Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 2:03 pm

Op de donderdag voor de finale van de nacompetitie (voor promotie naar de 1e klasse Zaterdag) schoot ik alle vrije trappen in de kruising. Onhoudbaar. Met keeper, zonder keeper, met twee keepers..

Zaterdag miste ik. Wat er gebeurde kan ik niet echt vertellen maar ik twijfelde en koos een andere hoek. Het is niet zo makkelijk. Zelfs spelers met de beste traptechniek missen.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13428
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Arthur » vr feb 22, 2013 2:03 pm

Het enige wat je zou kunnen zeggen is dat je normaal gesproken traint op steeds dezelfde handeling, terwijl je penalties juist niet steeds hetzelfde kan nemen.
Je moet eigenlijk 3 of 4 variaties tot in den treure oefenen en dan ook nog in staat zijn om niet met je aanloop of lichaamshouding te verraden welke variatie je gaat toepassen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59103
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door 999 » vr feb 22, 2013 2:13 pm

Rishi schreef:Op de donderdag voor de finale van de nacompetitie (voor promotie naar de 1e klasse Zaterdag) schoot ik alle vrije trappen in de kruising. Onhoudbaar. Met keeper, zonder keeper, met twee keepers..

Zaterdag miste ik. Wat er gebeurde kan ik niet echt vertellen maar ik twijfelde en koos een andere hoek. Het is niet zo makkelijk. Zelfs spelers met de beste traptechniek missen.
Komop zeg.Een penaltie goed nemen is helemaal niet moeilijk.Of dat de keeper hem er dan nog uitpakt zal best.Maar de pingels die je AJAX ziet missen zijn gewoon zeer slecht genomen penalties ..

En eigenlijk telt dit ook voor de schoten van AJAX.Hoeveel schoten gaan er niet ruim over of naast ...
Laatst gewijzigd door 999 op vr feb 22, 2013 2:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door jabu » vr feb 22, 2013 2:15 pm

Jinne schreef:Perez was volgens mij de laatste die bij ons ze vlekkeloos nam.
Bergdolmo kon het daarvoor ook wel aardig. Het is simpelweg een bepaalde vaardigheid uitvoeren op een moment dat er veel druk op staat. Enerzijds zal je dan een type moeten zijn die de zenuwen in bedwang kan houden, anderzijds moet je die vaardigheid wel onder de knie hebben. De helft van de huidige spelers zijn momenteel Scandinavisch, met dat zenuwen onder bedwang houden zou het dus wel moeten lukken....
Het tweede punt is dat je de vaardigheid moet hebben om met een behoorlijke snelheid de bal, voordat de keeper erbij kan, in het zijnet te schieten. Dat is natuurlijk trainbaar en het is enorm dom en conservatief om te beweren dat er dus niet op penalty's valt te trainen.
Wij eindigden bij basketbal trainingen vaak met de situatie dat het hele team op de achterlijn plaats moest nemen. Dan moest iedereen één voor één een vrije worp nemen. Als hij raak was dan was er niets aan de hand, maar bij een misser moest het hele team rennen. Die vrije worpen moest je dan ook nemen na een volle sprint met de tong op de schoenen. Die wil je dan echt wel raak schieten. Op die manier kan je toch proberen een wedstrijdsituatie na te bootsen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59103
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door 999 » vr feb 22, 2013 2:16 pm

Ik zeg Galasek ..

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Feest » vr feb 22, 2013 2:16 pm

Bij een vrije worp heb je geen keeper.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door jabu » vr feb 22, 2013 2:20 pm

Feest schreef:Bij een vrije worp heb je geen keeper.
Klopt. Bij voetbal geen ring. Wat is je punt? Je kan een penalty zo nemen dat hij vrijwel onmogelijk is te stoppen door de keeper. Bovendien is het vaker zo dat de keeper een penalty stopt omdat hij slechts is genomen dan dat hij hem onmogelijk uit het doel haalt.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door El Clavo » vr feb 22, 2013 2:25 pm

Ik heb er nog steeds goed de tyfus in. Volledig overlopen! Totaal inspiratieloos gespeeld, die dachten echt dat ze er al waren. Die pingel van Schone bijna door het midden en die van Moisander was een typisch gevalletje 'Japie Stam'. Bleeh

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 2:33 pm

Jabu schreef:
Feest schreef:Bij een vrije worp heb je geen keeper.
Klopt. Bij voetbal geen ring. Wat is je punt? Je kan een penalty zo nemen dat hij vrijwel onmogelijk is te stoppen door de keeper. Bovendien is het vaker zo dat de keeper een penalty stopt omdat hij slechts is genomen dan dat hij hem onmogelijk uit het doel haalt.
En dat slecht nemen heeft toch te maken met de druk, twijfel, vermoeidheid.

Bij voetbal heb je geen ring maar wel palen :excited.gif:
IK GELOOF!!!!!!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door brigade zuid » vr feb 22, 2013 2:35 pm

Yopi schreef:
Ajax op titelkoers, dat dacht ik gisteravond ook meteen. :ajaxscarf.gif:
Zullen we de halve finale van de beker maar gelijk aan AZ geven? Maken onze chocolade ridders nog meer kans om kampioen te worden. :excited.gif:

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 2:36 pm

brigade zuid schreef:
Yopi schreef:
Ajax op titelkoers, dat dacht ik gisteravond ook meteen. :ajaxscarf.gif:
Zullen we de halve finale van de beker maar gelijk aan AZ geven? Maken onze chocolade ridders nog meer kans om kampioen te worden. :excited.gif:
Echt he. Vind dat zo een onzin. Dat we nu ineens meer kans maken.
IK GELOOF!!!!!!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door M.. » vr feb 22, 2013 2:51 pm

brigade zuid schreef:
Yopi schreef:
Ajax op titelkoers, dat dacht ik gisteravond ook meteen. :ajaxscarf.gif:
Zullen we de halve finale van de beker maar gelijk aan AZ geven? Maken onze chocolade ridders nog meer kans om kampioen te worden. :excited.gif:
De beker is pas leuk bij de finale en dan alleen maar als je erbij bent.. dus ik zou het persoonlijk prima vinden.
Zolang je geen reële kans maakt om een Europese beker ook echt te winnen vind ik ook die competities ook compleet ondergeschikt aan de competitie.
Dus, jammer dat je er tegen een cluppie als steaua boekarest uit vliegt, maar verder.. zondag is véél belangrijker

Mr. Ajax
Berichten: 14559
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Mr. Ajax » vr feb 22, 2013 2:59 pm

GangstaRiB schreef:
Le T. schreef:
GangstaRiB schreef:Het blijft toch een raadsel hoe wisselvallig dit Ajax kan zijn. Is het niveau in Nederland dan zo dramatisch? Steau zette een beetje druk en gelijk kwam Ajax er niet meer uit. Ik vind het middenveld grossieren in foute keuzes. In het eerste kwartier/half uur kwamen we er af en toe gevaarlijk doorheen, maar kozen Eriksen en Fischer constant voor de verkeerde mensen. Cuenca werd constant overgeslagen waardoor alles door het midden ging. Je zou zeggen dat Eriksen nu toch genoeg ervaring heeft om simpel te voetballen en goede keuzes maakt. Ik weet niet of het de kracht van Steau was of de zwakte van Ajax.
Ik vind Ajax eigenlijk helemaal niet wisselvallig maar zeer constant. Er is te weinig idee, er wordt niet hard genoeg ingespeeld, het vervolg wordt te laat bedacht, pas met de bal al aan de voet, en verder vooruit denken is al helemaal uit den boze. Daardoor worden er te weinig kansen uitgespeeld om iets af te dwingen.

