AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Cruijff » za jul 27, 2013 10:36 pm

Hitte protocol... welke mafketel heeft het idee bedacht om het dak van de Arena op een dag als vandaag dicht te doen? :confused.gif:

Als Alderweireld en Eriksen zo blijven spelen als ze de eerste 67 minuten deden dan zal die droomclub deze zomerperiode nog niet komen. Maarja, we spelen eerst nog thuis tegen Roda en voor de competitie dan opnieuw uit tegen AZ. Daarna Feyenoord thuis, Heerenveen uit en Groningen uit en pas als die wedstrijden achter de rug zijn sluit de transfermarkt. :666.gif:

What the hell stond Schöne nu de hele tijd als VM te doen? Ajax verloor vrijwel alles in de lucht en nagenoeg ook alle fysieke duels. Ik denk dat we Poulsen toch behoorlijk nodig hebben op die stek...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Jöhnk » za jul 27, 2013 11:30 pm

banjavi schreef:PVS kampioenmet gemak nu?
He, dat was de conclusie vorig jaar ook al! :smallgrin.gif:

Ik lees dat AZ fitter was? Zijn ze dat aan het eind van het seizoen nog steeds?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Jinne » zo jul 28, 2013 5:52 am

Jöhnk schreef:
banjavi schreef:PVS kampioenmet gemak nu?
He, dat was de conclusie vorig jaar ook al! :smallgrin.gif:

Ik lees dat AZ fitter was? Zijn ze dat aan het eind van het seizoen nog steeds?
Nope, maar dan zal Verheijen wel weer een reden vinden om het competitie vervalsing te noemen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 28, 2013 7:29 am

Zo, de eerste prijs is binnen. :smile-ajax.gif: De samenvatting op Ajax.tv ziet er beter uit, dan het gevoel van gisterenavond.

Hopelijk pakken ze het signaal op, dat het niet vanzelf gaat. Herstellen en dan op naar de eerste echte wedstrijd. De grote schaal is het echte doel. :smile-ajax.gif:

BTW, volgende keer gewoon Poulsen op 6 in dit soort wedstrijden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Mr. Ajax » zo jul 28, 2013 8:38 am

Het is maar een oefenpotje wat mij betreft, leuk om te winnen, maar het is niet zo dat ik me zorgen maak over het vertoonde spel. Komt helemaal goed.

Wel vind ik dat Fischer wat scherper voor de goal moet worden. Die jongen komt heel vaak voor de goal, creert veel, maar is vaak heel slap in de afronding. Hij komt er wel, maar dat moet er snel uit.


Verder vind ik niet dat er in zo'n wedstrijd behoefte is aan een Poulsen, ik vind het middenveld met Schone op 6 op zich prima functioneren. Gaat de bal meteen sneller rond. Zwakste punt(en) vond ik gisteren de backs, die zijn allebei nog niet wakker. Grote luxe dit seizoen is dat Boilesen en Ligeon in hun nek zitten te hijgen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door 999 » zo jul 28, 2013 8:45 am

Tuurlijk, het was weer niet al te veel en dan is het een oefenpotje :) ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 28, 2013 10:13 am

Vond jij dat Ajax goed speelde, Voets?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Le T. » zo jul 28, 2013 10:22 am

Ik zie dat we ons alweer kunnen verheugen op de tweede seizoenshelft, die dan verschrikkelijk goed is hoewel we vrij kansloos verliezen van clubs als Vitesse, Steaua en AZ.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13812
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Jinne » zo jul 28, 2013 10:30 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Vond jij dat Ajax goed speelde, Voets?
Voets die iets goed vindt? De JC is al jaren geen graadmeter voor de rest van seizoen. Al vind ik nu wel kwalijker dat we er niet goed op staan, want we zijn niemand kwijt en op de rechtervleugel hebben we er kwaliteit bij.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Kaboem » zo jul 28, 2013 10:30 am

:eusa_dance.gif:
Bertje for President!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door 999 » zo jul 28, 2013 10:55 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Vond jij dat Ajax goed speelde, Voets?
Het enige wat AJAX had was veel balbezit, mede door dat AZ er voor koos om op de counter te spelen.Wat ze eerdere seizoenen ook al deden.En eigenlijk troefde ze AJAX en De Boer daarmee voor de zoveelste keer af.Een geluks eigen goal en een blunder van Esteban bracht ons terug in de wedstrijd.

