Ajax - AZ 27-02-2013 KNVB Beker

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

InnerHarbour

Re: Ajax - AZ 27-02-2013 KNVB Beker

Bericht door InnerHarbour » do feb 28, 2013 2:56 pm

wimpey schreef:
Baseman schreef: PS: Het verlies van Ajax kan trouwens een staartje krijgen, aangezien het nu eigenlijk voordelig is geworden voor AZ om in de competitie te verliezen van PSV...
Ajax kan ook de komende 10 wedstrijden gewoon allemaal winnen natuurlijk.
Tis allemaal zo simpel.
YNWA

Kowalczyk
Moderator English Section
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do feb 28, 2013 3:12 pm

Weet je, ik ben Frank de Boer-fan hoor, ik ben heel blij met die man en hoop dat 'ie nog lang blijft. Zit meer groei in dan in de meeste spelers, denk ik.

Maar één ding moet 'ie toch een beetje mee gaan oppassen, namelijk: van traag, oeverloos rondspelen beweren "dat dat nou juist het Ajax-circulatievoetbal is dat de club graag wil spelen."

Ja, doei.

Inderdaad: Ajax wil circulatievoetbal spelen, positiespel, om een tegenstander 'stuk te spelen'. Wat Ronald Koeman een noodzakelijk 'plan B' vindt (namelijk: lange halen en kleunen maar), daar doen wij niet aan, omdat we het domweg niet de meest geschikte manier vinden om een goal forceren. Wij geloven in Ajax-spel, óók bij een achterstand, drie minuten voor tijd.

Maar ik kijk nu dertig jaar naar deze club en dat 'Ajax-circulatievoetbal' ging in het verleden toch wel een ietsepietsie sneller, en kenmerkte zich door een ietsepietsie meer beweging/diepgang dan wat ik dit seizoen vrij vaak zie.

Ik hoop (en denk) dat dat een strategische zet van Frank is, om het gezeik te pareren terwijl hij een nieuwe structuur rond Ajax-1 opbouwt. Ik hoop dat hij niet écht vindt dat Ajax gisteravond 'Ajax-voetbal' speelde en het afmaken van de vele kansen het enige verbeterpunt vindt.

Want het was namelijk oeverloos, traag, fantasieloos geschuif in de breedte, dat eigenlijk helemaal geen kansen opleverde. Alleen een paar schietmogelijkheden vanaf rand zestien, die allemaal vakkundig een paar meter over of naast werden gelepeld. Verbijsterend, ze kregen 'm niet eens tussen de palen.

Ajax.nl noemt de winst van AZ "geflatteerd en onverdiend". Dat 'geflatteerd' kan ik nog inkomen, want 0-3 was wat veel van het goede en het was wel tegen de spelverhouding in dat AZ won, maar 'onverdiend' vond ik het beslist niet. AZ heeft Ajax amper echte kansen toegestaan, 'stond goed' en heeft het maximale rendement uit drie grote doelkansen gehaald. Het was een beetje catenaccio, misschien, maar ik vond de zege voor AZ wel degelijk heel erg verdiend.

K.
Still alive...

beelzebub

Bericht door beelzebub » do feb 28, 2013 3:25 pm

Tot een week geleden hadden we dit seizoen alleen verloren van PSV, Vitesse, Dortmund en Madrid. Gaat hard nu. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Lionel

Bericht door Lionel » do feb 28, 2013 3:28 pm

Kowalczyk schreef:Weet je, ik ben Frank de Boer-fan hoor, ik ben heel blij met die man en hoop dat 'ie nog lang blijft. Zit meer groei in dan in de meeste spelers, denk ik.

Maar één ding moet 'ie toch een beetje mee gaan oppassen, namelijk: van traag, oeverloos rondspelen beweren "dat dat nou juist het Ajax-circulatievoetbal is dat de club graag wil spelen."

Ja, doei.

Inderdaad: Ajax wil circulatievoetbal spelen, positiespel, om een tegenstander 'stuk te spelen'. Wat Ronald Koeman een noodzakelijk 'plan B' vindt (namelijk: lange halen en kleunen maar), daar doen wij niet aan, omdat we het domweg niet de meest geschikte manier vinden om een goal forceren. Wij geloven in Ajax-spel, óók bij een achterstand, drie minuten voor tijd.

Maar ik kijk nu dertig jaar naar deze club en dat 'Ajax-circulatievoetbal' ging in het verleden toch wel een ietsepietsie sneller, en kenmerkte zich door een ietsepietsie meer beweging/diepgang dan wat ik dit seizoen vrij vaak zie.

Ik hoop (en denk) dat dat een strategische zet van Frank is, om het gezeik te pareren terwijl hij een nieuwe structuur rond Ajax-1 opbouwt. Ik hoop dat hij niet écht vindt dat Ajax gisteravond 'Ajax-voetbal' speelde en het afmaken van de vele kansen het enige verbeterpunt vindt.

Want het was namelijk oeverloos, traag, fantasieloos geschuif in de breedte, dat eigenlijk helemaal geen kansen opleverde. Alleen een paar schietmogelijkheden vanaf rand zestien, die allemaal vakkundig een paar meter over of naast werden gelepeld. Verbijsterend, ze kregen 'm niet eens tussen de palen.

Ajax.nl noemt de winst van AZ "geflatteerd en onverdiend". Dat 'geflatteerd' kan ik nog inkomen, want 0-3 was wat veel van het goede en het was wel tegen de spelverhouding in dat AZ won, maar 'onverdiend' vond ik het beslist niet. AZ heeft Ajax amper echte kansen toegestaan, 'stond goed' en heeft het maximale rendement uit drie grote doelkansen gehaald. Het was een beetje catenaccio, misschien, maar ik vond de zege voor AZ wel degelijk heel erg verdiend.

K.
Helemaal mee eens.
IK GELOOF!!!!!!

Dubbel
AT EC 2012 winner

Bericht door Dubbel » do feb 28, 2013 3:58 pm

Kowalczyk schreef:Weet je, ik ben Frank de Boer-fan hoor, ik ben heel blij met die man en hoop dat 'ie nog lang blijft. Zit meer groei in dan in de meeste spelers, denk ik.

Ik hou het op gebrek aan techniek in de huidige groep. Doordat spelers net ff langer nodig hebben om een bal te verwerken en weer af te geven moet de bal te vaak risicoloos breed of terug worden gespeeld. Ook zie ik nog weleens iemand goed vrij staan maar dat de speler aan de bal niet weet hoe hij de bal bij hem moet krijgen. Zelfde verhaal. Dan maar weer risicoloos kort en terug. Op zich zou dat allemaal nog kunnen ook indien je voorin kanonnen hebt lopen die bij ieder balbezit dreigend zijn. Nou goed, dat hebben we verder allemaal kunnen zien.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 28, 2013 4:57 pm

Dubbel schreef:
Ik hou het op gebrek aan techniek in de huidige groep. Doordat spelers net ff langer nodig hebben om een bal te verwerken en weer af te geven moet de bal te vaak risicoloos breed of terug worden gespeeld. Ook zie ik nog weleens iemand goed vrij staan maar dat de speler aan de bal niet weet hoe hij de bal bij hem moet krijgen. Zelfde verhaal. Dan maar weer risicoloos kort en terug. Op zich zou dat allemaal nog kunnen ook indien je voorin kanonnen hebt lopen die bij ieder balbezit dreigend zijn. Nou goed, dat hebben we verder allemaal kunnen zien.
Ze hebben bij Ajax de mond vol over individuele training. Spelers beter maken. Dan is het triest om te zien hoe jongens als Serero en Lukoki op doel afronden. Ze kunnen nog geen bal tussen de palen schieten. Valt daar nou niet op te trainen? Sowieso zijn er maar weinig spelers die zich echt ontwikkelen. V.Rhijn blijft dezelfde fouten maken, Eriksen is nog steeds te weinig dominant en scoort te weinig, Toby doet nog steeds zijn ding maar heeft zich in het coachen niet kunnen ontwikkelen, Boerrigter is helemaal weggezakt etc. De enige die zich dit seizoen ontwikkeld heeft is Daley Blind.

Wat het risicoloos breed of terugspelen betreft: dat was vooral aan het begin van het seizoen zo. Sinds PSV-thuis - toen De Boer de tip kreeg van Johan om 15 meer naar voren druk te zetten - wordt er beter gevoetbald. Je ziet Moisander en Toby ook vaker inschuiven.
Gisteren met Dijks was het inderdaad weer waardeloos doordat hij iedere bal risicoloos breed speelde, nooit a la Blind diep ging en in de 2e helft verzuimde door te dekken op de inzakkende Beerens, waardoor AZ heerlijk kon counteren.

Overigens stond er na de wedstrijd tegen Steau-uit weer een interessante column in de Telegraaf van Jaap de Groot (die overduidelijk geschreven was door Johan Cruijff). Daarin kreeg met name Moisander de wind van voren. Hij speelde te vaak Poulsen in ipv een linie over te slaan en de spits in te spelen. Als je de spits inspeelt kunnen de middenvelders aansluiten en kan de verdediging opschuiven was het betoog. Doordat hij echter Poulsen inspeelde bleven de middenvelders met de rug naar het doel en konden ze zich moeilijk onder de druk uit voetballen. Hierdoor had Ajax nooit echt controle.

Wat die kanonnen voorin betreft die bij ieder balbezit dreigend zijn: daar ben ik het helemaal mee eens. Die ontbeert Ajax gewoon. Er is geen enkele dreiging over de vleugels. Of ze missen snelheid, of de techniek. Daarom scoort Ajax ook zo moeilijk. Ajax moet goals echt uitspelen willen ze scoren. Er wordt zelden gescoord na een individuele actie. Gelukkig scoren we dit seizoen ook relatief vaak uit corners, anders was het helemaal drama geweest.

Le T.

Bericht door Le T. » do feb 28, 2013 6:32 pm

Ik hoop met je mee, maar voor is het hopen en niet denken. Ik moet namelijk vaststellen dat er na zijn eerste competitiewedstrijd, die in Arnhem en vlak na de wedstrijd tegen AC, ook al tussen de jubelverhalen door werd geconstateerd dat het positiespel er weliswaar al verbazingwekkend goed uitzag, maar dat er weinig werd gecreeerd, zeker nadat Vitesse zich in de rust had aangepast. Nu zijn we ruim 2 jaar verder, en er is niks veranderd. Dus waar is dat groeipotentieel?

Daarnaast krijg ik ook sterk de indruk dat hij niet zo goed weet welke spelers hij nou wil hebben, en als hij daar wel een beslissing in neemt, weet hij niet waar hij ze neer moet zetten. Dat is ook een terugkerend probleem. En de spelers die hij wil hebben, die wil ik niet hebben. Hetzelfde geldt voor de wissels, daar zit ook geen enkele positieve ontwikkeling in.

Een trainer die geen oog heeft voor aanvallend talent, een middenveld moet samenstellen op basis van trial and error, balbezit nastreeft omdat het verdedigend sterk is, geen aanvalspatronen erin traint, spelers niet beter maakt, spelers aldoor op een niet favoriete positie zet en zort dat ze willen vertrekken, Ajax goed vindt spelen als het dat niet doet, beroerd wisselt en tactisch vaak wordt afgetroefd heeft in mijn ogen geen toekomst bij Ajax.

Ik ben benieuwd welke kwaliteiten hij dan wel zou hebben waarmee hij Ajax verder gaat helpen. Ja, hij is goed met de pers, maar ik behoor niet tot de pers en ik zie ook niet hoe dat belangrijk is.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do feb 28, 2013 10:00 pm

Ja, doei.

K.
Helemaal mee eens. Daarnaast mis ik een speler achterin of op het middenveld die lopende mensen kan bedienen. Elke diepte bal is een gok of we het duel winnen afhankelijk van de kwaliteit van de pass als de snelheid van de tegenstander ten opzichte van die van ons. Want onze aanvallers lopen op diepte ballen in plaats van dat diepte ballen die worden gegeven op lopende mensen. Het aanvalsspel is te voorspelbaar.

wimpey

Bericht door wimpey » vr mar 01, 2013 8:27 am

Het zou wat zijn wanneer Ajax onder FdB een keer niét kampioen zou worden. :excited.gif:

10 to go, alles nog in eigen hand. Morgen winnen in Enschede en elftal, club en fans krijgen weer een enorme boost.

Een toptrainer kan zijn elftal in de hete fase van het seizoen laten pieken. Daarom is Frank in de afgelopen seizoenen een toptrainer gebleken. Hij bleef zijn lijn trouw en ging niet sleutelen aan opstelling en tactiek. En dan moet ie zo houden. Zul je zien dat we in Mei zomaar nummer 32 kunnen vieren.

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » vr mar 01, 2013 10:51 am

wimpey schreef:Het zou wat zijn wanneer Ajax onder FdB een keer niét kampioen zou worden. :excited.gif:

10 to go, alles nog in eigen hand. Morgen winnen in Enschede en elftal, club en fans krijgen weer een enorme boost.

Een toptrainer kan zijn elftal in de hete fase van het seizoen laten pieken. Daarom is Frank in de afgelopen seizoenen een toptrainer gebleken. Hij bleef zijn lijn trouw en ging niet sleutelen aan opstelling en tactiek. En dan moet ie zo houden. Zul je zien dat we in Mei zomaar nummer 32 kunnen vieren.
Ik dacht dat je het ook niet meer zag zitten (net als ik overigens :blush.gif: ). Zaterdag is cruciaal!
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 01, 2013 10:53 am

wimpey schreef:Het zou wat zijn wanneer Ajax onder FdB een keer niét kampioen zou worden. :excited.gif:

Dat is inderdaad niet zo een hele grote ramp. Gaat meer om hoe alles eromheen gaat, Wimpey.

Frank de Boer vindt dat Ajax controle heeft iedere wedstrijd. Hij ziet goed spel. Er worden cruciale fouten gemaakt, ook door Frank de Boer. Dan mag daar best kritiek op geuit worden.

Ko gaf het ergens al prima aan.
IK GELOOF!!!!!!

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » vr mar 01, 2013 1:32 pm

Ajaciedjuh schreef:

Ik dacht dat je het ook niet meer zag zitten (net als ik overigens :blush.gif: ). Zaterdag is cruciaal!

Ik vind het moeilijk om te volgen bij wimpey hoor... :ajaxsmiley.gif:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel

Bericht door Lionel » vr mar 01, 2013 2:26 pm

Wimpey is wat dat betreft net als het weer in Nederland :hypocrite.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie