Ajax O18 (Voorheen A1/O19)
Moderator: mods
Re: De A1 van 2009-2010
Moet z'n vorm voor z'n blessure zien te herpakken.
Vanmiddag hebben wij de topper Ajax A1-F A1 bijgewoond op een redelijk bezochte Toekomst. De eindstand was 2-2. Ajax keek twee keer tegen een achterstand aan, maar kwam ook twee keer weer gelijk door Jozefzoon (kopbal) en Rodney Sneijder (prachtige vrije trap). In de eerste helft was F, met de uitblinkende Ricky van Haaren en de speeltuinvoetballer Isoufi, duidelijk sterker en had het de wedstrijd kunnen beslissen. Ajax stond niet goed (spelers liepen elkaar in de weg) en speelde trechtervoetbal. Technisch viel het ook niet mee. Met name Ze Eduardo en Tom Boere vielen uit de toon. De balaanname van Boere is erg matig!
Na rust kwam er meer ruimte en ging het ook meer gelijk op. In de rust werd de falende Ze Eduardo, die op 10 speelde, vervangen door Jodi Lukoki die de rechtsbuitenpositie innam. Jozefzoon verhuisde hierdoor naar links, terwijl Ebicilio Ze Eduardo verving achter de spits. Dit liep iets beter, en Lukoki gaf de voorzet bij de gelijkmaker.
Ik kom er later nog uitgebreider op terug, ik heb nu geen tijd.
Na rust kwam er meer ruimte en ging het ook meer gelijk op. In de rust werd de falende Ze Eduardo, die op 10 speelde, vervangen door Jodi Lukoki die de rechtsbuitenpositie innam. Jozefzoon verhuisde hierdoor naar links, terwijl Ebicilio Ze Eduardo verving achter de spits. Dit liep iets beter, en Lukoki gaf de voorzet bij de gelijkmaker.
Ik kom er later nog uitgebreider op terug, ik heb nu geen tijd.

Het stinkt aan alle kanten!
Ik vond de eerste helft ook redelijk gelijk opgaan. Oké, Ajax had in de eerste helft niet echt wat gecreëerd, maar Feyenoord scoorde uit de eerste en beste kans. Daarna nog een schot van Kevin Janssen, nadat Burnet onder een voorzet doorging. Het veld was stroef. Ballen stuiterde op. Aan de kant van Feyenoord vond ik Isoufi en Cabral aanvallend de gevaarlijkste Feyenoorders. Van Haaren vond ik oké spelen, niet super. Diagonale passes op de snelle Cabral deed ie goed. Feyenoord speelde in het tweede gedeelte van de eerste helft op de counter, nadat Ajax aanzette voor de gelijkmaker. Ze Eduardo had voor rust een opgelegde kans. Die zien we denk ik na dit seizoen overigens niet meer terug bij Ajax. Heeft nimmer kunnen overtuigen. Niet alleen vandaag.
Ik had me verheugd op Boilesen, aangezien ik begreep dat ie fit was. Zag hem wel op de tribune, niet een heel groot iemand. Schat hem op 1,84. Tender postuur.
Ik had me verheugd op Boilesen, aangezien ik begreep dat ie fit was. Zag hem wel op de tribune, niet een heel groot iemand. Schat hem op 1,84. Tender postuur.
Ajax kwam er de eerste helft niet echt aan te pas. Had geen controle en kon geen druk zetten. Veel middenveldspel en veel fouten. Het veld vond ik normaal, daar moet je op kunnen voetballen. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat onze raspaardjes alleen uit de voeten kunnen op een biljartlaken.
Ik begrijp niet waarom Frank de Boer Zé Eduardo op 10 zette. Deze speler heeft zo weinig technische en tactische bagage dat hij alleen maar de boel ophield. In de rust corrigeerde De Boer dat en ging Ebicilio daar spelen. Ebicilio eiste veel ballen op maar deed er weinig mee. Maar hij was in elk geval beter dan Zé Eduardo. Ik had liever Rodney Sneijder op 10 gezien, maar blijkbaar zie ze het bij Ajax niet echt in hem. Hij speelde wat plichtmatig, maar bij die vrije trap kwam het Sneijder-venijn eruit. Dat zie ik dan weer graag.
Ricky van Haaren liet een paar keer zien meer in huis te hebben dan zijn medespelers: een betere trap, meer overzicht, meer gogme ook. Een leuk spelertje. Heeft ook de uitstraling van een Feyenoorder: beetje Frings-achtig. Isoufi beviel me minder: het ziet er wel leuk uit bij hem, maar dat is vaak ook alles. Al bereidde hij wel mooi de tweede goal van F. voor, dat moet gezegd.
Maar niet teveel over F. Even de spelers van Ajax nalopen:
1. Marco Bizot: lange keeper, maar erg veel indruk maakte hij niet. Eerst de bal opeisen (terugspeelbal) en dan die bal zowat de Arena in rossen, pff. Met name zijn spelhervattingen waren zwak.
2. Ruben Ligeon: had het moeilijk tegen de wispelturige Cabral. Niet veel bijzonders.
3. Iljas Rodjan: alle ballen breed.
4. Ricardo van Rhijn: wat een mooie speler is dat toch. Soepel, atletisch, het ziet er zo mooi uit dat je de neiging krijgt hem te overschatten. Want in verdedigend opzicht moet het echt veel beter. Beetje staan kijken, op drie meter blijven...
5. Lorenzo Burnet: grijze muis
6. Roly Bonevacia: veel gehobbel, aardig wat balverlies ook. Matig.
7. Florian Jozefzoon: kwam er niet aan te pas tegen Bruno Martins Indi, op dat ene moment na: een weergaloze passeerbeweging, helaas met een matige voortzetting (bal achter). In de tweede helft, vanaf links en met meer ruimte, liet hij zich een paar keer zien. Dynamische speler, zoekt slim de ruimte, maar het zal allemaal wat steviger moeten.
8. Rodney Sneijder: typisch produkt uit de Ajax-school. Kan aardig voetballen maar het is allemaal zo flets. Hij mist het eigenwijze van zijn broer. Bovendien doet hij alles met links. Aardig linkerbeen wel.
9. Tom Boere: Uri Coronel zei ooit dat deze speler Ajax 1 gaat halen. Dat denk ik toch niet. Is lomp, motorisch vrij zwak en zijn balaanname is ver onder de maat. Werkt hard, dat wel.
10. Zé Eduardo: zie boven
11. Lorenzo Ebicilio: zie boven.
Deze lichting werd ooit gezien als een superlichting, maar weinig spelers zullen Ajax 1 gaan halen. Ik gok op Jozefzoon, Bonevacia (bij Ajax hebben ze een zwak voor dit type breedschuivers) en misschien Van Rhijn. Over de hele linie werd ik er niet vrolijk van, en mijn vriendin gaf commentaar als: 'dom gehobbel', 'lopen elkaar in de weg', 'angsthazenvoetbal' en 'een team vol grijze muizen'. Zonder Eriksen mist dit team creativiteit en dat moeten onze opleiders zich toch aantrekken. Want de speler die het verschil maakte moest van buiten gehaald worden, omdat Ajax zelf te weinig bijzondere spelers voortbrengt.
Ik begrijp niet waarom Frank de Boer Zé Eduardo op 10 zette. Deze speler heeft zo weinig technische en tactische bagage dat hij alleen maar de boel ophield. In de rust corrigeerde De Boer dat en ging Ebicilio daar spelen. Ebicilio eiste veel ballen op maar deed er weinig mee. Maar hij was in elk geval beter dan Zé Eduardo. Ik had liever Rodney Sneijder op 10 gezien, maar blijkbaar zie ze het bij Ajax niet echt in hem. Hij speelde wat plichtmatig, maar bij die vrije trap kwam het Sneijder-venijn eruit. Dat zie ik dan weer graag.
Ricky van Haaren liet een paar keer zien meer in huis te hebben dan zijn medespelers: een betere trap, meer overzicht, meer gogme ook. Een leuk spelertje. Heeft ook de uitstraling van een Feyenoorder: beetje Frings-achtig. Isoufi beviel me minder: het ziet er wel leuk uit bij hem, maar dat is vaak ook alles. Al bereidde hij wel mooi de tweede goal van F. voor, dat moet gezegd.
Maar niet teveel over F. Even de spelers van Ajax nalopen:
1. Marco Bizot: lange keeper, maar erg veel indruk maakte hij niet. Eerst de bal opeisen (terugspeelbal) en dan die bal zowat de Arena in rossen, pff. Met name zijn spelhervattingen waren zwak.
2. Ruben Ligeon: had het moeilijk tegen de wispelturige Cabral. Niet veel bijzonders.
3. Iljas Rodjan: alle ballen breed.
4. Ricardo van Rhijn: wat een mooie speler is dat toch. Soepel, atletisch, het ziet er zo mooi uit dat je de neiging krijgt hem te overschatten. Want in verdedigend opzicht moet het echt veel beter. Beetje staan kijken, op drie meter blijven...

5. Lorenzo Burnet: grijze muis
6. Roly Bonevacia: veel gehobbel, aardig wat balverlies ook. Matig.
7. Florian Jozefzoon: kwam er niet aan te pas tegen Bruno Martins Indi, op dat ene moment na: een weergaloze passeerbeweging, helaas met een matige voortzetting (bal achter). In de tweede helft, vanaf links en met meer ruimte, liet hij zich een paar keer zien. Dynamische speler, zoekt slim de ruimte, maar het zal allemaal wat steviger moeten.
8. Rodney Sneijder: typisch produkt uit de Ajax-school. Kan aardig voetballen maar het is allemaal zo flets. Hij mist het eigenwijze van zijn broer. Bovendien doet hij alles met links. Aardig linkerbeen wel.
9. Tom Boere: Uri Coronel zei ooit dat deze speler Ajax 1 gaat halen. Dat denk ik toch niet. Is lomp, motorisch vrij zwak en zijn balaanname is ver onder de maat. Werkt hard, dat wel.
10. Zé Eduardo: zie boven
11. Lorenzo Ebicilio: zie boven.
Deze lichting werd ooit gezien als een superlichting, maar weinig spelers zullen Ajax 1 gaan halen. Ik gok op Jozefzoon, Bonevacia (bij Ajax hebben ze een zwak voor dit type breedschuivers) en misschien Van Rhijn. Over de hele linie werd ik er niet vrolijk van, en mijn vriendin gaf commentaar als: 'dom gehobbel', 'lopen elkaar in de weg', 'angsthazenvoetbal' en 'een team vol grijze muizen'. Zonder Eriksen mist dit team creativiteit en dat moeten onze opleiders zich toch aantrekken. Want de speler die het verschil maakte moest van buiten gehaald worden, omdat Ajax zelf te weinig bijzondere spelers voortbrengt.
Merci, joey.
Dat voorspelt niet veel goeds. Is het een kwestie van gebrek aan talent of een gebrekkige begeleiding?
Maakt trainer de Boer een goede indruk op je?

Dat voorspelt niet veel goeds. Is het een kwestie van gebrek aan talent of een gebrekkige begeleiding?
Beide. Ik zie de spelers ook weinig stappen maken. Van het elftal dat gisteren op het veld stond haalt alleen Jozefzoon het eerste, denk ik. Van Rhijn heeft waarschijnlijk pas kans na een succesvolle verhuur, net als Blind zeg maar.
Opvallend dat Klaassen niet meedeed.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Mee met Oranje onder-17.
Graag gedaan.wimpey schreef:Merci, joey.

Beide inderdaad. Maar vooral het laatste. Want deze spelers zijn zo bang om fouten te maken dat ze voor alle zekerheid zo weinig mogelijk risico nemen. Dat heeft toch met al die beoordelingen te maken. Geef spelers eens wat meer vrijheid en vertrouwen, zou ik zeggen. Ajax heeft natuurlijk wél talent, Ajax heeft altijd talent gehad. Maar juist de creatieve spelers hebben het zwaar door al die betutteling.Dat voorspelt niet veel goeds. Is het een kwestie van gebrek aan talent of een gebrekkige begeleiding?
De Boer zette het om in de rust en dat sorteerde effect. Of anders: het liep in elk geval beter toen de stoorzender Zé Eduaro gewisseld was. Kun je zeggen dat De Boer dat juist had gezien, maar je kunt je ook afvragen waarom hij een speler als Zé Eduardo, van wie ik me niet kan voorstellen dat hij toekomst heeft bij Ajax, op 10 laat spelen. Dat heeft nu toch geen enkele zin meer? Zet daar een speler neer met wie je wel verder wilt. Kan Bouy dat al aan?
Los daarvan, De Boer had wel wat eerder mogen ingrijpen. Het was na een kwartier al duidelijk dat het zo niet ging lukken. Hij heeft eerst drie kwartier zitten koekeloeren hoe F. het wedstrijdverloop bepaalde. Ajax had in de rust best met 2-0 of 3-0 achter kunnen staan.
Maar deze superlichting maakte toch twee jaar geleden gehakt van Feyenoord? Wat is er sindsdien gebeurd dan?
IK GELOOF!!!!!!
Tja...
Gisteren ontbrak Castillion, die zit bij Jong Ajax. Hij was destijds een van de blikvangers. Of hij het gaat halen is onduidelijk, nu Suk is aangetrokken. Ook Bonevacia hoort bij dat team. Overigens vraag ik me af of die spelers doorgeschoven zijn omdat ze zo goed zijn of omdat ze zo sterk zijn. Bonevacia slaagde er in elk geval gisteren niet in te laten zien dat hij beter was dan de rest.
Verder valt op dat de aanvallende spelers (Ebicilio, Sneijder, Jozefzoon) inmiddels niet meer bij Oranje-19 zitten. Ook Bonevacia is afgevallen.
Ligt het aan Ajax of aan die spelers? Allebei natuurlijk. Tien toppers in een lichting, dat bestaat niet. Deze lichting is destijds behoorlijk overschat. Maar er gaat ook iets mis, want er komt wel érg weinig uit. Dit team was rond Eriksen gebouwd, en dat is geen jongen uit de eigen jeugd. In de twee wedstrijden die ik dit seizoen gezien heb (tegen PSV en F.) liepen de beste spelers van het veld bij de tegenstander.

Gisteren ontbrak Castillion, die zit bij Jong Ajax. Hij was destijds een van de blikvangers. Of hij het gaat halen is onduidelijk, nu Suk is aangetrokken. Ook Bonevacia hoort bij dat team. Overigens vraag ik me af of die spelers doorgeschoven zijn omdat ze zo goed zijn of omdat ze zo sterk zijn. Bonevacia slaagde er in elk geval gisteren niet in te laten zien dat hij beter was dan de rest.
Verder valt op dat de aanvallende spelers (Ebicilio, Sneijder, Jozefzoon) inmiddels niet meer bij Oranje-19 zitten. Ook Bonevacia is afgevallen.
Ligt het aan Ajax of aan die spelers? Allebei natuurlijk. Tien toppers in een lichting, dat bestaat niet. Deze lichting is destijds behoorlijk overschat. Maar er gaat ook iets mis, want er komt wel érg weinig uit. Dit team was rond Eriksen gebouwd, en dat is geen jongen uit de eigen jeugd. In de twee wedstrijden die ik dit seizoen gezien heb (tegen PSV en F.) liepen de beste spelers van het veld bij de tegenstander.

Een aantal stagneren in hun ontwikkeling. In de B's waren de meeste van deze lichting de beste in hun leeftijdscategorie. Vorig seizoen als eerste jaars A'tjes nog steeds, maar dit seizoen zie ik weinig spelers stappen maken (eigenlijk alleen Jozefzoon en daarvoor Eriksen).
Op zich is dat natuurlijk niets vreemds. Een speler kan in de B de beste zijn en later niet meer of omgekeerd. Wat wel opvalt, is dat het een hele lichting overkomt.
Maar begrijp jij dat Zé Eduardo op 10 speelde? Dat slaat toch nergens op?

Maar begrijp jij dat Zé Eduardo op 10 speelde? Dat slaat toch nergens op?
Ik wist vooraf al dat Davy Klaassen niet meedeed vanwege interlandverplichtingen, dus ik dacht dat Sneijder z'n kans zou krijgen achter de spitsen. Overigens speelde Ze Eduardo in de eerste helft niet op '10', maar als rechtshalf. Niettemin liep Ze Eduardo Bonevacia louter in de weg.
,,In de eerste helft speelden we met de punt naar achteren en na de rust juist met de punt naar voren’’, licht De Boer toe. Bron: Ajax.nl
Nee hoor, Ze Eduardo speelde op 10. En met nummer 10. Bonevacia speelde op rechts. Daar bleef hij in de tweede helft ook gewoon staan.
Sneijder is blijkbaar uit de gratie. Sowieso zien ze voor spelers van deze lichting blijkbaar geen rol op 10. Anders zou Klaassen niet zijn doorgeschoven.
Sneijder is blijkbaar uit de gratie. Sowieso zien ze voor spelers van deze lichting blijkbaar geen rol op 10. Anders zou Klaassen niet zijn doorgeschoven.
Hmmmm slecht hoor. Maarja, een topper per lichting is al voldoende. Als dat uit deze lichting Josefzoon (wat is het nou met deze jongen, wordt het wel of niet iets ? ) en bijvoorbeeld een Van Rhijn kunnen doorbreken is dat toch mooi? En die Kappelhof? Die hoort er toch ook bij?
IK GELOOF!!!!!!
Bonevacia speelde met de punt naar achteren, Joey. Frank de Boer slaat toch geen wartaal uit? Ze Eduardo speelde met nummer 10 op z'n shirt, dat wel.
Dan voerde Zé Eduardo zijn taak niet uit, want hij liep continu in het centrum. Als hij rechtshalf stond, had hij voor mijn neus moeten lopen en dat deed hij dus niet.
Het is me overigens een raadsel wat die jongen bij Ajax doet. Dat moet wel een vriendendienst zijn.
Het is me overigens een raadsel wat die jongen bij Ajax doet. Dat moet wel een vriendendienst zijn.
Daarom zei ik ook dat Ze Eduardo louter in de weg liep. Speler zonder tactische notie, om in Steef z'n woorden te spreken.
Ajax neemt dit weekend opnieuw mee aan het toernooi van Terborg voor spelers geboren niet eerder dan 1 januari 1991. Siem de Jong mag dus niet meer meedoen, maar hij is wel aanwezig, zie de link.
Naar verluidt (AS) zou Boilesen bij de selectie zitten.
Naar verluidt (AS) zou Boilesen bij de selectie zitten.
Om 5 uur moeten ze tegen Gremio.
Nee, dat is AZ. Ajax moest om 4 uur tegen Chivas Guadalajara.
http://www.terborgtoernooi.nl/voetbalto ... peelschema
Ze hebben met 1-0 gewonnen.
Hahn; Ligeon, Veltman, Kappelhof, Koppers (Boilesen); Bonevacia, Sousa Campos, Overtoom; Özbiliz (Josefzoon), Boere (De Kamps), Zeegelaar.
Opstelling Ajax:Het toernooi staat open voor spelers die geboren zijn na 1-1-1991 tot en met 31-12-1992. Elk team mag 5 dispensatie spelers hebben welke maximaal 1 jaar ouder zijn. Alleen voor nationale teams wordt een uitzondering gemaakt: Hier geldt 1-1-1990.
Hahn; Ligeon, Veltman, Kappelhof, Koppers (Boilesen); Bonevacia, Sousa Campos, Overtoom; Özbiliz (Josefzoon), Boere (De Kamps), Zeegelaar.
Ajax heeft er weinig van gebakken. Met hangen en wurgen door de groepsfase en daarna uitgeschakeld door Twente.
Uiteindelijk is Ajax derde geworden door van Kaizer Chiefs te winnen.
Uiteindelijk is Ajax derde geworden door van Kaizer Chiefs te winnen.
Je bent er heen geweest? De eindstand zegt me niks, het veldspel daarentegen veel meer.