Ajax - Excelsior 24-04-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 6:06 pm

Zuidema schreef: Dan is FdB kennlijk van zijn principes afgestapt dat hij met goed positiespel enz tot resultaat wil komen.
Ik denk dat FdB tot de ontdekking is gekomen dat het er allemaal wat lastiger in te pompen is als hij dacht. Of dat hij zichzelf als trainer overschat heeft.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Bert » zo apr 24, 2011 6:10 pm

De Jong een speerpunt, Wimpey?
Zuidema schreef:Dan is FdB kennlijk van zijn principes afgestapt dat hij met goed positiespel enz tot resultaat wil komen. Wat tot dusver met De Jong in de spits nog het best benaderd werd. Hopend op dat ene ingevinkje van El Ham riekt namelijk weer naar Jolliaans opportunisme. Leuke ontwikkeling dan, als je primadonna al wedstrijdenlang volslagen uit vorm lijkt te zijn en als aanvaller zwaar ondermaats presteert. En je hem maar het vertrouwen blijft geven.
Goed positiespel? Grotendeels schijngevaar, met De Jong in de spits. Nu zal ik hier niet betogen dat Ajax met EH in de spits beter speelt, maar dat positiespel met De Jong in de spits stelt ook heel weinig voor. Komt bij dat El Hamdaoui meer diepgang heeft dan De Jong, waardoor er meer ruimte tussen de linies ontstaat voor Eriksen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 6:16 pm

Bertje schreef:De Jong een speerpunt, Wimpey?
Frank de Boer en slidings, Bert? :excited.gif:

De Jong maakt zich ondergeschikt aan het team, verzet veel vuil werk, is redelijk balvast in de spits. Betere klik met Eriksen en Sulejmani ook.

EH doet maar wat. Zero spel- en teamdiscipline. Nou heb je je regelmatig in superlatieven over EH uitgelaten en De Jong zitten bashen, dus ik begrijp dat het lastig is daar op terug te komen. Maar Ajax komt met EH simpelweg niet tot acceptabel voetbal.

Scherrer
AT Toto winner 10/11
Berichten: 7357
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 12:53 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Scherrer » zo apr 24, 2011 6:25 pm

De Jong is véél beter als aanspeelpunt. Met hem in de spits hebben we heel behoorlijke wedstrijden gespeeld onder De Boer. Met EH was het alleen maar drama sinds De Boer er is.
***

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Zuidema » zo apr 24, 2011 6:25 pm

Bertje schreef: Goed positiespel? Grotendeels schijngevaar, met De Jong in de spits. Nu zal ik hier niet betogen dat Ajax met EH in de spits beter speelt, maar dat positiespel met De Jong in de spits stelt ook heel weinig voor. Komt bij dat El Hamdaoui meer diepgang heeft dan De Jong, waardoor er meer ruimte tussen de linies ontstaat voor Eriksen.
Ik zie weinig verschil in ruimtes tussen de linies met De Jong of met El Ham voorin. Wel zie ik dat Eriksen met De Jong eindelijk weer een bal kwijt kan in en rond de 16 en deze ook weer op maat terugkrijgt in veel gevallen. Terwijl El Ham vooral steeds onbereikbaar voor Eriksen loopt te zwenken en te draaien. Nee, het positiespel is zeker niet groots met De Jong, maar het loopt dan tenminste weer. Kennelijk is de soberheid van De Jongs spel voorin net wat dit Ajax nodig heeft. Waaronder Ajax het beste functioneert. Met El Ham heb je voorin vooral veel vastlopers en hoopjes balverlies. Ik weet niet wat het is, maar El Ham en de rest lijken op andere golflengtes te spelen. Gaat El Ham diep, dan komt er een korte pass, blijft El Ham staan dan gaat de bal over hem heen. Zwenkt ie naar links, komt de bal rechts. Enz enz. Het is een raadsel voor me, maar het wérkt gewoonweg niet. Dan maar pragmatisch handelen. Zeker nu we op de een of andere idiote manier weer de titelkansen in eigen hand hebben.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 6:32 pm

Zuidema schreef: Kennelijk is de soberheid van De Jongs spel voorin net wat dit Ajax nodig heeft.
Met De Jong is er meer vastigheid in het spel.

EH: ik heb geen flauw idee waar die gozer mee bezig is. En zijn medespelers vatten het ook niet. Hij kan écht goed voetballen, veel beter dan De Jong, maar hij doet maar wat. Loopt overal en nergens, lijdt continu balverlies en vertraagt het spel onnodig met allerlei tierelantijntjes en lopen-met-de-bal.

Hij kan de discipline niet opbrengen om in de spits te spelen, het simpel te houden en te proberen dat ding één keer te raken. EH en Ajax past gewoon niet.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door LucaS » zo apr 24, 2011 6:32 pm

Ik vond Cvitanic overigens prima invallen
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 6:33 pm

LucaS schreef:Ik vond Cvitanic overigens prima invallen
Het gaat verdomme héél goed met Ajax! :smallgrin.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Bert » zo apr 24, 2011 6:34 pm

wimpey schreef:Frank de Boer en slidings, Bert? :excited.gif:
Als je je ogen eens uit je reet zou halen zou je zien dat ik zei dat Frank de Boer een goede sliding had, niet dat hij deze te pas en te onpas gebruikte. Net als je hieronder maar wat lult.
De Jong maakt zich ondergeschikt aan het team, verzet veel vuil werk, is redelijk balvast in de spits. Betere klik met Eriksen en Sulejmani ook.
Ja, dat klopt. Maar dat maakt hem nog geen speerpunt. Zelfs in zijn huidige dramatische vorm is El Hamdaoui gevaarlijker in de diepte dan De Jong. En dat maakt hem dus een beter speerpunt.
EH doet maar wat. Zero spel- en teamdiscipline. Nou heb je je regelmatig in superlatieven over EH uitgelaten en De Jong zitten bashen, dus ik begrijp dat het lastig is daar op terug te komen. Maar Ajax komt met EH simpelweg niet tot acceptabel voetbal.
Compleet irrelevant weer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door LucaS » zo apr 24, 2011 6:35 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef:Ik vond Cvitanic overigens prima invallen
Het gaat verdomme héél goed met Ajax! :smallgrin.gif:
Daar kan je over twisten, heb ik me laten vertellen, maar dat doet niets af aan het feit dat Cvitanich prima inviel.
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 6:39 pm

Bertje schreef: Als je je ogen eens uit je reet zou halen
Tot hier gelezen, Bert. Welterusten.

Zabski
Berichten: 109
Lid geworden op: za mar 26, 2011 5:24 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Zabski » zo apr 24, 2011 6:45 pm

Het was genieten vandaag in het stadion, wat een sfeer ! Super niet meer normaal ;-)

Nu maar hopen dat de mannen in Heerenveen ook kunnen winnen, anders was alles vandaag voor niets geweest.

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door SylvievdVaart » zo apr 24, 2011 6:49 pm

Volgens Eeeeeeybecilio komt het helemaal goed! :headbang.gif:
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door jabu » zo apr 24, 2011 6:55 pm

LucaS schreef:
joey schreef:Daar is wat voor te zeggen, Luuk. Maar dan moet je wel positiespel gaan spelen. Dat doet Ajax op dit moment dus niet. Volgens mij valt op dat punt de meeste winst te boeken.

De oplossing van veel supporters is: kopen, kopen, kopen. Maar dat leidt tot niets als er niet goed getraind wordt.
Tja, het heeft tijd nodig. de conclusie dat de Boer geen goede trainer is, vind ik veel te snel. Laat de Boer eerst maar eens een voorbereiding draaien.
Inderdaad. De laatste wedstrijden zit de spanning erop en is het spel logischerwijs minder. FdB zal het na een voorbereiding en de mogelijkheid om afscheid te nemen van een aantal spelers en de selectie gericht met twee, drie aankopen te versterken, moeten laten zien. Daarna kan je hem beoordelen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Jöhnk » zo apr 24, 2011 6:56 pm

SylvievdVaart schreef:Volgens Eeeeeeybecilio komt het helemaal goed! :headbang.gif:
Vooral die eerste zin sprak me aan. 'Als we daar niet winnen is alles voor niets geweest.'

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Zuidema » zo apr 24, 2011 8:04 pm

LucaS schreef:Ik vond Cvitanic overigens prima invallen
Dat oefenpartijtje tegen een J-Leagueploeg heeft hem beslist goed gedaan. Maar laten we De Zeeuw niet vergeten. Was met zijn passes eindelijk weer eens op dreef en sloot ook soms goed aan naar de 16. Zo spelend hoort ie eigenlijk weer in de basis te staan. Brengt dan opbouwend en aanvallend veel meer dan het alternatief De Jong op het middenveld. Alleen jammer dat het zo'n klootviool is als het op controleren en meeverdedigen aankomt.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo apr 24, 2011 8:23 pm

...en dat hebben we precies nodig tegen Heerenveen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Zuidema » zo apr 24, 2011 8:29 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:...en dat hebben we precies nodig tegen Heerenveen.
Toch weer Enoh dan? Als je inderdaad voor De Jong in de spits kiest? Maar dan heb je weer voor geen meter aanvoer en aansluiting vanuit middenveld. Blijft lastig.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo apr 24, 2011 8:42 pm

Zuidema schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:...en dat hebben we precies nodig tegen Heerenveen.
Toch weer Enoh dan? Als je inderdaad voor De Jong in de spits kiest? Maar dan heb je weer voor geen meter aanvoer en aansluiting vanuit middenveld. Blijft lastig.
Ik denk dat we Enoh inderdaad nodig hebben in Heerenveen. Het is een vechter en dat hebben we daar hard nodig. Gaat het te ver om Enoh, Eriksen en De Zeeuw op te stellen op het middenveld, Anita als linksback en De Jong in de spits?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Thijs » zo apr 24, 2011 8:44 pm

Nee, zo zou ik ook spelen. Wat ervaring en meer 'de beuk erin'.

Het maakt me niet uit hoe ze het doen, als ze die overwinning maar over de streep trekken.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11942
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Zuidema » zo apr 24, 2011 8:51 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: Gaat het te ver om Enoh, Eriksen en De Zeeuw op te stellen op het middenveld, Anita als linksback en De Jong in de spits?
Wat mij betreft niet. En Anita tijdelijk terug als linksback om die Narsingh strakkies op te vangen lijkt me ook geen slecht idee. Niet ideaal, maar Boilesen en Blind maken me verdedigend nog teveel basic foutjes. Die houen zo'n rappe gast nooit onder controle. Maar ja, FdB ziet Anita als linksback niet echt zitten. Ik vermoed dat Frank alles bij het ouwe zal houden. Met De Jong op het middenveld, El Ham in de spits en Blind/Boilesen op de linksback. Hopelijk kan hij dan nog tijdig corrigeren tijdens de wedstrijd.

MVH
Berichten: 889
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 2:03 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door MVH » zo apr 24, 2011 9:01 pm

LucaS schreef:Ik vond Cvitanic overigens prima invallen
Het geeft te denken dat deze matige spits in 10 minuten meer liet zien dan El H. de afgelopen vier weken. Je zou 'm bijna een basisplaats geven volgende week in Heerenveen.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door wimpey » zo apr 24, 2011 9:03 pm

Zuidema schreef: Ik vermoed dat Frank alles bij het ouwe zal houden.
Dat zit er wel in, ja. Maar ik vind het zo mat allemaal. OK, de ploeg wint 4 keer op rij. Maar kijk niet hoe.

Wat meer passie, gif is toch echt nodig om de laatste 3 wedstrijden te winnen. Vandaag ook, ze laten het gewoon gebeuren dat ze bij tijd en wijle overvleugeld worden door n.b. Excelsior.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo apr 24, 2011 9:12 pm

Ik heb het al eerder gepost, maar ook vandaag weer actueel; hoe kán dat nou? Deze ploeg is vrijwel intact in vergelijking met vorig jaar, minus Suarez en Pantelic (en vooruit; Rommedahl). Toen was na de winterstop die passie en dat gif er wel. Ook bij de spelers die nu allemaal al weken onder de valium lijken te zitten. Komt dat nu echt door het ontbreken van (aanjagers) Mario en Luis? Bizar. De wil om te winnen lijkt me een eerste vereiste.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax - Excelsior 24-04-2011

Bericht door Jöhnk » zo apr 24, 2011 9:16 pm

Je mist de gehele voorhoede (Urby, Pantelic, Suarez) en Stekelenburg. Dat is meer dan een derde van je elftal en we hebben het hier over bepalende spelers.

Overigens vind ik het verschil op het veld niet eens zo groot. Vorig seizoen zaten er ook genoeg slechte wedstrijden tussen die uiteindelijk dik werden geworden. Een beetje zoals vandaag.

Plaats reactie