De ene keer gaat het dan goed doordat een halve kans wel raak is, de andere keer gaat die bal er niet in en wordt het moeilijk. Van het soort kansen dat Ajax creeert moet je er elke 90 minuten een stuk of 10 uitspelen om een overwinning af te dwingen. Het is onzin om te zeggen dat je verloren hebt omdat de bal er niet in wilde als je zo weinig uitspeelt.
Precies, dus dan lijkt het te liggen aan het niveau van de Eredivisie waardoor het soms lijkt dat Ajax aardig vooruit kan komen. Potjes tegen dit soort tegenstanders laten zien dat we helemaal geen steek zijn opgeschoten.

Hou toch op man, waar was je toen Ajax ze van de mat speelde vorige week? Het was een collectieve off-day. Echt te belachelijk voor woorden om nu te gaan roepen dat we helemaal niks te zoeken hebben in Europa, dat het niveau voor ons te hoog gegrepen is. Heel veel jonge spelers die duidelijk onder de indruk waren van de vijandige sfeer, dan kan zoiets een keer gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt jarenlang niet zo'n kater gehad als na gisteren. Tegen beter weten in dacht ik dat het toch niet meer fout kon gaan.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door GangstaRiB » vr feb 22, 2013 3:06 pm

Mr. Ajax schreef: Hou toch op man, waar was je toen Ajax ze van de mat speelde vorige week? Het was een collectieve off-day. Echt te belachelijk voor woorden om nu te gaan roepen dat we helemaal niks te zoeken hebben in Europa, dat het niveau voor ons te hoog gegrepen is. Heel veel jonge spelers die duidelijk onder de indruk waren van de vijandige sfeer, dan kan zoiets een keer gebeuren.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb echt jarenlang niet zo'n kater gehad als na gisteren. Tegen beter weten in dacht ik dat het toch niet meer fout kon gaan.
Vond je het vorige week goed? Ajax speelde toen ook 90 minuten lang een slaapverwekkende rondo (dat noemen ze controle geloof ik) en kon met moeite de nul houden.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Thijs » vr feb 22, 2013 3:27 pm

Dwaze Becali: 'Schoenen van voorzitter Ajax kosten maar 200 euro'

Niet Ajax maar Steaua Boekarest plaatste zich donderdagavond voor de achtste finales van de Europa League. Een strafschoppenreeks was noodzakelijk om de winnaar over twee duels aan te wijzen. Voorzitter Gigi Becali, die er in het verleden openlijk voor uitkwam racistisch, antisemiet en homofoob te zijn, was door het dolle heen en liet weer blijken een nogal aparte preses te zijn.

"De voorzitter van Ajax draagt schoenen van 200 euro. Die van mij hebben 4000 euro gekost. En ze waren oud en versleten! Nogmaals, ik heb 4000 euro voor mijn schoenen betaald. Hoe kan ik dan met de voorzitter van Ajax gaan eten. Dat is toch onmogelijk? Waarom zou ik dan naar zo'n lunch gaan?", verwees de sportbestuurder naar het gebruikelijke etentje tussen directies in aanloop naar een Europees duel.

Becali, die deze maand werd veroordeeld tot een voorwaardelijke gevangenisstraf van drie jaar vanwege ontvoering, was ook door het dolle heen toen Vlad Chiriches ter sprake kwam. De talentvolle verdediger maakte een kwartier voor tijd op prachtige wijze de 2-0, via de onderkant van de lat. "Hij kost nu twintig miljoen euro, geen cent minder", zei de voorzitter van Steaua.

Over Chelsea, de komende tegenstander in Europa, zei Becali. "Ik wil ze verslaan, bewijzen dat de miljoenen van Roman Abramovich niets waard zijn. Het gaat om geloof in eigen kunnen. Abramovich komt naar Boekarest. Hij komt hierheen om Becali te ontmoeten, dat ben ik. In Ajax was ik niet geïnteresseerd, maar Abramovich is iets anders."

