Ajax - PSV 25-03-2012

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59102
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door 999 » di mar 27, 2012 11:59 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Ab-so-luut niet! :smallgrin.gif:

Dit soort wedstrijden wil ik op mijn eigen plekkie, met het vaste cluppie, kunnen beleven. Eerlijk is eerlijk; met je kind erbij is het taalgebruik toch even anders. Zeker bij een wedstrijd tegen PSV, die nogal eens emoties kan oproepen, zullen we maar zeggen.
Ha taalgebruik, je was veel te bang dat AJAX zou verliezen en je ( weer ) lastige vraagjes moest beantwoorden .. :smallgrin.gif:

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Jim » di mar 27, 2012 12:55 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Een onbegrijpelijke tactiek die ons in de kaart speelde.
Met spelers als Mertens, Strootman, Toivonen, Wijnaldum (later Lens) en Matavz géén druk naar voren zetten; zelfs niet bij een 1-0 en 2-0 achterstand. Ik begreep en begrijp er nog steeds niets van. Het leek wel of ze niet wílden.
Het was niet zozeer de tactiek die onbegrijpelijk was. PSV zit namelijk met een behoorlijk dilemma. Het beschikt qua spelersmateriaal in aanvallend opzicht over buitengewoon veel potentieel. Maar het probleem is dat het gros van de verdedigers niet het niveau bezit om dan ook daadwerkelijk aanvallend te gaan spelen. Want ze zijn niet in staat met ruimte in hun rug te voetballen. Met name Bouma kan dat niet meer belopen. PSV incasseert niet voor niets behoorlijk wat tegendoelpunten, houdt voor een topclub (te) weinig de nul.
Sinds het vertrek van Rutten probeert Cocu een en ander op te vangen door een wat defensievere, compactere speelwijze waarbij wat later/lager druk wordt gezet. De ruimtes klein(er) houden, meer uitgaan van de nul, er vanuit gaande dat PSV toch bijna altijd wel een keer scoort. Op zich valt daar, gezien de disbalans in de selectie, dus zeker wat voor te zeggen. PSV en Cocu zitten over de te hanteren speelwijze simpelweg in een moeilijke spagaat.
Maar dan moet wel veel feller en meer overtuiging de duels worden aangegaan. Met name dat ontbrak er zondag aan. En als dat er niet is win je zelden een wedstrijd. Was het niet willen of niet kunnen? Misschien toch eerder dat laatste. Het middenveld van PSV moet het toch veel meer van het voetbal dan van duelkracht hebben. Labyad, Toivonen, Wijnaldum zijn op zich uitstekende spelers, maar hun kwaliteiten liggen vooral in het spel aan de bal, in het aanvallende gedeelte. Het spel zonder bal, duelkracht, het omschakelen bij balverlies, het is het bij hen allemaal een stuk minder. De enige middenvelder die dat wel beheerst is Strootman, maar die krijgt zo in zijn eentje wel bijzonder veel op zijn dak. Welke desastreuze gevolgen het kan hebben als hij niet meedoet hebben we tegen Twente gezien. Een veel te aanvallend ingesteld middenveld in combinatie met een zeer matige verdediging, we zagen wat daar van kwam.
Verder was het wellicht beter geweest Lens op te stellen, als rechtsbuiten i.p.v. Wijnaldum of in de spits i.p.v. Matavs. En/of Toivonen in de spits en Wijnaldum op 10.
Wijnaldum is namelijk een middenvelder en geen rechtsbuiten en aan een type Matavs heb je weinig tot niets als de tegenstander het meeste balbezit heeft.
Ook begrijp ik niet waarom Derijck eigenlijk is gehaald, als hij niet eens de voorkeur krijgt boven Bouma. Derijck is geen wereldtopper, maar wel een degelijke verdediger en in de bloei van zijn voetballeven, i.t.t. de totaal versleten Bouma.
Maar dit is eigenlijk voornamelijk symptoombestrijding. Feit is dat de selectie van PSV niet in balans is. Dat was al langer bekend, en dat is iets wat met name Marcel Brands verweten kan worden. Hij heeft voornamelijk aanvallend ingekocht en de verdediging verwaarloost. Desalniettemin had ik wel verwacht dat een vrijwel compleet PSV toch nog altijd goed genoeg zou moeten zijn, om in ieder geval niet te verliezen van een zwaar gehandicapt Ajax. Niet dus.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Jöhnk » di mar 27, 2012 1:07 pm

Inderdaad. Cocu timmert de boel dicht omdat die verdediging er niks van kan. Tegen Ajax werkte dat dan niet, want Ajax hield te gemakkelijk de bal waardoor PSV er uiteindelijk niet meer uit kwam, maar tegen middelmatige ploegen werkt het wellicht wel.

Aan de andere kant zie ik, ondanks het in ere herstelde betonvoetbal, elke ploeg in de eredivisie met een enigszins acceptabele voorhoede tot kansen komen tegen Bouma cs. Dat zag je bijvoorbeeld ook in die wedstrijden tegen Heerenveen. Die ploeg had natuurlijk veel vaker kunnen scoren.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7913
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door elliquido » di mar 27, 2012 3:02 pm

iemand overigens nog dat stuk vuurwerk gezien dat bij die vlakbij de "mascotte" kinderen op het veld terecht kwam :1evil.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door GangstaRiB » di mar 27, 2012 3:13 pm

elliquido schreef:iemand overigens nog dat stuk vuurwerk gezien dat bij die vlakbij de "mascotte" kinderen op het veld terecht kwam :1evil.gif:
Ja.... dat jochie schrok zich rot. Best gevaarlijk.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23228
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Cruijff » di mar 27, 2012 3:18 pm

Haha ja ik dacht in het stadion al te zien dat er een flinke rode vonk ten hoogte van de middenlijn bij de mascotte neerkwam en in de samenvatting zag je dat die vonk misschien 40 centimeter voor de mascotte landde...

Alexander
Berichten: 8574
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Alexander » di mar 27, 2012 3:41 pm

Er viel ook vuurwerk vlakbij een steward op het veld rond de lange zijde aan de kant van 120. Scheelde echt helemaal niks.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di mar 27, 2012 3:59 pm

Ik heb het vuurwerk gefilmd met mijn iPhone en je kan zelfs daarop goed zien dat er een stuk vuurwerk bij de mascottes landt en een stuk bij de zijlijn. Volgens mij ging er halverwege de eerste helft ook nog zo'n knal af die kennelijk niet goedt ontbrand was voor de wedstrijd. Kreeg Zuid de schuld en te horen dat er geen vuurwerk mocht worden afgestoken. (en als ze dat op Zuid toch deden, dan was een nabrander een mooi excuus) :smallgrin.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Pride of Amsterdam » di apr 03, 2012 10:45 am

Op naar de vierde ster!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Thijs » di apr 03, 2012 10:27 pm

Hahaha wat lief. Ik heb zelf ook een uur jankend in bed gelegen nadat Panathinaikos met 0-1 won in het OS. De allerlaatste thuiswedstrijd daar, ik vond het ZO erg.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Ajax - PSV 25-03-2012

Bericht door Oscarito » wo apr 04, 2012 7:56 am

1994 revisited... WK, vrije trap Branco. Was toen zeven jaar. God, daar ben ik een week niet goed van geweest. :excited.gif:

Plaats reactie