Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

nobrahcius

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door nobrahcius » vr mei 31, 2024 6:51 am

Bij Zinhagel lees ik "alle seinen op groen" (voor vertrek dan dus), en bij Steur dat PSV naar hem hengelt, maar dat het in beide gevallen nog niet rond is.

Dat klinkt alsof er nog een kans is dat ze toch blijven, of is dat heel naief? (Is Ajax uberhaupt nog in gesprek met deze jongens?)

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » vr mei 31, 2024 9:00 am

Wie is de backup van Huntelaar voor de jeugdcontracten?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Yopii

Bericht door Yopii » vr mei 31, 2024 10:37 am

nobrahcius schreef:
vr mei 31, 2024 6:51 am
Bij Zinhagel lees ik "alle seinen op groen" (voor vertrek dan dus), en bij Steur dat PSV naar hem hengelt, maar dat het in beide gevallen nog niet rond is.

Dat klinkt alsof er nog een kans is dat ze toch blijven, of is dat heel naief? (Is Ajax uberhaupt nog in gesprek met deze jongens?)
Dat is inderdaad naïef, denk ik. Bij F en PSV zullen ze zeker zijn van hun zaak, anders lieten ze dit nieuws niet lekken naar hun volgers.

Op AS meldt volger Sampioli dat meer dan tien van onze jeugdspelers zijn benaderd door PSV, F, en buitenlandse clubs. Blijkbaar heeft De Lang namens Ajax gesprekken gevoerd, maar hij maakte geen indruk, mede doordat hij niet ingevoerd was in de dossiers.

:confused.gif: :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » vr mei 31, 2024 10:50 am

Yopii schreef:
vr mei 31, 2024 10:37 am
Blijkbaar heeft De Lang namens Ajax gesprekken gevoerd, maar hij maakte geen indruk, mede doordat hij niet ingevoerd was in de dossiers.

:confused.gif: :confused.gif: :confused.gif: :confused.gif:
Ik heb begrip: hij heeft het dossier Ellen Hoog op de bank thuis. Daar zou ik m'n handen ook vol aan willen hebben. :hypocrite.gif:

Anyway: de meest vanzelfsprekende zaken lijken voor de pro's binnen Ajax een brug te ver. Zoals jezelf verdiepen in de spelers die je langer wilt vastleggen.

De Dominee

Bericht door De Dominee » vr mei 31, 2024 10:50 am

Lijkt me ook geen taak voor de hoofdscout. Laat Kroes maar met ze om tafel gaan.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

Yopii

Bericht door Yopii » vr mei 31, 2024 10:55 am

Daar is het te laat voor. Had hij dus allang moeten doen.

Smoesjes te over. Dan denk ik aan: KJH was ziek, Kroes was nog niet in dienst, maar vooral: hebberige kinderen, wat denken ze wel?

PR lijkt op dit moment belangrijker dan beleid.

Yopii

Bericht door Yopii » vr mei 31, 2024 11:01 am

https://x.com/AjaxYA

Esad Deniz van GAE naar Ajax.
De mooiste overwinning was misschien wel de zege van Go Ahead Eagles Onder-15. Op vrijdagavond werd er namelijk ruimschoots gewonnen van Ajax O15: 5-0. Aanvoerder Kick Possemis opende razendsnel de score, waarna goals van Yannick van Dijk, Joshua Wirht en Adnan el Boujjoufi (penalty) al voor een 4-0 ruststand zorgden. Laatstgenoemde maakte in het tweede bedrijf ook zijn tweede treffer. Dankzij de grootste overwinning van het seizoen sprong de ploeg van Peter Vogel op de ranglijst over Ajax O15 heen en klom het naar de tweede plek in Divisie 1A.
Dit zijn toch uitslagen... Dan moeten we zo'n club wel leeghalen, zeker als onze beste spelers worden geroofd door de concurrentie.

Het gaat natuurlijk niet alleen om resultaat bij de jeugd, maar met 5-0 verliezen van GAE is wel een teken. Zo'n club heeft niet de middelen om dure jeugdspelers te halen.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr mei 31, 2024 12:20 pm

Yopii schreef:
vr mei 31, 2024 10:55 am
Daar is het te laat voor. Had hij dus allang moeten doen.