Becali was in het heenduel in Amsterdam van harte welkom voor de lunch, maar zijn naam stond niet op de lijst die Steaua had ingeleverd. "Ik heb dat etentje bij Ajax helemaal niet nodig", claimde hij eerder. "Waarom zou ik eten met losers? Ik heb gegeten bij Real Madrid, Real Betis, Olympique Lyon en Valencia. Wat moet ik bij Ajax? Het interesseert me helemaal niets dat ik van de lijst ben geschrapt."
Wat een gast...
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Alexander
Berichten: 8574
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Alexander » vr feb 22, 2013 3:29 pm

Ajax Rules schreef:Vinden jullie Cuenca niet heel zwak spelen in eigenlijk al zijn optredens tot nu toe?
Brengt niks extra's. Zijn er niet echt op vooruit gegaan.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41036
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Marillion » vr feb 22, 2013 3:33 pm

Die Becali had beter zulke opmerkingen over onze spelers gemaakt. Dan hadden ze misschien iets meer honger naar een goed resultaat gehad.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13816
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Jinne » vr feb 22, 2013 3:52 pm

Thijs schreef:"De voorzitter van Ajax draagt schoenen van 200 euro. Die van mij hebben 4000 euro gekost. En ze waren oud en versleten! Nogmaals, ik heb 4000 euro voor mijn schoenen betaald. Hoe kan ik dan met de voorzitter van Ajax gaan eten. Dat is toch onmogelijk? Waarom zou ik dan naar zo'n lunch gaan?", verwees de sportbestuurder naar het gebruikelijke etentje tussen directies in aanloop naar een Europees duel.
Wanneer heeft ie onze voorzitter dan ontmoet als ie niet naar de lunch was?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door jabu » vr feb 22, 2013 3:52 pm

Lijkt mij best lastig om serieus genomen te worden als je Gigi heet

Lionel
Berichten: 47511
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Lionel » vr feb 22, 2013 3:56 pm

Jinne schreef:
Thijs schreef:"De voorzitter van Ajax draagt schoenen van 200 euro. Die van mij hebben 4000 euro gekost. En ze waren oud en versleten! Nogmaals, ik heb 4000 euro voor mijn schoenen betaald. Hoe kan ik dan met de voorzitter van Ajax gaan eten. Dat is toch onmogelijk? Waarom zou ik dan naar zo'n lunch gaan?", verwees de sportbestuurder naar het gebruikelijke etentje tussen directies in aanloop naar een Europees duel.
Wanneer heeft ie onze voorzitter dan ontmoet als ie niet naar de lunch was?
Tijdens de wedstrijd?
IK GELOOF!!!!!!

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Le T. » vr feb 22, 2013 8:11 pm

Valerius schreef:Een keer een pingel missen kan natuurlijk (Behalve Balotelli, die heeft in zijn carriere 100% raak geschoten).
Maar als je dan weer ziet dat we inmiddels een hele traditie hebben opgebouwd van verloren penaltyreeksen dan moet daar toch iets aan te doen zijn.
Zenuwen spelen natuurlijk altijd een grote rol, maar als je elke dag 10 minuten penaltys traint (bij wijze van spreken) dan hoef je steeds minder na te denken over hoe je hem gaat nemen en allerlei randzaken. Dan zit de beweging in je "fysieke geheugen" en zou het bijna automatisch moeten gaan.
Epke Zonderland laat zijn driedubbele schroef toch ook niet aan het toeval over? Die heeft hij dagelijks tot in den treure getraind.
Toch gek dat voetballers dat vaak een beetje wegwuiven, terwijl de belangen gigantisch kunnen zijn.
Volgens mij worden straaljagerpiloten ook getraind om motorisch en mentaal moeilijke handelingen te verrichten terwijl ze onder stress staan, als ze aan het neerstorten zijn bijvoorbeeld.

Ik zou zeggen dat als je nou 2 zekere manieren van een penalty erin schieten tot routinehandeling traint, en van de keuze en het keuzemoment ook een routine maakt, dat je dan de kans dat de penalty erin gaat ernstig verhoogt. 9 van de 10 raak is gewoon haalbaar en was volgens mij ook heel lang de norm van een goede penaltynemer. Maar ja, toen deed ook altijd degene het die het het beste kon, meestal een verdediger of controleur met stalen zenuwen en een houten been. Nu moeten spitsen zonodig hoog op de topscorerslijst eindigen met het nemen van penalties om hun marktwaarde te verhogen.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Le T. » vr feb 22, 2013 8:16 pm

Thijs schreef: Wat een gast...
Ik lach me dood als Abramovich weigert te praten met iemand met sokken van minder dan 1000 euro per stuk.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za feb 23, 2013 2:56 pm

Ik ben gisteravond laat teruggekomen, heb avonturen beleefd, evenals de deceptie in het stadion, ben brak als een aap en als ik nog wat tijd kan vinden zal ik een impressie van de trip geven.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Thijs » za feb 23, 2013 3:03 pm

HE'S ALIVE!

Rust lekker uit Cees.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Steaua Boekarest - Ajax 21-02-2013

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » za feb 23, 2013 9:55 pm

Man o man, daar gingen we dus met een groepje van 7 Ajacieden met Lufthansa naar Boekarest. Na landing op de airport met enige hindernissen een paar taxi’s geregeld (een maf systeem met een jongedame die op een telefoon en een bord met 20 taxibedrijven wijst en jij mag kiezen welke je wil, zonder enig advies, want dat mocht ze niet geven), zijnde Dacia Logans van voor de oorlog. Rot niks, we kwamen voor een schappelijke prijs bij het hotel uit.

Vervolgens de stad in, het oude centrum verkend, wat gegeten, veel te veel gezopen, internationale betrekkingen aangehaald met Roemeense dames en boeiende gesprekken gevoerd met de vrienden (met uiteenlopende onderwerpen als: is Sjaak Swart wel de echte Mr. Ajax? Is dat Ursus bier wel te zuipen? Vinden we Roemeense dames wel mooi? Was Ceausescu eigenlijk wel zo een vervelende man? Als je alleen nog maar vlees mocht eten als je er zelf een dier voor moest doden, zou je dat dan doen? Hoe leg je dan een koe om zonder gebruik van wapens? Gaan we bij 0-3 écht in onze blote bast staan de rest van de wedstrijd? Voor welk bedrag laat je je in je kont nemen? Etc etc)

Na bezoek van pubs en (soms wel heel erg vage)night clubs kwamen we tegen 4.30 tot de conclusie dat teruggaan naar het hotel een goed idee was. Teruglopend kwamen we een tukkende zwerver tegen onder een imposant grote deken. Een van ons voelde behoefte een mooi Ajaxlied voor hem te zingen, wat niet goed uitpakte; na een (overigens zuiver ingezette) start van de Ajax-marsch in solo, schoten er 3 straathonden onder de deken vandaan, waarna wij Usain Bolt high on speed zouden hebben verslagen op de 100 meter, onderwijl de talloos loshangende elektriciteitskabels ontwijkend. Weer wat bijgekomen en geconstateerd hebbend dat niemand gebeten was, doorgewandeld, om vervolgens volstrekt te verdwalen. De kaart erbij, na een tijdje interessant doen en alle 7 een verschillende plek op de kaart aangewezen waar we mogelijk stonden, kwam toch al snel de conclusie we geen fokking idee hadden waar we waren. Om die reden maar midden op de weg gaan staan teneinde een taxi te stoppen (die dat gelukkig deed en niet langs/door/over ons heen reed) en vragen om ons naar het hotel te brengen. Weigerde hij. We boden hem 200 Lei (zeg maar tegen de 50 euri) en toen wilde ie wel! Hoe weet ik niet, maar we pasten allemaal in de Dacia Logan (zittend/liggend over elkaar heen, met onvermijdelijk neuzen, armen en andere lichaamsdelen over, op en in elkaar, maar je bent bloedbroeders voor leven of je bent het niet). Deze reed exact 47 meter en 18 centimeter (de bocht om) en we stonden voor het hotel. Bleek dat we net voorbij het straatje naar links waren gelopen waarin het hotel zat…

