De A1 van 2006/2007

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Chivu 05
Berichten: 352
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 1:17 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Chivu 05 » za mei 13, 2006 4:25 pm

Van Geel heeft dat wel gezien hor. Komend seizoen wordt Simon Tahamata indivueel trainer, wat een hele goede zet is.

Een gebrek aan spelvreugde wat Demo aangeeft, kan misschien voorkomen bij de A- en B-jeugd, die vaak plichtmatig spelen en al het hele tactische systeem van de profs beheersen (lijkt zo bij alle profjeugdteams).

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za mei 13, 2006 4:27 pm

Heb jij opgevangen of Van Geel meer veranderingen wil gaan doorvoeren in de opleiding, Chivu?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Chivu 05
Berichten: 352
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 1:17 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Chivu 05 » za mei 13, 2006 4:46 pm

Nee, heb niks opgevangen. Wat in ieder geval wel positief is, dat de meeste jeugdteams met drie verdedigers willen spelen. Of 4-3-3 waarbij de centrale verdedigers in kunen schuiven. Zo leren de verdedigers wel 1 op 1 verdedigen, ook al zal dat ten koste gaan van het resultaat.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za mei 13, 2006 5:02 pm

Chivu 05 schreef:Nee, heb niks opgevangen. Wat in ieder geval wel positief is, dat de meeste jeugdteams met drie verdedigers willen spelen. Of 4-3-3 waarbij de centrale verdedigers in kunen schuiven. Zo leren de verdedigers wel 1 op 1 verdedigen, ook al zal dat ten koste gaan van het resultaat.
Kan mij het resultaat schelen!

Wat vind jij van Tahamata, Chivu?
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za mei 13, 2006 5:08 pm

Kan Tahamata zich niet op de stof van Coerver gaan richten?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za mei 13, 2006 5:30 pm

Hij werkt daar soms al mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za mei 13, 2006 5:33 pm

Weet iemand of hij daarom ook deze functie heeft gekregen?

En wat moet hij eigenlijk precies gaan doen?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za mei 13, 2006 5:56 pm

joey schreef:
Demosthenes schreef:Waar ik me wat nadrukkelijk tegen afzet is de Ajaxgewoonte dat een buitenspeler door een technisch hoogstandje zijn tegenstander passeert, à La Ling (heb ik ontzettend van genoten), maar ik zie dat in het hedendaagse voetbal bijna niet meer. Ronaldinho kan alles met een bal, maar dat talent loopt nu niet in Nederland rond (voor zover ik dat kan beoordelen).
Vertel mij maar eens waarom we vroeger genoeg van dergelijke spelers hadden en nu niet meer. Alleen omdat het voetbal beter geworden is? En Robben dan? Het kan wel degelijk, maar er moet op getraind worden. Dat gebeurt niet, want de grote rondo is de norm geworden.
Elk kind wil pingelen, dat is het leukste dat er is. Wie wil er de bal afgeven? Jeugdtrainers staan bij de kleintjes al te schreeuwen dat ze moeten overspelen. O, wat zijn ze trots als hun pupillen 'in het systeem kunnen spelen'. Helaas ram je dan alles eruit. Het is geen toeval dat Robben lang bij Bedum heeft gevoetbald. Daar mocht hij lekker zijn gang gaan.
Bij de jeugd van Ajax valt me al het gebrek aan spelvreugde op. Alles gaat zo serieus.
Prima verhaal, Joey.

Het heeft veel te maken met wat Rishi eerder al aanhaalde, denk ik. De individuele acties worden afgeleerd zodat iedereen in teamverband kan spelen. In plaats daarvan zou men de jonkies op een wat latere leeftijd (als de individuele actie ver ontwikkeld is) moeten leren hoe ze hun kwaliteiten optimaal kunnen gebruiken om er rendement uit te halen.

Chivu 05
Berichten: 352
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 1:17 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Chivu 05 » za mei 13, 2006 5:59 pm

Tahamata werkt inderdaad met die methode. Ik hoorde laatst een interview met hem waarbij hij zei: F t/m D-junioren ga ik vooral veel Coerver-technieken bijbrengen, C t/m A-junioren meer specieke trainingen. Daarbij gaf hij het voorbeeld aan van buitenspeler, hoe ze moeten gaan staan o.a., centrale verdedigers die met beide benen moet openen op buitenspelers.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za mei 13, 2006 6:01 pm

Klinkt goed, Chivu. :xyxthumbs:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » za mei 13, 2006 6:34 pm

Simon is een goeie vent en een geweldige trainer :xyxthumbs:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za mei 13, 2006 6:39 pm

Thomas schreef:
joey schreef:
Demosthenes schreef:Waar ik me wat nadrukkelijk tegen afzet is de Ajaxgewoonte dat een buitenspeler door een technisch hoogstandje zijn tegenstander passeert, à La Ling (heb ik ontzettend van genoten), maar ik zie dat in het hedendaagse voetbal bijna niet meer. Ronaldinho kan alles met een bal, maar dat talent loopt nu niet in Nederland rond (voor zover ik dat kan beoordelen).
Vertel mij maar eens waarom we vroeger genoeg van dergelijke spelers hadden en nu niet meer. Alleen omdat het voetbal beter geworden is? En Robben dan? Het kan wel degelijk, maar er moet op getraind worden. Dat gebeurt niet, want de grote rondo is de norm geworden.
Elk kind wil pingelen, dat is het leukste dat er is. Wie wil er de bal afgeven? Jeugdtrainers staan bij de kleintjes al te schreeuwen dat ze moeten overspelen. O, wat zijn ze trots als hun pupillen 'in het systeem kunnen spelen'. Helaas ram je dan alles eruit. Het is geen toeval dat Robben lang bij Bedum heeft gevoetbald. Daar mocht hij lekker zijn gang gaan.
Bij de jeugd van Ajax valt me al het gebrek aan spelvreugde op. Alles gaat zo serieus.
Prima verhaal, Joey.

Het heeft veel te maken met wat Rishi eerder al aanhaalde, denk ik. De individuele acties worden afgeleerd zodat iedereen in teamverband kan spelen. In plaats daarvan zou men de jonkies op een wat latere leeftijd (als de individuele actie ver ontwikkeld is) moeten leren hoe ze hun kwaliteiten optimaal kunnen gebruiken om er rendement uit te halen.
Ik zie het meestal een stuk eerder dan Joey ;) :D
IK GELOOF!!!!!!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » za mei 13, 2006 8:15 pm

Zeker mijn kritiek. Ik zie zo weinig bijzondere spelers. Dat hoeven niet per se Piet Keizers te zijn, ik neem ook genoegen met Bergkamps of Van Bastens. Spelers met individuele kwaliteiten dus. Daarvan lopen er in het internationale voetbal nog genoeg rond, we hadden ze bij Ajax volop, maar de jeugdopleiding brengt er op dit moment zelden een voort.

Het gaat me dus om de actie.
Andy van der Meijde liep als jong jochie iedereen voorbij. Dat is er in de jeugdopleiding uitgeramd. Tegenwoordig kan hij alleen nog hard lopen en voorzetten. Jeugdspelers moeten verplicht worden om 1 op 1 te spelen en die actie te maken. Zeker voorhoedespelers.

We willen toch de best denkbare spelers opleiden? Stel je eens voor dat John Goossens wél een man kon uitspelen. Ik zag hem tijdens het jeugd-WK in volle ren op een tegenstander (de laatste verdediger) afgaan. Hij schrok daar zo van, dat hij zich op die man vastliep! Zelfs een kapbeweging beheerst hij blijkbaar niet! Dat is toch zonde?

Het is toch te gek voor woorden dat Ryan Babel (10 jaar Ajax) het buiten de deur moet zoeken als hij zich wil verbeteren? Hopelijk gaat er bij MVG een lampje branden!

Een gebrek aan spelvreugde wat Demo aangeeft, kan misschien voorkomen bij de A- en B-jeugd, die vaak plichtmatig spelen en al het hele tactische systeem van de profs beheersen (lijkt zo bij alle profjeugdteams).

Nee, heb niks opgevangen. Wat in ieder geval wel positief is, dat de meeste jeugdteams met drie verdedigers willen spelen. Of 4-3-3 waarbij de centrale verdedigers in kunen schuiven. Zo leren de verdedigers wel 1 op 1 verdedigen, ook al zal dat ten koste gaan van het resultaat.

Kan mij het resultaat schelen!

Het heeft veel te maken met wat Rishi eerder al aanhaalde, denk ik. De individuele acties worden afgeleerd zodat iedereen in teamverband kan spelen. In plaats daarvan zou men de jonkies op een wat latere leeftijd (als de individuele actie ver ontwikkeld is) moeten leren hoe ze hun kwaliteiten optimaal kunnen gebruiken om er rendement uit te halen.
Een aantal citaten van Ajacieden met mijn opmerkingen.

De kwaliteiten van de huidige jeugdspelers. Ajax beschikt nog steeds over unieke talenten, zo slecht is Ajax niet. De individuele acties worden er inderdaad wel uitgehaald, het resultaat staat voorop, ben ik geen voorstander van. Laat een jeugdspeler maar doen wat hij wil, het kaf wordt van het koren gescheiden, iedere lichting brengt maar een paar mogelijke topspelers op.

Andy vd. Meide heb ik in A1 niet als uitblinker gezien, ik zag er meer een een nummer zes in. Co zag er tegen psv zelfs een rechtsback in!!!!!!!!!!!! In dat team vond ik weinig uitblinkers, maar als ik er een paar mag noemen: Pacal Heije, Brutil Hosé, Kevin Bobson en soms Darryl Douglas.

John Goossens liep zich vast in een actie en hij had met een kapbeweging .............. Stel dat hij dat nu ook weet, dan hebben we toch een gigant in huis! Waarom mag de 17-jarige Goossens iets niet zien/weten??????????????

Ryan Babel zoet zijn heil bij Chris Kronshorst???????? Laten we niet vergeten dat juist die week VI de dvd's van Wiel Coerver ging verkopen!

Het gebrek aan spelvreugde heb ik bij A1 en B1 niet gezien. Ik heb wel meermalen gepleit voor 3-3-3 Ik weet dat het voor de tegenstander een min teken is, maar een centrale verdediger doorschuiven als je toch al sterker bent dan de tegenstander levert types op Daniël de Ridder op: mooie jongens , maar ongeschilt voor de top.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » za mei 13, 2006 11:05 pm

Stel gewoon 1 of 2 talenten op met een elftal met mindere spelers. Laat de A2 ook maar belangrijker worden dan alleen het elftal met spelers die net niet goed genoeg zijn.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 8:47 am

Mwah. Als je ze eerder door laat stromen hebben ze het ook zwaarder. Werkt volgens mij beter.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 14, 2006 8:52 am

maar alleen zwaarder is niet genoeg, dan kunnen de spelers ook verzuipen. Je moet ze wel de gereedschappen geven om het zwaardere werk aan te kunnen, en de Wiel Coerver methode is 1 van de mogelijke gereedschappen. Er is nog geen speler slechter geworden van trainen op techniek.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 8:55 am

Maar je moet ook geen ander type speler van ze proberen te maken dan ze zijn. Beter met hun zwakke punten helpen, maar vooral ook helpen met hun sterke punten. Vooral dat tweede wordt volgens mij te weinig gedaan.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 14, 2006 8:57 am

maar de Coerver methode maakt geen andere spelers van ze, die schaaft alleen de techniek enorm bij (zie de balaanname van Babel als voorbeeld)

Verdiep je nog eens in de nieuwsgroepen Bertje, of vraag Doc of hij voor jou de Wiel Coerver dvd's wil downloaden. Ik zag er in ieder geval 1 in de nieuwsgroepen staan vanmorgen :yes:
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 9:01 am

Dat bedoel ik dus met helpen met hun zwakke punten, maar je kunt ook te veel aan iemand schaven. Je moet van een speler die graag diep gaat ook geen teruggetrokken spelverdeler proberen te maken. Nu worden de pingelaars doodgegooit met opdrachten, maar er zijn ook spelers die niet uit de verf komen zonder een specifieke opdracht.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 14, 2006 9:07 am

nee, maar dat doet de Wiel Coerver methode ook niet, daarom is die methode prima geschikt als gereedschap voor de Ajax speler. Het is niet zaligmakend natuurlijk, maar geen enkele trainingsmethode is dat dus een paar Coerver trainingsuurtjes tegenover wat 'gewone' trainigsuurtjes zou goed zijn voor de Ajaxjeugd (en ook voor de selectiespelers trouwens)
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 9:15 am

Ik zeg ook nergens dat het niet goed is voor ze, maar je moet ze er niet mee dood gooien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 14, 2006 9:16 am

maar dat geldt toch voor alles Bertje, en bovendien, als je mijn pleidooi voor de Wiel Coerver methode leest staat er duidelijk in dat ik pleit voor 2 uur training volgens de Coerver methode per week + wat huiswerk, en voor de rest de normale trainingen.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 9:18 am

Henk de Gier schreef:maar dat geldt toch voor alles Bertje
Dat is nu precies wat ik de hele tijd zeg. Nu worden ze doodgegooid met opdrachten, maar je kunt ze ook met andere stof doodgooien.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » zo mei 14, 2006 9:22 am

nee, jij hebt het over "andere spelers van ze maken", en dat gebeurd met de Coerver methode dus niet. Volgens mij lullen we langs elkaar heen.

Gewoon lekker afwisselende trainingen, de ene dag op de Coerver manier, de andere dag conditie, positiespel. rondo's en wat er allemaal nog meer getraint wordt tegenwoordig.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo mei 14, 2006 9:24 am

Henk de Gier schreef:nee, jij hebt het over "andere spelers van ze maken", en dat gebeurd met de Coerver methode dus niet.
En dat doe je dus door ze dood te gooien met bepaalde stof.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie