FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47563
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Lionel » wo sep 18, 2013 12:13 am

Het wordt minimaal 7 als we gaan voetballen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door beelzebub » wo sep 18, 2013 12:58 am

Pff laten we onszelf nou niet kleiner maken dan we zijn en Barcelona zeker niet groter. Zelfs in de Liga winnen ze maar 2x per seizoen met dat soort cijfers. Helaas hebben we niemand in het team die de benen van Messi of Neymar breekt.

We beginnen met een punt en 0-0. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel
Berichten: 47563
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Lionel » wo sep 18, 2013 1:04 am

Ajax heeft voorin geen handenbinders en achterin geen killers. En ze komen op volle sterkte. Dat, en de 3 goals van Ronaldo en 6 van Madrid, gaat ervoor zorgen dat we niet van de eigen helft af komen.

Vermeer is alles behalve zeker. Dus dat is ook kut.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Ajaciedjuh » wo sep 18, 2013 5:51 am

Hadden we Enoh nog maar. :smallgrin.gif:

Wordt lastig. Hopelijk durven ze te voetballen, maar met een niet wedstrijdfitte Siem, Schöne en Poulsen op het middenveld, zal dat moeilijk worden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door LucaS » wo sep 18, 2013 5:51 am

Yopi schreef:Haha, grapjas.

Het is heel moeilijk om tegen de stroom in te roeien. Daarvoor moet je wat opbouwen en dat heeft tijd nodig.
Wat een bullshit, als je vindt dat het beter moet en je terroriseert de verantwoordelijken weg, ben je verantwoordelijk voor zowel de korte- als de lange termijn. Dat zou mooi zijn zeg. Je neemt het over, zegt dat het een jaartje of tien gaat duren, en evt prestaties van het eerste zien we wel of die er zijn. :excited.gif:
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Zuidema » wo sep 18, 2013 6:17 am

wimpey schreef:
999 schreef:Welke tactiek ga je voeren tegen Barcelona ?.
Compact spelen en razendsnel omschakelen zoals Bayern vorig seizoen deed. 0-7 over 2 wedstrijden. 0-17 had het krachtsverschil beter uitgedrukt.
Als Ajax over het hele front consequent naar voren fors druk kon geven (inclusief doordekken) zou ik in de beginfase daar wel een gokje op willen wagen. Een tiental beginminuten sturm und drang, waarna je terugschakelt. De beste voetballers zitten immers niet bepaald achterin bij B.

Maar bij dit Ajax kan je je dat niet veroorloven. Er zullen er immers altijd weer 1 of meer lopen te pitten en een afspeelpunt niet onder druk houden. Waarna B. te gemakkelijk onder de druk uit kan voetballen en genadeloos kan profiteren van de ruimte achter die drukzettende linie. Niet erg aanlokkelijk. Sowieso is B. de ploeg bij uitstek die weet hoe je met sluw en snel positiespel onder forechecking uitvoetbalt, maar een gokje leek het me met Ajax in goede doen wel waard. Laat maar eens zien hoe sterk die jongens van B. achterin zijn.

Daarom maar de tering naar de nering zetten en inderdaad jouw taktiek volgen. Compact met een verstevigd middenveld in een 4-4-2 achter de middenlijn de ruimtes klein houden en daar B. proberen op te vangen. En bij een (incidentele) balverovering razendsnel omschakelen en uitbreken. Maar wie zet je daar dan voor neer? In de middenlinie dan maar De Jong, Duarte, Poulsen en Schöne. Voorin lijkt me Sigi nou niet bepaald de ideale counterspits. Dan zou het Hoesen moeten zijn? Met een Fischer of Bojan vanaf de flanken in een soort vrije rol?

Ik hoop dat Ajax een beetje redelijk speelt en wat vertrouwen tankt voor de eredivisie. Over het resultaat maak ik me geen illusies.
Dat zou inderdaad mooi zijn. Dat Ajax niet naar een identiteitscrisis gevoetbald wordt. De verwachtingen qua tegenspel en resultaat lijken niet bijster hoog te zijn bij Ajax, maar een confrontatie met een enorm kwaliteitsverschil zal nooit erg plezierig zijn. FdB zal naar mijn verwachting alle zeilen bij moeten zetten om die jongens in de dagen naar Psv mentaal weer op de rails te krijgen.

