Ajax komt naar u toe, heer Stoker!

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 27, 2006 10:34 pm

dames, het theekransje is een paar verdiepingen lager. Dat geldt ook voor de Arubaanse tante die nooit off-topic gaat in de voetbalzones :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » za mei 27, 2006 10:37 pm

Het is dan ook maar net een voetbaltopic te noemen Hendrikus! "Ajax komt naar u toe, heer Stoker!" Erg offtopic kan je hier niet gaan. :D

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 27, 2006 10:40 pm

het gaat niet meer over Ajax dus is het off-topic totdat de mods deze hele topic naar het rommelhok schoppen.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 27, 2006 11:38 pm

Het ging over het werk dat Steef heeft verricht op het toernooi waar deze topic over gaat.

Verder wil ik je vriendelijk vragen me niet meer op te zoeken.

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 28, 2006 12:17 am

ik zoek jou niet op, ik stoor me alleen vreselijk aan het off topic gedoe in de voetbaltopics en dat jij daar toevallig bijna altijd bij betrokken bent is niet mijn fout/schuld.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 28, 2006 12:40 am

En ik stoor me vreselijk aan vrijwel elke nietszeggende one-liner van jou. En daar ben ik bij lange na niet de enige in.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » zo mei 28, 2006 1:40 am

Berend Stoker schreef:
Steef schreef: Sterk viel mij ook op.
:eusa_dance:
Haar geverfd?
Zwart jasje, hè Steef?!
Volgens een andere scout was nummer 5 Vertonghen, maar dat leek mij ook sterk. Die heeft een veel tragele loop en balbehandeling.
Op zeker Sterk. Ik zat op de tribune aan zijn kant. Dus ik ben zeker van mijn zaak. Raar dat een scout (die ander) niet eens weet wie wie is.

Ik vond die Feyenoorders trouwens wel piepen, hoor. Bij elk fysiek duel gingen ze met een schreeuw naar de grond. Alleen in de tweede helft was de schreeuw terecht, die jongen hebben we niet meer terug gezien.
Donkerblauw. Denk dat je abuis was. En idd. dat ik 2x dat Biseswar een Danny Hepsje had.

Maar die Sammuel kan wel ballen he? :cheer:

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo mei 28, 2006 6:55 am

En nu graag weer alleen over de AJAX-jeugd graag.

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » zo mei 28, 2006 8:26 am

Mag Steef niet over Sammuel praten, Neef?

Volgens mij gaat deze (!) topic over het jeugdtoernooi in Terborg. Dat Henk en Thomas de boel weer opleuken,ach, het zal wel.

Donkerblauw of zwart is voor mij hetzelfde, Steef.

Sammuel zorgde er inder geval voor dat Feyenoord gevaarlijker was dan het in de eerste helft was. Maar was dat alleen zijn verdienste of had dat te maken met de vele wisselingen bij Ajax?

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 28, 2006 11:27 am

Thomas schreef:En ik stoor me vreselijk aan vrijwel elke nietszeggende one-liner van jou. En daar ben ik bij lange na niet de enige in.
alsof ik de enige ben die zich stoort aan 'off topic' gedrag Thomas :nooo:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 28, 2006 11:28 am

Berend Stoker schreef:
Volgens mij gaat deze (!) topic over het jeugdtoernooi in Terborg. Dat Henk en Thomas de boel weer opleuken,ach, het zal wel.
Ik leuk de boel niet op, dat doen jij en Thomas. Ik vraag net als Neefkens om weer on topic te gaan.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » zo mei 28, 2006 11:29 am

Ik hou van opleuken! :yes:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 28, 2006 11:37 am

leuk het rommelhok op en je hoort mij en Neefkens niet klagen :xyxthumbs:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Gebruikersavatar
Berend Stoker
Berichten: 3583
Lid geworden op: ma mar 07, 2005 2:33 pm

Bericht door Berend Stoker » zo mei 28, 2006 11:49 am

Niet zo zeuren, Henk. Je komt nog maar net kijken. :hypocrite:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 28, 2006 11:49 am

wat goed is komt snel, en om het on topic te houden: dat gaat ook op voor Ajax jeugd :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » zo mei 28, 2006 2:04 pm

Berend Stoker schreef:
Sammuel zorgde er inder geval voor dat Feyenoord gevaarlijker was dan het in de eerste helft was. Maar was dat alleen zijn verdienste of had dat te maken met de vele wisselingen bij Ajax?
Kijk niet naar het geheel of de (eind)stand. Sammuel liet zien dit nivo ver ontgroeid te zijn. Zoveel rijper dan rest, zoveel meer rust aan de bal en voetbalintelligentie.

En die twee fakes op de rand zestien bij afvallende ballen waren geniaal en lieten z'n klasse zien.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 28, 2006 3:12 pm

Henk de Gier schreef:
Thomas schreef:En ik stoor me vreselijk aan vrijwel elke nietszeggende one-liner van jou. En daar ben ik bij lange na niet de enige in.
alsof ik de enige ben die zich stoort aan 'off topic' gedrag Thomas :nooo:
Vast niet. Toch zijn 90% van jouw posts nutteloze one-liners, terwijl het percentage off-topic posts van mij veel en veel lager ligt.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo mei 28, 2006 3:13 pm

Off topic :X

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 28, 2006 3:18 pm

Je hebt gelijk. Laat ik niet aan een verhoging van m'n percentage werken. Als ik nog een paar jaar zo door ga met dit soort posts haal ik misschien wel het percentage nutteloze one-liners van Henk. En dan krijgt hij weer het gevoel dat hij wat te melden heeft.

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo mei 28, 2006 3:24 pm

En vervolgens ga je nu gewoon weer door, als je iets met HdG wilt bepraten doe dat dan apart en niet off topic in vele andere topics. :sad:

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo mei 28, 2006 3:41 pm

Iemand nog een uitslag van de pot tegen Boca? Site van Terborg is een beetje laks vandaag in het melden van de scores.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » zo mei 28, 2006 3:51 pm

AJAX is 4de geworden volgens AN.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » zo mei 28, 2006 3:54 pm

Ok, dus beide potjes verloren vandaag.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 28, 2006 5:04 pm

Van Steerpike van AN:
The Man with The Child in His Eyes

Terborg Toernooi, dag 2, 27 mei 2006

"Het is niet te geloven dat die kuttreinen hier in Siberië zelfs op zaterdag niet op tijd rijden". Mijn gezelschap, die dagelijks vanaf de Randstad naar "Siberië" reist vloekt nog een keer binnensmonds en gaat maar wat koffie halen. We staan op Arnhem Centraal en de trein naar Winterswijk heeft tien minuten vertraging. Het zouden er uiteindelijk vijfendertig worden omdat de trein naar Den haag en Rotterdam terugkomt. Je gelooft het of niet, maar die trein werd eerst richting Zwolle gestuurd. Dan ben je al vanaf half acht op zaterdag onderweg, dan heb je vanaf Breda heel Brabant doorkruist en dan moet je voordat je op je plaats van bestemming komt door plaatsnamen als Didam, Zevenaar, Doetinchem, Welth en God weet wat voor dorpen meer, en dan moet je wachten tot je erdoorheen mág. Ik weet het, verfoeide Randstedelijke arrogantie, maar it pisses me off.

Wat bezielt mensen om op zaterdag om die tijd die reis te maken? Eerst maar een zeggen waar we heen gaan: Terborg. Volgens Wikipedia is Terborg: "(..) een stadje in de Achterhoek dat deel uitmaakt van de gemeente Oude IJsselstreek. Terborg telt ruim 4600 inwoners. In Terborg staat een kasteel uit 1291, Huis Wisch. De Heeren van Wisch verleenden het dorp stadrechten in 1419. In de 19e eeuw was Terborg bekend vanwege de ijzergieterijen. Jaarlijks vindt in Terborg het Euregio Vocalisten Concours plaats."

Ik heb geen flauw benul wanner dat Vocalisten Concours is, ik wil het niet weten, want we kwamen ergens anders voor, namelijk de tweede dag van het bekende internationale jeugdtoernooi. Dit jaar wordt het voor de 27ste keer gehouden. De lijst met spelers die bijna drie decennia op dit toernooi hebben gespeeld is te groot om op te noemen. Je kunt er rustig van uit gaan dat bijna iedere bij Ajax doorgebroken jeugdspeler hier ook heeft gespeeld. Dit jaar doen Ajax, PSV, Feyenoord, Boca Juniors, Atletico Mineiro, Hertha BSC, Jomo Cosmos en Tottenham Hotspur mee. We blijven een halve dag, want één van ons wil vanavond zien hoe Samuel Eto'o de wereldkampioenschapseuforie van Oranje aan diggelen schiet.

"Heb je die kaart bij je?"
"Nee, vergeten, maar ik vertrouw wel op mijn geheugen"
"Ok, die tien minuten lopen die je eerst zei worden er dus dertig"
"Sukkel"
Grijns.

We lopen vanaf het station langs het spoor tot we bij een tweesplitsing komen (er staat een kroeg, de 'p8') daar slaan we rechtsaf. Vervolgens lopen we rechtdoor tot we bij een kruispunt komen, bij een winkel voor van alles en nog wat spullen. We lopen richting bos en zien auto's, grote opblaasdingen en tribunes. Niet te missen dus. De huizen in Terborg zien er netjes uit. waarschijnlijk lopen we door het upper class-deel van het dorp. Prima plek om jong te worden, prima plek om een gezin te hebben, prima plek om oud te worden, maar van je 17de tot je 37ste moet je hier niet zijn, denk ik.

Na een kaartje en een programmaboek gekocht te hebben lopen we op het terrein. Het eerste frituurvet wordt al ontstoken en een flesje Sprite blijkt drie euro te kosten. Er staan tenten waarin je consumpties en voetbalbeeldjes (die dingen waar Bryan Roy in handelt) kunt kopen. Langs het hoofdveld staan aan twee houten tribunes, nat door de motregen en gammel van het gewicht van de dikbuikige zaterdags- of zondagsklassesupporters. Achterin op het terrein is een tent neergezet, voor de VIPS. We lopen het veld rond en gaan er vlakbij zitten.

Wat zou Maxwell gedacht hebben toen hij hier speelde? Zou hij gedacht of verwacht hebben dat hij hier zo'n onuitwisbare indruk zou gaan maken dat hij via de Eredivisie bij de Serie A zou belanden? Op een veld en in een land waar het grijs en nat is? denken de spelers die er nu zijn ook dat ze moeten vlammen om verder te komen vandaag? Vlammen ze daarom net wat meer dan thuis? De spelers uit de warmere landen zijn goed ingepakt. Een lachje kan er net vanaf, maar dat kan ook concentratie zijn.

PSV - Tottenham Hotspur is al bezig. Het staat 1-0 voor de Spurs, maar dat gaat niet lang meer duren, vermoed ik. PSV zet druk en de Spurs staan op bezwijken. Bij PSV valt vooral de nummer 8 op. Goed positiespel, inzet, coaching. Nummer 11 is het lachtertje van het veld vandaag: veel balverlies en, maar dat pleit voor hem, loopt zichzelf constant uit te schelden. De spits van PSV, een Aziaat, werkt zich te pletter en maakt een redelijke indruk. Hij wordt zelden in stelling gebracht en zakt vaak terug naar het middenveld. De Spurs maken geen sterke indruk, de gelijkmaker komt. Tegen het einde van de wedstrijd wordt het 1-1.

Ik kijk wat rond. Twee jongens lopen langs het veld, vragend of mensen koffie willen. Ondanks de motregen, en later iets sterkere regen, blijven ze lopen en vragen. Het is nog niet druk, het grijze en dreigende weer zal voor velen een reden geweest zijn om niet te komen, vermoed ik. Ik kijk even naar de VIP-tent waar gratis koffie, broodjes en warmte de boventoon voeren. Een dure grijze jas, halflang zwartgrijs haar, een karakteristieke lach en twinkelende ogen: Sjaak Swart is er. De spelers van PSV lopen naar het sportcentrum achter de tribune waar ik zit. Ook hier de jeugdige handtekeningjagers en het poseren voor fotocamera's en mobieltjes.

De volgende wedstrijd begint al snel. Boca Juniors tegen Hertha BSC. Over het Duitse team kan je kort zijn: vlees noch vis. Aanvoerder Rico Morack is de meest opvallende speler, en wel omdat hij op zijn Van Bommels telkens hardop in discussie gaat met de zwak fluitende scheidsrechter. Hij heeft wel een punt, overigens. De scheidsrechter trapt in alle Zuidamerikaanse kunstjes die er zijn. desondanks is het best grappig een woedende Duitser in het Duits een Nederlandse scheidsrechter die in het Engels tot rust maant uit te horen schelden.

Ik ben verkocht. De reputatie van River Plate als het Ajax van Zuid Amerika wankelt bij me. Boca Juniors, de oude club van Mardona, maakt een zeer sterke indruk. De spelers lijken ouder dan toegestaan, maar dat is de fysieke volgroeidheid en de volwassenheid of de winnaarsmentaliteit die ze uitstralen. Uitstralen is één, doen is twee. het doen lukt: Boca valt aan, heeft het middenveld in handen en de verdediging staat ijzersterk. Er staat een team, en een team dat wil en kan voetballen. Het aantal keren dat Hertha gedurende de wedstrijd het doel van Boca weet te bereiken is op de vingers van één hand te tellen.

De spelers van PSV hebben gedouched en slenteren de tribunes op. De Aziatische nummer 9 (De Vietnamese Amerikaan Lee Nguyen?) zit eerst met iemand anders, maar als die weg is, is er even niemand die zich over hem ontfermt. Tijdens de wedstrijd zoekt hij oogcontact met bezoekers bij mooie spelmomenten en peilt hij hun meningen. Hij lacht mee, schrikt mee, doet mee. Voor me zitten drie spelers, waaronder jeugdkeeper Gino Mommers. Een van de drie heeft een kleine vleeswond op zijn knie en wrijft er met een zakje ijs over. Mommers herkent iemand en ik volg zijn blik. Het is, in het VIP-gedeelte, de druk telefonerende John van den Brom. Twee jochies lopen de tribunes langs om loten te verkopen. Onbekenden slaan ze soms over, zouden ze denken dat die de trekking toch niet meemaken?

Boca komt op 1-0 en zal uiteindelijk zonder al te veel tegenstand met 2-0 winnen. In ieder team is wel een speler die opvalt. Bij Boca Juniors is het de rechtsback: Carlos Fondacaro. Hij is iets kleiner dan Maxwell, maar het is een brok spieren, techniek en dynamiet. Stofzuiger, prima passeerbeweging, goede opbouwende kwaliteiten en gewoon een betrouwbare verdediger. Het soort speler dat er op dit soort toernooien met kop en schouder bovenuit steekt. Lentgte gecompenseerd via techniek en kracht, het is niet velen gegeven. Enfin, een naam om te onthouden? De tijd zal het leren.

Spelers van Ajax arriveren. Vernon Anita, Yildirim, Donovan Slijngard herken ik. Michael Timisela ook. Timisela, degene met de meeste eerste-elftalervaring, houdt zich een beetje afzijdig. Hij straalt ook al wat meer routine en volwassenheid uit dan de rest. De jonge honden van zijn team begroeten de PSV-ers die op de tribunes zitten vriendelijk, wat later ook met de Feyenoorders zal gebeuren. Timisela kijkt naar het voetbal. Henk Fräser en Igor Korneev staan even doelloos op de tribune. Van den Brom belt nog steeds. Stef Doedée van Feyenoord ziet een bekende bij de VIP-tent en praat wat met hem, gescheiden door het hek.

Atletico Mineiro - Jomo Cosmos was een mooie chaos. Zuidamerikanen tegen Zuidafrikanen. Structuur tegen georganiseerde chaos en intuïtie. Jomo Cosmos, een ploeg van een voormalige bondscoach van Zuid Afrika, maakt weinig indruk. Atletico Mineiro is ook niet een van de sterkste teams van het toernooi, maar weet bij vlagen gestructureerd of systematisch voetbal neer te zetten waar een gedachte achter zit. En, niet onbelangrijk, het team durft one touch football te spelen. Zuidamerikaanse mentaliteit en discipline, mooi om te zien. Via een ingekopte vrije trap wordt het al snel 1-0 voor Mineiro.

Ook hier weer de Atletico Mineiro arrogantie, of het zelfbewustzijn. Het viel me al op toen ik op het terrein kwam. Zuidamerikanen zijn mannetjes, die qua mentale ontwikkeling negen van de tien keer lichtjaren verder lijken te zijn dan hun Nederlandse tegenvoeters. Bereid om ook de niet voetballende oplossing te kiezen. To win by any means necessary.

De nummer 9 van Mineiro is balvast en sterk. Type Gabrich, maar dan iets slanker en technischer. En hij kan voetballen. Maar het is niet de nummer 9 die mijn aandacht trekt. Het is de nummer 8. Terwijl ik op zijn loopacties let, scoort Jomo Cosmos uit een snelle counter de 1-1. De nummer 8 van Atletico Mineiro is een verdedigende middenvelder, met een prima balbehandeling en spelinzicht. Hij stuurt, coacht en scheldt. Een beetje een charmante boevenkop, maar met ideale schoonzonen win je de oorlog niet. Het blijft niet lang 1-1. Door een pass van, inderdaad, de nummer 8, wordt het 2-1: aanval ingeleid door de nummer 8, pass naar de vleugels, waar de nummer 9 staat, mooie individuele actie van de nummer 9 en een intikkertje voor de speeler van Atletico Mineiro die nét even goed bij het doel stond. Voor rust geven de Zuidafrikanen zich gewonnen en wordt het nog 3-1. In de rust loop ik naar de overkant en ga ik achter de dug out van Atletico Mineiro staan.

Na rust is de wedstrijd geen wedstrijd meer. Atletico Mineiro vind het wel goed zo en wil krachten sparen. gevolg: chaos, overtredingen, wraak, nerveuze trainers en overspannen verzorgers van Jomo. Die van Atletico Mineiro nogal relaxed. Er staat een jongetje hij de trainers en verzorgers. Hollands, zal wel bij de Nederlandse begeleider horen. Als de bal over de lijn komt trapt het jongetje de bal snel naar een speler van Jomo. Een van de verzorgers kijkt hem aan en maakt met zijn handen een gebaar: "Rustig, rustig."

Inmiddels ben ik drijfnat van de motregen. Achter me lopen de spelers van Ajax en Feyenoord rond. Sonny Silooy en zijn staf nemen de plaateen in bij de dug out terwijl de assistent-trainers van Atletico Mineiro de troep opruimen. De Zuidamerikanen zijn blij met de overwinning. Sommigen van hen hebben een goedkoop werwerpcameraatje. Armen over elkaar, duimen omhoog. Je ziet de vreugde. Dit zijn broodvoetballers, het straalt ervan af. Spelers voor wie het voetbal een ontsnapping is van allerlei soorten ellende, de ontsnapping die het voor Ronaldo, Ronaldinho en Pienaar was. Een beter leven omdat je weet waar je in terecht kan komen als je je niet helemaal geeft, is dat een van de redenen voor de mentale hardheid van de Braziliaanse Zuidamerikanen? Drie man leggen armen op elkaars schouders. De vierde neemt de foto. Serieuze blikken.

Dan onze laatste wedstrijd, de wedstrijd waar we ook voor kwamen. Feyenoord - Ajax. In het boekje staat: "Feyenoord heeft traditioneel een grote naam in de Achterhoek. dat komt o.a. doordat het een club van het volk is en dat ligt de Achterhoeker wel." Ik denk even aan Klaas Jan Huntelaar en aan een kennis van me die uit deze streek komt en ik weet dat er gelukkig gezonde uitzonderingen zijn. De tot dan toe gemoedelijke en rustige stemming wordt serieuzer. Een paar ongure SCF-types lopen rond. Een Feyenoord-Ajax is overal iets speciaals. Ook voor de lokale sletjes: waar ze eerst alleen bij het warming-up veldje stonden te lonken op een soort "Come on and see me, make me smile"-manier, nu lopen en staan ze ook bij het hoofdveld. Sonny Silooy kijkt relaxed om zich heen. Volgend jaar is het twintig jaar geleden dat zijn voorzet in Athene de terugkeer van Ajax op het hoogste Europese niveau inluidde. Hij grapt wat met de mensen achter het hek. Ajax begint en zet Feyenoord meteen onder druk. De nummer 11 van Ajax weet al binnen zeven minuten te scoren. Daarna zet Ajax druk en dreigt Feyenoord te verzuipen, maar Ajax weet het niet af te maken. SCheldpartijtjes van Silooy naar de scheids. Silooy zoekt steun en bewerkt het publiek achter hem. "Ja, het is toch zo?" op zijn Amsterdams. Hij spuugt nog maar eens op de grond.

Anita speelt in de eerste fase van de eerste helft goed. Fel, goed passend. Waar Slijngard soms nogal onrustig speelt is Timisela rustig, de speler met overzicht. Hij wijst, coacht, zoekt en passt. Ook al moet Timisela nog wel wat leren, hij brengt vandaag rust en zal volgend jaar zeker een speler voor de breedte van het eerste kunnen zijn.

In de rust komt er een assistent-trainer van Atletico Mineiro naast me staan. Hij tikt me op mijn schouder en vraagt in half Engels/half Spaans wie er bij Ajax speelt. In mijn beste steenkoolspaans complimenteer ik hem met de overwinning. Dan vraag ik hem naar de nummer acht. Ik pak mijn boekje en vraag hem de nummer 8 aan te wijzen, hoe hij heet en zo. "Nee, nee, hij staat er niet in. Hij is pas later bij de selectie gekomen. Yuri". Goed, hij heet kennelijk Yuri, die nummer 8. Ook hier maar afwachten wat er mee gebeurt. Voor "Yuri" zeg ik dat hij een kans moet kunnen krijgen als verdigende middenvelder. Hij moet nog veel leren en is nog zo enthousiast in zijn spel dat hij met zijn krachten smijt, maar een Europees avontuur of een kans in het eerste van zijn club zou hij enkel op basis van vandaag wel verdienen. Ik kan me nu het enthousiasme van scouts voor dit soort toernooien wel voorstellen, denk ik. We praten wat over voetbal. De passie in zijn ogen verraadt echte liefde voor het spelletje. Hij heeft veel respect voor clubs als Ajax en Barcelona, die hij voorbeelden noemt, ook al kan hij hun voorbeeld soms niet volgen. Een twinkeling in zijn oog als hij het over Ajax - Gremio heeft: een slechte wedstrijd waarin Ajax volgens hem Zuidamerikaans speelde en Scolari voor schut zette. De wtionkeling doet me aan het lied van Kate Bush denken: The Man with the Child in His Eyes. Hij moet weg, we wensen elkaar het beste, óók op de WK. Dat we Argentinië maar met dubbele cijfers verslaan, zegt hij nog.

Na rust neemt Feyenoord al het initiatief over en wordt de wedstrijd een schoppartij. Ajax speelt bijna net zo chaotisch als Jomo. Silooy coacht soms niet eens meer, maar gaat gewoon op een stoel zitten met een "laat ze maar even"-houding. Maar dat duurt niet lang. Al snel staat hij weer aanwijzingen te roepen.

De nummer 18 van Feyenoord wordt de wedstrijd uit geschopt. Ajax kan alleen nog maar reageren en de nummer 11 van Ajax blijkt vervolgens wel erg flegmatiek, ook al heeft hij een paar scherpe momenten. Henk Fräser gaat enorm te keer als er weer een Feyenoorder onderuit wordt geschopt. John goossens komt erin bij Ajax. Hij maakt een redelijke indruk. Bij Feyenoord doet invaller Michel Poldervaart het beter. Ajax komt een paar keer goed weg en heeft een praar kansen. Een gelijkspel zou de verhoudingen beter hebben weergeven dan deze winst. Rechtvaardig? Zeker niet. Maar Feyenoorders weten nu eenmaal dat het hun tragiek is om als het er op aan komt, dat ze altijd verliezen. Die ene wortel, die ene opleving, is om de fakkel van de hoop brandend te houden.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo mei 28, 2006 6:58 pm

Degenen die houden van "scoreboardjournalistiek" zullen misschien tevreden zijn. Ajax is boven feyenoord en psv ge-eindigd.

Ik zie Ajax A1 vijf keer tegen een buitenlands team spelen en er vier keer van verliezen. Ik snap dat dit ook scoreboardjournalistiek" is en ik ken de opstelling van A1 niet, maar zie wel dat we qua score tekort komen!

(...) en qua voetbal??
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Plaats reactie