Ajax contracteert jeugdspelers

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door wimpey » do jan 24, 2013 7:59 pm

Demosthenes schreef: Ik herinner me de woede op AT toen ik de kwaliteiten van ene Sana in twijfel trok, niet omdat ik hem kende, maar om de hosannah-verhalen te relativeren, dat werd me niet in dank afgenomen.
Tja, dat heb je soms. Mij overkwam hetzelfde bij Serero. :hypocrite.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Demosthenes » do jan 24, 2013 8:39 pm

Tja, dat heb je soms. Mij overkwam hetzelfde bij Serero. :hypocrite.gif:
Dat je die naam nog kent :ajaxsmiley.gif:

Ik noemde Sana, omdat op AT er lovende berichten waren over zijn tweebenigheid enz. alles op basis van twee filmpjes op Youtube, waarvan één tegen de onderste in Zweden. Ik heb niet geschreven dat hij niet kon voetballen, wel dat ik dacht dat Ajax niet voor de breedte zou kopen (geen citaat, wel de strekking), maar alleen spelers die direct inzetbaar zijn. Hij werd direct ingezet, maar bleek begin november moe te zijn, ik hoop dat die vermoeidheid wat aan het zakken is, dan zien we hem terug in Ajax 1.

De topic gaat over jeugdspelers, m.a.w. Sana hoort elders besproken te worden, en ... Serero, hij was zeventien toen ik hem in dat toernooi bij Blauw-wit zag, daarvoor en sindsdien niet meer zo genoten van jeugdvoetbal, ook al zie ik nog genoeg wedstrijden (Ben wel blij dat het nu te koud is!)

Het kopen van vijftienjarigen! Was het niet zo dat voor jeugdspelers volgens plan JC/Jongkind vooral de ontwikkeling tot hun twaalfde belangrijk was?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Yopi » do jan 24, 2013 10:55 pm

Demosthenes schreef:
De meeste spelers die jij noemt kregen geen contract, dat is toch een andere situatie.
Yopi zal toch wel weten dat zij wel een contract hadden? Ik snap wel dat dit een voorzet is voor degenen die denken dat het allemaal goud is wat nu wordt aangetrokken, maar zekerheid? Fronio Walker was jeugdwereldkampioen met Brazilië, maar dat zegt blijkbaar ook niets. Obodai, Krohn-Dehli, Kwame Quansah en Yakubu haalden volgens mij wel het nationale elftal van hun land.

Fronio Walker, In juli 2000 tekende hij bij Ajax een contract, waarna hij op 17 augustus 2000 zijn officiële debuut maakte voor Jong Ajax. (Wikipedia)

Obodai, Obodai tekende voorafgaand aan het seizoen 2000/01 zijn eerste profcontract bij AFC Ajax (Wikipedia)

Lindgren, Ajax laat Lindgren gratis gaan ondanks doorlopend contract, gaat over zijn eerste contract! http://www.soccernews.nl/news/122147/Aj ... z2ItqHyyoq

Quansah (2x), Kwame: De jeugdspeler tekende zijn eerste profcontract. http://www.goal.com/nl/news/662/special ... e-toekomst

Mofokeng, Ajax en Gabriel Mofokeng hebben in goed overleg besloten het contract met onmiddellijke ingang te be�indigen. De overeenkomst liep nog tot 1 juli 2006 (AN)

Alpha Turay, contract kon ik zo snel niet vinden, wel bij feyenoord:
De Rotterdamse club heeft zich in de afgelopen periode versterkt met vijf spelers. Doelman Carlo l'Ami keerde van Telstar terug op het oude nest; van Ajax' jeugdopleiding kwamen de door Feyenoord vastgelegde aanvaller Alpha Turay en verdediger Michael van der Kruis
Kujala, Kujala (i.p.v. Jusala, zijn voornaam begon met een J) heeft een vierjarig contract http://leden.ajax.nl/web/show/id=159902/contentid=16452

Krohn-Dehli, De Deen stond van juli 2000 tot en met juni 2004 bij Ajax onder contract en speelde in de A1 en Jong Ajax http://leden.ajax.nl/web/show/id=154417 ... print=true

Marinkovic, Stefan Marinkovic staat inmiddels bijna twee jaar onder contract bij Ajax. De 18-jarige verdediger zit momenteel in de A2 en heeft nog niet echt van zich laten horen. http://www.ajaxinside.nl/items/lees/105 ... n-bij-Ajax

Valencia, Het contract van Valencia met Ajax gaat in op 1 juli 2000 en is afgesloten voor een periode van vijf jaar.(AN)

Yakubu: Yakubu Ghapoka (Tema, 13-12-1982) is eveneens afkomstig uit Ghana. De meervoudig jeugdinternational is een typische hangende linkermiddenvelder en voetbalt al bijna twee jaar bij Ajax. De contracten van beide spelers gaan in op 1 jui aanstaande en hebben een looptijd van vijf jaar.(AN)

Onbekende spelers!
http://nl.afcajax.wikia.com/wiki/Buiten ... ugdspelers

Lang niet allemaal, Demo. Niet EU-spelers konden voor hun achttiende geen contract tekenen. Toch zat Kwame Q al op zijn veertiende bij Ajax, Yakubu op zijn zestiende, enz. Ook Fronio en andere Zuidamerikanen kwamen niet in aanmerking voor een werkvergunning voor hun achttiende.
Alpah Turay was als ik me goed herinner geen jongen uit het buitenland maar een kind van asielzoekers.

In die tijd vonden ze het bij Ajax dus normaal om jongens uit arme landen in de jeugd te laten voetballen voor niet meer dan een onkostenvergoeding, zelfs tot hun achttiende.

Scandinavische spelers kregen dan weer wel een contract -die kwamen zeker niet als ze niet meteen boter bij de vis kregen. Dat heette toen een koelkastcontract; een vetpot was het niet.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Demosthenes » vr jan 25, 2013 8:01 am

Alpah Turay was als ik me goed herinner geen jongen uit het buitenland maar een kind van asielzoekers.

In die tijd vonden ze het bij Ajax dus normaal om jongens uit arme landen in de jeugd te laten voetballen voor niet meer dan een onkostenvergoeding, zelfs tot hun achttiende.
Alpha Turay was inderdaad een (kind van) asielzoeker(s) die opviel in een wedstrijd tegen Ajax (B1?)

"In die tijd", nu niet meer? Is het zo veranderd?

Er is ook een tijd geweest (weet niet meer wie toen directeur was bij Ajax, die wisselingen kan ik niet bijhouden) dat er niet werd onderhandeld met/betaald aan louche zaakwaarnemers, maar zo'n Meleg-transfer lijkt mij niet fris. Het kan zijn dat Ajax, als Meleg heeft getekend, naar de rechter stapt om het contract met die zaakwaarnemer te laten ontbinden, maar de kans bestaat dat Ajax dan geen zaken meer kan doen met dergelijke zaakwaarnemers en transfers mis loopt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Khraa » vr jan 25, 2013 9:46 am

Het zou Ajax sieren als ze die zaakwaarnemer aanvechten (aan de andere kant las ik net elders dat ze commissie aan hem betaald hebben, dat zou wel heel dubbel zijn). Dan maar geen transfers meer door maffia-zaakwaarnemers.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Bert » vr jan 25, 2013 9:48 am

Natuurlijk heeft Ajax commissie aan hem betaald. De kopende club betaalt altijd commissie aan de zaakwaarnemer.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Oscarito » vr jan 25, 2013 10:36 am

Ik heb die Cerny in Oostende aan het werk gezien, een prima speler maar circa 1 miljoen euro vind ik wel een behoorlijk bedrag hoor. Dat betaal je normaal gesproken alleen voor de echte top. Op basis van wat ik heb gezien in Oostende hoort Cerny daar niet bij.
De Ajax scout die daar ook was vindt hem top maar die heeft hem natuurlijk vaker aan het werk gezien.

Ben benieuwd.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Lionel » vr jan 25, 2013 10:37 am

Is die 1 miljoen al bevestigd?
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door wimpey » vr jan 25, 2013 10:55 am

Khraa schreef:Het zou Ajax sieren als ze die zaakwaarnemer aanvechten (aan de andere kant las ik net elders dat ze commissie aan hem betaald hebben, dat zou wel heel dubbel zijn). Dan maar geen transfers meer door maffia-zaakwaarnemers.
Daar ontkom je dus echt niet aan... Raiola en Jol bijv. zijn niet voor niets constant bezig met kruisbestuiving.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Demosthenes » vr jan 25, 2013 10:58 am

Rishi schreef:Is die 1 miljoen al bevestigd?
Zal niet gebeuren, Ajax hoeft daar geen mededeling over te doen. Zit daar trouwens het bedrag bij voor de zaakwaarnemer? Mocht die club vorig jaar echt voor dat bedrag een speler aan HSV verkocht hebben, dan zou het bedrag wel eens kunnen kloppen.

Hij komt pas over negen maanden, zou Ajax hem al mogen laten meeetrainen? Ik heb van AN begrepen dat Cerny begin 2011 al toernooien met de Ajaxjeugd meedeed, ze volgen hem dus al bijna 2 jaar.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Lionel » vr jan 25, 2013 11:03 am

Oke. Ik ben benieuwd. Als Ajax veel geld betaalt voor een speler zijn het meestal ook wel goede (jeugd)spelers.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Yopi » vr jan 25, 2013 11:28 am

Waarom zou Ajax een miljoen betalen voor een jeugdspeler zonder contract? Volgens mij volstaat het om de opleidingskosten over te maken.

Er zullen kapers op de kust zijn geweest, dat ze het nu geregeld hebben.

@Demo: het is in die zin veranderd dat destijds oogluikend werd toegestaan dat niet EU-spelers onder de 18 bij Nederlandse clubs in de jeugd speelden. Zie ook Leonardo bij Feyenoord. Nu kan dat niet meer, nu moeten clubs zich strikt aan de regels houden.

Toen Van Gaal TD was wilde hij niet onderhandelen met tussenpersonen, maar alleen direct met clubs. Dat was heel principieel van hem, maar het is hem dan ook niet gelukt goede spelers voor Ajax binnen te halen.

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door wimpey » vr jan 25, 2013 12:22 pm

Yopi schreef:Waarom zou Ajax een miljoen betalen voor een jeugdspeler zonder contract?
Goede vraag. Het kan waar zijn. Of niet.

Waarom zou Ajax Daley Blind jaarlijks een ton méér hebben betaald?

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Lionel » vr jan 25, 2013 12:47 pm

Omdat hij nu de beste back in Nederland is.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door LucaS » vr jan 25, 2013 12:48 pm

Precies, uitstekend gezien door de toenmalige beleidsbepalers. Jammer dat de huidige hem alsnog voor niets de deur uit jagen.
I think I lost my fucking headache

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Demosthenes » vr jan 25, 2013 1:30 pm

Yopi schreef:Waarom zou Ajax een miljoen betalen voor een jeugdspeler zonder contract? Volgens mij volstaat het om de opleidingskosten over te maken.

Er zullen kapers op de kust zijn geweest, dat ze het nu geregeld hebben.

@Demo: het is in die zin veranderd dat destijds oogluikend werd toegestaan dat niet EU-spelers onder de 18 bij Nederlandse clubs in de jeugd speelden. Zie ook Leonardo bij Feyenoord. Nu kan dat niet meer, nu moeten clubs zich strikt aan de regels houden.

Toen Van Gaal TD was wilde hij niet onderhandelen met tussenpersonen, maar alleen direct met clubs. Dat was heel principieel van hem, maar het is hem dan ook niet gelukt goede spelers voor Ajax binnen te halen.
Wat de transfersom betreft? Zo'n bedrag komt uit de lucht vallen? Kapers op de kust? Ajax is er lang mee bezig, maar ik heb nergens gelezen dat Europese topclubs hem wilden hebben, terwijl er toch honderden in die leeftijd bij die clubs rondlopen. Ik denk dat hij als achttienjarige niet meer meetelt als "eigen jeugd", maar toen ik voor het eerst van hem hoorde/las, was hij zeventien.

Nu moeten clubs zich strikt aan de regels houden? De Japanner die bij Feyenoord loopt (onder 19) is wel in Japan geboren, maar mag hier zo maar spelen (onkostenvergoeding?) omdat hij via Duitsland is gekomen? Weet jij hoe die regel luidt? http://www.transfermarkt.co.uk/en/kensu ... 96545.html
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door wimpey » vr jan 25, 2013 1:32 pm

Rishi schreef:Omdat hij nu de beste back in Nederland is.
Het ging me er meer om of het waar is... De vraag is waarom Ajax 1 miljoen zou lappen voor iemand die nog geen contractspeler is.
LucaS schreef:Precies, uitstekend gezien door de toenmalige beleidsbepalers. Jammer dat de huidige hem alsnog voor niets de deur uit jagen.
Dezelfde beleidsbepalers zijn ervoor verantwoordelijk dat Ajax 5 jaar lang 5 miljoen per jaar aan kosten voor Sulejmani heeft gehad. Tel uit je winst.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Lionel » vr jan 25, 2013 1:52 pm

Scouts, beleidsbepalers, directeuren... allemaal maken ze fouten.

Ik heb geen idee of er 1 miljoen is betaald voor zo een jonge speler. Maar als hij een talent is a la Fischer/Eriksen mogen ze er nog 10 kopen.
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door LucaS » vr jan 25, 2013 2:54 pm

wimpey schreef:
Dezelfde beleidsbepalers zijn ervoor verantwoordelijk dat Ajax 5 jaar lang 5 miljoen per jaar aan kosten voor Sulejmani heeft gehad. Tel uit je winst.
Ik weet niet of dat exact dezelfden zijn. voor Sulejmani was vooral van basten verantwoordelijk. Maar goed, sommige beslissingen zijn goed, andere slecht. Zo hebben de huidige beleidsbepalers zaken gedaan met een kindslavenhandelaar.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door InnerHarbour » vr jan 25, 2013 3:09 pm

LucaS schreef: Zo hebben de huidige beleidsbepalers zaken gedaan met een kindslavenhandelaar .
Wat een drama wat een drama, eerst was het nog de schromelijk overdrijving "verhandeld" inmiddels zijn we al bij een slavenhandelaar beland. :excited.gif:
YNWA

wimpey
Berichten: 52117
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door wimpey » vr jan 25, 2013 5:02 pm

LucaS schreef: Ik weet niet of dat exact dezelfden zijn. voor Sulejmani was vooral van basten verantwoordelijk. Maar goed, sommige beslissingen zijn goed, andere slecht. Zo hebben de huidige beleidsbepalers zaken gedaan met een kindslavenhandelaar.
Het is easy om dat Van Basten in de schoenen te schuiven. De onderhandelingen werden door Danny gevoerd.

Danny was trouwens ook TD t.t.v. de veekeuring in de film "daar hoorde men engelen zingen".

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door LucaS » vr jan 25, 2013 5:56 pm

En de grenzen door van Basten bepaald. Je kan het zo vaak zeggen als je wil, maar daarmee verandert de verantwoordelijkheid niet.

Ik betwijfel of Blind iets te maken heeft gehad met opzet en uitvoering van ajax in Ghana. Maar goed, stiekem weet jij dat ook wel.

Overigens was dat het onderwerp niet, feit is dat Ajax heeft gehandeld met een kinderslavenhandelaar en deze heeft betaald. Of wou je de 'zaakwaarnemer' van Meleg een gewone zaakwaarnemer noemen?
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Jöhnk » vr jan 25, 2013 6:25 pm

Dat klopt niet. De grenzen worden door de RvC bepaald. Dergelijke transferbedragen moeten langs de RvC (destijds de Coronels). Om de club te beschermen tegen trainers/directeurs die willen kopen kopen kopen.

Het bedrag dat Ajax voor Cerny betaald heeft? Dat zal uberhaupt niet openbaar gemaakt worden, zoals Demosthenes al aangeeft. Maar het lijkt me net als Yopi sterk dat Ajax meer betaald heeft dan noodzakelijk. Die jongen had blijkbaar geen contract.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door jabu » vr jan 25, 2013 7:48 pm

wimpey schreef:
LucaS schreef: Ik weet niet of dat exact dezelfden zijn. voor Sulejmani was vooral van basten verantwoordelijk. Maar goed, sommige beslissingen zijn goed, andere slecht. Zo hebben de huidige beleidsbepalers zaken gedaan met een kindslavenhandelaar.
Het is easy om dat Van Basten in de schoenen te schuiven. De onderhandelingen werden door Danny gevoerd.
Half AT zag het in deze transfer zitten. Bertje vond Sulejmani absolute buitencategorie, Jöhnk vond hem beter dan Modric en nog vele anderen vonden dat hij absoluut moest komen. Zo uit het hoofd zette vooral Joey vraagtekens bij de extreem hoge transfersom.
Jöhnk schreef:Dat klopt niet. De grenzen worden door de RvC bepaald. Dergelijke transferbedragen moeten langs de RvC (destijds de Coronels). Om de club te beschermen tegen trainers/directeurs die willen kopen kopen kopen.
Het lijkt mij dat de grenzen door de directie worden bepaald en niet dat individuele transfers langs de RvC moeten. Als de grenzen door de directie worden overschreden dan moet de RvC optreden.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door Bert » vr jan 25, 2013 7:59 pm

De grenzen werden dus niet overschreden, aldus Coronel. Hij zei destijds dan ook dat het kapitaal op het veld moest staan.

Een fitte (!) Sulejmani was overigens ook buitencategorie, natuurlijk. Dat doet verder alleen niets af aan het gegeven dat de transfersom nooit zo hoog had mogen zijn, laat staan dat hij bijna twee miljoen aan salaris had mogen krijgen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie