De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di aug 29, 2017 5:19 pm

Volgens mij had de ploeg van vorig seizoen helemaal niets met Johnk en de basketbal en hoogspringkliek te maken.
Onana, Veltman, Sanchez, Sinkgraven, Klaassen, Schone, Zyech, Traore, Dolberg Younes


Het is dan ook wat sneu dat Jonkkind dat succes claimt
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14491
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » di aug 29, 2017 5:28 pm

LucaS schreef:Volgens mij had de ploeg van vorig seizoen helemaal niets met Johnk en de basketbal en hoogspringkliek te maken.
Onana, Veltman, Sanchez, Sinkgraven, Klaassen, Schone, Zyech, Traore, Dolberg Younes


Het is dan ook wat sneu dat Jonkkind dat succes claimt
Toevallig vergeet je De Ligt nog, die toch wel een oogappel van Jonk was. En zijn Onana en Dolberg volgens mij door Jonk naar de jeugd gehaald.

Maar als je dat artikel goed leest heeft hij het over beleid dat door alle afdelingen van de club zou moeten worden gevolgd (en aanvankelijk ook inderdaad goed werd gevolgd en uitgevoerd, todat het sommigen te 'extreem' werd').
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di aug 29, 2017 6:19 pm

De ligt speelde alleen op het einde. Bij mijn weten zijn Onana en Dolberg aankopen van TH min Jonk.

Dat kan Jongkind wel zeggen, probleem was helaas anders. Jonk en kliek vonden Jonk de ware profeet die dus geen concessies hoefde te doen aan afvalligen.
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14491
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » di aug 29, 2017 7:39 pm

LucaS schreef:De ligt speelde alleen op het einde. Bij mijn weten zijn Onana en Dolberg aankopen van TH min Jonk.
Alleen op het einde? Kom toch op. Sowieso hebben we het gros van vorig seizoen met 11 spelers gespeeld, Lucas.
LucaS schreef:
Dat kan Jongkind wel zeggen, probleem was helaas anders. Jonk en kliek vonden Jonk de ware profeet die dus geen concessies hoefde te doen aan afvalligen.
Heeft niemand ooit gezegd, dit is echt volkomen jouw verzinsel.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di aug 29, 2017 8:11 pm

Ja, alleen op het einde.

Jonk sloot niet meer aan bij overleggen omdat hij zijn zin niet kreeg. Niks aan verzonnen.
I think I lost my fucking headache

Mr. Ajax
Berichten: 14491
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » di aug 29, 2017 9:21 pm

LucaS schreef:Ja, alleen op het einde.
De Ligt heeft na een handvol basisplekken in de beker, Europa League, en eredivisie in de eerste helft van het seizoen, sinds begin maart zijn plek niet meer afgegeven en werkelijk alles gespeeld. Dus nee, niet alleen op het einde. :aai.gif:
LucaS schreef:
Jonk sloot niet meer aan bij overleggen omdat hij zijn zin niet kreeg. Niks aan verzonnen.
Dit is wat anders als wat je eerder stelde (en dit vind ik ook niet kloppen overigens). Maar goed, zinloos om zo te discussieren helaas.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di aug 29, 2017 9:30 pm

Vanaf maart, het einde dus.
Maar goed, dan nog, er stond bijna niemand in dat elftal die door jonk en jongkind zijn opgeleid. Sterker nog, de hele jeugdhoop werd verkocht of zat op de bank. Zeer tegen de cruijff/jonk filosofie. Dus, nogmaals, dat claimrn van het succes is lachwekkend
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » wo aug 30, 2017 7:55 am

LucaS schreef: Het is dan ook wat sneu dat Jonkkind dat succes claimt
Welk succes claimt de man dan? :confused.gif: Is dat 'claimen' niet een product van je antipathie? Dat zou i.m.o. dan weer wat sneu zijn.

Hij noemt (terecht) Peter Bosz, die voetbal propageerde dat deed denken aan het voetbal dat de ploegen van de trainer Cruijff speelden. Een Europese finale halen met een rol voor jongens als Tete, De Ligt, Kluivert, Dolberg, Riedewald, Onana en vd Beek is een knappe prestatie. Dat hebben de afgelopen weken onder Keizer wel bewezen.

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » wo aug 30, 2017 11:09 am

Claimen = roepen dat overal waar JC zich met de opleiding bemoeit, 5 a 6 jaar later een Europese finale wordt gehaald
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » wo aug 30, 2017 11:16 am

LucaS schreef:Claimen = roepen dat overal waar JC zich met de opleiding bemoeit, 5 a 6 jaar later een Europese finale wordt gehaald
Johan Cruijff was een extreem succesvolle voetballer en trainer.

Jij beweert dat Jongkind succes claimt. Dat maak ik niet op uit het artikel dat ik postte.

Mr. Ajax
Berichten: 14491
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » wo aug 30, 2017 12:44 pm

wimpey schreef:
Jij beweert dat Jongkind succes claimt. Dat maak ik niet op uit het artikel dat ik postte.
Natuurlijk niet, want dat staat er ook niet in. Lucas ziet spoken en probeert die dan als 'feiten' neer te zetten.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58847
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » wo aug 30, 2017 1:34 pm

Volgens Jongkind leiden de plannen van Cruijff vaak tot sportief succes op de langere termijn. "Dat begon al in de jaren tachtig, toen hij de jeugdopleiding van Ajax naar zijn hand zette. Zeven jaar later wonnen ze de Champions League. Weinig mensen zien die patronen. Hij strijkt ergens neer, verandert de jeugdopleiding en vijf à tien jaar later volgt succes. Dat vind ik heel interessant. Het gebeurde bij Barcelona en Ajax haalde zelfs de finale van de Europa League met heel jonge spelers. Dat is geen toeval. Peter Bosz hanteerde een aantal van de principes van Cruijff, zoals de vijfsecondenregel en de wens om diep te spelen in plaats van breed. Het resultaat is dat een team met 17-jarigen grote Europese teams met 25-jarigen kan verslaan. Dat komt deels door het werk dat is verricht. Maar ik ben toch een beetje sceptisch over de toekomst. Afgezien van de spelers die ons benaderen voor advies, hebben we geen invloed meer bij Ajax. Dat is voorbij."
Hoe moet ik dit dan interpreteren :confused.gif:

Trouwens , welk succes ?.We hebben geen ruk gewonnen ...

En de verlosser heeft bij Barcelona Inesta, Xavi, en Messie enz. gevormd :confused.gif:



Dus :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif:

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » wo aug 30, 2017 2:24 pm

999 schreef: Hoe moet ik dit dan interpreteren :confused.gif:
De man looft Cruijff.
Trouwens , welk succes ?.We hebben geen ruk gewonnen ...
Het was 15 jaar geleden dat een Nederlandse club überhaupt een Europese finale speelde. En dat gaat ook wel weer 15 jaar duren.
En de verlosser heeft bij Barcelona Inesta, Xavi, en Messie enz. gevormd :confused.gif:
Blijf gewoon bij de feiten. Cruijff begon in 1988 bij Barcelona. 4 jaar later won zijn ploeg de CL met jonge gasten als Pep, Amor, Ferrer, Oscar Garcia. Beweren dat Cruijff de opleiding van Baffa géén boost heeft gegeven lijkt me geschiedvervalsing. En van die opleiding is ook weinig meer over.
Dus :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif:
... is het blijkbaar belangrijker om Cruijff en Jongkind onderuit te halen dan naar feiten te kijken?

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » wo aug 30, 2017 2:31 pm

Nee hoor. Jongkind claimt dat dankzij de bemoeienis van JC Ajax die finale haalde. Uitvoerder van de ideeen van JC waren hij en Jonk. Dus hij claimt dat succes wel degelijk. Wat hij even vergeet te melden is dat het gros van de eigen jeugd er door Bosz werd uitgemieterd
I think I lost my fucking headache

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mano » wo aug 30, 2017 4:00 pm

ik zie ook dat de 5 seconden regel nu 't idee van JC is :confused.gif: :biggrin.gif: :biggrin.gif: :biggrin.gif:
Volgens Jongkind leiden de plannen van Cruijff vaak tot sportief succes op de langere termijn. "Dat begon al in de jaren tachtig, toen hij de jeugdopleiding van Ajax naar zijn hand zette. Zeven jaar later wonnen ze de Champions League. Weinig mensen zien die patronen. Hij strijkt ergens neer, verandert de jeugdopleiding en vijf à tien jaar later volgt succes. Dat vind ik heel interessant. Het gebeurde bij Barcelona en Ajax haalde zelfs de finale van de Europa League met heel jonge spelers. Dat is geen toeval. Peter Bosz hanteerde een aantal van de principes van Cruijff, zoals de vijfsecondenregel en de wens om diep te spelen in plaats van breed. Het resultaat is dat een team met 17-jarigen grote Europese teams met 25-jarigen kan verslaan. Dat komt deels door het werk dat is verricht. Maar ik ben toch een beetje sceptisch over de toekomst. Afgezien van de spelers die ons benaderen voor advies, hebben we geen invloed meer bij Ajax. Dat is voorbij."
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58847
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » wo aug 30, 2017 4:36 pm

Het resultaat is dat een team met 17-jarigen grote Europese teams met 25-jarigen kan verslaan. Dat komt deels door het werk dat is verricht.
Volgens mij 1 toch maar ?.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » wo aug 30, 2017 4:44 pm

LucaS schreef:Nee hoor. Jongkind claimt dat dankzij de bemoeienis van JC Ajax die finale haalde. Uitvoerder van de ideeen van JC waren hij en Jonk. Dus hij claimt dat succes wel degelijk. Wat hij even vergeet te melden is dat het gros van de eigen jeugd er door Bosz werd uitgemieterd
Maar dan zullen we binnenkort ook lezen dat Jonk en Jongkind verantwoordelijk zijn voor de afgang een paar maanden later, want welke basisspelers zijn er vertrokken: Klaassen (nooit onder Jonk e.c. getraind), Traore (nooit in de jeugd van Ajax gevoetbald) en Sanchez (nooit in de Ajaxjeugd gevoetbald) er blijven verhoudingsgewijs meer "Jonk-talenten" over, plaatsing voor de CL had geen problemen mogen opleveren, zeker niet plaatsing voor de EL.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58847
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » wo aug 30, 2017 4:54 pm

Weet je ik heb ( krijg ) een donkerbruin vermoeden dat die twee met deze brief zijn gekomen omdat een dag eerder ene Derksen in zijn programma riep dat er maar 1 man verantwoordelijk is voor het behalen van de finale EL.Bosz ( en zelfs die had ontzettend veel geluk o.a. door Sanchez, Traore en Dolberg, Ziyech )...

LucaS
Berichten: 53549
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » wo aug 30, 2017 4:56 pm

Nee nee, alleen succes ligt aan Cruijff. Bosz was geinspireerd door Cruijff. Dus succes van Bosz komt door fr en Cruijff
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58847
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » wo aug 30, 2017 5:05 pm

Oooh Sorry :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » do aug 31, 2017 10:30 am

LucaS schreef:Nee hoor. Jongkind claimt dat dankzij de bemoeienis van JC Ajax die finale haalde. Uitvoerder van de ideeen van JC waren hij en Jonk. Dus hij claimt dat succes wel degelijk.
Gelukkig formuleer je het zelf zodanig dat blijkt dat je conclusie vergezocht is.
Wat hij even vergeet te melden is dat het gros van de eigen jeugd er door Bosz werd uitgemieterd
Bosz maakte toch echt regelmatig gebruik van Tete, Onana, Dolberg, Riedewald, vd Beek, Kluivert, De Ligt. Moeten we dat ontkennen / wissen? 3 maanden na Stockholm vliegt Ajax eruit in Trondheim. Ligt dat aan die spelers, aan Cruijff of aan de trainerswissel?

Anyway: Cruijff heeft tot 2 keer toe een potje gemaakt van de opleiding van Ajax en tot 1 keer toe van de opleiding van Barcelona. Zo goed?

Het collectivisme / Masterplan / De Leer: dat is een zegen gebleken voor jeugdig talent. :hypocrite.gif:

Mano
Berichten: 15186
Lid geworden op: wo jul 21, 2004 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mano » do aug 31, 2017 10:51 am

Geneuzel

talenten als van Basten/Bergkamp hadden onder elke visie boven komen drijven.
De Leer heeft mensen als Wooter naar voren gebracht en JC Oulida's


Ik geloof helemaal niet dat een opleiding winnaars en/of talenten maakt. De een is gebaat bij structuur de ander bij vrijheid, puur persoonlijkheid. Dat betekent persoonlijke begeleiding en aanvoelen wat zo'n jongen nodig heeft. Oftewel de daadwerkelijke trainer van de C2 of E1 is degene die het spelertje vormt, niet de visie van bovenaf.

Ajax doet het goed qua aankopen rond 16de levensjaar al vallen er ook weer veel af.
Zorg gewoon dat je de vijver goed gevuld houd, blijf me ze bezig met goede gepassioneerde trainers en als je geluk hebt, tref je een Bergkamp eens in de 10 jaar.
Ik neem het leven met een korrel zout...... schijfje citroen en een shot tequila!!!

wimpey
Berichten: 51808
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » do aug 31, 2017 11:16 am

Mano schreef: Ik geloof helemaal niet dat een opleiding winnaars en/of talenten maakt. De een is gebaat bij structuur de ander bij vrijheid, puur persoonlijkheid. Dat betekent persoonlijke begeleiding en aanvoelen wat zo'n jongen nodig heeft. Oftewel de daadwerkelijke trainer van de C2 of E1 is degene die het spelertje vormt, niet de visie van bovenaf.
Je gelooft wél in individuele begeleiding, maar de betreffende trainer moet zelf maar bepalen hoe ie het aanpakt. Denk dat je in a nutshell de discrepantie heb opgenoteerd die bij Ajax tot problemen leidde.

Ik denk dat je verdomd goede jeugdtrainers moet hebben, want juist met kinderen individueel kun je enorm veel bereiken dan wel kapot maken.

Mr. Ajax
Berichten: 14491
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Mr. Ajax » do aug 31, 2017 11:20 am

Mano schreef:ik zie ook dat de 5 seconden regel nu 't idee van JC is :confused.gif: :biggrin.gif: :biggrin.gif: :biggrin.gif:
Volgens Jongkind leiden de plannen van Cruijff vaak tot sportief succes op de langere termijn. "Dat begon al in de jaren tachtig, toen hij de jeugdopleiding van Ajax naar zijn hand zette. Zeven jaar later wonnen ze de Champions League. Weinig mensen zien die patronen. Hij strijkt ergens neer, verandert de jeugdopleiding en vijf à tien jaar later volgt succes. Dat vind ik heel interessant. Het gebeurde bij Barcelona en Ajax haalde zelfs de finale van de Europa League met heel jonge spelers. Dat is geen toeval. Peter Bosz hanteerde een aantal van de principes van Cruijff, zoals de vijfsecondenregel en de wens om diep te spelen in plaats van breed. Het resultaat is dat een team met 17-jarigen grote Europese teams met 25-jarigen kan verslaan. Dat komt deels door het werk dat is verricht. Maar ik ben toch een beetje sceptisch over de toekomst. Afgezien van de spelers die ons benaderen voor advies, hebben we geen invloed meer bij Ajax. Dat is voorbij."
Bosz heeft de 5-seconden regel van Guardiola overgenomen, die het op zijn beurt van Cruijff heeft geleerd. Wellicht onder een andere benaming, maar het principe van massaal druk voeren bij balverlies om de bal zo snel mogelijk weer terug te veroveren, is wel degelijk een van de kernprincipes van het Cruijff-voetbal.

En volgens mij zegt Jongkind in dat artikel - v.w.b. de EL-finale - niet veel meer dan dat Bosz die bereikte door voetbal te spelen in de geest van Cruijff. Dat heeft Bosz overigens tijdens het seizoen ook meermaals letterlijk zo gezegd.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33469
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door zeux » do aug 31, 2017 11:47 am

Hij strijkt ergens neer, verandert de jeugdopleiding en vijf à tien jaar later volgt succes. Dat vind ik heel interessant. Het gebeurde bij Barcelona en Ajax haalde zelfs de finale van de Europa League met heel jonge spelers.
Hoe direct wil je de link benoemd hebben? :confused.gif:

Ik begrijp het verzet ook niet tegen de constatering dat Jongkind die directe link legt.

Sinds 2010 staat geloof ik nog maar één ding centraal bij Ajax: welke eer krijgt Cruijff wel/niet. De club zit al acht jaar ramstrak gevangen in deze Hoekse/Kabeljauwse twist.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Plaats reactie