Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jöhnk » za jul 12, 2014 3:19 pm

Nu al een miskoop, en hij is nog niet eens gekocht. :hypocrite.gif:

Er komt nog wel een derde spits bij als Sigthorsson vertrekt, aldus De Boer. Frank de Boer. Maar ik verwacht dat dat eerder een type Bulykin zal worden, voor erbij, voor plan B. Mike Havenaar of zo.

Over de spitspositie maak ik me eigenlijk niet zo druk, vooral omdat ik denk dat Kishna daar uiteindelijk toch wel terecht gaat komen. En daarna Zivkovic. Richairo Zivkovic.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Ajaciedjuh » za jul 12, 2014 3:19 pm

brigade zuid schreef:Milik blijkt dus wel degelijk een miskoop. Ik hoop dat er nog wel het een en ander bijkomt.
Poeh, poeh.... spelers afbranden terwijl ze amper een wedstrijd hebben gespeeld. Ik zeg niet dat Milik het gaat redden, maar om meteen als miskoop te bestempelen is belachelijk.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Yopi » za jul 12, 2014 3:21 pm

Een misleen in dat geval. :smallgrin.gif:

Deze potjes zeggen natuurlijk weinig.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door brigade zuid » za jul 12, 2014 3:32 pm

Ik heb gewoon zin om lekker te zeuren. Maar de eerste indrukken zijn iig niet goed.!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door InnerHarbour » za jul 12, 2014 3:36 pm

Milik is niet goed genoeg voor Ajax, Frank de Boer heeft geen kijk op spelers, hetgeen wat ik me dan direct afvraag........ Wat zou D_skilled in het dagelijkse leven doen?
YNWA

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » za jul 12, 2014 5:12 pm

Ik wacht het i.i.g. effe af met Milik. In October weten we meer.

Er moet nog wel wat bij natuurlijk. VM, buitenspeler, CV wanneer Moisander vertrekt, RB, LB zijn zomaar wat posities die kwalitatief niet dubbel bezet zijn. Je mist Cillessen, Veltman, Blind nog effe en Van Rhijn en Fischer nog veel langer. Dan moet je dus handelend optreden. Een jaar niet kampioen worden mag voor Ajax geen optie zijn.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za jul 12, 2014 5:15 pm

Yopi schreef:Milik kwam niet aan de bal, maar dat lag niet alleen aan hem.
Dus eigenlijk hebben we met Milik een soort Van Persie in huis gehaald.....?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jöhnk » za jul 12, 2014 5:16 pm

Meen je dat nou? Je gaat toch geen vervangers halen voor spelers die twee of drie wedstrijden missen? :confused.gif:

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » za jul 12, 2014 5:29 pm

Jöhnk schreef:Meen je dat nou? Je gaat toch geen vervangers halen voor spelers die twee of drie wedstrijden missen? :confused.gif:
Nee. Maar wat moet Ajax met Ligeon en vd Hoorn? Behalve dumpen...

Ajax heeft geen backup voor Blind op VM. Boilesen blijft kwetsbaar, Dijks kan er geen reet van. Riedewald is, o.b.v. vorig seizoen, nog geen volwaardige stand-in voor 'kneusje' Boilesen.

(Wanneer) komt Muric? Is Muric, wanneer ie eindelijk opgetraind is, een speler die Ajax 20-25 wedstrijden kan helpen komend seizoen? We hebben al jaren problemen op de vleugels. Los je die afdoende op met alleen Muric? Ik zit niet op nog weer kansen voor De Sa te wachten. En wat doet Sana nog bij Ajax-1?

Teveel kwantiteit, te weinig kwaliteit, Jöhnk. Met dit materiaal ga je geen stappen maken. Ook bij Ajax kan (nationaal) het muntje een keer de verkeerde kant opvallen. Dat lijkt me volkomen onnodig: doorselecteren.

Ajax heeft munten. De les van het voorbije seizoen was dat het net 'goed' ging. En dat het in de praktijk vaak kommer en kwel was. Het aanbod vanuit JA en de A1 richting Ajax-1 lijkt gering te zijn. Dan lijkt me dat je de markt op moet.

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Dubbel » za jul 12, 2014 5:36 pm

Denken jullie echt dat we een 5e titel op rij kunnen pakken??? Dat moet toch ergens spaak lopen zou je zeggen. Zou wel fantastisch zijn.

5 titels op rij. Het is wat. :ajaxsmiley.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9376
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Dubbel » za jul 12, 2014 5:40 pm

Ajaciedjuh schreef:
D_skilled schreef:
Ajaciedjuh schreef:Kwam idd totaal niet voor in het spel. Hopelijk te maken met aanpassingsproblemen.
Ijdele hoop. Milik is niet goed genoeg voor Ajax. Verre van zelfs.
Ik hoop dat je ongelijk hebt (hij moet natuurlijk wel een kans krijgen). De spits positie moet goed ingevuld zijn. We kunnen helaas niet meer terugvallen op Siem.
We hebben toch Zivkovic? Deed het heel goed bij een subtopper dus waarom zou hij eerst nog een paar jaar nodig hebben? Zou me tegenvallen als hij niet meteen speelt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jöhnk » za jul 12, 2014 5:48 pm

Ik ben het niet met je eens, wimpey. Wat mij betreft ga je te snel.

Om de LB en VM positie dubbel bezet te krijgen is een aankoop gedaan. Achter die dubbele bezetting zitten dan nog Riedewald en Bazoer, twee peilers van het Ajax van morgen. De RB positie is zelfs dubbel bezet na de blessure van Van Rhijn, met Ligeon en Tete (laatstgenoemde mag van mij absoluut de voorkeur krijgen bij de afwezigheid van Van Rhijn, want Ligeon is inderdaad weinig). De posities centraal achterin zijn evengoed dubbel bezet. Meer dan dat zelfs, als je Viergever erbij rekent.

Het patroon van de dubbele bezetting met daarachter een talent van 17-18 jaar zie je door het hele elftal terug. Ook bijvoorbeeld in de spits. Milik-Sigthorsson met daarachter Zivkovic. Ik vind dan ook dat er juist weer vrij goed over de samenstelling van de selectie is nagedacht. Veel concurrentie, enkele veelzijdige spelers die je op meerdere posities kwijt kunt zodat De Boer weer lekker op zoek kan naar de ideale formatie, en op de achtergrond enkele jonge talenten die bij genoeg blessures staan te trappelen om te kunnen debuteren. Het enige wat echt slecht uitkomt is dat Muric er vooralsnog niet bij is en dat tegelijkertijd Fischer voor lange tijd uit is gevallen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Marillion » za jul 12, 2014 7:23 pm

Traint Muric wel mee? In dat geval is het niet zo'n issue. Hij kan dan gewoon wennen aan de nieuwe omgeving en fit worden.

We zullen in ieder geval geen aankopen gaan doen om het ontbreken van de internationals op te vangen. Dat zou waanzin zijn want dat gaat hooguit over twee of drie weken. Los van wat er eventueel nog gebeurd met vertrekkende spelers verwacht ik eigenlijk alleen nog iets met een defensieve middenvelder. Ik denk dat het wat mager is om met alleen Blind op die positie het seizoen in te gaan. En ik zie niet direct een andere jongen klaar staan.

Een aantal jonge spelers is weer een jaar verder. Hopelijk zijn er een aantal zover dat ze nu een meerwaarde kunnen zijn. Zou bijvoorbeeld dit seizoen het kwartje vallen bij Andersen?
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » za jul 12, 2014 7:34 pm

Jöhnk schreef:
Om de LB en VM positie dubbel bezet te krijgen is een aankoop gedaan.
Viergever is gehaald aangezien Moisander zal vertrekken.

Dat wat nu voorhanden is, is echt veel te mager. Daarmee word je geen kampioen van NL en overwinteren in de CL kun je helemaal vergeten.

Je kunt niet ieder seizoen een jasje uittrekken en steeds weer kampioen worden. Vorig seizoen ging het kantje boord goed. M.n. achterin is de cover dun, zeker wanneer Moisander naar verwachting ook nog vertrekt. Je kunt niet komen aankakken met Ligeon en vd Hoorn.

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door wimpey » za jul 12, 2014 7:41 pm

Marillion schreef:Traint Muric wel mee? In dat geval is het niet zo'n issue. Hij kan dan gewoon wennen aan de nieuwe omgeving en fit worden.
Hier heb je het antwoord: http://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws ... tbaar.html

Geen extra buitenspeler dus. Straalt van El Ghazy het talent af? Vind ik eigenlijk niet. Gezien z'n postuur is het ook geen buitenspeler maar een spits.

Ik ben bang dat het gerommel met niet zo groot talent zich komend seizoen gaat wreken. FdB kan nl. ook niét kampioen worden. Geen mens maakt me wijs dat je met cover van het niveau Dijks, Ligeon en vd Hoorn met een gerust hart het seizoen in kan gaan. Komt bij dat de vleugels nog steeds niet afdoende bezet zijn en dat je de ervaring van Siem, Poulsen (en Moisander) gaat missen. Ajax wordt er gewoon (weer) zwakker op.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Jöhnk » za jul 12, 2014 7:59 pm

Dan stel je toch Tete op totdat Van Rhijn genezen is? En Moisander RVC zolang Veltman niet beschikbaar is? Juist omdat al die posities dubbel tot drievoudig bezet zijn kun je veel en makkelijk schuiven.

Een jasje uit? Ten opzichte van het vorige seizoen is alleen De Jong vertrokken, tot nu toe. En die heeft toen amper gespeeld. Daarentegen zijn er wel vier spelers bijgekomen. Daarnaast is het de bedoeling dat de talenten zich ontwikkelen.

Vreemd, deze paniek opeens.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Marillion » za jul 12, 2014 8:01 pm

Hmm, dat is jammer van Muric. Al moet ik zeggen dat ik het wel een beetje zag aankomen dat het nog wel wat tijd gaat kosten voor we die jongen in actie gaan zien. Maar dat we niet nóg een buitenspeler gaan halen is dan toch niet zo gek? Straks is die jongen er over 2 maanden helemaal klaar voor. Wat doe je dan met je extra aankoop? Het idee was nu eenmaal dat we daarachter ruimte laten voor jonge spelers. Geef zo'n El Ghazy maar de gelegenheid om het te laten zien. Die gaan we toch niet nu ook al afschrijven zeker?

Voor De Jong zijn twee nieuwe spitsen gehaald. Van een vertrek van Moisander is vooralsnog geen sprake. Eigenlijk hoop ik alleen dat er echt nog een kwaliteitsinjectie komt voor de positie van verdedigende middenvelder. Blind zie ik daar vooralsnog vooral spelen als de zon schijnt en de tegenstander niet al te lastig is. Als er stevige duels moeten worden uitgevochten zou ik niet graag van hem afhankelijk zijn.

Maar als er niemand meer vertrekt ziet het basiselftal er wat mij betreft heel aardig uit. Zeker als iedereen straks fit en inzetbaar is. De grote vraag is wat we dan mogen verwachten van de jonge spelers. Zijn er talenten die dit jaar de stap gaan maken?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Zuidema » za jul 12, 2014 8:07 pm

wimpey schreef: Ik ben bang dat het gerommel met niet zo groot talent zich komend seizoen gaat wreken. FdB kan nl. ook niét kampioen worden. Geen mens maakt me wijs dat je met cover van het niveau Dijks, Ligeon en vd Hoorn met een gerust hart het seizoen in kan gaan. Komt bij dat de vleugels nog steeds niet afdoende bezet zijn en dat je de ervaring van Siem, Poulsen (en Moisander) gaat missen. Ajax wordt er gewoon (weer) zwakker op.
+1

En misschien vertrekt Schöne ook nog. Ik begin me grote zorgen te maken met FdB's halsstarrigheid. Je kan je capaciteiten om van alles goud te maken ook overschatten. Hopelijk is dit alles een rookgordijn en is Ajax wel degelijk achter de schermen bezig met kwaliteitsinvesteringen. Anders zie ik het donker in dit seizoen.
Success will tear us apart.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door brigade zuid » za jul 12, 2014 8:14 pm

+2

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door zeux » za jul 12, 2014 8:28 pm

Eigenlijk vind ik het vooral interessant waar we anno zomer 2014 staan in de route van het 'Nieuwe Ajax'.

De campagne begon een jaar of drie geleden met het idee dat niet gekocht, maar opgeleid zou worden. Helder. Met een tijdshorizon van vijf jaar.

In 2016/17 moet Ajax dus een gewenst niveau hebben, opgebouwd vanuit de jeugd. Eventuele aankopen moeten in dienst zijn van die strategie. Zitten we op koers?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Marillion » za jul 12, 2014 8:44 pm

Komend seizoen is wat mij betreft wel een mooi meetpunt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik had gehoopt dat met name de jonge spelers die van buitenaf zijn gehaald al wat verder zouden zijn. Mijn indruk was toch dat die jongens deels het gat moesten vullen dat in de opleiding zat. Maar zover zijn we niet.

Meleg gaat ervaring op doen bij Cambuur. Andersen is nog niet verder gekomen dan Jong Ajax en een handvol invalbeurten. Hoe ver is iemand als Bazoer nu? Ik weet, dat ventje is ontzettend jong. Maar de eerste berichten leken te wijzen op een mogelijke snelle doorbraak.

Wel hebben we jongens als Klaassen en Kishna zien aansluiten. Zetten die dit seizoen weer een extra stap? Zijn er anderen die echt de aansluiting met het eerste elftal gaan maken? Ik wil daar dit seizoen wel progressie in zien.
Nil volentibus arduum

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Demosthenes » zo jul 13, 2014 9:40 am

Komend seizoen is wat mij betreft wel een mooi meetpunt. Ik moet eerlijk zeggen dat ik had gehoopt dat met name de jonge spelers die van buitenaf zijn gehaald al wat verder zouden zijn. Mijn indruk was toch dat die jongens deels het gat moesten vullen dat in de opleiding zat. Maar zover zijn we niet.
Ben ook wel nieuwsgierig naar het komend seizoen (Ben ik, eerlijk gezegd, altijd), maar stel dat Feyenoord inderdaad vier of vjf spelers kwijtraakt, dan mag je Feyenoord niet als concurrent zien. PSV mist nog steeds die verdedigers (Rekik is toch vertrokken) en vervangt Matavz door De Jong, die op mij nog geen indruk heeft gemaakt. Welke concurrent blijft er over? Twente verliest Tadic, heeft geen geld (en is Castaignos nog niet weg?).

De ontwikkeling van een Andersen, Meleg, Sana, Höner, Lobotka (is weer vertrokken) valt tegen, maar ook de Nederlanders die zijn gehaald hebben het nog iet gemaakt: Van der Hoorn en Duarte bleken nog geen versterking te zijn. Hoesen is al weer vertrokken en Van Kessel is driftig op zoek naar een club.

Gaan we verdedigen met Ligeon en Dijks? Boilesen zal wel rustig gebracht worden, net als Viergever. Muric heeft al maanden niet gespeeld en zal voorlopig ook niet spelen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 13, 2014 11:23 am

Ik denk niet dat Viergever rustig gebracht gaat worden. Die staat er straks vanaf het begin in. Vanwege de afwezigheid van Blind (vakantie en mogelijkerwijs nog langer door blessure) op 6. De kans is ook zeer reëel dat Moisander gaat vertrekken. Viergever wordt de Daley Blind van het afgelopen seizoen. Hij zal linksback, linker centrale verdediger en VM gaan spelen.

De andere aankopen zullen inderdaad tijd nodig hebben, zoals alle aankopen meestal nodig hebben bij Ajax (Milik, Zivkovic, Muric).

De start van het seizoen zal lastig worden. Het is niet ondenkbaar dat dan Moisander, van Rhijn (blessure), Cillessen, Blind, Veltman, Kolbeinn, Fischer (blessure), Muric en Vermeer niet beschikbaar zijn of verkocht. Nog los van de blessure gevoeligheid van Boilesen en dat Schöne ook nog verkocht gaat worden. Dan zijn dus 5 basisspelers. Waarschijnlijk elftal waarmee gestart worst:

----------------- Vermeer / aankoop
- Ligeon (hoop Tete) - vd Hoorn - Denswil - Boilesen
------------------- Viergever
- Klaassen ------------------------ Serero (Andersen)
- Schöne --------- Milik ---------- Kishna

Bank: Leeuwenburgh, Tete, Riedewald (Dijks), Duarte, Andersen, Zivkovic en De Sa (El Ghazi)
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 13, 2014 11:29 am

Ik zet overigens in op de doorbraak van Tete, Riedewald en El Ghazi vanuit de jeugd.

Ik ben benieuwd of Mike de stap kan zetten en de verdere ontwikkeling van Klaassen (gaan we dit seizoen nog meer plezier aan beleven). Voor Andersen wordt het het jaar vd waarheid. Prachtige speler om naar te kijken, maar dat nonchalante moet eruit. Hij moet vooral effectiever worden. Ik ben benieuwd of hij de komende wedstrijden nog steeds in de 'basis' 11 staat.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Eredivisie 2014-2015 voorbereiding

Bericht door zeux » zo jul 13, 2014 11:38 am

Moeten we serieus rekening gaan houden met vertrek Blind?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie