voetbalprimeur.nlScherpe regels voor Jong Ajax in beker
19 december 2005, 13:44
Door: Jurian Ubachs
De KNVB heeft duidelijkheid verschaft over de regelgeving rond deelname van een tweede team van een club aan de Gatorade Cup. Deze week komen zowel Ajax’ eerste elftal als Jong Ajax in actie in de achtste finales van de beker.
Allereerst stelt de KNVB dat de regels wat betreft dispensatiespelers in de Gatorade Cup hetzelfde zijn als in de Beloftencompetitie. Dat houdt in dat Ajax vier veldspelers en een keeper van boven de 23 jaar (eerder geboren dan 1 januari 1983) mag opstellen. Die spelers mogen ook nog niet in actie zijn gekomen voor het eerste elftal. Dat houdt dus in dat de spelers die donderdag met Ajax tegen FC Eindhoven spelen, de rest van het seizoen niet meer in bekerverband voor Jong Ajax mogen uitkomen.
Daarbij mogen spelers ook maar op één van beide wedstrijdformulieren staan per speelronde. In theorie zou een speler dinsdag met Jong Ajax naar Helmond Sport en donderdag met het eerste mee kunnen gaan, maar dat verbiedt de KNVB.
Seizoen 2005/2006 Jong AJAX
Moderator: mods
Die Orlando Smeekes van Helmond gaf na afloop met een grote grijns toe dat er niets aan de hand was en dat hij zich expres had laten vallen. Rode kaart was dus onterecht en het gedrag van deze Smeekes als zeer onsportief te noemen. Al zullen enkele supporters van een nabij gelegen club het waarschijnlijk proffesioneel vinden.
-
-
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Ik ben er geweest.Thomas schreef:Jammer dan. Hoe was de wedstrijd verder?
Nederlaag was volkomen 100% terecht. Ik vind het wedstrijdverslag op Ajax.nl (en de commentaren van Van den Brom) vééél te lief. Om eerlijk te zijn ben ik een beetje geschrokken van Jong Ajax, zelfs al speelden ze vrijwel de hele wedstrijd met tien man.
Dat een tweede elftal minder solide, minder ervaren en fysiek zwakker is dan een Hoofdklasser of Eerste Divisie-ploeg, is normaal en de Jong Ajacieden niet aan te rekenen. Maar ik vond het wél ernstig dat de Helmonders ook bijna allemaal sneller en wendbaarder waren dan de Ajacieden, dat ze als elftal sneller combinatievoetbal speelden dan Ajax en dat ze in de meeste gevallen domweg téchnischer waren.
Het kwaliteitsverschil was heel erg groot, eigenlijk. Bij Jong Ajax zag je amper een vloeiende combinatie en héél veel slechte balbehandeling. De spelers tikten angstig de bal rond: het was geen combineren, maar eerder 'het probleem verleggen' wat ze deden. De verantwoordelijkheid afschuiven.
Robbert Schilder deed wat hij kon, maar vooral achterin lopen bij Jong Ajax een paar onthutsend slechte spelers rond. Althans, die indruk kreeg ik gisteren. Vooral Milano Koenders... Tjongejonge. Dat was écht even schrikken.
Wat Smeekes betreft: ik wil best geloven dat hij zich gemakkelijk liet vallen (zo zag het er ook wel uit), maar dat laat onverlet dat het - ook al was het pas de tiende minuut - al zeker de derde keer was dat de voltallige Jong Ajax-verdediging compleet voorbijgelopen werd door die klant. Jasper Kok pakte hem gewoon vast en trok hem neer. Dat staat als een paal boven water. Een volkomen terechte rode kaart.
Jong Ajax was in feite maar in één fase in de wedstrijd: het eerste kwartier(tje) na rust. Toen hadden ze even het initiatief, waren er wat vloeiende aanvallen en maakten ze ook prompt (volkomen onverdiend) gelijk. Maar het ebde weer snel weg en het ondertussen bleef die Smeekes maar door de linies racen. Eén grote gatenkaas. Het was een kwestie van tijd tot Helmond weer voor zou komen. Ze hadden makkelijk met 6-1 kunnen winnen. Nou goed dan: 6-2 misschien.
De uitschakeling op zÃch is niet erg. Verliezen van een volgroeide profclub is niet iets waar een tweede team zich voor hoeft te schamen (zeker niet als ze, op de keeper na, zonder één enkele compensatiespeler spelen en bovendien 60 minuten met tien man en de slotfase met negen man stonden). Maar het voetballend vermogen van dit Jong Ajax-team is niet om blij van te worden, al met al.
Jasper Kok, Cees Keizer én Niklas Moisander werden he-le-maal dolgedraaid door die Smeekes, terwijl dat toch echt geen virtuoos is, maar meer een opportunistische draver. Tiberkanine deed het dan nog redelijk, Sahadewsing was aardig en Poepon is nog maar A-junior, dus die kun je ook weinig verwijten. Maar die hele Anne van der Kolk hebben we bijvoorbeeld niet gezien en Jan Vertonghen (die in eerdere bekerduels van het tweede wél een goede indruk maakte) kwam ook totaal niet in het stuk voor.
Nee. Dit Jong Ajax-team gaat weinig opleveren, vrees ik. Zelfs van Schilder zie ik de meerwaarde vooralsnog niet echt.
K.
Still alive...
Bekend verhaal. De opleiding is niet meer zo goed als voorheen. Dat er af en toe nog een aardige speler doorkomt, is het gevolg van het feit dat Ajax uit alle talenten van Nederland kan kiezen. Dan zit er altijd wel wat bij.Kowalczyk schreef:Maar ik vond het wél ernstig dat de Helmonders ook bijna allemaal sneller en wendbaarder waren dan de Ajacieden, dat ze als elftal sneller combinatievoetbal speelden dan Ajax en dat ze in de meeste gevallen domweg téchnischer waren.
Waarom is de basistechniek van Babel zo slecht en kan hij niet koppen? Bijvoorbeeld. X'C
Het stinkt aan alle kanten!
Dus jij kent hem beter? Je bent één van de weinigen op AT. Denk je dat hij de stap naar het eerste binnenkort zou kunnen maken? Buiten het feit of we op dit moment nog een jeugdspeler moeten opstellen of niet. Gewoon puur op kwaliteit.Kowalczyk schreef:Daar snapte ik ook geen snars van: die bleef tot mijn verbazing de hele wedstrijd op de bank (misschien een blessure ofzo?). Fijne speler. Tegen Cambuur viel hij fantastisch in.Thomas schreef:Deed Boerrigter niet mee?
K.
En Joey heeft natuurlijk enigzins wel gelijk. Er komt dan nog wel genoeg talent uit de jeugdopleiding, er zit maar zelden een speler tussen zonder een groot aantal gebreken. Wie is de laatste vrij complete jeugdspeler die vanuit de jeugd is doorgebroken bij Ajax?
- Kowalczyk
- Moderator English Section
- Contacteer:
Helemaal mee eens. Met dat 'vroeger was alles beter'-gezanik doe ik ook niet mee.Nihad schreef:Ik vind het wel meevallen, hoor. Dit is gewoon een slechte lichting, niets meer en niets minder.
Wat Boerrigter betreft: die ken ik niet zo goed hoor. Ik heb hem zien invallen tegen Cambuur Leeuwarden, maar ik heb dit seizoen veel minder Jong Ajax-wedstrijden op De Toekomst gekeken dan in voorgaande jaren (slechts één, tot nu toe). In beide duels vond ik Boerrigter fantastisch. Een soort Robben, maar dan van links. In Helmond had Jong Ajax hem wel kunnen gebruiken, lijkt me, maar kennelijk vond Van den Brom van niet.
K.
Still alive...
- Daily Blind
Omdar-ie het niet laat zien op trainingen en wedstrijden.Zlatan Son of God schreef:Boerighter is het grootste talent binnen deze grope, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom hij nog niet mee traint met het eerste elftal. Hij is dan sowieso de beste speler voor de vleugels. en is nu al een stuk sterker dan s¨pelers als de mul, de ridder, rosales etc..
- Daily Blind
hij heeft het anders genoeg laten zien in de wedstrijden dit jaar vind ik, maar die van den brom is gewoon niet geschikt als trainer.Steef schreef:Omdar-ie het niet laat zien op trainingen en wedstrijden.Zlatan Son of God schreef:Boerighter is het grootste talent binnen deze grope, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom hij nog niet mee traint met het eerste elftal. Hij is dan sowieso de beste speler voor de vleugels. en is nu al een stuk sterker dan s¨pelers als de mul, de ridder, rosales etc..
:shock:Steef schreef:Omdar-ie het niet laat zien op trainingen en wedstrijden.Zlatan Son of God schreef:Boerighter is het grootste talent binnen deze grope, maar ik snap eerlijk gezegd niet waarom hij nog niet mee traint met het eerste elftal. Hij is dan sowieso de beste speler voor de vleugels. en is nu al een stuk sterker dan s¨pelers als de mul, de ridder, rosales etc..
Zenden ze wedstrijden en trainingen van jong-Ajax ook al uit in New York?
I think I lost my fucking headache