Smoesjes te over. Dan denk ik aan: KJH was ziek, Kroes was nog niet in dienst, maar vooral: hebberige kinderen, wat denken ze wel?

PR lijkt op dit moment belangrijker dan beleid.
Je kunt dit inkleuren zoals je wil. Een andere kijk op de zaak is dat hij misschien wel nog net op tijd was geweest als hij niet een paar weken thuis op de bank had moeten zitten door die volkomen overtrokken reactie vanuit de RvC.

Als de gesprekken niet goed of te laat zijn gevoerd lijkt het me eerder iets dat voor zijn start al is misgegaan. Je gaat natuurlijk niet pas op het einde van het seizoen in gesprek met je grote talenten. Eerlijk gezegd is wat mij betreft het begin van het seizoen al rijkelijk laat.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za jun 01, 2024 9:06 am

Een heel jaar zonder HJO kan niet, dat blijkt wel.

Een enkeling kan vertrekken voor het geld, maar als het er meer zijn, dan zou het zomaar aan het beleid kunnen liggen.

Ik zou Jonk terughalen. Lastige man, maar wel een vakman, en daar gaat het om.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » za jun 01, 2024 9:40 am

Yopii schreef:Een heel jaar zonder HJO kan niet, dat blijkt wel.

Een enkeling kan vertrekken voor het geld, maar als het er meer zijn, dan zou het zomaar aan het beleid kunnen liggen.

Ik zou Jonk terughalen. Lastige man, maar wel een vakman, en daar gaat het om.
Weet niet of dit met HJO te maken heeft. Dit lijkt meer het nieuwe beleid van Kroes. Dit zei hij op 18 mei nog in een interview:

“Een ander belangrijk onderdeel is volgens Kroes het verbeteren van de jeugdopleiding. Hij wil nog meer spelers vanuit de eigen jeugd in de hoofdmacht aan het werk zien. 'Ook al was dit seizoen vaak meer dan de helft van de basisopstelling hier opgeleid. We zijn nu bezig om onze toptalenten langer vast te leggen en een beter voetbalprogramma aan te bieden', vertelt de titulair technisch directeur. 'Dat doen we heel transparant met zaakwaarnemers en spelers. We schetsen de sportieve stappen en de financiële kaders, die we wel weer wat gaan normaliseren. Spelers die het alleen om het geld te doen is: stop maar. Ze moeten graag voor Ajax willen spelen en beseffen dat Ajax de beste club is om je te kunnen ontwikkelen.'

Dit komt erop neer dat de salarissen bij Ajax flink naar beneden zullen worden gedrukt. 'In onze huidige situatie mag het allemaal best wat minder', aldus Kroes. 'Als een speler niet het gevoel heeft dat Ajax voor hem de club is en hij in het buitenland meer kan verdienen, dan moet hij dat doen. Maar wij gaan proberen ze de allerbeste opleiding te geven en in ze te investeren. Nog meer dan we de afgelopen jaren al deden. En bij Ajax krijgen jeugdspelers kansen. Kijk bijvoorbeeld maar naar Rensch, Hato, Hlynsson, Taylor en Brobbey.'

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 01, 2024 9:53 am

Dat zal zeker een rol spelen.

Zonder een goed beeld van de verhoudingen als het gaat om bedragen blijft het wel lastig om dit te beoordelen. Kijk, dat wij voor jeugdspelers financieel niet gaan concurreren met de grote Premiere League clubs lijkt me helder. Je kiest bij Ajax ook voor de goede kansen die je krijgt om door te breken. Als hij dat bedoelt dan snap ik het en ben ik het er mee eens.

Slaat het door en zou het betekenen dat spelers op nationaal niveau elders ook meer kunnen verdienen dan schiet je denk ik je doel voorbij. Overigens moet dit nog wel even blijken. De verhalen over Steur lijken vooral te zijn dan zijn vader overal aanklopt op zoek naar hoge aanbiedingen. Dat wil nog niet zeggen dat bijvoorbeeld PSV hem veel beter wil betalen dan Ajax.

Ik ben wat dat betreft ook heel benieuwd waar Misehouy nou uiteindelijk gaat spelen. Een grote buitenlandse club of gaat hij voor een binnenlandse transfer?
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za jun 01, 2024 9:57 am

Maar wij gaan proberen ze de allerbeste opleiding te geven en in ze te investeren. Nog meer dan we de afgelopen jaren al deden.
Nóg meer? :smallgrin.gif:

Ajax heeft een enorm probleem als de beste spelers weglopen.
We zijn nu bezig om onze toptalenten langer vast te leggen en een beter voetbalprogramma aan te bieden', vertelt de titulair technisch directeur. 'Dat doen we heel transparant met zaakwaarnemers en spelers. We schetsen de sportieve stappen en de financiële kaders, die we wel weer wat gaan normaliseren. Spelers die het alleen om het geld te doen is: stop maar. Ze moeten graag voor Ajax willen spelen en beseffen dat Ajax de beste club is om je te kunnen ontwikkelen.'
Dit is echt zo naïef... Er leiden meer wegen naar Rome. Afgelopen jaren is bewezen dat talenten ook bij de concurrentie kansen genoeg krijgen. De opleiding is daar echt niet minder.

Het klopt uiteraard dat Ajax niet kan wedijveren met clubs als Dortmund of Bayern. Feyenoord raakt dit jaar een groot talent kwijt aan die laatste club. Doe je niets aan. Ik vind het echter onverteerbaar als F. en PSV onze beste talenten weghalen, dat kan echt niet. Als het een incident is, kun je nog spreken van iets subjectiefs, maar op het moment dat de een na de ander vertrekt, komt je er niet met te stellen dat 'het spelers alleen om het geld gaat'.

Bij F. zullen ze nu enorm veel spijt hebben dat ze hebben geweigerd de broertjes Timber wat betere voorwaarden te geven, ik noem maar wat.
PaulusH +2406

Hele grote kans dat hij naar Feyenoord gaat. Samenloop van omstandigheden, onvrede over gang van zaken binnen club (meer spelers betreft dit, het 343 fiasco, voorkeursbehandeling voor bepaalde nieuwe spelers, benadering trainingen etc om paar dingen te noemen. Niet allemaal van toepassing op Zinhagel natuurlijk), minder reizen, krijgt contract aangeboden (Ajax slaapt zoals gewoonlijk weer, schieten pas wakker als spelers benaderd zijn) en naar het schijnt zouden bepaalde beloften niet nagekomen.

Als dan een andere club komt die zegt dit allemaal op te willen lossen, dan ben je gek als je niet minstens aan doet horen. Feyenoord zat paar jaar geleden in de hoek waar de klappen vielen, die hebben dat rechtgetrokken en zoiets spreekt zich bij nationale selecties ook rond. Hopelijk kan schade beperkt blijven, zijn echt hoop Ajacieden aangeboden bij andere clubs die ontevreden zijn.
Van AS, eerste zin gaat over Zinhagel.
Die spelers willen dus zelf weg, dan heb je ook niets aan de gemaakte afspraken (herenakkoord tussen topclubs).
(Laatste zin is onduidelijk, ik neem aan dat de clubs juist tevreden zijn. :smallgrin.gif: )

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 01, 2024 10:44 am

Ach, dat herenakkoord is sowieso een wassen neus. Er gaan veel vaker spelers heen en weer tussen clubs.

Neemt niet weg dat je onvrede onder spelers heel serieus moet nemen want je wil niet dat de beste talenten weglopen. Naar het buitenland is soms niet te voorkomen. Binnen Nederland zou bij Ajax echt een uitzondering moeten zijn.

Overigens heeft Feyenoord nog steeds het probleem dat Jong Feyenoord niet in de KKD speelt. Dat poetsen ze niet zomaar weg. En ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat Feyenoord en PSV structureel meer gaan betalen aan talenten eerlijk gezegd. Ze zullen misschien wel het gat proberen te dichten op dat gebied omdat zij ook wel snappen dat een paar doorgebroken spelers niet alleen sportief maar ook financieel heel interessant zijn.

Er ligt een mooie klus voor Beuker en Kroes. Laat die jongens maar zien waarom ze bij Ajax beter af zijn. Hun grootste kans om dingen ten goede te veranderen ligt in het begin. Nu zijn ze nog de nieuwe mensen die kunnen aanvoeren dat fouten van de club uit het verleden worden rechtgezet. Als je een seizoen wacht ben je onderdeel van het probleem want dan is het ook jouw beleid.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za jun 01, 2024 10:49 am

En ik verwacht eerlijk gezegd ook niet dat Feyenoord en PSV structureel meer gaan betalen aan talenten eerlijk gezegd.
Mee eens, daarom denk ik dat het probleem er niet in zit dat die jongens geldwolven zijn. Blijkbaar zit er iets structureel mis.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 01, 2024 11:24 am

Dat zou kunnen inderdaad. Al moeten we ook wel oppassen niet te snel conclusies te trekken. De situatie rondom de ene speler is niet per definitie die van de ander.

Zo nemen we Rick Elfrink eigenlijk nooit serieus tot het moment dat hij een bericht plaatst over dat PSV probeert om Steur binnen te halen. Misschien gebeurd het maar het kan ook zomaar zijn dat het kamp van Steur gewoon aan het winkelen is in een poging om een zo goed mogelijk contract te krijgen. Dat kan ook gewoon nog bij Ajax zijn.

Maar als meerdere talenten die er goed op staan mogelijk gaan vertrekken moet je daar natuurlijk bovenop zitten als club. Want het kan natuurlijk wel degelijk dat er iets mis zit en dat die jongens echt denken dat ze daarom elders beter af zijn.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za jun 01, 2024 11:37 am

Al moeten we ook wel oppassen niet te snel conclusies te trekken.
Dat is zo, laten we hopen dat het loos alarm is.

Desondanks... een van de problemen sinds jaar en dag is het verschil in behandeling van 'eigen' spelers en spelers van buitenaf. Dat doet zich voor vanaf de o/17, als Ajax zich kan versterken met buitenlandse spelers. Spelers als Rasmussen, Jensen, Kjaer, Dahl, Hlynsson, enz. komen niet voor een appel en een ei naar Ajax. Zo'n transfer vergt een forse investering: een transfersom van tonnen tot miljoenen (in het geval van Rasmussen en Jensen) + salaris. Dan kan er een rare situatie ontstaan als zo'n jongen niet presteert. Dan denken de eigen spelers: iedereen is beter, maar hij verdient het meest. Er is dan bovendien een financiële impuls om zo'jongen ondanks alles op te stellen, zoals met Dahl regelmatig gebeurde.

Nu wil Ajax Skaarud halen, die stond vorig jaar al op de lijst. Zou Steur hetzelfde krijgen als Skaarud? :confused.gif:

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za jun 01, 2024 11:45 am

Ja, dat is hier al vaker besproken. Ik vraag me ook af wat de invloed is van de komst van talenten uit het buitenland. De club betaald vaak een transfersom. Krijgen die jongens ook betere voorwaarden? Als ze het dan op het veld niet laten zien dan gaat dat steken.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » za jun 01, 2024 11:57 am

Toptalenten van zestien zijn duur. Die staan op de radar van de grootste clubs en zijn onhaalbaar geworden. De categorie daaronder, waar Ajax in zoekt, is nog steeds kostbaar.

Ik zou geen buitenlandse jongens halen, tenzij je er een kunt krijgen van de buitencategorie. Weinig kans, natuurlijk.

Hierbij maak ik een uitzondering voor België, daar loopt veel talent en de stap is niet zo groot.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » zo jun 02, 2024 7:24 pm

Volgens Ajax Showtime lijkt Steur inderdaad richting PSV te gaan. Ik weet niet hoe betrouwbaar hun bron is.

Overigens speelt zijn broer daar ook. Die heeft al een verleden bij Ajax én Leverkusen. Ze lijken daar dus niet te kijken op een overstap meer of minder. Als dit doorgaat kijken we er hopelijk over een paar seizoenen niet met een zuur gevoel op terug.
Nil volentibus arduum

Lionel

Bericht door Lionel » ma jun 03, 2024 7:32 am

Als aanvallend talent ben je bij PSV overigens beter af dan bij Ajax.
IK GELOOF!!!!!!

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 03, 2024 8:55 am

Ajax was in onderhandeling met Steur over een contract, maar het gat tussen de twee partijen lijkt onoverbrugbaar. PSV is dichtbij het aantrekken van het talent. De Eindhovenaren zijn momenteel bereid om dieper in de buidel te tasten dan Ajax.

Daarnaast is ook de toekomst van Jivayno Zinhagel onzeker. Voor de aanvaller ligt een contract klaar bij Feyenoord, al is een langer verblijf bij Ajax ook nog niet uitgesloten. Steur en Zinhagel zijn niet de enige twee spelers die dreigen te vertrekken uit Amsterdam. PSV houdt de situatie van twee andere Ajax-talenten nauwlettend in de gaten, terwijl een vijftal jeugdspelers zich heeft aangeboden bij Feyenoord.
AS

Het gaat dus om negen(!) spelers. En dan roept Kroes iets in de trant van 'graag of niet'.

Deze ontwikkeling is zeer zorgelijk. Je gaat mij niet vertellen dat F. Zinhagel een half miljoen gaat betalen. F. komt uit een periode waarin er geen cent te makken was.

Een dergelijke leegloop wijst op structurele problemen. Het gaat natuurlijk niet om de opvulling, maar om de beste spelers.

Wat Steur betreft, zal best dat PSV hem een mooi contract biedt, maar hij hoort natuurlijk ook van zijn broer hoe het daar is. Zou zomaar kunnen dat PSV de jeugdopleiding op dit moment beter op orde heeft dan Ajax.

De Dominee

Bericht door De Dominee » ma jun 03, 2024 10:16 am

Die 500K speelt bij Steur, niet bij Zinhagel (voor zover bekend). Voor de rest eens.
All pigs are equal but some pigs are more equal than others.

columbus

Bericht door columbus » ma jun 03, 2024 10:20 am

Om nu Kroes aan te spreken op deze gevallen is ook niet fair. Als Martha en die andere jongen de grote talenten zouden moeten zijn is er wat langer wat mis.

Ajax heeft in de afgelopen 10/15 jaar gewoon stil gestaan. Op ieder vlak, bestuurlijk, beleid, scouting, jeugd. Alles. De periode ten Hag ga ik echt steeds meer zien als toeval. Vanaf het moment dat dat succesvol is is men echt achterover gaan leunen

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » ma jun 03, 2024 10:27 am

Problemen die nu spelen zullen zeer waarschijnlijk inderdaad niet onder de huidige leiding zijn ontstaan. Vraag is wel hoe ze er vandaag en morgen mee omgaan. Zou interessant zijn om wat meer te weten.

Overigens roept Kroes wel iets meer dan graag of niet. Dit even los van de vraag of ze hier goed mee omgaan. Dat kan ik nog niet inschatten.
Nil volentibus arduum

Yopii

Bericht door Yopii » ma jun 03, 2024 10:33 am

Het businessmodel van Overmars was niet houdbaar. Ajax leefde boven zijn stand, dan is het wachten op het moment dat de wal het schip keert.

Op een gegeven moment komen spelers dan voor het geld en niet omdat de club kwalitatief zo goed in elkaar zit. Een extreem uitgavenbeleid verbloemt dan het gebrek aan structuur en creativiteit binnen de club.

Zelfgenoegzaamheid is de dood in de pot. Nu roept Kroes dat jeugdspelers blij moeten zijn en hun bek moeten houden over geld, vrij vertaald. Dat werkt niet zo. Ajax begon destijds zelf met financieel powerplay. Het idee was dat 'we' toch meer betaalden. Spelers op PL-salarissen zetten - de supporters vinden het prachtig, maar het wachten is op het moment dat het minder gaat.

Overmars is zo bezien net op tijd vertrokken, voor zijn reputatie dan. Het was toch wel misgegaan.

Natuurlijk is Kroes niet aan te rekenen dat het zo liep, maar die hoogmoed zit er ergens nog: Potter halen? Is hij gek geworden? Henderson? :confused.gif:

(Ik ga ervan uit dat hij na zijn vertrek bij AZ gewoon meepraatte. Geloof er niets van dat hij op zijn handen zat, in afwachting van zijn nieuwe baan.)

Plaats reactie