Scherrer,Scherrer schreef: Flauw, heel flauw zelfs. Normaal ben je stukken beter (ben een groot fan van je werk). Er is natuurlijk niemand die liever een grote financiële winst ziet dan een schitterende pot voetbal met speler uit de eigen jeugdopleiding die AC Milan gek draaien. Niemand. Punt is alleen dat dát ook niet een keuze is die moet worden gemaakt.
Ajax is op een punt aanbeland dat het erop of eronder is. Als we doorgaan op de weg van de laatste jaren, vervallen we binnen 3 seizoenen tot een niveau iets boven dat van het huidige Feyenoord. Dan moeten we alle ambities die we hebben laten varen, want dan is gewoon geen cent meer. Nergens voor. Ook niet voor die talentjes van de jeugd, want die mogen we dan keurig verkopen als ze 19 zijn er 12 wedstrijden in Ajax 1 op hebben zitten.
Sportief gezien hebben we weinig te zoeken in de CL. Als we tegen een Madrid, Barcelona, Chelsea of zelfs Arsenal of Sevilla spelen gaan we er twee keer vrij kansloos af. Dan mogen we met een Rubin Kazan en eem Bursaspor gaan uitvechten wie er derde wordt in de poule. Daar valt op dit moment dus geen enkele eer aan te behalen. Het is dus helemaal niet zo gek om te stellen dat de CL voor Ajax op dit moment belangrijker is door de pecunia die dat oplevert dan om de sportieve uitdaging. Want dat laatste is vrij klein (of juist veel te groot, hoe je het wilt zien).
het punt wat ik wilde maken was dat bij plaatsing voor de Champions League mijn eerste gedachten uitgaan naar 'yes, CL, wie gaan we loten, dit worden drie heerlijke potten in de Arena!' in plaats van 'yes, CL, 10 miljoen euro, nu hoeven we Suarez niet te verkopen en blijven we meedoen in de top!'.
Natuurlijk denk ik dat laatste ook, maar ik denk éérst 'voetbal!' en daarna 'geld!'. Soms denk ik ook dat 'veel geld' helemaal niet betekent dat het beter gaat met je club. Worden er weer allemaal prut-spelers aangetrokken voor 5 miljoen terwijl we anders inventief moeten zijn. Dan móeten we wel weer op zoek naar dat ene groeibriljantje uit Resita, dat doet me veel meer plezier dan een Cvitanich die we voor 6,5 miljoen halen en niet rendeert.
Daarbij denk ik dat we helemaal niet kansloos zijn in de CL. Met een beetje pech in de loting wel, natuurlijk. Pot-indeling is al bijna bekend, heb het even nagekeken en het maakt niet uit wat andere ploegen doen, we zitten in pot 3.
In pot 1 zitten Internazionale, Barcelona, Manchester United, Chelsea, Arsenal, Bayern München, Sevilla en AC Milan.
Ok, dat wordt vrij lastig.
In pot 2 zitten Olympique Lyon, Werder Bremen (indien ze winnen van Sampdoria), Real Madrid, AS Roma, Shaktar Donetsk, Benfica, Valencia en Olympique Marseille.
Ok, dat wordt ook vrij lastig.

In onze pot zouden dan zitten, en deze kunnen we dus niet loten (yes!): Zenit sint Petersburg, Panathinaikos, Tottenham Hotspur, Glasgow Rangers, (Ajax), Schalke '04, FC Basel en Anderlecht
Dan krijgen we uit pot 4, en ik ga er voor de goede orde vanuit dat alle bij loting geplaatste ploegen zich ook daadwerkelijk plaatsen: FC Kopenhagen, Spartak Moskou, Hapoel Tel Aviv, Sparta Praag, (FC Twente), Rubin Kazan, CFR Cluj en Bursaspor. Of eventueel Red Bull Salzburg, Rosenborg, Zilina, Sheriff of Belgrado.
Kortom, ik zie nu inderdaad ook wel dat we een wonder nodig hebben om door te gaan.

Stel je voor, een nachtmerrie-loting met een poule "Sevilla, Shaktar Donetsk, Ajax, Rubin Kazan". Arghhh
Maar van de andere kant: "Manchester United, Real Madrid, Ajax, Salzburg". Niceeeee!
Of om door te gaan: "Grote club, Olympique Marseille, Cluj".
Het moge duidelijk zijn dat ik stiekem in m'n broek schijt voor dat kut-Dinamo Kiev en nu maar alvast ga mijmeren over mooie Champions League-avondjes, want het komt zo sneu over als ik dat alsnog wil doen ná een uitschakeling.