Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

D_skilled

Re: Komen en gaan van talenten bij Ajax

Bericht door D_skilled » vr apr 20, 2012 9:32 am

LucaS schreef:Tja, stom he, fatsoen. Gatver! :excited.gif:
De opleidingsmanager van Almere City over deze kwestie:
@AtievanderPool

Foeke Booy heeft boter op zijn hoofd. FC Utrecht raakt Che Nunnely kwijt op dezelfde manier hoe je eraan gekomen zijn. http://m.volkskrant.nl/article/portal// ... ndaan.html
Pot en ketel, Lucas.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 20, 2012 9:38 am

Ik vind het wel belangrijk dat Ajax zich fatsoenlijk opstelt in dit soort zaken. Dat heeft toch invloed op de uitstraling van de club. Maar jeugdspelers zijn nu eenmaal geen eigendom van de club waar zij voor spelen. Dus waarom zou je niet aan een speler en zijn ouders mogen vragen of er interesse is om naar Ajax te komen? Als je daarna de club inlicht dat je een speler een aanbieding doet en de afhandeling vervolgens netjes volgens de geldende regels doet heb ik er geen probleem mee.

Wat win je er als club mee dat je vooraf te horen krijgt dat Ajax interesse heeft in een speler? Het enige dat ik me kan voorstellen is dat zo'n club gaat proberen om met allerlei beloftes te proberen om zo'n speler alsnog te behouden. Beter zorg je er dan vooraf al voor dat de omstandigheden zo zijn dat een speler helemaal niet wil vertrekken. Probeer een zo gunstig mogelijk klimaat te scheppen. En wees er op attent dat je grote talenten zich prettig voelen. Die clubs weten toch zelf ook wel voor wie er eventueel interesse van andere clubs zou kunnen zijn? Ik snap dat het niet leuk is als jeugdspelers vertrekken. Dat is feitelijk niet anders dan wanneer een spelertje bij Ajax vertrekt naar het buitenland of een andere Nederlandse club. Maar als je er nou voor zorgt dat je opleiding zo goed mogelijk is komt die situatie misschien wel niet of nauwelijks voor.
Nil volentibus arduum

LucaS

Bericht door LucaS » vr apr 20, 2012 10:22 am

Wat interesseert het mij nou hoe anderen zaken doen? Het gaat het erom dat je zelf toch wel even kan bellen als hoofd opleiding, lid troika, rechterhartkamer of hoe het ook mag heten. Das fatsoen en kost geen enkele moeite. En ja, er lopen walgelijke types rond, een vrijbrief voor ons allen om ook maar walgelijk te zijn, begrijp ik.
I think I lost my fucking headache

InnerHarbour

Bericht door InnerHarbour » vr apr 20, 2012 10:23 am

Wat weten wij nu of Ajax zich wel of niet aan de geldende regels heeft gehouden met betrekking tot het eerst informeren van de desbetreffende club, we horen voornamelijk van de clubs waar spelers zijn weggegaan, niet de meest objectieve bron IMO.
YNWA

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » vr apr 20, 2012 10:41 am

Wacht even, dit gaat toch gewoon nog om jongens die 'op voetbal zitten'? Die bepalen natuurlijk zelf en alleen zelf waar ze spelen. Elke andere regeling zou totaal onwenselijk zijn.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » vr apr 20, 2012 10:43 am

Zeker als je dat twitter bericht vanuit Almere vervolgens leest. Meneer Booy doet dus zelf niet anders.

Het is als buitenstaander haast niet te doen om dit te beoordelen. Kom er maar eens achter hoe dat contact is gelopen. En zoals ik hierboven al stelde. Zorg er als club nou gewoon voor dat je opleiding zo optimaal is dat spelers helemaal niet weg willen. Daar kun je meer mee redden dan door te roepen dat een club je eerst moet bellen voor die speler alsnog gaat.
Nil volentibus arduum

Oscarito

Bericht door Oscarito » vr apr 20, 2012 12:47 pm

Als er een club er zelf beter van kan worden door smerig zaken te doen doet 90% van de clubs het.
En daarna allemaal (inclusief Ajax!) janken als ze zelf aan de andere kant staan. Het komt er op het einde altijd op neer dat ze zelf brandschoon zijn en de rest niet of dat nu bij de jeugd of bij de profs is. Tja, ik blijf het opmerkelijk vinden.

beelzebub

Bericht door beelzebub » vr apr 20, 2012 2:53 pm

Kan wel herinneren dat Ajax vroeger zei dat ze maar recruteerderen in een bepaalde omtrek om Amsterdam of ze moesten verhuizen. Busjes werden niet heen en weer gereden tot en met Nijmegen. Opleiden moesten ze in de eigen regio doen, als ze goed genoeg waren kwamen ze toch wel bij Ajax terecht op latere leeftijd.

En dat is de crux denk ik.. De clubs hebben binnenlandse transfers zo duur gemaakt (als Ajax aanklopt meer vragen) en Ajax is zo gek geweest om in het verleden nog te betalen ook. De filosofie daaromtrent is veranderd bij ons....
Je kunt alles wat je wilt, als je maar oefent

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » vr apr 20, 2012 4:01 pm

Ajax heeft Van Kessel dus gecontracteerd. Iemand enig zicht op zijn kwaliteiten? Is dit de jonge spits waar De Boer het over had?

Rednose

Bericht door Rednose » vr apr 20, 2012 5:38 pm

En straks weer huilen wanneer een buitenlandse club lekker aan het shoppen gaat bij Ajax.
En wat gebeurd er met die jongens als ze het toch niet halen?
Persoonlijk vind ik het een beetje eng als ze al bij de jeugd beginnen te shoppen.
Als je het al doet, doe het dan op een nette manier en niet achter de rug van de andere club.
Maar ja, wat is fatsoen nog waard?
Voor een dubbeltje zit je tegenwoordig echt niet meer op de eerste rang!

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » vr apr 20, 2012 9:35 pm

Jöhnk schreef:Ajax heeft Van Kessel dus gecontracteerd. Iemand enig zicht op zijn kwaliteiten? Is dit de jonge spits waar De Boer het over had?
Ben ook erg benieuwd.

Lionel

Bericht door Lionel » vr apr 20, 2012 9:51 pm

Rednose schreef:En straks weer huilen wanneer een buitenlandse club lekker aan het shoppen gaat bij Ajax.
En wat gebeurd er met die jongens als ze het toch niet halen?
Persoonlijk vind ik het een beetje eng als ze al bij de jeugd beginnen te shoppen.
Als je het al doet, doe het dan op een nette manier en niet achter de rug van de andere club.
Maar ja, wat is fatsoen nog waard?
Wie zegt dat die jankverhalen waar zijn?
IK GELOOF!!!!!!

Rooie

Bericht door Rooie » za apr 21, 2012 9:49 am

Er zijn vanaf vandaag overigens exit-gesprekken in de jeugd. Vandaag is de B2 aan de beurt. Benieuwd hoeveel spelers er afvloeien.

wimpey

Bericht door wimpey » za apr 21, 2012 10:32 am

LucaS schreef:Het is duidelijk dat fatsoen bij Ajax bij de intrede van de nieuw machthebbers geen belangrijke waarde meer is.
Uit het AD: Daarmee lapt Ajax een gentleman's agreement dat topclubs van elkaars talenten afblijven aan zijn laars, stelt PSV-directeur Marcel Brands in De Telegraaf.

'Hij is in november al benaderd. Vanuit de jeugdopleiding van Ajax heb ik officieel niets gehoord, maar ik heb begrepen dat dat menneke naar Ajax gaat', zegt Brands.

--> in November was de achterbakse Blind net tot interim-TD benoemd. :hypocrite.gif:
Oscarito schreef: En daarna allemaal (inclusief Ajax!) janken als ze zelf aan de andere kant staan.
Heb bij Ajax niemand horen janken over Bouy of Van Velzen.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » za apr 21, 2012 10:45 am

Spelers worden elk jaar van club naar club gehaald.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za apr 21, 2012 10:56 am

Het is ook een logisch gevolg van de ontwikkeling van de markt. Vroeger was het allemaal wat overzichtelijker. Als BVO had je in principe "de beschikking" over de talenten in de regio van de club. Maar in de loop der jaren zijn clubs hun opleiding gaan professionaliseren en is het bereik van sommige opleidingen groter geworden. Daar komt nog bij dat buitenlandse clubs hier ook komen winkelen op zoek naar dat ene grote talent dat ze kunnen ophalen voor een grijpstuiver. Die omstandigheden maken dat Nederlandse clubs ook verder moeten kijken dan hun eigen regio.

Ik vind overigens wel dat je voorzichtig moet zijn met het weghalen van een jonge speler uit zijn vertrouwde omgeving. Je hebt het in de eerste plaats nog altijd gewoon over kinderen. En je moet bovendien maar afwachten hoe een speler zich ontwikkelt. Er zijn zoveel spelers die er op jonge leeftijd bovenuit steken maar zich vervolgens door allerlei verschillende omstandigheden niet ontwikkelen. Ondanks dat het voetbal een harde wereld is heb je als club óók een sociale verplichting.
Nil volentibus arduum

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » za apr 21, 2012 10:59 am

Zlatan Son of God schreef:Spelers worden elk jaar van club naar club gehaald.
Ken jij van Kessel? Ben namelijk erg benieuwd, want je haalt niet zo maar een spitsje.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » za apr 21, 2012 11:03 am

Hij moet de spits van Jong Ajax worden toch? Dat zou wel eens kunnen betekenen dat Fischer de stap naar de selectie in één keer moet gaan maken.

Ik ken 'm absoluut niet dus ik ben ook erg benieuwd naar de verwachtingen van mensen die hem (en eventueel de andere nieuwe jeugdspelers) kennen.
Nil volentibus arduum

Jöhnk

Bericht door Jöhnk » za apr 21, 2012 11:29 am

wimpey schreef:
LucaS schreef:Het is duidelijk dat fatsoen bij Ajax bij de intrede van de nieuw machthebbers geen belangrijke waarde meer is.
Uit het AD: Daarmee lapt Ajax een gentleman's agreement dat topclubs van elkaars talenten afblijven aan zijn laars, stelt PSV-directeur Marcel Brands in De Telegraaf.

'Hij is in november al benaderd. Vanuit de jeugdopleiding van Ajax heb ik officieel niets gehoord, maar ik heb begrepen dat dat menneke naar Ajax gaat', zegt Brands.

--> in November was de achterbakse Blind net tot interim-TD benoemd. :hypocrite.gif:
Oscarito schreef: En daarna allemaal (inclusief Ajax!) janken als ze zelf aan de andere kant staan.
Heb bij Ajax niemand horen janken over Bouy of Van Velzen.
Ajax heeft wel degelijk lopen janken nadat Van Velzen de overstap naar Manchester had gemaakt. In de persoon van Olde Riekerink.

Bouy is gewoon verkocht.

Oscarito

Bericht door Oscarito » zo apr 22, 2012 11:46 am

Ajax heeft zelfs volgens juridische wijze geprobeerd Van Velzen hier te houden als ik het me goed kan herinneren.
Het is dat ze momenteel geen echte toppers hebben uit de eigen jeugd dus valt het mee met Ajax itt Feyenoord maar als morgen Man United/City op de stoep staat voor een talentje van 16 jaar dan barst het weer los hoor.

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di apr 24, 2012 2:11 pm

Op AN kwam ik dit lijstje tegen met een overzicht van jeugdspelers die komen en gaan:

nieuwe spelers opleiding:
'1993: Gino van Kessel (AZ)
'1995: Robert van Koesveld (sc Heerenveen)
'1996: Melvin Vissers (Sparta Rotterdam), Greg L'Ami (Quick Boys)
'1997: Stan van Bladeren (Foreholte), Nabi Hakimzadeh (Sparta Rotterdam), Ezra Walian (AZ), Guido Janssen (FC Utrecht)
'1998: Mink Peeters (PSV)
'1999: Che Nunnely (FC Utrecht)
'2000: Serghino Dest (Almere City)
'2001: Dani Ruyg (Zeeburgia), Max de Haas (Alphense Boys)
‘2002: Mark Mieras (Rijnsburgse Boys)
‘2003: Lars Wassenaar (FC Lisse)

vertrek uit opleiding:
'1996: Sten Admiraal (n.n.b.), Melvin de Groot (n.n.b.), Sem Witteveen (n.n.b.)
‘1997: Florian Toen (n.n.b.), Prince Bernard (n.n.b.)
‘1998: Sejad Navabi (n.n.b.), Joey Roggeveen (n.n.b.)

al tijdens seizoen vertrokken
'1996: Riley Woerdings (n.n.b.), Frencel Lewis (n.n.b.)
'1997: Melle Kruit (n.n.b.)

Bron: http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/forum7/1183-3.php

Ik ken die jongens allemaal niet maar ik zit wel effe stuk vanwege het afvallen van Prince Bernard. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Oscarito

Bericht door Oscarito » di apr 24, 2012 2:18 pm

Vanaf 1998 ken ik ze niet maar wat betreft Van Kessel, van Koesveld, L'Ami, Vissers, Janssen en Walian heb ik mijn twijfels om de een of andere reden. Kortom ben benieuwd hoe het uit gaat pakken. Van Bladeren ken ik niet.

En wat betreft de afvallers, daar verliezen ze ook niets mee. Alleen vind ik het vreemd dat ze eerder Admiraal wegsturen ipv een van zijn teamgenoten. En ze hebben keus genoeg daar want dat team is echt slecht.

Jinne
Site Admin

Bericht door Jinne » di apr 24, 2012 2:21 pm

Is L'Ami nog familie van?
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Oscarito

Bericht door Oscarito » di apr 24, 2012 2:29 pm

Jinne schreef:Is L'Ami nog familie van?
Ja, gok dat hij ook puur daardoor binnen is gekomen want hij viel me absoluut niet mee.

Daily Blind

Bericht door Daily Blind » do apr 26, 2012 8:13 am

Peter schreef:
Zlatan Son of God schreef:Spelers worden elk jaar van club naar club gehaald.
Ken jij van Kessel? Ben namelijk erg benieuwd, want je haalt niet zo maar een spitsje.
Kan wel voetballen, maar echt een topper! Nope!

Plaats reactie