De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

D_skilled

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door D_skilled » zo okt 09, 2011 10:46 pm

Van twee weken terug.
In de ban van het voetbal

De uittocht bij FC Utrecht bleef deze zomer niet alleen beperkt tot veldspelers. Ook in de trainersstaf bij de Domstedelingen vond een opvallende transfer plaats. Zwijndrechter Michel Hordijk kon de lok-roep uit de hoofdstad niet weerstaan en verruilde de FC voor Ajax, waar hij als techniektrainer bij de jeugd in dienst treedt.

Michel Hordijk Liefde voor de bal is de basis. Daar begint alles mee

Zwijndrechter Michel Hordijk techniektrainer jeugd Ajax

,,Vorig jaar had ik al eens een gesprek met toenmalig hoofd jeugdopleidingen Jan Olde Riekerink, maar ik had toen al een mondeling akkoord bij Utrecht voor een vijfde seizoen, verklaart Michel Hordijk. ,,Eind vorig seizoen zijn er opnieuw gesprekken geweest, onder anderen met Ruben Jongkind en Wim Jonk. Het was natuurlijk lange tijd onduidelijk hoe één en ander bij Ajax zou gaan lopen, maar ik ga nu voor 30 uur per week aan de slag bij de onderbouw, de F1 tot en met D1.

Michel Hordijk wist al op jonge leeftijd dat training geven zijn passie was. Als jeugdspeler doorliep hij de opleiding van Groote Lindt en viel als 15-jarige al af en toe in bij het eerste elftal.

,,Daarna verloor ik het plezier een beetje en kwam ik er vrij snel achter dat het trainen van jeugdspelers veel meer mijn ding is. Wiel Coerver is één van mijn inspiratiebronnen. Ik heb hem helaas nooit persoonlijk ontmoet, maar heb wel een aantal keren met hem gesproken via de telefoon. Dat waren geweldige gesprekken, waarbij hij - mede door zijn leeftijd - weliswaar de neiging had vaak in herhaling te vervallen, maar hij toch ook altijd rake dingen zei. Geweldige man, die zich volgens mij nooit heeft gerealiseerd hoeveel mensen hij heeft geïnspireerd. Natuurlijk snap ik zijn frustratie dat de filosofie achter zijn methode door lang niet iedereen is begrepen, maar toch: hoeveel trainers werken er wereldwijd niet met zijn oefenstof?

Na een tweejarig dienstverband bij NAC Breda was het Piet Buter die Hordijk in 2006 bij FC Utrecht aanstelde om techniektrainingen binnen de jeugdopleiding te geven. Ook verzorgde Hordijk onder toenmalig trainer Foeke Booy wekelijks trainingen voor het eerste elftal. Het seizoen daarop kwam Willem van Hanegem, die minder zag in het specifiek op techniek trainen bij volwassen profs.

,,Ik vond dat uiteraard wel jammer, en gezien zijn spelopvatting snapte ik het ook niet helemaal, maar ik respecteerde het wel. Van Hanegem heeft nu eenmaal een geheel eigen werkwijze. En buiten het feit dat hij vroeger een jeugdidool van mij was, vind ik het ook gewoon een geweldige trainer.

In de zomer van 2008 was Michel Hordijk, wiens broer Patrick jeugdtrainer is in Saudi Arabië, op projectbasis actief bij CSKA Moskou. ,,Een mooie ervaring, waarin ik gemerkt heb dat er natuurlijk cultuurverschillen waren, maar het in de basis toch op hetzelfde neerkomt. Die basis is de bal, en de liefde die kinderen daarvoor koesteren. Daar begint alles mee.

Naast zijn functie bij de Amsterdamse onderbouw start Hordijk in september zijn eigen voetbalschool. ,,Op de velden van Groote Lindt ga ik op zondagmorgen kinderen in de leeftijd van zes tot veertien jaar op hun eigen niveau proberen beter te maken. Technische vaardigheid, persoonlijkheidsontwikkeling en plezier staan centraal. Iedereen is welkom en kan zich aanmelden via [email protected] ,,Ook bij De Lindt zelf blijf ik betrokken, en zal ik de jeugdtrainers helpen met oefenstof en ideeën. Zo hebben we beiden iets aan de samenwerking.
Bron: Algemeen Dagblad

wimpey

Bericht door wimpey » zo okt 16, 2011 12:25 pm

wimpey schreef:Het ligt natuurlijk niet aan die jongen, maar aan de club. :hypocrite.gif:
Tannane opgestapt bij psv, volgens het ED. Veel te kil, dat psv. :hypocrite.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 19, 2011 3:19 pm

Krijgen Jonk en Bergkamp ooit nog dat contract? :confused.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled

Bericht door D_skilled » wo okt 19, 2011 3:50 pm

Je vertrouwt het niet helemaal?

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 19, 2011 3:55 pm

Nee. Jij wel?

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 19, 2011 3:56 pm

Stammenoorlog woedt nog steeds. Einde is nog lang niet in zicht. Vraag is welk kamp de langste adem heeft.

Ik ben niet zo van de complottheorieen, maar: LvG in de Arena bij de gasten van AZ. Wilde hij een signaal afgeven?

D_skilled

Bericht door D_skilled » wo okt 19, 2011 4:01 pm

Nee, niet echt. Ze hebben eindelijk draagvlak gecreëerd en veranderingen ingezet, dus een weg terug is er niet meer. Mocht het toch op geld stuklopen dan degraderen ze zichzelf tot persona non grata.

Wie weet zijn de contracten al getekend, maar is het in het geheim gebeurd? :confused.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » wo okt 19, 2011 4:08 pm

Is er ook draagvlak bij de directie? :confused.gif:

Wimpey heeft gelijk, denk ik. Het is nog lang niet gedaan.

D_skilled

Bericht door D_skilled » wo okt 19, 2011 4:16 pm

joey schreef:Is er ook draagvlak bij de directie? :confused.gif:

Slop en Vd Aat staan toch al een poosje op de nominatie om vervangen te worden? Voor Ajax is het belangrijk dat Cruijff nog een aantal jaar blijft, zodat de jeugdopleiding een stevig fundament krijgt. De ontwikkelingen zitten nog in een pril stadium en het zou voor Ajax funest zijn als de aangewezen pionnen (Bergkamp en Jonk) wegvallen. JOR en consorten namen genoegen met een zesje, terwijl Cruijff en co de lat beduidend hoger leggen. Zo lang de jeugdopleiding niet optimaal rendeert zal Ajax-1 ook niet optimaal renderen. Zeker voor een club die al tijden geen gelukkig hand heeft in het aankopen van spelers.

wimpey

Bericht door wimpey » wo okt 19, 2011 4:38 pm

D_skilled schreef: Wie weet zijn de contracten al getekend, maar is het in het geheim gebeurd? :confused.gif:
Je denkt toch niet dat DB de kans op 2 glazen poepel laat schieten?! :biggrin.gif:

D_skilled

Bericht door D_skilled » do okt 20, 2011 10:13 pm

Robin Pronk trainer FC Utrecht A1

Afbeelding

Robin Pronk is de nieuwe trainer van FC Utrecht A1. Hij volgt Jean-Paul de Jong op na dat De Jong deze week de overstap maakte naar het elftal van Jong FC Utrecht. Nu Jan Wouters is benoemd tot hoofdtrainer is Robbie Alflen doorgeschoven als zijn assistent bij het eerste elftal van FC Utrecht. De vrijgekomen plek van De Jong bij A1 wordt nu per direct ingevuld door Robin Pronk (38) die donderdagmiddag zijn contract tekende. Hij werkte tot voor kort bij Ajax als trainer van de B1 in Amsterdam.

Lees meer

Yo

Bericht door Yo » za okt 22, 2011 10:23 am

In het Parool vandaag een stuk met als titel ' Ajax dreigt wetenschappelijke voorsprong te verspelen' .
Gaat over het project dat met de VU en de Aegon/Adidas is opgestart waarin van de kant van de ex-internationals weinig/geen interesse is.

Als niemand het plaatst zal ik vanavond een poging doen.

joey
Erelid

Bericht door joey » za okt 22, 2011 11:37 am

Een voorsprong die je niet hebt kun je niet verspelen. :confused.gif:

Rooie

Bericht door Rooie » za okt 22, 2011 1:59 pm

AN
Robin Pronk: Toekomst van de jeugdopleiding ongewis

22 oktober 2011

In de papieren versie van Het Parool is vandaag een interview met voormalig Ajax jeugdcoach Robin Pronk te lezen. Pronk schetst het beeld van De Toekomst zoals dat was voor de fluwelen revolutie en concludeert op basis van de veranderingen dat de toekomst van de jeugdopleiding van Ajax een stuk minder zeker is, is in zijn optiek.

Pronk geeft aan dat structuur en doelstellingen noodzakelijk zijn, omdat anders iedereen vrij is om te doen wat hij wil. Er werd op een wetenschappelijke en methodologische wijze gewerkt om zowel de trainingsmethoden als de spelers vooruit te helpen. "Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de twee, drie maanden ons elftal presenteren aan elkaar, de trainers. (..) Daar praatten we met elkaar over. En zo kon je weer doelstellingen voor de volgende presentatie maken (..)."

In het stuk wordt eveneens gemeld dat op De Toekomst een grote tent werd gebouwd waar door de VU videosystemen en meetapparatuur is neergezet voor een bedrag van ongeveer vier miljoen. Alleen Frank de Boer maakt er nog gebruik van. De Boer is de enige van het driemanschap dat de technische leiding van Ajax vormt die geïnteresseerd is in een wetenschappelijke aanpak en begeleiding van training en wedstrijden. De jeugdspelers komen er niet meer. Pronk: "(..) we hebben een geweldige A1, in de B1 lopen een paar fantastische spelers, in de C1 zijn ruwe diamantjes te vinden, alles wat is opgebouwd in de laatste zeven tot acht jaar. Wat er over een jaar of vijf over is van de jeugdopleiding weet ik niet. Ik blijf erbij dat wat we hadden uniek was in Europa en in de wereld."

Meer hierover in de papieren versie van Het Parool. Reageren kan op de fora.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za okt 22, 2011 2:22 pm

Structuur, doelstellingen, eisen, presentaties. Was er ook nog wel eens tijd om met spelers te werken aan een fatsoenlijke balaanname en het verbeteren van het zwakke been? Ik zal hier absoluut niet gaan verkondigen dat de opleiding niets voorstelt. Maar als we kritisch kijken naar de spelers die de laatste 10/15 jaar zijn doorgekomen vanuit de jeugd dan is er, op een paar exceptionele talenten na, best veel op aan te merken.

Er is dus in ieder geval ruimte voor verbetering. Of de nieuwe leiding dat gaat brengen zal moeten blijken. Maar meneer Pronk moet nou niet doen of alle kunde en kennis in één keer de vuilnisbak in gaat.

Overigens vind ik het wel zonde als ze inderdaad geen gebruik meer maken van de videosystemen en de meetapparatuur. Dat kan gewoon een waardevolle toevoeging zijn. Je moet het alleen wel op de juiste manier toepassen en het niet heilig verklaren. Het is een middel. Geen doel.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » za okt 22, 2011 4:42 pm

Skillboxen? Een soort TIPS zeg maar (?).
I think I lost my fucking headache

D_skilled

Bericht door D_skilled » za okt 22, 2011 7:44 pm

Robin Pronk is de belichaming van het jarenlange robotjes-kweek-cultuur. Veel oog voor het team, weinig tot geen voor het individu.

joey
Erelid

Bericht door joey » zo okt 23, 2011 9:26 am

"Er werden eisen gesteld aan de trainers. Wij moesten eens in de twee, drie maanden ons elftal presenteren aan elkaar, de trainers. (..) Daar praatten we met elkaar over. En zo kon je weer doelstellingen voor de volgende presentatie maken (..)."
Kijk eens aan. Dan worden trainers heel goed in... presentaties maken. :hypocrite.gif:

Lionel

Bericht door Lionel » zo okt 23, 2011 9:33 am

:smallgrin.gif:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS

Bericht door LucaS » zo okt 23, 2011 7:29 pm

Bullshit, het is prima om uit te leggen wat je doet en input te krijgen van anderen. Maar goed, iedereen moet blijkbaar gewoon maar wat doen. Nog een paar jaar en onze prachtopleiding is om zeep.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 23, 2011 7:36 pm

Inderdaad. Als je zo'n Koppers dan ziet debuteren, dan weet je dat we goed bezig zijn. Misschien had Pronk een keertje een presentatie kunnen geven hoe je de binnenkant afdekt. :smallgrin.gif:

LucaS

Bericht door LucaS » zo okt 23, 2011 7:38 pm

Grappig, een flinke dip en de bekenden zeiken de jeugdopleiding af. Dezelfde mensen spraken met geen woord over diezelfde opleidng toen een selectie waarvan de meerderheid zelf opgeleid is kampioen werd. Selectief shoppen.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » zo okt 23, 2011 7:43 pm

Selectief shoppen? Ik ben gewoon kritisch. Jammer dat je dat weer probeert te ridiculiseren, maar ik constateer gewoon weer dat die jonge gastjes de basis niet op orde hebben. Koppers is dan even een pijnlijk voorbeeld, maar ik kan hier ook Ebecilio, Lukoki, Ligeon etc. etc. voor pakken.

LucaS

Bericht door LucaS » zo okt 23, 2011 7:46 pm

Koppers is invaller voor de invaller. Wat verwacht je in hemelsnaam? Maar mooi dat over een paar jaar de derde keuze ook zo meedraait.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo okt 23, 2011 7:50 pm

Peter schreef:Selectief shoppen? Ik ben gewoon kritisch. Jammer dat je dat weer probeert te ridiculiseren, maar ik constateer gewoon weer dat die jonge gastjes de basis niet op orde hebben. Koppers is dan even een pijnlijk voorbeeld, maar ik kan hier ook Ebecilio, Lukoki, Ligeon etc. etc. voor pakken.
In een andere topic heb ik daar al iets over geschreven en een @Peter vermeld, want ik zie die jeugdwedstrijden wel (Oké, alleen de A1, de B1 en ook van Sparta en ADO) maar ik zie niet dat onze spelers slechter zijn dan die van andere verenigingen, soms zie ik ook Feyenoord!) Het is niet zo slecht gesteld met die jeugdafdeling, hoe vaak heb ik dat al niet beweerd, dat JC en MvB de unieke talenten waren (MvB niet eens de hele jeugdopleiding) in enkele tientallen jaren, dat Sneijder ook afkomstig is uit die ongelooflijk slechte jeugdopleiding enz.

JC en MvB zouden net zo goed zijn geworden als ze bij AGOVV zouden hebben gespeeld.

@Peter,

Koppers een pijnlijk voorbeeld? Wie van de volgers van de jeugdopleiding zagen in hem een toekomstige linksback van Ajax 1?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Plaats reactie