Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Demosthenes

Re: De A1 van 2009-2010

Bericht door Demosthenes » zo dec 13, 2009 7:24 pm

Dacht je nou echt dat de leden van Ajax 1 in de tijd van Cruijff, Swart en Keizer allemaal opeens hetzelfde spelidee hadden? Dat is gewoon gekomen door veel met elkaar situatie's te bespreken, tegenwoordig zijn er nog meer middelen om goed situatie's te kunnen bespreken(videoanalyse, magnetische borden) en dan kan je ook aangeven wat je wil dat een speler gaat doen als er iets gaat gebeuren. Dat spelinzicht valt te oefenen op de training.
Niet alles valt te leren. Moet je eerst nadenken over waar je moet gaan staan, dan ben je al te laat, zoiets moet uit jezelf komen. Video-analyse kan een speler zonder inzicht (Wat doet die in de A1?) misschien wel beter maken, maar rijp voor de top? Ik vrees van niet. Ajax moet opleiden voor de top!

Extra training om één centimeter hoger te springen, atletischer te worden, 0,1 seconde sneller bij de bal te zijn, er valt veel te trainen, maar spelinzicht lijkt mij daar niet toe behoren. Video-analyse? Ik ben een voorstander, als is het alleen maar om te zien dat sommige spelers aan de bal, het hoofd naar beneden hebben en zo niets van de bewegingen van anderen zien.

De generatie JC! Zo vaak trainden die spelers niet, ze voelden elkaar wel aan, het waren "voetballers-van-nature". Ajax heeft nog steeds dergelijke spelers, maak je maar geen zorgen. De basis van de A1 speelt trouwens al jaren samen.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » zo dec 13, 2009 9:23 pm

niks
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op do dec 31, 2009 9:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma dec 14, 2009 8:08 am

Het spelinzicht was dus allemaal aangeboren? Knal-Boem, was het er? Dan hebben wij het afgelopen decennia van de leiding tot de jeugdspelers het niet meer getroffen bij Ajax.. Wat jammer, want dan valt er niks aan te doen. Wat lopen we dan te zeiken over het technische beleid bij Ajax?
Waar staat dat?

Haal niet één facet eruit om een hele opleiding of goed te keuren of af te maken. Vergeet JC niet; hij vertrok en Ajax won niets meer. Vergeet de factor geld niet, kijk op welke leefgtijd spelers vertrokken. Ajax kan nog steeds een aardig team opstellen van oud-spelers als Van der Sar, Sneijder, Babel, Van der Vaart, Seedorf, Vermaelen, Babel, Heitinga, de aangetrokken talenten als Zlatan en Chivu en wie ik vergeet. Voeg daar de huidige selectie bij en ik denk dat we meer kans maken op een kampioenschap :ajaxsmiley.gif: Ajax heeft geen JC (en geen geld). Die maak je niet, die leid je niet op, die staan er.

Te zeiken over het technische beleid???? Je bedoelt de jeugdopleiding? (Deze rubriek)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Vedette-10-

Bericht door Vedette-10- » ma dec 14, 2009 4:14 pm

niks

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za jan 23, 2010 12:54 pm

Korte vraag, want ik zat net even wat talenten op te sommen op het middenveld. Hoe staat het met die Ze Eduardo? Is dat nog wat of nemen we daar in de zomerstop weer afscheid van?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » za jan 23, 2010 3:37 pm

Opvallend: volgens AS staan Jozefzoon en Boilesen niet in de basis bij de A1. Jong Ajax?

1-0 A1, trouwens. Boere.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Michael_B

Bericht door Michael_B » za jan 23, 2010 3:44 pm

Zou een goede zaak zijn.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Rooie

Bericht door Rooie » za jan 23, 2010 3:48 pm

Boilesen geblesseerd, Jozefzoon/Ze Eduardo?

Michael_B

Bericht door Michael_B » za jan 23, 2010 3:51 pm

Blind en Martina zijn natuurlijk (al dan niet tijdelijk) opgerot dus er is wel plek voor ze.
Face your fears and live your dreams, No Fear

sander

Bericht door sander » za jan 23, 2010 6:56 pm

Nicolai Boilesen en Florian Josefzoon ontbraken vanwege blessures bij het hoogste jeugdelftal. Door de promotie van Christian Eriksen naar de A-selectie heeft Davy Klaassen definitief de overstap gemaakt van de B1 naar de A1.

Opstelling Ajax A1:
Bizot; Ligeon, Van Rhijn, Koppers, Burnet; Schouw, Klaassen (67. Ottenhoff), Sneijder (63. Zé Eduardo); Dekker, Boere (79. Brinkman) en Ebecilio.

Koploper PSV A1 won met 2-1 van Sparta en ook nummer vier Feyenoord A1 wist te winnen. De Rotterdammers versloegen FC Twente A1 met 4-1. Nummer drie AZ A1 speelde met 1-1 gelijk tegen Roda JC A1.
Nicolai Boilesen en Florian Josefzoon geblesseerd. En Ze Eduardo dan? Die speelde maar 27 min.

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » zo jan 24, 2010 12:47 am

Mijn verhaal voor "wie het lezen wil".

ADO A1 – Ajax A1 0-2

Het veld van ADO is zo slecht en het is smal; de omstandigheden? Volgens mij regent het daar iedere zaterdagmiddag tussen 14.30 en 16.15 uur, het waait er altijd. In de kantine wordt ervoor gezorgd dat je niets bestelt: één vrouw bedient! Waarom zal iemand naar ADO gaan? Masochisme, ik kan me op dat complex geen goede jeugdwedstrijd van Ajax herinneren. Goossens werd er onder gejuich van de ADO-coach afgeschopt (B1) Vertonghen maakte er ooit een prachtig doelpunt (A1), de B1 (twee jaar geleden) leed er na ruim één jaar ongeslagen te zijn geweest (Het team, eerst als B2) een onnodige nederlaag door een blunder van keeper Costas Peristides en een eigen doelpunt van Lorenzo Burnet. De buienradar gaf om 13.15 uur aan dat het vanaf even na 14.00 uur droog zou zijn (en blijven), wat was ik blij met een paraplu, want het heeft de hele wedstrijd geregend!

Ik hoopte op een wedstrijd met Boilesen en Ze Eduardo, maar Boilesen zat niet bij de selectie en Ze Eduardo begon op de bank. Je bent Braziliaan, je dekt dat je een wereldtopper bent en je mag in regen en wind op de bank tegen ADO A1, je zult er maar van hebben gedroomd.

De wedstrijd: uitblinkers? Ik vond dat Ebecilio goede momenten had, dreigend was, maar het gaat als aanvaller om dat laatste balcontact en dat ging wel mis. Hij werd in de eerste helft veelvuldig aangespeeld, maar kwam zijn tegenstander (toen) niet echt voorbij. Ik moest even aan Marvin Zeegelaar denken, die vorig seizoen zijn tegenstander niet één keer voorbijkwam, in de rust werd gewisseld en direct erna in Ajax 1 mocht spelen: Volendam uit. Zou Lorenzo Ebecillio bewust zijn tegenstander niet passeren? Hij revancheerde zich verder in de wedstrijd.

Vermakelijk was het om Mark Wotte te zien. Bij ADO speelde als nummer zes Boy Wotte en gezien de reacties van Mark Wotte (afkomstig van ADO, maar veel verder dan FC Vlaardingen is hij toch niet gekomen als voetballer???) zal het wel zijn zoon zijn. Boy Wotte speelt op het middenveld bij ADO. Spelen is eigenlijk iets te veel van het goede. ADO speelt met vier verdedigers die nooit verder zijn gekomen dan “de bal naar voren rammen”. Ik heb niet één fatsoenlijke ADO-aanval gezien die door combinatievoetbal, een middenvelder bij ADO ziet alle ballen aan zich voorbij gaan (Ik ken iemand die om die reden bij ADO is vertrokken) Boy Wotte is in de eerste helft (Deed hij nog mee in de tweede helft?) twee keer in de buurt van de bal geweest, althans twee keer heeft mark Wotte “Goed zo” geroepen. Boy naderde de bal één keer op 20 centimeter en één keer zaten alleen de enkels van Rik Schouw er nog tussen.

