FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Frisse » zo dec 23, 2012 6:45 pm

Le T. schreef:
wimpey schreef:
Dubbel schreef: Zie ons echt geen kampioen worden want voorin komt de ploeg regelmatig tekort en achterin is het ook geen vreugd.
Ajax wordt fluitend kampioen, Dubbel. Spel wordt steeds beter, geen ploeg in NL heeft een antwoord op een middenveld met Siem en Eriksen. Bovendien krijgen we er na de winterstop met Babel en Sig stootkracht bij.
Ik vond anders dat Utrecht in de rust met een heel aardig antwoord op de proppen wist te komen. Sigthorsson is nog nooit een lange periode fit geweest, terwijl hij dat eerst nog eens zal moeten worden. Over Babel wil ik nooit negatief zijn, maar hij gaat hooguit zwaktes maskeren, niet Ajax echt sterker maken. Daarvoor past hij niet goed genoeg in het spel, met name zijn aanname is te zwak. Ik gun hem een goed seizoen en dat hij dan naar een club kan waar zijn sterke punten er wel uit komen en zijn zwakke niet zo opvallen, maar als het bij Ajax van hem moet komen dan komt het niet.
Vandaag was kut en bizar, zo'n pot win je 99 van de 100 keer. Maar als je een maand geleden had gezegd dat we maar 3 punten achter de koploper zouden liggen bij het ingaan van de winterstop, had iedereen er voor getekend.
Ja, omdat het voetbal zo slecht was. Daarna werd het maar marginaal beter, maar omdat er geen punten verloren werden en de concurrentie dat wel deed gingen weer een heleboel mensen doen alsof het goed was. Vandaag was de 1e helft best aardig, maar het was nou ook weer geen wonder dat die bal er niet in ging. Als je op deze manier voetbalt en met de aard van de kansen die je op deze manier uitspeelt dan moet je aardig wat kansen kunnen tellen voordat je kunt stellen dat een overwinning is afgedwongen. Meer dan 10 'mogelijkheden' is dan helemaal niet zoveel.
Ook dit seizoen komt het weer goed. We spelen m.i. ook beter voetbal dan de voorbije 2 seizoenen onder FdB.
Met weer een zwakkere selectie terwijl de concurrentie minder zwak lijkt dan vorige 2 seizoenen, en ook het voetbal varieert van aardig tot aan de laatste bal, tot slaapverwekkend en krachteloos. Ze hebben helemaal niets over, ze moeten tegen elke tegenstander hard aan de bak en geconcentreerd en scherp zijn, en dan spelen ze een stuk 5 hele en halve kansen uit, en als er dan snel eentje verzilverd wordt dan zijn het 3 punten, en anders wordt het heel lastig. Ik ben al blij met een CL-plek.
Ajax is sinds de inbreng van Fischer wel echt een stuk beter gaan spelen. Laatste 4 weken ziet het er sterk uit. Fischer heeft een actie, is creatief, beweegt goed zonder bal en maakt ruimte voor Blind, wat het spel ook weer dynamischer maakt. Vond Ajax de eerste maanden van het seizoen tekortkomen qua tempo, creativiteit, initiatief en diepgang. Nu De Jong/Hoesen als spits speelt, Fischer erin staat en Boerrigter fitter oogt (en wat meer loopacties maakt zonder bal) en Ajax wat vroeger druk zet ziet het er voor Ajax al een stuk beter uit. De afgelopen maand behoort qua positiespel tot het beste wat ik onder De Boer heb gezien.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door 999 » zo dec 23, 2012 6:56 pm

Mwah, AJAX is sinds De Boer heeft gekozen om voorin met een vast aanspeelpunt te gaan spelen beter gaan spelen ...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Marillion » zo dec 23, 2012 7:15 pm

Het gaat langzaam de goede kant op. Natuurlijk is er vandaag weer het nodige aan te merken maar het spel van de afgelopen weken is beter dan in de periode er voor. Wat dat betreft is het jammer dat we nu de winterstop krijgen. Ik was graag nog even doorgegaan.

Straks in januari gelijk Feyenoord op bezoek gevolgd door Vitesse uit. Weten we gelijk waar we dan staan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Frisse » zo dec 23, 2012 7:17 pm

999 schreef:Mwah, AJAX is sinds De Boer heeft gekozen om voorin met een vast aanspeelpunt te gaan spelen beter gaan spelen ...
Staat er ook bij hoor. :biggthumpup.gif: Ik vind de inbreng van Fischer echter ook een belangrijk verschil voor Ajax. Rasvoetballer, beweegt slim, kan makkelijk combineren en iets voor zichzelf creëren.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door 999 » zo dec 23, 2012 7:35 pm

Mwah, Fischer heeft ook ontzettend veel akties in huis met veel balverlies als resultaat.De Boer zijn experimenten kosten je veel punten ( eerst met Theo, dit seizoen met dat in de spits wisselend opduiken van ).Pas nadat de Boer heeft gekozen voor een vast aanspeelpunt zie je veel spelers zekerder opereren, en meer vertrouwen hebben ... De patronen en automatisme zijn ook stukken beter geworden nadien ...

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Frisse » zo dec 23, 2012 7:44 pm

Fischer doet inderdaad nog genoeg verkeerd, maar voegt ook nu al enorm veel toe aan Ajax. Die zelfzuchtigheid en dat doorvoeren van z'n acties horen er nog een beetje bij. Het is een speler met veel zelfvertrouwen. Ik heb liever een speler die assertief keuzes maakt en daarin af en toe te zelfzuchtig is (gerechtvaardigd door z'n kwaliteiten, in mijn ogen), dan een treuzelende speler als Boerrigter.

Verder ben ik het met je eens wat De Boer betreft. Het duurt ieder seizoen tot dusver behoorlijk lang voordat hij bij z'n ideale elf uitkomt.

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Michael_B » zo dec 23, 2012 7:52 pm

Niks gezien. Goed om te lezen dat Ajax weer sterk speelde, jammer dat we 2 punten laten liggen. Het loopt prima met Siem in de spits, benieuwd hoe dat zal gaan als Babel en Sigthorsson terug zijn.

Hoe speelde Kali trouwens?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47975
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door peter » zo dec 23, 2012 8:01 pm

In balbezit deed hij nog wel eens wat aardigs, maar het was vooral Ajax wat natuurlijk dicteerde. Eerste 45 minuten zijn de beste die ik in lange tijd heb gezien (bij Ajax).

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Marillion » zo dec 23, 2012 8:02 pm

Hij is me niet echt opgevallen. Op basis van dit ene potje denk ik niet dat hij Ajax op dit moment beter zou maken.
Nil volentibus arduum

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Bert » zo dec 23, 2012 8:24 pm

De enige speler die nu speelt en een paar maanden geleden niet is Fischer. De groei moet dan ook meer gezocht worden in het acclimatiseren van spelers als Poulsen, Schöne en ook Fischer en Hoesen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door wimpey » zo dec 23, 2012 9:16 pm

Frisse schreef: Verder ben ik het met je eens wat De Boer betreft. Het duurt ieder seizoen tot dusver behoorlijk lang voordat hij bij z'n ideale elf uitkomt.
Het is dan ook steeds puzzelen doordat belangrijke spelers vertrekken. 5 basisspelers, dan duurt het effe voor het weer staat... Maar sinds de wedstrijd tegen Roda staat er weer een heel behoorlijk spelend elftal. Ajax was door menigeen al afgeschreven, maar De Boer heeft er 'gewoon' weer het best voetballende elftal van NL van gemaakt.
Zeux schreef: Zijn dit spelers waar we na de winterstop op moeten bouwen om kampioen te worden?
Je hoort mij dan ook niet zeggen dat we de beste spelers hebben. Wél het beste team. Waaraan ook Sig, Babel etc. nog wat kunnen toevoegen...

En nee, ik zie Ajax geen 8-10 M uittrekken voor Maher. De insteek van Ajax is immers een andere: Andersen, Fischer etc. jong en goedkoop halen, laten rijpen en stapsgewijs in Ajax-1 inbouwen. Prima beleid.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33600
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door zeux » zo dec 23, 2012 9:32 pm

Wie heeft het over Maher? :confused.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Marillion » zo dec 23, 2012 9:34 pm

@Wimpey: Zo is het. Er gaat af en toe zeker wat mis maar het lijkt er vooralsnog op dat we de stijgende lijn te pakken hebben. Het spel is de afgelopen weken duidelijk beter geworden en als we de kansen vandaag afmaken was er niemand over een nieuwe speler begonnen. Met wat er terug komt en de ontwikkeling van iemand als Andersen in gedachten zou het onzin zijn om de selectie voorin te versterken.

Het gelijkspel van vandaag is een kleine tegenvaller maar ik zie het wel zitten voor de tweede seizoenshelft. Daar hebben we geen dikke investeringen voor nodig.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Frisse
Berichten: 374
Lid geworden op: do aug 09, 2012 8:42 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Frisse » zo dec 23, 2012 9:40 pm

wimpey schreef:
Frisse schreef: Verder ben ik het met je eens wat De Boer betreft. Het duurt ieder seizoen tot dusver behoorlijk lang voordat hij bij z'n ideale elf uitkomt.
Het is dan ook steeds puzzelen doordat belangrijke spelers vertrekken. 5 basisspelers, dan duurt het effe voor het weer staat... Maar sinds de wedstrijd tegen Roda staat er weer een heel behoorlijk spelend elftal. Ajax was door menigeen al afgeschreven, maar De Boer heeft er 'gewoon' weer het best voetballende elftal van NL van gemaakt.
Indien je op mij doelt: ik heb altijd aangegeven dat het voor een wederopstanding van Ajax dit seizoen dan wel deels van een aantal van de jonge nieuwelingen in de selectie moet komen. Fischer en in mindere mate Hoesen bevestigen dat. Ajax heeft met Fischer, Andersen, Boccara en straks Meleg goede spelers voor de toekomst gehaald. Poulsen, Schöne en Sana zijn goedkope opvulling, maar spelen volgend seizoen alweer een bijrol.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door 999 » ma dec 24, 2012 12:29 am

wimpey schreef:
Het is dan ook steeds puzzelen doordat belangrijke spelers vertrekken. 5 basisspelers, dan duurt het effe voor het weer staat... Maar sinds de wedstrijd tegen Roda staat er weer een heel behoorlijk spelend elftal. Ajax was door menigeen al afgeschreven, maar De Boer heeft er 'gewoon' weer het best voetballende elftal van NL van gemaakt.
Pardon, puzzelen ?.Wat valt er nu te puzzelen als je met een vast aanspeelpunt wil gaan voetballen ?.Nee, de Boer wilde weer iets nieuws uitproberen.En net als met Janssen vorig seizoen heeft dat punten gekost.Onnodige punten volgens mij ...

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 24, 2012 7:24 am

Zo vroeg op de vrije maandag, maakt de Telegraaf me toch aan het lachen: bij de beoordeling vd wedstrijd (punten aan spelers), heeft Utreg hetzelfde gemiddelde als Ajax gescoord. :drecul.gif:

Zou z'n beoordelaar zichzelf nog serieus nemen?
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door wimpey » ma dec 24, 2012 8:59 am

999 schreef: Pardon, puzzelen ?.Wat valt er nu te puzzelen als je met een vast aanspeelpunt wil gaan voetballen ?.Nee, de Boer wilde weer iets nieuws uitproberen.En net als met Janssen vorig seizoen heeft dat punten gekost.Onnodige punten volgens mij ...
Vast aanspeelpunt was vorig seizoen De Jong. En nu, surprise surprise, ook De Jong. Dus die vat ik niet...

Elftal van nu is op een plek of 5 à 6 gewijzigd t.o.v. vorig seizoen. Logisch dat het effe duurt voordat een ploeg er weer staat. Alleen wordt dat niet geaccepteerd door menig AT-er.

In mei kunnen we de 32e gaan vieren. Ajax heeft het beste elftal en kan het makkelijkst wegvallende spelers vervangen. Dat zal ook dit seizoen weer de doorslag in ons voordeel geven.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door 999 » ma dec 24, 2012 10:52 am

wimpey schreef:
999 schreef: Pardon, puzzelen ?.Wat valt er nu te puzzelen als je met een vast aanspeelpunt wil gaan voetballen ?.Nee, de Boer wilde weer iets nieuws uitproberen.En net als met Janssen vorig seizoen heeft dat punten gekost.Onnodige punten volgens mij ...
Vast aanspeelpunt was vorig seizoen De Jong. En nu, surprise surprise, ook De Jong. Dus die vat ik niet...

Elftal van nu is op een plek of 5 à 6 gewijzigd t.o.v. vorig seizoen. Logisch dat het effe duurt voordat een ploeg er weer staat. Alleen wordt dat niet geaccepteerd door menig AT-er.

In mei kunnen we de 32e gaan vieren. Ajax heeft het beste elftal en kan het makkelijkst wegvallende spelers vervangen. Dat zal ook dit seizoen weer de doorslag in ons voordeel geven.
De Boer is pas begonnen met een vast aanspeelpunt met Hoessen, dat weet jij ook.Maar goed dat accepteer jij dus niet.Daarnaast worden het steeds meer gewijzigde plekken ?. De Boer wilde experimenteren met middenvelders die steeds wisselend de spitspositie bezetten, en daar is hij gewoon net als vorig jaar met het experiment Janssen veel te lang mee door gegaan en dat heeft onnodige punten gekost.Dat heeft niks met puzzelen te maken .. Afijn jou mening staat toch steeds haaks op die van ... als het over de Boer gaat, mag hoor .. Maar wat ie fout deed-doet moet-mag net zo goed benoemd worden als wat hij goed doet ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma dec 24, 2012 12:11 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Marillion » ma dec 24, 2012 10:55 am

De Jong heeft inderdaad de meeste van zijn minuten als middenvelder gemaakt. Was het maar waar dat hij alles in de spits had gespeeld.
Nil volentibus arduum

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Michael_B » ma dec 24, 2012 10:56 am

Eerst maar eens zien wat FdB gaat doen met de terugkeer van Babel en Sigthorsson. Babel is alleen mogelijk van toegevoegde waarde als spits, niet op de flanken zo zeer.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Ajaciedjuh » ma dec 24, 2012 10:57 am

Prima middenvelder die Siem. Waardering vd meesten, komt waarschijnlijk pas als hij weg is.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Le T. » ma dec 24, 2012 11:18 am

Frisse schreef: Ajax is sinds de inbreng van Fischer wel echt een stuk beter gaan spelen. Laatste 4 weken ziet het er sterk uit. Fischer heeft een actie, is creatief, beweegt goed zonder bal en maakt ruimte voor Blind, wat het spel ook weer dynamischer maakt. Vond Ajax de eerste maanden van het seizoen tekortkomen qua tempo, creativiteit, initiatief en diepgang. Nu De Jong/Hoesen als spits speelt, Fischer erin staat en Boerrigter fitter oogt (en wat meer loopacties maakt zonder bal) en Ajax wat vroeger druk zet ziet het er voor Ajax al een stuk beter uit. De afgelopen maand behoort qua positiespel tot het beste wat ik onder De Boer heb gezien.
Ik kan daar voor een deel wel in meegaan, maar het valt me ook op hoe snel een matige wedstrijd te boek komt te staan als een goede wedstrijd, daar zit nog maar een paar dagen tussen als die 3 punten opleverde. De 1e helft van gisteren geldt ook al weer als een veegpartij, terwijl Ajax gewoon dominant was en op zich voldoende uitspeelde voor één helft.

Fischer en Hoessen voegen zeker wat toe met hun snelle voeten en vooral hun ongeduld, hun drang om iets met de bal te doen ipv de grote rondo zo lang mogelijk vol te houden. Maar ik vind het puntverlies toch een logisch gevolg van het spel van de laatste weken. De ene keer zit het dan mee en kom je met de 3 punten weg, de andere keer niet.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51976
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door wimpey » ma dec 24, 2012 1:02 pm

Le T. schreef: Maar ik vind het puntverlies toch een logisch gevolg van het spel van de laatste weken.
Ben je een oudejaarsconferènce aan het schrijven in Feyenoord-shirt?
Ajaciedjuh schreef:Prima middenvelder die Siem. Waardering vd meesten, komt waarschijnlijk pas als hij weg is.
+ 1. Groeit steeds meer uit tot beste speler van de eredivisie.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41031
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Marillion » ma dec 24, 2012 1:09 pm

wimpey schreef:
Ajaciedjuh schreef:Prima middenvelder die Siem. Waardering vd meesten, komt waarschijnlijk pas als hij weg is.
+ 1. Groeit steeds meer uit tot beste speler van de eredivisie.
Hij is absoluut belangrijk voor ons. Mijn opmerking over het feit dat ik hem liever het hele jaar in de spits had zien lopen was vooral omdat hij het daar vorig jaar goed heeft gedaan. In mijn ogen was hij kandidaat nummer één voor die positie en had hij zeker in het begin van het seizoen daar moeten staan. Had ons extra punten opgeleverd. Nu Hoesen er aan komt kan hij die positie eventueel overnemen zodat De Jong op het middenveld kan spelen. Maar zover waren we eerder dit jaar nog niet.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: FC Utrecht - Ajax 23-10-2012

Bericht door Khraa » ma dec 24, 2012 3:10 pm

wimpey schreef:
Le T. schreef: Maar ik vind het puntverlies toch een logisch gevolg van het spel van de laatste weken.
Ben je een oudejaarsconferènce aan het schrijven in Feyenoord-shirt?
Ajaciedjuh schreef:Prima middenvelder die Siem. Waardering vd meesten, komt waarschijnlijk pas als hij weg is.
+ 1. Groeit steeds meer uit tot beste speler van de eredivisie.
-1 De Jong laat aanvallend soms leuke dingen zien, maar is te weinig nadrukkelijk gedurende de HELE wedstrijd aanwezig. Defensief in de omschakeling is het gewoon zeer matig. Een flink deel van de problemen bij ons achterin is te wijten aan het gebrek aan duelkracht en defensieve positionering van Eriksen en De Jong.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Plaats reactie