Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » za sep 16, 2023 12:08 pm

Dit is één van de dingen waarvan ik hoop dat de nieuwe wind voor verandering zorgt. Die enorme voorliefde voor balverliefde vlieggewichten. We scouten niet voor een zaalvoetbalteam.

Ik snap het dilemma overigens wel. Op jonge leeftijd is het nog niet altijd duidelijk hoe een speler zich fysiek zal ontwikkelen. Als een speler dan wel enorm balvaardig is dan kom je natuurlijk snel in de verleiding om de gok te nemen. Al is het alleen uit angst om dat ene grote talent te laten lopen.

De andere variant is wat we nogal eens in de spits zien lopen. Een speler die juist fysiek een voordeel heeft ten opzichte van de tegenstanders. Dan scoort zo'n jongen aan de lopende band tot dat fysieke voordeel langzaam maar zeker verdwijnt. En dan blijkt er ineens van alles te ontbreken aan de functionele basistechniek.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » za sep 16, 2023 12:58 pm

Zelfs PSV doet het beter, verdorie. :1evil.gif:

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Dubbel » zo okt 01, 2023 5:33 pm

Doelpunten:
1-0 Mylo van der Lans (5')
2-0 Rayane Bounida (37')
3-0 Rayane Bounida (40')
4-0 Rayane Bounida (44')
5-0 Lasse Abildgaard (53')
5-1 PSV O17 (70')
5-2 PSV O17 (78')
Dat is een loepzuivere.... :onfire.gif:
Iets van mee gekregen, Yopii?

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » zo okt 01, 2023 5:40 pm

Is wel zo dat hij normaal bij de O18 speelt. Maar goed, hij maakte er inderdaad wel drie.

Damian van der Vaart debuteerde bij O18 overigens met een doelpunt in de 1-1 bij AZ.
Nil volentibus arduum

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Dubbel » zo okt 01, 2023 5:42 pm

Ja, leuk he, Zou het mooi vinden als de jonge VDV het gaat redden.

Bounida komt met etiketje 'groot talent'uit Belgie en zit er pas kort bij dacht ik. Best benieuwd naar deze gast.

Edit. Was in de war met Butera die er pas kort bij zit.... afijn. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » zo okt 01, 2023 7:13 pm

Bounida is niet heel anders hoor. Heb je prima onthouden. Alleen hij is er al wat langer en hij is dat "Instagram" talent. Bij hem is het wat mij betreft de vraag of hij de stap naar het betaald voetbal goed gaat verteren. Hij heeft het best even lastig gehad sinds zijn entree. En als er al zo'n heel social media circus omheen zit vraag ik me af waar de prioriteiten liggen. Al kan dat ook gewoon betekenen dat ik een ouwe lul ben geworden. :smallgrin.gif:

Beide spelers, Bounida en Butera komen van Anderlecht.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax O17

Bericht door Lionel » ma okt 02, 2023 9:22 am

Met af en toe een post op Instagram ben je niet veel tijd kwijt, toch?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » ma okt 02, 2023 6:09 pm

Dat niet. Maar het gaat me er bij hem meer om dat er een heel circus rondom die jongen is opgetuigd. Hij is een puber maar ook al een marketingproduct.

Los daarvan is hij ook een type speler waar het de vraag is of 'ie fysiek sterk genoeg gaat zijn. Met een bal omgaan kan 'ie wel maar er komt meer bij kijken.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » ma okt 02, 2023 9:46 pm

Marillion schreef:
ma okt 02, 2023 6:09 pm
Dat niet. Maar het gaat me er bij hem meer om dat er een heel circus rondom die jongen is opgetuigd. Hij is een puber maar ook al een marketingproduct.

Los daarvan is hij ook een type speler waar het de vraag is of 'ie fysiek sterk genoeg gaat zijn. Met een bal omgaan kan 'ie wel maar er komt meer bij kijken.
Dat laatste vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om inhoud en mentaliteit, en dat heeft in principe weinig met je lengte en/of breedte te maken. Zie zo’n Bernardo Silva: technisch superieur, mentaal in orde en (dus) gewoon ontzettend fit.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax O17

Bericht door Lionel » di okt 03, 2023 9:24 am

Technisch en ongelooflijk fit. Wat een speler!
IK GELOOF!!!!!!

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax O17

Bericht door De Dominee » di okt 03, 2023 9:28 am

Uitzonderingen, regels...
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » di okt 03, 2023 9:32 am

Het heeft inderdaad niet alles met lengte en breedte te maken, vergis je niet, de kleine spelers die het redden zijn erg sterk.

Tegen de tijd dat jeugdspelers richting senioren gaan, merk je of ze inhoud hebben om de hele wedstrijd in beweging te blijven. Atletisch vermogen en (sprint-)snelheid zijn nu eenmaal erg belangrijk. Alleen met een buitengewone techniek kom je er niet.

Denk aan Nouri, die werkelijk alles kon met een bal - hij bleef toch hangen. Helaas zullen we nooit weten of hij het had kunnen redden met zijn kinderlichaam.

Nu hebben we Bounida, die heeft nog de fysiek van een jochie. Dan wordt het heel lastig.

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » di okt 03, 2023 10:45 am

De Dominee schreef:
di okt 03, 2023 9:28 am
Uitzonderingen, regels...
Er zijn er wel meer van hoor. Natuurlijk moeten je andere kwaliteiten dan compenseren, maar ik ben er niet van om spelers/talenten af te schrijven omdat ze klein zijn. Zeker als ze technisch erg goed zijn. Zo’n Fitz Jim heeft ook een lichaam van een 13-jarige tienermeisje, maar dat vind ik een echte toptalent en ik zie hem het ook halen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

De Dominee
Berichten: 5851
Lid geworden op: zo okt 06, 2013 3:12 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Ajax O17

Bericht door De Dominee » di okt 03, 2023 10:47 am

In Fitz-Jim zie ik ook zeker een Ajax 1 speler. Hoe doet hij het eigenlijk dit seizoen tot dusverre?
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » di okt 03, 2023 10:58 am

Waarom vinden jullie hem zo goed? :confused.gif:

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » di okt 03, 2023 11:39 am

Yopii schreef:
di okt 03, 2023 10:58 am
Waarom vinden jullie hem zo goed? :confused.gif:
Het is een raspaardje, een prachtige speler. Superieure balbehandeling, goede pass, inzicht, snelle voetjes. Weer eens eentje die een mannetje kan passeren op het middenveld. En ondanks zijn fysiek kleunt ie er aardig in.

Ik vind hem nu al zeker niet minder dan zo’n Tahirovic, bijvoorbeeld.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Ajax O17

Bericht door peter » di okt 03, 2023 11:48 am

De Dominee schreef:
di okt 03, 2023 10:47 am
In Fitz-Jim zie ik ook zeker een Ajax 1 speler. Hoe doet hij het eigenlijk dit seizoen tot dusverre?
Houdt het bankje warm. Afgelopen week geen invalbeurtje, maar staat tot op heden op 43 hele minuten. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » di okt 03, 2023 4:44 pm

Mr. Ajax schreef:
ma okt 02, 2023 9:46 pm
Marillion schreef:
ma okt 02, 2023 6:09 pm
Dat niet. Maar het gaat me er bij hem meer om dat er een heel circus rondom die jongen is opgetuigd. Hij is een puber maar ook al een marketingproduct.

Los daarvan is hij ook een type speler waar het de vraag is of 'ie fysiek sterk genoeg gaat zijn. Met een bal omgaan kan 'ie wel maar er komt meer bij kijken.
Dat laatste vind ik niet zo belangrijk. Het gaat om inhoud en mentaliteit, en dat heeft in principe weinig met je lengte en/of breedte te maken. Zie zo’n Bernardo Silva: technisch superieur, mentaal in orde en (dus) gewoon ontzettend fit.
Alleen fysiek sterk is misschien wat te kort door de bocht maar ik denk dat iedereen snapt wat ik bedoel. Ajax heeft best vaak technisch zeer vaardige maar ook kleine spelers. Die lopen in de jeugd iedereen voorbij maar blijken op latere leeftijd vaak niet de kracht/inhoud of wat dan ook te hebben om ook daar het verschil te maken.

Je moet dan echt extreem goed zijn om het alsnog puur op techniek en inzicht te redden.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » di okt 03, 2023 5:32 pm

Maar valt inhoud dan niet te kweken/verbeteren door gerichte conditietraining? In tegenstelling tot - al dan niet in bepaalde mate - inzicht, bijvoorbeeld.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » di okt 03, 2023 5:58 pm

Interessante vraag ja. Ik denk dat het per individu zal verschillen hoeveel er te winnen is. Volgende vraag is dan nog of je een speler weerbaarder kunt maken zonder dat het ten koste gaat van zijn sterke eigenschappen. Al zal dat met fysiek lichte spelers zo'n vaart misschien niet lopen. Het kan ook zijn dat zo'n type speler er wel kan komen maar dat je meer tijd moet rekenen.

Maar je moet er wel echt serieus mee aan de slag. Want als je fysiek eigenlijk niet mee kunt haal je het in principe in 99 van de 100 gevallen niet meer.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » di okt 03, 2023 6:34 pm

Marillion schreef:
di okt 03, 2023 5:58 pm
Interessante vraag ja. Ik denk dat het per individu zal verschillen hoeveel er te winnen is. Volgende vraag is dan nog of je een speler weerbaarder kunt maken zonder dat het ten koste gaat van zijn sterke eigenschappen. Al zal dat met fysiek lichte spelers zo'n vaart misschien niet lopen. Het kan ook zijn dat zo'n type speler er wel kan komen maar dat je meer tijd moet rekenen.

Maar je moet er wel echt serieus mee aan de slag. Want als je fysiek eigenlijk niet mee kunt haal je het in principe in 99 van de 100 gevallen niet meer.
Ik denk dat wat jij hier zegt eerder van toepassing is op wendbare spelers die spieren gaan kweken wat dan ten koste van hun wendbaarheid/explosiviteit gaat. Maar stamina en loopvermogen lijkt mij toch ‘gewoon’ trainbaar zonder dat het dan ten koste van andere kwaliteiten zou moeten gaan. Als zo’n Naci 95 minuten vol gas kan geven zoals Bernardo Silva dat doet, dan zou hij op een totaal ander niveau zitten, want technisch en qua inzicht is het allemaal dik in orde. En dat lijkt mij dus wel te trainen.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » di okt 03, 2023 6:41 pm

Dat denk ik ook vaak. Maar het gebeurd dus niet. Althans, ik zie het niet terug. Dus of ze doen er simpelweg niets aan of het valt toch tegen om echt resultaat te boeken.
Nil volentibus arduum

Mr. Ajax
Berichten: 14502
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Mr. Ajax » di okt 03, 2023 6:50 pm

Marillion schreef:
di okt 03, 2023 6:41 pm
Dat denk ik ook vaak. Maar het gebeurd dus niet. Althans, ik zie het niet terug. Dus of ze doen er simpelweg niets aan of het valt toch tegen om echt resultaat te boeken.
Ik ben geen inspanningsfysioloog, maar de meeste voetballers trainen zo’n twee uur per dag, gooien er soms nog een half uurtje krachthonk in en zijn dan tegen een uur of 14.00 s’ middags klaar en weer onderweg naar huis. Ik denk niet dat er heel veel spelers ook echt heel veel extra’s doen in hun vrije tijd, zoals een Tadic, CR7, enz. Maar de club zou dat dan toch eigenlijk als een integraal deel van het ontwikkelingstraject moeten beschouwen?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax O17

Bericht door Lionel » wo okt 04, 2023 10:41 pm

Mr. Ajax schreef:
di okt 03, 2023 6:50 pm
Marillion schreef:
di okt 03, 2023 6:41 pm
Dat denk ik ook vaak. Maar het gebeurd dus niet. Althans, ik zie het niet terug. Dus of ze doen er simpelweg niets aan of het valt toch tegen om echt resultaat te boeken.
Ik ben geen inspanningsfysioloog, maar de meeste voetballers trainen zo’n twee uur per dag, gooien er soms nog een half uurtje krachthonk in en zijn dan tegen een uur of 14.00 s’ middags klaar en weer onderweg naar huis. Ik denk niet dat er heel veel spelers ook echt heel veel extra’s doen in hun vrije tijd, zoals een Tadic, CR7, enz. Maar de club zou dat dan toch eigenlijk als een integraal deel van het ontwikkelingstraject moeten beschouwen?
Eens. Ze zouden die jongens eigenlijk een maand of 4/5 geen wedstrijden laten spelen maar alleen maar laten trainen.

Unuvar heeft toch veel meer baat bij een 5 maanden durende bootcamp waar hij met zijn rechterbeen, zijn fysiek (sterker worden), inhoud (90 minuten druk kunnen zetten bij wijze van) en koppen aan de gang gaat? Dan af en toe een invalbeurt bij Twente?
IK GELOOF!!!!!!

Yopii
Berichten: 18433
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » do okt 05, 2023 7:52 am

Zou hij dan niet van de ene blessure in de andere vallen?

Is het niet zo dat zulke spelers zo technisch zijn omdat ze het fysieke vermijden?

Natuurlijk kunnen spelers zich wel verbeteren, maar er zit ook een component van aanleg bij, denk ik. Niet iedereen kan hardloper worden.

Plaats reactie