Donny van der Dussen, het grote talent van ADO, (ex-?)international, hij doet nauwelijks mee, hij is middenvelder!

Het probleem voor de A1 is dat zo'n team, met niet meer in huis dan “alle ballen naar voren” nog zoveel kansen krijgt. In de eerste helft één grote kans, na knullig balverlies op de helft van ADO bereikt een ADO-verdediger met een lange bal direct een voorhoedespeler die in dit geval (Ricardo van Rhijn was weg) alleen voor keeper staat en (gelukkig) mist. In het eerste kwartier van de tweede helft krijgt ADO echter drie grote kansen: Marco Bizot weet het eerst schot te pareren, bij de tweede kans staat hij te ver(?) voor zijn doel, maar gaat de stiftbal over en bij de derde kans raakt Mike van Duinen de binnenkant van de paal. Te veel kansen voor zo'n beperkt team. ADO krijgt daarna nog een grote kans, maar het schot gaat over.

De kansen van Ajax! In de eerste helft een mooie door Rik Schouw opgezette aanval via rechts, hij weet het doodseskader van ADO te ontwijken, zet voor en Tom Boere tikt mooi in. In de eerste helft krijgt Lorenzo Ebecillio nog een kans (alleen voor de keeper) maar zijn stiftbal is ± twee meter te laag. In de laatste seconde was een bal op hem net niet onder controle te brengen, anders was het 0-2 geworden. Na rust nog een kans voor Tom Boere (alleen op de keeper) en een kleine kopkans van Davy Klaassen, klein omdat hij een centimeter of twee te kort kwam.

Wat mij zorgen baart is niet alleen het aantal kansen dat Ajax krijgt, maar ook het gebrek aan creativiteit, met name van de middenvelders. Ajax had verreweg het meeste balbezit, dreigde veel meer dan ADO, had een veldoverwicht, maar werd nauwelijks gevaarlijk. De bal werd maar rond gespeeld, van nummer 3, naar 4, naar 6, terug naar 3, naar 2 of 5, even naar 4, weer naar 6 enz. enz. enz. Niemand die een opening ziet? Niemand die risico neemt? Opvallend vond ik dat zowel Ricardo van Rhijn als Dico Koppers (centraal duo) zo vaak een bal verkeerd inspeelde. Ben ik van Ricardo zeker niet gewend.

Ajax speelde met backs die hun directe tegenstander niet echt de baas waren. Wat heb je in Ajax 1 te zoeken als je een buitenspeler van ADO al te lastig vindt? Opvallend vond ik dat rechtsback Ruben Ligeon in de “Ogararu-dekking” speelde d.w.z. je tegenstander zoveel ruimte geven dat die altijd aanspeelbaar is! Linksback Lorenzo Burnet werd te vaak afgetroefd door Mike van Duinen (hij schoot op de paal)

Ajax heeft Frank de Boer als coach. Ik verbaasde me over de wissels. ADO bracht twintig minuten voor tijd een stormram in, hij kon niet voetballen (of liet het niet zien), struikelde een keer in kansrijke positie enz. wat doet Frank de Boer? Hij vervangt een middenvelder door Brian Ottenhoff, een verdediger? Ik moest weer denken aan zijn leermeester Louis van Gaal, die Edgar Davids als verdediger opstelde tegen de “beste kopper van de wereld”: Zamorama (of Zamoramo, uit Chili, toen spelend voor Real Madrid) Ik hield toen mijn hart vast, maar we speelden RM van de mat, Louis had alleen maar gezegd: ze mogen niet voorzetten! Frank de Boer zet een verdediger bij, hij wil niet verliezen!

Frank de Boer dirigeert zelfs rechtsback Ruben Ligeon naar de rechtsbuitenplaats als Daan Brinkman (door ADO Daan Kramer genoemd; wie is dat, dacht ik!) invalt: twee middenvelders en een aanvaller eruit halen en vervangen door één middenvelder en twee verdedigers! Dat past niet bij Ajax!

De spelers:

Marco Bizot

Keepte goed. Hij bevalt mij wel. Hij pakte twee keer een schot klemvast, komt goed zijn doel uit en heeft zijn lengte mee.

Ruben Ligeon

Waarom hij zijn tegenstander alle vrijheid laat? Opdracht? Ik snap ook wel dat als hij er te dicht op gaat staan, hij door een steekpass verrast kan worden enz. maar nu zorgt hij ervoor dat zijn tegenstander altijd aanspeelbaar is. Ik vond hem vandaag niet echt slecht, maar wil je Ajax 1 halen, dan zul je op dit niveau iets extra's moeten kunnen bieden en dat lukt hem niet.

Ricardo van Rhijn

Wat een prachtige aanvallende actie van hem , diep in de tweede helft, de bal aan de ene kant van zijn tegenstander laten rollen en er zelf aan de andere kant voorbijgaan. Dat verraadt een enorm talent, maar wat doet hij ermee? In de B-jeugd werd hij veel meer aanvallend ingeschakeld, vandaag vond ik zijn voortzetting vaak dramatisch (de steekpass, de bal vooruit). Hij zal, zo voetballend als Daley Blind en Jan-Arie v.d. Heijden gaan: uitlenen. Laat Ajax hem nu aan een eredivisieploeg uitlenen, laat hem daar in Jong X? Spelen, hij wordt in de A1 niet beter. Nog beter? Zet hem rechtsback in Jong Ajax, laat hem daar de fouten maken i.p.v. in Ajax 1. kan hij daar niet goed voetballen, dan weten we dat ook, maar zo'n talent verpietert in der A1.

Eén grove fout. Hij liet zich erg gemakkelijk uitkappen in het strafschopgebied door Mike van Duinen, de bal op de paal was het gevolg!

Dico Koppers

Maakt geen grote fouten, vond hem qua passing niet sterk, kwam vaker op dan Ricardo van Rhijn, maar miste dan wel de vrije man op de vleugel. Hij moet nadrukkelijker aanwezig zijn, het lijkt wat plichtmatig.

Lorenzo Burnet

De rechtsbuiten van ADO was te goed voor hem; hij was handiger en sneller. De ADO-verdedigers waren gelukkig onnauwkeurig in de passing. Hij zal Ajax 1 ook niet halen.

Rik Schouw

Hij stond aan de basis van het eerste doelpunt, maar viel in de tweede helft ver terug. Hij maakt te veel fouten in simpele passes, te vaak ging de bal naar de tegenstander. Hij kan links en rechts een bal spelen, maar kiest te vaak voor het rechterbeen.

Jeffrey Dekker

Groot is hij niet (maar wel groter dan Donny v.d. Dussen) en ik snap niet waarom hij in de eerste helft vooral door de lucht werd aangespeeld. Jeffrey is geen rechtsbuiten, al zal wel vermeld worden dat uit zijn voorzet de 0-2 werd gescoord! De linksback van AO probeerde de ongevaarlijke voorzet met zijn rechterbeen weg te trappen, miste de bal volkomen, waarna de bal via zijn standbeen in het doel rolde. Jeffrey zal Ajax 1 ook niet halen.

Rodney Sneijder

Zou hij met een andere achternaam nog bij Ajax spelen? De corners die hij nam, waren een eenvoudige prooi voor ADO. De vrije trappen (in kansrijke positie) misten het doel op meters (een keer hoog over, een keer ver naast) Ingooien ging zowaar één keer goed (terug op Burnet) Meer heeft hij niet gepresteerd. Zijn bewegingen lijken leuk, alles met het linkerbeen, maar uiteindelijk komt er niets uit.

Tom Boere

Tom beviel mij wel. Hij scoorde (niet onbelangrijk voor een spits) passeerde een paar keer een tegenstander, bood zich aan, maar kreeg weinig bruikbare ballen.

Davy Klaassen

Speelt normaal gesproken toch in de B1? Hij deed nauwelijks mee, kwam fysiek tekort. De A1 was niet in staat ADO door combinatiespel haar wil op te leggen.

Lorenzo Ebecillio

Liet een paar keer zien iets meer in huis te hebben dan de gemiddelde A1-speler. Hij was wat ongelukkig in de afronding, maar is wel een handenbindertje. Kan hij zich blijven ontwikkelen dan zal hij “iets” kunnen bereiken, maat hij kan ook een “Kiran Bechan” worden.

Ze Eduardo

kan wel voetballen; oogt langzaam, maar is door zijn grote stappen wel snel. Hij heeft een sterk lichaam, de juiste lengte, hij zou er wel kunnen komen. Hij viel in en heeft ± 30 minuten meegedaan. Waarom iemand uit Brazilië halen om hem vervolgens reserve te zetten bij de A1? Sparen voor Jong Ajax?

Bryan Ottenhoff

Viel in, maar had alleen een groot lichaam als tegenstander.

Daan Brinkman

Viel in, maakte geen sterke indruk.

D_skilled

Bericht door D_skilled » zo jan 24, 2010 1:04 am

Goed om te lezen hoe de A1-spelers het doen!

Ze Eduardo was geloof ik niet fit genoeg om een hele wedstrijd te spelen.

Neefkens
Erelid

Bericht door Neefkens » zo jan 24, 2010 8:55 am

Leuk verhaal Demo! :biggthumpup.gif:

Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08

Bericht door Ramona » zo jan 24, 2010 9:15 am

Neefkens schreef:Leuk verhaal Demo! :biggthumpup.gif:

Idd! Thnx! :biggthumpup.gif:

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 25, 2010 10:58 am

Dank, Demo! Het is altijd een feest om jouw verslagen te lezen! :biggthumpup.gif:
Demosthenes schreef:Wat mij zorgen baart is niet alleen het aantal kansen dat Ajax krijgt, maar ook het gebrek aan creativiteit, met name van de middenvelders. Ajax had verreweg het meeste balbezit, dreigde veel meer dan ADO, had een veldoverwicht, maar werd nauwelijks gevaarlijk. De bal werd maar rond gespeeld, van nummer 3, naar 4, naar 6, terug naar 3, naar 2 of 5, even naar 4, weer naar 6 enz. enz. enz. Niemand die een opening ziet? Niemand die risico neemt?
Tja, dit probleem hebben we al eerder gesignaleerd. De grote rondo, het Adriaanse-probleem. Het team is als geheel sterker dan de tegenstander, daardoor kunnen de spelers zich achter het collectief verschuilen. Doen ze dit jaar in jaar uit, dan bedenken ze dus niets meer en komen ze tekort voor Ajax 1. Een schoolvoorbeeld van een speler die op deze manier naar de knoppen geholpen werd is Maduro.

Ik denk dat het ook met de druk bij Ajax te maken heeft. Spelers zijn als de dood om fouten te maken, want fouten maken betekent een slechte beoordeling en een slechte beoordeling kan leiden tot een vertrek bij Ajax.

Dit is dus de 'gouden lichting' van een jaar of twee geleden, maar hoeveel spelers ervan zullen Ajax 1 halen? :confused.gif:

Wat Ze Eduardo bij Ajax doet is mij een raadsel. Zou Frank de Boer hem opgedrongen gekregen hebben? Waarom stelt hij die jongen niet op?
Het stinkt aan alle kanten!

Demosthenes

Bericht door Demosthenes » ma jan 25, 2010 12:39 pm

Dit is dus de 'gouden lichting' van een jaar of twee geleden, maar hoeveel spelers ervan zullen Ajax 1 halen?

Van welke lichting halen drie spelers Ajax 1? Ja, een foto met De Boertjes, Witschge, Roy en Bergkamp?

Vergeet niet dat Geoffrey Castillion, Florian Jozefsoon en (soms) Roly Bonevacia in principe bij Jong Ajax horen, die hoorden ook bij die lichting. Dat die hele lichting een contract heeft gekregen werd toen al vreemd genoemd, maar blijkbaar werken clubs als Ajax en Feyenoord zo. Ik zag de A1 van Feyenoord een paar weken geleden, aangevuld met wat A2-spelers en van dat team bleek op één speler na ook iedereen een contract te hebben (info begeleider) maar dat zag je er niet aan af.

Ik zie Ricardo van Rhijn helaas niet beter worden, daar maak ik me zorgen om, want hij hoorde in mijn ogen ook bij de kanshebbers op een plaats in Ajax 1. Ik heb dat hij kan doorschuiven naar Jong Ajax.

Rodney Sneyder, Rik Schouw en Jeffrey Dekker vond ik ook in de B1 niet zo goed als Ajax wilde doen geloven (zie mijn verslagen van een paar jaar geleden) Zo'n Rodney Sneyder mag vrije trappen, corners nemen, maar niet één keer leverde dat een gevaarlijk moment op. Wat mij zaterdag opviel was het geringe anticiperen (als Ajax geen balbezit had) dat hij deed, was mij niet eerder opgevallen.

Lionel

Bericht door Lionel » ma jan 25, 2010 12:46 pm

Zo een Van Rhijn moet denk ik inderdaad maar eens worden doorgeschoven en daar in de mandekking gaan spelen.
IK GELOOF!!!!!!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma jan 25, 2010 10:16 pm

Een beetje laat, Rishi.

Bonevacia kan mij niet bekoren. Een tweede Maduro. Zo plichtmatig.

Starring

Bericht door Starring » di jan 26, 2010 8:53 am

joey schreef:
Tja, dit probleem hebben we al eerder gesignaleerd. De grote rondo, het Adriaanse-probleem. Het team is als geheel sterker dan de tegenstander, daardoor kunnen de spelers zich achter het collectief verschuilen. Doen ze dit jaar in jaar uit, dan bedenken ze dus niets meer en komen ze tekort voor Ajax 1. Een schoolvoorbeeld van een speler die op deze manier naar de knoppen geholpen werd is Maduro.

Ik denk dat het ook met de druk bij Ajax te maken heeft. Spelers zijn als de dood om fouten te maken, want fouten maken betekent een slechte beoordeling en een slechte beoordeling kan leiden tot een vertrek bij Ajax.
Mee eens! Joey raakt met deze korte analyse en eindconlusie direct 'het kernprobleem' van de Amsterdamse opleiding.

Het model Adriaanse is niet geheel onaardig, maar men is bij Ajax in de afgelopen jaren daarin té ver doorgeschoten. In dat kader zou ik het geen slecht idee vinden indien zij (VD Boog/Jol/Olde Riekerink) besluiten om op korte termijn met het opleidingsmodel van de jeugdopleiding van Barca, waar veel Johan Cruijff-invloeden te vinden zijn, te gaan integreren.

Sowieso zijn ze bezig met het doorvoeren van veranderingen in het jeugdbeleid, de bekendmaking van de nieuwe jeugd trainersstaf wordt een prima beoordeelmoment om de richting van het nieuwe jeugdbeleid te kunnen peilen...
AFCA!

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 26, 2010 11:17 am

Ze moeten ook niet gaan overdrijven met die hele Barca-opleiding he....
IK GELOOF!!!!!!

Starring

Bericht door Starring » di jan 26, 2010 3:20 pm

Rishi schreef:Ze moeten ook niet gaan overdrijven met die hele Barca-opleiding he....
Ik weet niet of het overdrijven is hoor, getuige de toptalenten die de laatste jaren aan het doorbreken zijn. Het jeugdvoetbal en manier van opleiden in Barcelona lijkt ongetwijfeld heel erg op die van Ajax, maar die spelers hebben en genieten veel meer individuele vrijheid. Dát verschil in klasse, flair en mogelijkheden zie je terug in het eerste..
AFCA!

Lionel

Bericht door Lionel » di jan 26, 2010 4:08 pm

Mwah... Die spelers blijven daar ook gewoon 10 jaar spelen he. Dat is natuurlijk ook een verschil. Plus die club heeft meer geld en betere spelers waardoor die talenten ook gewoon beter worden he.

Ik wil niet zeggen dat Sneijder, Vaart en De Jong beter zijn dan Xavi, Iniesta en Busquets maar we zouden ook niet weggespeeld worden. Stekelenburg en Valdes, tja.. het is me om het even. Messi is andere klasse.

Barca speelt nu voetbal van een andere orde waardoor alles bij die club opgehemeld wordt. Het is ook genieten als ze spelen maar die opleiding moeten we niet overdrijven. Als reserve linksback speelt er geen jeugdspeler maar gewoon een topspeler als Maxwell.
IK GELOOF!!!!!!

wimpey

Bericht door wimpey » di jan 26, 2010 8:51 pm

Rishi schreef: Barca speelt nu voetbal van een andere orde waardoor alles bij die club opgehemeld wordt. Het is ook genieten als ze spelen maar die opleiding moeten we niet overdrijven.
Eens. Toen Ajax ooit heel goed was, draaiden jongens als Wooter en Musampa moeiteloos mee. In een veel minder Ajax waren ze nergens meer.

Natuurlijk is Barca extreem goed, maar de omslag daar kwam niet o.b.v. de eigen opleiding. LvG had in 02/03 amper geld om wat te doen (en hem werd zelfs nog Riquelme door de strot gedrukt). Een jaar later mocht Rijkaard o.a. Eto'o, Ronaldinho, Marquez etc. voor duizelingwekkende bedragen halen.

Een club als Barca naar de top leiden is niet zo moeilijk.

joey
Erelid

Bericht door joey » di jan 26, 2010 10:29 pm

wimpey schreef:Eens. Toen Ajax ooit heel goed was, draaiden jongens als Wooter en Musampa moeiteloos mee. In een veel minder Ajax waren ze nergens meer.
Nou, moeiteloos... Wooter kon er niets van, dat was meteen duidelijk. Musampa is opgehemeld op basis van één wedstrijd. Verder heeft hij het nooit kunnen laten zien.

Ik denk dat het niveauverschil onderschat, Wimpey. Bij Barcelona wordt de bal akelig hard ingespeeld; de doorsnee Ajax zou de grootste moeite hebben die te controleren. Alleen al om je staande te houden op de training moet je wel iets kunnen.
Natuurlijk is Barca extreem goed, maar de omslag daar kwam niet o.b.v. de eigen opleiding.
Het helpt wel als er spelers van het niveau van Xavi, Messi, enz. uit de opleiding komen. Barcelona leidt de creatieve spelers op die wij amper meer hebben. Als je zulke spelers niet hoeft te kopen, scheelt dat behoorlijk.
Een club als Barca naar de top leiden is niet zo moeilijk.
Barcelona is juist een bijzonder moeilijke club voor een trainer. Een paar keer groter dan Ajax en veel moeilijker.

Lionel

Bericht door Lionel » wo jan 27, 2010 9:48 am

30x zoveel geld ook Joey. Ik zeg niet dat het makkelijk is en ik geniet echt van dit Barca. Geweldig voetbal dat ze spelen. Maar om nou te doen alsof de opleiding zo fantastisch werk aflevert... nee. Een Busquets kan daar ook gewoon meedraaien en dat vind ik toch geen wonder.

Sneijder-Vaart-De Jong tegenover Xavi-Iniesta-Busquets... Ik weet het niet hoor al zijn Xavi en Iniesta wel van een nog hogere orde dan Sneijder en Vaart.

Ajax heeft de afgelopen 10 jaar ook genoeg goede spelers opgeleid. Hoeveel vleugelverdedigers leidt Barca op? Of een nummer 9? Messi is ze aan komen waaien. Iniesta kwam er pas laat bij zei Steef maar ik las laatst wat anders in de VI. Wat is het nou? Xavi speelt er al een jaar of 10. Puyol precies hetzelfde.

We moeten die hele jeugdopleiding niet gaan promoten want zo denderend is het allemaal niet.
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie