De plannen van Jan

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo dec 10, 2008 11:07 am

We hebben het niet over jeugdinternationals, maar over spelers van het 'grote' oranje. EN het is onzin dat de beste spelers nu ook automatisch naar Ajax komen, tegenwoordig kunnen die spelers bij veel meer clubs terecht, en doen ze dat dus ook.

---------------------Stekelenburg-------------------
--Wiel-------Heitinga---Vermaelen----Emanuelson
--Lindgren------------------------------Vertonghen--
---------------Vaart-----------Sneijder---------------
-----------------Mul-----------Babel------------------

Dit komt uit onze jeugdopleiding (en deels van onze Belgische deelneming). Is een aardig elftal hoor. Ook allemaal internationals, op de Mul na. Het zwakke punt nu is de voorhoede (hoewel naar het schijnt Castillion nog wel wat zou kunnen gaan doen), daarom noodgedwongen 442. Hoewel je ook Lindgren eruit zou kunnen halen en Poepon in de spits zetten
Laatst gewijzigd door LucaS op wo dec 10, 2008 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo dec 10, 2008 11:08 am

Neefkens schreef:
joey schreef:Hofleverancier, kampioen, het zegt allemaal niets
Het feit dat zo'n lullig clubje als REAL nu interesse heeft in JOR, zegt óók helemaal niets. Die féiten vallen in het niet bij de mening van joey, dé jeugdkenner bij uitstek. :hypocrite.gif:
Weggebracht door Lemic! :1evil.gif: :hypocrite.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 11:12 am

Neefkens schreef:
joey schreef:Hofleverancier, kampioen, het zegt allemaal niets
Het feit dat zo'n lullig clubje als REAL nu interesse heeft in JOR, zegt óók helemaal niets. Die féiten vallen in het niet bij de mening van joey, dé jeugdkenner bij uitstek. :hypocrite.gif:
Je hatelijke toon begint vervelend te worden, Neef. Vooral omdat je daarmee wilt verbloemen dat je totaal niet weet waarover je praat. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo dec 10, 2008 11:37 am

LucaS schreef:We hebben het niet over jeugdinternationals, maar over spelers van het 'grote' oranje. EN het is onzin dat de beste spelers nu ook automatisch naar Ajax komen, tegenwoordig kunnen die spelers bij veel meer clubs terecht, en doen ze dat dus ook.

---------------------Stekelenburg-------------------
--Wiel-------Heitinga---Vermaelen----Emanuelson
--Lindgren------------------------------Vertonghen--
---------------Vaart-----------Sneijder---------------
-----------------Mul-----------Babel------------------

Dit komt uit onze jeugdopleiding (en deels van onze Belgische deelneming). Is een aardig elftal hoor. Ook allemaal internationals, op de Mul na. Het zwakke punt nu is de voorhoede (hoewel naar het schijnt Castillion nog wel wat zou kunnen gaan doen), daarom noodgedwongen 442. Hoewel je ook Lindgren eruit zou kunnen halen en Poepon in de spits zetten
Lindgren moet er sowieso uit. Die is als senior naar Ajax gekomen.

Met dit elftal ga je voorbij aan de kritiek. De kritiek is: spelers moeten nog te veel leren op het moment dat ze in het eerste komen. De kritiek is niet dat deze spelers geen talent hebben.
Ook lijken veel spelers niet bekend met het iedere week presteren. Gaat het ze in de jeugd misschien te gemakkelijk af?

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo dec 10, 2008 11:40 am

Zetten we er Maduro neer. Dit elftal heeft ook best een aardige bank.

Natuurlijk is er allerlei kritiek mogelijk. Maar als zo'n elftal uit de eigen jeugdopleiding komt, kun je onmogelijk beweren dat het alleen kommer en kwel is. Je moet het ook in verhouding zien tot andere clubs. Noem me één club die ook zo'n elftal kan opstellen puur uit de eigen jeugdopleiding.

Daarnaast is Ajax ook hofleverancier voor de eredivisie. Viel zondag bij SS weer op, er is haast geen club waar niet een of meerdere spelers in het eerste staan die uit de jeugdopleiding van Ajax komen.
Laatst gewijzigd door LucaS op wo dec 10, 2008 11:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Neefkens
Erelid
Berichten: 579
Lid geworden op: di sep 24, 2013 12:42 pm

Bericht door Neefkens » wo dec 10, 2008 11:41 am

joey schreef:
Neefkens schreef:
joey schreef:Hofleverancier, kampioen, het zegt allemaal niets
Het feit dat zo'n lullig clubje als REAL nu interesse heeft in JOR, zegt óók helemaal niets. Die féiten vallen in het niet bij de mening van joey, dé jeugdkenner bij uitstek. :hypocrite.gif:
Je hatelijke toon begint vervelend te worden, Neef. Vooral omdat je daarmee wilt verbloemen dat je totaal niet weet waarover je praat. :excited.gif:
Wie is hier nou hatelijk? :ajaxsmiley.gif:
Ik stel simpel feiten tegenover jouw mening.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 11:47 am

Urby, Babel en Van der Wiel zijn juist voorbeelden van spelers die in de opleiding meer hadden moeten leren. Ze maken beginnersfouten. Die jongens zijn zwaar getalenteerd, maar hadden verder moeten zijn. We hebben geen tijd om spelers nog op te leiden in Ajax 1, want voor we het weten zijn ze weg.

Inzicht ontwikkel je door steeds weer problemen op te lossen. Door fouten te maken en daarvan te leren. Alles voorkauwen is dodelijk voor de creativiteit.

@Neef: ben je wel eens op De Toekomst geweest?
Volgens mij weet je helemaal niets van de jeugdopleiding. Dan kom je maar met de dooddoener dat JOR (volgens kranten???) naar Real Madrid kan. Wat zegt dat nou? Misschien denken ze bij Madrid wel dat Ajax KJH heeft opgeleid.

Luuk, dat Ajax zoveel spelers aan andere BVO's levert, geeft juist aan dat er teveel aan het team wordt gedacht en te weinig aan het individu. Waarom zouden wij Sparta van spelers moeten voorzien? De opleiding van Ajax moet zorgen dat wij zelf bijzondere voetballers krijgen.
In de tachtiger jaren werden de jeugdteams van PSV regelmatig kampioen en overal liepen PSV-talenten rond. Maar wíj hadden de toptalenten.
Laatst gewijzigd door joey op wo dec 10, 2008 11:51 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo dec 10, 2008 11:49 am

LucaS schreef: Je moet het ook in verhouding zien tot andere clubs.
Waarom moet dat? Ik zie het in verhouding tot hoe ik wil dat het is.

Ik vind dat onze jeugdspelers over het algemeen matig presteren in het eerste, in verhouding tot wat ze eigenlijk kunnen.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo dec 10, 2008 11:51 am

Die achterhoede is verder zo lek als een zeef, maar dat even terzijde.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo dec 10, 2008 11:56 am

Overigens ben ik erg blij dat onze grootste talenten dit jaar training krijgen van Frank de Boer, en niet van de ene of de andere gymnastiekleraar. Zoiets scheelt volgens mij een slok op een borrel met het oog op hun ontwikkeling.

PS: waarom is Ajax eigenlijk gestopt met Antwerpen?
Laatst gewijzigd door Jöhnk op wo dec 10, 2008 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 11:57 am

Peter schreef:Die achterhoede is verder zo lek als een zeef, maar dat even terzijde.
Ja, dat komt doordat spelers als Van der Wiel, Urby en Vermaelen het vak niet beheersen. Die jongens teren op hun talent, maar ze staan regelmatig als beginnelingen te schutteren. Hun spelintelligentie is onvoldoende ontwikkeld.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo dec 10, 2008 11:57 am

Je moet inderdaad helemaal niets. Maar ik vind het dan weer hoogst eigenaardig om van een jeugdopleiding die overduidelijk de beste is te beweren dat er niets van deugt. Zoals ik al eerder zei, natuurlijk is genoeg kritiek mogelijk

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » wo dec 10, 2008 11:59 am

Ik gebruik elke keer het voorbeeld van Donald. Die jongen zag ik voor het eerst in de wedstrijd tegen PSV voor de JC-schaal. Zo'n jongen mag nooit de hele jeugdopleiding doorlopen. Dat is echt onmogelijk, want die mist alle basiskwaliteiten waar een jeugdopleiding voor moet staan.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 12:02 pm

Donald is inderdaad een pijnlijk voorbeeld. :blush.gif:
LucaS schreef:Je moet inderdaad helemaal niets. Maar ik vind het dan weer hoogst eigenaardig om van een jeugdopleiding die overduidelijk de beste is te beweren dat er niets van deugt. Zoals ik al eerder zei, natuurlijk is genoeg kritiek mogelijk
De opleiding is in bepaalde opzichten duidelijk achteruit gegaan. Dat is toch zorgelijk?

Frank de Boer kan hopelijk spelers iets bijbrengen. Maar dan nog, die jongen deed zelf het meeste op intuïtie. Op topniveau word je steeds geconfronteerd met nieuwe situaties en moet je razendsnel keuzes maken. Spelers die dat niet kunnen, spelen de bal continu breed om van het probleem af te zijn. (Maduro, Lindgren)

@Jöhnk: teveel weerstand, te duur. En ach, als je Dembele laat lopen, waar doe je het dan nog voor?
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » wo dec 10, 2008 12:12 pm

De opleiding is helemaal niet achteruit gegaan. Alleen, echt grote spelers leid je niet op. Je denkt toch niet dat Cruijff, van Basten, Rijkaard, Bergkamp door de opleiding zo goed zijn geworden? Die jongens waren ook via de graafschap echt in de europese top terecht gekomen.

Dembele wilde zelf niet

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 12:33 pm

LucaS schreef:De opleiding is helemaal niet achteruit gegaan.
Dat vind ik dus wel.
Cruijff liet Ajax 2 met vijf, zes junioren (onder wie Marciano Vink van 16) voor de beker tegen eredivisieclubs spelen en Ajax 2 won nog ook. Die jongens waren tecnisch en tactisch zo ver, dat ze de duels met oudere en sterkere spelers konden ontlopen.

Ik heb de afgelopen jaren een aantal wedstrijden van de A1 en ook van de B1 gezien en steeds viel me op dat die teams het moesten hebben van het gemiddelde en niet van de vaardigheden van individuele spelers. Contractspelers als Toby Alderweireld (tegen Arnautovic) en Nathaniel Will (tegen die Turkse buitenspeler van Twente) zakten volledig door het ijs, omdat ze niet wisten waar ze moesten lopen, en hoe ze moesten opbouwen. In de aanval was voetbal steriel en bang. De spelvreugde was ver te zoeken, het zag er plichtmatig uit. Ik heb Ajax technisch en tactisch overklast zien worden door Heerenveen en Twente, dat was vroeger nooit gebeurd. De opleiding van Ajax kan nog steeds de beste spelers halen, maar of er nog het beste gewerkt wordt, waag ik te betwijfelen.

Kijk, wat Ko laatst schreef over de marketing, namelijk dat je niet eeuwig kunt blijven teren op je reputatie, geldt ook voor de jeugdopleiding. Ajax heeft nog steeds de naam, die is gebaseerd op traditie en uitstraling. Maar andere clubs zitten niet stil, daar gebeurt van alles. Er komt een moment dat de talenten zeggen: 'Ja doei, ik ga echt niet dag in dag uit uren in een busje zitten en dagen van twaalf uur maken als ik om de hoek een even goede opleiding kan krijgen'. Ajax moet oppassen dat het niet door de realiteit wordt ingehaald. Zelfs PSV timmert aan de weg; Bakkal, Aissati, Afellay en Marcellis zijn prima talenten.
Alleen, echt grote spelers leid je niet op. Je denkt toch niet dat Cruijff, van Basten, Rijkaard, Bergkamp door de opleiding zo goed zijn geworden? Die jongens waren ook via de graafschap echt in de europese top terecht gekomen.
Maar je kunt ze wel kapotmaken....
Andy van der Meijde was ooit een supertalent à la Robben. Hij liep overal voorbij. Was weinig van over na een paar jaar Ajax.
Dembele wilde zelf niet
Niet naar Ajax maar wel naar Willem ll?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo dec 10, 2008 2:07 pm

joey schreef:Niet naar Ajax maar wel naar Willem ll?
Speeltijd?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 2:15 pm

Ajax kon Dembélé contracteren

Ajax kon net als Tom de Mul en Thomas Vermaelen, AZ-aanvaller Moussa Dembélé overnemen van het Belgische Germinal Beerschot. Echter had Ajax al een speler op die plek. De dure Ryan Babel hield de komst van Dembélé tegen.
"En ofwel zou Ryan minder spelen, ofwel Moussa, en daarom besloot Ajax uiteindelijk om Moussa bij Germinal Beerschot te laten", aldus Urbaint Hasaert, toenmalig directeuropleidingen bij GBA.

"Maar Moussa lag toen in de balans met Ryan"vertelt Urbaint Hasaert.
ajaxmedia.nl
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » wo dec 10, 2008 2:22 pm

Ajaxmedia.nl? Dat ken ik niet. Is dat betrouwbaar?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » wo dec 10, 2008 11:22 pm

Een van de zoveel sites die berichten overneemt van andere bronnen. Maar ja, Urbain Haesaert komt aan het woord, die quote zullen ze hopelijk niet uit hun duim gezogen hebben.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo dec 14, 2008 2:13 pm

Plaats het maar even hier. Is het lezen waard, volgens mij.
Kreek hamert op eigen initiatief

Amsterdam, 14 dec 2008
Voor jonge voetballers wordt tegenwoordig zo veel geregeld, dat ze niet meer gewend zijn om zelf initiatief te nemen, constateert Michel Kreek. Als trainer van Ajax D1 probeert hij zijn spelers zo te stimuleren dat ze toch zelf met oplossingen komen.

Buiten rijden taxibusjes af en aan, om jonge voetballertjes naar hun training te brengen. Binnen haalt Michel Kreek herinneringen op aan vroeger, toen hij als klein ventje zelf op de tram stapte richting Voorland, sporttas over de schouder. ’s Avonds pikte zijn vader hem weer op bij het toenmalige jeugdcomplex van Ajax. ,,Het was een mooie tijd, waarin het er heel anders aan toeging dan nu. Deze jongens worden allemaal met een busje van school opgehaald. Ze krijgen hier een warme maaltijd, kunnen dan nog even studeren en worden na de training weer met hetzelfde busje naar huis gebracht. Alles is voorgeprogrammeerd. Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat het makkelijk voor ze is."

De veranderde omstandigheden vragen een specifieke benadering van hem als jeugdtrainer, het nieuwe métier waar Kreek zich op stortte sinds hij eind 2005 zijn contract inleverde bij Willem II. ,,In mijn tijd moest je als speler zelf wat creatiever zijn, het kwam meer aan op eigen initiatief. Ik ging destijds met de tram en de bus naar de training, zorgde zelf dat ik op tijd was. Je wist niet beter, maar de huidige generatie is dat niet meer gewend."
Dat is geen verwijt, zo benadrukt Kreek, maar slechts een constatering. ,,Het is zoals het is, dat kun je niet meer terugdraaien. Het vraagt om een andere aanpak. In het voetbal is het belangrijk dat je niet alles voorkauwt, maar ze toch stimuleert om zelf na te denken en met oplossingen te komen. Ik geef mijn spelers niet te veel opdrachten mee, maar probeer ze vooral onbewust dingen op te laten pikken."
Hij spreekt inmiddels als een volleerde, bevlogen coach, terwijl Kreek nog niet zo lang bezig is met zijn nieuwe roeping. Zonder concrete plannen voor de toekomst meldde de net gestopte voetballer zich drie jaar geleden bij Jong Ajax, dat getraind werd door John van den Brom, zijn vriend en generatiegenoot. ,,Als je zo lang in de voetballerij hebt gezeten, is het belangrijk dat je goed aftraint, rustig je conditie afbouwt. John had al eens gezegd dat ik daarvoor bij hem terecht kon."
Na een half jaartje meetrainen kreeg Kreek de mogelijkheid om zich te oriënteren op het trainersvak, iets waar hij zich tot dat moment nog nooit echt in verdiept had. ,,Ik was bij Willem II al wel begonnen met een trainerscursus, maar om er zo in de praktijk mee bezig te zijn, dat was volledig nieuw voor mij. Ik wilde ondervinden hoe ik dat zou beleven. In die tijd heb ik ook een keertje meegelopen met iemand in de makelaardij, maar na een dag wist ik al zeker dat dat niets voor mij was."

Het werken met jeugdspelertjes maakte hem wel enthousiast, merkte de oud-Ajacied aan zichzelf. Inmiddels is hij trainer van Ajax D1, grotendeels hetzelfde team dat hij twee jaar terug als E1 ook al onder zijn hoede had en waarmee Kreek drie keer per week op het trainingsveld staat. ,,Het is een parttime functie", verduidelijkt hij. ,,Ik doe er verder niets bij. Ik hoef niet zo nodig een volle werkweek te hebben. Er zijn toch altijd wel dingetjes die op je pad komen."

In de achterliggende jaren haalde Kreek ook zijn trainerspapieren. TC1 is het hoogste en meest recente diploma dat hij aan zijn cv mocht toevoegen. Het geeft hem de mogelijkheid om assistent te zijn in het betaalde voetbal, maar ambities in die richting koestert hij vooralsnog niet. ,,Op termijn wil ik wel omhoog. Maar hoe snel en hoe ver omhoog, daar ben ik totaal niet mee bezig."
Dat geldt ook voor de opleiding tot coach betaald voetbal. Bovendien: voordat iemand wordt toegelaten tot die cursus, moet hij beschikken over rijke ervaring als trainer of ten minste vijftig interlands achter zijn naam hebben. Dus komt Kreek nog niet in aanmerking. Hij is pas drie jaar bezig als jeugdtrainer en heeft niet het gewenste palmares in Oranje. Sterker nog: de controlerende middenvelder van weleer speelde in al die jaren slechts één keer voor de nationale ploeg. In februari 1995 werd Kreek door bondscoach Guus Hiddink geselecteerd voor een vriendschappelijke wedstrijd tegen Portugal.
Saillant detail was dat de toen net naar Padova getransfereerde voetballer vrij baan kreeg doordat alle internationals die toentertijd bij Ajax onder contract stonden, het oefenduel in Eindhoven aan zich voorbij lieten gaan. Zij richtten zich liever op de drukke agenda bij hun club, waarmee ze een paar maanden later de Champions League zouden winnen. Later dat jaar vormden die dissidenten het raamwerk van Oranje, toen dat via een beslissingswedstrijd tegen Ierland deelname aan het EK van 1996 veiligstelde. Kreek kwam daarna nooit meer in beeld.

Niettemin kijkt hij voldaan terug op zijn loopbaan, die in oktober 1989 begon met een invalbeurt tegen Haarlem en hem in de jaren daarna een rijker mens maakte, in meerdere opzichten. Vooral zijn ervaringen in het buitenland waren belangrijk. In Italië leerde hij als jonge volwassene de taal, hij maakte er vrienden voor het leven en genoot van de mediterrane levensstijl. Nog altijd keert hij geregeld terug naar het land, waar hij behalve voor Padova ook nog een seizoen bij Perugia voetbalde.

Die stap naar het buitenland voelde halverwege de jaren negentig als een bevrijding voor Kreek, vertelt hij nu. Bij Ajax – waarmee hij twee jaar eerder nog de UEFA Cup had gewonnen – was zijn positie gaandeweg steeds uitzichtlozer geworden. Trainer Louis van Gaal koos vol overtuiging voor een nieuwe generatie, van wie Edgar Davids de positie van Kreek innam. ,,Destijds ging de transfermarkt in Italië in november nog tussentijds een maand open. Dat was mijn redding. Ik herinner het me nog goed. We zaten met Ajax in trainingskamp voor de Champions Leaguewedstrijd tegen Salzburg toen ik te horen kreeg dat er overeenstemming was met Padova."
In Noord-Italië beleefde Kreek een memorabel eerste seizoen. Zijn nieuwe werkgever – voor het eerst in 32 jaar weer in de Serie A – werd door velen aangemerkt als een zekere degradant. Dat Padova zich toch handhaafde op het hoogste niveau, dankte de club niet in de laatste plaats aan zijn Nederlandse aanwinst. Kreek maakte tijdens het reguliere seizoen zeven doelpunten in 24 duels, een mooi moyenne voor een middenvelder. Maar zijn ultieme moment van glorie kwam op 15 juni 1995, toen Padova een beslissingswedstrijd speelde tegen het Genoa van John van ’t Schip. Beide teams waren precies gelijk geëindigd in de competitie en moesten onderling uitmaken wie zou degraderen naar de Serie B. Op neutraal terrein in Florence eindigde het duel gelijk, waarna Kreek de doorslaggevende strafschop benutte. ,,Dat voelde nog beter dan een paar weken daarvoor, toen Ajax de Champions League won", glimlacht hij.

Het seizoen daarop degradeerde Padova alsnog en Kreek week uit naar Perugia, een andere nieuwkomer in de Serie A. Aan die periode bewaart hij minder goede herinneringen. ,,Perugia had een voorzitter die compleet gestoord was. Hij strooide met premies als het goed ging en stuurde ons wekenlang in trainingskamp als het slecht ging. In de laatste wedstrijd tegen Piacenza hadden we aan een punt genoeg om er in te blijven, maar we verloren. Zelfs toen moesten we nog op trainingskamp."
Vitesse verloste hem uit zijn benarde positie. Kreek maakte in Arnhem de absolute glorietijd mee, toen de bomen nog tot in de hemel groeiden en de club van voorzitter Karel Aalbers nadrukkelijk tegen de traditionele topdrie aanschuurde. ,,Ik tekende een contract voor zes jaar en koos daarmee voor zekerheid. Maar na verloop van tijd bleek de club grote schulden te hebben en vanaf dat moment ging het alleen nog maar bergafwaarts."

Na vijf jaar Vitesse voetbalde Kreek nog twee seizoenen voor AEK Athene, alvorens definitief terug te keren naar Nederland. Bij Willem II worstelde hij veelvuldig met fysieke malheur, meestal spierblessures. ,,In het eerste jaar ging het nog wel. Toen haalden we de bekerfinale. Maar daarna merkte ik echt dat ik niet meer kon brengen wat ik wilde. Op het laatst reed ik alleen nog maar naar Tilburg voor mijn salaris. Het was niet fair tegenover de club geweest als ik het seizoen op die manier had afgemaakt."
Spijt van het inleveren van zijn contract heeft hij nooit gekregen. ,,Het was ook niet zo dat ik van de ene op de andere dag besloot om te stoppen met voetballen. Ik liep daar al een maand of twee mee rond en toen ik de knoop eenmaal doorhakte, voelde het als een grote opluchting."
Ajax.nl

Gebruikersavatar
Rachid
Berichten: 381
Lid geworden op: do feb 14, 2008 3:07 pm
Locatie: Hilversum

Bericht door Rachid » di feb 03, 2009 3:00 pm

Jammer dat het grootste gedeelte over Kreek zelf gaat -wat niet zo boeiend is.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma feb 09, 2009 9:56 pm

Tahamata naar Saudi Arabië. Ajax zou er niets aan hebben gedaan om hem te behouden. Marco spreekt sowieso nooit met z'n jeugdtrainers.

Bron: Voetbal Insite (Barbara Barend)

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 09, 2009 10:19 pm

Dat is zeer treurig. Simon is een van de weinige goede jeugdtrainers, voor zover ik weet.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di feb 10, 2009 10:05 am

'Jeugdtrainer Tahamata vertrekt na dit seizoen bij Ajax'

Jeugdtrainer Simon Tahamata vertrekt in de zomer bij Ajax. Dat zei journaliste Barbara Barend maandagavond in het programma Voetbal International zeker te weten.

Tahamata zou een aanbieding uit het Midden-Oosten op zak hebben en openstaan voor een nieuwe uitdaging. Zeker is wel dat zijn contract doorloopt tot medio 2012 en dat het daarom onduidelijk is of Ajax hem wel wil laten gaan.

In april 2008 werd al eens gemeld dat sprake was van een vertrek van Tahamata en wel naar het Duitse Alemannia Aachen, maar dit bleek toen toch niet te kloppen.

Tahamata traint sinds 2004 de jeugdspelers van Ajax. Daarvoor was hij werkzaam als jeugdtrainer bij Germinal Beerschot in België. Tahamata speelde zelf vier seizoenen voor Ajax. Hij kwam daarin tot 149 wedstrijden (KVN).
Sportweek

Plaats reactie