De volgende dag na enkele uurtjes slaap fris als hoentjes (yeah right) op zoek naar een ontbijt, tegen 12 uur (ontbijt in het hotel was toen al 2 uur gesloten). We vonden een op het oog prima tent (La Mama) bestelden zevenmaal scrambled eggs, bacon en sausages, please. Is ghoet, teeks fortie minnits. Excuse me? Yesj, fortie minnits. Why, if I may ask? Wie oonlie hef wan pen in zuh kitsjun. Whaaaaat, just one pan? Yesj. Ok, thank you very much, it was a pleasure. 10 minuten later zaten we aan een high carb ontbijtje bij de MacDonalds met een stevig Big Mac menu.
Vervolgens Boekarest bekeken, met uiteraard een kijkje bij het (voormalig) paleis van Ceausescu. We kwamen na een stevige wandeling om het gebouw heen al snel tot een gezamenlijke conclusie: de Ceausescuutjes woonden ruim. Daarna de rest van de stad door gecruised, mooie gebouwen gezien, veel lelijke, net als de plaatselijke bevolking trouwens, voorkomen dat we werden gerold door wat zigeuners, toch maar een biertje of wat weggetikt, want je weet nooit wanneer je weer de kans krijgt om er eentje te drinken, bodempje gelegd in de KFC en naar het stadion om ons kaartje te scoren. Met 2 taxi’s op pad gegaan (opvallend hoeveel minder inschikkelijk men wordt naarmate men minder gezopen wordt en dus geen zin meer in de workshop “hoe krijg je 7 volwassen kerels in één Dacian Logan”) en erachter komen dat de chauffeur ons zit te dissen. De meter liep heerlijk op terwijl hij ons aan de Zuidkant van het stadion afzette, midden tussen de Harde Kern van Steau. (Hieritisj. Nope, I don’t think so, bring is to the other side, Owaimsorrieaimsorrie). Daar uiteindelijk aangekomen voor veel te veel geld bleek de andere taxi met onze gappies verdwenen. Die bleek per ongeluk expres de verkeerde kant opgereden, reden waarom de boys hem tot stoppen hadden gemaand en verder waren gaan lopen.
Bij het stadion kaartje gekregen, half uur gewacht tot de Roemeense ME (leken verdorie wel anti-terreureenheden) vond dat we onder hen veilige begeleiding naar het stadion mochten en dreigen mij een mep met een onvervalste gummiknuppel te geven omdat ik een foto van het stadion wilde maken (Moef! Moef nouw!! I’d like to compliment you for your sympathetic response to me when I am taking a picture, sir. You moef nouw or ail hitjoe! Moef! Ghoo!) In de tussentijd 4 (!) keer gefouilleerd, het zal mijn vertrouwenwekkende 5 dagen oude baard zijn geweest. Stadion: apart, best mooi, maar zonder ziel. Veel kaal beton, maar de beeldscherminstallatie die boven de middenstip hangt is impressive.
De wedstrijd? Wat zal ik ervan zeggen? Ajax speelde niet om te winnen, maar lafjes op balbezit. Enige verzachtende omstandigheid is dat ons spel misschien niet zo uit de verf komt op een ijsbaan, want dat veld was echt hondsberoerd. Misschien dat onze club beter is dan Steaua, maar het gebrek aan ziel in het stadion werd meer dan goed gemaakt door de Steauaspelers, het publiek en niet te vergeten de stadionspeaker, die dapper het publiek opjutte. Ajax speelde zonder passie, Steaua met veel. En dan win je na strafschoppen. Zo simpel is het. De gezellige Steaua fans achter de goal schuin onder ons uitvak fascineerden wel, want een groot deel keek meer naar ons dan naar wedstrijd en begroetten ons met Hitlergroeten, liedjes en allerlei spandoeken. Eerlijk gezegd vond ik het uitvak (waarin ik vrijwel onderaan stond) tamelijk mat.
