Ajax O18 (Voorheen A1/O19)

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010

Re: Ajax A1

Bericht door Thijs » za nov 01, 2014 3:42 pm

De spelers van Ajax A1 moeten nog voor hun debuut in het eerste elftal al wennen aan het spelen van veel wedstrijden. Waar hun leeftijdsgenoten van andere Nederlandse clubs alleen competitie- en bekerwedstrijden spelen, mogen de Ajacieden buiten die wedstrijden ook overal in Europa hun kunsten laten zien. Naast verdediger Terry Lartey-Sanniez is de Tsjechische jeugdinternational Vaclav Cerny de enige Ajacied die in al die wedstrijden in actie kwam. In de rubriek 'Even voorstellen' maken we kennis met de aanvaller.

De kortgeleden 17 jaar geworden Cerny zit, zeker in vergelijking met zijn meeste teamgenoten, nog niet zo lang bij Ajax. Voordat hij in 2013 de overstap maakte naar de jeugdopleiding van Ajax speelde hij voor het Tsjechische FK Pribram, uit de stad waar hij is geboren. Ruim een jaar na zijn overstap spreekt Cerny al erg goed Nederlands, en heeft hij het naar zijn zin bij Ajax: ,,We spelen nu erg veel wedstrijden, dus daarom trainen we ook wat minder. Maar ik vind het veel leuker om wedstrijden te spelen en omdat ik veel speel, zit ik lekker in mijn ritme. Ook qua fysiek is het uiteindelijk beter om zoveel mogelijk duels te spelen.”

Voor spelers die op jonge leeftijd uit het buitenland komen is het minstens zo belangrijk dat ze privé lekker in hun vel zitten. Ook op dat vlak zit het bij Cerny wel goed: ,,Ik woon bij een gastgezin in het centrum van Amsterdam. Amsterdam is een ongelofelijk mooie stad, als we tijd hebben loop ik vaak met de jongens door de stad. Het is echt prima om hier te wonen.”

Cerny is van origine een vleugelaanvaller, al wordt hij ook wel eens op het middenveld geposteerd: ,,Ik heb dit seizoen twee keer op het middenveld gespeeld en dat ging wel goed. Maar ik voel mezelf het best op links- of rechtsbuiten. Ik hou namelijk van één-tegen-één en dan een voorzet geven of zelf schieten. Ik vind het heerlijk om een actie te maken.”

Acties maken is een kwaliteit van Cerny, die dit seizoen in twaalf wedstrijden vier keer wist te scoren. Hij vindt het lastig om zijn plus- en minpunten op te sommen, maar doet toch een poging: ,,Ik ben goed in één-tegen-één, heb een goed schot, zie het spelletje en mijn snelheid is denk ik ook niet slecht. Mijn fysiek moet dan weer iets beter, ik wil echt sterker worden. Misschien moet het qua koppen ook nog beter, daar moet ik nog meer op trainen. We trainen nu iets minder vaak omdat we zoveel wedstrijden spelen, maar als ik daar met mijn trainers over wil praten om dat extra te trainen is dat gelukkig geen probleem.”

Net als bij de andere A1-spelers staat ook voor Cerny het einddoel slechts enkele honderden meters verderop: ,,Ik wil graag mijn debuut in Ajax 1 maken, dat staat op nummer 1. Als het niet lukt is dat natuurlijk niet het einde van de wereld, maar het is echt mijn droom. Ik wil over een jaar wel daar staan. Dit seizoen wil ik eerst nog zoveel mogelijk spelen in de A1, kampioen worden en zo ver mogelijk komen in de UEFA Youth League. Ik denk ook echt dat we die kunnen winnen. We hebben met 6-1 gewonnen van PSG, die 0-0 tegen APOEL was een beetje onnodig en de 2-2 tegen FC Barcelona was ook een beetje jammer. Het was echt leuk om in Barcelona te spelen, al is het erg jammer dat Nathan Leyder een rode kaart kreeg. Met elf spelers hadden we daar denk ik gewonnen. We hadden erg veel kansen op 0-3 en dan zou het klaar zijn geweest. Maar dinsdag 4 november nemen we het thuis op tegen Barcelona. Als we die wedstrijd winnen, gaan we ons denk ik plaatsen voor de achtste finales.”

In Tsjechië is Cerny al uitgeroepen tot Talent van het Jaar. Zijn de verwachtingen in zijn thuisland ook hooggespannen? ,,Als ik weer even in Pribram ben en bijvoorbeeld met mijn familie in een restaurant zit, worden sommige jongens en meisjes helemaal gek daar. Ik krijg ook heel veel berichtjes op mijn Facebook-fanpage. Ik vind dat leuk, maar als ik in Tsjechië ben, moet ik soms ook gewoon even kijken waar ik heen ga als ik wat rust wil. Misschien spelen we trouwens wel met Tsjechië o/19 tegen Nederland o/19 voor kwalificatie richting de eindronde van het EK. Dat wordt dan een mooie wedstrijd om dan tegen teamgenoten als Abdel Nouri en Donny van de Beek te spelen. Dat zou écht leuk zijn. Een belangrijke jeugdinterland met Ajax-spelers aan beide kanten.”
Ajax.nl

Interview wat ik afgelopen week had met Cerny. Ontzettend aardig en enthousiast joch, en heeft ook al een prima vocabulaire voor iemand die hier pas anderhalf jaar rondloopt.
Don't worry 'bout a thing...cause every little thing gonna be alright!

Thijs

Bericht door Thijs » za nov 01, 2014 4:22 pm

En hij maakt in de 87e minuut de 1-2 bij FC Groningen A1. :smile-ajax.gif:

Dinsdagavond op De Toekomst Ajax - Barcelona!

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » di nov 04, 2014 8:00 pm

Het is rust op De Toekomst waar het zeer druk is, bom volle tribunes en rijen dik langs de boarding. De 0-0 staat nog steeds op het scorebord. Ajax met veel balbezit en een paar goede kansen, maar in de counter kreeg Barca ook enkele mogelijkheden. Muric bevalt me het meest, gaat veel dreiging van uit, wel wat last van de vallende ziekte.
Ajax!

Rooie

Bericht door Rooie » di nov 04, 2014 8:24 pm

Nu de 1-0 van Cerny. Ajax wederom een stuk sterker.

Rooie

Bericht door Rooie » di nov 04, 2014 9:43 pm

Marillion
Site Admin

Bericht door Marillion » di nov 04, 2014 10:36 pm

Zowel uit als thuis maakte Ajax de betere indruk ten opzichte van Barcelona. Leuk dat de A1 het weer goed doet in dit toernooi. Dat is positief voor de uitstraling van onze club.
Nil volentibus arduum

Alexander

Bericht door Alexander » di nov 04, 2014 10:54 pm

Was even gaan kijken en was niet de enige. Wat een drukte! Leuk voor die jongens, al die interesse in de A1. Was een leuke pot. Nouri viel me iets tegen. Volgens de man naast me was dit zijn zwakste wedstrijd van het seizoen.

Thijs

Bericht door Thijs » di nov 04, 2014 11:26 pm

3500 man was er, kan me niet herinneren dat het ooit zo druk is geweest. Vond Carel Eiting ook geweldig. 16 jaar, volgens mij pas 2 wedstrijden in de A1 gespeeld en voor het eerst op 6. Prima pot!

Ajaciedjuh

Bericht door Ajaciedjuh » wo nov 05, 2014 10:01 am

http://www.ajax.nl/Ajax-TV/198978/Highl ... a-A1-1.htm

Hier gaan we er wel een stuk of 5 terugzien in Ajax 1. :smile-ajax.gif:
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » wo nov 05, 2014 10:08 am

:biggthumpup.gif:

wimpey

Bericht door wimpey » wo nov 05, 2014 10:26 am

Het blijft voetbal tegen leeftijdsgenoten. Ik heb de pot van gisteren niet gezien, maar 2 weken geleden was Barcelona vrij matig.

Zet het vrij jonge Ajax-1 tegen een ploeg vol leeftijdsgenoten en ik denk dat we aardig standhouden. Het zijn de spelers van 26-30 die doorgaans het verschil maken. In de kracht van hun leven spelen ze helaas niet meer voor Ajax-1...

Alexander

Bericht door Alexander » wo nov 05, 2014 10:31 am

Thijs schreef:3500 man was er, kan me niet herinneren dat het ooit zo druk is geweest. Vond Carel Eiting ook geweldig. 16 jaar, volgens mij pas 2 wedstrijden in de A1 gespeeld en voor het eerst op 6. Prima pot!
Inderdaad. Kende die jongen helemaal niet, maar speelde echt een goede pot. In welk elftal speelt hij normaal? Bij z'n wissel kreeg hij terecht ook veel complimentjes van de trainers.

peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008

Bericht door peter » wo nov 05, 2014 11:15 am

Volgens mij zit hij sinds kort bij de A1. Daarvoor in de A2.

Giacomo Puccini

Bericht door Giacomo Puccini » do nov 06, 2014 12:14 am

Ik vond Barcelona A1 uit en thuis ook niet al te best en ik zie ook nog niet direct spelers van Ajax A1 aan de deur van het eerste rammelen, maar het moet toch wel raar lopen wil Donny van de Beek geen topspeler worden, zelden zo een complete middenvelder gezien. Muric en Cerny hebben ook alles in huis om een grote toekomst tegemoet te gaan. De rest blijft m.i. afwachten. Nouri is geweldig aan de bal maar om te slagen als profvoetballer is meer nodig, vraag maar aan Aissati. Die jongen moet keihard aan zijn fysiek gaan werken, anders wordt het niks.
Ajax!

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 22, 2014 12:36 pm

Om half drie speelt de A1 de thuiswedstrijd tegen AZ A1. Topper. Live te volgen via Ajax Exclusive.

Volgens de laatste berichten doet Muric mee.

Cruijff
AT Toto winner 14/15

Bericht door Cruijff » za nov 22, 2014 1:43 pm

:biggthumpup.gif: Ajax Exclusive TV rocks! :headbang.gif:

Maar met het zonnetje dat deze middag schijnt is het natuurlijk veel lekkerder om ter plaatse te gaan kijken...

Thijs

Bericht door Thijs » za nov 22, 2014 3:06 pm

Nouri nu met de 2-2 na een half uur. Ik schakel net in via Exclusive en tweede helft kijk ik denk ik op De Toekomst.

Thijs

Bericht door Thijs » za nov 22, 2014 3:10 pm

Hohohoooo Donny wat een lekkere goal, 3-2.

Thijs

Bericht door Thijs » za nov 22, 2014 3:18 pm

4-2 Muric, alweer een heerlijke aanval. :biggthumpup.gif:

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 22, 2014 3:24 pm

Wat een goal weer van Donny. Ongelooflijk hoe hij zich ontwikkeld heeft. Een jaar of drie, vier geleden was voorzichtigheid troef bij hem.
Hij zal in de winterstop meegaan naar Qatar, schat ik, en daarna aansluiten bij de selectie.

Ajax is heer en meester in deze wedstrijd. Ondanks die twee tegendoelpunten.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za nov 22, 2014 3:26 pm

Wow, wat een mooie doelpunten. Vooral die van Donny zou ik graag nog eens terugzien. :smile-ajax.gif:

Dit elftal heeft matige backs (in ieder geval in verdedigend opzicht), maar verder zie ik nauwelijks zwakke plekken. Het is niet alleen genieten van de usual suspects, maar ook van de slimheid en behendigheid van Eiting, de rushes van Leyder, de verfijnde techniek van Muric (die ik overigens te passief vind).

AZ kan aardig counteren en profiteerde efficient van Ajax' fouten. Daardoor leek het in het begin nog wat. Later bleek dat ze onder druk niks kunnen. Een typisch Nederlandse ploeg, zogezegd.

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » za nov 22, 2014 3:30 pm

Over Leyder hoor ik ook verschillende dingen. Wie kan er een beetje een beeld van hem geven?
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za nov 22, 2014 3:32 pm

Dat is moeilijk om te geven, Mr. Ajax. Hoe goed hij verdedigend echt is, zal op een hoger niveau moeten blijken. Wat ik wel kan zeggen is dat hij voor een verdediger heel behoorlijk kan voetballen. Hij lijkt ook steeds meer de schroom van zich af te gooien, dat is positief.

Yopi
Erelid

Bericht door Yopi » za nov 22, 2014 3:36 pm

Muric heeft lang niet gespeeld, moet nog wennen, enz. Hij speelt wat anoniem, maar als hij de bal speelt: wat een balbehandeling. :biggthumpup.gif:

Eiting viel me twee jaar geleden al op. Staat goed en lost alles voetballend op. Het is gevaarlijk om te zeggen, maar die jongen zou zomaar een toppertje kunnen worden.

Ik ben niet zo kapot van Mirani. :blush.gif:

Update: het krachtsverschil is schrikbarend groot. Als dit AZ A1 tweede staat in de competitie, hoe slecht is de rest dan? :aai.gif:

Thijs

Bericht door Thijs » za nov 22, 2014 5:00 pm

Ik heb AZ A1 dit seizoen verder niet zien spelen maar ze vielen me wel wat tegen ja. Speelden ook puur op de omschakeling.

Na de winterstop gaan de bovenste 8 samen met elkaar strijden om het kampioenschap en begint iedereen weer op 0. Zo bezien speelt Ajax in de competitie de komende wedstrijden alleen nog wat 'oefenpotjes'.

Overigens hier een gifje van de 3-2 van Donny:

Afbeelding

Plaats reactie