Ajax contracteert jeugdspelers

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

zeux

Re: Ajax contracteert jeugdspelers

Bericht door zeux » wo jan 23, 2013 10:28 am

Het feit dat je wilt dimdammen over de terminologie zegt toch al genoeg?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 11:18 am

Zeux schreef:Het feit dat je wilt dimdammen over de terminologie zegt toch al genoeg?
Nee, want 'verhandelen' heeft een negatieve lading.

zeux

Bericht door zeux » wo jan 23, 2013 11:59 am

Hypocriet. Voetballers zijn handelswaar. Om het bij jongens van 15 dan ineens anders te willen noemen, is veelzeggend.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » wo jan 23, 2013 12:13 pm

Maar goed, ondanks het gebruikelijke gezeur van ons Zeuxje, welkom Vaclac en dat we maar veel plezier aan je mogen beleven. :biggthumpup.gif:
YNWA

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 12:24 pm

Zeux schreef:Hypocriet. Voetballers zijn handelswaar. Om het bij jongens van 15 dan ineens anders te willen noemen, is veelzeggend.
Voetballers zijn idd handelswaar. Alleen kun je het woord 'verhandelen' volledig selectief gebruiken.

Sneyder gaat van Inter naar Gala: wordt hij (ook) verhandeld?

Verhandelen impliceert dat de betroffen persoon geen keuze heeft.

zeux

Bericht door zeux » wo jan 23, 2013 12:35 pm

wimpey schreef:
Zeux schreef:Hypocriet. Voetballers zijn handelswaar. Om het bij jongens van 15 dan ineens anders te willen noemen, is veelzeggend.
Voetballers zijn idd handelswaar. Alleen kun je het woord 'verhandelen' volledig selectief gebruiken.

Sneyder gaat van Inter naar Gala: wordt hij (ook) verhandeld?

Verhandelen impliceert dat de betroffen persoon geen keuze heeft.
Ja, ook Sneijder is verhandeld. Hij heeft gegokt en verloren. Inter en Galatasaray waren tot een akkoord gekomen, hij had niet echt veel keuze meer.

Maakt een jongen van 15 écht vrijwillige keuzes?
En waar ligt dan de ondergrens? 14? 13? 12? 11?

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jan 23, 2013 1:13 pm

Lager, was er niet een paar jaar geleden een jeugdspeler van tien die (voor geld) naar Manchester United ging? Ging er niet een hele jonge speler uit het vroegere Yoegoslavië naar Bayern (Als dat is doorgegaan), ging Efmorfides niet als negenjarige naar Real Madrid?

Er komt een tijd dat k.i. ook in de voetbalsport zijn intrede doet.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 1:50 pm

Zeux schreef: Ja, ook Sneijder is verhandeld. Hij heeft gegokt en verloren. Inter en Galatasaray waren tot een akkoord gekomen, hij had niet echt veel keuze meer.
Moet ik je echt uitleggen dat dit onzin is? Sneijder had een waterdicht contract met Inter, dat hij had kunnen uitdienen. Dan kan Inter hoog of laag springen.
Het schijnt dat we steeds vroeger rijp worden. Die jongen van 15 kan beoordelen wat er van Fischer en Eriksen geworden is, die op 16-jarige leeftijd naar Ajax kwamen. Zoals hij ook kan beoordelen dat jongens als Walker en Valencia het niet gered hebben... Het is niet zo dat Ajax deze jongen uit een volledig andere cultuur wegtrekt.
Goede vraag. Denk dat je dat van geval tot geval moet bekijken. Voor een jongen van 13 zal de overstap van Denemarken of Tsjechie naar Amsterdam groot zijn. Maar gezien het geringe cultuurverschil niet onoverkomelijk m.i. Ik denk niet dat je jongetjes van die leeftijd uit Senegal of Uruguay moet willen wegplukken.

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 1:51 pm

Demosthenes schreef: Er komt een tijd dat k.i. ook in de voetbalsport zijn intrede doet.
Kunstmatige inseminatie? :smallgrin.gif:

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » wo jan 23, 2013 1:58 pm

wimpey schreef:
Demosthenes schreef: Er komt een tijd dat k.i. ook in de voetbalsport zijn intrede doet.
Kunstmatige inseminatie? :smallgrin.gif:
Ik zie grote mogelijkheden voor Messi, Ronaldo, of krijgen we echt "The Boys from Brazil"? http://nl.wikipedia.org/wiki/The_Boys_f ... zil_(film)

Ik snap nu wel waarom Ajax met damesvoetbal is begonnen, dat is nog eens ver vooruit kijken, een toekomstvisie erop na houden
Van AN gehaald, door mij onderstreept:

22 januari 2013
Ajax heeft overeenstemming bereikt met Vaclav Cerny. De jeugdspeler werd geboren op 17 oktober 1997, is nog ± negen maanden wachten in Pribram, Tsjechië. De linksbenige buitenspeler is afkomstig van FK Pribram en zal vanaf 2014 deel gaan uitmaken van de jeugdopleiding van Ajax.

Bron Ajax.nl
Ik heb hem wel zien spelen. Ik vind hem de snelle variant van Dekker met een mindere voorzet. Ben blij dat hij erbij zit. Volgens mij is hij meerdere keren op stage geweest. Dit is niet zomaar een aankoop van Ajax. Ik vond hem overtuigen.
Speelt al sinds eind seizoen 2010-11 mee met de lichting 97 in buitenlandse toernooien. Kan op links en op rechts.
Ben benieuwd wat voor verrassingen er nog meer komen om lichting 97 te versterken.
Met Dekker en Cerny heeft Ajax nu wel twee linksbenige buitenspelers in dezelfde lichting. Ik vraag me af of ze bij Ajax in Dekker op termijn toch meer een linkshalf zien.
Iemand vroeg zich af, waarom niet naar Trencin, daar heeft Ajax een samenwerkingsverband mee en blijft de jongen dichter bij huis.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

zeux

Bericht door zeux » wo jan 23, 2013 2:10 pm

wimpey schreef:
Het schijnt dat we steeds vroeger rijp worden. Die jongen van 15 kan beoordelen wat er van Fischer en Eriksen geworden is, die op 16-jarige leeftijd naar Ajax kwamen. Zoals hij ook kan beoordelen dat jongens als Walker en Valencia het niet gered hebben... Het is niet zo dat Ajax deze jongen uit een volledig andere cultuur wegtrekt.
In het Meleg-topic staan verhalen over wurgcontracten met zaakwaarnemers, waar ook de KNVB naar kijkt.
FK Pribram staat - als ik hun site begrijp - onderaan in de competitie. Hoe kapitaalkrachtig is die club? 500.000 euro kan voor die club een hoop geld zijn en reden om druk uit te oefenen op die jongen om mee te werken aan deze deal.
Zo hangen er allerlei 'drukmiddelen' rondom het voetbal.

Kan het in een individueel geval helemaal zuiver zijn? Natuurlijk kan dat. Maar dat wil niet zeggen dat het ok is om een cultuur van handel met 15-jarige jongens (of jonger) te entameren. Er ontstaat al snel een grijs gebied. Ik denk zeker in landen waar de financiën niet ruim zijn, zowel niet bij de clubs als bij de jongens privé.

Juist om een precedent-werking danwel een glijdende schaal te voorkomen, vind ik het niet verkeerd om grenzen aan de handel met jeugdige spelers te stellen.

Over Sneijder: Inter heeft het geforceerd door hem niet meer op te stellen. Natuurlijk had hij de 'vrijheid' om zijn contract uit te dienen: cashen, maar niet spelen, verder uit beeld raken, geen WK, nog meer marktwaarde verliezen en dus misschien de carrière als een nachtkaars uit.
Die 'vrijheid' was een schijnvrijheid.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 23, 2013 3:05 pm

LucaS schreef:15 jaar? Kinderhandel.

Toen Eriksen en Fischer naar Ajax kwamen waren ze ook zestien. Daar had je geen moeite mee, toch?

Ik ben geen voorstander van het slepen met jonge jongens. De minimumvoorwaarde is wat mij betreft dat de speler een contract krijgt aangeboden. Het moet gaan om een talent van de buitencategorie met een grote kans op een toekomst als profvoetballer, anders moet je het niet doen.

Ook niet voor de verhoudingen binnen de ploeg, trouwens. De andere spelers moeten begrijpen waarom die jongen van ver gehaald is en waarom hij een contract heeft gekregen.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jan 23, 2013 5:18 pm

Heb jij niet meegemaakt, maar vroeger hadden we hier Joey lopen, die sprak er schande van als kinderen van huis naar een compleet ander land en cultuur werden gesleept.
I think I lost my fucking headache

jabu

Bericht door jabu » wo jan 23, 2013 7:28 pm

Dat was voor de fluwelen revolutie en ten tijde van die akelige Blind en consorten!

Rednose

Bericht door Rednose » wo jan 23, 2013 7:29 pm

LucaS schreef:15 jaar? Kinderhandel.
Eens!
Ik ga er van uit dat Ajax dit verder heel netjes doet, maar het geeft een nare bijsmaak.
Ik snap best dat als Ajax het niet doet dat een andere club het wel doet, maar sinds wanneer is dat een legitiem argument?
Het graaien in elkaars jeugdopleidingen vind ik niet kunnen.
Ik snap best dat er vooral internationaal grenzen moeten worden gesteld, maar zolang dat niet is geregeld moet je als club je eigen normen hoog houden.
(In het geval van Meleg spreekt iedereen schande over die zaakwaarnemer die een 15 jarige uitbuit, en dan zie ik opeens forumleden opschrijven dat je als 15 jarige prima zelfstandig kan beslissen.....
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 8:16 pm

LucaS schreef:Heb jij niet meegemaakt, maar vroeger hadden we hier Joey lopen, die sprak er schande van als kinderen van huis naar een compleet ander land en cultuur werden gesleept.
Ik was vorige week nog in Tsjechie. Als compleet anders dan NL heb ik dat land ook dit keer niet ondervonden.

jabu

Bericht door jabu » wo jan 23, 2013 8:27 pm

Oké. In dat geval is 11 jaar ook wel goed....

wimpey

Bericht door wimpey » wo jan 23, 2013 8:46 pm

Jij bent toch van de nuance... :hypocrite.gif:

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » wo jan 23, 2013 8:50 pm

Nuance is zóó 2012!
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

999

Bericht door 999 » wo jan 23, 2013 9:02 pm

oke', dan doe maar vanaf tien jaar .. Alles kan en mag opeens bij het " nieuwe " AJAX ..
Blij met de punten ...

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » wo jan 23, 2013 11:21 pm

Ik denk dat ik genuanceerd genoeg ben geweest. Ik ben in principe geen voorstander van zulke transfers. Alleen voor een zeer uitzonderlijk talent zou ik een uitzondering maken, omdat zo'n jongen dan een goede opleiding bij Ajax zou krijgen en dan via Ajax de stap zou kunnen maken naar de Europese top. Zoals gaat gebeuren met Eriksen en Fischer, die ook op jonge leeftijd kwamen. Ik vind het helemaal niets als onze jeugdopleiding volgeplempt wordt met buitenlandse spelers van het kaliber dan je met goed scouten ook in Nederland kunt vinden.

Dit gezegd hebbende, in het verleden zijn er bij Ajax dingen gebeurd die nu niet meer kunnen. Afrikaanse 'stagiaires' draaiden soms maanden zonder vergoeding mee in de jeugdopleiding en werden dan terug naar Afrika gestuurd (John Quansah bijvoorbeeld). Die Griekse keeper van Feyenoord verhuisde als prille tiener naar Ajax, en mocht na een seizoen opdonderen.Daarbij te vergelijken is de huidige situatie (jongen die op zijn zestiende komt en een een meerjarig contract tekent) allicht een verbetering.

Tegenover de bezwaren moet je zetten dat deze jongen toch wel naar het buitenland was gegaan. Belangstelling genoeg.

jabu

Bericht door jabu » wo jan 23, 2013 11:44 pm

wimpey schreef:Jij bent toch van de nuance... :hypocrite.gif:
Lang leve de onderbuik!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jan 24, 2013 8:01 am

Tegenover de bezwaren moet je zetten dat deze jongen toch wel naar het buitenland was gegaan. Belangstelling genoeg.
Jammer dat deze zin een bericht afsluit, want Fronio Walker, Obodai, Lindgren, Quansah (2x), Mofokeng, Alpha Turay, Jusala, Krohn-Dehli, Marinkovic, Valencia, ze kwamen allemaal op jonge leeftijd (ik vergeet er nog een paar, een spits met heel lang haar, een paar Angolezen) een overgang die door de meeste posters uit die tijd werd afgewezen (Zal wel AN zijn) maar die zouden toch wel naar het buitenland zijn gegaan. Wat is het verschil met 2013?
Voor alle duidelijkheid: ik hoop dat er een verschil is, dat Ajax drie nieuwe Messi's binnenhaalt, zo hypocriet ben ik wel, ik kom er alleen eerlijk voor uit (digitaal, privé ben ik anders :ajaxsmiley.gif: )

Natuurlijk was ik tegenstander van de komt van Leonardo en Anselmo, twee Brazilianen die op twaalfjarige leeftijd naar Feyenoord gingen (stel dat het twee Messi's waren!), De Guzman op twaalfjarige leeftijd naar Feyenoord, een paar transfers die ik onder kinderhandel reken, zo ook iets als http://www.voetbalprimeur.nl/nieuws/ite ... r-op-proef

Natuurlijk ben ik tegen kinderhandel, want het idee dat een jeugdspeler naar Ajax komt vanwege de goede opleiding is wel hardnekkig, werd ook gebruikt voor het "rijtje Fronio Walker", maar het gaat om geld, het is betaald voetbal, ook bij Ajax.

Nogmaals mijn pleidooi voor kunstmatige inseminatie, laat Ajax maximaal profiteren van het dameselftal, met steun van de wetenschap moet het lukken. :confused.gif:

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » do jan 24, 2013 9:13 am

YNWA

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » do jan 24, 2013 9:19 am

InnerHarbour schreef:EO
Zou het een grap zijn geweest, had ik de humor er wel van kunnen inzien, maar zelden laat iemand zo blijken een bericht niet te snappen.

Je overtreft jezelf: twee letters, dat komt niet vaak voor, maar je bent wel op de goede weg, probeer de volgende keer eens één letter als "inhoudelijke bijdrage" of een leesteken, nog sterker.

Offtopic:
Klopt het nou dat iemand die zich als liberaal presenteert iedere andere mening afkapt?

Plaats reactie