Ajax O13 t/m O8 (voorheen De F/E/D jeugd)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » za okt 12, 2013 12:20 pm

Of er in de toekomst van dit elftal wat overblijft voor het vlaggenschip is natuurlijk erg ongewis met deze leeftijd, maar het is zeker erg leuk om naar te kijken.
Dat "overblijven" is volgens mij niet te zien, ze zijn nog zo jong; ik zie jeugdwedstrijden om naar het spelletje te kijken en of ze later Ajax 1 halen? Zie nog Nordin Wooter en Kiki Musampa in de B "iedereen passeren', ze hebben Ajax 1 gehaald, maar er komt zo veel bij kijken. Het mooiste jeugdvoetbal dat ik me herinner? Nog steeds Ajax Cape Town, wat een spelvreugde en wat een drang om aan te vallen, wat een trucjes, wat een snelheid, wat een combinaties. Wordt Zuid-Afrika dan wereldkampioen? Nee, daarover gaat jeugdvoetbal niet.

Alderweireld vertrekt, Veltman is geblesseerd, van der Hoorn blijkt tegen te vallen en daar is Denswil. Hij was uitblinker t/m de B-jeugd, speelde als B-junior in de A-jeugd en ontwikkelt zich daarna, om welke reden dan ook, niet meer. Ik hoop dat hij de draad nu weer oppakt, maar lang in Jong Ajax spelen, lijkt mij funest voor je ontwikkeling.

@Yopi,
Die nummer 10 stamt nog uit de tijd van JOR, als JOR inderdaad zomer halverwege 2011 is vertrokken en als de berichten op AN kloppen is dit in ieder geval al zijn derde seizoen bij Ajax. Nee, je hoeft niet te reageren, het is niet zijn verdienste enz. enz. enz. :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Marillion » za okt 12, 2013 12:50 pm

Je ziet bij deze leeftijd nog de echte spelvreugde. Dat wat voetbal zo leuk maakt.

Ik heb een paar jaar in de organisatie van een internationaal jeugdtoernooi gezeten. Dat was voor F, E en D. Daar heb ik vaak echt staan genieten van wat die kleine mannetjes allemaal lieten zien. Van de meeste van die mannetjes weet ik de naam niet eens. Nouri is de enige, die viel toen echt op.

Of de uitblinkers in deze lichting het halen? Er is weinig zinnigs over te zeggen. Er kan zoveel gebeuren. Maar het is in ieder geval ontzettend leuk om naar te kijken. Vele malen leuker dan het eerste elftal als ik eerlijk ben.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Zuidema » za okt 12, 2013 12:54 pm

Marillion schreef: Vele malen leuker dan het eerste elftal als ik eerlijk ben.
+1

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » za okt 12, 2013 12:57 pm

Dat zijn dan ook professionals. Dit zijn amateurs in de ware zin van het woord. Liefhebbers.

De C2 is trouwens een moordmachine. Vandaag 0-9 uit tegen Vitesse. Maar of ze nog zo frank en vrij spelen? Op die leeftijd hebben de spelers de Arena in zicht.

@Demo: de overwinning kent vele vaders, de nederlaag is wees.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Zuidema » za okt 12, 2013 1:06 pm

Yopi schreef:Dat zijn dan ook professionals. Dit zijn amateurs in de ware zin van het woord. Liefhebbers.
Natuurlijk zijn de normen voor efficiency en effectiviteit enorm opgeschroefd bij de professionals (en terecht), maar ik hoop toch wel dat ze ook dan nog wat liefde voor en lol in het spelletje weten te behouden. Dat is toch wel de beste combinatie wat mij betreft: professionals die ook liefhebber zijn.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » za okt 12, 2013 1:19 pm

Dat hoop ik ook, Zuidema.

Vaak verliezen kinderen hun plezier in sport als ze te jong te serieus ermee bezig moeten zijn. Laat ze lekker ballen.

De echte toppers zijn doorgaans ook echte liefhebbers. Messi, Ronaldo, Xavi, waar doen ze het nog voor?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Zuidema » za okt 12, 2013 1:30 pm

Yopi schreef: De echte toppers zijn doorgaans ook echte liefhebbers. Messi, Ronaldo, Xavi, waar doen ze het nog voor?
Van Basten heeft eens in zijn tijd als speler bij Milan in een interview gezegd dat geld op een gegeven moment verrassend relatief voor hem was geworden. Natuurlijk wilde hij wel betaald worden naar zijn waarde, hij was geen dief van zijn portemonnee. Maar het verschil tussen 10 en 20 miljoen op zijn bankrekening voelde hij eigenlijk niet echt meer, dat was heel abstract geworden. Zijn voldoening haalde hij juist uit de liefde voor het spelletje, de lol die hij in het voetballen had. Steeds weer.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » za okt 12, 2013 1:42 pm

De fascinatie voor de bal, hè?

In De Ajacieden vertelt Cor Coster over Cruijff:
'Er zijn twee soorten Johan Cruijffs. Een met en een zonder bal. Als ie eenmaal een bal ziet of hoort, wordt hij een ander mens. Ik heb eens met hem zitten praten over vrij belangrijke dingen. Op een gegeven moment ziet hij achterin de kamer op TV drie jongens die proberen een bal hoog te houden. Dan is ie verkocht. Dan kun je een uur tegen hem aan praten of schreeuwen, hij hoort je niet meer.
Jongens die voetballen omdat het moet (geld) komen zichzelf vroeger of later tegen. De drive moet van binnen komen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door 999 » za okt 12, 2013 2:13 pm

Meestal hebben ze het allebei, de liefde voor het spel maar ook voor het geld ...

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Rooie » di nov 12, 2013 11:36 pm

De E1 (D3) in actie, spelen AFC D2 compleet weg...

http://m.youtube.com/watch?list=UU96qs6 ... Lgox0EmTqA

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Zuidema » wo nov 13, 2013 7:19 am

Benji schreef:De E1 (D3) in actie, spelen AFC D2 compleet weg...

http://m.youtube.com/watch?list=UU96qs6 ... Lgox0EmTqA
Genieten. Prachtig zoals die rotjochies spelen. En kennelijk krijgen ze straftraining als ze een bal breed of terug leggen. Zo'n beetje alles gaat in een razend tempo bijna geobsedeerd naar voren.

Gebruikersavatar
beelzebub
Berichten: 7511
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:53 pm
Locatie: Almere

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door beelzebub » wo nov 13, 2013 7:47 am

Benieuwd of zich dat over 8 jaar gaat uitbetalen. :ajaxsmiley.gif:
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door InnerHarbour » wo nov 13, 2013 9:31 am

Benji schreef:De E1 (D3) in actie, spelen AFC D2 compleet weg...

http://m.youtube.com/watch?list=UU96qs6 ... Lgox0EmTqA
E-tjes, zo zeg, wat een tempo, gedrevenheid, trap- en passeertechniek, erg leuk om te kijken, dank voor het posten van het filmpje.
Laatst gewijzigd door InnerHarbour op wo nov 13, 2013 11:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
YNWA

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40614
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Marillion » wo nov 13, 2013 10:49 am

Die kleine ventjes zijn verreweg het leukste om te zien. Af en toe ga ik eens een dagje kijken als er wat teams thuis spelen. Daar haal ik veel meer plezier uit dan wanneer ik naar het eerste elftal kijk.

Zoveel plezier en enthousiasme. En dat gecombineerd met echt goed spel. Genieten geblazen!
Nil volentibus arduum

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door wimpey » wo nov 13, 2013 11:58 am

Zuidema schreef: En kennelijk krijgen ze straftraining als ze een bal breed of terug leggen.
Ik mag toch hopen dat ze de club worden uitgetrapt wanneer ze het in hun hoofd halen een individuele actie te maken! :hypocrite.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » wo nov 13, 2013 12:15 pm

wimpey schreef:
Zuidema schreef: En kennelijk krijgen ze straftraining als ze een bal breed of terug leggen.
Ik mag toch hopen dat ze de club worden uitgetrapt wanneer ze het in hun hoofd halen een individuele actie te maken! :hypocrite.gif:
Als Wimpey ooit de moeite had genomen jeugdwedstrijden te bezoeken dat had hij kunnen weten dat de Ajax-jeugd altijd zo aanvallend speelde, ja tot eigenlijk begin vorig seizoen in ieder geval de B1 en A1 dat niet meer deden.

Het is net "1984". Ajax-jeugdelftallen winnen al decennia lang vaak met grote uitslagen, maar dat bleek een paar jaar geleden door de JC-revolutie "vloeken in de kerk", maar wat blijkt, nu ineens is met grote cijfers winnen het bewijs van een goede jeugdopleiding(?), ook al zitten die knaapjes pas een paar maanden bij Ajax en op basis van acht minuten op het web. Voor alle duidelijkheid, een jeugdwedstrijd duurt langer dan 2 x 4 minuten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door wimpey » wo nov 13, 2013 2:20 pm

Demosthenes schreef: Het is net "1984". Ajax-jeugdelftallen winnen al decennia lang vaak met grote uitslagen, maar dat bleek een paar jaar geleden door de JC-revolutie "vloeken in de kerk", maar wat blijkt, nu ineens is met grote cijfers winnen het bewijs van een goede jeugdopleiding(?), ook al zitten die knaapjes pas een paar maanden bij Ajax en op basis van acht minuten op het web. Voor alle duidelijkheid, een jeugdwedstrijd duurt langer dan 2 x 4 minuten.
Niets blijkt in die richting. Of blijkt(?) in die richting.

Wanneer al niet meer mag opgemerkt worden dat jonge jochies in Ajax-shirt lekker lopen te ballen...

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » wo nov 13, 2013 2:49 pm

Zou niet weten waarom er niet "lekker mag worden gevoetbald", het is zelfs de reden dat ik al lang jeugdwedstrijden bezoek, vroeger zelfs eerder naar Amsterdam ging om nog even een "stukje Voorland" mee te maken en leuk dat er zelfs (selectief) over wordt geschreven, dat is wel eens anders geweest op AT, maar om op basis van 8 minuten jeugdvoetbal over individuele acties e.d. te schrijven is meer dan "tussen de regels doorlezen". Het is wel lastig om bijvoorbeeld een 10-0 overwinning op een niet-voetballende tegenstander de ene keer als voorbeeld van hoe-het-niet-moet te zien en de andere keer als teken van het niveau van de jeugdopleiding, de scheidslijn in tijd bepaalt helaas voor de zoveelste keer het standpunt over de 10-0.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 51682
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door wimpey » wo nov 13, 2013 3:34 pm

Demosthenes schreef:Zou niet weten waarom er niet "lekker mag worden gevoetbald",
En ik zou dus niet weten waarom dat niet opgemerkt mag worden...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » wo nov 13, 2013 4:26 pm

Je kijkt niet goed, Willem. Ze spelen de grote rondo! Acties mogen ze niet maken! :1evil.gif:

:hypocrite.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » wo nov 13, 2013 5:32 pm

Yopi schreef:Je kijkt niet goed, Willem. Ze spelen de grote rondo! Acties mogen ze niet maken! :1evil.gif:

:hypocrite.gif:
Ach; je ziet acht minuten van een stel 9 à 10 jarigen en je weet alles?; je zou nu toch eens in de spiegel kunnen kijken (tenzij je persoonlijk bent betrokken bij dat elftal, dan houdt iedere discussie op) Niemand die de grote rondo in die paar minuten ziet, misschien was die er niet, zou kunnen, die is er denk ik, ook nooit geweest, sterker: ik had de grote rondo nog nooit bij welke jeugdelftal gezien, voordat ik begin vorig seizoen ineens de B1 en de A1 zag, maar ik denk dat je nog nooit een jeugdwedstrijd hebt gezien, anders kun je niet zo redeneren.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » wo nov 13, 2013 5:39 pm

Je geheugen laat je in de steek.

Weet je nog de B1 van Rodney Sneijder? Dat team deed niet anders dan de bal rondspelen.
joey schreef:Vandaag ben ik kort op De Toekomst geweest. Een helft van de B2 tegen Stormvogels/Telstar B1 meegepakt. Toen begon het te regenen en wilde mevrouw joey naar huis. :sad:
Na een moeizaam begin combineerde Ajax zich naar een 5-0 (of was het 6-0?, ik raakte de tel kwijt) ruststand. De spelers van ST waren fysiek sterker maar voetballend veel minder, en werden gaandeweg moe. De beste speler aan Ajax-zijde was nr. 10, Rodney Sneijder. Hij was constant aanspeelbaar, technisch sterk, doelgericht (3 goals) maar minder zonder bal. Ook nam hij een keer een vrije trap die nergens op leek, waar kennen we dat van? :D
De veelgeroemde Roly Bonevacia vond ik een beetje vlak spelen. Hij speelde op 3, kreeg veel de bal, maar speelde alles in de trechter. In verdedigend opzicht werd hij niet getest. Ik had hoge verwachtingen van Jeffrey Dekker, maar die kon hij vanmiddag niet waarmaken. Hij is erg klein, maar werd desondanks een paar keer door de lucht aangespeeld. Waarom? Dekker is energiek, vroeg steeds om de bal, maar kreeg die niet. (Vooral de rechtshalf, de speler achter hem, leek hem over te slaan. Die zocht steeds Sneijder of de nr. 4.) Maar over Dekker, hij was zijn tegenstander een keer te snel af, toen liet hij zien dat hij een aardige voorzet in huis had. Helaas kon hij in de kleine ruimte zijn man niet uitspelen, tenminste vandaag niet. Hij doet een beetje aan Van der Meijde denken. Zulke spelers blinken vaak uit in de jeugd, maar lopen ze hun tegenstanders ook weg als die sneller zijn en de verdediging beter staat? Toch jammer dat hij geen actie heeft.
Niemand trouwens. In 45 minuten speelde niemand op techniek zijn man uit, is Tahamata al bezig met deze lichting? Het is tikken, tikken, tikken.

De spits, een Babelige verschijning (Castillion, denk ik), viel niet mee. Hij slaagde er niet in de bal vast te houden en zijn spel zonder bal was zwak. Maar misschien kan hij beter. .)
De spelers van Ajax 1 die uit de opleiding komen hebben de neiging de bal eindeloos rond te spelen. Logisch, want zo hebben ze het geleerd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » wo nov 13, 2013 6:35 pm

Even naar de B1 gezocht, o.a. die van Rodney Sneijder, zie http://www.youtube.com/watch?v=83gqN9hz-nc

Ik zie Robin Pronk zijn team naar voren sturen, maar ik neem aan dat jij exact het tegenovergetselde ziet. Ik zie spelers ook onder de druk niet naar een rondo grijpen (voor de actie gaan), maar misschien zie jij een grote rondo, zal wel. Florian Jozefszoon neemt een keer de bal niet goed aan, jij kunt daar de hele Ajaxopleiding op afrekenen en wijzen naar de perfecte balaanname van een Sightorsson, traint al een paar jaar onder het TH, een pareltje als het om techniek gaat.

Kijk ook eens naar http://www.youtube.com/watch?v=pNRxnfJht4k ook hier is Robin Pronk trainer. Tja, het is geen AFC D15 waar ze tegen spelen, dat team is zo sterk!

Zal dit indruk maken, meer dan acht minuten zonder grote rondo? Nee, natuurlijk niet, maar misschien heb je iets aan het volgende filmpje, vooral na ± 1.35 minuut. http://www.youtube.com/watch?v=Z4rBDUJTnNU
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Yopi » wo nov 13, 2013 6:54 pm

Rowendy Schoof, weet je nog iets leuks? :smallgrin.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De Ajax F/E/D

Bericht door Demosthenes » wo nov 13, 2013 7:59 pm

Yopi schreef:Rowendy Schoof, weet je nog iets leuks? :smallgrin.gif:
Tobias Sana :smallgrin.gif: Robert van Koesveld :smallgrin.gif:

Als het een wedstrijd in namen wordt, kun je alleen maar winnen, want de spelers van de F3 kun je niet mislukt noemen, aankopen voor de E1 ook niet enz. Alleen spelers uit het verleden kunnen mislukt zijn.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie