Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Pride of Amsterdam
AT Toto Admin
Berichten: 2704
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 10:31 pm
Locatie: F-Side

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Pride of Amsterdam » wo apr 13, 2011 11:29 pm

Thijs schreef:Ja.

Wel erg gemeen van het Nederlandse publiek om bij deze wedstrijd 'de wave' te doen. :ajaxsmiley.gif:
:drecul.gif:







:blush.gif:
Op naar de vierde ster!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Zuidema » do apr 14, 2011 6:03 am

Rishi schreef:Die tactiek is niet uit te voeren met El Ham, Siem of een Bas Dost.
Waarom niet? Qua snelheid kan zelfs Bas Dost zoiets uitvoeren. Zolang hij maar op tijd in de 16 komt voor de voorzet enz. Ik zag hem vorige week nog zo een doelpunt maken tegen Psv. El Ham floreerde bij Az bij zulke uitbraken. Siem lijkt me ook niet een groot probleem voor de uitvoering.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Jeroen126 » do apr 14, 2011 6:51 am

Ik kreeg kaarten, dus toch gegaan. Om half 9 binnen, om 10 voor 9 stond ik al in Het Vervolg. Wat een mensen. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Kowalczyk » do apr 14, 2011 7:22 am

[stand-up comedian modus]

Niet te benijden, die Japanners. 4-0 verloren van Ajax, optredens van De Toppers, Jan Smit, de 3JS en Xander... En ze hadden al zo'n klotetijd. Wel goed van Ajax, trouwens. De hele wereld geeft maar geld, na zo'n tsunami, maar Ajax dacht: beginnen bij het begin, we drogen ze eerst even af. Anyway, eigenlijk moet je geen flauwe grappen maken over zo'n ramp, dus ik hoop dat het publiek niet de wave heeft ingezet.

"Thanks, folks. You're a great audience."

[/stand-up comedian modus]

K.
Still alive...

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Lionel » do apr 14, 2011 12:22 pm

Zuidema schreef:
Rishi schreef:Die tactiek is niet uit te voeren met El Ham, Siem of een Bas Dost.
Waarom niet? Qua snelheid kan zelfs Bas Dost zoiets uitvoeren. Zolang hij maar op tijd in de 16 komt voor de voorzet enz. Ik zag hem vorige week nog zo een doelpunt maken tegen Psv. El Ham floreerde bij Az bij zulke uitbraken. Siem lijkt me ook niet een groot probleem voor de uitvoering.
Ik denk (maar wie ben ik) dat zo een tactiek werkt met een spits die kan voetballen en redelijk beweeglijk is.

Ik heb de wedstrijd niet gezien en weet niet precies wat je bedoelt maar je gaf aan dat het een beetje lijkt op Barca. Nou hebben die daar Messi in de spits lopen waardoor dit mogelijk is. Die laat zich zakken en doet mee, geeft ook zelf genoeg assists. Een Bas Dost kan niet zo goed voetballen in de kleine ruimte. Die moet je gebruiken als kapstok. Het voorbeeld dat je noemde van Basje was in een counter, er lag ongelooflijk veel ruimte (het stond 1-1). Ajax krijgt niet zoveel ruimte en daarom denk ik dat zo een tactiek met Bas niet werkt.

Voor Siem geldt hetzelfde. Allebei missen ze bovendien de nodige snelheid en kunnen ze ook niet een actie maken.

El Ham zou het wel kunnen maar. Technisch perfect, kan meevoetballen en snel genoeg. Maar onze lieve spits houdt de ballen veeeeeeeel te lang bij zich. En dat krijg je er ook niet meer uit.

Maar de tactiek op zich is :biggthumpup.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Michael_B » do apr 14, 2011 12:24 pm

Paasvee was top! :headbang.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door peter » do apr 14, 2011 12:35 pm

Hoe waren onze jonge gastjes?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Zuidema » do apr 14, 2011 1:31 pm

Rishi schreef: Ik heb de wedstrijd niet gezien en weet niet precies wat je bedoelt maar je gaf aan dat het een beetje lijkt op Barca.
Waar ik op doel is dat de voorste linie veel minder diep staat bij balbezit. Zeg maar niet meer dan 20 meter over de middellijn. Waarmee je dus een zone van zo'n 30-35 meter inclusief de 16 volledig open laat liggen. Klaar om in te duiken bij uitbraken over de vleugels of via steekpasses in die zone.

Nu staat die hele voorste lijn vaak al in en rond de 16, waarmee alle ruimte wordt volgeplempt. Waarna, zoals zo vaak, de heren Ajacieden niet meer weten hoe het verder moet en een aanval doodbloedt. Het is leuk om pressing te spelen, maar als je de techniek en het gogme niet hebt om in die ultrakleine ruimte iets te creeren, zal je naar andere wegen moeten zoeken.

Het is een opzet die Barcelona tot in de finesses beheerst. De aanvallers stellen zich ook voortdurend zo op, dat ze klaar staan om die ruimte in te duiken. Het heeft daarbij weinig met de eclatante individuele klasse van een Messi te maken, maar meer met een gevoel van positie kiezen voor die pass in de diepte. En natuurlijk een goede timing voor diepgaan en passen. Overigens is een Iniesta voor een steekpass of een lange pass naar de vleugel natuurlijk wel heel plezierig.

Toch lijkt het mij een taktiek die ook door Ajax toegepast kan worden (op zijn niveau, natuurlijk). Zeker met snelle jongens op de vleugels (Sullie, Ebi & Ozbi enz) en met mensen die een steekpass of diepe bal kunnen geven (Eriksen, Vertonghen en Toby met een crosspass misschien). Van de spits wordt dan vooral verwacht dat ie op tijd in de 16 komt voor de voorzet enz. Dat lijkt me voor De Jong en El Ham niet zo moeilijk. Ik denk zelfs dat El Ham er door zal floreren als hij eindelijk niet meer door een woud van verdedigers en medespelers zijn weg moet zien te vinden.

CdE
Berichten: 479
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 8:50 pm

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door CdE » do apr 14, 2011 3:09 pm

Lodeiro kan wel wat. Heeft een prima balbehandeling en oog voor de steekbal. Lijkt alleen niet te begrijpen dat het voetbalveld groter is dan pak 'm beet 40 vierkante meter. Ziet de ruimtes aan de andere kant van het veld (nog) niet. Dit werd hem dan ook een keer van de bank aangegeven.

Van Van Rhijn kon ik verdedigend niet echt een goede indruk krijgen. Die jongen heeft wel een erg strakke inspeelpass. Maakte op mij meer indruk dan rechtsback Kappelhof.

Gebruikersavatar
Rednose
Berichten: 1320
Lid geworden op: za sep 20, 2003 5:26 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax - Shimizu S-Pulse 13-03-2011

Bericht door Rednose » do apr 14, 2011 8:51 pm

CdE schreef:Lodeiro kan wel wat. Heeft een prima balbehandeling en oog voor de steekbal. Lijkt alleen niet te begrijpen dat het voetbalveld groter is dan pak 'm beet 40 vierkante meter. Ziet de ruimtes aan de andere kant van het veld (nog) niet. Dit werd hem dan ook een keer van de bank aangegeven.
Liep ook mooi de ruimte in na de steekbal en scoorde daardoor ook bijna. Ben eerlijk gezegd heel benieuwd wat hij kan brengen, ik vond hem echt wel "aanwezig" gisteren.
Leuk voor Dario trouwens die doelpunten. Technisch ziet het er af en toe vreselijk uit, maar hij stond er wel steeds. Doet me een beetje denken aan Cruz, maar ik vrees dat Feest me hier wel zal corrigeren :1evil.gif:
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

Plaats reactie