De B-junioren
Moderator: mods
Er zijn meerdere wegen naar Rome hoor Joey, natuurlijk stel je de beste spelers op. Maar bij (ongeveer) gelijke geschiktheid, weet ik wel wie de voorkeur krijgt. Hoewel Roly en van Rhijn absolute klasbakken zijn hoor. Ik kan mij niet voorstellen dat er grotere talenten als die twee rondlopen bij O/17...
AFCA!
Nee, in Apeldoorn.
http://www.knvb.nl/archief/oranje/knvb. ... r_onder_17
De andere wedstrijd wordt in Wezep gespeeld.
http://www.knvb.nl/archief/oranje/knvb. ... r_onder_17
De andere wedstrijd wordt in Wezep gespeeld.
Het stinkt aan alle kanten!
-
- AT Toto winner 15/16
Ik werk in Apeldoorn, bij het sportpark om de hoek. Misschien ga ik wel even kijken.
Ik weet alleen niet of ik het haal qua tijd en of ik er zin in heb (zal ook van het weer afhangen), daarnaast kijk ik nooit zo analyserend als sommige mensen hier. Als ik ga, zal ik dan ook niet zo'n uitgebreid verslag hebben als ik hier soms zie...
Ik weet alleen niet of ik het haal qua tijd en of ik er zin in heb (zal ook van het weer afhangen), daarnaast kijk ik nooit zo analyserend als sommige mensen hier. Als ik ga, zal ik dan ook niet zo'n uitgebreid verslag hebben als ik hier soms zie...

Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj
Vroegâh werd in Nederland haast niets aan de fysieke ontwikkeling van de spelers gedaan. Nederlandse jeugdteams konden op dat punt vaak niet mee, waardoor ze niet presteerden ondanks het feit dat er in die teams spelers zaten die later de top haalden. De lichting Vanenburg-Van Basten deed het goed op een jeugd-EK, maar dan had je het wel zo'n beetje gehad. Spanjaarden, Engelsen, Argentijnen, Duitsers, zelfs Denen (vanaf de negentiger jaren), ze waren fysiek veel verder.
De laatste jaren zie dat dat is veranderd. Te beginnen met Jong Oranje, dat tijdens de afgelopen toernooien fysiek juist sterker was dan bepaalde tegenstanders. Maar ook voor de teams daaronder gaat dat op. De vraag is wel of het niet is ten koste van. Jeugdtoernooien kunnen een behoorlijk vertekend beeld geven. Kijk maar naar Afrikaanse teams, die vaak met oudere (dus sterkere) spelers komen. Van de meeste van die spelers hoor je nooit meer wat.
De Denen zijn ons voorgegaan. In de tachtiger jaren legde men daar de nadruk op de techniek. Dat leverde prachtige spelers op. In de negentiger jaren werd het Deense voetbal steeds fysieker. Door de combinatie van oude garde en jonge, atletische spelers won Denemarken een EK. Maar als je ziet wat ze nu hebben lopen... Zegt alles dat Rommedahl een van de belangrijkste spelers is.
De laatste jaren zie dat dat is veranderd. Te beginnen met Jong Oranje, dat tijdens de afgelopen toernooien fysiek juist sterker was dan bepaalde tegenstanders. Maar ook voor de teams daaronder gaat dat op. De vraag is wel of het niet is ten koste van. Jeugdtoernooien kunnen een behoorlijk vertekend beeld geven. Kijk maar naar Afrikaanse teams, die vaak met oudere (dus sterkere) spelers komen. Van de meeste van die spelers hoor je nooit meer wat.
De Denen zijn ons voorgegaan. In de tachtiger jaren legde men daar de nadruk op de techniek. Dat leverde prachtige spelers op. In de negentiger jaren werd het Deense voetbal steeds fysieker. Door de combinatie van oude garde en jonge, atletische spelers won Denemarken een EK. Maar als je ziet wat ze nu hebben lopen... Zegt alles dat Rommedahl een van de belangrijkste spelers is.
Het stinkt aan alle kanten!
Ik ken het verhaal, maar ik zie in de praktijk de overeenkomst met Denemarken niet zo. Nederland kon wellicht die EK's winnen doordat het niet meer fysiek achterliep op de anderen, maar ik vond absoluut niet dat Nederland fysiek voorliep op de andere ploegen.
Ik neem niet aan dat je fysieke achterstand als pluspunt wilt gaan invoeren in de opleiding.
Het belangrijkste verschil in Jong Oranje was volgens mij trouwens dat er nu ook relatief ervaren spelers van Ajax en AZ meededen. Dat was vroeger nooit zo omdat Jong Oranje niet serieus werd genomen.
Ik neem niet aan dat je fysieke achterstand als pluspunt wilt gaan invoeren in de opleiding.
Het belangrijkste verschil in Jong Oranje was volgens mij trouwens dat er nu ook relatief ervaren spelers van Ajax en AZ meededen. Dat was vroeger nooit zo omdat Jong Oranje niet serieus werd genomen.