FC Twente - Ajax 19-10-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Toppie » zo okt 20, 2013 9:47 am

We missen een goeie spits een afmaker, die hadden we totdat Suarez vertrok daarna hebben we drie jaar zonder spits gespeeld Sigi is het niet

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 9:55 am

wimpey schreef: --> hebben jullie uitgevonden wat die move was?
Gevaarlijk om te oordelen op een samenvatting. Verbaast me wel eens hoe leuk een samenvatting oogt, terwijl de wedstrijd zelf best wel een zaadpartij was. Ajax speelde hoe dan ook heel erg matig in de eerste helft, maar kwam goed terug in de tweede, zoals wel vaker. Volgens mij mede omdat Twente Ajax te veel liet voetballen. Dat is de grootste fout die je kan maken. Ook tegen dit Ajax.

Vwb de move: het viel me in ieder geval op dat De Jong weer eens veel te diep stond. Snap echt niet dat je dat zo'n veteraan nog moet uitleggen. Eriksen had er trouwens vroeger ook geregeld een handje van, waardoor de opbouw van achteruit erg moeizaam werd. Hierdoor was er tegen Twente maar 1 afspeelpunt op het middenveld (Blind), die ook nog geregeld verstoppertje leek te spelen achter de Twentenaren die de passlijnen afdekten. Moeilijk om zo de boel op te bouwen via driehoekjes/positiespel. Voor de achterste lijn resteerde er dan ook weinig anders dan de lange bal te hanteren, waarna er weer vlot balverlies optrad. Later in de eerste helft werd dat kennelijk gecorrigeerd. Ik zag Frank tenminste flink schreeuwen en naar achteren wenken. Je ziet daarna De Jong veel meer bij de middenlijn rondlopen, waarna de driehoekjes wel beter gaan lukken, ondermeer omdat er meer afspeelpunten op het middenveld zijn. Later heb ik verder nog ergens gelezen dat Serero op het middenveld teveel de ruimtes dichtliep en meer aan de zijkant moest gaan voetballen, zodat Blind en vooral De Jong op het middenveld meer ruimte kregen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo okt 20, 2013 9:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 20, 2013 9:57 am

Ajaciedjuh schreef:De waarheid ligt ergens in het midden. De 2e helft hebben we gewoon verdiend gelijk gemaakt. En wat is Twente dan wel niet!? De best voetballende club van Nederland!? :drecul.gif: Een schijtploeg wat mij betreft. Op het eerste kwartier na, puur op de counter.

De beste kansen over de hele wedstrijd waren voor Ajax. Ik vond de eerste helft ook slecht.
Twente viel me inderdaad ook niet mee. Maar de kansen van Ajax kwamen allemaal in de laatste 20 minuten van de wedstrijd. Daarvoor was er geen enkele aanleiding te denken dat Ajax een goal ging maken, geen enkele. Pas toen Twente besloot om alleen maar ballen weg te peren, kreeg Ajax de overhand.

Ik vind dat 'overheersen, stukspelen en domineren' waar fdB het over heeft, zwaar overtrokken. Of het moet dat eeuwige getik zijn in de achterhoede. Het grootste gedeelte van de wedstrijd was Ajax stuurloos. Blind die als een bangerik speelde, Serero die alweer geen enkele indruk achterliet en De Jong die zich niet los kon maken van zijn tegenstander. Gevolg waren de lange ballen richting niemandsland. En dan heb je voorin de buitenspelers die constant de verkeerde oplossing bedachten.

Het lijkt ieder jaar een stukkie minder te worden. Tuurlijk worden er bepalende spelers verkocht, maar FdB denkt dat hij het op deze manier kan oplossen. Ik heb grote twijfels. Het voetbal is echt niet om aan te zien.

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 20, 2013 10:01 am

Zuidema schreef:
wimpey schreef: --> hebben jullie uitgevonden wat die move was?
Gevaarlijk om te oordelen op een samenvatting. Verbaast me wel eens hoe leuk een samenvatting oogt, terwijl de wedstrijd zelf best wel een zaadpartij was. Ajax speelde hoe dan ook heel erg matig in de eerste helft, maar kwam goed terug in de tweede, zoals wel vaker. Volgens mij mede omdat Twente Ajax te veel liet voetballen. Dat is de grootste fout die je kan maken. Ook tegen dit Ajax.

Vwb de move: het viel me in ieder geval op dat De Jong weer eens veel te diep stond. Snap echt niet dat je dat zo'n veteraan nog moet uitleggen. Eriksen had er trouwens vroeger ook geregeld een handje van, waardoor de opbouw van achteruit erg moeizaam werd. Hierdoor was er tegen Twente maar 1 afspeelpunt op het middenveld (Blind), die ook nog geregeld verstoppertje leek te spelen achter de Twentenaren die de passlijnen afdekten. Moeilijk om zo de boel op te bouwen via driehoekjes/positiespel. Voor de achterste lijn resteerde er dan ook weinig anders dan de lange bal te hanteren, waarna er weer vlot balverlies optrad. Later in de eerste helft werd dat kennelijk gecorrigeerd. Ik zag Frank tenminste flink schreeuwen en naar achteren wenken. Je ziet daarna De Jong veel meer bij de middenlijn rondlopen, waarna de driehoekjes wel beter gaan lukken, ondermeer omdat er meer afspeelpunten op het middenveld zijn. Later heb ik verder nog ergens gelezen dat Serero op het middenveld teveel de ruimtes dichtliep en meer aan de zijkant moest gaan voetballen, zodat Blind en vooral De Jong op het middenveld meer ruimte kregen.
Volgens mij liet hij Blind meer in de Poulsen rol spelen, dus tussen Denswil en Veltman als Ajax balbezit had. Zo kon Ajax achterin domineren en overheersen. De gehele eerste helft was de middellijn de grootste tegenstander van Ajax. Het leek de Berlijnse muur wel. Zodra de bal naar voren ging, was het balverlies.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 10:10 am

GangstaRiB schreef: Volgens mij liet hij Blind meer in de Poulsen rol spelen, dus tussen Denswil en Veltman als Ajax balbezit had. Zo kon Ajax achterin domineren en overheersen. De gehele eerste helft was de middellijn de grootste tegenstander van Ajax. Het leek de Berlijnse muur wel. Zodra de bal naar voren ging, was het balverlies.
Klopt, dat kwam zeker ook voor. Ik kon het nut daar niet van inzien, omdat volgens mij de verdediging niet opgejaagd werd en ondersteuning als afspeelpunt in de breedte niet nodig was. Erger nog: nu was er hierdoor helemaal geen afspeelpunt meer op het middenveld.

Maar er waren ook fases in de 1e helft dat Blind wel geregeld op het middenveld te vinden was. Helaas als enige afspeelpunt door het geneuzel van De Jong en Serero, maar vaak ook dan onbereikbaar voor de achterste linie. Ik zag hem zelfs geregeld evenwijdig blijven lopen met de Twentenaar die de passlijn afdekte. Geen enkele poging om uit die dekking te komen, terwijl je ziet dat de verdedigers zoekende zijn. Onbegrijpelijk.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 20, 2013 10:14 am

Andersen speelde vanaf het middenveld (Siem en Blind beide een stukje naar achteren). Zo kregen ze een man extra op het middenveld.

Ajax kreeg overigens niet alleen de laatste 20 minuten kansen: bekijk de samenvatting nog een keer zou ik zeggen. :666.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Yopi » zo okt 20, 2013 10:19 am

Trab schreef:Ik ben met je eens dat dit niet de positie voor Blind is, maar niet omdat hij niet snel genoeg denkt. Hij is juist 1 van de weinige spelers die de handelingssnelheid heeft die je van een ajacied mag verwachten. Hij is alleen geschikter als back. Type Marcelo van Real Madrid. Ik verlang zo erg naar een type Jonk of Danny Blind achterin. Spelers die altijd vooruit denken en de man meer creëerden op het middenveld.
Nu geef je het zelf aan. Het zit natuurlijk niet alleen bij Blind, maar ook achterin. De verdedigers slagen er niet in de middenvelders snel in te spelen, en de middenvelders leveren de bal in bij Blind, die ook geen creatieve man is. Die rol zou voor Serero moeten zijn, maar eerlijk gezegd begrijp ik niet wat De Boer in hem ziet. Vooralsnog laat hij niets zien, positioneel niet en aan de bal niet.
Het gaat allemaal zo langzaam, dat er geen meter ruimte voor de spitsen. Neem Lucas Andersen, die liep tegen de muur. Maar ook voor Sigthorsson valt het niet mee.

Dat was altijd waar Ajax voor stond. Initiatief nemen, durven. Nu zien we alleen maar 2 centrale verdedigers die de bal naar elkaar toespelen. Controle! Ik kan het woord niet meer horen. Ik wil geen controle, ik wil risico. Dan gaat het maar af en toe mis. Maar speel tenminste des Ajax.
Het heeft niet met willen te maken maar met kunnen, vrees ik. Jonk, Danny Blind, Frank de Boer, Frank Rijkaard, dat waren spelers van een ander kaliber. Bovendien liepen er toen bij Ajax middenvelders rond die ijzersterk waren aan de bal en de oplossing veel eerder zagen dan de jongens die we nu hebben.

Positief van gisteravond vind ik wel wat Ajax niet overlopen is en beter ging spelen naarmate de wedstrijd vorderde. Dat is dit seizoen wel anders geweest.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 20, 2013 10:28 am

Mbt Serero ben ik wel met je eens. Speelde echt verstoppertje.

Met een goede opvolger van Eriksen en een kwaliteitsinjectie op de rechtsbuiten, worden we ook dit jaar weer kampioen.

Ajax is door de spelopvatting zelf het 'slachtoffer'. Ze dringen door het positiespel de tegenstander zo ver terug, dat er bijna geen ruimte meer is. Het ontbeert echter in het team de extra klasse om in de kleine ruimte toch veelvuldig tot kansen te komen. Spelers die het wel kunnen zijn er niet meer bij (Eriksen), niet in vorm (Fischer) of moeten zich nog verder ontwikkelen (Andersen).
Wat wel gebeurd (ook gisteren weer) is dat ze de controle hebben en uiteindelijk de tegenstander het niet meer kan belopen. Dan moet Ajax toeslaan. Positief was gisteren dat ze na 20 minuten bijna niet meer verrast werden in de omschakeling.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34436
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Ramona » zo okt 20, 2013 10:31 am

Weinig gemauwmuis over Jasper; hij deed 't zeker goed? :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo okt 20, 2013 10:33 am

Ramona schreef:Weinig gemauwmuis over Jasper; hij deed 't zeker goed? :hypocrite.gif:
Keepte idd prima. Nu nog durven eruit te komen bij corners.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 10:36 am

Yopi schreef: Het heeft niet met willen te maken maar met kunnen, vrees ik. Jonk, Danny Blind, Frank de Boer, Frank Rijkaard, dat waren spelers van een ander kaliber. Bovendien liepen er toen bij Ajax middenvelders rond die ijzersterk waren aan de bal en de oplossing veel eerder zagen dan de jongens die we nu hebben.
Het gaat er bij mij niet in dat je spelers van een gemiddeld niveau niet kan bijbrengen hoe het positiespel met driehoeken gespeeld moet worden. Hoe goed de uitvoering daar dan van is (handelingssnelheid, het spel zien, balvast zijn) is dan inderdaad een kwaliteitskwestie. Maar de basics moeten er toch zo langzamerhand geramd in zitten en die zag ik in de eerste helft bitter weinig terug. Dat ging later in de wedstrijd gelukkig een stuk beter na wat (helaas nog steeds noodzakelijke) correcties.
Ajaciedjuh schreef:Andersen speelde vanaf het middenveld (Siem en Blind beide een stukje naar achteren). Zo kregen ze een man extra op het middenveld.
Klopt, een beter opstellen van Andersen was hierin ook een factor. Waarmee je dus ook een ander aspect voor goed positiespel aanroert: de linies moeten compact staan. Cruijff geeft zelf als ideaal een afstand van 9-10 meter aan tussen de spelers.
Ajaciedjuh schreef: Positief was gisteren dat ze na 20 minuten bijna niet meer verrast werden in de omschakeling.
Dat vond ik niet echt de verdienste van Ajax. Twente had toch nog de nodige countermogelijkheden, maar speelde dat gewoonweg zeer slecht uit. Met Tadic daarbij in een hoofdrol. Gelukkig maar.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 20, 2013 10:43 am

Ajaciedjuh schreef:
Ramona schreef:Weinig gemauwmuis over Jasper; hij deed 't zeker goed? :hypocrite.gif:
Keepte idd prima. Nu nog durven eruit te komen bij corners.
En eerder de bal spelen zodat je van achteruit kan opbouwen en die vuurpijlen achterwege laten ...

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Le T. » zo okt 20, 2013 10:50 am

GangstaRiB schreef: Je hoorde ook de verbazing in de stem van Jan Joost van Gangelen nadat FdB doodleuk zegt dat hij Ajax op 20 minuten na, de betere vond. Ik waardeer zijn positiviteit, maar het is wel lachwekkend. We gaan maar weer hopen dat onze concurrenten punten laten liggen, want zelf halen we ze niet binnen. Op naar een 4de kampioenschap met nog minder punten.
Misschien moet hij wat minder proberen een uithangbord te zijn en wat meer een goede trainer.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Zuidema » zo okt 20, 2013 10:50 am

Zuidema schreef:Gvd, Sigi! :1evil.gif:
Deze vloek neem ik trouwens terug. Ik dacht dat Sigi nog had kunnen schieten voordat ie onderuit werd gemaaid, maar zijn schietbeen wordt tijdens het klaarleggen/aanleggen weggehaald, zoals uit dit linkje van Fox blijkt. En dus inderdaad een geheide penalty, na een overigens fraaie aanval. Vink deed helaas zijn naam weer eens eer aan.

http://foxsports.nl/video/163926-piero- ... nalty.html

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door LucaS » zo okt 20, 2013 11:20 am

Tja, zoals ik gisteren al schreef, bij Vink krijgt Ajax in dit soort gevallen wel altijd de pingel tegen, maar zelden mee. Ik denk niet dat dat heel erg bewust gaat, maar als je de geschiedenis van Vink bij grote wedstrijden van Ajax ziet, dan is dat wel de rode draad.
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Bert » zo okt 20, 2013 11:26 am

Iets anders: Vink is me toch een partij dik geworden. Schandalig Nederlandse 'topscheidsrechters' er zo bij kunnen lopen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Yopi » zo okt 20, 2013 11:29 am

GangstaRiB schreef: Je hoorde ook de verbazing in de stem van Jan Joost van Gangelen nadat FdB doodleuk zegt dat hij Ajax op 20 minuten na, de betere vond. Ik waardeer zijn positiviteit, maar het is wel lachwekkend.

Hoezo? Wat heeft Twente dan laten zien?

Ajax was niet goed maar ook zeker niet minder dan Twente. In de tweede helft zelfs duidelijk beter.

columbus
Berichten: 5422
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door columbus » zo okt 20, 2013 12:51 pm

Het doet er toch niet toe wat Twente, of welke tegenstander dan ook, laat zien. Mij gaat het puur en alleen om wat Ajax laat zien en dat was gisteren wederom onder de maat. Aajx heeft weliswaar meer de bal maar dat wordt zo weinig mee gedaan, vind echt dat er zo weinig echte kansen gecreeerd worden... Het is traag en vreselijk voorspelbaar allemaal. Optisch was Ajax misschien wel wat beter in de tweede helft maar het mag blij zijn dat er weer een blunder van de tegenpartij aan te pas moet komen zodat het gelijk wordt. Al kijkende had ik niet het gevoel dat Ajax zou gaan winnen...

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door GangstaRiB » zo okt 20, 2013 1:12 pm

Yopi schreef:
GangstaRiB schreef: Je hoorde ook de verbazing in de stem van Jan Joost van Gangelen nadat FdB doodleuk zegt dat hij Ajax op 20 minuten na, de betere vond. Ik waardeer zijn positiviteit, maar het is wel lachwekkend.

Hoezo? Wat heeft Twente dan laten zien?

Ajax was niet goed maar ook zeker niet minder dan Twente. In de tweede helft zelfs duidelijk beter.
Is Twente ons referentiepunt geworden? Het staat gewoon niet. FdB kan wel zeggen dat hij lichtpuntjes ziet, maar als ik de teneur lees op diverse fora en media dan houd ie zichzelf voor de gek. Het is allemaal zo broos. Iedere speler heeft 2 of 3 balcontacten nodig voordat een bal onder controle is, vervolgens staat iedereen in de dekking behalve Cillessen. Ook gisteren had Ajax balbezit op Twente's 16 meter, maar kreeg Ajax het voor elkaar om de bal uiteindelijk bij Cillessen (!) te krijgen. Het is één grote omtrekkende beweging zonder tempo en/of verrassing.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door jabu » zo okt 20, 2013 2:01 pm

Natuurlijk is Twente het referentiepunt als het gaat om de vraag wie de betere van de twee was gisteravond. Dat Ajax de tweede helft beter speelde lag m.i. grotendeels aan Twente. Onthutsend wat zij met name de tweede helft in eigen huis aan wedstrijdmentaliteit toonden.

Overigens vind ik het niet geven van een penalty Vink in deze niet te verwijten. Pas na vier herhalingen uit verschillende cameraposities was te zien dat Sigthorsson gehaakt werd.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Daily Blind » zo okt 20, 2013 2:13 pm

Jabu schreef:Natuurlijk is Twente het referentiepunt als het gaat om de vraag wie de betere van de twee was gisteravond. Dat Ajax de tweede helft beter speelde lag m.i. grotendeels aan Twente. Onthutsend wat zij met name de tweede helft in eigen huis aan wedstrijdmentaliteit toonden.

Overigens vind ik het niet geven van een penalty Vink in deze niet te verwijten. Pas na vier herhalingen uit verschillende cameraposities was te zien dat Sigthorsson gehaakt werd.
Helemaal mee eens. Ajax speelde erg slecht gisteren ook de 2e helft.. Alleen Twente deed nog minder haar best.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Yopi » zo okt 20, 2013 3:14 pm

En waarom zouden de spelers van Twente niet hun best doen? :confused.gif:

Dat Twente er weinig van bakte zal ook iets met het spel van Ajax te maken hebben gehad.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door 999 » zo okt 20, 2013 3:24 pm

Grapjas die Yopy :) ...

wimpey
Berichten: 52032
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door wimpey » zo okt 20, 2013 3:36 pm

Yopi schreef: Dat Twente er weinig van bakte zal ook iets met het spel van Ajax te maken hebben gehad.
Yopi toch! :eusa_naughty.gif:

Wanneer Ajax een goede helft voetbal speelt moét het wel aan de tegenstander liggen.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: FC Twente - Ajax 19-10-2013

Bericht door Yopi » zo okt 20, 2013 3:37 pm

Twente dat zijn best niet doet, ik geloof er niets van. Ze willen daar áltijd van Ajax winnen.

Plaats reactie