De grote rondo zal daarom nu meer dan ooit van pas komen. Koester het balbezit maar oeverloos lang om de schade beperkt te houden. Vanavond mag het wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11437
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Toppie » wo sep 18, 2013 6:53 am

Na een kwartier tot 20 min staat het zo 3-0 :blush.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Demosthenes » wo sep 18, 2013 7:03 am

Mooie tactische bespiegelingen, maar wat steeds zal gelden, als Barcelona wil, heeft Ajax de bal niet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Zuidema » wo sep 18, 2013 7:17 am

Demosthenes schreef:Mooie tactische bespiegelingen, maar wat steeds zal gelden, als Barcelona wil, heeft Ajax de bal niet.
Zekers. Ik verwacht vanavond ook wel een balbezitverhouding van 80-20 in het voordeel van B. Waarbij Ajax voortdurend van het kastje naar de muur getikt gaat worden. Van voren naar achteren en van links naar rechts en omgekeerd. We zullen heel veel achter de feiten aan moeten lopen bij Barcelona in balbezit. Maar als we dan toch eens balbezit hebben, hou dat dan ook maar zo lang mogelijk vast. Dus alsjeblieft geen stomme fratsen van Fischer en/of Bojan. Bij 1 op 1 mag je voor de actie gaan, maar laat die stupide solo langs 3 man voor de verandering maar achterwege. En misschien dat bijvoorbeeld een Schöne zijn kop er bij wil houden en niet met dat dromerige gedoe van hem een klotepass wil afleveren. Om er maar eens een paar te noemen.

wimpey
Berichten: 52033
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door wimpey » wo sep 18, 2013 7:20 am

LucaS schreef: Wat een bullshit, als je vindt dat het beter moet en je terroriseert de verantwoordelijken weg, ben je verantwoordelijk voor zowel de korte- als de lange termijn.
Op middellange termijn heeft die terreur 3 titels opgeleverd. Net zoveel titels als in 14 jaar daarvoor.

Omdat het in Augustus en September effe niet zo lekker loopt wil je dat er ingegrepen wordt? :aai.gif:

Lionel
Berichten: 47563
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Lionel » wo sep 18, 2013 7:31 am

Lucas was vergeten dat we 3x kampioen geworden zijn. Tellen de eerste drie jaar niet mee voor de korte termijn?

Ik vind het ook kut dat we geen toppers a la Tadic hebben binnengehaald en dat we Eriksen en Toby zijn kwijtgeraakt. Maar we spelen uit bij Barca.... Laten we vooral normaal doen.

Alsof JC de revolutie niet was gestart als we toevallig hadden gescoord tegen Madrid..
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Demosthenes » wo sep 18, 2013 7:36 am

Rishi schreef:Lucas was vergeten dat we 3x kampioen geworden zijn. Tellen de eerste drie jaar niet mee voor de korte termijn?

Ik vind het ook kut dat we geen toppers a la Tadic hebben binnengehaald en dat we Eriksen en Toby zijn kwijtgeraakt. Maar we spelen uit bij Barca.... Laten we vooral normaal doen.

Alsof JC de revolutie niet was gestart als we toevallig hadden gescoord tegen Madrid..
Op vi.nl kon je zien wie er toen speelden, misschien nu ook nog, maar ik kan het niet zo snel vinden. Er deden gemiddeld 9,2 spelers (invallers meegerekend) mee uit die hele slechte jeugdopleiding, nu spelen aankopen als Moisander, Schöne, Sigthorsson, Serero, Bojan, Sana, Poulsen, Hoesen enz., maar is het veel beter geworden? De Nederlandse teams deden het Europees vorig jaar erg slecht, maar ze mochten in ieder geval nog meedoen en nu wordt er in de voorronde verloren van "Luxemburgse ???, Petrolul en Krasnodar".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52033
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door wimpey » wo sep 18, 2013 7:50 am

Vorig seizoen zouden we in Dortmund ook zgn. gedemonteerd worden. Ik moet vaak lezen dat "de Ajacied" veranderd is. Lijkt te kloppen. Het negativisme en de angsthazerij vieren hoogtij.

Je gaat daarheen met de intentie je huid zo duur mogelijk te verkopen en om je reputatie niet te grabbel te gooien zoals in 2010 gebeurde.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Demosthenes » wo sep 18, 2013 8:02 am

wimpey schreef:Vorig seizoen zouden we in Dortmund ook zgn. gedemonteerd worden. Ik moet vaak lezen dat "de Ajacied" veranderd is. Lijkt te kloppen. Het negativisme en de angsthazerij vieren hoogtij.

Je gaat daarheen met de intentie je huid zo duur mogelijk te verkopen en om je reputatie niet te grabbel te gooien zoals in 2010 gebeurde.
Angsthazerij heb ik bij het TH nog niet gemerkt, het negativisme zit diep in de JC-aanhang, alles wat voor de "fluwelen revolutie" gebeurde wordt als negatief gezien, daarover zijn we het dus eens.

De reputatie te grabbel gegooid in 2012? Het was 2-0, dat kan iedereen opzoeken en internationaal is dat niet slecht, de 6-1 gisteren zal er meer inhakken. Ajax kwam er toen niet aan te pas, Suarez deed niet mee (geschorst? Geblesseerd?) en hij was erg belangrijk voor het spel van Ajax, was in de competitie bij meer dan 50% van de doelpunten betrokken, we mochten onze handen dichtknijpen, maar reputatie te grabbel gegooid? Alleen volgens de JC-aanhang.

Waarschijnlijk zullen de standpunten van vanavond (Nee, ik zal niet posten) wel overeenkomen met de vooraf ingenomen stellingen, "groep-JC": Ajax is niet weggespeeld (ongeacht de uitslag), heeft zijn reputatie niet te grabbel gegooid, je ziet een vooruitgang t.o.v. 2010, Eriksen is vertrokken en de revolutie is nog geen jaar oud, Ajax is o.a. met de jeugd op de goede weg tot de "critici", die ongeacht de uitslag (Stel dat Ajax Barcelona overklast :ajaxsmiley.gif: ) geen verbetering zien t.o.v. de 2-0 uit 2010, de aankopen als Sana enz. niet goed genoeg vinden enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7915
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door elliquido » wo sep 18, 2013 8:22 am

En vanuit barcelona hoor ik dat op de laatste training veelvuldig "vermeer eruit, cilissen erin" is gescandeerd door de aanwezige supporters... daar wordt ik dan wel triest van... :excited.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Lionel
Berichten: 47563
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Lionel » wo sep 18, 2013 8:35 am

Weggooiers. Vermeer heeft ff een mindere periode. Kan gebeuren. Hij is toch echt wel dé held van de laatste 3 jaren.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Cruijff » wo sep 18, 2013 8:47 am

Inderdaad. Zonder Vermeer echt geen 30e titel op 15 mei 2011 hoor. In die wedstrijd zelf was hij ijzersterk, maar vergeet vooral niet hoe hard hij ons gered heeft de weken in aanloop naar die apotheose, bij NEC en Heerenveen uit werden we delen van de wedstrijd gewoon weggeblazen. Kenneth hield ons in zijn eentje overeind.

En dat terwijl hij net van een zware blessure terug kwam, er ruim een half jaar uit had gelegen. In dat 3-sterren-seizoen gingen we in Moskou en in Den Haag nog met 3 tegendoelpunten voor schut met Jeroen Verhoeven als keeper. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41108
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Marillion » wo sep 18, 2013 8:56 am

wimpey schreef: Je gaat daarheen met de intentie je huid zo duur mogelijk te verkopen en om je reputatie niet te grabbel te gooien zoals in 2010 gebeurde.
Mee eens. Ook al is het een lastige wedstrijd. Je moet de insteek hebben om er het beste van te maken. Celtic heeft er vorig jaar ook wat kunnen laten zien, dan kan Ajax het ook. Al is de kans misschien niet zo groot. Zeker gezien onze huidige prestaties.
elliquido schreef:En vanuit barcelona hoor ik dat op de laatste training veelvuldig "vermeer eruit, cilissen erin" is gescandeerd door de aanwezige supporters... daar wordt ik dan wel triest van... :excited.gif:
Treurig, ondersteun die jongen liever. Dit seizoen staat hij niet goed te keepen. Dat klopt. Maar hij is de afgelopen seizoenen gewoon belangrijk geweest. Als De Boer een ander wil opstellen is dat zijn goed recht. Maar laat supporters daar lekker buiten blijven.
Nil volentibus arduum

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Cruijff » wo sep 18, 2013 9:10 am

elliquido schreef:En vanuit barcelona hoor ik dat op de laatste training veelvuldig "vermeer eruit, cilissen erin" is gescandeerd door de aanwezige supporters... daar wordt ik dan wel triest van... :excited.gif:
:aai.gif:

Moeten ze niet doen die gasten.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Daily Blind » wo sep 18, 2013 9:31 am

Moeten supporters dat niet zeggen? Hoezo niet.. iedereen mag toch voor zijn / haar mening uitkomen.

Ik ga het zelf niet roepen, omdat ik weet dat er toch nieman van de technische staf na luisterd, maar ik hoop het van harte dat het gaat gebeuren. Want die Vermeer bakt er echt helemaal niks van. Geen enkele bal is klem, kan soms gebeuren, maar dan hoort een bal niet terug de 16 in te keren.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door 999 » wo sep 18, 2013 9:40 am

Zlatan Son of God schreef:Moeten supporters dat niet zeggen? Hoezo niet.. iedereen mag toch voor zijn / haar mening uitkomen.

Ik ga het zelf niet roepen, omdat ik weet dat er toch nieman van de technische staf na luisterd, maar ik hoop het van harte dat het gaat gebeuren. Want die Vermeer bakt er echt helemaal niks van. Geen enkele bal is klem, kan soms gebeuren, maar dan hoort een bal niet terug de 16 in te keren.
Vermeer heeft af en toe zijn minpuntje, en zit niet goed in zijn vel, hoge ballen moet je maar afwachten hoe hij het oplost.Maar verdedigers staan er ook niet voor de kat zunne ... op het veld.Heeft wel katachtige reflexen.Cillissen heeft dat minder.Beide keepers hebben hun voors en tegens.En zouden ze dat niet hebben gehad waren ze allang weg geweest ...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door 999 » wo sep 18, 2013 9:41 am

Huurling Krkic: ’Zelfs in Camp Nou gaat het niet om mij, maar om Ajax’

BOJAN-GEKTE IN BARCELONA


BARCELONA – In de schitterende voetbaltempel Camp Nou wordt vanavond tijdens de Champions Leaguekraker FC Barcelona-Ajax met extra aandacht naar de verrichtingen van Bojan Krkic gekeken. Het voormalige wonderkind debuteerde (én scoorde) op zijn zestiende in de hoofdmacht van FC Barcelona en werd – getuige de gelimiteerde transfersom van honderd miljoen euro in zijn opgewaardeerde contract – een glanzende voetbaltoekomst toegedicht.

Maar via AS Roma en AC Milan kwam de aanvaller op huurbasis bij Ajax terecht, waar hij op de trainingen dagelijks laat zien inderdaad over uitzonderlijke kwaliteiten te beschikken, maar de hooggespannen verwachtingen pas gedeeltes van eredivisieduels kon waarmaken. Op vertrouwd terrein kan Bojan (23) alle critici in één keer de mond snoeren. „Maar zelfs hier gaat het niet om mij, maar om Ajax”, voelt de eenmalig Spaans international zich duidelijk al thuis bij zijn tijdelijke werkgever.

En dat terwijl het Ajax-publiek de échte Krkic nog moet leren kennen. Al waren zijn spel tegen FC Groningen en de invalbeurt tegen PEC Zwolle hoopgevend. De Spaans-Servische aanvaller maakte daarvoor echter al op hardhandige wijze kennis met de Nederlandse mentaliteit, waarin jonge voetballers geen enkele aanpassingstijd meer wordt gegund en al helemaal niet als zij uit de Barça-opleiding komen en het stempel ‘supertalent’ hebben gedragen. Dat van de 26 spelers die de laatste vijf jaar links- en rechtsbuiten bij Ajax hebben gestaan alleen Luis Suarez en – in mindere mate – Miralem Sulejmani goede cijfers kunnen overleggen, én er dus misschien wel iets aan de Ajax-speelwijze mankeert, speelt bij critici geen rol. Voeg dat bij Krkic’ verkeerde keuzes tegen AZ (bal breed in plaats van zelf te schieten) en als gevolg daarvan tegen FC Groningen (voor eigen succes gaan in plaats van een simpele pass naar Lasse Schöne) en het is duidelijk waar de ladingen (voorbarige) kritiek vandaan komen.

Dat Krkic, die in 104 duels voor FC Barcelona 26 keer scoorde, in Catalonië nog altijd een grote meneer is, bleek in Barcelona waar hij voor het Constanza Hotel moest worden ontzet door de veiligheidsdienst en politie. Dankzij de tientallen handtekeningenjagers en fotografen arriveerde Bojan minuten later dan zijn ploeggenoten op zijn kamer. En voor het vertrek naar Camp Nou was de Bojan-gekte zo mogelijk nóg groter. De persafdeling van Ajax had zijn populariteit al eerder ondervonden, want de Spaanse media dienden tientallen interviewverzoeken in. Om de Spanjaarden enigszins tegemoet te komen, besloot Ajax hem gisteren te laten aanschuiven bij de persconferentie van Frank de Boer. Beducht voor schreeuwende koppen in de Spaanse sportkranten beperkte Bojan zich in de perszaal van Camp Nou tot standaard antwoorden. „Ik moet me niet door emoties laten leiden en me alleen op de negentig minuten concentreren, zodat ik het maximale voor Ajax kan geven.”

De geluiden dat het elftal van De Boer in de pan zal worden gehakt en met een monsternederlaag huiswaarts keert, hoorde Bojan ook. „Maar mij is geleerd altijd positief te denken. Ook tegen het beste elftal ter wereld zijn er mogelijkheden. Hoe we het er vanaf brengen, heeft vooral met onze inzet en overtuiging te maken. Als we die tonen, hebben we een goede kans. Ik wil er niet over nadenken of Barcelona ons wel of niet zal onderschatten. Ik richt me op ons spel en mijn bijdrage aan een zo’n goed mogelijk resultaat.”

Volgens de pijlsnelle dribbelaar staat er vanavond meer op het spel dan de drie punten in het miljoenenbal alleen. „We weten als Ajax dat het kampioenschap het allerbelangrijkste is, omdat dat rechtstreekse plaatsing voor de Champions League oplevert. Een goede wedstrijd of een verdienstelijk resultaat tegen FC Barcelona kan met het oog op de uitwedstrijd tegen PSV (komende zondag, red.) een belangrijke opsteker zijn en goed blijken voor het vertrouwen.”

Welke ontvangst hem in Camp Nou te wachten staat, weet Bojan niet. „Het stadion is groot en je kunt nooit inschatten hoe alle fans zullen reageren. Maar ik verwacht voornamelijk positieve reacties. Ik voel me happy, omdat ik een goede band heb met de mensen van FC Barcelona en altijd leuk contact met ze heb gehouden.”
Dit is niet meer het onaantastbare Barça’

• Volgens Henk ten Cate was Ronaldinho een makkelijke jongen in de groep.

door MARCEL VAN DER KRAAN
IBIZA – Als de naam FC Barcelona valt, denkt het grote publiek al dat de Spaanse topclub gaat winnen. Of dat nu in de Spaanse competitie of in de Champions League tegen Ajax is. Alsof alleen de aanwezigheid van een groep sterren en Lionel Messi garant staat voor winst. Maar achter de schermen wordt in de technische staf net zo hard gewerkt als bij willekeurig elke andere club. Henk ten Cate zat tussen 2003 en 2006 samen met Frank Rijkaard op de bank bij de Catalanen en stuwde de club na een moeizaam eerste seizoen naar grote hoogte. Samen wonnen ze in Parijs de Champions League ten koste van Arsenal.

„Natuurlijk gaat Ajax een zware avond tegemoet. Maar bij Barcelona wordt voor zo’n wedstrijd echt niet anders gewerkt dan bij andere ploegen. Wij hadden destijds Ronaldinho en Eto’o. Messi kwam er ook aan. Dan maakten we ook uitgebreide videoanalyses van de tegenstander en deden we er alles aan om de spelers helemaal op scherp te krijgen. Waar het bij Barça dan vooral om gaat – en dat is nu weer zo – is om alle topspelers met elkaar samen te laten spelen en de ego’s te managen.”

Zoals Rijkaard en Ten Cate zich bezighielden met ’Ronnie’ en Eto’o, zo moet de huidige technische staf zich focussen op het creëren van chemie tussen Neymar en Messi. „Er is nu nog geen probleem. Neymar is net binnen. Maar let op, als hij volledig is gesetteld, gaat hij zijn plaats claimen. Niet in het elftal, maar in de hiërarchie. Dat hoort een beetje bij wereldsterren. Ronaldinho was niet eens de moeilijkste bij ons. Hij was een makkelijke, aimabele jongen. Maar Samuel was een trotse Afrikaan die heel veel goals maakte, maar niet altijd goed het verschil wist tussen de absolute nummer een en twee in de groep.”

In de ogen van Ten Cate speelde Giovanni van Bronckhorst destijds een grote rol binnen het elftal van Barcelona. „Giovanni is misschien wel het beste voorbeeld van een speler die je nodig hebt in zo’n elftal. Hij was voor Frank en mij een belangrijke schakel in het geheel. Door zijn manier van voetballen, omdat hij op dat moment op de top van zijn kunnen was, technisch, tactisch en fysiek sterk was. Maar ook omdat we dankzij hem met Ronaldinho alle kanten op konden.”

Uiteindelijk maken de topspelers vaak het verschil. Het enige geluk voor Ajax is misschien dat dit Barça nog niet top is. Het speelt niet zo geweldig, is een paar keer met de hakken over de sloot gesprongen. Het is in elk geval niet meer het onaantastbare Barcelona dat het eerst was. De spelers worden wat ouder, Xavi is niet meer zo nadrukkelijk aanwezig als voorheen. Nieuwe spelers moeten worden ingepast. Maar het verschil in kwaliteit met Ajax blijft natuurlijk groot.”
’Loodzware opgave’

Van onze speciale
verslaggever BARCELONA – Ajax-trainer Frank de Boer beseft dat zijn ploeg vandaag voor een loodzware opgave staat. „Dat iedereen van een ruime overwinning van FC Barcelona uitgaat, geeft aan dat wij misschien niet in ons beste moment zitten”, antwoordde hij. „En FC Barcelona doet het natuurlijk vrij aardig. Ze hebben wel wat sterren rondlopen. Toch gaan we proberen ons eigen spel te spelen”, zei de trainer van Ajax. „Als we ons niveau halen of daar zelfs bovenuit stijgen, want daar zijn dit soort wedstrijden voor, dan ben ik zeer tevreden. En dan maar hopen dat het resultaat goed is. Het is een mooie testcase voor de spelers om te kijken hoe ver we van het niveau FC Barcelona afzitten.”
De T.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23231
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Cruijff » wo sep 18, 2013 10:23 am

Zlatan Son of God schreef:Moeten supporters dat niet zeggen? Hoezo niet.. iedereen mag toch voor zijn / haar mening uitkomen.
Als diezelfde supporters niet na een 7-1 nederlaag teleurgesteld in een vliegtuig naar huis willen stappen, kunnen ze dit soort zaken beter voor zich houden. Omdat ik veel Europese uitwedstrijden ben geweest, helaas zit ik vandaag gewoon in Holland :blush.gif: weet ik ongeveer hoe zoiets er aan toe gaat.

Veel gasten zijn al meer dan anderhalve dag voor de wedstrijd in de stad waar we spelen, zuipen een hoop bier, besluiten dan op dinsdagavond bij het stadion de kaart alvast om te wisselen. Dan hoeft dat de volgende dag niet meer. Doorgaans vallen die omwisseltijden samen met de training in het stadion, bezoeken enkele honderden supporters die training omdat ze niets beters kunnen verzinnen om te doen in Barcelona en gaan dan dingen gaan lopen schreeuwen.

Das niet lekker voor Kenneth. Maarja, ik heb weinig recht van spreken. Hoogstpersoonlijk heb ik die onzekere-uitstralingsloze-druif van een Jasper Cillessen ook nerveus gemaakt door duidelijk hoorbaar wat tegen hem te roepen vlak voor zijn officiële Ajax debuut. De eerste de beste bal van een Noordwijk speler die richting zijn doel ging liet ie vervolgens door.
Zlatan Son of God schreef:Ik ga het zelf niet roepen, omdat ik weet dat er toch nieman van de technische staf na luisterd, maar ik hoop het van harte dat het gaat gebeuren. Want die Vermeer bakt er echt helemaal niks van. Geen enkele bal is klem, kan soms gebeuren, maar dan hoort een bal niet terug de 16 in te keren.
Ben ik niet helemaal met je eens, ik vond wel onder meer die goal van Pellè bij Ajax-Feyenoord er slecht uitzien, dat had Kenneth beter moeten doen maar zijn teamgenoten ook. Tegen onder meer Roda keepte hij echt uitstekend.

Wel laat hij de laatste weken zorgwekkend veel ballen los. Ik neem aan dat ze hem individueel met top handballers hebben laten trainen, dat zij hem ballen steenhard aan hebben lopen gooien die hij vervolgens allemaal klemvast pakte. Uiteindelijk is "wel of geen vorm" simpelweg een kwestie van vertrouwen. Dat vertrouwen neemt niet toe wanneer je eigen supporters over je heen gaan pissen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41108
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door Marillion » wo sep 18, 2013 10:46 am

Zlatan Son of God schreef:Moeten supporters dat niet zeggen? Hoezo niet.. iedereen mag toch voor zijn / haar mening uitkomen.

Ik ga het zelf niet roepen, omdat ik weet dat er toch niemand van de technische staf na luisterd, maar ik hoop het van harte dat het gaat gebeuren. Want die Vermeer bakt er echt helemaal niks van. Geen enkele bal is klem, kan soms gebeuren, maar dan hoort een bal niet terug de 16 in te keren.
Die dikgedrukte zin is precies waarom supporters dat niet moeten doen. Ondersteun je spelers gewoon of laat ze met rust. De technische staf bepaald wie er speelt en dat is maar goed ook. Als supporters bereik je er niets positiefs mee. In het slechtste geval heeft het een negatieve invloed op die jongen.

Dit jaar staat hij slecht te keepen. Hij zal zich moeten herpakken wil hij eerste keeper blijven. Maar hij heeft vorige seizoenen toch echt wel laten zien waarom hij onder de lat stond. Ik snap overigens niet waar die terugval vandaan komt. Op hoge ballen zal hij nooit een geweldenaar worden maar vorig seizoen waren de echte fouten op dat gebied er wel zo'n beetje uit.

Ik vraag me overigens af hoe Ajax daar op traint. Bij Stekelenburg was het ook altijd een probleem. En die heeft zijn fysiek toch behoorlijk mee.
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16881
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: FC Barcelona - Ajax 18-09-2013

Bericht door GangstaRiB » wo sep 18, 2013 10:56 am

Voor vanavond hoeven we toch niet bang te zijn op voorzetten van de zijkant? Wie gaat koppen? Iniesta, Xavi of Messi? Die zijn 3-turven hoog. Dat hele team bestaat uit kabouters op Pique en Fabregas na, volgens mij.

Plaats reactie