Na afloop bleven de Steauafans nog een beetjehangen en ons toezingen, waarna we maar aan ze hebben verteld dat ze poep zijn en dat ze dat zelf ook wel weten. Tegen 1.30 mochten we dan toch het vak uit en doken we wederom in twee taxi’s (in de bussen hadden we geen zin). Opvallend: beide chauffeurs rekenden 290 Lei voor de rit (jaja, best veel) en beiden zeiden ze onafhankelijk van elkaar dat ze maar 190 hadden gekregen en beiden hadden toevalligerwijs een briefje van 100 tussen hun benen laten vallen. Dit gaf een gezellige, interculturele, antropologisch gezien interessante uitwisseling van Nederlandse, Engelse en Roemeense onbeleefdheden, een kleeeeeiiiiiiin beetje fysiek contact toen een chauffeur besloot mijn maatje beet te pakken en uiteindelijk twee met piepende banden wegscheurde taxi’s.
Wat ander te doen dan nog een paar uurtjes bier drinken en om 5.30 naar bed te gaan? We kregen toen in de kroegen van ander Ajacieden nog een verhaal dat een jongen alleen in een taxi zat en vervolgens in een achteraf steeg te horen kreeg dat ie wat extra Lei moest betalen omdat ie anders onderhanden zou worden genomen door de 4 kerels die buiten stonden en dat er eentje even alleen door de stad liep die zijn paspoort moest laten zien of ie Nederlander was. Vanzelfsprekend had hij dat niet gedaan en was ie ervandoor gegaan.
De volgende ochtend fris als hoentjes (pfffffffffff) gaan ontbijten tegen 12.30 uur. We zagen een redelijk uitziende tent met “business lunch 22 Lei”. Kwam budgettechnisch goed uit. Voorgerecht: soep met halve aardappelen. Best weg te krijgen, maar niemand at die aardappelen op. “Joe doont laik? Uh, we want to have some space for the main dish”. Hoofdgerecht: Kipschnitzel met salade en aardappeltjes. De kipschnitzel zag er uit als een appelbeignet; een panneerlaag, die goed dienst kon doen als schoenzool. Na twee hapjes begonnen wij te twijfelen, want het smaakte naar van alles, maar geen kip. We verwijderden de schoenzolen en zagen allemaal grijs vlees liggen. Nu niemand van ons nooit grijs kippenvlees had gezien, besloten we alles maar te laten liggen. “Joe doont laik? Well we just don’t like to eat dog. Itsj tjikken!! Well we just don’t like grey chicken.” Toetje: tiramisu. Romanian style welteverstaan. We hadden na 2 happen het idée dat er iets van schapenvet inzat. Dat hadden we dus snel gezien. “Joe doont like? Yeah, it was great!” Vervolgens taxi gepakt naar het vliegveld, Lufthansa vlucht naar Munchen gepakt, bier willen drinken, bier op, wij verdrietig, bleek er even later toch nog bier aan boord, een stewardess die zegt “Entschuldigung, da hab Ich nicht gewusst”, hilariteit alom en ongeveer 10 Ajacieden die roepen: “dat zeggen jullie altijd!”
Vanuit München verder naar Schiphol, daar nog een afscheidsbiertje en ieder ging zijns weegs. Vandaag vraag ik me af hoe ik me morgen voel en dan wacht Ajax-Ado alweer. Dit is geen supporteren, dit is pure topsport!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie