Ajax - AZ Alkmaar 23-12-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

Scherrer
AT Toto winner 10/11

Re: Ajax - AZ Alkmaar 23-12-2010

Bericht door Scherrer » vr dec 24, 2010 2:37 pm

joey schreef:
Scherrer schreef:Haha, daar gaat de geloofwaardigheid van joey.

Even grof gezegd: dat boeit me totaal niet. Ik zie wat ik zie.
Dan heb je - met alle respect - een bril nodig. Als jij gisteren niet zag dat Ajaz oppermachtig was en AZ er totáál niet aan te pas kwam, houdt het op. Dat kun je niet gemist hebben. Écht niet.
Een paar maanden geleden werd ik weggehoond omdat ik het positiespel onder Jol slecht vond. Nu is bijna iedereen die mening toegedaan. Het zegt zo weinig. :confused.gif:

De Boer hangt de beginselen van de Ajax-school aan, dat is mooi. Nu mag hij laten zien dat hij ook de rest in zijn vingers heeft. Het lijkt me voorbarig om hem nu alvast tot Redder van Ajax uit te roepen. Doe dat nou niet, zou ik zeggen. Zo gaat het elke keer en elke keer komen de supporters bedrogen uit. We kunnen op dit moment werkelijk niet weten of het wat wordt of niet.

De spelers van Ajax zaten de laatste maanden in een wak. Het liep niet, het hele team presteerde ver onder zijn kunnen. Dan is het fijn als er een nieuwe trainer komt. Een frisse start, de kans voor de spelers om zich te bewijzen, enz. Dat zie je ook: ze hebben er weer zin in. Zoals ze er vorig seizoen onder Jol ook vaak zin in hadden, trouwens. Ik zou deze opleving niet toeschrijven aan de magische invloed van Frank de Boer. Zo snel kan een trainer de boel niet naar zijn hand zetten. Zelfs Van Gaal had drie, vier maanden nodig voor zijn werkwijze echt vruchten begon af te werpen.

Nu mag De Boer met die jongens aan de slag gaan. Trainen, trainen, trainen. Elke dag. Het tempo opvoeren, doorselecteren. Werken aan automatismen. Dat is een proces van maanden, op zijn minst. Hij zal de spelers moeten overtuigen en de groep bij elkaar moeten houden. Geen eenvoudige taak. Ik hoop dat het hem lukt.
Ik heb dan ook niets gezegd over de magische De Boer. En ik ontken ook niet dat er nog heel veel moet gebeuren. Of dat het spel absoluut nog niet perfect is. Ik heb nota bene gisteren nog gezegd dat Ajax aanvallend onmachtig is en te weinig kansen creeert. Ik ben kritisch zat naar Ajax toe. Maar zeggen dat AZ gisteren veel mogelijkheden op kansen had terwijl het hooguit 25% balbezit had en misschien 4 keer in het strafschopgebied van Stekelenburg is geweest, slaat gewoon helemaal nergens op. Dat is het bewust verdraaien van feiten.

wimpey

Bericht door wimpey » vr dec 24, 2010 2:47 pm

Die Verbeek is in dat halve jaar aldaar een échte kakkerlak geworden. Wat een sneue dramjas. Met zo'n representant ben je als club mooi klaar.

Ik heb er niet veel van gezien, alleen het laatste kwartier. Toen speelde er maar één ploeg. Mooie goal, terechte rode kaart. De Boer lijkt me de juiste man om Ajax weer een smoel te geven.

CdE

Bericht door CdE » vr dec 24, 2010 2:48 pm

Een beetje nuchterheid past inderdaad. En we zijn natuulijk ook snel tevreden qua spel, na Jol. Maar ik had me geen betere start van De Boer kunnen wensen. Na 2 weken trainen, met een gemankeerde aanval en met überhaubt geen al te bijzonder elftal; dan mogen we (nog) geen wonderen verwachten. Die zijn er dan ook niet maar de start is, zoals gezegd, veelbelovend. 3 gespeeld, 3 gewonnen. In 270 minuten voetbal geen één 100% kans weggeven. Én, voor mij het allerbelangrijkste, er zit weer een idee achter het spel. Positiespel krijg je er niet na 2 weken trainen in, zeker met Jol als voorganger (zou hij überhaubt ooit op positiespel getraind hebben). Je maakt niet binnen 2 weken van een laf, ideeëloos met langehalen spelend 'team' een ploeg die 90 minuten domineert en iedereen van de mat tikt. Dat heeft tijd nodig. En in de afgelopen 2 weken heeft De Boer m.i. wel aangetoond die tijd te verdienen. :biggthumpup.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » vr dec 24, 2010 2:56 pm

I think I lost my fucking headache

Rooie

Bericht door Rooie » vr dec 24, 2010 2:57 pm

LucaS schreef:Joey is een echte Ajacied!

http://www.youtube.com/watch?v=dAGh07S5S1Q
Je hoort Neef eerst nog heel zacht 'heel goed' zeggen...

joey
Erelid

Bericht door joey » vr dec 24, 2010 3:32 pm

LucaS schreef:Joey is een echte Ajacied!

http://www.youtube.com/watch?v=dAGh07S5S1Q
Dat klopt. :biggthumpup.gif:

Ik ben een geboren Ajacied, het zit mij in de genen.

Ajax staat voor lef, creativiteit en de wil om beter te worden. Zo zie ik dat tenminste.

Als Michels tevreden was geweest met wat hij na een paar jaar bereikt had (Nederlandse top) had Ajax nooit drie keer de EC 1 gewonnen. Michels legde de lat steeds een beetje hoger.

Je moet kijken naar wat er niet goed gaat. En dat verbeteren.

Tijdens de eerste helft tegen AZ (de tweede helft heb ik maar half gezien, moet ik zeggen, ik was aan het telefoneren) zag ik de nodige momenten waarop het niet goed stond. Waarop de concentratie zoek was. Dan zag je weer het Ajax van de afgelopen anderhalf jaar: meer reageren dan ageren, meer rennen dan denken. Dat moet eruit. Je kunt niet op twee gedachten hinken.
Het stinkt aan alle kanten!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » vr dec 24, 2010 5:42 pm

joey schreef:
De Boer hangt de beginselen van de Ajax-school aan, dat is mooi. Nu mag hij laten zien dat hij ook de rest in zijn vingers heeft. Het lijkt me voorbarig om hem nu alvast tot Redder van Ajax uit te roepen. Doe dat nou niet, zou ik zeggen. Zo gaat het elke keer en elke keer komen de supporters bedrogen uit. We kunnen op dit moment werkelijk niet weten of het wat wordt of niet.

De spelers van Ajax zaten de laatste maanden in een wak. Het liep niet, het hele team presteerde ver onder zijn kunnen. Dan is het fijn als er een nieuwe trainer komt. Een frisse start, de kans voor de spelers om zich te bewijzen, enz. Dat zie je ook: ze hebben er weer zin in. Zoals ze er vorig seizoen onder Jol ook vaak zin in hadden, trouwens. Ik zou deze opleving niet toeschrijven aan de magische invloed van Frank de Boer. Zo snel kan een trainer de boel niet naar zijn hand zetten. Zelfs Van Gaal had drie, vier maanden nodig voor zijn werkwijze echt vruchten begon af te werpen.

Nu mag De Boer met die jongens aan de slag gaan. Trainen, trainen, trainen. Elke dag. Het tempo opvoeren, doorselecteren. Werken aan automatismen. Dat is een proces van maanden, op zijn minst. Hij zal de spelers moeten overtuigen en de groep bij elkaar moeten houden. Geen eenvoudige taak. Ik hoop dat het hem lukt.
Ik roep hem wel uit tot redder van Ajax! Het voetbal wat ik de afgelopen 3 wedstrijden heb gezien, heb ik sinds Louis van Gaal bij Ajax niet meer gezien. En dan doel ik puur op het compact spelen en het in fases goede positiespel. Natuurlijk lukt dat nog niet een hele wedstrijd, maar dit is eindelijk weer het Ajax wat iedereen voor ogen heeft. En dit heeft in mijn ogen ook niks te maken met een schokeffect maar is puur de verdienste van Frank de Boer.
Gisteren tegen AZ was het niet spectaculair, maar Ajax controleerde wel. En wie controleert geeft automatisch weinig weg. Ik ben het ook niet eens met de mensen die zeggen van zet een mannetje op Eriksen en de angel is eruit. Gisteren liet v.Halst in de nabeschouwing beelden zien van hoe het middenveld en de voorhoede van Ajax constant rouleert. Heel moeilijk te verdedigen. Het enige jammerlijke vind ik dat bij Sulejmani de pijp zo snel leeg is. Gisteren waren er een aantal identieke situaties waarbij vde Wiel mee op kwam en Sulejmani gewoon naast hem bleef staan in plaats van in het gat te duiken wat er lag. Hierdoor moest vde Wiel een paar keer onnodig lang met een bal lopen.
Wat ik ook een verademing vind en wat gisteren heel goed zichtbaar was, is dat niet meer iedere corner/vrije trap/voorzet blind voor de goal wordt getrapt. Gisteren werd er een paar keer kort gespeeld waardoor je in ieder geval in balbezit blijft en vandaar uit werd geprobeerd een gaatje te vinden. Prima!
Waar ik mij de afgelopen wedstrijden wel aan heb geergerd is het constant van afstand schieten rond de 16 meter, terwijl een steekbal ook mogelijk was. En wat schetst mijn verbazing na de wedstrijd? Frank wordt geinterviewd en zegt: we moeten voorin meer afwisselen. niet alleen van afstand schieten maar ook af en toe een steekbal geven. Hulde voor deze man! Hij kan bij niet meer stuk.

Kilroy

Bericht door Kilroy » vr dec 24, 2010 6:57 pm

Sulijmani stond still omdat v.d.Wiel altijd vertraagd, Trab. Dat doet hij altijd. Mickey wil de bal in de voeten op snelheid.

Plaats reactie