Fisher bakte er geen bal van, vergat geregeld om mee te verdedigen.Eriksen speelde verstoppertje.Kolbein heeft kwa techniek veel weg van een houtenklaas, maar goed, zijn drang ( fysiek vermogen ) in de zestien zorgt soms voor paniek bij de tegenstander.Bojan begon goed maar zakte gaandeweg de wedstrijd steeds verder weg.Van Rhijn stond steeds lucht te dekken.

Moisander was degelijk, net als Toby.Alleen moeten veel meer inschuiven.Juist dan moet de tegenstander keuzes maken waardoor een andere speler vrij komt te staan.Blind blijft Blind.Staat geregeld vrij aan de zijkanten ( met veel vrije ruimte voor zich ) maar zijn medespeler zagen hem niet staan.Tja, en als dan de tegenstander die counter plaats komt ie tekort.Maar hetzelfde telt voor Boelesen, dat is gewoon niet te behappen.Overigens als iedereen dezelfde inzet zou tonen als Blind.

Op een gegeven was het erg om te zien hoe IEDEREEN op een kluitje in het midden rand zestien bij AZ stonden te ballen.Fischer Bojan Kolbein en onze middenvelders.Allemaal op een kluitje.

Schøne wisselt enkele goede wedstrijden af met veel onzichtbare.Dit was er weer zo eentje.

Maar het deed pijn aan m'n ogen om te zien hoe makkelijk AZ onze verdedigers te kijk zette.En met een beetje meer " kwaliteit " hadden ze naar de 0 - 4 kunnen uitlopen.Daar staat dan twee bijna kansen van AJAX tegenover ( misschien vergeet ik er eentje ).

Wat er wel goed was was het positie spel, maar dat weten we nu onderhand wel.Je verwacht al twee jaar de volgende stap.Dat is het creëren van kansen.Buitenom of binnen door.Het gecombineer tot kans voor doel.Ik zie het nog steeds niet.

Tuurlijk, dit zijn van die wedstrijden die je niet wilt verliezen, maar ook waarvan je denkt het zal wel.Tenminste zo denken de supporters.Maar spelers niet.Dus is dit wel degelijk een goede graadmeter hoe we er voor staan.Dat viel dus enigzins tegen, mede door de gekozen tactiek van AZ.En ik denk dat meer clubs die tactiek zullen volgen.Tel daarbij op dat die drie nog een maand hebben om te verkassen dan moet ik nog zien of dat AJAX die volgende stap gaat maken ..

Maargoed, op naar AJAX - Roda JC ... Misschien dat het dan wel gaat " swingen " .. :)

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 28, 2013 11:13 am

Ik ben het helemaal eens met je uiteenzetting.

Nog een kleine toevoeging; Andersen lijkt me een talentvolle voetballer met veel functionele techniek. Da's alvast een pre.

En ik vraag me af: is Fischer wel echt zo goed als hem wordt toegedicht?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Cruijff » zo jul 28, 2013 11:20 am

Fischer heeft erg veel kwaliteiten, maar hij wisselt momenten waarin hij zijn klasse laat zien wel heel erg af met slechte beurten of beter gezegd zelfs beroerde wedstrijden. Het lijkt er ook op dat hij zich uit zijn spel laat halen door zijn eigen fanatisme. Onnodig boos en verongelijkt gedrag in het veld, wanneer het even tegenzit laat hij niet zijn voeten spreken maar verandert hij in een klein kind dat, weliswaar bloedfanatiek blijft, maar vooral gefrustreerd rondloopt en dan vergeet om te blijven voetballen.

Wel fijn om te horen hoe realistisch en nuchter Siem de Jong altijd is.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » zo jul 28, 2013 11:56 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: En ik vraag me af: is Fischer wel echt zo goed als hem wordt toegedicht?
Het stond gister niet goed. Je hebt 3 aanvallers die 'in de bal' komen, 'overlap' van backs en middenvelders amper gezien. Kan het ze trouwens amper kwalijk nemen, want loopwerk in snelkookpan met dak dicht is geen pretje.

AZ speelt compact en fysiek, daar heeft Ajax het steevast moeilijk mee. Die lui loeren op 5 momentjes en maken verder de ruimtes klein. Die insteek is natuurlijk makkelijker uit te voeren en vol te houden dan het Ajax-spelletje. Het gaat bij Ajax - in die kleine ruimtes - om het juiste moment, nauwkeurigheid, balsnelheid, techniek. Niet voor niets speelt Ajax 'uit' vaak makkelijker dan in de Arena. Net wat meer ruimte.

Ik heb in de 1e helft goede combinaties gezien, in de kleine ruimte. Dan heb je ook een beetje mazzel nodig bij eindpass / afronding. Na een evt. 1-0 komt er immers meer ruimte...

Om je vraag te beantwoorden: ik vind Fischer in die hele kleine ruimtes nog tekort komen. Wanneer er meer ruimte ligt, voelt hij zich meer op z'n gemak. Maar dat geldt voor de meeste spelers van dit team. Maar daar hebben ze maar mee om te gaan, want 9 van 10 tegenstanders graven zich in.

michaelajaxfan
AT Toto winner 05/06
Berichten: 751
Lid geworden op: do aug 26, 2004 5:30 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door michaelajaxfan » zo jul 28, 2013 12:08 pm

Kilroy schreef:Fisher is geen schim meer van midden laatste seizoen. Anderson komt schrijnend snelheid en accelleratie vermogen tekort. Met al het talent what hem hier wel wordt toegeschreven, viel hij me bar tegen. Verdediging zag er vooral in de eerste helft belabbert uit. Het was positief dat Paulson (die ik wel op prijs stel) er niet bij was, want die had waarschijnlijk een of twee kaarten opgelopen in de eerste helft. Goeds dat ik zag: Bojan is geweldig voor Ajax, doet het goed en heeft uitstekend inzicht. Vermeer: business as usual! Eat your heart out, critici!
Snelheid en acceleratie misschien niet, maar wat ik gisteren van Andersen zag lijkt het me de beste man in huis om Eriksen op te volgen.

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door GangstaRiB » zo jul 28, 2013 2:03 pm

Het is voor de hele wereld bekend dat Ajax het liefst balbezit heeft. Maar het balbezit van gisteren (en ook van vorige seizoenen) had niks omhanden. Er werd gewoon niks gecreëerd. AZ had in slaap moeten vallen om Ajax doorgang te geven, Ajax zelf dwong niks af. Het heeft allemaal niks met vernuft te maken. Een iets opportunistische instelling en je brengt tegenstanders in verlegenheid. En dat is tegelijkertijd ook wat leuker om naar te kijken. Het lijkt af en toe wel veteranenvoetbal met dat constante geschuif tussen Rhijn-Toby-Moisander-Blind.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door 999 » zo jul 28, 2013 2:38 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik ben het helemaal eens met je uiteenzetting.

Nog een kleine toevoeging; Andersen lijkt me een talentvolle voetballer met veel functionele techniek. Da's alvast een pre.

En ik vraag me af: is Fischer wel echt zo goed als hem wordt toegedicht?
En hoe goed wordt hem dan toegedicht ? .. :) ..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Jöhnk » zo jul 28, 2013 2:58 pm

Ik zou hem omschrijven als een talentvolle speler met (in potentie) een fraaie techniek, een actie, scorend vermogen en behoorlijke snelheid. En als je er vanuit dat perspectief naar kijkt, dan krijg je (over een heel seizoen bekeken), gewoon wat je verwacht lijkt me. Niemand heeft Fischer namelijk toegedicht dat hij de speler van het jaar is. Hij is een talent.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door wimpey » zo jul 28, 2013 3:31 pm

GangstaRiB schreef: Er werd gewoon niks gecreëerd.
Toch heeft Ajax wel een handvol grote kansen laten liggen. Sig, Blind, Fischer (2 *), Andersen... Ik denk dat je er van het trio Sig - Bojan - Fischer 2 moet opstellen. Voorin werd het wel erg vol en 'klein'. Ook doordat de backs er niet 'overheen' kwamen. Ik ben ook voorstander van Poulsen op VM, bij counters en luchtduels zag Ajax er erg kwetsbaar uit.

Ik mag het natuurlijk niet vaststellen, maar nagenoeg alle gevaar van AZ kwam over hun rechterkant. Daley Blind was positioneel defensief en in de duels z'n gebruikelijke zelf. Je hebt op die plek toch echt een speler met meer dynamiek en body nodig. Die heeft Ajax gelukkig in huis: Boilesen komt eraan.

Dus vooralsnog de 5 van gisteren achterin, daarvoor een ruitje met Schöne, Poulsen, Siem en Eriksen. En Sig en Fischer of Bojan voorin. Dan heb je nét dat beetje meer ruimte voor beweging vanuit de 2e lijn en loopakties voorin. Probleem is immers dat de ploeg er gisteren slechts een paar keer in slaagde áchter de laatste linie van AZ te komen.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 28, 2013 3:43 pm

:biggthumpup.gif: ik wou het niet schrijven mbt de kansen, maar toen ik vanochtend de samenvatting zag, waren het inderdaad nog een behoorlijk aantal kansen.

Mbt de aanval ben ik het helemaal eens. Ik hoop dat Ajax Cuenca nog gaat huren (met optie tot koop), dan heb je tenminste 1 echte kwalitatiefsterke buitenspeler. Laat Anderson daarachter maar zijn minuutjes pakken.
Als de combinaties lukken en de laatste bal is goed, dan is het mooi om te zien, maar we hebben bijna geen diepte in het spel.

Mbt Poulsen ben ik het ook eens (zie ook eerder in dit forum), dan krijg je meer grip op het middenveld. Ik houd wel mijn hart vast als Eriksen gaat vertrekken. Gisteren ook weer met afstand de beste Ajacied. Dat wordt een grote aderlating.

Met op termijn Boilesen voor Blind, krijg je als elftal een kwaliteitsinjectie op de linksback plaats. Zou Bojan niet op de plek van Eriksen kunnen!? :blush.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Thijs » zo jul 28, 2013 4:45 pm

Ik had gisteren overigens echt de beste plekken van het hele stadion. Vijf rijen boven de dug-out, direct onder het podium. Deze foto geschoten met m'n eigen telefoon, kon niet beter!

Afbeelding

:ajax.gif:
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo jul 28, 2013 5:26 pm

Heel goeie plek Thijs!


Het viel mij ook op (wie niet), dat AZ steeds gevaarlijk werd over onze linkerflank. Blind verzoop daar, maar ik vraag me tegelijkertijd af welke linksback al dat gevaarwél had kunnen bezweren, want het lag denk ik niet alleen aan Blind.

Poulsen was vermoedelijk een verbetering geweest voor de balans, maar het lijkt net of De Boer hem bewaart voor de echt belangrijke wedstrijden, tegen de "top"ploegen in de Eredivisie en Europees. Wellicht kan hij het niet (meer) aan om een volledig seizoen in de basis te spelen? Schöne is vaker niet dan wel "aanwezig" op die positie.

En Fischer leek me een buitencategorie talent, dat idee had ik zeker na PSV thuis vorig jaar november. Daarna viel het wel wat tegen, al was ie beslissend tegen onder meer de kakkies en maakte hij het doelpunt van het jaar tegen NEC. Maar ook in die wedstrijden grossierde hij in balverlies. En als hij dan het verschil niet maakt als doelpuntenmaker of assistverstrekker, blijft al snel een verongeleken jochie over, bij wie veel meer mislukt dan goed gaat. Ik had de hoop dat dit aan het begin van het nieuwe seizoen wat verdwenen zou zijn en hij een frisse start zou maken, maar dat viel vies tegen...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Ajaciedjuh » zo jul 28, 2013 5:55 pm

Mbt Fischer maak ik me geen zorgen. Dat zie je altijd met talenten. Snel komen, dan even terugvallen, voordat ze doorgroeien.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door Le T. » zo jul 28, 2013 6:17 pm

Wat we gisteren zagen waren nog steeds dezelfde problemen als in die wedstrijd in Arnhem vlak na De Boers begin. Weinig inventiviteit, weinig echte kansen uitspelen, veel schijndominantie, kwetsbaar op zowel de counter als fases waarin de tegenstander een tijdje op onze helft speelt en wel behoorlijk wat creeert.

Ajax is gewoon niet zo sterk, al bijna 3 jaar niet. De kracht zit hem erin dat Ajax de 2e seizoenshelften vrij stabiel en degelijk is, en dan minder knullig punten verliest dan de concurrentie. Maar dat betreft die concurrentie van die momenten, veel marge zit er niet in.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7913
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: AZ - Ajax (Johan Cruijff Schaal) 27-07-2013

Bericht door elliquido » zo jul 28, 2013 8:12 pm

ik denk dat we AZ ook onderschatten. Die hebben defensief en met gudelj toch goed ingekocht en hebben een goed team staan die in de breedte ook genoeg hebben (overtoom, lewis, ortiz, ) en martens komt er ook aan.
Zullen tegen kleine teams het ook nog moeten doen, maar onderschat ze dit jaar niet.
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Plaats reactie