De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » za apr 12, 2014 6:03 pm

Ik ben er nooit bang voor geweest, om twee redenen. Ten eerste: Cruijff hoeft zichzelf niet te herhalen, hij heeft ideeën genoeg. Ten tweede: hij heeft zijn plannen ontwikkeld in samenspraak met mensen die nog vol in de voetbalwereld staan (Rijkaard, Bergkamp, enz), hij is niet komen aanzetten met Bennie Muller en Piet Keizer.
Ik weet niet waar je uit hebt afgeleid dat het TH tegen technologische innovaties zou zijn. Op zich zal niemand daar tegen zijn, denk ik. Het gaat er meer om hoe je ermee omgaat. JOR wilde samen met Adidas spelers groepsgewijs[/quote] testen, daar is meteen een streep doorheen gegaan. Zo'n programma is fijn voor Adidas, maar het gemiddelde zegt te weinig over het individu. Verder is technologie alleen een hulpmiddel, zoals Ruben Jongkind aangeeft. Het is geen harde wetenschap, maar een manier om te meten waar de speler staat, zodat hij aan de slag kan. Uiteindelijk heeft ook technologie haar beperkingen. Sowieso kun je classificeren wat je wilt, maar voetbal is een denksport. Cruijff zei een tijdje terug: 'Onder TIPS was ik afgevallen. Ik was piepklein, niet zo snel en kon met veertien amper een corner voor het doel krijgen.' Met andere woorden, je moet oppassen dat je van technologie geen guillotine maakt.

Blijkbaar zijn ze tot de conclusie gekomen dat er (ook) veel winst valt te behalen op het mentale vlak. Door spelers zélf verantwoordelijk te maken voor hun ontwikkeling, druk je het prinsjesgedrag de kop in. Het is simpel: wie niet in zichzelf investeert valt af. Net zoals dat het geval is in de wielerwereld of de tenniswereld. Daarmee kweek je een heel andere mentaliteit.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Jöhnk » za apr 12, 2014 7:33 pm

Ajax Rules schreef:Overigens was het niet zozeer mijn vooroordeel dat JC en het technisch hart niet open zouden staan voor technologische innovaties, zoals IH lijkt te suggereren, maar hebben Cruijff, Bergkamp en Jonk zelf die verwarring gezaaid door bepaalde uitspraken te doen. Gelukkig blijkt dat niet te kloppen. :biggthumpup.gif:
Welke uitspraken precies?

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » zo apr 13, 2014 6:56 am

Ajax Rules schreef:
Yopi schreef:AR is er vast blij mee:

http://www.ajax.nl/Ajax-TV/196193/Trots ... pelers.htm
Zeker! Dat valt me 100% mee.

Overigens was het niet zozeer mijn vooroordeel dat JC en het technisch hart niet open zouden staan voor technologische innovaties, zoals IH lijkt te suggereren, maar hebben Cruijff, Bergkamp en Jonk zelf die verwarring gezaaid door bepaalde uitspraken te doen. Gelukkig blijkt dat niet te kloppen. :biggthumpup.gif:
Ik doelde niet speciaal op jou, ik wist niet eens meer dat jij je bedenkingen hierover had, ik sprak in het algemeen.
YNWA

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Daily Blind » di apr 15, 2014 8:54 pm

Mooi dit. Enkele jaren geleden vanuit ons werk gesproken over dit concept met Ajax. Toen werd er nog niet echt gewillig op gereageerd, goed om te zien dat ze het op hebben gepakt

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » do apr 17, 2014 12:48 pm

Dit concept? Wat bedoel je daar precies mee?

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » vr apr 25, 2014 4:18 am

Telesport
‘AJAX-OPLEIDING OP DERTIG OF VEERTIG PROCENT VAN HET NIVEAU WAAR WE NAARTOE WILLEN’

JONK LEGTLAT HOOG

door VALENTIJN DRIESSEN & MIKE VERWEIJ
AMSTERDAM – De (aanstaande) vierde landstitel op rij is het tastbare resultaat van de Fluwelen Revolutie die Johan Cruijff in oktober 2010 in zijn column in Telesport startte. Dat er daarnaast stappen worden gezet om het niveau van de ooit vermaarde jeugdopleiding op te krikken, is evenwel minder zichtbaar. „De metingen wijzen uit dat er progressie wordt geboekt”, zegt hoofd jeugdopleiding Wim Jonk, die de lat echter hoog legt. „We zijn pas op dertig of veertig procent van het niveau waar we naartoe willen.”

Jonk noemt concrete maatregelen die de Ajax-academie naar een hoger plan stuwden. „We hebben ingezet op veel meer individuele aandacht en betrekken oud-sporters in het hele proces, zodat je ook vanuit andere sporten invloeden krijgt om spelers een bepaalde prikkel te geven. Waarbij alles vanzelfsprekend op het voetbal is gericht”, zegt de Volendammer, die het aantal trainingen flink opvoerde. „De laatste jaren is er in de bovenbouw dertig tot vijftig procent meer uren gemaakt.”

Aan plannen geen gebrek. „Uiteindelijk streven we ernaar hier een eigen school te krijgen. Een totaalopleiding aanbieden is nu echter nog toekomstmuziek. Maar gelukkig zijn de bestaande scholen welwillend om mee te denken. Dat is nodig om spelers meer uren te laten maken, want daar valt winst te behalen”, weet de oud-topvoetballer. „Al gaat het er natuurlijk wel om hoe je de extra tijd invult. Je kunt mentale en fysieke aspecten trainen en meer doen met video. We willen ernaartoe dat die jongens uiteindelijk vijftig tot zestig wedstrijden per seizoen op topniveau kunnen spelen. We zien nu al een afname van het aantal blessures in de opleiding, doordat de spelers fysiek belastbaarder zijn.”

Jonk, die met de andere technisch managers verantwoordelijk is voor het opleiden van de Ajaxtrainers, wil de intensivering ook in de onderbouw en middenbouw doorvoeren. „Daar leg je het fundament. Als je ziet welk percentage – zo’n zeventig procent – van de zelfopgeleide jeugdspelers bij het eerste elftal doorstroomt uit de onderbouw komt, dan weet je wel dat het belangrijk is om daar veel aandacht aan te besteden. Dat doen we al, maar het kan nog stukken beter.”

De 49-voudig international zweert bij ‘trainingen op maat’. „We screenen alle spelers op onderdelen. Aan de hand daarvan wordt een programma gemaakt. Maar je ziet ook dat die gasten zelf aan de slag gaan. Dan staan ze daar bij die heuvel alleen maar met links te trappen. Die zelfregulatie wordt steeds groter. En dat is natuurlijk waar je heen wilt. De onderdelen waar spelers al heel goed in zijn, moet je óók trainen, want dat is hun kracht. Mij kon je vroeger ook leren een sliding te maken of een duel te winnen, maar daar lag niet mijn grootste kwaliteit. Zet me eerst ‘in mijn kracht’. Dan komt de rest er ook wel bij. Ik train nu zoals ik vroeger getraind had willen worden. Dit hebben we zelf ontwikkeld.”

Een van de aantekeningen betreft het overhevelen van talenten naar hogere elftallen om ze onder grotere weerstand te laten spelen en met een hogere trainingsintensiteit te belasten. „Als we alle B-junioren die afgelopen weekeinde de Future Cup (van Liverpool, red.) wonnen het hele seizoen in de B1 hadden gezet, was dat team ongetwijfeld met ruime voorsprong kampioen geworden. Nu missen ze de titel, maar dat is niet het belangrijkste. Het eerste elftal moet winnen. Dat is de prioriteit. Verder gaat het ons vooral om de persoonlijke ontwikkeling. Al hoort winnen bij elke Ajaxjeugdspeler in zijn dna te zitten.”

Critici zeggen dat Joël Veltman, Stefano Denswil, Davy Klaassen, Lesly de Sa, Jairo Riedewald en Ricardo Kishna al in de opleiding zaten voordat Jonk de handschoen oppakte. En dat het met de kwaliteit dus wel meeviel. „Ik heb gezegd dat Ajax altijd al bekendstaat om zijn goede opleiding. En dat wij pas later de vruchten van de nieuwe aanpak zullen plukken. Maar we hebben bij jongens als Veltman, Denswil, Klaassen, De Sa, Riedewald en Kishna wel accenten aangebracht. Als Bjunior ben je natuurlijk nog geen eerste-elftalspeler. Juist de laatste fase in de opleiding is cruciaal. Dennis Bergkamp speelt daarin een belangrijke rol. De jongens in de middenbouw en bovenbouw, bijvoorbeeld de lichting ’97 die de Future Cup speelde, is een groep waarmee we al behoorlijk zijn bezig geweest. Deze lichting (met spelers als Abdel Nouri, Donny van de Beek en Vaclav Cerny, red.) zie je fysiek sterker worden, in het veld steeds betere keuzes maken en technisch nog vaardiger worden.”

De Volendammer is ervan overtuigd dat Ajax steeds minder geld zal uitgeven op de transfermarkt. „Het streven is dat spelers tussen hun 18e en 20e in Ajax 1 debuteren. Wij willen twee, drie spelers per jaar bij de A-selectie afleveren. Zo minimaliseer je het aantal noodzakelijke aankopen. Natuurlijk ontkom je er niet aan af en toe gericht een speler te moeten aantrekken. Naar buitenlandse pareltjes blijven we zoeken, maar die moeten onze talenten aanvullen en niet blokkeren. Het ideaalbeeld is alleen maar zelfopgeleide spelers op te stellen.”

’Wij willen twee, drie spelers per jaar bij de A-selectie afleveren’ ‘Ik train nu zoals ik vroeger getraind had willen worden’
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » vr apr 25, 2014 4:20 am

Telesport
'ROND 7 MILJOEN EURO IN OPLEIDING'

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – In de talentenfabriek van Ajax worden kosten noch moeite gespaard. De Amsterdammers stoppen momenteel jaarlijks rond de zeven miljoen euro in de jeugdopleiding, bevestigt Technisch Hart-lid Wim Jonk.

Toch zou hij het toejuichen als de commissarissen dat bedrag verhoogden. „We hebben nog veel meer nodig. Het besef dat het loont om in je jeugdopleiding én samenwerkingen als Ajax Cape Town en de amateurclubs te investeren, moet er zijn. We hebben onderbouwd dat zelfopgeleide jongens een hoger rendement leveren. Het geld is er ook en Financial Fair Play stimuleert investeringen in opleidingen. We juichen het toe als het bedrag wordt verhoogd om onze ambitie waar te maken de beste opleiding ter wereld te worden. Daar moet Ajax geld voor vrij maken”, aldus Jonk, die brood ziet in Ajax Cape Town.

„Ik ben zelf in Kaapstad geweest en zag in alle leeftijdsgroepen ongelooflijk veel potentie. Binnen de mogelijkheden wordt de jeugdopleiding van Cape Town volgens onze visie ingevuld.”
AJAX STOPT MET VASTE TRAINERS BIJ JEUGDTEAMS

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – Ajax komt in de jeugdopleiding met een revolutionaire ontwikkeling. „We gaan een rouleersysteem hanteren bij de trainers. Een coach vast op een team gaan we doorbreken”, zegt hoofd jeugdopleiding Wim Jonk. „Waarom? Omdat we spelers, maar ook trainers, bewust willen maken: je moet spelers beter maken. Het gaat in de opleiding niet om het team, maar om de ontwikkeling van het individu.”

Het vereist volgens hem van de trainers een omslag in het denken. „Ze zijn verantwoordelijk voor een groep spelers. Ze begeleiden spelers, bekijken beelden en praten met ze. Daardoor krijg je een mentor-relatie. Ze krijgen een groep uit Onder 19, Onder 18 en Onder 17. Het wordt een mix, die karakterologisch en voetbaltechnisch bij een trainer past”, aldus de Volendammer.

„Doordeweeks is er geen A1 en A2 of B1 en B2 meer, maar traint Onder 19 of Onder 17 samen. En daar staan dan vier trainers bij. De vaste mensen en individuele trainers als Jaap Stam, Kenneth Perez, Bryan Roy, Ronald de Boer en Richard Witschge kennen de prioriteiten van de spelers en stemmen daar de trainingen op af.”
KLEINERE VELDEN

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – Wim Jonk spart geregeld met de KNVB. „De laatste tijd hebben we steeds meer contact om over bepaalde zaken te praten”, zegt het hoofd jeugdopleiding van Ajax, die een voorbeeld geeft.

„Wij zijn heel individualistisch ingesteld en elke speler heeft aan de hand van zijn ’skills box’ (persoonlijke meetresultaten op allerlei onderdelen op het gebied van fysiek, het mentale vlak en voetbalvaardigheden, red.) een eigen programma. Als ze twee weken weg zijn naar de nationale elftallen, overleggen we intensief met de KNVB, zodat spelers – naast de gewone trainingen – alsnog hun eigen programma kunnen volgen.”

Maar er wordt ook over voetbal als breedtesport gesproken. „In onze ogen moet bij de jongste jeugd de grootte van de velden worden aangepast. Om bepaalde ruimtes kleiner te maken, zodat de kinderen meer balcontacten krijgen. Sommige jongens raken in een wedstrijd twee keer een bal aan. Dat kan niet de bedoeling zijn.”
'NIET STANDAARD OP ZESTIENDE CONTRACT'

Van onze speciale verslaggevers
AMSTERDAM – Jeugdspelers bij Ajax moeten meer dan ooit een verbintenis verdienen. „Het was een trend om ze – direct als dat mocht – op hun zestiende een contract aan te bieden. Maar we doen dat nu pas als spelers er echt klaar voor zijn en voor hun ontwikkeling bij Ajax – boven het grote geld – kiezen”, aldus Wim Jonk, die ook niet zonder meer driejarige contracten voorschotelt.

„We kijken naar de persoon en sommigen hebben moeite met de luxe om te gaan. Dan hebben we liever korte contracten met een bepaald bonussysteem. Dat houdt spelers hongerig en ons scherp”, zegt de 49-voudig international.

„Veel clubs hadden angst dat spelers zonder contract op zestienjarige leeftijd wegliepen. Ik ben er niet bang voor dat PSV, Feyenoord of buitenlandse clubs hier de velden gaan afstruinen. Vorig jaar werd er ook uit het buitenland aan toptalenten getrokken. Onze jongens moeten ervan overtuigd zijn dat ze hier het beste af zijn. En dat een contract vanzelf komt als ze goed zijn.”

Hij sluit zich aan bij de woorden van Johan Cruijff, die stelde dat studenten grof betalen voor een studie aan de universiteit, maar bij Ajax een gratis opleiding genieten. „Vergeet niet dat we al heel veel in elke speler afzonderlijk hebben geïnvesteerd. Reken maar eens uit wat het kost als iemand hier al acht tot tien jaar rondloopt”, aldus Jonk, die het nieuwe beleid niet als zuinig wil typeren. „Als iemand een opwaardering of contractverlenging verdient, doen we het namelijk ook.”
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Neefkens » vr apr 25, 2014 6:29 am

Dank, Ajaciedjuh!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » vr apr 25, 2014 8:12 am

Het broodnodige offensief na de verloren bekerfinale, want, waarom nu ineens die publiciteit, de vlucht naar voren? De inhoud:
AMSTERDAM – De (aanstaande) vierde landstitel op rij is het tastbare resultaat van de Fluwelen Revolutie die Johan Cruijff in oktober 2010 in zijn column in Telesport startte. Dat er daarnaast stappen worden gezet om het niveau van de ooit vermaarde jeugdopleiding op te krikken, is evenwel minder zichtbaar. „De metingen wijzen uit dat er progressie wordt geboekt”, zegt hoofd jeugdopleiding Wim Jonk, die de lat echter hoog legt. „We zijn pas op dertig of veertig procent van het niveau waar we naartoe willen.”
Vreemd, waar tot nu toe steeds werd geschreven over "eerste resultaten 2016-2018" wordt nu met terugwerkende kracht zelfs het kampioenschap van 2011 geclaimd, het bekende "Gods woord" en "de ouderling". Nog een paar jaar wachten en ook de CL-winst is een gevolg van de tweede JC-revolutie, wie maalt er om feiten? Niemand meer, we hebben een tablet als geheugen.
Jonk noemt concrete maatregelen die de Ajax-academie naar een hoger plan stuwden. „We hebben ingezet op veel meer individuele aandacht en betrekken oud-sporters in het hele proces, zodat je ook vanuit andere sporten invloeden krijgt om spelers een bepaalde prikkel te geven. Waarbij alles vanzelfsprekend op het voetbal is gericht”, zegt de Volendammer, die het aantal trainingen flink opvoerde. „De laatste jaren is er in de bovenbouw dertig tot vijftig procent meer uren gemaakt.”
De hardlopers weten ook alles van voetbal? Het "meer uren maken"; ik was daar eerst ook voorstander van, maar realiseer me ook dat je gogme niet krijgt door meer uren te maken, inzicht heb je of niet. Je leert wel harder lopen, hoger springen, belangrijke zaken in het voetbal en in Nederland zwaar verwaarloosd, maar AZ stond erom bekend veel meer uren te trainen dan Ajax, met name zat het verschil in de bovenbouw. Welke extreme talenten heeft dat dan opgeleverd? Maher ontwikkelt zich sneller, zit sneller aan zijn plafond, maar wordt "voetbaltechnisch gezien" zijn plafond verhoogd? Tot nu toe bij AZ niet, ondanks alle trainingsuren halen ze nog steeds veel spelers. De balaanname, let eens op hoeveel spelers uit de B- en A-jeugd (gelukkig niet iedereen) wachten tot de bal er is, i.p.v. te anticiperen.
Als je ziet welk percentage – zo’n zeventig procent – van de zelfopgeleide jeugdspelers bij het eerste elftal doorstroomt uit de onderbouw komt, dan weet je wel dat het belangrijk is om daar veel aandacht aan te besteden. Dat doen we al, maar het kan nog stukken beter.”
Met het eerste ben ik het eens, al denk ik dat het nog steeds om één à twee spelers per lichting gaat, al zit er soms ineens een lichting tussen die meer oplevert of juist niets oplevert. Die percentages (vorige quote) zeggen mij niets, 30% van wat? Het kan nog stukken beter? Kan Ajax inderdaad naar twee à drie, dan is dat een uitstekend resultaat. Op ajaxtv is een filmpje waarbij de coördinator zegt dat je de beste resultaten van het nieuwe beleid niet ziet bij degenen die daar al drie jaar mee te maken hebben, maar met de jongste jeugd (Hoe dat kan, wordt niet uitgelegd). In dat geval is het nog erg lang wachten. Op AN staat dat Romano van Beek uit de F1 naar Feyenoord gaat, moet dat als een succes gezien worden of klopt het bericht niet?
Als we alle B-junioren die afgelopen weekeinde de Future Cup (van Liverpool, red.) wonnen het hele seizoen in de B1 hadden gezet, was dat team ongetwijfeld met ruime voorsprong kampioen geworden. Nu missen ze de titel, maar dat is niet het belangrijkste.
Met dat laatste kan ik het alleen maar eens zijn, het eerste weet ik niet, al schat ik de kans wel hoog in. Ik weet niet hoeveel spelers Feyenoord al heeft doorgeschoven en als ik de selecties voor Oranje zie, dan ontlopen Ajax en Feyenoord elkaar niet zo veel. In de huidige B1-generatie zitten wel een paar mogelijke krachten voor Ajax 1, maar het team Van Rhijn was ook zo goed, het team Bouy ook, nog even wachten.
Critici zeggen dat Joël Veltman, Stefano Denswil, Davy Klaassen, Lesly de Sa, Jairo Riedewald en Ricardo Kishna al in de opleiding zaten voordat Jonk de handschoen oppakte. En dat het met de kwaliteit dus wel meeviel. „Ik heb gezegd dat Ajax altijd al bekendstaat om zijn goede opleiding. En dat wij pas later de vruchten van de nieuwe aanpak zullen plukken. Maar we hebben bij jongens als Veltman, Denswil, Klaassen, De Sa, Riedewald en Kishna wel accenten aangebracht.
Kishna, Klaassen, Veltman en Boilesen zijn erg lang geblesseerd geweest de laatste jaren, Kishna zelfs twee jaar, veel accenten kun je dan niet aanbrengen. Klaassen was al speler van het toernooi (Aegon of een ander Ajax-toernooi), als ik me goed herinner voor de JC-revolutie, Boilesen was al Deens international of zat er dicht tegen aan. De accenten bij Denswil en De Sa graag weer verwijderen. Zie wel dat de jeugdopleiding van Ajax altijd al goed is geweest en weet al lang dat er in mijn ogen nogal wat fout ging, maar wie ben ik?
Deze lichting (met spelers als Abdel Nouri, Donny van de Beek en Vaclav Cerny, red.) zie je fysiek sterker worden, in het veld steeds betere keuzes maken en technisch nog vaardiger worden.”
Zie niet de tegenstelling met de jaren ervoor, want ook toen maakten spelers als Nouri en Dekker al de juiste keuzes. Van der Beek (wordt nu door iedereen geknuffeld, FdB ziet in hem de opvolger van Klaassen, maar Klaassen wil nog jaren bij Ajax spelen, heeft net een nieuw contract getekend) zit ook al heel lang bij Ajax. Spelers ontwikkelen zich altijd (als het goed zit), het gaat om het verleggen van het plafond.
De Volendammer is ervan overtuigd dat Ajax steeds minder geld zal uitgeven op de transfermarkt. „Het streven is dat spelers tussen hun 18e en 20e in Ajax 1 debuteren. Wij willen twee, drie spelers per jaar bij de A-selectie afleveren. Zo minimaliseer je het aantal noodzakelijke aankopen.
Debuteren tussen 18 en 20, dat gebeurde altijd al, zie geen verschil. De beste jeugdspelers hebben altijd al Jong Ajax overgeslagen. Ik volg de B1 en A1, juist omdat ik leuk vind om spelers uit die elftallen zich te zien ontwikkelen tot internationals, maar dat kan niet alleen sinds 2011. Onlangs op het Aegon-toernooi vroegen een paar vrienden en ik ons af (We volgen de jeugd al sinds eind jaren 90, daarvoor was het af en toe een deel van wedstrijd op Voorland) of we ooit een jeugdspeler hebben zien domineren als Nouri. Ons antwoord was nee, al hebben we Ferdi Elmas één keer zien schitteren.

Minimaliseren van het aantal aankopen? Ajax is, voor een voetbalclub, extreem(?) rijk en zal alleen maar vele malen rijker worden als lukt wat de bedoeling is, want drie spelers per jaar erbij suggereert ook drie spelers per jaar (duur) verkopen, het zijn immers grote talenten. Bayern is niet ons voorbeeld? Bayern geeft tientallen miljoenen uit aan topspelers. Ik zou niets liever dan alleen door Ajax opgeleide spelers in Ajax 1 willen zien, in 94-95 was het, herinnering, ook gemiddeld zeven spelers van de elf, maar ik betwijfel of dat mogelijk is.
Ajax komt in de jeugdopleiding met een revolutionaire ontwikkeling. „We gaan een rouleersysteem hanteren bij de trainers. Een coach vast op een team gaan we doorbreken”, zegt hoofd jeugdopleiding Wim Jonk. „Waarom? Omdat we spelers, maar ook trainers, bewust willen maken: je moet spelers beter maken. Het gaat in de opleiding niet om het team, maar om de ontwikkeling van het individu.”
Alle trainers werken toch volgens hetzelfde model? Wat is het verschil? Spelers individueel beter maken, daar staat Ajax al tientallen jaren om bekend, dat is nog steeds het verschil met Feyenoord, hoe vaak die opleiding ook tot de beste van het land wordt uitgeroepen, hoeveel extreme talenten heeft het de laatste tien jaar opgeleverd?

Zal wel weer een berg shit over me heen krijgen, omdat ik niet alles aanneem voor "zoete koek", de "digitale pek en veren", maar doe je best, ik ga met vakantie. :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » vr apr 25, 2014 8:47 am

Heb je er nog iets positiefs over op te merken, Demo? :smallgrin.gif:

Nee, de hardlopers weten niet alles van voetbal. Ze weten alles van andere aspecten van sport, die ook belangrijk zijn.

Jaren hebben we hier op AT gemopperd op de slechte instelling van spelers. De gemakzucht die je soms zag. Het duurde hun tijd wel uit, ze waren op hun gemakje aan het rijpen voordat ze de overstap maakten naar waar het er echt om ging: het buitenland. Iedereen constateerde dat probleem, maar niemand wist er een oplossing voor. Bij Ajax zijn ze ermee aan de slag gegaan. Hoe zorg je dat spelers bewust(er) omgaan met hun sport? Dat ze niet gaan chillen met hun matties en al hun geld erdoor draaien? Zijn er manieren om ze ervan te doordringen dat ze zichzelf moeten blijven verbeteren?

Een wielrenner die een keer geen zin heeft eindigt op een achterstand van een kwartier. Ongemotiveerde tennissers zakken af naar het hamburgercircuit. Hardlopers krijgen snel blessures als ze zichzelf niet goed verzorgen. Ook in het voetbal geldt in toenemende mate dat de top alleen is weggelegd voor spelers met beroepsernst. Alleen is dat minder duidelijk voor jeugdspelers. Voetballers kunnen wijzen altijd nog anderen de schuld geven als het niet lukt.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » vr apr 25, 2014 9:10 am

Yopi schreef:Heb je er nog iets positiefs over op te merken, Demo? :smallgrin.gif:

Nee, de hardlopers weten niet alles van voetbal. Ze weten alles van andere aspecten van sport, die ook belangrijk zijn.

Jaren hebben we hier op AT gemopperd op de slechte instelling van spelers. De gemakzucht die je soms zag. Het duurde hun tijd wel uit, ze waren op hun gemakje aan het rijpen voordat ze de overstap maakten naar waar het er echt om ging: het buitenland. Iedereen constateerde dat probleem, maar niemand wist er een oplossing voor. Bij Ajax zijn ze ermee aan de slag gegaan. Hoe zorg je dat spelers bewust(er) omgaan met hun sport? Dat ze niet gaan chillen met hun matties en al hun geld erdoor draaien? Zijn er manieren om ze ervan te doordringen dat ze zichzelf moeten blijven verbeteren?

Een wielrenner die een keer geen zin heeft eindigt op een achterstand van een kwartier. Ongemotiveerde tennissers zakken af naar het hamburgercircuit. Hardlopers krijgen snel blessures als ze zichzelf niet goed verzorgen. Ook in het voetbal geldt in toenemende mate dat de top alleen is weggelegd voor spelers met beroepsernst. Alleen is dat minder duidelijk voor jeugdspelers. Voetballers kunnen wijzen altijd nog anderen de schuld geven als het niet lukt.
Ik ben positief, anders hoef je niet op een forum actief te zijn, maar ik ben negatief over de houding van de supporters, die i.t.t. jaren geleden alles maar slikken, wat voor onzin er ook staat, jouw berichten laten nooit enige twijfel zien aan de juistheid van wat iemand van het TH beweert, laat de berichten op je inwerken zoals je dat wel voor de tweede JC-revolutie deed. Deze berichten komen rechtstreeks uit de pr-afdeling, morgen zit de schrijver bij Renault en als het meezit mag hij daarna zijn loopbaan vervolgen bij Heineken of Shell, producten aanprijzen zoals Jonk wordt opgehemeld, hij verkondigt het nieuwe evangelie, iets als http://www.kcm.org.uk/ maar dan met Wim?
Jaren hebben we hier op AT gemopperd op de slechte instelling van spelers. De gemakzucht die je soms zag. Het duurde hun tijd wel uit, ze waren op hun gemakje aan het rijpen voordat ze de overstap maakten naar waar het er echt om ging: het buitenland.
Heb je het over Denswil?

Spelers denken alleen maar aan het buitenland, toen Vertonghen even terug was, zag je dat hij Ajax achter zich had gelaten, geldt voor Eriksen en Suarez niet hetzelfde? De gemakzucht anno 2014 is het probleem verplaatsen, van nummer 3 naar nummer 4, naar nummer 1, 2 of 5 en weer terug naar 4. De slechte instelling? De patat-generatie?
Een wielrenner die een keer geen zin heeft eindigt op een achterstand van een kwartier. Ongemotiveerde tennissers zakken af naar het hamburgercircuit. Hardlopers krijgen snel blessures als ze zichzelf niet goed verzorgen. Ook in het voetbal geldt in toenemende mate dat de top alleen is weggelegd voor spelers met beroepsernst. Alleen is dat minder duidelijk voor jeugdspelers. Voetballers kunnen wijzen altijd nog anderen de schuld geven als het niet lukt.
Gaat over de individuele sporter tegenover de teamsporter en een wielrenner kan ook gewoon op achterstand gefietst worden omdat hij niet harder kan, of omdat hij niet de juiste pillen heeft, er zijn zo veel factoren die daar invloed op uitoefenen en Wim Jonk e.c. weten dat allemaal in goede banen te leiden? Desnoods even http://www.kcm.org.uk/about-kcm/ op ajaxtv
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » zo apr 27, 2014 6:46 am

Telesport
RONALD DE BOER EN PEREZ DREIGEN AJAX TE VERLATEN

Van onze Telesportredactie

AMSTERDAM – De kans is groot dat Ronald de Boer en Kenneth Perez stoppen aan het eind van het seizoen als individueel trainer in de opleiding van Ajax. De voormalige Nederlandse en Deense international geven de voorkeur aan hun televisiewerk bij onder andere FOX en andere televisiezenders. Het technisch hart vindt in principe de combinatie van trainer en analist niet langer verenigbaar. De Boer en Perez, beiden zeer gerespecteerd in de opleiding, lieten zich regelmatig kritisch uit op televisie over Ajacieden en daar kwamen scheve gezichten van. Omdat de individuele trainingen voor het duo op het tweede plan stonden, ook qua inkomsten, denken zij er sterk aan de voorkeur aan hun televisiewerk te geven.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Neefkens
Erelid
Berichten: 566
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Neefkens » zo apr 27, 2014 7:05 am

Zo kritisch waren ze toch niet? En volgens mij is geld voor de heren niet echt een probleem.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40994
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Marillion » zo apr 27, 2014 9:52 am

Als analyticus moet je het zeggen als iemand slecht speelt. Dat is je werk. Ik zou het wat treurig vinden als Ajax daar een probleem mee zou hebben. Als De Boer of Perez het niet doet zal een ander min of meer hetzelfde zeggen. Als je geen kritiek wil hebben moet je beter spelen. Dan krijg je een compliment.

Dat een hoofdtrainer niet ook een rol als analyticus moet hebben daar is nog wel iets voor te zeggen. Maar ik zie geen probleem met die combinatie voor een individuele trainer.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo apr 27, 2014 11:17 am

Misschien vindt Frank het vervelend dat Ronald steeds hardop met hem meedenkt? Ronald kan zijn klep niet houden. :smallgrin.gif:

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » zo apr 27, 2014 3:42 pm

Ik vond het wel een probleem. Niet voor Ajax, maar voor de journalistiek. Maar ja, élk journalistiek principe is ver te zoeken in de Nederlandse voetbalverslaggeving.

Wel kan ik me voorstellen dat er wat irritatie is ontstaan toen Ronald besloot dat zijn laatste restje geloofwaardigheid alleen behouden kon blijven als hij zich wat minder loyaal opstelde. Kritiek hou je intern als je samen in een organisatie werkt. Sowieso heb je in zo'n situatie voortdurend belangenconflictjes.
Wollt ihr den totalen Mensch?

DelToro
Berichten: 1261
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door DelToro » wo apr 30, 2014 2:55 pm

Ronald de Boer: 'als ze mij voor het blok zetten, kies ik voor televisie'

30 april 2014

Ronald de Boer en Kenneth Perez moeten van de leiding een keuze maken tussen analysewerk op televisie en hun werk bij Ajax. Die zaken zijn volgens Ajax niet te verenigen. Ronald de Boer is tegenover de NOS duidelijk over zijn keuze: "Als ze mij voor het blok zetten, is de keuze makkelijk gemaakt. Dan kies ik voor televisie. Ik werk twee dagen in de week bij Ajax en de tv is een veel groter gedeelte. We zijn nog wel in gesprek over een eventuele toekomst. We hebben elkaar nog geen hand gegeven en afscheid genomen."

Ajax laat in een verklaring weten dat werknemers van de club in de toekomst geen wedstrijden van Ajax meer mogen analyseren. Wedstrijden van andere clubs vormen geen bezwaar.
Toch wel vrij sneu dit.

wimpey
Berichten: 51921
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » wo apr 30, 2014 2:58 pm

Kleinburgerlijk inderdaad. :excited.gif:

Een werknemer van Ajax mag toch wel publiek opmerken dat Denswil als een krant speelt?!

Wat is dat voor 'n achterlijke censuur?!

Alexander
Berichten: 8559
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 5:19 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Alexander » wo apr 30, 2014 3:14 pm

Vind je dat echt zo raar Wimpey? Ronald de Boer en Perez kunnen toch niet zomaar spelers van Ajax te kakken zetten, als ze de dag erna elkaar weer tegenkomen op de Toekomst?

wimpey
Berichten: 51921
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » wo apr 30, 2014 3:18 pm

Alexander schreef:Vind je dat echt zo raar Wimpey? Ronald de Boer en Perez kunnen toch niet zomaar spelers van Ajax te kakken zetten, als ze de dag erna elkaar weer tegenkomen op de Toekomst?
Het is niet zo dat ze mensen belachelijk maken, hun kritiek is inhoudelijk en zakelijk.

In dat bericht staat dat "Ajax" heeft besloten dat ze geen wedstrijden van Ajax meer analyseren. Ik vraag me af welke mensen in dit geval "Ajax" zijn.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47943
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door peter » wo apr 30, 2014 3:56 pm

Cruijff geeft zijn gefundeerde mening ook over dit Ajax, dus dan mogen Perez en Ronald de Boer dat natuurlijk ook gewoon doen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Bert » wo apr 30, 2014 4:21 pm

Er is wel een groot verschil tussen individuele spelers bekritiseren en Ajax als club dan wel als elftal bekritiseren. Cruijff doet alleen het laatste.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23019
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door raymon » wo apr 30, 2014 4:49 pm

Een ander groot verschil is dat Cruijff niet in dienst is bij Ajax en Ronald en Perez wel.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

columbus
Berichten: 5387
Lid geworden op: ma okt 25, 2004 3:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door columbus » wo apr 30, 2014 6:35 pm

Vraag me ook af wie van Ajax dit zomaar bepalen. Zolang kritiek en aanmerkingen op Ajax netjes, gefundeerd en onderbouwd is maakt het toch geen ruk uit? Zeggen dat iets goed is terwijl de goegemeente niet achterlijk is moet dat gewoon gezegd kunnen worden. Ook door Perez en de Boer

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door InnerHarbour » do mei 01, 2014 8:03 am

wimpey schreef:Kleinburgerlijk inderdaad. :excited.gif:

Een werknemer van Ajax mag toch wel publiek opmerken dat Denswil als een krant speelt?!

Wat is dat voor 'n achterlijke censuur?!
Oh, dus jouw werkgever vindt het wel oke als jij publiekelijk de CEO of een andere collega afkraakt, nou er zijn volgens mij maar weinig werkgevers die daar geen moeite mee hebben.
YNWA

Plaats reactie