Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Demosthenes » ma aug 15, 2011 9:02 am

Die spelen in hun situatie zeker een heel gevaarlijk spel met het smijten van tientallen miljoenen. Terwijl ze het grote probleem (Rutten) gewoon laten zitten. Mij hoor je niet klagen.
Nu de grond onder een stadion is verkocht aan de gemeente, zal de gemeente weinig anders doen dan nog meer geld erin stoppen. Eindhoven laat PSV niet failliet gaan, Eindhoven koopt desnoods "alle gevulde koeken" op voor enkele tientallen miljoenen om vervolgens als voedselpakket te schenken aan de plaatselijke voedselbank.

Rutten zal er niet meer zitten als de resultaten tot de winterstop achterblijven bij de verwachtingen (Geen "inside information", gewoon een onderbuikgevoel)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52001
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door wimpey » ma aug 15, 2011 6:22 pm

joey schreef: Dure spelers halen zit er natuurlijk niet in. Ajax moet inventief zijn.
Ik vind Janssen (voor weinig), Sigthórsson (voor i.m.o. weinig), Boerrigter, Serero en Rits (alleen voor zeer weinig) prima.

Hopelijk vindt er geen trendbreuk plaats. Ik zou het niet verantwoord vinden wanneer er flink wordt betaald voor Cillessen en de nog te halen spits.

Ajax heeft nog altijd grootverdieners als Lodeiro, Aissati, EH en Silva, die niets toevoegen. De club kan zich geen misperen veroorloven. Conservatief financieel beleid is m.i. dus een must.
Zuidema schreef: Die spelen in hun situatie zeker een heel gevaarlijk spel met het smijten van tientallen miljoenen. Terwijl ze het grote probleem (Rutten) gewoon laten zitten. Mij hoor je niet klagen. :666.gif:
Ik geloof niet dat Rutten het grootste probleem is. Dat is het verwachtingspatroon daar, na die 4 titels op rij. En het opportunisme van de beleidsbepalers.

Werkt Kieft eigenlijk nog bij psv? Zo ja, dan is ie vreemd bezig. Gister bij Cheque zei ie dat Ajax EH niet naar psv moet laten gaan, want dan maken ze een concurrent sterker. Zullen ze bij psv niet blij mee zijn, lijkt me.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Rooie » ma aug 15, 2011 6:28 pm

Dit verklaart het, Wimpey:
Wim Kieft geen spitsentrainer meer bij PSV

13 augustus 2011

De Telegraaf meldt dat Wim Kieft geen spitsentrainer meer is in de jeugdopleiding van PSV. Bij de reorganisatie ging zijn rol verloren. Rene Eijkelkamp had die functie al voor het eerste en tweede elftal en zal de taken van Kieft er nu bijnemen.
PN

'...en zal de taken van Kieft er nu bijnemen.' Welke taken? Ze hebben toch helemaal geen spits? :hypocrite.gif:

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door goodfella » ma aug 15, 2011 6:31 pm

Ajax moet idd helemaal geen spelers meer halen Wimpey.

Er zijn een aantal prima spelers bijgekomen plus dat een vd Wiel weer zijn niveau gaat halen, Boilesen kan het nu een volledig seizoen laten zien.

We gaan dit seizoen prachtige financiële cijfers noteren. De verkoop van de Zeeuw en Stekelenburg plus de CL zorgt voor veel cash. Laat dat geld lekker met rust. Nu enkel nog een aantal dure bankzitters zien te slijten en een huishouding op EL niveau en we gaan goede tijden tegemoet. Dit is de kans om het op de rit te krijgen.

Gebruikersavatar
sander
Berichten: 864
Lid geworden op: do dec 29, 2005 1:52 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door sander » ma aug 15, 2011 7:46 pm

@Wimpey. Zei Bosman dat niet?

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma aug 15, 2011 8:36 pm

goodfella schreef:Ajax moet idd helemaal geen spelers meer halen Wimpey.

Er zijn een aantal prima spelers bijgekomen plus dat een vd Wiel weer zijn niveau gaat halen, Boilesen kan het nu een volledig seizoen laten zien.

We gaan dit seizoen prachtige financiële cijfers noteren. De verkoop van de Zeeuw en Stekelenburg plus de CL zorgt voor veel cash. Laat dat geld lekker met rust. Nu enkel nog een aantal dure bankzitters zien te slijten en een huishouding op EL niveau en we gaan goede tijden tegemoet. Dit is de kans om het op de rit te krijgen.
Als we alles heel houden, misschien. Maar nog een spits, keeper en centrale verdediger zijn geen luxe. Veel smaken hebben we niet, als Sigthorsson, Vertonghen en Vermeer er niet bij zijn. Vermeer en Sigthorsson hebben bovendien een verleden met een langdurige blessure gehad. Ik vind onze selectie met name achterin bepaald niet sterk bezet in de breedte.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Bert » ma aug 15, 2011 8:45 pm

Ideaal wellicht niet, maar we zullen het ermee moeten doen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma aug 15, 2011 8:50 pm

Want we gaan zeker niets meer kopen voor 1 september?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Bert » ma aug 15, 2011 8:54 pm

Ik bedoel met een reservekeeper (en heel misschien een spits, als El Hamdaoui nog gaat). Daar zullen we het mee moeten doen, ja.

Keeper, spits en centrumverdediger; dat gaat natuurlijk niet gebeuren.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Jöhnk » ma aug 15, 2011 8:59 pm

wimpey schreef:
joey schreef: Dure spelers halen zit er natuurlijk niet in. Ajax moet inventief zijn.
Ik vind Janssen (voor weinig), Sigthórsson (voor i.m.o. weinig), Boerrigter, Serero en Rits (alleen voor zeer weinig) prima.

Hopelijk vindt er geen trendbreuk plaats. Ik zou het niet verantwoord vinden wanneer er flink wordt betaald voor Cillessen en de nog te halen spits.

Ajax heeft nog altijd grootverdieners als Lodeiro, Aissati, EH en Silva, die niets toevoegen. De club kan zich geen misperen veroorloven. Conservatief financieel beleid is m.i. dus een must.
Janssen kan een dure miskoop worden, maar het lijkt er verder inderdaad op dat men het bij Ajax inmiddels over een andere boeg gooit. Het kopen kopen kopen heeft Ajax uiteindelijk ook weinig gebracht.

Vroeger strooide Ajax volgens mij ook niet met geld, en een club als Dortmund bewijst dat het nog steeds zo kan.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47980
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door peter » ma aug 15, 2011 9:00 pm

Achterin is het wat dun, maar Boilesen kan daar ook spelen. Kunnen we wel een verdediger van buiten halen, maar de vraag is of dat nu zoveel toevoegt. Op een nieuwe Wielaert zit je niet te wachten. Ik zou een nieuwe tweede keeper halen en in de aanval is het even zien wat EH doet inderdaad. Ajax moet zich niet gek laten maken.

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Khraa » ma aug 15, 2011 9:03 pm

Eigenlijk moet Siem gewoon de 2e spits zijn. Helaas niet een heel ander soort spits dan Sigthorsson, maar om nu veel geld uit te geven aan een 2e spits voor de laatste 10 minuten lijkt me niet zo slim.

Je hebt 4 centrale verdedigers in je selectie (Aldeirwereld, Vertonghen, Ooijer, Blind), dat zou ook voldoende moeten zijn. Het is inderdaad niet te hopen dat het Vertonghen en Aldeirwereld gelijktijdig afwezig zijn, maar dat geldt volgens mij voor elk team in Nederland. Een oude keeper als 2e keeper? Daar is Verhoeven toch voor? We hoeven geen opvanghuis voor oude keepers te worden. 1 Vermeer, 2 Verhoeven, 3 keeper van Jong Ajax.

Niets meer kopen, hiermee moeten we kampioen kunnen worden.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Jesse » ma aug 15, 2011 9:15 pm

Jöhnk schreef:Janssen kan een dure miskoop worden
Omdat hij niet goed gebruikt wordt, omdat hij er niet goed bij past of omdat hij misschien toch niet zo goed is?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Bert » ma aug 15, 2011 9:15 pm

Omdat hij duur is, denk ik. :ajaxsmiley.gif:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Jöhnk » ma aug 15, 2011 9:28 pm

Dat is hij zeker, inderdaad.

Ik begrijp het idee van De Boer wel (middenvelders dekken bij balverlies de ruimtes af en moeten vooral voetballend sterk zijn), maar soms ontkom je er niet aan om man op man te verdedigen, en zeker op de positie waar Janssen nu staat. Dan moet je met een tegenstander meelopen of op een andere manier je tegenstander uitschakelen. Janssen kan/doet dat niet. Hij liet zich tegen Twente al foppen door Luuk de Jong en ook tegen Heerenveen liet hij regelmatig tegenstanders lopen (volgens mij ook bij de 1-1).

Ook in balbezit vind ik het vooralsnog niet geweldig, maar dat wil ik nog even aanzien. In principe is hij aan de bal een goede speler.

Alexander
Berichten: 8577
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Alexander » ma aug 15, 2011 10:24 pm

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik vind Greg erg goed aan het seizoen begonnen is.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Zuidema » di aug 16, 2011 7:19 am

Jöhnk schreef:Dat is hij zeker, inderdaad.

Ik begrijp het idee van De Boer wel (middenvelders dekken bij balverlies de ruimtes af en moeten vooral voetballend sterk zijn), maar soms ontkom je er niet aan om man op man te verdedigen, en zeker op de positie waar Janssen nu staat. Dan moet je met een tegenstander meelopen of op een andere manier je tegenstander uitschakelen. Janssen kan/doet dat niet. Hij liet zich tegen Twente al foppen door Luuk de Jong en ook tegen Heerenveen liet hij regelmatig tegenstanders lopen (volgens mij ook bij de 1-1).
Die 1-1 zou ik niet alleen aan Janssen ophangen. 3, 4 spelers van Heerenveen mogen in de linkerhoek van het veld vrijelijk met elkaar combineren tussen een vijftal Ajacieden die veel te ruim 'dekken' en nergens de afspeelpunten of de man met bal op hun nek zitten. Een beetje slap toelopen, meer is het niet. Eriksen, De Jong met name. Dan volgt de steekpass op Elm, waar Janssen inderdaad dichtbij staat. Maar hij moet draaien en bijsprinten en daar is ie dus veel te traag voor. De voorzet kan vrij gegeven worden en dan blijkt de heer Alderweireld weer eens ongelooflijk te pitten. Laat Dost helemaal vrij lopen, waarna die gemakkelijk kan intikken. Wat er bij die 1-1 gebeurt is een kollektieve wanprestatie, niet alleen de schuld van Janssen. Wel blijkt hierbij opnieuw dat Janssen totaal niet geschikt is voor het puur verdedigende werk.
Ook in balbezit vind ik het vooralsnog niet geweldig, maar dat wil ik nog even aanzien. In principe is hij aan de bal een goede speler.
Wat tot dusver spreekt voor Janssen is dat hij een pass rap en op maat kan versturen. Of je nou 10 of 40 meter van hem af staat, je krijgt hem op de stropdas. Maar dan moeten de spelers om Janssen heen hem wel die mogelijkheid bieden. Zijn corners en vrije trappen zijn op zich ook wel ok, maar de spelers moeten wel inspelen op hoe hij die corners enz de 16 inswiept. Zoals het nu gaat is ie ronduit lui, traag en niet alert in het controlerende en niet geschikt voor het puur verdedigende werk. In combinatie met het spelen op een plek waar hij volgens mij absoluut niet moet staan is Janssen tot dusver geen kwaliteitsimpuls, maar een prijzige stoorzender in het spel van Ajax.
Alexander schreef:Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik vind Greg erg goed aan het seizoen begonnen is.
Yep. Hij oogt fris en gretig en speelt geconcentreerd. Verdedigend is ie best wel scherp, zijn inswingers van de flank zijn ook lekker en hij doet weer volop mee met het aanvalsspel, tot in de 16 toe. Goede ontwikkeling.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Zuidema » di aug 16, 2011 8:22 am

Le T. schreef: Ik vind dat De Boer zich daarin ook nog steeds erg laat kennen als een beginnend trainer: Hij is heel erg gefocust op zijn eigen werk, het positiespel, de afspraken, de organisatie. Dat is vooral zijn deel van het proces, terwijl hij het hele proces moet managen. Gaat het daarmee goed, het deel wat het meest op hemzelf aankomt, dan is hij heel tevreden. Gebrek aan creativiteit heeft hij minder directe invloed op, en hij neigt er dan ook naar dat te negeren. Maar het is wel het probleem van zijn selectie.
Ik weet niet of dat specifiek een probleem is voor Frank omdat ie een beginnende trainer is. Ook een Van Gaal is bijvoorbeeld heel erg gefocust op de zaken die je noemt. Waar het spaak gaat is inderdaad met welke spelers je die zaken invult, vooral op het puntje creativiteit en gogme. Van Gaal kon pas goed renderen met zijn systeem als hij jongens van het kaliber Robben, Ribery ter beschikking had. Het systeem zorgt er dan voor dat zulke jongens optimaal kunnen presteren. Het Ajax van 71-73 met Cruijff en Keizer als speerpunten in een sterk kollektief was eigenlijk niet anders. Ajax 1995 had eigenlijk niet zulke klasbakken van de buitencategorie, maar er stonden zoveel zevens en achten in het veld dat ze via het systeem tezamen tot veldspel op level 9 konden komen.

Dit Ajax heeft ook wel zijn creatieve spelers, maar of ze worden niet goed gebruikt (Janssen) of het zijn momentenvoetballers (Eriksen, Sulejmani). In de aanval is het zelfs heel erg behelpen. We hebben nu eigenlijk niet een speler voorin die met zijn acties een verdediging aan flarden kan spelen en kansen creeert. Bij dat laatste denk ik vooral aan types als Suarez, Ruiz. De huidige aanvalslijn is gretig en dreigend, maar mist de kwaliteiten om een verdediging heel erg pijn te doen. Het kollektief rond de creatieve spelers is verder redelijk, maar ook niet meer dan dat. Onbegrijpelijk dat Frank akkoord gaat met hoe sommige waterdragers hun rol vervullen, zeker in de ondersteuning van de creatieve spelers. Ik zie ook nergens spelpatronen, waarmee we als kollektief een defensieve tegenstander ontmantelen. Waardoor we geregeld verzanden in een grote fantasieloze, voorspelbare rondo.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 16, 2011 9:08 am

Toch ben ik wel blij met die rondo, Zuidema. Het is voor mijn gevoel een basis van waaruit het veldspel nog beter kan worden; het begint er langzaam maar zeker uit te zien als een automatisme en het levert in ieder geval veel balbezit op. Het gaat de goeie kant op en is, ondanks dat het bij tijd en wijle wat saai oogt, meer op Ajaxspel geënt dan bijvoorbeeld het "Leve het opportunisme en ros de bal als een blind paard naar voren in de hoop dat Suarez er wat leuks mee doet"voetbal onder Jol.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Zuidema » di aug 16, 2011 9:30 am

Daarin ben ik het wel met je eens. Alsjeblieft nooit meer terug naar dat opportunistische gedoe van Jol. En Frank laat Ajax gelukkig weer wat in de stiel van Ajax spelen. We voetballen tenminste weer. De grote rondo heeft ook wel zijn nut, als je het balletje rap laat rondgaan. Laat met al dat balbezit vooral de bal het werk doen, laat de tegenstander maar flink lopen en verderop in de wedstrijd zullen dan de ruimtes vaak ontstaan, omdat ze het niet meer bij kunnen sloffen. En daar heeft Ajax de spelers dan wel voor om van te profiteren. Maar het is met die rondo niet klaar. Dat is zoals je zegt op zich een goede basis om verder te gaan. Dat je de opbouw en het aanvalsspel verder ontwikkelt. In combinatie met een goede samenwerking tussen de creatievelingen en de harde werkers. Ik heb de indruk dat we daarin juist blijven hangen, dat het elftal ook nog niet goed staat en dat we creativiteit en gogme tekort komen. Kennelijk is Frank gezien zijn norm-verhaal wel tevreden. Ik absoluut niet.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Demosthenes » di aug 16, 2011 10:40 am

Elkaar op eigen helft/rond de middenlijn de bal toespelen levert wel een hoog percentage voor balbezit op, maar geen enkele kans. De tegenstander zal het. zolang het 0-0 staat, een zorg zijn, want de posities zijn ingevuld, het is een kwestie van wachten op die pass/lange bal, daar wordt een verdediger niet moe van.

Het wordt pas lastig voor een tegenstander als die bal snel van Ajacied naar Ajacied gaat op een minder dan 25 meter van het doel, dan kan iedere pass een kans opleveren, dan kan er geschoten worden. Tot nu toe gebeurt dat in zo'n laag tempo en met een dusdanig geringe inventiviteit dat Twente er niet wakker van lag, Heerenveen het lang volhield met een verdediging die in het rechterrijtje hoort. Er moet nog veel verbeterd worden.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Le T. » di aug 16, 2011 11:03 am

Zuidema schreef:
Le T. schreef: Ik vind dat De Boer zich daarin ook nog steeds erg laat kennen als een beginnend trainer: Hij is heel erg gefocust op zijn eigen werk, het positiespel, de afspraken, de organisatie. Dat is vooral zijn deel van het proces, terwijl hij het hele proces moet managen. Gaat het daarmee goed, het deel wat het meest op hemzelf aankomt, dan is hij heel tevreden. Gebrek aan creativiteit heeft hij minder directe invloed op, en hij neigt er dan ook naar dat te negeren. Maar het is wel het probleem van zijn selectie.
Ik weet niet of dat specifiek een probleem is voor Frank omdat ie een beginnende trainer is. Ook een Van Gaal is bijvoorbeeld heel erg gefocust op de zaken die je noemt. Waar het spaak gaat is inderdaad met welke spelers je die zaken invult, vooral op het puntje creativiteit en gogme. Van Gaal kon pas goed renderen met zijn systeem als hij jongens van het kaliber Robben, Ribery ter beschikking had. Het systeem zorgt er dan voor dat zulke jongens optimaal kunnen presteren.
Precies, dat is volgens mij het verschil. Van Gaal benadert het systeem als een middel om het elftal te laten functioneren en dus creatieve spelers te dienen. De Boer neigt meer naar spelers om het systeem te dienen. Het systeem is dan ook vooral het werk van de trainer, de creativiteit zal hij moeten 'delegeren'. Hij lijkt echter teveel gefocust op zijn eigen deel van het werk, en te weinig op het geheel. Ik wil de discussie niet vervuilen met gevoelige punten, maar in de kwestie El Hamdaoui zag je dat meteen terug, maar niet alleen daarin.

Ik zie wel een verband tussen beginnend trainer zijn en die focus op het eigen werk. Van Basten had dat bijvoorbeeld ook, het ging altijd om het invullen van de positie. Dave vd Berg deed braaf wat de trainer hem had opgedragen, hield het veld breed etc. dus vulde hij zijn positie goed in. Maar als alle posities goed ingevuld zijn, dan moeten de spelers nog wel wat met hun positie doen, en dat gaat niet vanzelf en is meer dan de trainer kan instrueren. Van Basten is misschien niet zo'n goed voorbeeld omdat hij er ook geen systeem inkreeg en De Boer wel, het gaat me even om die manier van denken waar De Boer volgens mij ook nog te veel onder lijdt.
Het Ajax van 71-73 met Cruijff en Keizer als speerpunten in een sterk kollektief was eigenlijk niet anders. Ajax 1995 had eigenlijk niet zulke klasbakken van de buitencategorie, maar er stonden zoveel zevens en achten in het veld dat ze via het systeem tezamen tot veldspel op level 9 konden komen.
Met Litmanen en Kluivert had je natuurlijk wel spelers die heel goed gediend werden door het systeem. Niet om hen in een positie te manouvreren om een slalom te beginnen, maar wel door kleine tikjes met veel gevoel en precies getimed.

Dit Ajax heeft ook wel zijn creatieve spelers, maar of ze worden niet goed gebruikt (Janssen) of het zijn momentenvoetballers (Eriksen, Sulejmani). In de aanval is het zelfs heel erg behelpen. We hebben nu eigenlijk niet een speler voorin die met zijn acties een verdediging aan flarden kan spelen en kansen creeert. Bij dat laatste denk ik vooral aan types als Suarez, Ruiz. De huidige aanvalslijn is gretig en dreigend, maar mist de kwaliteiten om een verdediging heel erg pijn te doen. Het kollektief rond de creatieve spelers is verder redelijk, maar ook niet meer dan dat. Onbegrijpelijk dat Frank akkoord gaat met hoe sommige waterdragers hun rol vervullen, zeker in de ondersteuning van de creatieve spelers. Ik zie ook nergens spelpatronen, waarmee we als kollektief een defensieve tegenstander ontmantelen. Waardoor we geregeld verzanden in een grote fantasieloze, voorspelbare rondo.
Mee eens. Je moet spelers hebben die ruimte maken ipv wachten tot er ergens ruimte ontstaat. Het klopt dat er vaak vanzelf wel ruimte ontstaat met zo'n rondo, door het gebrei. Maar dat is vaak door concentratieverlies (verveling?) of onbeheerste aanvalsdrift bij de Nederlandse tegenstander. De maat voor dominant en aanvallend voetbal is het kunnen slechten van een handbalverdediging die 90 minuten lang geconcentreerd zijn werk doet.

Een spelers als Suarez zorgt dat er ruimte komt want die rommelt er wel een bal langs en dan moet de tegenstander bewegen en opnieuw positie kiezen en in die tussentijd is er ruimte die je kunt gebruiken. Maar liever zie ik nog een speler die bewust ruimte maakt, door vooruit te denken, een schaker, Ruiz heeft dat al veel meer. Dan gaat het om die op zich weinig spectaculaire acties, wegdraaien, de bal een paar meter opdrijven en dan de ruimte gebruiken die even ontstaat omdat de tegenstander daarop moet reageren. Die ruimte is ook vaak buiten het blikveld van zo'n speler, die moet dus het inzicht hebben om te weten wat er naast en achter hem gebeurt.

Bij Eriksen zie ik die kwaliteit helaas nog niet, steekpassjes ja, maar altijd recht vooruit, richting goal, en maar één stap vooruit denken. Dat is ook een vrij zeldzame kwaliteit, zoals ze bij Arsenal van Bergkamp zeiden, het is alsof hij het spel ziet vanaf een camera recht boven het veld, en dan krijg je dus 'imaginative' passing (grappig dat de Engelsen er wel het juiste woord voor hebben hoewel die eigenschap daar erg zeldzaam is). Maar om van de rondo tegen de handbalverdediging uitgespeelde kansen te maken heb je die eigenschap wel nodig. In grote mate bij één speler, of in beperkte mate bij meerdere spelers. Ik heb wat dat betreft mijn hoop gevestigd op Serero en Sightorsson, en misschien Lodeiro. Bij Serero heb ik daar wel flitsjes van gezien, dat hij de bal krijgt waar dan ineens ruimte is terwijl je die nog niet had gezien, Sigthorsson weet volgens mij ook wel wie zich waar achter zijn rug bevindt, maar die heeft technisch weer niet zo heel veel mogelijkheden om die ruimte ook daadwerkelijk te gebruiken.
Wollt ihr den totalen Mensch?

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door goodfella » di aug 16, 2011 11:54 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
goodfella schreef:Ajax moet idd helemaal geen spelers meer halen Wimpey.

Er zijn een aantal prima spelers bijgekomen plus dat een vd Wiel weer zijn niveau gaat halen, Boilesen kan het nu een volledig seizoen laten zien.

We gaan dit seizoen prachtige financiële cijfers noteren. De verkoop van de Zeeuw en Stekelenburg plus de CL zorgt voor veel cash. Laat dat geld lekker met rust. Nu enkel nog een aantal dure bankzitters zien te slijten en een huishouding op EL niveau en we gaan goede tijden tegemoet. Dit is de kans om het op de rit te krijgen.
Als we alles heel houden, misschien. Maar nog een spits, keeper en centrale verdediger zijn geen luxe. Veel smaken hebben we niet, als Sigthorsson, Vertonghen en Vermeer er niet bij zijn. Vermeer en Sigthorsson hebben bovendien een verleden met een langdurige blessure gehad. Ik vind onze selectie met name achterin bepaald niet sterk bezet in de breedte.
Ik wil ook wel 4 maanden per jaar op reis, maar dat zit er ook niet in. Simpel zat. We hebben het er gewoon mee te doen.

Lionel
Berichten: 47544
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Lionel » di aug 16, 2011 12:53 pm

Maar welke verdediger die iets kan wilt plaatsnemen achter Toby en Jan?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - sc Heerenveen 14-08-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 16, 2011 2:01 pm

goodfella schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
goodfella schreef:Ajax moet idd helemaal geen spelers meer halen Wimpey.

Er zijn een aantal prima spelers bijgekomen plus dat een vd Wiel weer zijn niveau gaat halen, Boilesen kan het nu een volledig seizoen laten zien.

We gaan dit seizoen prachtige financiële cijfers noteren. De verkoop van de Zeeuw en Stekelenburg plus de CL zorgt voor veel cash. Laat dat geld lekker met rust. Nu enkel nog een aantal dure bankzitters zien te slijten en een huishouding op EL niveau en we gaan goede tijden tegemoet. Dit is de kans om het op de rit te krijgen.
Als we alles heel houden, misschien. Maar nog een spits, keeper en centrale verdediger zijn geen luxe. Veel smaken hebben we niet, als Sigthorsson, Vertonghen en Vermeer er niet bij zijn. Vermeer en Sigthorsson hebben bovendien een verleden met een langdurige blessure gehad. Ik vind onze selectie met name achterin bepaald niet sterk bezet in de breedte.
Ik wil ook wel 4 maanden per jaar op reis, maar dat zit er ook niet in. Simpel zat. We hebben het er gewoon mee te doen.
Waarom zit dat er niet in? Moeten we het kapitaal maar op de bank laten staan en Van der Heijden en Blind als back-up voor ons verdedigingscentrum gebruiken? Dat wordt een ramp. Ik durf de stelling aan dat die jongens zich niet staande houden in nationale topwedstrijden en de CL. Hou je alleen Ooijer over.... Het hoeft toch niet zo te zijn dat je direct weer in het rood staat, als je een capabele verdediger aantrekt? Ze zijn niet allemaal zo duur als Oleguer, vermoed ik.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Plaats reactie