De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47253
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » vr sep 28, 2012 11:55 am

Je weet nu niet hoeveel geld er wordt besteed aan de verschillende jeugdteams. Als vijf van de zes miljoen wordt besteed aan de A1 en Jong Ajax maakt het voor jouw verhaal ook niet echt uit.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 666 » vr sep 28, 2012 6:48 pm

Voor zes miljoen koop je geen zes Eriksens. Als je in de prijscategorie rond de 1 miljoen gaat shoppen koop je voor zes miljoen een halve Eriksen plus een handvol spelers van het type Manucharyan, Lodeiro, Suk, Bodul, Sno, Aissati, Mitea, Krohn-Dehli, Cvitanich, ... .

Allemaal goedkope talenten die bij aankoop veelbelovend waren maar eeuwig in dat stadium blijven hangen, en daar kom je pas achter nadat de euro's hebt ingeleverd. Die ene Eriksen die je er tussenuit vist wordt op die manier wel erg duur. De loterijloten met gelijke winkansen uit je eigen opleiding zijn veel goedkoper.
Ajax Rules schreef:Okee. Dat is een terecht punt. Scouting is ook niet zaligmakend. Maar in plaats van anderhalve Narsingh EXTRA per jaar kun je dus ook zes Eriksens EXTRA per jaar kopen.

Ik heb nog niet het gevoel dat je mijn verhaal in de volle omvang echt hebt weerlegd.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9368
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Dubbel » ma dec 17, 2012 5:04 pm

Ajax begint jeugdopleiding in Rusland

Als eerste niet-Russische club gaat Ajax een jeugdopleiding in Rusland op poten zetten. Dat meldt het blad The Moscow Times van de Nederlander Derk Sauer.
In juni 2013 zal de club een juniorenkamp organiseren in Istra, nabij Moskou. Dat moet de eerste stap zijn richting een groter geheel: een Ajax-jeugdopleiding in Rusland. In 2015 moet het geheel af zijn en verspreid zijn over meerdere steden.

“Het idee is kinderen plezier te laten beleven door te spelen zoals Ajax dat doet”, legt Tom Sauer, de zoon van Derk Sauer, uit. Hij zal de academie gaan leiden. Korsa Media, een bedrijf van de familie Sauer, heeft een contract met Ajax afgesloten om de academie te mogen runnen. Volgens Henri van der Aat wordt het voetbal dat Ajax predikt op deze manier ook in Rusland geëtaleerd en komt dat het merk van de club ten goede.
http://www.sportdome.nl/Nieuws/55168-Aj ... sland.html

D_skilled
Berichten: 7293
Lid geworden op: do dec 20, 2007 5:42 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door D_skilled » zo jan 06, 2013 1:25 pm

Van gisteren.
'Voetballers verschuilen zich vaak' 'Ajax moet topspelers opleiden';
Interview Wim Jonk, Dennis Bergkamp


In de geest van Johan Cruijff leiden Wim Jonk (46) en Dennis Bergkamp (43) talenten op bij Ajax. 'De weerstand heeft stimulerend gewerkt: we willen iets goeds neerzetten.' Door Charles Bromet en Willem Vissers

In de kantine van De Toekomst, de talentenfabriek van Ajax, legt Dennis Bergkamp uit wat hij mist bij de Nederlandse voetbaljeugd. 'Een speler die constant wil bewijzen dat hij de beste is. Voetballers verschuilen zich vaak.'

Wim Jonk (46, hoofd opleidingen) en Dennis Bergkamp (43, assistent-trainer van het eerste elftal en individueel trainer) vormen met hoofdtrainer Frank de Boer het technische hart bij landskampioen Ajax, waar de rust na Cruijffs 'revolutie' is weergekeerd. Ze praten vrijuit en vol enthousiasme over opleiden, hun belangrijkste taak bij Ajax.

Bergkamp: 'Talenten moeten fouten durven maken. Dan schiet je de bal maar met een volley het stadion uit. Als je maar risico neemt, de grenzen opzoekt. Beter en beter worden. Op de training, maar ook tijdens de wedstrijd. Je moet proberen anders te zijn dan anderen. Uniek.

'We hebben al vaak gezegd: de opleiding was naar internationale maatstaven een 6. Wij willen naar een 8,5 of een 9. De vraag of Ajax de beste opleiding van Nederland heeft, werd in onze tijd niet gesteld. Dat was vanzelfsprekend.'

Komt dat door de opleiding of door een natuurlijke golfbeweging, die gewoon niet elk jaar een Bergkamp of een Van Basten oplevert?

Bergkamp: 'Het begint bij de gedachte dat je jezelf wilt verbeteren. Wat kan je anders doen dan andere opleidingen? Hoe kan je anders trainen? Daarnaar hebben wij gekeken.'

Wim Jonk: 'Het individu moet weer centraal staan. Maar het is niet zo dat jongens meer aan zichzelf moeten denken. De maatschappij is al zo individualistisch. Het gaat erom dat talenten een beter zelfbeeld krijgen en dat ze bezig zijn zichzelf te ontwikkelen in plaats van snel geld te willen verdienen. Ouders moeten zich bewust zijn van het ontwikkelingsplan van hun zoon. Er zijn talloze voorbeelden van jongens die vroeg naar het buitenland gingen en mislukten. Daar ligt een belangrijke taak voor ons.'

Rafael van der Vaart zei onlangs, terugkijkend, dat hij zichzelf nogal arrogant vond in zijn Ajaxtijd.

Jonk: 'Dat is dat zelfbeeld. Ik maak dat dagelijks mee. Sommige jongens moet je af en toe aan hun jassie trekken en zeggen waar ze staan. Die schatten zichzelf veel hoger in en verliezen zaken uit het oog.'

Staan ze open voor kritiek?

Jonk: 'Bij sommigen duurt het wat langer om tot ze te laten doordringen waarover het gaat. In de bovenbouw van de jeugdopleiding komt ook rendement om de hoek kijken. Sommigen zijn te veel met zichzelf bezig, ze kunnen niet de vertaling maken naar het team. Daarover kun je het met elkaar hebben.'

Was dat zelfbeeld vroeger anders?

Bergkamp: 'Ja, maar dat waren andere tijden. Toen had ik trainers die niet zo veel bagage hadden als de trainers nu. Nu heeft iedereen zijn diploma, maar moet je voorkomen dat je een voorzegcultuur krijgt. Spelers moeten voor zichzelf leren denken. Het mag niet zo zijn dat alles wordt voorgekauwd.'

Wat maakte de opleiding zoals die was tot een zesje?

Jonk: 'We zagen onderdelen waarop we winst kunnen boeken. Meer individueel trainen, bijvoorbeeld. Toen ik vroeger individueel trainde met Gerrie Mühren, opende dat mijn ogen. Dáár heb ik nou wat aan gehad. Hij maakte me bewust van de details. Vrijlopen, een metertje schuiner staan waardoor je direct 'open' staat. Door een bal heen trappen. Simpele dingen, die voor mij zoveel waarde kregen.'

Een Bergkamp wordt toch gewoon geboren?

Bergkamp: 'Die wordt geboren, maar dan gaat het erom wat je met het aangeboren talent doet. Dat je iemand uniek houdt, bijvoorbeeld. Andere opleidingen hadden ons bijna ingehaald. Dan kan je niet zeggen: twintig jaar geleden werkte het zo met Bergkamp, dan gaan we het opnieuw zo doen en komt het wel goed. Je moet steeds maar onderweg zijn met elkaar.'

Jonk: 'Het gaat niet alleen om techniek, maar ook om het fysieke aspect, het mentale, voeding, het totale pakket. Ik zou willen dat ik vroeger zo getraind was. Dan had ik misschien net die 5 procent extra gepakt.'

Dennis, even over jouw legendarische doelpunt met Arsenal tegen Newcastle: de pirouette was uniek, maar het afwerken met de binnenkant van de voet behoorde tot je vaste repertoire.

Bergkamp: 'Ik heb een periode gehad, rond 1998, dat ik veel met de binnenkant van mijn voet schoot. Ik was dagelijks op de training bezig beter te worden. Twintig ballen rond de rand van het strafschopgebied leggen en die dan proberen te plaatsen in het zijnet. Oefenen, het juiste gevoel krijgen. Dan doe je dat in de wedstrijd onbewust ook. Dat is investeren. Zo zijn er duizenden details.'

Jonk: 'Als je op het hoogste niveau speelt, moet je sneller kunnen denken. Als je dat vaak hebt gedaan, ga je het herkennen. Dan stel je niet uit en leg je de bal blind achter de verdediging neer. Het gaat vaak om een fractie van een seconde.'

PSV-directeur Tiny Sanders wil dat de clubs elkaars jeugd met rust laten. Hij zei dat naar aanleiding van de overstap van Riechedly Bazoer (16) van PSV naar Ajax. Hoe hebben jullie dat opgevat?

Jonk: 'Ik denk dat het een keuze van de speler moet zijn, voor zijn ontwikkeling. Dan kun je moeilijk doen, maar die jongen vindt dat hij hier beter tot ontwikkeling komt. Bij ons doet het ook pijn als een jongen vroeg weggaat naar het buitenland.'

Moet je iets regelen? Zo ja, wat?

Bergkamp: 'Als je ervan uitgaat dat je de beste opleiding hebt, denk ik niet dat je iets moet regelen. Spelers kiezen voor de plek waar zij zich prettig voelen. Daarin moet je ze vrij laten.'

Hoe ging dat in jouw tijd?

Bergkamp: 'Ik was 11, 12 toen ik hier speelde. Er was één opleiding op dat moment, dé jeugdopleiding: Ajax. Vanuit het buitenland werd ook niet aan je getrokken. Dat is iets van de laatste jaren.'

Is Ajax nog steeds dé opleiding in Nederland?

Bergkamp: 'Ik begin weer een beetje het gevoel te krijgen dat het zo is. Dat wordt bevestigd door de spelers die nu voor Ajax kiezen. Het is aan ons dat voort te zetten, om weer bij uitstek de beste opleiding van in elk geval Nederland te worden. Vroeger was Ajax dat van Europa, daarin moeten we dus ook weer een stap maken.'

Jonk: 'Ik denk dat het goed is dat ook andere Nederlandse clubs hun opleiding verbeteren. We zijn al een tijdje onderweg. Met de huidige raad van commissarissen en de directie kunnen we stappen maken. Eerder was het behoorlijk onrustig.'

Wat zijn de belangrijkste stappen geweest in de voorbije periode?

Jonk: 'De belangrijkste is de andere gedachte, de andere visie. Dat is de eerste fase. Bij elke verandering gaan er eerst stekeltjes omhoog, dus dat vergt veel communicatie. Je krijgt het nooit 100 procent, maar er gaan steeds meer mensen mee in de lijn. Dat moeten ze ook.'

Bergkamp: 'We hadden kunnen zeggen: 'Kijk nou, er breekt niemand meer door van topniveau.' Dat hebben we ook gedaan. En we wilden er iets aan doen, omdat we het vertrouwen hadden dat we iets konden betekenen. Dat is niet alleen een kwestie van ervaring en diploma's, maar ook van intelligentie. Daarover heeft Johan (Cruijff, red.) het vaak gehad.'

Moest je over een drempel heen, om die verantwoordelijkheid te nemen?

Bergkamp: 'Er zijn momenten geweest dat ik dacht: 'We hebben goede plannen en willen ons ervoor inzetten. Waarom ondervinden we dan zoveel weerstand?' Uiteindelijk heeft ook die weerstand stimulerend gewerkt. We willen iets goeds neerzetten.'

Maar jullie stelden je keihard op.

Bergkamp: 'We waren ook getergd.'

Jonk: 'Het moest, anders kwamen we er niet doorheen. Ajax moet weer spelers opleiden die voor topbedragen naar het buitenland gaan. We hebben nooit gezegd dat de opleiding slecht was, alleen dat het beter kan.'

Bergkamp: 'Ik heb het altijd gehad over spelers die het verschil maken in een team. Spelers als Van der Vaart en Sneijder zijn in mijn ogen in het buitenland pas grote spelers geworden. In onze tijd werden wij afgeleverd als finished product. Wij gingen naar het buitenland en liepen meteen, pang, een topclub binnen. Daar is dus iets veranderd.

'Ik was 23 jaar toen ik ging. Dat is de grens waar we naartoe willen. Spelers van 18 tot 22, 23 jaar willen we binnenboord houden. Het is een utopie te denken dat we ze langer kunnen binden. Het zou leuk zijn, maar je moet je ook afvragen of iemand wel een topspeler is als hij hier nog zit op zijn 24ste, 25ste.'

Hoe denken jullie spelers tot hun 23ste te kunnen houden?

Bergkamp: 'Het is vaak een geldkwestie. Hopelijk spelen ze niet alleen voor het geld en beseffen ze dat ze die stap altijd nog kunnen maken. En dan niet zomaar naar het buitenland, maar naar die topclub.'

Jonk: 'Ze moeten een bewuste keuze maken, vanuit hun ontwikkeling denken. Als je zo lang bij Ajax speelt, kom je ook bij een andere club goed binnen. Wij willen spelers afleveren voor de top. Dat geldt natuurlijk niet voor iedereen, maar het moet wel je streven zijn als speler.'

Als jullie met Cruijff praten over voetbal, zijn jullie het dan altijd met elkaar eens?

Bergkamp: 'Het is niet zo dat wij hier zitten omdat wij alleen naar Johan luisteren. Johan wist dat wij onze functie aankunnen omdat we goed over voetbal denken en ideeën hebben. Maar we zijn geen doorgeefluik van Johan.'

Kun je een voorbeeld geven van iets waarmee hij jullie een stap vooruit was?

Bergkamp: 'Hij ziet natuurlijk dingen in het veld en die vertelt hij dan. Dat hoeft niet altijd tactisch onderbouwd te zijn, het is hoe hij het voelt.'

Jonk: 'Johan vindt, naast een goede basistechniek, afstanden belangrijk. Hij houdt erg van linies en afstanden mogen nooit groter zijn dan maximaal 10 meter. Zijn de afstanden groter, dan ga je voor de bijl. Vertaal je dat naar de jeugd, dan is er een schat aan lesmateriaal. Het moet een inzichtelijk verhaal worden en daarin moet je de jongens trainen. Ze moeten het gaan voelen.'

Bergkamp: 'Van Johan is ook de opmerking dat de spelverdeler ingooit, zodat hij direct in balbezit is als hij de bal krijgt teruggekaatst. Dan denkt hij vooral vanuit zijn eigen perspectief van vroeger, als speler. Zo van: als ik ingooi, kan ik niet gedekt worden.

'Hij kan ook zeggen tegen een rechtsbuiten: 'Laat die linksback tegenover je maar lekker drie keer opkomen, dan sta jij alleen, om je acties te maken.' Nou, probeer dat maar eens in de opleiding te zeggen: 'Laat je linksback maar lopen.'

Jonk: 'Hij probeert er ook mee te zeggen: als ik dit doe, wat zou dat betekenen voor die gozer? Vaak denken spelers niet zo, zeker talenten niet. Die zijn reactief, in plaats van zelf dingen te ondernemen. Terwijl Johan denkt: laat de ander maar reageren op wat ik doe.'

Cruciale pionnen Cruijff

Wim Jonk en Dennis Bergkamp waren voor Johan Cruijff cruciale pionnen in de hervormingen die hij bij Ajax heeft doorgevoerd. Voormalig middenvelder Jonk (46) was al sinds 2007 bij de club terug als individueel trainer. Jonk kwam in contact met looptrainer en wetenschapper Ruben Jongkind, met wie hij meeschreef aan het jeugdplan. Dat biedt meer ruimte aan individuele begeleiding en richt trainingen anders in. Jonk is nu onder meer hoofd opleidingen.

Bergkamp (43), een van de beste aanvallers die Ajax voortbracht, traint de spitsen en is tevens de assistent van Frank de Boer bij het eerste elftal. Gedrieën vormen ze het zogenoemde technische hart bij Ajax, dat verantwoordelijk is voor het technische beleid op korte en lange termijn.

Voor het zover was, werd een verbeten interne strijd gevoerd. De vorige Raad van Commissarissen (rvc) strikte, zonder medeweten van commissaris Cruijff, Louis van Gaal als algemeen directeur en Danny Blind als technisch directeur. Jonk en Bergkamp weigerden de door Cruijff ingezette koers te verlaten toen Blind en interim-directeur Martin Sturkenboom eind november 2011 aan de slag gingen in de Arena. De rechter stelde Cruijff en consorten in het gelijk. Dat leidde tot het terugtreden van de vorige rvc.

De nieuwe rvc wordt voorgezeten door Hans Wijers en bestaat verder uit onder anderen Leo van Wijk en Theo van Duivenbode. Marc Overmars is technisch directeur, Michael Kinsbergen algemeen directeur. Het is de bedoeling dat Edwin van der Sar, nu directeur marketing, Kinsbergen op termijn opvolgt. De huidige invulling van de directie en rvc wordt algemeen gezien als de voltooiing van Cruijffs revolutie binnen Ajax.

Soms dacht ik: waarom ondervinden we zoveel weerstand?

Ik zou willen dat ik vroeger zelf zo getraind was
De Volkskrant

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 2:51 pm

Bergkamp: 'Talenten moeten fouten durven maken. Dan schiet je de bal maar met een volley het stadion uit. Als je maar risico neemt, de grenzen opzoekt. Beter en beter worden. Op de training, maar ook tijdens de wedstrijd. Je moet proberen anders te zijn dan anderen. Uniek.

That's the spirit! :biggthumpup.gif: :headbang.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Jöhnk » zo jan 06, 2013 2:55 pm

Welkom op het forum, Yopi! :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 2:57 pm

Dank je wel! :biggthumpup.gif:

Wat vinden jullie van het interview met Bergkamp en Jonk?

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Jöhnk » zo jan 06, 2013 3:26 pm

Ik vind het in de eerste plaats een realistisch verhaal. De heren weten wat de plek van Ajax (met name financieel) is, en accepteren dat onder het motto: ieder nadeel heeft zijn voordeel. Want Ajax is niet in staat om toppers voor het eerste elftal te kopen, maar zo kun je dus wel een situatie creëren waarin je club extreem interessant is voor grote jonge talenten. De nieuwe weg is niet eens zozeer idealistisch, maar vooral realistisch. Ook Frank de Boer past in dit plaatje. Die zal bijvoorbeeld nooit betonvoetbal met een Berlijnse muur spelen, hoe slecht de resultaten ook zijn. Simpwelweg omdat hij oprecht gelooft dat je met een aanvallende 4-3-3 met veel voetballend vermogen op het middenveld de meeste kans op succes hebt.

Dat is punt 1. Cruijff en consorten zijn geen ambitieloze idealisten, maar ze geloven in de eerste plaats dat je op de ingeslagen weg de meeste kans op succes hebt. Vind ik zelf een zeer belangrijk punt, want het garandeert ons dat ze ook onder grote druk in lijn met het plan zullen blijven handelen.

Verder vind ik dat met name Bergkamp vaak zinnige dingen zegt. Zo heeft hij al vaak aangegeven hoe eminent de eerste aanname in het moderne voetbal is. Je krijgt steeds minder tijd en ruimte, dus de aanname moet perfect zijn. Sommigen zullen zeggen: een open deur. Maar hebben we Olde Riekerink dit ooit horen zeggen? Ook in dit interview stipt hij weer een belangrijk punt aan: het verschil tussen talent en talentontwikkeling. Zelfs als een club wel eens een groot talent voortbrengt, hoeft dat niet per se te zeggen dat je een goede opleiding hebt. Wat dat betreft vind ik Jonk te mild. Gegeven dat Ajax de beste talenten kan krijgen, vind ik het ronduit een wanprestatie dat er al 15 jaar geen fatsoenlijke aanvaller is doorgebroken. Talenten breken niet door op bestelling, maar zo lang geen behoorlijke speler voor de voorhoede opleiden? Dat wil wel wat zeggen, hoor.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58798
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » zo jan 06, 2013 3:35 pm

Persoonlijk heb ik altijd moeite met dit soort interviews, vertellen precies wat men wel horen, maar bijna nooit kritische vragen.Veelal weer het opdreunen van dooddoeners.

Overigens zie je nog maar bar weinig op het veld terug van wat er in dat interview gezegd wordt ...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 3:53 pm

999 schreef:Persoonlijk heb ik altijd moeite met dit soort interviews, vertellen precies wat men wel horen, maar bijna nooit kritische vragen.Veelal weer het opdreunen van dooddoeners.

Overigens zie je nog maar bar weinig op het veld terug van wat er in dat interview gezegd wordt ...

Zullen we het even de tijd geven? :excited.gif:

Deze journalisten zijn niet in een anti-Telegraafkramp geschoten zoals veel linkse journalisten, dat is opmerkelijk genoeg. Ze hebben zich niet in het strijdgewoel van een jaar geleden gestort, maar hebben zich wel bereid getoond de mensen van Cruijff een kans te geven. Het is interessant genoeg wat Bergkamp en Jonk te vertellen hebben. De mening van de journalisten interesseert me een stuk minder, zeker ook omdat ze van de finesses van het opleiden vast geen verstand hebben.

@Jöhnk: realistisch, maar ook idealistisch. In ieder geval niet fatalistisch. De leiding van Ajax heeft zich jarenlang bediend van excuses in de trant van: wij hebben minder geld dus... Ik ben blij dat Bergkamp en Jonk niet zo redeneren. Zij zijn gewezen sportmensen, gewend om te presteren. Dat is een verademing, want dat onderdanige past niet bij Ajax. Wij willen het hoogste en dan zien we wel waar het schip strandt.

Er moet eenheid zijn binnen de club, die is er nu. Alleen op die manier kun je een toptalent méér bieden dan een basisplaats in een jeugdelftal. Het heeft geen zin om perfect op te leiden en dan een trainer aan te stellen als laten we zeggen Martin Jol. Veel hangt van de trainer af, en bij Ajax moeten ze zeggen: een trainer die niet op onze manier wil werken komt er niet in, al heet hij Mourinho. Daarvoor moet je het roer recht houden, óók als het tegen zit.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58798
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » zo jan 06, 2013 4:02 pm

Je vraagt een mening, tja en als je die krijgt dan bevalt het je niet ?.

De tijd geven, volgens mij zijn ze al een hele tijd bezig hoor ...

Ik vraag niet of de/die journalist Bergkamp of het JC-kamp met de grond af wil branden, maar gewoon wat kritische vragen te stellen ...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 4:07 pm

999 schreef:Je vraagt een mening, tja en als je die krijgt dan bevalt het je niet ?.

De tijd geven, volgens mij zijn ze al een hele tijd bezig hoor ...

Daar is een discussie toch voor? Of gaat het hier anders? :confused.gif:

Een hele tijd? Vorig jaar in deze tijd spookte Schurkenboom nog rond op de Toekomst. :1evil.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58798
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » zo jan 06, 2013 4:11 pm

Yopi schreef:
999 schreef:Je vraagt een mening, tja en als je die krijgt dan bevalt het je niet ?.

De tijd geven, volgens mij zijn ze al een hele tijd bezig hoor ...

Daar is een discussie toch voor? Of gaat het hier anders? :confused.gif:

Een hele tijd? Vorig jaar in deze tijd spookte Schurkenboom nog rond op de Toekomst. :1evil.gif:
Tjesus, gaan we die discussie weer voeren.Die heeft onderhand een baard van tien meter.

Het zal wel ...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 4:19 pm

Daar weet ik niets van. :confused.gif:

Het kost een paar jaar voor de nieuwe koers resultaten oplevert. Helaas.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » zo jan 06, 2013 6:02 pm

Hou nou toch op met die nieuwe koers. Accenten zijn verschoven op basis van een rapportje van de atletiektrainer, en er zijn vriendjes binnengeloodst op de plaatsen van mensen met een eigen mening. That's it. Maar laten we het zeker nog een jaar of 8 geven voordat er Europees verbetering plaats vindt. Ik begrijp nu iig dat Cruijff de absolute Europese top opeens niet meer haalbaar vindt. Wat toevallig en makkelijk nu zijn ja-knikkers verantwoordelijk zijn.
I think I lost my fucking headache

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » zo jan 06, 2013 6:45 pm

Jöhnk schreef:Ik vind het in de eerste plaats een realistisch verhaal. De heren weten wat de plek van Ajax (met name financieel) is, en accepteren dat onder het motto: ieder nadeel heeft zijn voordeel.
Vandaar dat ze het voor die lullige 3.5 ton per jaar doen.
Want Ajax is niet in staat om toppers voor het eerste elftal te kopen, maar zo kun je dus wel een situatie creëren waarin je club extreem interessant is voor grote jonge talenten. De nieuwe weg is niet eens zozeer idealistisch, maar vooral realistisch. Ook Frank de Boer past in dit plaatje. Die zal bijvoorbeeld nooit betonvoetbal met een Berlijnse muur spelen, hoe slecht de resultaten ook zijn. Simpwelweg omdat hij oprecht gelooft dat je met een aanvallende 4-3-3 met veel voetballend vermogen op het middenveld de meeste kans op succes hebt.
Ik ben benieuwd wanneer we die aanvallende 4-3-3 dan te zien krijgen, want balbezit in de superrondo is vooral verdedigend interessant, terwijl het voetballend vermogen ook behoorlijk te wensen overlaat.
Dat is punt 1. Cruijff en consorten zijn geen ambitieloze idealisten, maar ze geloven in de eerste plaats dat je op de ingeslagen weg de meeste kans op succes hebt. Vind ik zelf een zeer belangrijk punt, want het garandeert ons dat ze ook onder grote druk in lijn met het plan zullen blijven handelen.
Dus als de druk groot wordt komen Ling en Rob Witschge alsnog?
Verder vind ik dat met name Bergkamp vaak zinnige dingen zegt. Zo heeft hij al vaak aangegeven hoe eminent de eerste aanname in het moderne voetbal is. Je krijgt steeds minder tijd en ruimte, dus de aanname moet perfect zijn. Sommigen zullen zeggen: een open deur. Maar hebben we Olde Riekerink dit ooit horen zeggen?
Weet ik niet, ik heb hem niet 24 uur per dag gevolgd, maar het kan best zijn dat hij het intrappen van die open deur heeft overgeslagen. En als het zo eminent is, lijkt het me ook wel iets om bij het aankoopbeleid op te letten, of ze überhaupt wel de oog-voetcoördinatie hebben voor die goede eerste aanname. Ik zou zeggen, dan laat je Narsingh lekker links liggen, want die moet altijd reageren op hoe zijn balcontact uitpakt, ipv de bal gewoon goed te leggen voor wat hij ermee wil doen.

Ook in dit interview stipt hij weer een belangrijk punt aan: het verschil tussen talent en talentontwikkeling. Zelfs als een club wel eens een groot talent voortbrengt, hoeft dat niet per se te zeggen dat je een goede opleiding hebt. Wat dat betreft vind ik Jonk te mild. Gegeven dat Ajax de beste talenten kan krijgen, vind ik het ronduit een wanprestatie dat er al 15 jaar geen fatsoenlijke aanvaller is doorgebroken. Talenten breken niet door op bestelling, maar zo lang geen behoorlijke speler voor de voorhoede opleiden? Dat wil wel wat zeggen, hoor.
Nee, dat zegt vrij weinig, aangezien talent niet op bestelling komt. Noem mij het grote talent dat wel gevonden is, maar verkeerd is opgeleid, en je hebt iets wat wel wat wil zeggen, dit zegt op zich niks.
Wollt ihr den totalen Mensch?

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » zo jan 06, 2013 7:03 pm

Nederland is als opleidingsland ingehaald en op achterstand gezet door Spanje en Duitsland. Die landen leiden exceptionele spelers op, die uit ons land al langere tijd niet meer voortkomen. Was in het verleden wel anders.

Een individu zoveel mogelijk handvaten aanreiken dient centraal te staan binnen een opleiding. Daarvan hebben Bergkamp en Jonk destijds de vruchten geplukt en dat zetten ze nu zelf om. Prima.

Ajax heeft - goddank - eindelijk een streep weten te zetten onder opleiden à la JOR en LvG. Met dictaten en spelers al op jonge leeftijd met de do's en dont's van een systeem confronteren heeft Ajax jarenlang eenheidsworsten gecreerd.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » zo jan 06, 2013 7:06 pm

Vergis ik me nou, of komt jonk niet uit de jeugdopleiding van Ajax. En was het niet Bergkamp die zei dat er in zijn tijd geen enkel idee zat achter de opleiding en dat men maar wat deed?
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » zo jan 06, 2013 7:11 pm

LucaS schreef:Vergis ik me nou, of komt jonk niet uit de jeugdopleiding van Ajax.
Boeien of ie nou bij Ajax of Volendam in de jeugd speelde. Gerrie Mühren bracht hem de fijne kneepjes bij. Die is erg belangrijk voor zijn ontwikkeling geweest.
En was het niet Bergkamp die zei dat er in zijn tijd geen enkel idee zat achter de opleiding en dat men maar wat deed?
Weet ik niet. Bergkamp heeft in de jeugd op allerlei posities gespeeld. Cruijff haalde hem uit de A2 naar Ajax-1 als ik het me goed herinner...

Maar dit is een zinloze discussie. Jij vond de JOR-opleiding goed en denkt niet dat het met deze mensen beter kan. Ik heb een andere mening wat dat betreft.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door joey » zo jan 06, 2013 7:34 pm

LucaS schreef:Hou nou toch op met die nieuwe koers. Accenten zijn verschoven op basis van een rapportje van de atletiektrainer, en er zijn vriendjes binnengeloodst op de plaatsen van mensen met een eigen mening. That's it. Maar laten we het zeker nog een jaar of 8 geven voordat er Europees verbetering plaats vindt. Ik begrijp nu iig dat Cruijff de absolute Europese top opeens niet meer haalbaar vindt. Wat toevallig en makkelijk nu zijn ja-knikkers verantwoordelijk zijn.
:confused.gif:

O wacht, ik begrijp het al. Als de jeugdopleiding straks grote talenten voortbrengt, is het de verdienste van JOR en de zijnen. Als het niet gebeurt, is het de schuld van Cruijff, Bergkamp en Jonk. :hypocrite.gif:

Misschien moet je dat artikel nog eens lezen. Bergkamp en Jonk leggen helder uit wat de nieuwe koers inhoudt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door zeux » zo jan 06, 2013 7:42 pm

Welcome Back!!!!! :blub.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33417
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door zeux » zo jan 06, 2013 7:44 pm

wimpey schreef: Ajax heeft - goddank - eindelijk een streep weten te zetten onder opleiden à la JOR en LvG. Met dictaten en spelers al op jonge leeftijd met de do's en dont's van een systeem confronteren heeft Ajax jarenlang eenheidsworsten gecreerd.
Goh! Laat ik nou het idee hebben dat LvG met het opleiden en vormen van jonge spelers CL-kampioen is geworden!

:neutral.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 51782
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » zo jan 06, 2013 7:56 pm

Zeux schreef: Goh! Laat ik nou het idee hebben dat LvG met het opleiden en vormen van jonge spelers CL-kampioen is geworden!
Met welke spelers van dat elftal heeft LvG in de Ajax-jeugd gewerkt dan? :confused.gif:

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo jan 06, 2013 7:58 pm

Dat heb je dan verkeerd begrepen. Zeux. Tot 1992 werd er op Voorland gewerkt op de manier van Cruijff. Niet voor niets zei Co Adriaanse, de geestverwant van Cruijff, kort na zijn aantreden als Directeur (ja, ja) Opleiding in 1922: 'Bij mijn aantreden hier was er niets.' Dat zou hij niet gezegd hebben als Lowie de geestelijk vader van de opleiding was geweest.

Cruijff en de zijnen hebben zoveel energie gestoken in Van Basten, in Bergkamp, in De Boertjes. Toen Van Gaal kwam waren die jongens al heel ver.

LucaS
Berichten: 53548
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » zo jan 06, 2013 8:01 pm

Hey Joey! Gelukkig nieuwjaar!

En wat je opmerking betreft; Cruijff wint altijd, dat is toch algemeen bekend? En als hij ongelijk heeft, heeft hij toch gelijk! Maar laten we vieren dat je hier weer bent, dus ik trek me verder uit deze discussie terug.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie