666 schreef:Destijds was de assistenttrainer hoofd opleidingen én jeugdcoach die zelf op het trainingsveld stond en wedstrijden coachte. Die combinatie kon toen nog omdat de organisatie veel kleiner was dan nu.
Je kan van Gaal's bijdrage aan de laatste fase van de opleiding niet wegreduceren, hoe graag je dat ook wil. Hij heeft wel degelijk zelf als schoolmeester voor de jeugdklasjes gestaan waar de teams van '92 en '95 zijn afgestudeerd.
Dat wil ik juist niet, beste Duivel. Ik denk dat het toen uitstekend geregeld was. De vooropleiding was opgezet door Cruijff en de afrondende fase kwam in handen van LVG. Ik vind Van Gaal een bijzonder goede coach. Ik wilde alleen opmerken, dat Van Gaal geen hoofd opleiding was in die zin, dat hij zich intensief bemoeide met de lagere teams Daar had hij geen tijd voor. Hij nam de bovenbouw voor zijn rekening en vertrouwde verder op wat er al was. Hij kreeg spelers die al een goede basistechniek hadden en slim genoeg waren om het toen hoge niveau van Ajax 1 te kunnen halen.
Toen Adriaanse werd aangesteld als hoofd opleiding, riep hij in een interview, ik vergeet het nooit, dat onze optimaal functionerende levensader een rotzooitje was. De A1 was zelfs een paar keer geen kampioen geworden. Onbestaanbaar! Hij zorgde er meteen voor dat er geen spelers meer werden doorgeschoven en dat er volop aandacht kwam voor het collectief. Waar dat toe leidde, hebben we kunnen zien. (Dat Adriaanse zo praatte geeft al aan dat LVG níet verantwoordelijk was voor dat rotzooitje. In dat geval had Adriaanse zoiets niet gezegd, als hij tenminste in leven wilde blijven.