De A1 van 2008/2009

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Daniel » di jun 02, 2009 2:33 pm

@Enganche; Weinig soeps dus? Jammer, blijkbaar toch waar datgene waar ik bang voor was.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door FlaFlu » di jun 02, 2009 3:03 pm

Zo somber zie ik het niet in hoor. Van Rhijn heb ik stukken beter zien spelen en Castillion, Schouw en Bonevacia (die dit toernooi niet meedeed, net als Sneijder) hebben ook wel wat.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Bert » di jun 02, 2009 3:24 pm

Leuk dat Schouw weer in positieve zin opviel. Toen wij hem vorig jaar aan het werk zagen vond ik hem ook al aardig spelen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Lionel » di jun 02, 2009 4:55 pm

Ik vond Schouw juist, itt Overtoom, niet aanwezig genoeg.
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door FlaFlu » di jun 02, 2009 5:38 pm

Schouw heeft een controlerende rol en houdt het spel simpel. Overtoom is zeer aanvallend ingesteld en wil constant de combinatie aan gaan, maar kan niet passeren en ziet de zijkanten niet.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Lionel » di jun 02, 2009 9:15 pm

Hij had zich van mij wel nadrukkelijker mogen bemoeien met de opbouw. Verdedigend vond ik hem ook niet sterk. Maar zoals al eerder aangegeven is mijn mening gebaseerd op de wedstrijden van gisteren.

Vond het wel jammer dat NIEMAND er echt bovenuit stak. Had toch iets meer verwacht van die superlichting (Die B'tjes)..

Verder vind ik dat ze in de jeugd met echte mandekkers moeten spelen. Speel maar gewoon 3-4-3. Dan moeten de backs kunnen voetballen en verdedigen. Laat de vleugelspelers continu de man opzoeken. In 4x25 minuten is er 1 goede voorzet gekomen (van de linksback).
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door joey » za jun 06, 2009 4:03 pm

Enganche schreef:|Castillion had er zin in en dan is het een fijne speler om naar te kijken. Wat zwak in de kaats, kan ondanks z'n lengte niet koppen en is positioneel niet geweldig, maar heeft fysiek alles mee, heeft overzicht en lijkt zowaar iets van een vooractie te hebben ontwikkeld. Maar er moet nog heel veel mee gebeuren hoor. Typisch zo'n jongen die jaren op z'n fysiek heeft kunnen teren.
Tja, die had veel eerder doorgeschoven moeten worden. Nu heeft hij kostbare tijd verloren.
Van Rhijn viel me erg tegen. Was zeer slordig in de opbouw en speelde onnodig vaak de lange bal. Dan deed die sobere Kappelhof (type Reiziger) het een stuk beter.
Apart, want hij stak er een tijd geleden duidelijk bovenuit. Laten we hopen dat hij een slechte dag had.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij vraagtekens zet bij de technische en tactische vaardigheid van bepaalde spelers. Dat doe ik ook, ik vind steeds opnieuw met name de basistechniek van de spelers erg tegenvallen. Daarbij moet je bedenken dat deze lichting wordt beschouwd als een erg sterke. De A1 van vorig jaar was ronduit treurig.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Lionel » za jun 06, 2009 4:46 pm

joey schreef:
Enganche schreef:|Castillion had er zin in en dan is het een fijne speler om naar te kijken. Wat zwak in de kaats, kan ondanks z'n lengte niet koppen en is positioneel niet geweldig, maar heeft fysiek alles mee, heeft overzicht en lijkt zowaar iets van een vooractie te hebben ontwikkeld. Maar er moet nog heel veel mee gebeuren hoor. Typisch zo'n jongen die jaren op z'n fysiek heeft kunnen teren.
Tja, die had veel eerder doorgeschoven moeten worden. Nu heeft hij kostbare tijd verloren.
Van Rhijn viel me erg tegen. Was zeer slordig in de opbouw en speelde onnodig vaak de lange bal. Dan deed die sobere Kappelhof (type Reiziger) het een stuk beter.
Apart, want hij stak er een tijd geleden duidelijk bovenuit. Laten we hopen dat hij een slechte dag had.

Ik begrijp uit jouw verhaal dat jij vraagtekens zet bij de technische en tactische vaardigheid van bepaalde spelers. Dat doe ik ook, ik vind steeds opnieuw met name de basistechniek van de spelers erg tegenvallen. Daarbij moet je bedenken dat deze lichting wordt beschouwd als een erg sterke. De A1 van vorig jaar was ronduit treurig.
Er was laatst een dossier in de VI die dus aangaf dat dit soort praktijken dus juist niet goed zijn voor de ontwikkeling.
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Demosthenes » za jun 06, 2009 8:37 pm

Tja, die had veel eerder doorgeschoven moeten worden. Nu heeft hij kostbare tijd verloren.
De B1 van vorig seizoen had in de winterstop uit elkaar gehaald moeten worden (ze zouden toch wel kampioen zijn geworden) Castillion had aan een oudere lichting moeten ruiken, een ander misschien niet.

Het rapport van die Versleyen??? is dat nu ineens onze "jeugdbijbel"? Roly B. heeft het lichaam om aan meer fysieke tegenstand te werken, Florian J. misschien niet, de staf van Ajax moet dat toch kunnen beoordelen? Ricardo van R moet leren verdedigen, waarom niet naar Haarlem of Volendam?

Bij Ajax is de jeugd niet meer zo belangrijk, we belijden onze jeugd-filosofie alleen nog maar met de mond en we hebben het geluk met de Heitinga's, Sneijders enz. Deze spelers zouden elders ook wel de internationale top hebben gehaald. Waarom niet A1, Jong Ajax, jaar uitlenen? Vermaelen, De Mul en Vertonghen zijn er niet minder op geworden, leren werken met tegenstand.

AT is een goed afspiegeling van het Ajaxbeleid, weinig belangstelling voor de jeugd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door joey » zo jun 07, 2009 12:35 pm

Rishi schreef:Er was laatst een dossier in de VI die dus aangaf dat dit soort praktijken dus juist niet goed zijn voor de ontwikkeling.
Je bedoelt omdat ze zouden achterblijven in de groei? Ik zet een hele rij vraagtekens bij die bewering, hoor. Volgens mij is lengte vooral genetisch bepaald. Ik zou de ouders van Vurnon Anita wel eens willen zien. Ik wed dat het kleine mensjes zijn.
Ik heb me laten vertellen dat kinderen die drie jaar in een jappenkamp hadden gezeten en daar bijna niets te eten hadden gekregen (en verder fysiek ook zwaar te lijden hadden gehad door ziekte en zo) maar een paar centimeter kleiner zijn geworden dan ze waren geweest onder normale omstandigheden. Dan ga je mij niet vertellen dat onze in hogere elftallen tot slavernij gedwongen talenten van ellende verdwergen. Ik geloof er niets van dat een speler als Seedorf er een seconde onder heeft geleden dat hij al met zestien zijn debuut maakte in Ajax 1. En Castillion is een boom van een vent, moet die tussen de kleintjes lopen?
Daarbij, hoe ver ga je dan? Vertel je je zoontje van tien dat hij niet met zijn drie jaar oudere broer mag spelen omdat het niet goed is voor zijn ontwikkeling? Is het niet heel gewoon voor kinderen om op hun tenen te lopen om mee te kunnen met de grote jongens? En hoe zwaar is dat uurtje per dag trainen eigenlijk? Ik hoor niets anders dan dat talenten juist te weinig voetballen omdat het straatvoetbal is weggevallen.
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Demosthenes » zo jun 07, 2009 12:47 pm

De vader van de "Sneijdertjes" heeft dan zeker tegen erg lange spelers gespeeld!

Ik denk dat het grotendeels genetisch is, met afwijkingen als er iets bijzonders is. Ik meen dat de lengte van de Zweden (jaren vijftig, zestig) werd geweten aan het, vergeleken met West-Europa, goede leven tijdens WO II. Ik geloof dat het lengteverschil nu te verwaarlozen is.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Jöhnk » zo jun 07, 2009 12:49 pm

Rishi schreef:Er was laatst een dossier in de VI die dus aangaf dat dit soort praktijken dus juist niet goed zijn voor de ontwikkeling.
Ja, daar moet je inderdaad mee oppassen, maar dat is niet wat we hier willen horen.

Het gaat overigens niet alleen om lengte, maar om de fysieke ontwikkeling in zijn geheel. Te vroeg met krachttraining beginnen kan ook heel gevaarlijk zijn.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Bert » zo jun 07, 2009 12:58 pm

Het zou mij logisch lijken als het heel persoonsgebonden is. Iemand als Castillion zou je, lijkt mij, eerder met grotere jongens kunnen laten spelen dan iemand als Sneijder.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door joey » zo jun 07, 2009 1:14 pm

Jöhnk schreef:
Rishi schreef:Er was laatst een dossier in de VI die dus aangaf dat dit soort praktijken dus juist niet goed zijn voor de ontwikkeling.
Ja, daar moet je inderdaad mee oppassen, maar dat is niet wat we hier willen horen.

Het gaat overigens niet alleen om lengte, maar om de fysieke ontwikkeling in zijn geheel. Te vroeg met krachttraining beginnen kan ook heel gevaarlijk zijn.
Krachttraining is iets anders, want daarmee belast je de gewrichten.

Zoals Bertje zegt, het hangt van de speler af. Een speler kan groot zijn voor zijn leeftijd, hij kan ook ook technisch en tactisch zo goed zijn, dat hij gemakkelijk mee kan met oudere jongens. Moet hij dan onder zijn niveau gaan spelen?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Jöhnk » zo jun 07, 2009 1:19 pm

joey schreef:Krachttraining is iets anders, want daarmee belast je de gewrichten.
Met voetbal ook.
Zoals Bertje zegt, het hangt van de speler af. Een speler kan groot zijn voor zijn leeftijd, hij kan ook ook technisch en tactisch zo goed zijn, dat hij gemakkelijk mee kan met oudere jongens. Moet hij dan onder zijn niveau gaan spelen?
Lengte zegt niet alles. Ik vind het interessanter of een speler uitgegroeid is. Als dat niet het geval is, moet je oppassen. Ik vind Castillion wat slungelig. Hem structureel onder meer fysieke druk laten spelen zou ten koste gegaan zijn van zijn motoriek, schat ik in.

Met Castillion gaat het overigens hard genoeg. Hij is eerstejaars A, heeft al enkele keren aan Jong Ajax geroken en maakt volgend seizoen waarschijnlijk de definitieve overstap waardoor hij mogelijk mee gaat trainen met de A-selectie ook nog.


Even ten overvloede: dat het per speler verschilt ben ik helemaal met jullie eens.

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De A1 van 2008/2009

Bericht door Lionel » zo jun 07, 2009 4:16 pm

Ik heb geen idee wat ik met die beweringen moet hoor van die fysioloog. Gaf het alleen ff aan..
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie