De plannen van Jan

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

De plannen van Jan

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 10:51 pm

De plannen van Olde Riekerink


Jan Olde Riekerink is nu ruim een half jaar hoofd jeugdopleiding van Ajax. De voormalig profvoetballer zette voor Ajax TV zijn plannen uiteen voor de komende tijd.

Olde Riekerink benadrukt dat hij tevreden is over de jeugdopleiding van Ajax. ,,Onze opleiding is nog altijd de beste van Nederland”, vertelde hij. ,,Maar om dat zo te houden, moeten we ook bepaalde zaken verbeteren en professionaliseren. Er moet duidelijkheid zijn: wie zijn we, waar willen we naar toe en hoe willen we dat bereiken?”

Een paar stappen om de jeugdopleiding te verbeteren zijn al genomen. Zo is Wim Jonk aangenomen om – net als Simon Tahamata – de Ajax-spelers individueel nog beter te maken. ,,Dat zijn heel belangrijke ontwikkelingen”, vindt Olde Riekerink. ,,Ook willen we uitgebreid gaan werken met video-analyse. Zo kunnen spelers én trainers kijken wat er goed en minder goed gaat. We hopen daar volgend seizoen mee te beginnen.”

Naast de video-analyse en de individuele trainingen, heeft Olde Riekerink nog meer plannen: mentale begeleiding, een leerplan voor gecontracteerde toptalenten én een facelift van de huidige accomodatie. ,,De Toekomst is het huis waarin wij met z'n allen wonen, het is het bloeiende hart van de vereniging. Dat moet helemaal up to date zijn."
ajax.nl

Sorry, maar hier heb ik dus helemaal geen vertrouwen in. Video-analyse, het zal wel. En De Toekomst ziet er nog prima uit, zonde van het geld om die een facelift te geven. Vroeger, in De Meer, had Ajax niet eens genoeg velden. Veel elftallen speelden op de bouwvallige accommodatie van Voorland, maar daar heeft nooit een talent last van gehad.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 13, 2008 10:56 pm

Goed argument, joey; "het zal wel". Lijkt mij dat als video-analyses ertoe gaan leiden dat men de pijnpunten bij de talenten beter blootlegt, het zeer nuttig kan zijn.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 10:57 pm

Jij denkt dat het helpt? Ik betwijfel het, hoor. Talenten worden juist veel te veel volgepropt met opdrachten.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 13, 2008 11:02 pm

Volgens mij staat er niets over opdrachten. Je kunt video-analyses gebruiken om te kijken hoe een speler onder druk speelt, zijn vooracties in de wedstrijd maakt etc.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Jan

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:09 pm

,,Ook willen we uitgebreid gaan werken met video-analyse. Zo kunnen spelers én trainers kijken wat er goed en minder goed gaat.
Ik stel me voor dat spelers en trainers video's (ahum, zelfs in huize joey hebben we het over dvd's) bekijken. 'Zie je dat? Hier had je de bal moeten afspelen.'
Spelers moeten in de jeugd vooral gevoel voor het spel krijgen, denk ik. Al dat beredeneren is iets voor later.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 13, 2008 11:14 pm

Dat is jouw interpretatie. Er staat in dit stuk geen enkele reden voor die interpretatie.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:17 pm

Waarom zouden spelers moeten kijken wat er minder goed gaat>

Uren maken op het veld, daar gaat het om.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo feb 13, 2008 11:19 pm

joey schreef:Jij denkt dat het helpt? Ik betwijfel het, hoor. Talenten worden juist veel te veel volgepropt met opdrachten.
Dit heeft niet per se met tactische opdrachten of een gebrek aan vrijheid in het veld te maken. Het kan ook gaan over de dingen die spelers op individueel gebied constant fout doen. Prima zaak om ze daar op te wijzen, want spelers leren niet alles vanzelf.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 13, 2008 11:20 pm

joey schreef:Waarom zouden spelers moeten kijken wat er minder goed gaat>

Uren maken op het veld, daar gaat het om.
Uh, omdat je eerst moet weten wát je moet oefenen voordat je het gaat oefenen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:21 pm

Goh, wat gek dan dat spelers die bij wijze van spreken nooit een video van dichtbij hebben gezien toch een perfecte techniek kunnen hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo feb 13, 2008 11:24 pm

joey schreef:Jij denkt dat het helpt? Ik betwijfel het, hoor. Talenten worden juist veel te veel volgepropt met opdrachten.
Het één sluit het ander toch niet uit?

Laat de jongeren "lekker ballen", maar zorg ervoor dat zeker de A-jeugd slimmer wordt in opstellen, weten wanneer er een actie gemaakt kan worden enz.

Ik probeer al lang om mijn amateurvereniging zo ver te krijgen oefenwedstrijden vanaf de tribune (er bovenop) te filmen. Spelers (na het bekijken van de band) zien zo beter waar de ruimte ligt, kunnen die ruimte gaan benutten, bijvoorbeeld voor een individuele actie (niet van de laatste man op de achterlijn, dat kost punten)

Ze zien beter hoe spitsen zich bewegen enz. Het is soms opmerkelijk hoeveel ruimte spelers krijgen, zonder dat medespelers dat in de gaten hebben. De kans bestaat dat ze er zo achter komen (niet de 12-jarigen, de oudere jeugd).

Doodanalyseren heeft geen zin, maar, weer bij mijn amateurvereniging, heb ik voorgesteld om tijdens oefenwedstrijden van de jeugd/eerste een time-out in te lassen, halverwege beide helften. Nu zie ik iedereen naar de kleedkamer wandelen, in vijf minuten een algemeen praatje met twee aanwijzingen en ze gaan weer verder. In zie soms zo weinig veranderen bij Ajax 1, Kennedy vervangt Rommedahl, of andersom, maar het blijft twee keer niks.

Laat Frank de Boer alleen op de verdedigers letten, laat Wim Jonk letten op de aanvallen van achteruit enz. enz. Niet door blijven analyseren, maar de wedstrijd leren lezen m.b.v. video, time-out, meer deskundigheid.

Bij hockey werd toch ook ge-experimenteerd met een coach op de tribune die in contact stond met de hoofdcoach! Rinus Michels ging wel eens op de tribune zitten, had hij een beter overzicht. Ga eens op de stoel van de coach zitten (letterlijk), een coach ziet zo weinig.

Voetbalcoaches zouden moeten leren van hun collega's van andere sporten. Een honkbalcoach steekt drie vingers op en iedere (mede)speler weet wat er gebeurt. Vergelijk dat eens met de vrije trappen die Ajax neemt!!! Perez kan Vertonghen niet bereiken )staat op drie meter, maar weet niet wat er gebeurt) en de tegenaanval is bijna dodelijk. Een vrije trap van Ajax is na het vertrek van Sneijder verworden tot "ik hoop dat iemand uit de muur de bal aanraakt".

Waarom kunnen veel voetballers niet koppen? Springen ze niet hoog genoeg? Hoe is het mogelijk, sprongkracht is te leren, timing is wat lastiger, maar je hebt daar misschien wel een volleybalcoach voor nodig.

Kleding is in de atletiek, schaatssport, zwemsport van belang, maar voetballers lopen nog in kledij anno 1895 (gechargeerd) Ze dragen lang haar en zijn verontwaardigd dat ze niet kunnen springen, omdat ze aan hun haar worden vastgepakt! Ga naar de kapper!

Voetballers trainen drie uur per dag? Ze moeten immers veel slapen en het boek "De ontvoering van Heineken" lezen. dat laatste kost al een jaar! dan weer een uur gamen, wat op zich de reactiesnelheid kan vergroten! Dan weer slapen. Zou het niet beter zijn om er iedere dag twee uur specifieke training aan vast te koppelen?

Ik weet dat ik in het conservatieve voetbalwereldje tegen dovemansoren praat, ik zal er maar mee stoppen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:28 pm

Nee, vooral niet mee stoppen. Die discussie is interessant.

Wat ik bedoel is dat spelers een goede basistechniek moeten aanleren door die te automatiseren. Pas als dat is gebeurd, kun je verder praten. En dan nog moet je oppassen dat je het creatieve er niet uithaalt. Jij weet zelf ook dat het gros van de jeugdspelers bij Ajax geen lantaarnpaal kan passeren.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 13, 2008 11:29 pm

joey schreef:Goh, wat gek dan dat spelers die bij wijze van spreken nooit een video van dichtbij hebben gezien toch een perfecte techniek kunnen hebben.
Kunnen. Je zegt het zelf. Overigens hebben ook die spelers natuurlijk gekeken wat er beter kon.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo feb 13, 2008 11:31 pm

joey schreef:Goh, wat gek dan dat spelers die bij wijze van spreken nooit een video van dichtbij hebben gezien toch een perfecte techniek kunnen hebben.
Wie heeft het alleen over techniek? Het kan ook om positionering, houding, etc gaan.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:33 pm

Bertje schreef:Kunnen. Je zegt het zelf. Overigens hebben ook die spelers natuurlijk gekeken wat er beter kon.
Hoe bedoel je? Zidane keek video's?

Voetbal is voor een groot deel intuïtie. Je moet oppassen dat je die er niet uithaalt. Neem Pienaar, die heeft amper voetbalopleiding. Maar in tactisch opzicht kan hij de meeste Ajacieden wat leren. Zijn keuzes maakt hij puur op gevoel.
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » wo feb 13, 2008 11:39 pm

joey schreef:Nee, vooral niet mee stoppen. Die discussie is interessant.

Wat ik bedoel is dat spelers een goede basistechniek moeten aanleren door die te automatiseren. Pas als dat is gebeurd, kun je verder praten. En dan nog moet je oppassen dat je het creatieve er niet uithaalt. Jij weet zelf ook dat het gros van de jeugdspelers bij Ajax geen lantaarnpaal kan passeren.
... maar geen inhoudelijke reactie op het kijken bij andere sporten?

Iemand passeren is niet voor iedereen weggelegd en ik schrik wel eens van (het technische niveau van) spelers als Jasper Kok, Marco Neuvel en ik ben vooral verontrust over de geringe startsnelhied, zaken die je niet door een video leert, maar er is meer dat zich voordoet in een wedstrijd, zie mijn voorbeeld over de vrije trap van Perez - Vertonghen (paar wedstrijden geleden)

Het gaat ook om centimeters (sprongkracht), om een seconde (beslissen die pass te versturen) of minder dan een seconde om eerder bij de bal te zijn.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo feb 13, 2008 11:48 pm

Kijken bij andere sporten kan interessant zijn, al moet je de waarde ervan niet onderschatten. Springen is bij volleybal bijvoorbeeld iets dat je zonder tegenstander doet, i.t.t. bij voetbal. Ruud Gullit vroeg ooit aan Willem van Hanegem: 'Hoe komt het dat jij zelden een kopduel verloor, terwijl Frank (Rijkaard) en ik, die groter zijn dan jij, dat wel doen?' Toen kreeg Gullit een lesje vingers tussen de ribben zetten. :smallgrin.gif:
De slimheid, de gogme om met Van Gaal te spelen, leer je op het moment dat je over de bal heen kunt kijken. Veel jeugdspelers bij Ajax kunnen niet over de bal heen kijken, dus aan die gogme komen ze niet toe. Gelukkig voor hen is dan altijd de grote rondo er nog.
Het stinkt aan alle kanten!

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » do feb 14, 2008 4:16 am

Joey heeft wel degelijk een punt. Al moet hij niet zoveel vergelijkingen treffen met vroeger. Het voetbalspelletje is niet dood of iets dergelijks. Het leeft en gaat met zijn tijd mee! Vergelijk alleen het tempoverschil in handelen, in de tijd toen men nog zwart-wit tv keek en heden kleuren-tv.

De basis van voetbal is en blijft ten alle tijde techniek. Het voetenwerk! Bij Ajax was dat jarenlang het ondergeschoven kind. Nu ziet men langzamerhand in, dat het trainen van techniek in algemene zin én specifiek per discipline een steeds een belangrijker wordende aspect is in het hedendaagse voetbal. Maar goed, dát onderschreef Jan Olde Riekerink dan ook. Hij vertelde dat die verbeteringen en implementaties ondersteunend moesten werken.

Het meesterrecept blijft: laat de beste trainers, de beste en grootste jeugdtalenten trainen.
Ik heb wel de nodige vertrouwen in Jan. Hij is vernieuwend bezig met het oog op vooruitgang in tegenstelling tot zijn voorganger. Sonny Silooy de laan uitkicken (contract niet verlengen) bijvoorbeeld, was een goede beslissing als ik de verhalen moet geloven. Die man leerde zijn spelers weinig nieuws, althans, weinig behalve nieuwe grappen.

Enkele kritiekpunten wellicht, is dat Ajax niet als een gek moet doorslaan in het verzinnen van nieuwe trainingsprogramma's. Er dient meer dan ooit effectief met de beschikbare tijd omgesprongen te worden. Het trainen van technische, fysieke en tactische vaardigheden en eigenschappen dient op een veel hogere leerplan te staan, dan bijvoorbeeld het eindeloos oefenen van rondootjes en diverse vormen van robotspelletjes. Hoe lang (lees: aantal balcontacten) kan de bal in de ploeg blijven en dat soort ongein! Goede en slimme voetballers hoeft je echt geen samenspel aan te leren. Die voelen elkaar aan!
joey schreef: Ruud Gullit vroeg ooit aan Willem van Hanegem: 'Hoe komt het dat jij zelden een kopduel verloor, terwijl Frank (Rijkaard) en ik, die groter zijn dan jij, dat wel doen?' Toen kreeg Gullit een lesje vingers tussen de ribben zetten. :smallgrin.gif:
Kijk, dat zijn trucs... :yes.gif:
AFCA!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do feb 14, 2008 9:04 am

Wat het 'tussen de ribben zetten' betreft, dat leren kost niet veel tijd. Je hebt aan twee minuten uitleg en voordoen genoeg, een voetballer vergeet dat niet. Zo zijn er genoeg trucjes, maar er is meer. Waarom zo'n trucje leren en je eigen spelers aan hun lange haar laten trekken???????
Het meesterrecept blijft: laat de beste trainers, de beste en grootste jeugdtalenten trainen.
Ik heb wel de nodige vertrouwen in Jan. Hij is vernieuwend bezig met het oog op vooruitgang in tegenstelling tot zijn voorganger. Sonny Silooy de laan uitkicken (contract niet verlengen) bijvoorbeeld, was een goede beslissing als ik de verhalen moet geloven. Die man leerde zijn spelers weinig nieuws, althans, weinig behalve nieuwe grappen.
Silooy heeft ze, voor zover ik zag, niet veel geleerd, zoals daarvoor Danny Blind er niet in slaagde. Waarom nu Frank de Boer een kans geven? Vooropgesteld, ik weet niet hoe hij traint, maar het is de vierde(?) achtereenvolgende keer dat een iemands eerste baan direct bij Ajax is, zelfs de A1/Jong Ajax: Van 't Schip, Blind, van de Brom, Aron Winter en nu De Boer. Ik noem ook even het mislukken van Brian Roy! Laten we hopen dat het dit keer wel goed gaat, maar voorlopig is dat het enige: hoop.
Enkele kritiekpunten wellicht, is dat Ajax niet als een gek moet doorslaan in het verzinnen van nieuwe trainingsprogramma's. Er dient meer dan ooit effectief met de beschikbare tijd omgesprongen te worden. Het trainen van technische, fysieke en tactische vaardigheden en eigenschappen dient op een veel hogere leerplan te staan, dan bijvoorbeeld het eindeloos oefenen van rondootjes en diverse vormen van robotspelletjes. Hoe lang (lees: aantal balcontacten) kan de bal in de ploeg blijven en dat soort ongein! Goede en slimme voetballers hoeft je echt geen samenspel aan te leren. Die voelen elkaar aan!
Ajax is echt niet aan het doorslaan. Video-opnamen worden in het buitenland al jaren gebruikt, in andere sporten al sinds dat er video is!

De beschikbare tijd? Voetballers trainen weinig, in vergelijking met veel individuele sporters. Hoe kan een speler anders in een korte periode zo veel aankomen (v.d. Beukering!)

Wat na 1 1/2 uur trainen? Krachthonk? individuele training? een video-opname bekijken/besrpeken? Nee, ""De ontvoering van Heineken lezen"". Ik denk dat schaatsers 's zomers harder trainen dan voetballers tijdens de voorbereiding.

Goede voetballers voelen elkaar aan? In veel gevallen wel, maar dat mag Ajax er toch niet van weerhouden de spelers nog beter te maken?

Kijk eens naar het atletisch vermogen van veel, vaak donkere spelers, een driedubbele flic-flac na een doelpunt, vier Rittbergers, maak er maar wat van. Wat zou er met Piet Keizer zijn gebeurd als hij dat had geprobeerd? Een dubbele beenbreuk i.p.v. een dubbele flic-flac. was Piet geen goede voetballer? Fantastisch, maar het voetbal in 2008 vergt nu meer dan een perfecte techniek enz. Ajax kan en moet daar op inspelen.

Voor alle duidelijkheid, KJH hoeft van mij geen salto's te gaan oefenen!

Kijk eens hoe vaak een Ajacied een kopduel wint! Vermaelen op basis van sprongkracht, timing, maar niet door zijn lengte. Iederen speler kan iets hoger leren springen, dat gaat niet ten koste van zijn techniek of van het samenspel of van het "tussen de ribben knijpen". De startsnelheid kan bij iedere speler worden vergroot, enz. enz. enz. Ik beweer niet dat techniek moet worden vervangen, er moet beter worden getraind.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » do feb 14, 2008 8:56 pm

Ik begrijp je punt, Demos. Je pleit voor meer individuele begeleiding en training van jeugd-talenten. Ik zelf vind bijvoorbeeld dat er aan de hand van video-analyses (hetgeen ik overigens wél toejuich) een duidelijk individueel leerplan opgesteld dient te worden. Ik hoorde Jan echter wat anders zeggen, om het systeem beter tot uitvoering te laten komen of zoiets. Kijk, dat is een verkeerde uitgangspunt.

In het verleden ben ik eens bij de F-jes of E-tjes een training gaan bekijken. Tot mijn schrik zag ik dat zelfs dáár het rondspelen van de bal heilig wordt verklaard. Je ziet ongelooflijk veel talent. Die jochies hebben een balvaardigheid waar je U tegen zegt. Maar welke handelingen moeten ze verrichten? Geen balverlies proberen te leiden, zodat er op zaterdagochtend weer met 20-0 gewonnen kan worden...

Ajax is op de juiste weg, maar ze zijn er nog lang niet. De jeugdopleiding kan m.i. veel en veel beter.
AFCA!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr feb 15, 2008 4:08 pm

Je pleit voor meer individuele begeleiding en training van jeugd-talenten. Ik zelf vind bijvoorbeeld dat er aan de hand van video-analyses (hetgeen ik overigens wél toejuich) een duidelijk individueel leerplan opgesteld dient te worden. Ik hoorde Jan echter wat anders zeggen, om het systeem beter tot uitvoering te laten komen of zoiets. Kijk, dat is een verkeerde uitgangspunt.
Klopt, dankzij videobeelden kan een speler individueel beter worden.

De teamprestatie, zie de B1. Dat team heeft het te gemakkelijk gehad, ben benieuwd of ze zich individueel blijven ontwikkelen. Het team zal dan wel nu al uit elkaar gehaald moeten worden.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo apr 09, 2008 12:46 pm

Nog nieuws van bij Ajax: Simon Taha-
mata verlaat de club en trekt naar de
Duitse tweedeklasser Alemannia Aachen.
De 51-jarige ex-speler van Standard,
Beerschot en Germinal Ekeren tekende er
voor vier jaar, weet HNB. Hij gaat er
doen wat hij ook bij Ajax deed: de
jeugd trainen.


VRT teletekst


Jan bedankt.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47907
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo apr 09, 2008 1:50 pm

Waarom gaat 'ie nou weg dan? Ik snap er niets van.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo apr 09, 2008 2:20 pm

Heel teleurstellend, want Tahamata is juist iemand die je erbij moet houden. Heel gedreven, dol op kinderen, bezeten van voetbal en een echte clubman.

Ik begrijp het ook niet. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo apr 09, 2008 2:50 pm

Hier snap ik inderdaad weinig van, al weet ik ook niet hoe Tahamata werkte.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie