstop speelklaar is, inderdaad een soort Robben is (maar zonder zonder blessures).Fischer en van Rhijn zijn nu geblesseerd, maar zullen na de winterstop weer fit zijn.

Verder heeft het TH geanticipeerd op die slechte jeugdopleiding door in te kopen: Höner, Hendriks, Van der Bruggen, Van Koesveld, El Ghazi om er een paar te noemen, spelers die nu in Jong Ajax acteren en qua leeftijd al rijp zouden kunnen zijn voor Ajax 1. We zullen het maar niet hebben over onze dure verdediger Van der Hoorn, over Duarte die er nu toch moet staan, Andersen, Sana.

Spelers genoeg gekocht, er zouden geen breedteaankopen meer worden gedaan, m.a.w. als Ajax een Zuid-Afrikaan een contract aanbiedt (zie AS) dan zal hij er ook gelijk staan.

Ajax zal met de huidige selectie het seizoen ingaan, tenzij Sightorsson toch wordt verkocht (Hoor er niets meer over)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 10:08 am

zeux schreef: Dus met Mokotja en Bakkali en een nog onbekende verdediger is Ajax op het 'droge' en gaan we een mooi seizoen tegemoet met sprankelend voetbal.

Wat kosten ze?
Ik doe de onderhandelingen niet, Zeux... Gaat het bij Ajax om 'sprankelend voetbal' of om de resultaten? :hypocrite.gif: :smallgrin.gif:

Ik wil verzorgd voetbal zien. Daarvoor staat FdB garant. Qua tempo en inventiviteit mag het graag een paar tikkies beter dan afg. seizoen. Maar ook FdB kan geen ijzer met handen breken en is grotendeels afhankelijk van het al dan niet aanwezige talent.

Ik heb de voorbije weken bijv. wedstrijden bekeken van een ploeg waarvan het defensieve deel meende dat Cillessen over grote spelbepalende kwaliteiten beschikt. Ajax mag dat komend seizoen gráág anders doen: zorgen voor een goede veldbezetting, opendraaiende middenvelders en denken / handelen in voorwaartse richting.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 12:29 pm

Ik wil verzorgd voetbal zien. Daarvoor staat FdB garant. Qua tempo en inventiviteit mag het graag een paar tikkies beter dan afg. seizoen. Maar ook FdB kan geen ijzer met handen breken en is grotendeels afhankelijk van het al dan niet aanwezige talent.
Afhankelijk van het aanwezige talent? Er zijn, ik heb dat lijstje ergens in een topic gezet, in de tijd van het TH 21 volwassen spelers gehaald, goedgekeurd door het TH (waar FdB meestal ook lid van is), geen breedte-aankopen werd er gezegd. Hoe hoog waren niet de verwachtingen van een Meleg? Lees de eerste berichten over de tweebenige, scorende Sana. Topscorer Van Kessel en ga zo maar door.

Verschuilen achter een afhankelijkheid kan dan niet meer, het TH lijkt zo nergens voor verantwoordelijk te zijn.

Een paar tikkies beter dan vorig seizoen? Voor mij waren de wedstrijden die ik het seizoen daarvoor zag ook al een eye-opener. Ik hoop dat Ajax weer kampioen wordt en als het op dezelfde manier gebeurt als dit jaar, zal er misschien weer hetzelfde verhaal op AT komen, alleen dat het afgelopen seizoen beter had kunnen zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

DelToro
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door DelToro » wo jul 16, 2014 12:57 pm

Het TH is volledig verantwoordelijk voor de selectie die er nu staat. Van het team dat De Boer in zijn eerste wedstrijd opstelde is er niemand meer over. Maar volgens mij ontkent wimpey dat ook niet en vindt hij de selectie momenteel niet sterk genoeg.

Het aankoopbeleid is het meest twijfelachtige gebied van de nieuwe koers. Niet dat het transferbeleid van voor het TH goed was, maar indruk hebben ze nog niet kunnen maken. Afgelopen jaar was het zelfs heel erg slecht. Dit jaar maken ze een beduidend betere indruk (snel en slagvaardig handelen), maar moeten we afwachten of de spelers (Milik en Viergever voorop) een meerwaarde zullen zijn.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 1:10 pm

DelToro schreef:Het TH is volledig verantwoordelijk voor de selectie die er nu staat. Van het team dat De Boer in zijn eerste wedstrijd opstelde is er niemand meer over. Maar volgens mij ontkent wimpey dat ook niet en vindt hij de selectie momenteel niet sterk genoeg.

Het aankoopbeleid is het meest twijfelachtige gebied van de nieuwe koers. Niet dat het transferbeleid van voor het TH goed was, maar indruk hebben ze nog niet kunnen maken. Afgelopen jaar was het zelfs heel erg slecht. Dit jaar maken ze een beduidend betere indruk (snel en slagvaardig handelen), maar moeten we afwachten of de spelers (Milik en Viergever voorop) een meerwaarde zullen zijn.
Wat de lijst van spelers betreft die het niet halen, denk ik dat Wimpey (en anderen) en ik elkaar niet zo veel ontlopen. De selectie is nu niet sterk genoeg, maar ik heb ook al gelezen dat zoiets aan het begin van ieder seizoen werd gezegd en dat Ajax wel kampioen werd. Dat kan nu ook gebeuren, nummer twee van vorig seizoen wordt waarschijnlijk uitgehold en ik ben al vergeten wie nummer drie werd.

Ajax zou echter voor Europese successen gaan, die kans zie ik niet groter worden, zie de wedstrijden tegen Salzburg. Een uitschieter tegen een geplaatst Barcelona doet daar niets aan af.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 1:40 pm

DelToro schreef:Het TH is volledig verantwoordelijk voor de selectie die er nu staat. Van het team dat De Boer in zijn eerste wedstrijd opstelde is er niemand meer over. Maar volgens mij ontkent wimpey dat ook niet en vindt hij de selectie momenteel niet sterk genoeg.
Pcs. :biggthumpup.gif:
Het aankoopbeleid is het meest twijfelachtige gebied van de nieuwe koers.
Moisander, Poulsen en Schöne zijn prima aankopen gebleken. Afg. seizoen was het pet.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 2:40 pm

Moisander, Poulsen en Schöne zijn prima aankopen gebleken. Afg. seizoen was het pet.
Drie van de 21 gekochte/gehuurde volwassenen in drie jaar. dat is een enorme verbetering. :drecul.gif:

Opvallend vind ik dat er niet één gekochte jeugdspeler is doorgebroken, sinds Boilesen die in 2010 is gehaald.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » wo jul 16, 2014 2:59 pm

Demosthenes schreef: Drie van de 21 gekochte/gehuurde volwassenen in drie jaar. dat is een enorme verbetering. :drecul.gif:
De enorme verbetering is 4 keer kampioen in 4 seizoenen. In de 14 jaar daarvoor werd Ajax 3 keer kampioen.

Ook in die 14 jaar had Ajax de meeste muntjes te verbrassen.

DelToro
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door DelToro » wo jul 16, 2014 3:10 pm

Staar je niet blind op de prijzen en blijf niet vergelijken met het matige (transfer)beleid van de periode voor het TH. Er is de afgelopen jaren misschien wel het best gepresteerd van de Nederlandse ploegen en er is ook beter gepresteerd dan in de periode voor het TH, maar dat betekent niet dat Ajax daadwerkelijk goed bezig is geweest. De concurrentie was niet bepaald op oorlogssterkte de voorbije seizoenen en de prestaties van Ajax in de periode 1997-2010 waren nu eenmaal vaak te omschrijven als waardeloos. Vergelijken heeft vaak geen zin, je moet kijken of Ajax er nu alles uit haalt wat er in zit.
Ik zelf ben enthousiast over vele aspecten van de koers die is ingezet, maar het aankoopbeleid is daar niet één van. Ajax had een ideale kans om de afgelopen jaren een gat te slaan met de concurrentie. Juist omdat het 4 jaar op rij kampioen is geworden had het financieel en sportief zoveel meer te bieden dan de concurrentie. Daar is te weinig mee gedaan.
Afgelopen seizoen hebben we mazzel gehad. Er is slecht gepresteerd, maar we zijn ermee weggekomen. Aankopen als Duarte, Van der Hoorn en Bojan hoop ik nooit meer bij Ajax te zien, maar hebben de club wel zo'n 10 miljoen euro gekost. Ajax speelde 'aanvallend' afbraakvoetbal en de verloren KNVB bekerfinale is een zwarte bladzijde in de Ajax geschiedenis. Het zal dit seizoen veel beter moeten. Niet zozeer om nogmaals een kampioenschap te behalen, dat lukt misschien nog wel met deze concurrentie, maar wel omdat we echt groei willen zien. Elk jaar is de selectie, de creativiteit en het spel een stukje minder geworden. Die tendens zie ik graag doorbroken worden.

columbus
Berichten: 5408
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door columbus » wo jul 16, 2014 5:32 pm

Absoluut eens met Deltoro!!!

Dat er wordt ingezet op goede jeugdspelers in gewoon goed. Ben het daarom eens met de koers die is ingezet maar voordat die jongens zover zijn ben je 3 jaar verder. Ajax heeft nu meer dan voldoende centjes om een aantal goede gerichte aankopen te doen. Dat betekent natuurlijk niet dat er met geld gesmeten moet worden. Ik kan er alleen niet bij met mijn pet dat het hele scoutingsapparaat niet verder komt dan de Duartes van deze wereld.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » wo jul 16, 2014 5:51 pm

Ik kan er alleen niet bij met mijn pet dat het hele scoutingsapparaat niet verder komt dan de Duartes van deze wereld.
Bord op schoot scouten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Giacomo Puccini » wo jul 16, 2014 9:49 pm

Eens met DelToro. Het moet veel beter. Het positieve aan het verhaal is dat de uitgangssituatie financieel en sportief haast niet beter kan. Daar staat tegenover dat mijn verwachtingen voor het nieuwe seizoen relatief hoog zijn. Aan het TH en de selectie om het ook waar te maken.
Ajax!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » wo jul 16, 2014 9:59 pm

Ik heb Duarte nog niet afgeschreven. Die is nog geen 12 maanden bij Ajax. Ik kan me herinneren dat hij in de thuiswedstrijd tegen Milan, vorig jaar oktober, in positieve zin opviel. Na zijn blessure ging het minder, maar door die blessure heeft hij ook niet alles kunnen laten zien. Dit seizoen is het nieuwe ronden nieuwe kansen. Ligeon vind ik dan een ander verhaal; die heeft al jaren zijn kans niet gegrepen.

Echter: ik kan me ook herinneren dat spelers als Anita en Blind werden afgefikt. Niet alleen op AT, maar in de Arena werden ze zelfs uitgefloten (overigens een absurde gebeurtenis, een individuele speler uitfluiten). Ze zaten toen al aardig lang bij het eerste. Maar die lelijke eendjes werden toch nog aardige zwanen. Denk ook aan de ontwikkeling van Serero; in de voorbereiding van zijn eerste seizoen Ajax leek het een veelbelovende voetballer, daarna werd het dramatisch, maar afgelopen seizoen heeft hij zich met horten en stoten ontwikkeld. Spelers kunnen ook té snel worden afgeschreven. Je kan te opportunistisch zijn, een eenvoudig aan te nemen houding op een internetforum.

Mijn unheimische gevoel over deze selectie zit hem in dit: er zijn spelers die niet goed genoeg lijken, so be it, maar er zijn er ook die over talent en kwaliteiten beschikken. Zij missen echter (natuurlijke) leiders om zich heen. Ervaren spelers, been there done that attitude, die de jonkies kunnen coachen in het veld en ook een psychologische functie hebben; voorkomen dat de koppies gaan hangen bij tegenslag, waarschuwen voor valkuilen; buiten het veld klankborden kunnen zijn. Neem als voorbeeld de rol van een Robben, die zich "vaderlijk" over de jongeren ontfermde op het WK. Zulke spelers met ervaring zijn er eenvoudigweg niet. Dat gaat (naast het imo ontbrekende scorend vermogen) een probleem worden.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie