De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Le T.

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » do nov 24, 2011 4:20 pm

Luciano schreef:
M schreef:Le T. plaats dat kopietje van het salarisstrookje eens van Bergkamp en Jonk waar je over beschikt. Ik wil ook wel eens weten wat hij verdient.
Is -zoals wel vaker bij Le T. en GangstaRib- een mengelmoesje van veronderstellingen, interpretaties en halve waarheden met vrijwel geen feitelijke onderbouwing. Dat er nu inmiddels 5 directeuren + Bergkamp en Jonk in dienst zijn/komen horen we meneer uiteraard niet over, evenals het aanstellen van het incompetente van Gaal vriendje Danny Blind.
Volgens mij is gewoon in het nieuws geweest dat het onzin was van dat half miljoen, maar dat Jonk genoegen nam met een schamele 3 ton, of iets in die richting. Daarvoor was hij spitsentrainer, nou weet ik niet wat die verdienen maar als JOR 160 (?) per jaar verdiende, dan is dat meer dan een verdubbeling voor dezelfde functie, en waarschijnlijk 4 keer zoveel als Jonk in zijn oude functie. Ik kan me voorstellen dat VdAat of wie dat dan ook deed bij gebrek aan een AD meerdere keren met kapotschrijven moest worden bedreigd voordat hij daar verantwoordelijk voor wilde zijn.

Maar dan is deze Volendammer met PSV-verleden natuurlijk degene met het Ajaxhart omdat hij zo tegen de komst van Van Gaal is, en niet Van Gaal die wéér vele miljoenen laat liggen om bij Ajax te mogen werken, en niet Davids die het allemaal voor niks doet.

Maar ik begrijp uit je nieuwsgierigheid dat je het relevant vindt voor je mening over Jonk, en dat wanneer het blijkt te kloppen we dat gaan terugzien in jouw opvattingen over Jonk?
Wollt ihr den totalen Mensch?

GangstaRiB

Bericht door GangstaRiB » do nov 24, 2011 4:24 pm

Luciano schreef:Het blijkt maar weer eens dat de plannen voetbaltechnisch gezien om van te smullen zijn en er weinig tot niets tegenin te brengen is. Laten we hopen dat men in de toekomst meer medewerking krijgt van de management- en proceduretijgers in plaats van de constante tegenwerking :biggthumpup.gif:

Opvallend dat de evaluatie over de eventuele incompetentie van Dennis Bergkamp ook weer een fabel van van den Boog blijkt te zijn. Zelfde verhaal als met Jol: worden de hemel ingeprezen en als iets hem niet beviel moesten ze zo snel mogelijk oprotten. Engerd.
Is er al iets 'voetbaltechnisch' gerealiseerd dan?

En ach.. ik ben ook nog lang niet overtuigd van de kwaliteiten van Bergkamp. Ik hoor em nooit. Het lijkt me niet iemand die bevlogen een redevoering houd, iets wat mij vrij belangrijk lijkt als trainer zijnde. Maar goed, dat is mijn observatie (die overigens gedeeld wordt door Boog en Davids).
Whitey on the moon.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do nov 24, 2011 4:53 pm

Heb niet het hele verhaal gelezen, "Het leek wel een boek"; voor mij mogen die obligate verhaaltjes, maar al lezend snap ik waarom ik niet naar VI kijk, de VI niet koop, wie weet is het hele interview fake, maar wel goedgekeurd door beide heren. Een Neerlandicus zou het Nederlands van beide heren eens moeten beoordelen.

Voor mij hoeft de jeugd ook niet te winnen als die één à twee spelers per jaar maar doorbreken, dat is nooit anders geweest, op dat jaar na met De Boertjes etc. Wie mijn verslagen op AN (vanaf 2000) en AT leest weet dat het bij mij altijd om die persoonlijke ontwikkeling gaat en weinig goede voetballers zie, maar wel snap dat je geen Messi's krijgt door anders te trainen. Vroeger kwamen er ook geen groepen uit de jeugd over, rijp voor Ajax 1.

Paar leuke zinnen:
Bergkamp: De individuele aanpak die ik destijds gemist heb, kon ik in de praktijk gaan brengen.
Laat ik altijd gedacht hebben dat JC toen zijn coach was, de jeugdopleiding regelde, desnoods vanuit de VS.
Dat gebeurde in wisselende samenstellingen, met types als Rijkand, Van Basten en Winter erbij.
Moet wel, want Winter tekende in januari 2011 voor Toronto en Rijkaard zit al een half jaar in Saoedi-Arabië (Of is hij al ontslagen?)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.

