Ajax jeugdopleiding wederom 's lands beste

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Chivu 05
Berichten: 352
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 1:17 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Chivu 05 » di mei 15, 2007 9:01 pm

Daar sla je de plank mis, Thomas. Borman en Harms zijn al jaren actief als jeugdscout, daarvoor waren ze actief bij de A1 (Borman trainer, Harms leider). Evenals Pronk hebben zij ook hun 65ste bereikt, dus vandaar dat ze afscheid nemen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr mei 25, 2007 5:56 pm

Tom Boere: 'Ajax wilde mij en ik wilde naar Ajax'
door Jack Begijn


Donderdag 24 mei 2007 - VOETBAL - Met de overgang van AA Gent naar Ajax gaat voor de 14-jarige Tom Boere een jongensdroom in vervulling. "Ajax is altijd mijn favoriete club geweest. En nu mag ik er zelf gaan voetballen. Kan het nog veel mooier?".

De overgang naar Ajax was eigenlijk al een paar maanden geleden beklonken met het ondertekenen van een jeugdovereenkomst en het schudden van handen. Maar vanaf gisteren is de overgang van Tom Boere van AA Gent naar Ajax officieel. De jeugdige Terneuzenaar, die deel uitmaakt van Jong Oranje onder 15 jaar, liep in de krokusvakantie stage bij de Amsterdammers. Hij volgde trainingen en speelde een testwedstrijd. Dat gebeurde naar volle tevredenheid van hoofd jeugdopleidingen, John van den Brom. Een overgang van Gent naar de hoofdstad was snel geregeld. De laatste plooien werden in de voorbije weken glad gestreken: de school werd geregeld en het gastgezin bezocht.

"De ontwikkeling van de individuele jeugdspeler staat bij Ajax centraal", zegt de vader van Boere. "En daar gaat het om. Die visie sprak ons heel erg aan."

Dat de overschrijving enige tijd op zich liet wachten had alles te maken met de wisseling van ploeg vanuit België naar Nederland. De verplaatsing van een jeugdspeler onder de 16 jaar van een BVO (Betaalde Voetbal Organisatie) van het ene land naar een BVO van een andere land brengt nogal wat administratieve rompslomp met zich mee. Allerlei beschermingsbepalingen moeten er voor zorgen dat handel in kinderen voorkomen wordt. Uiteindelijk gaf de Fifa gisteren groen licht. De opleidingskosten die AA Gent aan Ajax kan vragen, vormden geen beletsel voor de Amsterdamse ploeg. Pas wanneer Boere een profcontract tekent, is dat trouwens pas aan de orde.

Tom Boere begon zijn nog prille voetbalcarrière bij Terneuzen. Zes jaar geleden werd hij gescout door AA Gent. Waar hij uitgroeide tot een veelscorende spits. Via het schaduwteam speelde hij zich in Jong Oranje. In die selectie vestigde hij de aandacht op zich van diverse clubs. Anderlecht en het Franse Lille toonden interesse. De Brusselaars hadden zelfs een oriënterend gesprek met Boere. Feyenoord, dat ook geïnteresseerd was, haakte af op het moment dat Ajax in beeld kwam.

In afwachting van de overschrijving ging de jonge Terneuzenaar deze maand wel al met zijn nieuwe ploeggenoten naar Rusland voor een internationaal toernooi. "De laatste weken waren mijn gedachten alleen bij Ajax", zegt Tom Boere. "Het had zelfs invloed op mijn schoolwerk. Bij Ajax hebben ze gezegd dat school heel belangrijk is. Als je op school niet presteert, mag je niet met de groep meetrainen en voetballen. Ik weet nu dat ik op alle fronten mijn best moet doen. Nu de overgang rond is, kan ik mijn klasgenoten vertellen dat ik volgend jaar bij de beste club van Nederland speel."

BN/De Stem

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » vr mei 25, 2007 6:39 pm

Moeten we er blij mee zijn dat Ajax veertienjarige kinderen koopt?
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr mei 25, 2007 7:03 pm

666 schreef:Moeten we er blij mee zijn dat Ajax veertienjarige kinderen koopt?
De opleidingskosten die AA Gent aan Ajax kan vragen, vormden geen beletsel voor de Amsterdamse ploeg. Pas wanneer Boere een profcontract tekent, is dat trouwens pas aan de orde.
Hij is dus nog niet gekocht. Dat gebeurt pas als hij een profcontract ondertekent. Hij is op dit moment gewoon 'overgeschreven'. Een jeugd overeenkomst zal iets anders zijn dan een prof contract lijkt mij.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » vr mei 25, 2007 7:54 pm

Volgens de kleine lettertjes van de wet is ie misschien niet gekocht, maar in de praktijk natuurlijk wel.

Als dat kind straks 18 wordt kunnen al z'n voormalige clubs allerlei vergoedingen gaan claimen uit de tijd dat ie nog minderjarig was. Lijkt mij een ongezonde zaak.

Wat mij betreft drukt de FIFA als een speler meerderjarig wordt op de reset-knop, waarbij eventuele overeenkomsten of andere verplichtingen uit de tijd dat de speler nog minderjarig was (en dus wettelijk gezien niks zelf heeft mogen beslissen) in één klap ongeldig worden.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr mei 25, 2007 10:25 pm

666 schreef:Moeten we er blij mee zijn dat Ajax veertienjarige kinderen koopt?
Kopen is een groot woord, van club veranderen komt vaker voor. Jeugdspelers bij Ajax hebben altijd eerst ergens anders gespeeld, Ajax kan niet alle jeugdspelers-die-bij-Ajax-willen-voetballen een kans geven.

Ik heb over deze speler alleen maar gelezen dat Ajax zijn club is, zoals KJH onder een Ajaxdekbed sliep in zijn psv-tijd?

Een beetje Offtopic:

Een paar weken geleden was er een jeugdtoernooi in Amstelveen, ik denk voor de E-jeugd. In Rotterdam gaat het volgende verhaal (heeft te maken met het kopen van spelers).

In een hotel zat een tienjarig Amerikaans jongetje met zijn ouders te wachten tot hij werd opgehaald door feyenoord. Dat jongetje deed met feyenoord mee aan dat toernooi en werd gekozen tot speler van het toernooi en heeft een contract getekend bij feyenoord. Weet iemand iets van dat toernooi en dat jongetje?

Bij feyenoord worden meer spelers gehaald van ± 12 jaar, maar tien is wel erg jong.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 30, 2007 11:01 am

Ik weet niet of jullie allemaal dit (gratis) filmpje over Dirk de Groot kunnen zien:

http://www.ajaxinternettv.nl/player/pla ... ense_set=1

maar het is genieten, hoor. :ajaxscarf.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 30, 2007 1:46 pm

Iets anders. Vandaag in de VI een groot interview met Ryan Babel. Hij wordt geconfronteerd met een uitspraak over hem in de Nummer 14 van deze maand, een uitspraak van Johan Cruijff. Die zegt dat Babel al veel eerder progressie had moeten boeken, omdat hij al jaren in de opleiding zit. Dan zegt Babel:
Dat is toch een verwijt aan de club, of niet? Vorig seizoen kreeg ik flink wat kritiek van de technische staf. Ik kwam volgens hen (onder wie toenmalig trainer Danny Blind, red.) bepaalde dingen tekort voor de positie van de nummer 9. Op dat moment vroegen mijn begeleiders -mijn vader en mijn zaakwaarnemer Winnie Haatrecht - waarom ze dat niet eerder was opgevallen. Ik speelde immers al vanaf mijn elfde bij Ajax en die kritieken waren nooit eerder ter sprake gekomen. De trainers antwoordden dat je soms pas op het hoogste niveau ziet wat een speler nog mist.
Ik verbaas me hier bijzonder over. Sterker, ik vind dat antwoord grote BS. Ryan Babel was in de jeugd al zo uit de kluiten gewassen dat hij 'De Toren van Babel' werd genoemd. Bovendien speelde hij in de spits. Desondanks is het niemand opgevallen dat hij niet kan koppen??? Daarvoor moet hij in Ajax 1 spelen? Als de technische mensen bij Ajax zich zo arrogant opstellen, verbetert er nooit iets aan de opleiding. Juist de ontwikkeling van een talent als Babel - een ruwe diamant, maar een speler die op belangrijke onderdelen tekort schiet - maakt duidelijk dat er in onze jeugdopleiding niet structureel aan de gebreken van spelers wordt gewerkt.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 30, 2007 2:02 pm

Slechte zaak, maar dit was toch al eens gezegd?

Heeft hij verder trouwens nog iets intessants gezegd?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo mei 30, 2007 2:06 pm

Je leert een paard geen bomen klimmen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet.

Blijft staan dat Babel op zijn tekortkomingen gewezen had moeten worden. Als dat niet gebeurd is, tenminste.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 30, 2007 2:11 pm

Dit is natuurlijk een nogal subjectieve bron. Misschien is hij er wel eens op gewezen, maar we kunnen in ieder geval stellen dat Ajax er niets mee gedaan heeft. Als Ajax vond dat dit dingen waren waar hij absoluut aan moest werken, had Ajax moeten zorgen dat dit ook gebeurde.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo mei 30, 2007 2:14 pm

Jöhnk schreef:Je leert een paard geen bomen klimmen. Sommige dingen kun je nu eenmaal niet.
Babel is een geweldige atleet, daar kan je volgens mij niet omheen. Men had hem dus best kunnen leren hoe hij moet koppen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo mei 30, 2007 2:15 pm

Hij zegt: 'Al die kritieken waren nooit eerder ter sprake gekomen'.

Ik vind dat er van jongs af getraind moet worden op tweebenigheid, balaanname, koppen, etc. De een heeft meer aanleg dan de ander, maar elke speler die het eerste haalt moet op alle onderdelen zeker een voldoende scoren.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo mei 30, 2007 2:21 pm

joey schreef:Hij zegt: 'Al die kritieken waren nooit eerder ter sprake gekomen'.
En wat is de andere kant van het verhaal? Ik kan het me niet voorstellen dat -ik noem maar iemand- Van Basten dit nooit ter sprake heeft gebracht.
Ik vind dat er van jongs af getraind moet worden op tweebenigheid, balaanname, koppen, etc. De een heeft meer aanleg dan de ander, maar elke speler die het eerste haalt moet op alle onderdelen zeker een voldoende scoren.
Als ik naar andere talenten in het eerste kijk, krijg ik niet de indruk dat aan deze zaken niet aan gewerkt wordt. Het kan altijd beter, maar Babel is wat mij betreft zo'n rare speler dat hij niet representatief is voor de jeugdopleiding.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mei 30, 2007 2:34 pm

Dat is absoluut waar. Er zijn gewoon dingen waarin Babel nooit verder zal komen dan de 'voldoende' die joey noemt. Maar juist daarom had er meer aandacht aan die punten besteed moeten worden, omdat hij andere dingen heeft die hem wel tot een groot talent maken. Tenminste, dat vind ik en Ajax duidelijk ook.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo mei 30, 2007 2:35 pm

OK, ik denk dat Babel op bepaalde punten de 'voldoende' nooit kan/had kunnen halen.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » wo mei 30, 2007 2:36 pm

Zoals welke?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do jun 07, 2007 5:31 pm

Even een overzichtje van AS:
Overzicht nieuwe jeugdspelers Ajax

donderdag 07 juni, door SP, Amsterdam, 13:55u, Redactie AS

Voor komend seizoen heeft Ajax weer diverse nieuwe jeugdspelers aangetrokken. Hoewel nog niet compleet, kunnen wij hiervan wel een groot aantal melden. Bovendien is van de meeste spelers die Ajax gaan verlaten bekend geworden naar welke andere club zij vertrekken. Tussen haakjes worden respectievelijk de huidige en nieuwe club vermeld.

Nieuwe spelers:

A-junioren:

Mitch Apau (Zeeburgia)
Paa Sampije (Zeeburgia)
Rafael Uiterloo (Zeeburgia)
Justin Sporkslede (FC Volendam)
Atilla Yildirim (HFC Haarlem)

(Er komen in ieder geval nog twee nieuwe spelers bij voor de A-jeugd)

B1:

Rene Osei Kofi (Zeeburgia)

B2:

Tom Boere (AA Gent)
Tom Portegies (Hollandia)
Yanic Wildschut (TOB Amsterdam)
Glenn Van Zoolingen (HFC Haarlem)

Vertrekkende spelers

A-junioren:

Jeroen Van Binsbergen (Willem II)
Marco Neuvel (HFC Haarlem)
Ivo de Heus (Willem II)
Moestafa El Kabir (Feyenoord)
Melvin de Groot (Sparta of FC Omniworld)
Gregory Schaken (FC Utrecht)
Vincent Hofman (HFC Haarlem)
Yassine Benmoussa (?)
Joey Godee (?)
Donovan Partosoebroto (?)

B1:

Nigel Hasselbaink (PSV)
Kai Heerings (FC Volendam)
Randel Shakison (FC Volendam)

B2:

Gino Heerings (HFC Haarlem)
Mehran Hushyari (AZ)

Mocht u aanvullingen hebben op deze lijst, dan kunt u altijd een mailtje sturen naar [email protected]

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » do jun 07, 2007 6:59 pm

Met Justin Sporkslede heb ik nog zelf gevoetbald bij AFC. Zijn vader heeft de KNVB nog getipt over mijn broertje een jaartje of twee geleden, waarop mijn broertje een paar keer met de regio-elftal mocht meedoen. Ik weet echter niks over Justin als voetballer op dit moment, het is een tijdje geleden. Ik weet wel dat zijn broertje ook een talentje is, Fabian Sporkslede.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Robbins
Berichten: 407
Lid geworden op: ma mei 28, 2007 11:57 am

Bericht door Robbins » do jun 07, 2007 7:03 pm

En heer, wat doet u nu in de edele voetbalsport ?

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do jun 07, 2007 8:05 pm

A-junioren:

Mitch Apau (Zeeburgia)
Paa Sampije (Zeeburgia)
Rafael Uiterloo (Zeeburgia)
Justin Sporkslede (FC Volendam)
Atilla Yildirim (HFC Haarlem)

(Er komen in ieder geval nog twee nieuwe spelers bij voor de A-jeugd)
Drie keer Zeeburgia??????

Zit er een spits bij, want die zijn bij Ajax dun gezaaid.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jun 07, 2007 9:29 pm

Mr. Ajax schreef:Ik weet wel dat zijn broertje ook een talentje is, Fabian Sporkslede.
Ja, die kwam afgelopen seizoen voor AZ C2 uit, meldt www.azfanpage.nl , hij is centrale verdediger. Volgens de kenners daar speelt hij met ingang van het nieuwe seizoen ook voor Ajax.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do jun 07, 2007 10:04 pm

Ook een A-junior naar Fnoord..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jun 07, 2007 10:08 pm

Ja, die hoefde Ajax niet meer.
Het stinkt aan alle kanten!

Roelfschepers
Berichten: 11
Lid geworden op: wo apr 26, 2006 3:15 am

Bericht door Roelfschepers » vr jun 08, 2007 5:31 am


Drie keer Zeeburgia??????

Zit er een spits bij, want die zijn bij Ajax dun gezaaid.
25 jeugdspelers van Zeeburgia naar BVO's

http://www.zeeburgia.nl/site/index.php? ... Itemid=289

Plaats reactie