AZ - Ajax 14-11-2010

Voorbeschouwingen, tussenbeschouwingen en nabeschouwingen.

Moderator: mods

999

Re: AZ - Ajax 14-11-2010

Bericht door 999 » ma nov 15, 2010 8:30 am

joey schreef:Volgens Jol was Ajax fysiek en mentaal niet goed genoeg. Deze uitspraak toont ten overvloede aan dat hij niet bij Ajax past. Ajax is F. niet. We hebben een heel ander probleem: we zijn technisch niets bijzonders meer, en de gogme ontbreekt totaal. Daardoor moet je fysiek aan de bak tegen tegenstanders die je zou moeten wegtikken.

Ik heb al eerder gezegd: Jol bouwt niets op. Hij is een opportunist die niet verder dan de volgende wedstrijd denkt. Dat werkt zolang je wint. Op het moment dat je gaat verliezen, heb je niets meer.

Nu wordt ie mooi .. :smallgrin.gif: Als je in de search box Joey en mentaal intypt krijgt je vijf pagina's uitleg over welke spelers mentaal te kort komen ( of kwamen ).

Met welke spelers wil je gaan tikken Joey ?.En moet je dan niet mentaal goed in je vel zitten ( ik neem aan dat het fysiek wel in orde is ).Probleem met gogme is natuurlijk dat een trainer je dat niet kan aanleren.

Maar goed vandaag staat op het traningsprogramma:Bal over vijf meter naar elkaar toe plaatsen ( zonder druk ) ..
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 15, 2010 8:42 am

Nee, gogme moet je ontwikkelen. Improvisatie heet dat. Dat lukt niet in de opleiding van Ajax. Daar wordt alles voorgekauwd.

Ik heb al zo vaak geschreven dat die jongens best willen. Dat is het probleem niet. Het probleem is het volgende: in de jeugd wordt op techniek geselecteerd en kunnen de spelers presteren, want de tegenstand is matig. De jeugd van Ajax wint (meestal) toch wel. Het gaat daar vooral om het collectief. Echter, tegen de tijd dat de spelers de seniorenleeftijd bereiken, krijgen ze meer weerstand. Dan wordt duidelijk dat ze individueel helemaal niet zo goed zijn. Maar tegen die tijd zijn ze gewend dat het vanzelf gaat.

Hebben ze dan een slechte mentaliteit? Ach, dat valt wel mee, hoor. De typische Ajacied is nooit een ijzervreter geweest. Zulke jongens zijn bijna altijd van buiten gehaald. Maar de typische Ajacied lost alles voetballend op, en niet met de botte bijl. Neem Frank en Ronald, typische Ajacieden. Soms dacht je dat ze laconiek waren, maar dat was schijn.

Ben het uiteraard met je eens dat het een kwestie van (een gebrek aan) kwaliteit is. Een topvoetballer heeft tactisch inzicht en hij is vooral slim. Spelers uit de eigen opleiding komen op dat punt doorgaans zwaar tekort en zijn dus geen top. En technisch? Ach, het gaat wel, maar zo bijzonder is het allemaal niet meer. Daarom moet de jeugdopleiding op de schop. Maar dan wel totaal anders dan Jol het zich voorstelt!
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma nov 15, 2010 8:53 am

joey schreef:Nee, gogme moet je ontwikkelen. Improvisatie heet dat. Dat lukt niet in de opleiding van Ajax. Daar wordt alles voorgekauwd.

Ik heb al zo vaak geschreven dat die jongens best willen. Dat is het probleem niet. Het probleem is het volgende: in de jeugd wordt op techniek geselecteerd en kunnen de spelers presteren, want de tegenstand is matig. De jeugd van Ajax wint (meestal) toch wel. Het gaat daar vooral om het collectief. Echter, tegen de tijd dat de spelers de seniorenleeftijd bereiken, krijgen ze meer weerstand. Dan wordt duidelijk dat ze individueel helemaal niet zo goed zijn. Maar tegen die tijd zijn ze gewend dat het vanzelf gaat.

Hebben ze dan een slechte mentaliteit? Ach, dat valt wel mee, hoor. De typische Ajacied is nooit een ijzervreter geweest. Zulke jongens zijn bijna altijd van buiten gehaald. Maar de typische Ajacied lost alles voetballend op, en niet met de botte bijl. Neem Frank en Ronald, typische Ajacieden. Soms dacht je dat ze laconiek waren, maar dat was schijn.

Ben het uiteraard met je eens dat het een kwestie van (een gebrek aan) kwaliteit is. Een topvoetballer heeft tactisch inzicht en hij is vooral slim. Spelers uit de eigen opleiding komen op dat punt doorgaans zwaar tekort en zijn dus geen top. En technisch? Ach, het gaat wel, maar zo bijzonder is het allemaal niet meer. Daarom moet de jeugdopleiding op de schop. Maar dan wel totaal anders dan Jol het zich voorstelt!
Dan heb ik iets gemist, maar hoe moet volgens Jol dan de jeugdopleiding op de schop ?.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » ma nov 15, 2010 9:11 am

Een verfijning van het huidige opleidingssysteem, dat niet goed genoeg functioneert. Dat wil zeggen: spelers langer binnenhouden, ze fysiek verder ontwikkelen, ze met videobeelden op hun fouten wijzen, hun looplijnen bestuderen. Dat alles is een stap in de verkeerde richting. Je neemt de spontaniteit weg door spelers de dingen voor te kauwen en daarmee hun spelvreugde. Dat zie je nu al: de spelers willen echt wel, maar de spelvreugde ontbreekt.

Natuurlijk moeten spelers fysiek in orde zijn, maar op jeugdige leeftijd gaat het vooral om het aanleren van de basisvaardigheden. Daarbij moet je enorm oppassen dat je het eigene er niet uithaalt.
Het stinkt aan alle kanten!

999

Bericht door 999 » ma nov 15, 2010 9:21 am

joey schreef:Een verfijning van het huidige opleidingssysteem, dat niet goed genoeg functioneert. Dat wil zeggen: spelers langer binnenhouden, ze fysiek verder ontwikkelen, ze met videobeelden op hun fouten wijzen, hun looplijnen bestuderen. Dat alles is een stap in de verkeerde richting. Je neemt de spontaniteit weg door spelers de dingen voor te kauwen en daarmee hun spelvreugde. Dat zie je nu al: de spelers willen echt wel, maar de spelvreugde ontbreekt.

Natuurlijk moeten spelers fysiek in orde zijn, maar op jeugdige leeftijd gaat het vooral om het aanleren van de basisvaardigheden. Daarbij moet je enorm oppassen dat je het eigene er niet uithaalt.
Deze spelers kunnen gewoon niet veel beter, die zitten mijn inziens gewoon dicht tegen hun top aan.Wat jij wil is auto laten rijden zonder wegen en stoplichten.Er is niks mis mee om spelers OOK fysiek beter te maken.Beide dingetjes, techniek, fysiek, tactiesch ect. ect.Dat kan gewoon erbij.

Wat hebben deze spelers dan niet geleerd aan basisvaardigheden ?.Er staat er geen een in die ook maar iets met de visie ( kwa jeugdopleiding ) van Jol te maken heeft gehad ?.
Blij met de punten ...

T82

Bericht door T82 » ma nov 15, 2010 9:50 am

Wat losse flodders/constateringen:

- Ajax scoort in de laatste drie wedstrijden maar één doelpunt. Veendam reken ik uiteraard niet mee.

- Vertonghen en Anita zijn respectievelijk Ajax' (gedeeld) derde en vierde topscorer. Hoe treurig is dat...

- Suarez heeft 7 assists geven. De nummer twee op de lijst heeft er maar 2.

- Koop een paar spiegels bij de Ikea. Onder meer door de media overschat Ajax zichzelf heel erg. Stekelenburg ("De nieuwe Van der Sar"), Van der Wiel ("De betere Alves"), Alderweireld ("Minder dan Ooijer én Oleguer"?!), Verthonghen ("Kan naar Barcelona"), Anita ("De nieuwe Lahm"; bijna naar het WK), De Zeeuw ("Heeft geen media nodig om zichzelf te overschatten"), De Jong ("Het is net Bergkamp"; Oranje?!); Suarez ("Is minimaal 35 mln waard")... En zo kan je nog even doorgaan.

- Jol hoeft niet weg, maar kan hij de komende weken de trainigen aub door Blind en De Boer laten doen?

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 15, 2010 12:14 pm

joey schreef:Een verfijning van het huidige opleidingssysteem, dat niet goed genoeg functioneert. Dat wil zeggen: spelers langer binnenhouden, ze fysiek verder ontwikkelen, ze met videobeelden op hun fouten wijzen, hun looplijnen bestuderen. Dat alles is een stap in de verkeerde richting. Je neemt de spontaniteit weg door spelers de dingen voor te kauwen en daarmee hun spelvreugde.
Wel als ze in zo'n totalitaire mal worden gezet, zonder enige ruimte voor experiment en avontuur. Maar het kweken van inzicht in het spelletje en hun rol daarin lijkt me voor het leren van het vak wel zeer noodzakelijk. Blijft de vraag: hoe breng je dat, in welke vorm doe je dat, hoe laat je het kwartje vallen, zonder dat de creativiteit, de inventiviteit en het avontuur worden gesmoord?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » ma nov 15, 2010 12:21 pm

AjaxLife schreef:Liefde is: er zaterdag weer staan
Columns Door: Thijs Nabben op 15 nov 2010

Liefde is: er zaterdag weer staan."En daar ís de 2-0!" Toen brak er iets. Alsof de vrouw van je leven voor je neus vreemd gaat, voor de zoveelste keer. Met een lelijkerd. Eerst een paar krachttermen waarbij ik nu zéker weet dat ik nooit meer in de hemel kom. Woedend de tv uitgezet, en zelfs dat is frustrerend.

Een tv kun je eigenlijk helemaal niet woedend uitzetten, je moet namelijk heel rustig op het uitknopje drukken. Is onmogelijk in zo'n situatie, je drukt zo hard dat je de tv bijna van het kastje afduwt. Ik wil schreeuwen, op internet tegen iemand zeggen hoe verschrikkelijk het is, maar ook dát lukt niet. Van woede druk ik op de verkeerde knopjes.

Machteloos, dat is het juiste woord. Je kunt niks doen. Je stuurt een mail naar je beste vriend, met het woord 'KUT!!!!!!!!!!!!!!11111' erin. Woest kijk je naar de shift-knop, als je 'm ingedrukt houdt om al die uitroeptekens erachter te zetten. We verliezen niet eens meer van sympathieke clubjes als Heracles Almelo, nee, we verprutsen het nu zelfs al tegen een of ander klinisch klapperclubje.

Vochtige ogen, ik zie het gewoon niet meer zitten. Dat gevoel dat het gewoon wéér niks wordt dit jaar, en tot overmaat van ramp weten we dat nu al in november. We moeten nog tot mei 2011. Verlang terug naar vorig jaar, toen we in ieder geval in het voorjaar nog het idéé hadden dat het nu toch echt zou gaan lukken. Zelfs dromen lukt me niet meer.

Zeven magere jaren al, eigenlijk. Uitgerekend in die periode dat ik helemaal de leeftijd heb voor een goed kampioensfeest met veel bier is er niks te vieren. Zul je zien dat het eerstvolgende succes pas komt als ik straks 75 ben en na één biertje met m'n rollator de Prinsengracht in kukel. Waarom moet dit? Waarom kan het nou nooit eens góed gaan? Waarom altijd zo wisselvallig? Het enige constante aan Ajax is dat we constant geen kampioen worden.

Ajax is de vrouw van je leven, altijd al het mooiste meisje van de klas geweest. Iedereen keek naar haar, elke jongen wilde haar hebben, alle meisjes wilden net zo zijn als zij. Ze had uitstraling, sex-appeal, was intelligent en creatief. Traditioneel gekleed, maar tóch superhip. God, wat was je verliefd op haar, en wat was het altijd gezellig als je bij haar was. Je wist: dit is haar, zij is het, en nooit meer een ander!

Hoe anders is dat de laatste jaren. Ze lijkt soms wel een gewone vrouw, zo'n vrouw als alle anderen. Waar ze vroeger stond te dansen, midden op de dansvloer, en alle ogen op zich gericht had, staat ze nu in haar tuinbroek hamburgers te bakken in de keuken. Ze laat ze nog aanbranden ook. Waar is die vrouw waar ik verliefd op werd? Soms zie je nog een glimp, een twinkeling in haar ogen, en je denkt: 'zou het? Zit er nog iets in?' Een week later blijkt het ijdele hoop. Gaat ze weer vreemd met de buurman. Weer voel je je keihard bedrogen. Als je met haar over straat loopt word je uitgelachen. "Hahaha, moet je haar zien! Vroeger zo'n mooie vrouw, maar wat is ze afgegleden zeg! Waarom verlaat je haar niet? Waarom neem je geen ander?"

Goed punt, op zich. Waarom ben ik nog voor Ajax? Weet het soms eigenlijk ook niet meer. De glimpjes worden korter, de tijd dat het meisje zo ongelofelijk mooi was begint nu wel érg ver achter me te liggen. Wanhopig zoek ik naar lichtpuntjes. Dat ene moment, twee weken geleden, dat was toch wel mooi. Ze kán het best. Haar DNA is goed, in potentie is ze nog steeds de mooiste vrouw van de wereld. Zo jammer van dat zelfdestructieve gedrag.

Ik ben nog steeds verliefd op haar, dat is het erge. Soms wil je dat je het niks meer zou doen, dat je je niet zo ongelofelijk klote zou voelen als je weer bedrogen wordt. Maar je blijft van haar houden, tegen beter weten in, want gezond is het niet. Als klein jochie zag je haar voor het eerst, en je dacht: dit. En nooit iemand anders. Zij is de vrouw van m'n leven, en ik heb haar eeuwige trouw gezworen.

Ik kijk naar boven, op m'n boekenplank staat een borstbeeld van de Griekse held Ajax. Het oude Ajax, kin omhoog en borst vooruit. Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik er een smurf in begin te zien. Met een traan, langzaam biggelend richting zijn baard. Ik mis je zo man. Maar ondanks alles... ondanks alles hou ik nog steeds van je. Zaterdag sta ik er weer, en hoop ik dat je weer gaat dansen. Net als vroeger, toen je dat allermooiste meisje van de klas was.

Thijs Nabben
Past hier wel.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Michael_B

Bericht door Michael_B » ma nov 15, 2010 12:26 pm

Pure klasse Thijs. :biggthumpup.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Zuidema

Bericht door Zuidema » ma nov 15, 2010 12:32 pm

Geweldig verwoord. :worshippy.gif:

Pride of Amsterdam
AT Toto Admin

Bericht door Pride of Amsterdam » ma nov 15, 2010 1:37 pm

:sad.gif:
Op naar de vierde ster!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Bericht door Thijs » ma nov 15, 2010 1:44 pm

Pride of Amsterdam schreef::sad.gif:
Haha, ik zat het eigenlijk ook echt half jankend te typen. Ik weet ook niet wat ik had ineens, maar waar ik normaal altijd lichtpuntjes zie (we creëeren nog kansen! we staan nog maar 1 puntje achter! hierna krijgen we een makkelijke reeks! het komt er echt wel weer uit!) werd het gewoon ineens dof voor m'n ogen. Niets. Ik wist het gewoon niet meer.

Waar ik het hele jaar het gevoel had dat we een opwaartse spiraal hadden, dat het weer goed gaat met Ajax, is dat nu helemaal weg. Dat de sfeer weer om te snijden is in de Arena, pff... Ik kreeg er gewoon buikpijn van.

Ik wil me zo graag een beetje losmaken, want anders heb ik dit etterende gevoel dus tot de komende zomer en daar heb ik echt geen zin in. (Of Ajax kan alsnog fantastisch gaan voetballen, maarreh...right ;))
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

martijn401

Bericht door martijn401 » ma nov 15, 2010 1:46 pm

Mooi Thijs en bedankt :biggthumpup.gif:

Toppie

Bericht door Toppie » ma nov 15, 2010 2:28 pm

Mooiste meisje van de klas is nu een lelijk eendje :666.gif:

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » ma nov 15, 2010 3:58 pm

Maar twee wedstrijden voor Ooijer waar 5 misschien wel terecht was geweest.

martijn401

Bericht door martijn401 » ma nov 15, 2010 4:00 pm

Op 20 wedstrijden durfde ik al niet te hopen,maar 2 is inderdaad wel erg weinig. Knvb is altijd tegen ons :smallgrin.gif:

SylvievdVaart

Bericht door SylvievdVaart » ma nov 15, 2010 6:01 pm

Goed geschreven, Thijs. Verliefd zijn op Ajax, tranen in je ogen, met je liefde willen dansen; wat ben je toch een schatje :blush.gif: :icon_mrgreen.gif: Maar ik ben het helemaal met je eens, gistermiddag deed het mij ook weer verschrikkelijk veel pijn. En ik heb veel te veel gedronken. Echt een fuckzooi!
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » ma nov 15, 2010 6:56 pm

999 schreef:
Enganche schreef:
999 schreef:
Tja, ik kan alleen voor mezelf spreken.Maar in mijn tijd ging je met een bepaalde tactiek de wedstrijd in.Zet druk op de linksback b.v.En probeer de achterlijn te halen.Backs mee op komen indien mogelijk.Je nam door welke spelers van de tegenstanders je in de zone moest opvangen, en welke absoluut niet enz. enz.

En dan stapte je het veld in en dan was het toch JIJ en de invulling die je daarin gaf hoe je in eerste instantie voor jezelf stond te ballen.En dan bleek ook nog eens een/de tegenstander er andere ideeën over te hebben.Tja, en dan komt het dan toch op eigen initiatief, hoe goed je daadwerkelijk bent aan.

En dan was het ook nog eens zo dat je niet de enige speler in het veld was.

En dan had je dus de trainer.En die kan eigenlijk vrij weinig.Kijk als je ELKE keer je taak niet uitvoerd, of vanaf het begin zo slecht staat te spelen dan is heteigenlijk makkelijk.Wisselen, of een keer verbaal kenbaar maken dat ie " wakker " moet worden.Maar wat doe je als trainer ( zeker in de wedstrijd ) als er drie - vier spelers er met de pet naar gooien ?.Wat kun je dan doen ?.Eigenlijk alleen maar wisselen.

Wat kun je als trainer er aan doen op het moment dat je Anita als een gek naar voren ziet lopen, of als Suarez vergeet met zijn man mee te lopen ?.Zeg het me maar ?.Volgens mij bar weinig.Dus komt het aan op een of twee spelers die met wat aanwijzingen je terug op aarde brengen.Die dus tegen je roepen, hee Anita hou gvd je man in de gaten, en Vertonghen je stapt steeds te vroeg uit.Of tegen Oojier dat ie nu eens het zand uit zijn ogen moet wrijven en wel op tijd moet stappen voor buitenspel.Je scheld degene verrot omdat ie voor zijn mogelijkheid gaat, inplaats van de bal te spelen enz. enz. Maar dan moeten die spelers wel " aanzien " en de andere moeten dat accepteren.En dat is dus je volgende probleem.

Wanneer is Suarez eens gewisseld? ik bedoel daarmee te zeggen dat als je aanvoerder weer een bagger pot speelt en alleen maar dan ook alleen maar met het team en met de scheidsrechter en alle randverschijnselen bezig is, wissel dan eens. Laat zien wie er de baas is.
Het is niet voor het eerst dat Suarez veroorzaakt.
Kijk daarnaast naar de 2-0 doelpunten waarbij Jan duidelijk te laat is.
Zeker de 2-0 staat ie te verdedigen op 3 meter. Je moet ervoor zorgen dat die bal nooit maar dan ook nooit in de 16 meter geraakt. Dat is duidelijk maken... en niet zoals JOL nu doet.
Weer op zoek naar een Interim coach..

999

Bericht door 999 » ma nov 15, 2010 11:36 pm

mattie schreef:Wanneer is Suarez eens gewisseld? ik bedoel daarmee te zeggen dat als je aanvoerder weer een bagger pot speelt en alleen maar dan ook alleen maar met het team en met de scheidsrechter en alle randverschijnselen bezig is, wissel dan eens. Laat zien wie er de baas is.
Zeker de 2-0 staat ie te verdedigen op 3 meter. Je moet ervoor zorgen dat die bal nooit maar dan ook nooit in de 16 meter geraakt. Dat is duidelijk maken... en niet zoals JOL nu doet.
Hoe doet Jol dat nu dan ?.Waaraan kan jij zien welke methode Jol nu gebruikt om dat duidelijk te maken ?.
Blij met de punten ...

mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19

Bericht door mattie » di nov 16, 2010 6:41 am

999 schreef:
mattie schreef:Wanneer is Suarez eens gewisseld? ik bedoel daarmee te zeggen dat als je aanvoerder weer een bagger pot speelt en alleen maar dan ook alleen maar met het team en met de scheidsrechter en alle randverschijnselen bezig is, wissel dan eens. Laat zien wie er de baas is.
Hoe doet Jol dat nu dan ?.Waaraan kan jij zien welke methode Jol nu gebruikt om dat duidelijk te maken ?.
Hij laat hem gewoon staan. Terwijl andere spelers gewisseld zullen worden.
Weer op zoek naar een Interim coach..

999

Bericht door 999 » di nov 16, 2010 8:35 am

mattie schreef:
999 schreef:
Hij laat hem gewoon staan. Terwijl andere spelers gewisseld zullen worden.
Met alle respect hoor, en niet dat Vertonghen een super-verdediger is.Maar Vertonghen doet in deze niet al teveel verkeerd.Daarbij is het onkunde, en als een trainer elke keer moet gaan wisselen omdat er van onkunde sprake is, dan kun je elke wedstrijd in de NLD-Competitie zo'n man 0f vier willekeurig per wedstrijd wiselen.Zeker bij dit AJAX.

Dat is trouwens ook altijd zo leuk bij het roepen om het positiespel.Daar heb je slimme voetballers voor nodig, die het spel kunen lezen en eigenlijk een beetje een stap of halve stap vooruit kunnen zien.Op het moment dat een speler het even niet door heeft ( of een half elftal, gewoon omdat ze minder kwaliteiten hebben. ) ben je al de klos.
Blij met de punten ...

Plaats reactie