Seizoen 2006/2007 Jong AJAX

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 14, 2007 11:51 am

Volgens mij maakt elke trainer een afweging. Wat heb ik in huis en wat loopt er bij de jeugd rond? Van HtC kun je niet zeggen dat hij zich niet voor de jeugd interesseert, zoals ik hierboven al heb aangegeven. Maar de spelers uit de jeugd moeten het wel in zich hebben. Beter zijn of kunnen worden dan wat bij het eerste zit.
Neem Louis van Gaal. Die staat bekend als een trainer die de jeugd kansen geeft. Maar stelt hij Medunjanin op of Vormer? Nee, want hij heeft voor hun positie simpelweg betere spelers. Let wel: gekochte spelers. Ook LVG wil voor alles presteren.
Ik ben het er dus niet mee eens dat Ajax uit tegen Den Haag aan het experimenteren had moeten gaan.Die wedstrijd moest wel even gewonnen worden.
Het stinkt aan alle kanten!

Arthur

Bericht door Arthur » wo feb 14, 2007 11:53 am

Je zou kunnen zorgen dat je jeugdspelers laat meedoen bij een 3-0 voorsprong, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je dan liever een Perez in laat vallen om hem er mentaal een beetje bij te houden.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 14, 2007 12:00 pm

Arthur schreef:Je zou kunnen zorgen dat je jeugdspelers laat meedoen bij een 3-0 voorsprong, maar ik kan me ook wel voorstellen dat je dan liever een Perez in laat vallen om hem er mentaal een beetje bij te houden.
En het publiek ziet denk ik ook liever Perez. Zo moet een hoofdtrainer afwegingen maken.

De Masterclass is een geweldig idee. Jonge spelers kunnen laten zien dat ze daarin thuishoren en zich tegenover Spijkerman en Frank de Boer en dus indirect tegenover HtC bewijzen. Javier Martina bijvoorbeeld zat er eerst niet bij, maar door zijn goede spel van de laatste tijd mag hij nu ook meedoen. Dat geeft zo'n jongen een enorme boost. Door die Masterclass is er een directe lijn van de jeugd naar het eerste. Jong Ajax hangt er niet meer zo bij.

Arthur

Bericht door Arthur » wo feb 14, 2007 1:14 pm

joey schreef: En het publiek ziet denk ik ook liever Perez.
Dat vraag ik me af, ik vind het juist leuk als er iemand debuteert.

Lionel

Bericht door Lionel » wo feb 14, 2007 1:21 pm

Wat houdt die masterclass precies in dan?
IK GELOOF!!!!!!

Arthur

Bericht door Arthur » wo feb 14, 2007 1:32 pm

Rishi schreef:Wat houdt die masterclass precies in dan?
De meest veelbelovende spelers uit Jong Ajax en de A1 krijgen dan aparte training van de technische staf van het eerste. Ik weet niet of daar ook spelers van het eerste bij zijn, eigenlijk.

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » wo feb 14, 2007 1:49 pm

Manucharyan en Vertonghen zaten er voor de winterstop bij. Vertonghen is nu verhuurd evenals Slijngard en Poepon. Brouwer is naar Liverpool. Deze spelers zaten allemaal in de masterclass.

De masterclass wordt nu weer aangevuld met A-junioren, zoals De Jong.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 14, 2007 4:02 pm

Heel goed. Op die manier kan de technische staf de ontwikkeling van een talent als Siem de Jong van dichtbij volgen. :xyxthumbs:

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » wo feb 14, 2007 10:55 pm

Chivu 05 schreef:Manucharyan en Vertonghen zaten er voor de winterstop bij. Vertonghen is nu verhuurd evenals Slijngard en Poepon. Brouwer is naar Liverpool. Deze spelers zaten allemaal in de masterclass.

De masterclass wordt nu weer aangevuld met A-junioren, zoals De Jong.
Weet je zeker dat Brouwer ook in de masterclass zat???
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » wo feb 14, 2007 11:23 pm

Jazeker.

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 14, 2007 11:38 pm

Eigenlijk vreemd dat Brouwer in de masterclass zat, want de leiding van Ajax zag het niet in hem zitten.

Chivu 05

Bericht door Chivu 05 » wo feb 14, 2007 11:53 pm

Waarschijnlijk was dat om te kijken hoe hij zich op een hoger niveau staande zou houden. Ajax twijfelde wel of ze hem een contract zouden aanbieden.

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 15, 2007 12:09 am

Tja, zo bezien best slim. :yes:

Wie zitten er op dit moment precies in de Masterclass?

Alaindebanaan

Bericht door Alaindebanaan » do feb 15, 2007 8:57 pm

Ik dacht inderdaad ook dat Brouwer er niet inzat, omdat ze niet zo gecharmeerd van hem waren. Maar Lewis e.d. zitten er ook in, toch?
Vrouwen, je kunt niet met, maar ook niet zonder.

En speciaal voor de Dr.:
"Vrouwen, je kan niet met ze..."

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 21, 2007 11:15 am

De nieuwe Jari

Written by Jacques Happe

Ajax heeft een nieuwe Jari, zegt zijn pa, maar bij op De Toekomst noemen ze hem gewoon Jan Arie. Twee weken gelden tekende de jonge Jan Arie van der Heijden (bijna 19) een contract dat hem tot 30 juni 2009 aan Ajax verbindt. AZ wilde hem ook en FC Utrecht bood hem zelfs een plek in de selectie, maar ‘Jari’ bleef liever in Amsterdam. “Ik heb het hier prima naar mijn zin!”

Op 18 juli 2001 meldde Jan Arie van der Heijden zich als broekie op Sportpark De Toekomst, het jeugdcomplex van AFC Ajax. De middenvelder heeft diverse niveaus doorlopen en is nu basisspeler bij de A1 van Sonny Silooy. Regelmatig gaat hij mee met wedstrijden van Jong Ajax en speelt daar soms ook nog eens heel verdienstelijk zijn partijtjes mee. Een linksbenig talent, die het liefst op het middenveld speelt, met de punt naar achteren. Toch kan je Jan Arie, die door zijn moeder Jari wordt genoemd en door zijn vader langs de lijn zo wordt gepromoot, regelmatig voorin vinden. Hij scoort makkelijk. “Meestal uit schoten en vrije trappen.” Dat laatste is een specialiteit van hem, maar bij Jong Ajax moet hij regelmatig de vaste spelers voor laten gaan. Soms scoort hij ook met een kopbal, maar, zegt hij zelf “ik maak ze niet vaak met mijn hoofd.”

Onderhandelingen op het niveau van de beloftes gaan buiten de spelers zelf om. Zaakwaarnemer Sjaak Swart regelt het wel met Ajax. “Hij ging eerst met Ajax praten en kreeg toen een conceptcontract. Toen hoefde ik het op kantoor van de zaakwaarnemers alleen nog maar door te nemen.” Om het vervolgens met zijn moeder (“die mag ook nog wat zeggen”) en zijn vader te bespreken. “De trainer vertelde me voor de winterstop al dat het er aan zat te komen. Ik ben natuurlijk wel blij, maar wist het al een beetje.” Op steeds jongere leeftijd wordt er aan spelers getrokken. Zeker als het om Ajacieden gaat. Als ze zelf vinden er al aan toe te zijn, maar Ajax vindt ze nog geen contract waard, dan vertrekken ze net zoals Jordy Brouwer gewoon naar Liverpool of een andere club. Jan Arie kon zich ook heugen in de belangstelling van twee eredivisieclubs. “AZ en FC Utrecht”, vertelt hij schuchter. “Bij Utrecht zou ik al bij de selectie komen, maar bij AZ weet ik het niet. Ik had een goed gesprek met mijn zaakwaarnemer en die zei dat dit beter was. Ajax heeft toch de beste jeugdopleiding. Bij Ajax gaat het gewoon goed nu, dus ik wil proberen bij het eerste te komen.”

Jan Arie speelt eigenlijk nog gewoon in de A1, waar hij wekelijks een goede indruk achterlaat. Daarom staat hij steeds vaker ook bij Jong Ajax op het wedstrijdformulier. Nog niet altijd in de basis, maar als hij mee mag doen, dan staat er wel iemand. “Ik ga mijn best doen om in de basis van Jong Ajax te komen.” De bijna 19-jarige middenvelder ruimt op en strooit met prima passes. “Ik ben meer een verdedigende middenvelder”, zegt hij zelf. Ondanks die verdedigende instelling zorgt hij regelmatig voor dreiging naar voren. “Dan spelen we meestal met de punt naar voren en kan ik voor de aansluiting zorgen. Ik kan ook linkshalf spelen, maar voor de verdediging speel ik het lekkerste.” Zijn startsnelheid noemt hij zijn zwakke punt. Klaas Jan Huntelaar en Edgar Davids trainen daarvoor bij ex-sprinter Troy Douglas. “Ik doe voor mezelf al oefeningen; ook in het krachthonk.” Zijn sterkste punt vindt hij zijn techniek, inzicht en passing. Vooral met linksbuiten John Goossens vormt hij een goed duo. Dan is er een gezonde klik. “We spelen al een tijdje langer met elkaar en meestal lekker samen.” Maar ook met een andere A-junior weet hij heel goed samen te werken. “Meestal als ik de bal heb, dan weet ik dat Marvin Hasselbaink als hij rechtsbuiten staat, wel een snelle actie kan maken.” En zo leest de middenvelder de wedstrijd en als hij zelf de actie kan maken? “Dan ga ik er zelf voor”, zegt Jari eerlijk. Hij scoort makkelijk. “Meestal uit schoten en vrije trappen.” Dat laatste is een specialiteit van hem, maar bij Jong Ajax moet dat nog ontdekt worden. Dat komt volgend seizoen wel als hij basisspeler wordt. Dan zien de Ajax-watchers nog veel meer van zijn kunnen, want Van der Heijden is een heerlijke voetballer om naar te kijken: talentvol, gretig en creatief. Naar een andere club hoefde de Ajacied niet. “Ik heb het hier prima naar mijn zin.” Ajax heeft weer een Jari om trots op te zijn...
Highlow

999

Bericht door 999 » wo feb 21, 2007 12:58 pm

Hé de nieuwe Jari, las ergus dat hij de nieuwe Jonk zou zijn .. ;)

gevonden:
Jan-Arie: ’Een nieuwe Wim Jonk’
Door WIM DE LANGE

SCHOONHOVEN - De kenners zeggen het zeker te weten.

Jan-Arie van der Heijden. FOTO BRAM GEBUYS
In Schoonhovenaar Jan-Arie van der Heijden heeft Ajax een ’tweede Wim Jonk’ in huis.

En voor de degenen, die even zijn vergeten wie die Wilhelmus Maria Jonk ook alweer was: de Volendammer zette jarenlang bij Ajax de lijnen uit als de controlerende middenvelder met de ’fluwelen wreeftrap’. Dat deed Jonk trouwens ook een periode bij het Italiaanse Inter, waar net als bij Ajax ene Dennis Bergkamp voor hem stond in de spits en vaak de ideale pass kreeg. Zoals PSV en Oranje ook gretig gebruik maakten van de diensten van Wim Jonk.

Jan-Arie van der Heijden, 18 jaar nog pas, heeft inmiddels al twee overeenkomsten met zijn beroemde voorganger; hij speelt in Ajax, de A1-jeugd, én hij heeft inmiddels al een paar keer in naam van Oranje opgetreden. Zo nam Jan-Arie van der Heijden anderhalf jaar geleden in Peru deel aan het WK onder 17. Ook Ajax is er inmiddels zeker van dat Jan-Arie van der Heijden weleens een grote kan worden. Het bood hem niet voor niets een contract aan dat op 1 juli van dit jaar ingaat en eindigt op 30 juni 2009.

De linksbenige Jan-Arie van der Heijden heeft inmiddels alles opzij gezet voor het voetbal. Hij zegt absoluut te willen slagen als prof. ,,Met mijn studie ben ik inmiddels, in overleg met Ajax overigens, gestopt. Ik deed een hbo-opleiding commerciële economie. Maar het viel gewoon niet langer te combineren. Zes keer per week moet ik trainen bij Ajax en natuurlijk de wedstrijd op zaterdag. Dat betekent overigens niet dat ik ook zes keer in de week naar Amsterdam moet, want soms train ik twee keer op één dag. Maar al met al blijft het teveel om ook optimaal op school te presteren. Gelukkig ben ik wél al in het bezit van mijn havo-diploma,’’ aldus Jan-Arie van der Heijden.

Hij wordt door Ajax vanuit Schoonhoven steeds gehaald en gebracht. ,,Ik zit in dat busje vaak samen met Vlatko Lazic, die in Bodegraven woont. Hij speelt in de A2 van Ajax. Best gezellig.’’

Jan-Arie van der Heijden zegt tevreden te zijn met de ontwikkelingen, die hij als voetballer doormaakt. ,,Het kan natuurlijk altijd beter en daaraan werk ik bij Ajax ook. Ik leer veel van mijn trainer Sonny Silooy, iemand met een schat aan ervaring. Hij geeft onder meer aan hoe ik me moet vrijlopen en hoe gedoceerd ik moet aanvallen. Want alles verloopt natuurlijk, vanaf de jongste jeugd trouwens al, volgens het Ajax-stramien. Als middenvelder is het bijvoorbeeld van belang om de buitenspelers zorgvuldig in te spelen,’’ aldus Jan-Arie van der Heijden, die al in de C-jeugd de overstap maakte van Schoonhoven naar Ajax.

Komt hij eigenlijk nog weleens bij zijn voormalige vereniging? Jan-Arie van der Heijden: ,,Ja, af en toe ga ik naar mijn jongere broertje Willem-Paul kijken. Hij speelt in de B1 van Schoonhoven.’’
Geef hem maar een contract voor het leven die Jan, want zoveel kwaliteiten in een huis kom je hoogstwaarschijnlijk nooit meer tegen .
Laatst gewijzigd door 999 op wo feb 21, 2007 1:02 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 21, 2007 1:02 pm

Een linksbenig talent, die het liefst op het middenveld speelt, met de punt naar achteren.
Allesbehalve een Jari dus.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo feb 21, 2007 1:08 pm

Jan-Arie?

:confused:
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Michael_B

Bericht door Michael_B » wo feb 21, 2007 1:08 pm

Zie dat AZ ook alweer naar dit talent gehengeld heeft... Vermoeiende club.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » wo feb 21, 2007 3:18 pm

Jan-Arie snapt het niet helemaal, Dominee. Die heeft niet door dat alles in Alkmaar beter is! :hypocrite:

“Bij Utrecht zou ik al bij de selectie komen, maar bij AZ weet ik het niet. Ik had een goed gesprek met mijn zaakwaarnemer en die zei dat dit beter was. Ajax heeft toch de beste jeugdopleiding. Bij Ajax gaat het gewoon goed nu, dus ik wil proberen bij het eerste te komen.”

jabu

Bericht door jabu » wo feb 21, 2007 3:22 pm

joey schreef:
Een linksbenig talent, die het liefst op het middenveld speelt, met de punt naar achteren.
Allesbehalve een Jari dus.
Meer een Vertonghen. ;)

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 22, 2007 10:45 am

Michael_B

Bericht door Michael_B » do feb 22, 2007 10:56 am

:cheer: Hoor veel positieve dingen over hem.
Face your fears and live your dreams, No Fear

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 22, 2007 11:02 am

Zoals?

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » do feb 22, 2007 12:27 pm

Ik vind een 2 jaar contract niet echt getuigen van vertrouwen. Ajax geeft meestal 3 jarige of 5 jarige contracten. Het lijkt erop dat niet iedereen ervan overtuigd is. Maar goed, als hij zich blijft doorontwikkelen, dan kun je het contract natuurlijk vrij snel omzetten in een langdurig contract.

Plaats reactie