Stanton Lewis

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Stanton Lewis

Bericht door joey » do aug 17, 2006 9:24 am

Niet perfect, maar voetballen kan hij wel

Bijna een week geleden meldde hij zich eindelijk in Amsterdam, Stanton Lewis. De Zuid-Afrikaan speelde maandagavond zijn eerste minuten als Ajacied in de bekerwedstrijd tegen Omniworld. Zelf ontevreden met zijn debuut zijn de kwaliteiten van de kleine aanvaller al wel zichtbaar, want zegt zijn trainer Aron Winter “voetballen kan hij wel!”

Dit jaar heeft de 18-jarige Stanton Lewis Amsterdam door een paar stages al een paar keer gezien en meegemaakt. In de barre kou van de winter, het frisse voorjaar en nu in de zomer, die op dit moment nat, erg nat is. Toen Jong Ajax aan de voorbereiding op het nieuwe seizoen begon en hij zich eigenlijk diende te melden, was het bloedheet. Een temperatuur die hem beter zou hebben bekoord. Maar Lewis was in afwachting van zijn werkvergunning. “Het was vervelend om zolang op dat papiertje te moeten wachten”, zegt de jonge aanvaller in perfect Engels. Om redelijk fit te blijven trainde hij waar mogelijk tussen veel gereis door. “Ik trainde veel individueel, maar reisde ook van Johannesburg naar Kaapstad om met Ajax Cape Town te trainen en dan weer terug te vliegen naar Johannesburg, waar ik weer alleen trainde. Daarna pas weer terug naar Amsterdam.” Ondanks zijn achterstand zette Aron Winter de Zuid-Afrikaan wel in. “Met hem moet je heel voorzichtig zijn. Voetballen kan hij wel, maar ik weet niet hoe fit hij is. De komende dagen moet ik daar achter zien te komen.”

Nee, fit is Stanton nog niet. “Ik zou niet zeggen dat ik 100% fit ben, eerder misschien 80%. Ik moet er nog veel meer aan doen, maar het duurt niet zo lang voor ik op niveau ben.” Hij was dan ook niet tevreden met zijn debuut. “Het was ok. Ik heb niet op mijn best gepresteerd, maar de volgende wedstrijd gaat het een stuk beter!” Er was een moment in de wedstrijd dat iedereen opveerde. Hij speelde de bal handig rap langs zijn tegenstander en rende hem tegelijkertijd versneld voorbij. Een mooie actie, die vaak niet lukt, omdat spelers onvoldoende accelereren. Stanton voerde het met precisie en voldoende snelheid uit. “Dat was het enige wat ik goed deed vandaag”, moppert hij wat. “Ik verwachtte gewoon meer van mijn debuut, dus ben ik wat teleurgesteld. Ik verloor de bal ook een paar keer.” Hij wijt dat aan zijn onervarenheid met het gespeelde systeem van Ajax. “Ik denk dat ik er nog wat aan moet wennen, want dit was toch mijn eerste wedstrijd in het Ajax-systeem. Ik wil niet zeggen dat het moeilijk wordt, maar wel anders. Ik moet gewoon accepteren dat het enige tijd kost om het me helemaal eigen te maken. De snelheid van het spel is veel sneller en technisch veel beter dan in Zuid-Afrika.”

Vorig jaar speelden Ajax Cape Town en Ajax tegen elkaar en na de Kerst gaan de Amsterdammers weer in trainingskamp naar Zuid-Afrika. Dan speelt Stanton misschien met Ajax mee, want dat is zijn doel. “Ik zie een mooie toekomst voor me en hopelijk breek ik door naar het eerste elftal.” De onder-23 international weet wat hij wil en weet ook dat hij het van zijn doelpunten moet hebben. “Scoren is mijn beste kwaliteit”, zegt hij. “Helaas speelde ik tegen Omniworld als middenvelder. Normaal speel ik op nummer 9 of nummer 10. Maar het is goed om op verschillende posities te spelen. Ik doe mijn best, op welke plek ik ook moet spelen. Ik ben niet perfect, maar ik doe mijn best in alle aspecten van een wedstrijd.” Zijn teammaatje Murat Yildirim speelde in lijn achter hem en was positief over zijn kwaliteiten. “Hij is beweeglijk. Hij beweegt naar de spits toe. Als de spits de bal krijgt zorgt hij dat hij eronder komt. Het ging wel lekker met hem voor me.”

Stanton heeft een lichtgekleurde huid. “In Zuid-Afrika hebben we blanken, zwarten en kleurlingen. Ik heb geen zwart bloed in de familie, mijn vader is gekleurd. Misschien hebben we ergens Europees bloed in de familie.” Als Zuid-Afrikaan verwacht je dat hij onze taal spreekt, het lijkt tenslotte op het Afrikaans wat veel blanken daar spreken. “Ik verblijf de komende zes maanden bij een heel aardige familie. Ze leren me jullie cultuur en de Nederlandse taal. Daarna verhuis ik om op mezelf te gaan wonen. Mijn Nederlands is slecht, maar mijn Afrikaans is goed.” Ik stel voor om in het Afrikaans te antwoorden als ik in Nederlands praat. Maar ik spreek te snel. “You are going to fast for me”, lacht hij. Stanton gaat weer door in het Engels, maar verzekert me dat “het niet lang” zal duren voor we in het Nederlands een gesprek zullen voeren. “In twee maanden wil ik in jouw taal met je kunnen praten!” Aan die gedrevenheid om zich het Nederlands eigen te maken, kunnen andere Ajacieden nog een voorbeeld nemen. Houdt Stanton Lewis daarom maar goed in de gaten, want aan deze beweeglijke Zuid-Afrikaan gaat Ajax nog veel plezier beleven…
Highlow.nl

Zelfkritisch. :xyxthumbs:
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Stanton Lewis

Bericht door FlaFlu » do aug 17, 2006 7:52 pm

“Ik denk dat ik er nog wat aan moet wennen, want dit was toch mijn eerste wedstrijd in het Ajax-systeem. Ik wil niet zeggen dat het moeilijk wordt, maar wel anders. Ik moet gewoon accepteren dat het enige tijd kost om het me helemaal eigen te maken. De snelheid van het spel is veel sneller en technisch veel beter dan in Zuid-Afrika.”
Speelt Ajax CT dan geen 4-3-3 of 3-4-3? Ook niet in de jeugd?
Vorig jaar speelden Ajax Cape Town en Ajax tegen elkaar en na de Kerst gaan de Amsterdammers weer in trainingskamp naar Zuid-Afrika. Dan speelt Stanton misschien met Ajax mee, want dat is zijn doel. “Ik zie een mooie toekomst voor me en hopelijk breek ik door naar het eerste elftal.” De onder-23 international weet wat hij wil en weet ook dat hij het van zijn doelpunten moet hebben. “Scoren is mijn beste kwaliteit”, zegt hij. “Helaas speelde ik tegen Omniworld als middenvelder. Normaal speel ik op nummer 9 of nummer 10. Maar het is goed om op verschillende posities te spelen. Ik doe mijn best, op welke plek ik ook moet spelen. Ik ben niet perfect, maar ik doe mijn best in alle aspecten van een wedstrijd.” Zijn teammaatje Murat Yildirim speelde in lijn achter hem en was positief over zijn kwaliteiten. “Hij is beweeglijk. Hij beweegt naar de spits toe. Als de spits de bal krijgt zorgt hij dat hij eronder komt. Het ging wel lekker met hem voor me.”
Wat mij betreft richt hij zich op de nummer 10 positie. Een beweeglijke aanvallende middenvelder met scorend vermogen kunnen we wel gebruiken in de toekomst.

Iemand enig idee hoe het met de bouw van die jongen ziet? Is hij heel iel?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 17, 2006 9:56 pm

Oordeel zelf:


Afbeelding
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do aug 17, 2006 9:58 pm

Qua breedte lijkt het mee te vallen. :xyxthumbs:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » vr aug 18, 2006 9:24 am

maar heel iel is hij ook niet. Normaal postuur.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr aug 18, 2006 3:43 pm

Dat bedoelde ik. Dat het mee viel.

Gebruikersavatar
RosenbergSpits
Berichten: 889
Lid geworden op: do dec 29, 2005 12:35 pm

Bericht door RosenbergSpits » za aug 19, 2006 1:29 pm

Misschien is hij wel klein, maar hij heeft wel de fysiek die je als spits nodig hebt. Niks mis mee lijkt me.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za aug 19, 2006 4:04 pm

Ik zeg toch ook dat het me meevalt?! :confused:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo aug 20, 2006 2:39 am

het valt echt mee hoor Thomas :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 20, 2006 2:40 am

Heb jij hem in het echt gezien, Henk?

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo aug 20, 2006 2:40 am

nee
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo aug 20, 2006 5:53 pm

RosenbergSpits schreef:Misschien is hij wel klein, maar hij heeft wel de fysiek die je als spits nodig hebt. Niks mis mee lijkt me.
Hij is van gemiddelde Ajaxlengte, iets groter dan Pienaar. Ik heb hem wel zien voetballen (Copa Amsterdam)
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 20, 2006 10:32 pm

Iets groter dan Pienaar is klein. :sad:

Maar jij vond hem een aardige speler, toch?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo aug 20, 2006 10:38 pm

joey schreef:Iets groter dan Pienaar is klein. :sad:
Pienaar in 1.76, dat is niet klein Joey.

Nederlandse mannen behoren tot de langste mannen ter wereld, de gemiddelde lengte van de Nederlandse man is 1.84. Dat scheelt maar 8 centimeter met Pienaar.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma aug 21, 2006 2:33 am

Maar 8 centimeter...? :drecul2:
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma aug 21, 2006 3:44 am

Acht centimeter is niet zoveel.

Als Lewis iets groter is dan 1.76 zou hij zo 1.78 kunnen zijn. Dat is een vrij normale lengte.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma aug 21, 2006 10:19 am

Wat een gezeik allemaal over lengte, gewicht van die jongen! Als hij goed is komt hij er en anders pech gehad! We veranderen nu toch niks meer aan zijn lengte!

Ach en messi is ook niet bepald groot te noemen!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma aug 21, 2006 11:44 am

joey schreef:Iets groter dan Pienaar is klein. :sad:

Maar jij vond hem een aardige speler, toch?
Ja, maar geen spits. Hij mist startsnelheid (dat probleem heeft KJH ook), maar ook de koelbloedigheid (heeft KJH wel). Hij kan wel voetballen en was van de drie stagiaires duidelijk de beste.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10276
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » ma dec 18, 2006 3:16 pm

Vol Beloften: Stanton Lewis

Amsterdam, 18 dec 2006
Jong Ajax is de kweekvijver voor het eerste elftal van morgen. In deze rubriek Vol Beloften krijgen de talenten van Ajax de kans zich te presenteren aan de supporters. Deze keer Stanton Lewis, spits en middenvelder.
Naam: Stanton Ramon Lewis.

Geboren: 3 augustus 1987 te: Johannesburg.

Broers/zussen: Een broer Steven van 22 en een zus Candice van 26.

Positie: Aanvaller, middenvelder. Aanvaller is mijn favoriete positie. Links- of rechtsbenig: Rechtsbenig.

Lengte:1.72 meter. Gewicht: 72 kg.

Bij Ajax sinds:augustus 2006. Contract vanaf: 11 juli 2006 tot en met 30 juni 2010.

Vorige club(s): Orlando Pirates, Wits University en Ajax Cape Town, waar ik op mijn veertiende terecht kwam.

Opleiding: Matric. Dat is een soort highschool.

Relatie: Heb ik niet.

Geen voetballer, dan... Ik denk een zakenman in de computerbusiness.

Passie buiten het voetbal: Muziek. Ik heb een paar draaitafels thuis en daar sta ik als een soort dj achter te scratchen.

Geloof/Bijgeloof: Christelijk. Ik heb geen bijgeloof. Dat is een beetje raar voor een Zuid-Afrikaan, dat geef ik toe…

Vakantie: Ik ben een keer in Parijs geweest en die stad heeft veel indruk op mij gemaakt. Vooral bij avond vind ik het erg mooi met al die lichtjes, zo romantisch!

Muziek: House en gangsterrap zoals Snoop Dogg.

Favoriete tv-programma: Ik kijk veel naar MTV en De Wedstrijden bij Talpa, waar ik de Nederlandse competitie volg. Ik vind het niveau hier hoog. In elk geval een stuk hoger dan in Zuid-Afrika.

Beste film: American history X, een actiefilm over racisme. Hard, maar met een goed verhaal.

Mooiste boek: Ehm, ik lees eigenlijk niet zo veel. Het Zuid-Afrikaanse voetbalmagazine Kick Off is voor mij het mooiste boek.

Krant/tijdschrift/website: Ik lees een Zuid-Afrikaanse krant als er een verhaal instaat over het nationale voetbalteam, verder eigenlijk niet. Het tijdschrift dat ik lees is dus Kick Off en op internet surf ik altijd wel naar psl.co.za waar de nationale voetballeague op te volgen is.

Favoriete eten: Zeefruit, zoals kreeft en garnalen. Heerlijk!

Een dag ruilen met…: Nelson Mandela. Hij is de grootste man ter wereld, heeft overal zoveel respect en veel gedaan voor Zuid-Afrika.

Mooiste goal: Met het reserveteam van Ajax Cape Town heb ik een keer een solo gemaakt vanaf de middenlijn, passeerde vier, vijf man en vervolgens ook nog de keeper. Daarna schoof ik de bal het doel in. De trainer zei al: ‘Zo’n goal maak je je leven niet meer.'

Grootste voetbalkwaliteit: Dribbelen met de bal, passen en scoren. Ik scoorde vroeger altijd.

Nog werken aan: Ik ben niet perfect, alles kan wel beter, ook het schieten met mijn rechtervoet. Als ik dan iets moet noemen dan zeg ik dat het koppen zeker beter kan.

Favoriete club buiten Ajax: Barcelona. Zij spelen echt opwindend voetbal, en de fans zijn ongelooflijk. Wat een geweldige sfeer.

Mooiste wedstrijd: Dat was mijn debuut in het eerste team van Ajax Cape Town. Het was toevallig op mijn verjaardag, ik speelde heel goed en scoorde in de negentigste minuut de winnende goal. Je kan wel zeggen dat dat een droomdebuut was.

Favoriete voetballer: Kaka, de Braziliaan van AC Milan. Hij is nog zo jong en al zo goed.

Mooiste moment uit Ajax-historie: Wat ik hier van iedereen hoor en wat ik zie is het jaar 1995 de mooiste uit de historie van Ajax. Ze wonnen dat jaar alles wat er te winnen viel.

Idool buiten voetbal: Mijn vader. Hij is een harde werker en heeft ook nog onze familie opgevoed. Ik spreek hem wekelijks over de telefoon. Hij is echt mijn favoriet.

Hoogtepunt in carrière: Het tekenen van het contract bij Ajax Amsterdam. Ik kwam op mijn veertiende naar Ajax Cape Town en het hele idee daarachter was dat ik op die manier de beste kans had om in Europa bij Ajax te gaan spelen.

Dieptepunt: Dat ik een maand later dan de rest van de ploeg aansloot bij de trainingen. Ik kon daardoor niet in mijn ritme komen. Als ik iets had mogen overdoen, dan zou ik er voor gezorgd hebben dat ik hier in juli al direct bij de eerste training was en niet meer was weggegaan.

Lastige club als tegenstander? PSV. Zij wonnen met 2-0 van ons. Ik kan wel AZ zeggen, omdat we daar met 7-1 verloren, maar zij speelden met allemaal spelers die ik laatst in de ArenA ook zag spelen in het eerste.

Toekomstverwachting: Ik hoop goed te spelen in het tweede, zodat ik een kans krijg in het eerste. Dan moeten we zien wat er verder gebeurt.
Ajax.nl

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 18, 2006 3:26 pm

Grootste voetbalkwaliteit: Dribbelen met de bal, passen en scoren. Ik scoorde vroeger altijd.
Dat klinkt goed. :xyxthumbs:

LucaS
Berichten: 53553
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Stanton Lewis

Bericht door LucaS » ma dec 18, 2006 3:41 pm

Thomas schreef:
“Ik denk dat ik er nog wat aan moet wennen, want dit was toch mijn eerste wedstrijd in het Ajax-systeem. Ik wil niet zeggen dat het moeilijk wordt, maar wel anders. Ik moet gewoon accepteren dat het enige tijd kost om het me helemaal eigen te maken. De snelheid van het spel is veel sneller en technisch veel beter dan in Zuid-Afrika.”
Speelt Ajax CT dan geen 4-3-3 of 3-4-3? Ook niet in de jeugd?
Jawel hoor, alleen bij Ajax Amsterdam niet! :twisted: ;)
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
RosenbergSpits
Berichten: 889
Lid geworden op: do dec 29, 2005 12:35 pm

Bericht door RosenbergSpits » di dec 19, 2006 9:00 pm

vindt die Lewis maar een groot talent. is al veel geklommen in de rangorde dit seizoen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di dec 19, 2006 9:23 pm

Heb je hem gezien?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
RosenbergSpits
Berichten: 889
Lid geworden op: do dec 29, 2005 12:35 pm

Bericht door RosenbergSpits » di dec 19, 2006 10:15 pm

Yup ga wel eens naar trainingen van Ajax, met de 300 , stap voor mn huis op en stap bij de Arena er uit :redcard:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo dec 20, 2006 2:22 pm

Wat kun je ons verder over hem vertellen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie