Niet alles valt te leren. Moet je eerst nadenken over waar je moet gaan staan, dan ben je al te laat, zoiets moet uit jezelf komen. Video-analyse kan een speler zonder inzicht (Wat doet die in de A1?) misschien wel beter maken, maar rijp voor de top? Ik vrees van niet. Ajax moet opleiden voor de top!Dacht je nou echt dat de leden van Ajax 1 in de tijd van Cruijff, Swart en Keizer allemaal opeens hetzelfde spelidee hadden? Dat is gewoon gekomen door veel met elkaar situatie's te bespreken, tegenwoordig zijn er nog meer middelen om goed situatie's te kunnen bespreken(videoanalyse, magnetische borden) en dan kan je ook aangeven wat je wil dat een speler gaat doen als er iets gaat gebeuren. Dat spelinzicht valt te oefenen op de training.
Extra training om één centimeter hoger te springen, atletischer te worden, 0,1 seconde sneller bij de bal te zijn, er valt veel te trainen, maar spelinzicht lijkt mij daar niet toe behoren. Video-analyse? Ik ben een voorstander, als is het alleen maar om te zien dat sommige spelers aan de bal, het hoofd naar beneden hebben en zo niets van de bewegingen van anderen zien.
De generatie JC! Zo vaak trainden die spelers niet, ze voelden elkaar wel aan, het waren "voetballers-van-nature". Ajax heeft nog steeds dergelijke spelers, maak je maar geen zorgen. De basis van de A1 speelt trouwens al jaren samen.