Bericht door Le T. » do nov 24, 2011 4:57 pm

GangstaRiB schreef:
Luciano schreef:Het blijkt maar weer eens dat de plannen voetbaltechnisch gezien om van te smullen zijn en er weinig tot niets tegenin te brengen is. Laten we hopen dat men in de toekomst meer medewerking krijgt van de management- en proceduretijgers in plaats van de constante tegenwerking :biggthumpup.gif:

Opvallend dat de evaluatie over de eventuele incompetentie van Dennis Bergkamp ook weer een fabel van van den Boog blijkt te zijn. Zelfde verhaal als met Jol: worden de hemel ingeprezen en als iets hem niet beviel moesten ze zo snel mogelijk oprotten. Engerd.
Het belangrijkste idee volgens Jonk was dus dat winnen niet meer zo belangrijk was, iets wat al in het voorjaar van 2008 in het rapport Coronel stond (had Davids daar ook niet aan meegeschreven?). Overigens wordt er ook gebroken met uitgangspunten van de opleiding zoals Bergkamp die in de tijd van Cruijff heeft gehad. Wat hij toen miste wordt er nu ingebracht, dat lijkt me op zich geen goede grondslag, het is immers maar één jeugdspeler die dat zo ervoer, bovendien leek Bergkamp mij uitstekend opgeleid. Ik zie eigenlijk ook niet in waarom een opleiding alleen maar leuk moet zijn. Een beetje hardheid is wel goed, zeker als je na je voetbalcarriere nog iets bij Ajax wil doen....
En ach.. ik ben ook nog lang niet overtuigd van de kwaliteiten van Bergkamp. Ik hoor em nooit. Het lijkt me niet iemand die bevlogen een redevoering houd, iets wat mij vrij belangrijk lijkt als trainer zijnde. Maar goed, dat is mijn observatie (die overigens gedeeld wordt door Boog en Davids).
Ik weet het niet, het lijkt mij dat je hem zijn eigen stijl moet gunnen zoals elke trainer. Misschien kan hij wel heel goed kijken, en dan bedoel ik niet in de zin van Van Basten die heel goed een mysterieuze geniale blik kop opzetten voor de camera's, en dan bedoel ik ook niet dat hij goede ogen heeft bij de opticien, maar dat hij een scherp oog heeft, goed het oog erin, dat hij nauwkeurig waarneemt. Ik vermoed op basis van de manier waarop hij altijd over voetbal sprak wel een dergelijke kwaliteit.

Maar feit is dat hij hier een deels niet kloppend verhaal houdt, deels een verhaal wat is gebaseerd op aannames en foute aannames, dat hij gelooft in organisatorische wanorde, dat hij De Boer niet heeft kunnen behoeden voor flinke fouten en dat Ajax nou niet bepaald beter getraind wordt sinds hij Blind heeft verdrongen zonder dat De Boer daarop zat te wachten.

M..

Bericht door M.. » do nov 24, 2011 10:59 pm

Le T. schreef:
Luciano schreef:
M schreef:Le T. plaats dat kopietje van het salarisstrookje eens van Bergkamp en Jonk waar je over beschikt. Ik wil ook wel eens weten wat hij verdient.
Is -zoals wel vaker bij Le T. en GangstaRib- een mengelmoesje van veronderstellingen, interpretaties en halve waarheden met vrijwel geen feitelijke onderbouwing. Dat er nu inmiddels 5 directeuren + Bergkamp en Jonk in dienst zijn/komen horen we meneer uiteraard niet over, evenals het aanstellen van het incompetente van Gaal vriendje Danny Blind.
Volgens mij is gewoon in het nieuws geweest dat het onzin was van dat half miljoen, maar dat Jonk genoegen nam met een schamele 3 ton, of iets in die richting. Daarvoor was hij spitsentrainer, nou weet ik niet wat die verdienen maar als JOR 160 (?) per jaar verdiende, dan is dat meer dan een verdubbeling voor dezelfde functie, en waarschijnlijk 4 keer zoveel als Jonk in zijn oude functie. Ik kan me voorstellen dat VdAat of wie dat dan ook deed bij gebrek aan een AD meerdere keren met kapotschrijven moest worden bedreigd voordat hij daar verantwoordelijk voor wilde zijn.

Maar dan is deze Volendammer met PSV-verleden natuurlijk degene met het Ajaxhart omdat hij zo tegen de komst van Van Gaal is, en niet Van Gaal die wéér vele miljoenen laat liggen om bij Ajax te mogen werken, en niet Davids die het allemaal voor niks doet.

Maar ik begrijp uit je nieuwsgierigheid dat je het relevant vindt voor je mening over Jonk, en dat wanneer het blijkt te kloppen we dat gaan terugzien in jouw opvattingen over Jonk?
Nu zit je eerst Jonk zijn salarisstrook in te vullen en vervolgens zit je mijn mening over Jonk in te vullen? Als ik iets van jouw berichten geleerd heb dan is het dan wat er in het nieuws staat niet altijd klopt. Maar blijkbaar heb ik niet goed opgelet en is het wat in het nieuws staat klopt niet tenzij het jou uit komt.

Jij loopt met bedragen te smijten van wat Jonk verdiend, dat doe je meerdere keren in één bericht. Dan vraag ik me af hoe je dat zo zeker weet. Maar je hebt het al beantwoord.. het klopt wanneer het jouw vooroordelen misschien bevesitgd en jij jezelfde bekraste plaat kan laten hangen.

jabu

Bericht door jabu » vr nov 25, 2011 8:29 am

Wat mij steeds weer verbaasd is die tegenstellingen die perse gecreëerd moeten worden tussen beide 'kampen'. Alsof Van Gaal bij de jeugd alleen maar aan tactiek/het collectief denkt en winnen het belangrijkste is en Cruijff alleen maar aan techniek/individu en plezier hebben eerste voorwaarde is.

Volgens mij werken beide uitersten namelijk niet en, het klinkt lekker poldermodel, zal je op zoek moeten naar een goede combinatie. Je zal moeten werken aan een goede basistechniek, zodat er niet steeds spelers doorbreken met een te lage handelingssnelheid die eerst veel tijd nodig hebben om een bal te controleren. Tegelijkertijd wil je ook dat spelers niet steeds uit positie lopen en zij aan de verkeerde kant staan te dekken. Tot slot is plezier hebben natuurlijk enorm belangrijk, maar mis ik vaak juist de 'over mijn lijk' mentaliteit bij spelers van Ajax. Winnaarsmentaliteit zal je er ook al in de jeugd in moeten krijgen. De maatschappij ontwikkelt zich en het voetbal ook. Als je dan de kans hebt om dmv wetenschappelijke inzichten winst te pakken op fysiologisch gebied, dan moet je dat niet laten door te doen alsof dat vroeger ook allemaal niet nodig was.

Le T.

Bericht door Le T. » vr nov 25, 2011 9:52 am

Jabu schreef:Wat mij steeds weer verbaasd is die tegenstellingen die perse gecreëerd moeten worden tussen beide 'kampen'. Alsof Van Gaal bij de jeugd alleen maar aan tactiek/het collectief denkt en winnen het belangrijkste is en Cruijff alleen maar aan techniek/individu en plezier hebben eerste voorwaarde is.

Volgens mij werken beide uitersten namelijk niet en, het klinkt lekker poldermodel, zal je op zoek moeten naar een goede combinatie. Je zal moeten werken aan een goede basistechniek, zodat er niet steeds spelers doorbreken met een te lage handelingssnelheid die eerst veel tijd nodig hebben om een bal te controleren. Tegelijkertijd wil je ook dat spelers niet steeds uit positie lopen en zij aan de verkeerde kant staan te dekken. Tot slot is plezier hebben natuurlijk enorm belangrijk, maar mis ik vaak juist de 'over mijn lijk' mentaliteit bij spelers van Ajax. Winnaarsmentaliteit zal je er ook al in de jeugd in moeten krijgen. De maatschappij ontwikkelt zich en het voetbal ook. Als je dan de kans hebt om dmv wetenschappelijke inzichten winst te pakken op fysiologisch gebied, dan moet je dat niet laten door te doen alsof dat vroeger ook allemaal niet nodig was.
De hele Cruijffrevolutie is gebaseerd op valse tegenstellingen. En als het maar vaak genoeg herhaald wordt over lange tijd gaan mensen het nog geloven ook. Zo zag ik gisteren bijvoorbeeld nog een reactie onder een Volkskrantbericht waarin iemand de voetbalfilosofie van Cruijff afzette tegen het "werkvoetbal" onder Van Gaal in 95. Nu ga ik natuurlijk niet de dwaasheid van dolenden op het internet aan de Cruijffgelovigen tegenwerpen, maar het is wel een voorbeeld van hoe het creeeren van valse tegenstellingen in extremis door kan werken. Het inhoudelijk verschil tussen Van Gaal en Cruijff is gewoon heel klein, waarbij dan ook Cruijff neigt naar een wat strakker tactisch keurslijf met minder ruimte voor het individu dan van Gaal. Maar dat verschil wordt al 20 jaar uitvergroot om de afgunst van een inhoudelijk sausje te voorzien.

Het grootste probleem daarvan is nog wel dat die valse tegenstellingen dan vervolgens echt moeten worden. De nieuwe stroming moet zich afzetten tegen de oude en dat belemmert hun vrijheid om de meest wijze beslissingen te nemen. Als je je baan hebt te danken aan het feit dat alles ander moest wordt het lastig om goede dingen hetzelfde te laten.
M schreef:
Le T. schreef: Volgens mij is gewoon in het nieuws geweest dat het onzin was van dat half miljoen, maar dat Jonk genoegen nam met een schamele 3 ton, of iets in die richting. Daarvoor was hij spitsentrainer, nou weet ik niet wat die verdienen maar als JOR 160 (?) per jaar verdiende, dan is dat meer dan een verdubbeling voor dezelfde functie, en waarschijnlijk 4 keer zoveel als Jonk in zijn oude functie. Ik kan me voorstellen dat VdAat of wie dat dan ook deed bij gebrek aan een AD meerdere keren met kapotschrijven moest worden bedreigd voordat hij daar verantwoordelijk voor wilde zijn.

Nu zit je eerst Jonk zijn salarisstrook in te vullen en vervolgens zit je mijn mening over Jonk in te vullen? Als ik iets van jouw berichten geleerd heb dan is het dan wat er in het nieuws staat niet altijd klopt. Maar blijkbaar heb ik niet goed opgelet en is het wat in het nieuws staat klopt niet tenzij het jou uit komt.
Je vind het kennelijk wel relevant wat Jonk verdient, aangezien je het betwist of in ieder geval betwijfelt. Dan is mijn vraag wat je er dan van zou vinden mocht het waar blijken te zijn en of je zijn gedweep met zijn passie voor Ajax dan nog geloofwaardig is.
Jij loopt met bedragen te smijten van wat Jonk verdiend, dat doe je meerdere keren in één bericht. Dan vraag ik me af hoe je dat zo zeker weet. Maar je hebt het al beantwoord.. het klopt wanneer het jouw vooroordelen misschien bevesitgd en jij jezelfde bekraste plaat kan laten hangen.

Volgens mij ging eerst het gerucht dat Jonk een half miljoen had geeist, en kwam Molenaar bij ik meen studio voetbal vertellen dat het allemaal onzin was, en dat het 'slechts' ging om 3 of 3,5 ton, en dat dat zijn rechtvaardiging vond in het feit dat Jonk onderdeel van het technische hart was, en dat dat de baan veel zwaarder maakte.

Ik heb nog even snel voor je gezocht, van ajax1.nl:
Bergkamp en Jonk zijn naar verluidt dichtbij een akkoord met Ajax. Dit meldt Johan Derksen in zijn eigen praatprogramma. Bergkamp, assistent-trainer van de Amsterdammers, zou zo’n 250.000 euro gaan verdienen. Dit is ongeveer de helft van het bedrag dat verscheen in de media. Wim Jonk kan een bedrag van drie ton verwachten.

Luciano

Bericht door Luciano » vr nov 25, 2011 5:16 pm

Le T. schreef:
Luciano schreef:

Ook al verdiend hij 6 ton, de belangrijkste schakels bij de levensader van Ajax die dergelijke verantwoordelijkheid hebben mogen van mij goede bedragen verdienen. Prima als je Jonk niets vindt omdat hij promoveert met een salarisverhoging maar Danny Blind flikt hetzelfde en daar hoor ik je niet over. Laten we Jonk beoordelen op zijn werk en niet op zijn salaris. Of het nou 160.000 of 300.000 euro is kan me geen reet schelen eerlijk gezegd.

Luciano

Bericht door Luciano » vr nov 25, 2011 5:18 pm

GangstaRiB schreef:

De observatie van van den Boog is weer puur op rancune gebaseerd zoals je kon lezen. Er is een volledig nieuwe lijn ingezet met veel oud voetballers. De resultaten en realisatie hebben hun tijd nodig. Om daar nu al over te beginnen slaat natuurlijk nergens op.

Als je Bergkamp beoordeeld op het criterium 'ik hoor em nooit' dan is Davids totaal ongeschikt voor elke functie bij Ajax. Meten met twee maten noemen we dat. Een assistent/techniektrainer hoeft geen bevlogen redevoeringen te houden wat een onzin zeg. Hij moet zijn vak beheersen, er zijn veel belangrijkere zaken wat dat betreft.

Luciano

Bericht door Luciano » vr nov 25, 2011 5:20 pm

Jabu schreef:Wat mij steeds weer verbaasd is die tegenstellingen die perse gecreëerd moeten worden tussen beide 'kampen'. Alsof Van Gaal bij de jeugd alleen maar aan tactiek/het collectief denkt en winnen het belangrijkste is en Cruijff alleen maar aan techniek/individu en plezier hebben eerste voorwaarde is.

Het is ook niet het een of het ander, het is een uitgangspunt. Uit een Cruijff opleiding zul je niet alleen maar tactisch ongeschoolde dribbelaars krijgen, uit een van Gaal opleiding ook niet louter eenheidsworsten.

In het artikel is duidelijk te lezen dat Jonk en co. zich op verschillende gebieden bezig houden met ontwikkeling (Ruben Jongkind, mental coach). Dat het Adidas Centre niet als hoofdzaak maar als ondersteunend wordt gezien is niet meer dan logisch. Kinderen moeten eerst een bal aan kunnen nemen voordat je allerlei fysieke kenmerken etc. gaat meten. De focus lag totaal verkeerd en ligt nu weer op voetbal. Gelukkig.

Le T.

Bericht door Le T. » vr nov 25, 2011 6:35 pm

Luciano schreef:
Le T. schreef:Maar ik begrijp uit je nieuwsgierigheid dat je het relevant vindt voor je mening over Jonk, en dat wanneer het blijkt te kloppen we dat gaan terugzien in jouw opvattingen over Jonk?
Ook al verdiend hij 6 ton, de belangrijkste schakels bij de levensader van Ajax die dergelijke verantwoordelijkheid hebben mogen van mij goede bedragen verdienen. Prima als je Jonk niets vindt omdat hij promoveert met een salarisverhoging maar Danny Blind flikt hetzelfde en daar hoor ik je niet over. Laten we Jonk beoordelen op zijn werk en niet op zijn salaris. Of het nou 160.000 of 300.000 euro is kan me geen reet schelen eerlijk gezegd.
Ik word in ieder geval een beetje moe van eerst roepen dat het niet waar is en als het dan toch waar is roepen dat het niet erg is zoals regelmatig gebeurt vanuit het Cruijffkamp. Het kan mij wel schelen, het is namelijk zo dat met dat salaris Jonk voor de club behouden kan blijven terwijl hij prachtige andere aanbiedingen had. Hij krijgt het omdat hij een Cruijffloyalist is die zijn vorige baas een mes in de rug heeft gestoken. Dat is vriendjespolitiek en machtspolitiek, en dat deugt niet. Daarnaast wordt gedaan alsof de echte voetbalmensen zich opofferen voor Ajax omdat ze in het Cruijffkamp zitten en de tegenstanders daarvan dubieuze motieven hebben, terwijl het juist die mensen zijn die persoonlijke opofferingen doen en iemand als Jonk gewoon van de gelegenheid gebruik maakt om er persoonlijk gewin uit te slepen. Dan ben je gewoon een vieze graaier en allleen daarom al hoop ik dat Van Gaal snel komt en Jonk meteen zijn bureau mag leegmaken zoals door hem zelf beloofd, en dan geen smoesjes en uitvluchten. Hij heeft beloofd op te stappen, mag hij proberen een andere werkgever te vinden die hem bovenmodaal wil uitbetalen.

Luciano

Bericht door Luciano » vr nov 25, 2011 6:55 pm

Le T. schreef:
Luciano schreef:
Le T. schreef:Maar ik begrijp uit je nieuwsgierigheid dat je het relevant vindt voor je mening over Jonk, en dat wanneer het blijkt te kloppen we dat gaan terugzien in jouw opvattingen over Jonk?
Ik word in ieder geval een beetje moe van eerst roepen dat het niet waar is en als het dan toch waar is roepen dat het niet erg is zoals regelmatig gebeurt vanuit het Cruijffkamp. Het kan mij wel schelen, het is namelijk zo dat met dat salaris Jonk voor de club behouden kan blijven terwijl hij prachtige andere aanbiedingen had. Hij krijgt het omdat hij een Cruijffloyalist is die zijn vorige baas een mes in de rug heeft gestoken. Dat is vriendjespolitiek en machtspolitiek, en dat deugt niet. Daarnaast wordt gedaan alsof de echte voetbalmensen zich opofferen voor Ajax omdat ze in het Cruijffkamp zitten en de tegenstanders daarvan dubieuze motieven hebben, terwijl het juist die mensen zijn die persoonlijke opofferingen doen en iemand als Jonk gewoon van de gelegenheid gebruik maakt om er persoonlijk gewin uit te slepen. Dan ben je gewoon een vieze graaier en allleen daarom al hoop ik dat Van Gaal snel komt en Jonk meteen zijn bureau mag leegmaken zoals door hem zelf beloofd, en dan geen smoesjes en uitvluchten. Hij heeft beloofd op te stappen, mag hij proberen een andere werkgever te vinden die hem bovenmodaal wil uitbetalen.
Het gaat erom dat als je wat roept dat het waar is. Vaak merk ik bij je dat je het baseert op wat losse gegevens. Of het waar is? Opvallend dat je dit uit de mond van Derksen zo aan neemt terwijl je normaal gesproken buitengewoon kritisch tegenover alles staat wat hij zegt. Als het in je straatje past slik je het voor zoete koek.

Misschien krijgt hij het gewoon omdat hij wel kwaliteiten heeft? Er worden allerlei oordelen geveld over werkwijze en resultaten terwijl niemand Jonk en zijn kwaliteiten kent. Waarom krijgen figuren als Blind en Olde Riekerink wel een kans maar wordt Jonk (die gewoon een goed verhaal houd in de VI) genadeloos aangepakt op elk wissewasje? Geef hem de kans met de steun van Cruijff. Slechter wordt het in iedergeval niet. De laatste 5 jaar is er geen enkele topper doorgebroken, het is dus echt tijd voor een andere aanpak. En als het over voetbal gaat kan ik me vrijwel altijd vinden in de dingen die hij zegt.

raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Contacteer:

Bericht door raymon » vr nov 25, 2011 8:15 pm

Is er een lijstje met het aantal toppers van de laatste pakweg 40 jaar?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Arthur

Bericht door Arthur » vr nov 25, 2011 10:01 pm

De laatste 30 jaar is zinvoller, want na de gouden jaren ging Ajax pas in de jaren '80 weer echt aandacht besteden aan de jeugdopleiding.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » vr nov 25, 2011 11:09 pm

Raymon schreef:Is er een lijstje met het aantal toppers van de laatste pakweg 40 jaar?
Heb al een keer wat namen gegeven, maar de vraag is wanneer je kunt spreken van een topper.

Bergkamp is een mooi voorbeeld; hij werd pas een topper toen Van Gaal hem weghaalde van die rechtsbuitenplaats en hem op tien zette. In mijn herinnering leek Willems (voornaam kwijt) ook kans te maken op die plaats, zelfs Wim Jonk, maar Van Gaal koos voor Bergkamp.

Jonk een topper? Won met Ajax de UEFA-cup, mislukte bij Inter (om welke reden dan ook) speelde een paar jaar bij PSV. Ben je dan een topper? Jonk kwam niet uit de jeugdopleiding van Ajax. Vond een aardige zin in Wikipedia, ik weet niet op het verhaal klopt:
In 1998 vertrok Jonk, voor een transfersom van 2,5 miljoen pond, op 32-jarig leeftijd naar Engeland, om daar te gaan spelen bij Sheffield Wednesday, dat op dat moment erg wisselvallig presteerde. Hij kampte in deze periode regelmatig met blessures, waardoor hij onderwerp werd van een controverse, omdat hij in zijn contract had laten opnemen dat hij 5 duizend pond zou krijgen voor iedere wedstrijd, ook als hij geblesseerd was. In 2000 degradeerde Sheffield Wednesday naar de eerste divisie en kreeg Jonk te kampen met een hardnekkige liesblessure. Jonk beëindigde daarop zijn carrière.
Was Silooy een topper? Frank de Boer? Geef de criteria en ik wil wat struinen op dat mooie web.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » vr nov 25, 2011 11:49 pm

Mijn punt is dat ik denk dat er niet meer of minder toppers uit de opleiding komen. Ik snap dan ook niet waarom mensen we zo van overtuigd zijn dat Cruijff z'n visie allemaal toppers gaat voortbrengen en bijvoorbeeld van gaal z'n visie niet. Het verleden heeft dat in ieder geval nooit bewezen.

Arthur

Bericht door Arthur » za nov 26, 2011 12:36 am

Het heden bewijst in ieder geval wel dat de jeugdopleiding al jaren niet goed functioneert.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » za nov 26, 2011 1:18 am

Arthur schreef:Het heden bewijst in ieder geval wel dat de jeugdopleiding al jaren niet goed functioneert.
Bewijs? Wat mij opvalt aan het JC-kamp is dat er van alles wordt beweerd, maar er zelden iets wordt gestaafd met bewijzen. Behoor ik nu tot het andere kamp? Ja, volgens het JC-kamp: nee volgens Demosthenes zelf.

Ik heb al vele malen namen gegeven van jeugdspelers die al of niet een contract kregen, in veel gevallen in mijn ogen ten onrechte, maar dat was in de tijd dat JC Ajax-1 leidde niet anders (Zie de namen die toen een contract kregen, door mij opgezocht en in een ander bericht geplaatst)

Wat mij verbaast is dat de JC-aanhang alle credits opeist voor talenten als Kluivert en Seedorf, terwijl JC op dat moment helemaal niet in Nederland zit, laat staan op "De Toekomst/Voorland" kwam, hij zat of in Spanje of in de VS of bij Feyenoord.

Wat mij opvalt is dat ik zo snel geen andere ploeg zie, die meer spelers uit de eigen jeugd opstelt EN KAMPIOEN WORDT, dan Ajax. De gemiddelde leeftijd? Feyenoord is bijna iedere week door Derksen e.c. opgevoerd als "die jonge ploeg", terwijl Vitesse en Ajax meestal een jongere ploeg opstelden en wat Ajax betreft "met spelers uit de eigen jeugd".

Stel je eens voor dat alle spelers net zo lang bij Ajax bleven als in de tijd dat JC speler was bij Ajax, of trainer was. JC was 26 toen hij Ajax verliet, denk eens aan de leeftijd van de spelers die nu elders spelen!

Denk niet dat in de tijd dat JC speelde alle spelers uit de Ajax-jeugdopleiding kwamen: Stuy kwam van Telstar, Blankenberg uit Duitsland (Vasovic uit Joegoslavië, Schilcher uit Oostenrijk), Haan uit Groningen, Neeskens van RCH en Mühren van Volendam, allemaal gekochte spelers (bijna 50% van het elftal, vergelijk dat met wat er nu in Ajax 1 speelt)

Heb ik nu bewijzen geleverd dat het JC-kamp inbindt? Nee, natuurlijk net, want te controleren data zie je niet van net JC-kamp. Klaassen debuteert in Ajax 1? Volgens de JC-argumentatie kan Klaassen niet voetballen, hij heeft immers die slechte Ajax-opleiding genoten! Speelt hij wel goed? Ja, dat komt omdat tien minuten op "De Toekomst" is geweest en met DB en WJ heeft gesproken.

roelf

Bericht door roelf » za nov 26, 2011 5:02 am

Dus als bijna niemand van de jeugd een bal fatsoenlijk aan kan nemen zijn we dan op de goede weg?
Er werd door JOR voornamelijk geselecteerd op fysiek. Een jongentje was een goede voetballer doordat hij zich fysiek goed staande kon houden. Hij stak er namelijk bovenuit omdat hij hard kon rennen. De kleine, iele, zwakkere, technische voetballer werd afgeschreven, terwijl deze met een beetje begeleiding veel meer zou kunnen bereiken. Hoe vaak gebeurt het nu niet dat een buitenspeler het fantastisch doet in de jeugd (vanwege zijn fysiek) en het een stapje hoger ineens niet meer lukt. Het lukt niet omdat hij de basistechniek niet bezit.
Misschien wordt het wel eens tijd om wat anders te proberen.

raymon
Contacteer:

Bericht door raymon » za nov 26, 2011 8:45 am

Ik zeg ook niet dat het niet beter kan, ik vraag me alleen af waar dat volle vertrouwen dat het met Cruijff z'n visie allemaal wel gaat lukken. Daar is simpelweg geen bewijs voor. Hoe dan ook ben ik onder de indruk hoe cruijff, jonk en Bergkamp dit benaderen. Ben ik helemaal voor en steun ik het volledig. Maar volgens mij doet het huidige bestuur dat ook?

Le T.

Bericht door Le T. » za nov 26, 2011 9:50 am

Luciano schreef:
Le T. schreef: Ik word in ieder geval een beetje moe van eerst roepen dat het niet waar is en als het dan toch waar is roepen dat het niet erg is zoals regelmatig gebeurt vanuit het Cruijffkamp. Het kan mij wel schelen, het is namelijk zo dat met dat salaris Jonk voor de club behouden kan blijven terwijl hij prachtige andere aanbiedingen had. Hij krijgt het omdat hij een Cruijffloyalist is die zijn vorige baas een mes in de rug heeft gestoken. Dat is vriendjespolitiek en machtspolitiek, en dat deugt niet. Daarnaast wordt gedaan alsof de echte voetbalmensen zich opofferen voor Ajax omdat ze in het Cruijffkamp zitten en de tegenstanders daarvan dubieuze motieven hebben, terwijl het juist die mensen zijn die persoonlijke opofferingen doen en iemand als Jonk gewoon van de gelegenheid gebruik maakt om er persoonlijk gewin uit te slepen. Dan ben je gewoon een vieze graaier en allleen daarom al hoop ik dat Van Gaal snel komt en Jonk meteen zijn bureau mag leegmaken zoals door hem zelf beloofd, en dan geen smoesjes en uitvluchten. Hij heeft beloofd op te stappen, mag hij proberen een andere werkgever te vinden die hem bovenmodaal wil uitbetalen.
Het gaat erom dat als je wat roept dat het waar is. Vaak merk ik bij je dat je het baseert op wat losse gegevens. Of het waar is? Opvallend dat je dit uit de mond van Derksen zo aan neemt terwijl je normaal gesproken buitengewoon kritisch tegenover alles staat wat hij zegt. Als het in je straatje past slik je het voor zoete koek.
Wat een slap gelul. Ik zeg niet dat ik me nooits iets verkeerd herinner, maar dit is gewoon gezegd door mensen uit het Cruijffkamp, die dus geen belang hebben om het als een hoger bedrag voor te stellen dan het is. Dan ging jij dat betwijfelen, het is niet voor het eerst dat het hier betwijfeld werd, maar ook de vorige keer is het bevestigd met een bron uit het Cruijffkamp, dus geef ik je nog even een linkje. Niet mijn bron, maar een andere bron. Verder trek ik dat geouwehoer van Derksen echt niet, dus kijk ik daar niet naar. En ik vertrouw hem ook niet, als het "ongeveer 3 ton" is, dan zal het dus wel 3,5 ton zijn maar schaamt het Cruifjfkamp zich daar een beetje voor. En dan is het dus ook niet onwaarschijnlijk dat de onderhandelingen die een paar maanden geduurd hebben wel degelijk zijn ingezet op een half miljoen.
Misschien krijgt hij het gewoon omdat hij wel kwaliteiten heeft?
Die kwaliteiten die hij heeft anders dan een loopjongen van Cruijff zijn heeft hem tot op heden nooit een aanzienlijk salaris opgeleverd. Kennelijk bestaan die kwaliteiten dan in het steken van messen in ruggen en slijmen bij Cruijff. Denk je een in hoe de contractonderhandelingen waren verlopen zonder dat Cruijff hem had aangewezen als onderdeel van het technisch hart omdat hij hem kent van zijn foundation en hij bereid was mee te werken aan de coup. Dan komt een spitsentrainertje solliciteren voor de plek van hoofd jeugdopleiding zonder noemenswaardige ervaring, en die eist dan ook nog eens niet alleen verviervoudiging van zijn eigen salaris, maar ook nog eens het dubbele van zijn voorganger, terwijl hij niets kan laten zien wat hem aanspraak geeft op die functie. Dan geef je hem meen ontzettende schop onder zijn kont, lach je hem in zijn gezicht uit en bel je daarna even met wat mensen uit zijn privekring met het verzoek om te kijken of het wel goed met hem gaat en eventueel richting professionele hulp te manouvreren.

Stel dat hij de vereiste kwaliteiten heeft, dan nog is het een belachelijk bedrag. Om de eenvoudige reden dat je het niet hoeft te betalen omdat vraag en aanbod de prijs bepalen en de vraag naar Jonk nihil is. Er is geen andere club die hem een salaris gaat bieden wat ook maar in de buurt komt. Het enige wat hem die onderhandelingspositie geeft is dat Cruijff hem heeft aangewezen als onderdeel van het technische hart, buiten enige verantwoordelijkheid om, en je wordt kapotgeschreven als je hem niet geeft wat hij met zijn gore lef durft te vragen. Als iemand nou bij de contractbesprekingen aankomt met zijn passie voor Ajax ipv daarna om zijn graaigedrag te verhullen, dan is dat lekker onderhandelen want het betekent dat de prijs omlaag kan.
Er worden allerlei oordelen geveld over werkwijze en resultaten terwijl niemand Jonk en zijn kwaliteiten kent. Waarom krijgen figuren als Blind en Olde Riekerink wel een kans maar wordt Jonk (die gewoon een goed verhaal houd in de VI) genadeloos aangepakt op elk wissewasje? Geef hem de kans met de steun van Cruijff. Slechter wordt het in iedergeval niet. De laatste 5 jaar is er geen enkele topper doorgebroken, het is dus echt tijd voor een andere aanpak. En als het over voetbal gaat kan ik me vrijwel altijd vinden in de dingen die hij zegt.
Hij heeft geen goed verhaal. Het zijn allemaal maar aannames, hij heeft zelf de jeugdopleiding niet eens meegemaakt en heeft wat zitten brainstormen met voetballers die goed zijn opgeleid die dan met anekdotes komen van wat ze niet leuk vonden aan de opleiding en dat moet dan veranderd.
roelf_schepers schreef:Dus als bijna niemand van de jeugd een bal fatsoenlijk aan kan nemen zijn we dan op de goede weg?
Er werd door JOR voornamelijk geselecteerd op fysiek. Een jongentje was een goede voetballer doordat hij zich fysiek goed staande kon houden. Hij stak er namelijk bovenuit omdat hij hard kon rennen. De kleine, iele, zwakkere, technische voetballer werd afgeschreven, terwijl deze met een beetje begeleiding veel meer zou kunnen bereiken. Hoe vaak gebeurt het nu niet dat een buitenspeler het fantastisch doet in de jeugd (vanwege zijn fysiek) en het een stapje hoger ineens niet meer lukt. Het lukt niet omdat hij de basistechniek niet bezit.
Misschien wordt het wel eens tijd om wat anders te proberen.
Als je nou zeker wilt weten dat je opleidt voor de kelder van de eredivisie en de jupilerleague moet je buitenspelers opleiden die niet snel zijn. Dan krijgen we allemaal Daniel de Ridder's, uitstekende voetballer, vooral technisch, maar zonder snelheid kom je je man niet voorbij, en dan heb je op de vleugel in de top niks te zoeken. Als je dan door meten al vroeg kunt weten dat het geen snelle jongen gaat worden, dan moet je vroeg beginnen met een middenvelder van hem maken. Dan kun je beter een Overmars gaan leren een bal voorgeven en de bal daar neerleggen waar hij er sneller bij is dan zijn tegenstander.

666
Site Admin
Contacteer:

Bericht door 666 » za nov 26, 2011 6:27 pm

In een opleiding volgens het Cruijff-model is er vraag naar ajacieden in wie Cruijff vertrouwen heeft. Het aanbod daarvan is als gevolg van Cruijff's paranoide inslag bijzonder laag.

Op grond van vraag en aanbod hadden Jonk en Bergkamp bij de salarisbesprekingen een ijzersterke onderhandelingspositie.
Le T. schreef:Stel dat hij de vereiste kwaliteiten heeft, dan nog is het een belachelijk bedrag. Om de eenvoudige reden dat je het niet hoeft te betalen omdat vraag en aanbod de prijs bepalen en de vraag naar Jonk nihil is.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Ajax Rules

Bericht door Ajax Rules » zo nov 27, 2011 9:59 am

roelf_schepers schreef:Er werd door JOR voornamelijk geselecteerd op fysiek.
Dit geloof je toch zelf niet? :excited.gif:
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo nov 27, 2011 11:07 am

Jawel, want winnen was belangrijker dan opleiden. En dat doe je eerder met spelers die fysiek vroegrijp zijn.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo nov 27, 2011 11:14 am

D_skilled schreef:Jawel, want winnen was belangrijker dan opleiden. En dat doe je eerder met spelers die fysiek vroegrijp zijn.
Dat laatste is voor een deel waar, maar ze moeten wel kunnen voetballen, anders kun je ook Sumo-worstelaars opstellen, ze moeten wel snel zijn enz.

Winnen belangrijker? Dat gevoel heb ik nooit gehad, jij zit dichter op de jeugdopleiding, maar ik zie wel spelers die willen winnen en daar is niets mis mee. Ik neem aan dat spelers die onder Jong's en Bergkamp's verantwoordelijkheid doorstromen ook willen winnen. Opleiders heb ik niet op uitspraken van dat willen winnen, kunnen betrappen, sterker: bij Feyenoord vindt in ieder geval Brard dat die wil bij Feyenoord sterker is dan bij Ajax, waar het individu meer centraal staat (interview, al eerder over gepost).

Plaats reactie