WK onder 17 in Nigeria

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door FlaFlu » di nov 17, 2009 5:03 pm

Gedurende het toernooi werd het al duidelijk dat Zwitserland een grote kanshebber zou zijn, Joey. Mooie ploeg.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Marillion » di nov 17, 2009 7:10 pm

Tijdje terug hadden ze toch ook een hele sterke jeugdlichting? Er staat me tenminste iets bij van een EK of WK waarin ze ver kwamen of zelfs hebben gewonnen.

De vraag is alleen of er ook echt interessante spelers tussen zitten. Je kan met een goed elftal best een toernooi winnen en dat is natuurlijk een mooie prestatie. Maar waar het uiteindelijk toch om gaat is of er spelers bij zitten die op latere leeftijd echt het verschil kunnen maken.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » wo nov 18, 2009 9:23 am

Elftal van Senderos was toch zo een toplichting? Heb het gezien....
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door joey » wo nov 18, 2009 11:55 am

Enganche schreef:Gedurende het toernooi werd het al duidelijk dat Zwitserland een grote kanshebber zou zijn, Joey. Mooie ploeg.
Vooraf tipte niemand Zwitserland bij mijn weten.

Zegt inderdaad vrij weinig. Ik lees dat Wenger al weer flink aan het scouten is geweest bij deze ploeg, maar die kan zich dan ook wat permitteren.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » wo nov 18, 2009 12:11 pm

Jup. Zo is scouten niet moeilijk. Arsenal's scouting is sowieso niet echt boeiend ofzo... die scouten alleen maar WK's en EK's af...
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door joey » wo nov 18, 2009 12:21 pm

Nou nee, hj was er al eerder bij. Al is ook dat niet zo moeilijk.

Zwitsers talent bij Arsenal: Wengers vooruitziende blik


Het gaat goed met het Zwitserse nationale voetbal. Het eerste team heeft zich zonder al te veel drama gekwalificeerd voor het WK en de jonkies wonnen afgelopen zondag het WK onder-17. Arsène Wenger heeft dit allemaal goed aan zien komen: er spelen sinds deze zomer vier Zwitserse talenten bij Arsenal. Ik ga de ontwikkeling met jullie doornemen.

Zwitserland heeft al jaren een matige voetbalcompetitie. Het ontbreekt ze gewoon aan grote clubs en groot geld, en visionaire managers. Sommige landen zouden dan talent proberen te importeren, zoals in Nederland veel gebeurt. Zwitserland besloot echter dat de beste manier om de competitie beter te maken het opleiden van talent was. Van het team dat zondag het WK won speelden er weinig in het buitenland, en dat is op lagere leeftijdniveaus ook zo. Dat is echter aan het veranderen. Steeds meer clubs merken dat Zwitserland heel veel getalenteerde jonge spelers heeft. En Wenger was het eerst.

Het team dat het WK won, was zeer gebalanceerd. Het team had drie echte ‘toptalenten’: Nassim Ben Khalifa, de snelle aanvaller van Grasshoppers met een fluwelen techniek en een dodelijke efficiëntie, Haris Seferovic, ook van Grashoppers, was de afmaker, en topscoorder van het team, en Sead Hajrovic, de centrale verdediger, die ondanks zijn jonge jaren (hij is net zestien) bijna alle wedstrijden speelde. Hajrovic was deze zomer Wengers eerste Zwitserse aankoop.

Hajrovic is een zeer gecultiveerde centrale verdediger. Ook hij is afkomstig van Grashopper in Zurich. Arsenal betaalde ongeveer 300.000 euro voor hem. Van afkomst is hij een Bosniër en hij is daar nog steeds speelgerechtigd. Hij kwam afgelopen zomer over naar Engeland en is daar meteen een succes. Met zijn 1.83m is hij niet de langste, maar zijn intrinsieke fysieke kracht valt meteen op: het is een beer van een vent en hij springt hoger dan Vermaelen. Maar dat moet je niet laten afleiden. Hij heeft een heel goede techniek, en speelt voor Zwitserland regelmatig centraal in het middenveld, omdat hij zo goed kan passen, en zo koel blijft. Niet dat hij schuwt voor een tackle: het is een harde verdediger. Bij Arsenal is hij de partner van Ignasi Miquel bij de onder-18s: een goede combinatie, de een valt de bal aan (Miquel) en de ander gebruikt zijn spelinzicht om af te wachten (Hajrovic). Hij kan echter ook als back spelen, zowel links als rechts. Multifunctioneel zijn is op jonge leeftijd handig, zo ontwikkel je beter. Gezien zijn enorme talent en de rol die hij bij Arsenal en bij Zwitserland heeft, is het eigenlijk een wonder dat hij per ongeluk gescout is, toen men bij Arsenal keek naar een ander talent: Martin Angha.

Angha wordt binnen Zwitserse grenzen beschouwd als het grootste nationale talent. Pas vijftien, hij speelt op dit moment voor FC Zurich, en is de aanvoerder van de onder-16s die vorig jaar de prestigieuze Nike Cup won van grotere teams als Grasshopper en Basel. Toen was hij binnen Arsenal al lang bekend. Angha is een gigantische vent. Ondanks dat hij nog steeds groeit zit hij nu al tegen de 1.90m en hij is pijlsnel: tijdens zijn eerste weken training bij Arsenal won hij regelmatig sprints van Gaël Clichy. Een technische en gigantische centrale verdediger, Angha heeft een prachtige diepe pass en neemt voor zijn club altijd de penalties en vrije trappen. Bij corners is hij zelf het gevaar: tegen Arsenal heeft hij al gescoord. Dat was voor Arsenal genoeg bewijs: aankomend januari komt hij definitief over, omdat hij dan 16 wordt. De nationale aanvoerder onder-16 heeft een lang gesprek gehad met Wenger en dat was voor hem meer dan genoeg. Om het grootste talent van een goed land te hebben is een mooie coup, vooral omdat Angha door Bayern, Chelsea, Manchester United en Barcelona gewild was.

Nog twee talenten zijn deel van de Arsenal academie. Elton Monteiro is een keiharde, snelle en getalenteerde vijftienjarige linksachter die overal in het middenveld en de verdediging kan spelen. Binnen Zwitserse grenzen een beetje onbekend, vooral omdat hij niet zo opvalt als anderen. Het is wel een international, maar niet een ster. Gilles Grimandi en Boro Primorac, Wengers vertrouwde talentspotters, zagen in hem echter een goed prospect. Zijn stijl is heel typerend voor een speler die op jonge leeftijd groot en sterk was: krachtig, met veel loopacties en een ‘all-action’ stijl met veel tackles en voorzetten. Door zijn goede techniek en multifunctionele achtergrond zal zijn fysieke voordeel voor hem nooit een nadeel worden zoals dat voor veel jongelingen wel is. Een goede vriend en nationaal teamgenoot van Angha, ook Monteiro komt deze winter over om definitief bij Arsenal te gaan spelen. Linksachter heeft hij veel concurrentie, ook van een andere Zwitser.

Stefan Marinkovic is een vijftienjarige speler die de gehelde linkerflank kan beslaan. Een snelle, opvallend magere speler met een lang lijf, Marinkovic is van Servische afkomst en goede vrienden met Hajrovic. Hij speelde deze zomer wedstrijden tegen Chelsea en Ipswich en maakte een goede indruk. Er is nog niet veel bekend over deze jongen, die aankomende weken nog meer bij Arsenal traint voordat hij officieel speler gaat worden van Arsenal. Bij zijn club, FC Lucerne, is hij een steekhouder en ook hij is international. Met deze twee spelers zie je trouwens een trend komen: Arsenal stapt af van de kleinere, agiele backs, en stapt over op langere, sterkere backs die ook goed passen. Andere zulk spelers van Arsenal zijn Cedric Evina en Pedro Botelho.

Wat is het met de Zwitsers dat het zulke goede spelers maakt? Ze hebben veel buitenlanders, en het is een welvarend en veilig land. De nadruk ligt er op techniek, maar veel spelers zijn fysiek erg sterk. Dat helpt allemaal. Maar soms heb je gewoon een goede generatie, en daar moet je op anticiperen. Dat kan door de scouten, en door te weten wat je doet. Binnen Arsenal vormen de Zwitsers na de Britten de grootste fractie, na deze vier aankopen. Dat zegt wel wat. Zwitserland kent nu goede tijden, en Wenger en zijn scouts zagen dat als eerst aankomen.
VZ

Het lijkt heel knap, maar in feite is het simpel. Je haalt gewoon (gewoon omdat je de naam hebt en de financiële mogelijkheden) hordes spelers binnen die al bijna gevormd zijn en veel talent lijken te hebben. Dan zit er gegarandeerd wel wat tussen. Ajax zou zich dit niet op deze schaal kunnen permitteren (het is behoorlijk duur), maar voor Engelse clubs ligt dat anders. Het zal best rendabel zijn, maar vraag niet wat het betekent voor de opleiding van Engelse talenten. Maar daar zal Wenger als Fransman geen boodschap aan hebben.

Ik ben in elk geval geen voorstander van deze oplossing. Af en toe een Eriksen vind ik OK, maar onze opleiding moet wel Amsterdams blijven. Bovendien heeft Ajax ook een verantwoordelijkheid, vind ik, tegenover het Nederlandse voetbal.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » wo nov 18, 2009 12:28 pm

Precies. Dit stelt niks voor.. Kan iedere club.
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door FlaFlu » do nov 19, 2009 1:09 am

Marillion schreef:Tijdje terug hadden ze toch ook een hele sterke jeugdlichting? Er staat me tenminste iets bij van een EK of WK waarin ze ver kwamen of zelfs hebben gewonnen.
De vraag is alleen of er ook echt interessante spelers tussen zitten. Je kan met een goed elftal best een toernooi winnen en dat is natuurlijk een mooie prestatie. Maar waar het uiteindelijk toch om gaat is of er spelers bij zitten die op latere leeftijd echt het verschil kunnen maken.
Weet ik niet precies. Weet wel dat dit het debuut van Zwitserland op het WK-17 was en dat ze het record aantal overwinningen hebben verbroken.

En er zaten wel een aantal duidelijke uitblinkers tussen. Die jongen van Voetbalzone heeft er alvast eentje gemist.

joey schreef:
Enganche schreef:Gedurende het toernooi werd het al duidelijk dat Zwitserland een grote kanshebber zou zijn, Joey. Mooie ploeg.
Vooraf tipte niemand Zwitserland bij mijn weten.

Zegt inderdaad vrij weinig. Ik lees dat Wenger al weer flink aan het scouten is geweest bij deze ploeg, maar die kan zich dan ook wat permitteren.
Heb ik ook niet gelezen, nee. Maar gedurende de groepsfase werd wel duidelijk dat Zwitserland prima materiaal had voor dit toernooi. Wist overigens niet dat er zoveel immigranten in Zwitserland zaten. Los van de mix van Italiaans, Frans en Duits zit er wel meer achter, gezien het lijstje namen.

Op zo'n toernooi scouten wordt voor Nederlandse clubs volgens mij steeds nuttelozer. Dit soort jeugdtoernooien worden tegenwoordig zelfs op normale kabel uitgezonden. Je moet deze spelers al kennen voordat ze hier uitblinken.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » do nov 19, 2009 9:35 am

En dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn Enganche?
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door FlaFlu » do nov 19, 2009 10:22 am

Als je mensen in dienst hebt die er kijk op hebben niet, nee.
Het team dat het WK won, was zeer gebalanceerd. Het team had drie echte ‘toptalenten’: Nassim Ben Khalifa, de snelle aanvaller van Grasshoppers met een fluwelen techniek en een dodelijke efficiëntie, Haris Seferovic, ook van Grashoppers, was de afmaker, en topscoorder van het team, en Sead Hajrovic, de centrale verdediger, die ondanks zijn jonge jaren (hij is net zestien) bijna alle wedstrijden speelde. Hajrovic was deze zomer Wengers eerste Zwitserse aankoop.
Dramatisch stuk trouwens. Hajrovic was helemaal geen belangrijke speler voor dit elftal. Hij speelde dan wel zes van de zeven wedstrijden, vijf van die zes wedstrijden kwam hij als invaller in het veld.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Rooie » do nov 19, 2009 10:32 am

Ja, maar hij speelt bij Arsenal, dús hij moet wel belangrijk zijn voor het team.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door joey » do nov 19, 2009 11:31 am

Op zich kan een invaller belangrijk zijn voor een team. Neem Kluivert in de CL-finale van 1995, die deed maar een kwartiertje mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » do nov 19, 2009 11:32 am

Maar met belangrijk wordt in het algemeen toch wat anders bedoeld..
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door joey » do nov 19, 2009 11:34 am

Er staat trouwens niet dat die jongen belangrijk was voor het team. Er staat dat hij een van de drie toptalenten is.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Jöhnk » do nov 19, 2009 11:36 am

Ach, toptalenten...op deze leeftijd kan er nog van alles gebeuren. De belangrijkste fase komt er nu aan. Bij Ajax zie je het ook: veel jongens vallen stil in de A1.

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » do nov 19, 2009 11:39 am

joey schreef:Er staat trouwens niet dat die jongen belangrijk was voor het team. Er staat dat hij een van de drie toptalenten is.
Ik dacht dat door Enganche's post.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door joey » do nov 19, 2009 11:42 am

Jöhnk schreef:Ach, toptalenten...op deze leeftijd kan er nog van alles gebeuren. De belangrijkste fase komt er nu aan. Bij Ajax zie je het ook: veel jongens vallen stil in de A1.
Klopt. Het zou heel apart zijn als Zwitserland in één lichting opeens drie toptalenten had.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47291
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Lionel » do nov 19, 2009 11:45 am

Precies, Senderos en Vonlanthen waren ook mega-talenten...
IK GELOOF!!!!!!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door FlaFlu » do nov 19, 2009 12:56 pm

Er kan inderdaad nog heel veel gebeuren. En toch moet je die jongens volgen en ze beoordelen ten opzichte van hun leeftijdsgenoten. Je moet in ieder geval weten welke jongens de moeite waard zijn om te blijven volgen.
joey schreef:Er staat trouwens niet dat die jongen belangrijk was voor het team. Er staat dat hij een van de drie toptalenten is.
Nou, in dat stuk wordt toch op z'n minst de suggestie gewekt dat Hajrovic één van de belangrijke spelers was. Ze beginnen over een zeer gebalanceerd team op het WK en vervolgens spreken ze over de drie toptalenten, alsof die daar de oorzaak van waren. Verder erg suggestief om aan te geven dat Hajrovic bijna alle wedstrijden speelde en niet aan te geven dat hij die vrijwel allemaal als invaller speelde. De schrijver van dit stukje heeft gewoon een jongen van Arsenal aangehaald als één van de toptalenten van het team.
Het team dat het WK won, was zeer gebalanceerd. Het team had drie echte ‘toptalenten’: Nassim Ben Khalifa, de snelle aanvaller van Grasshoppers met een fluwelen techniek en een dodelijke efficiëntie, Haris Seferovic, ook van Grashoppers, was de afmaker, en topscoorder van het team, en Sead Hajrovic, de centrale verdediger, die ondanks zijn jonge jaren (hij is net zestien) bijna alle wedstrijden speelde. Hajrovic was deze zomer Wengers eerste Zwitserse aankoop.

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13762
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: WK onder 17 in Nigeria

Bericht door Jinne » za nov 21, 2009 10:05 am

Gezien de achternamen van de spelers is het wel de vraag of ze straks ook nog voor het grote Zwitserland gaan spelen.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Plaats reactie