De plannen van Bergkamp en Jonk
Moderator: mods
Re: De plannen van Bergkamp en Jonk
Uiteraard, het schijnt zwaar onrecht te zijn dat Muhren en Tahamata gingen, dus die komen ongetwijfeld snel terug.
I think I lost my fucking headache
@Demo: Simon is geen opportunist, eerder het tegendeel. Hij voelt zich Molukker, geen Nederlander, Belg of Indonesiër. Het enige paspoort dat voor hem telt is een paspoort dat niet bestaat: het Molukse.
Het is inderdaad lullig voor de betrokkene(n), maar zo werkt het. Trainers en opleiders stellen hun eigen mensen aan. Een nieuwe koers betekent doorgaans wisseling van personeel. Pronk zit (voor zover ik het kan beoordelen) op de lijn van JOR. HIj hect meer waarde aan het collectief dan aan het individu. Tja,dat past dan niet meer.
Het is inderdaad lullig voor de betrokkene(n), maar zo werkt het. Trainers en opleiders stellen hun eigen mensen aan. Een nieuwe koers betekent doorgaans wisseling van personeel. Pronk zit (voor zover ik het kan beoordelen) op de lijn van JOR. HIj hect meer waarde aan het collectief dan aan het individu. Tja,dat past dan niet meer.
Het stinkt aan alle kanten!
Ook dat is van toepassing op Boog. Die vond zichzelf in 2.5 jaar als AD telkens opnieuw uit. Van geld smijten met MvB, tot sjacheren en de rommelmarkt afstruinen met Jol, tot vrij baan voor de jeugd met FdB.joey schreef: Een nieuwe koers betekent doorgaans wisseling van personeel.
Het is goed dat de club nu een nieuwe lijn heeft gevonden. De kurk waarop Ajax drijft is de opleiding en die moet beter. Basta.
Ik hoor positieve verhalen over de veranderingen die momenteel op de Toekomst gaande zijn. Ouders die het de afgelopen jaren somber zagen, zijn opeens positief gestemd.
In die futuristisch opblaashal wordt hard gewerkt aan de basistechniek van de jeugspelers. Daar is bewust voor gekozen, om nieuwsgierige ouders op afstand te houden. Iedere training. Eén uur techniek, één uur positiespel. In de onderbouw verzorgt Hordijk de techniektrainingen. Ze krijgen ook huiswerk mee. Dat gebeurde nooit onder het bewind van Jan Olde Riekerink, die voornamelijk fysiek bezig was. De jeugdelftallen trainde toentertijd meer, maar zeker niet effectief. Voor de bovenbouw heb ik begrepen dat Gerald Vanenburg gestrikt is. De ontwikkeling van de spelers wordt door meerdere mensen gemonitord, dus de oogappeltjes-cultuur onder de jeugdtrainers is de nek omgedraaid. De trainers zijn grotendeels uitvoerend bezig. Van hoger hand wordt beslist wat er gedaan wordt. Voor de onderbouw geldt dat er op woensdag na een pittige training gelijk een wedstrijd wordt afgewerkt. Dan komt het puur aan op de techniek van de spelers en komen de rasvoetballers boven drijven. Ook worden de beste spelers uit een elftal gekoesterd en krijgen ze het vertrouwen, ook na een mindere wedstrijd. In de onderbouw wordt de basis gelegd. In de middenbouw wordt er individueel aan de tekortkomingen van spelers gewerkt. En vanaf de bovenbouw wordt er naar het eerste elftal toegewerkt, dus specifiek.
Kortom, totaal andere insteek van opleiden in vergelijking tot het oude bewind.
In die futuristisch opblaashal wordt hard gewerkt aan de basistechniek van de jeugspelers. Daar is bewust voor gekozen, om nieuwsgierige ouders op afstand te houden. Iedere training. Eén uur techniek, één uur positiespel. In de onderbouw verzorgt Hordijk de techniektrainingen. Ze krijgen ook huiswerk mee. Dat gebeurde nooit onder het bewind van Jan Olde Riekerink, die voornamelijk fysiek bezig was. De jeugdelftallen trainde toentertijd meer, maar zeker niet effectief. Voor de bovenbouw heb ik begrepen dat Gerald Vanenburg gestrikt is. De ontwikkeling van de spelers wordt door meerdere mensen gemonitord, dus de oogappeltjes-cultuur onder de jeugdtrainers is de nek omgedraaid. De trainers zijn grotendeels uitvoerend bezig. Van hoger hand wordt beslist wat er gedaan wordt. Voor de onderbouw geldt dat er op woensdag na een pittige training gelijk een wedstrijd wordt afgewerkt. Dan komt het puur aan op de techniek van de spelers en komen de rasvoetballers boven drijven. Ook worden de beste spelers uit een elftal gekoesterd en krijgen ze het vertrouwen, ook na een mindere wedstrijd. In de onderbouw wordt de basis gelegd. In de middenbouw wordt er individueel aan de tekortkomingen van spelers gewerkt. En vanaf de bovenbouw wordt er naar het eerste elftal toegewerkt, dus specifiek.
Kortom, totaal andere insteek van opleiden in vergelijking tot het oude bewind.
Hoeveel wedstrijden is het seizoen onderweg?
Verschillend per elftal. Waarom vraag je het?
Allereerst zal ik beginnen te zeggen dat ik totaal geen zicht heb op of hetgeen je stelt klopt, simpelweg omdat ik nooit een jeugdwedstrijd kijk.
Ik word alleen een beetje wantrouwig als het verhaal komt van de in mijn ogen vaak subjectieve ouders. Als hun zoontje momenteel meer speelt of toevallig in een fase zit waarin hij zich sneller ontwikkelt dan is het natuurlijk al snel allemaal beter.
Je zegt bv:
Ik word alleen een beetje wantrouwig als het verhaal komt van de in mijn ogen vaak subjectieve ouders. Als hun zoontje momenteel meer speelt of toevallig in een fase zit waarin hij zich sneller ontwikkelt dan is het natuurlijk al snel allemaal beter.
Je zegt bv:
Vandaar mijn vraag hoeveel wedstrijden er ondertussen gespeeld zijn. Nogmaals, het zou allemaal best kunnen kloppen, dan zijn de veranderingen iig erg snel zichtbaar.D_skilled schreef:Ook worden de beste spelers uit een elftal gekoesterd en krijgen ze het vertrouwen, ook na een mindere wedstrijd.
Nee, de insteek is anders. Eerst de basistechniek opvijzelen. Dit seizoen zijn er eindelijk techniektrainers in dienst genomen en krijgen de jeugdspelers oefenstof mee voor thuis. Dit zijn feiten die ik bij meerdere mensen kan nagaan. De nieuwe leiding heeft daad bij woord gevoegd.Jabu schreef:
We zijn ongeveer vier wedstrijden onderweg. De plannen zijn al aan de ouders ontvouwd. Het gaat Cruijff om die 1 of 2 exceptionele talenten per elftal. Die moet je koesteren. De rest is hard gezegd opvulling.Vandaar mijn vraag hoeveel wedstrijden er ondertussen gespeeld zijn. Nogmaals, het zou allemaal best kunnen kloppen, dan zijn de veranderingen iig erg snel zichtbaar.
Klinkt goed, D_Skilled!
Lijkt me ook leuk voor de spelertjes.
Op Ajax.nl zegt Ronald de Boer:

Lijkt me ook leuk voor de spelertjes.
Op Ajax.nl zegt Ronald de Boer:
Dus met die zogenaamde rotsfeer valt het wel mee. Begrijp ik uit dit verhaal.,,Het is gewoon heel leuk om met de jeugd te werken, zeker met talentvolle jongeren’’, klinkt De Boer enthousiast. Verder is de gewezen middenvelder geraakt door de sfeer op jeugdcomplex De Toekomst. ,,Met oud-ploeggenoten Orlando Trustfull, Michel Kreek, Dennis Bergkamp, Wim Jonk, Dean Gorré, Bryan Roy en Fred Grim en bekenden als Heini Otto en Pim van Dord is het gewoon een heel gezellige happy family.’’ Al haast hij zich daaraan toe te voegen dat een dergelijk feest der herkenning absoluut niet leidt tot vrijblijvendheid. Integendeel. ,,Iedereen is maar met een doel bezig: jongens opleiden. We staan ook allemaal open voor elkaar en trekken aan hetzelfde koordje. Door discussies krijg je een beter beeld van de jeugdopleiding, waardoor je meer rendement uit de spelers kunt halen. We pakken het echt heel professioneel aan, zoals de tijd en energie die we erin steken, maar ook met het analyseren en evalueren.’’
-
Mooi verhaal! Het is zo eenvoudig, gewoon een paar supertalenten per lichting maken, dat niemand ooit op dat idee is gekomen.Het gaat Cruijff om die 1 of 2 exceptionele talenten per elftal. Die moet je koesteren. De rest is hard gezegd opvulling.

Die opvulling heb ik vandaag gezien, heet de A1, dat deel is dus al gerealiseerd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Moet Barcelona wel met hun vingers afblijven van die exceptionele talenten, die momenteel toch al niet in overvloed op de Toekomst rondlopen. Na Adekanye hebben ze hun pijlen gericht op Nouri (C1).
Cruijff zal vast wel in Barcelona duidelijk maken dat ze dat niet moeten proberen...
Belangrijkste is dat Ajax die jongens iets te bieden heeft.
De vader van Nouri heeft hier in de buurt een slagerij (hoek Haarlemmerdijk/Binnen Oranjestraat, voor wie het interesseert). Hij is (voor zover ik het kan beoordelen) een rustige en verstandige man. Hij zal zijn zoon niet naar Barcelona sturen, schat ik. (Maar ja, je weet het nooit, hè, met al dat geld...)
De vader van Nouri heeft hier in de buurt een slagerij (hoek Haarlemmerdijk/Binnen Oranjestraat, voor wie het interesseert). Hij is (voor zover ik het kan beoordelen) een rustige en verstandige man. Hij zal zijn zoon niet naar Barcelona sturen, schat ik. (Maar ja, je weet het nooit, hè, met al dat geld...)
-
Waarom zal hij dat doen?Jabu schreef:Cruijff zal vast wel in Barcelona duidelijk maken dat ze dat niet moeten proberen...
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".
Daar heeft hij niets over te zeggen.
Doet er ook niet zoveel toe, want Barcelona zal niet de enige club zijn. Die jongens moeten voor Ajax kiezen. Dat doen ze als de opleiding hier top is.
Doet er ook niet zoveel toe, want Barcelona zal niet de enige club zijn. Die jongens moeten voor Ajax kiezen. Dat doen ze als de opleiding hier top is.
Nou zeg je iets heel interessant. Voordat Nouri zestien is en een contract mag tekenen zijn we anderhalf jaar verder. Ajax moet iets bieden waaruit vertrouwen spreekt. Hij gaat dit seizoen interlandvoetbal spelen en dan zitten alle grote Europese clubs op het vinkentouw. Doe je dat niet, dan wordt het gevoel bij zo'n speler en z'n ouders om te vertrekken ook sterker. De familie van Nouri heeft de afgelopen jaren het grenzeloze vertrouwen in hun zoontje niet echt gevoeld. Ajax springt niet goed om met hun rasvoetballers.
Anders krijg je zo'n gevalletje.
Anders krijg je zo'n gevalletje.
Bron: Alphen.ccBobby heeft zin in Barça
Over Bobby Adekanye uit Alphen is veel gezegd en geschreven. Dat is opmerkelijk, want we hebben het hier over een voetballertje van 12 jaar oud. Maar als je zoals Bobby op deze jonge leeftijd van Ajax naar FC Barcelona gaat, ben je zelfs een hot topic als je nog op de basisschool zit.
Dat de wereldberoemde clubs voor de voormalig speler van VV Alphia in de rij staan, is op zich niet verwonderlijk. De uit Nigeria afkomstige Bobby is uitermate getalenteerd, vriendelijk, beleefd, slim en zoals het in trainerstaal heet: er zit een goeie kop op . Wat zoveel betekent als: hij kan niet alleen goed voetballen, maar hij bezit ook de bijbehorende mentaliteit en gaat niet zo snel naast zijn schoenen lopen.
Op internet gonst het van de geruchten dat Barcelona, dat een twaalfjarig voetballertje natuurlijk geen contract mag voorleggen, de ouders van Bobby gouden bergen heeft beloofd om hem naar Spanje te lokken. Daar willen zijn vader Ademola en zijn oom Jide Olagoke heel graag op reageren. Want natuurlijk regelt Barcelona het een en ander voor Bobby, zijn familie blijft voorlopig echter in Alphen. ,,De familie wordt niet betaald door Barcelona , zegt Jide stellig. ,,Mijn vrouw Bukola en ik hebben een baan hier en de kinderen (Bobby heeft nog twee broers, Lekan en Hakim, red.) gaan hier naar school , aldus Ademola. ,,We kijken het eerst aan. Als het allemaal goed gaat, kunnen we later nieuwe afspraken maken met Barcelona.
Bobby gaat in Barcelona bij kennisen van zijn familie wonen en zal daar op de internationale school les krijgen. De Catalaanse voetbalclub regelt wel dat zijn ouders een keer per maand naar Spanje kunnen reizen, en als Bobby geen wedstrijd heeft, mag hij even naar Nederland.
Bobby werkte al een stage van vier dagen af bij Barça. ,,Dat was heel leuk en ook een beetje spannend , vertelt hij. ,,Ze zeiden dat ik mocht blijven, dat was heel bijzonder. Als aandenken aan zijn trainingsperiode in Spanje kreeg hij van de andere voetballertjes een trainingsshirt van Barcelona met hun handtekeningen en een opschrift dat zoiets betekent als: Tot snel Bobby!
Voor veel jonge voetballers zou de club waar Bobby drie seizoenen voor speelde al een droom zijn: Ajax. En bij de Amsterdamse club, waar hij training kreeg van onder anderen Dennis de Haan, Heini Otto en Dennis Bergkamp, had de linksbuiten het ook prima naar zijn zin. Bobby kwam bij Ajax via de Talentendagen, het jaarlijkse open huis voor jong talent. Ook Feyenoord en ADO Den Haag wilden het talentje van VV Alphia graag inlijven. De familie Adekanye was echter meer fan van Ajax, dat met onder meer Finidi, Kanu, Oliseh, Babangida en Ikedia natuurlijk een aardig aantal Nigeriaanse voetballers onder contract heeft gehad.
Bobby speelde bij Alphia in de F1 en bij Ajax in de F1, E2, E1 en afgelopen jaargang de D2. Voorafgaand aan het allesbeslissende duel Ajax - FC Twente mocht hij met zijn elftal de traditionele ereronde lopen in de Amsterdam ArenA, als beloning voor het behalen van het kampioenschap. ,,Ik zal Ajax wel missen , zegt Bobby. ,,We hadden een leuk team.
FC Barcelona, waarvan het eerste team afgelopen seizoen de Champions League won, bleek echter nog meer aantrekkingskracht op de jonge voetballer te hebben. Bobby s familie zag dat de jongen een bijzonder talent voor voetbal heeft en hijzelf zei het liefste bij Barcelona te gaan spelen. De familie legde de eerste contacten, waarna Barcelona met genoegen de volgende stappen zette. De Spaanse kampioen kwam kijken en een uitnodiging om naar Catalonië te komen volgde snel.
En Bobby aan het voetballen zien is hem willen inlijven, zoals ook eerder Italiaanse en Engelse topclubs aangaven. Maar Barça is Barça en bij die club wil Bobby slagen.
,,De jeugd traint daar op hetzelfde complex als het eerste , zegt de Alphenaar genietend. We zijn ook in het stadion geweest natuurlijk en ik ben met de Champions Leaguebeker op de foto gegaan.
Het besluit was dan ook snel genomen. Tot ongenoegen van Ajax, dat een dergelijk toptalent liever niet uit Amsterdam ziet verdwijnen. Maar het wordt dus Barcelona. Alleen zullen de dagen in Spanje niet bestaan uit louter voetbal. Ook op school zal Bobby zijn best moeten doen. ,,School is het belangrijkste, dan komt je hobby , zegt oom Jide. ,,Je moet zorgen dat je een basis hebt. Je bent, als je geluk hebt, maar voetballer tot je veertigste. Gelukkig doet hij het voortreffelijk op school. En als je ziet hoe snel hij Nederlands heeft geleerd... Maar zowel thuis als bij Ajax als bij Barcelona geldt: niet studeren is niet voetballen.
Gelukkig gaat het leren de Alphenaar goed af; zo heeft hij in vijf jaar tijd het Nederlands perfect onder de knie gekregen. Nu moet hij Spaans toevoegen aan de talen die hij spreekt. ,,En Catalaans , zegt hij snel. Dat horen ze graag daar. ,,Ik geloof wel dat ik het kan , zegt hij nuchter maar zelfverzekerd. ,,Ik heb er zin in. Het komt wel goed met Bobby in Barcelona.
-
Iets anders? De topic heet "Plannen van Bergkamp en Jonk". Wat zijn die plannen eigenlijk? Ik heb het niet over kreten als "Ajax heeft al jaren geen spits opgeleid", maar over hoe beide heren ervoor zorgen dat Ajax wel "niveau-MvB" opleidt, middenvelders opleidt die beter zijn dan Sneyder enz.
Hoe gaan beide heren dat doen?
Hoe gaan beide heren dat doen?
Te beginnen met het scouten van jongetjes met aanleg. De scouting moet gereorganiseerd worden, maar zover zijn ze nog niet want Hennie de Regt zit er nog. Die waait momenteel met de wind mee om z'n positie te behouden. Hopelijk prikt de nieuwe leiding daar doorheen en maken ze er werk van.
Omdat hij in de RvC van Ajax zit.Demosthenes schreef:Waarom zal hij dat doen?Jabu schreef:Cruijff zal vast wel in Barcelona duidelijk maken dat ze dat niet moeten proberen...
Hij deelt daar toch de lakens uit en is de grote stukende kracht achter de huidige goede prestaties?joey schreef:Daar heeft hij niets over te zeggen.
-
Begrijp ik het goed dat Ajax tot nu toe jongetjes zonder aanleg heeft gescout? Dat is wel erg dom van Ajax en dan snap ik wel dat JC kwaad is, je moet gewoon jongetjes met aanleg scouten (Ik hoop niet dat scouts van Feyenoord, AZ, PSV enz, dit bericht lezen, het kan hen ook op het juiste spoor zetten)D_skilled schreef:Te beginnen met het scouten van jongetjes met aanleg. De scouting moet gereorganiseerd worden, maar zover zijn ze nog niet want Hennie de Regt zit er nog. Die waait momenteel met de wind mee om z'n positie te behouden. Hopelijk prikt de nieuwe leiding daar doorheen en maken ze er werk van.
Die Bobby is hier nog maar relatief kort, misschien verklaart dat iets?
Bij Ajax kan een toptalent relatief gemakkelijk doorstromen naar het eerste. Dat is een voordeel. Maar de spelers moeten niet het gevoel hebben dat ze zich hier niet ontwikkelen. Anders vertrekken ze toch. Dus persoonlijke aandacht is cruciaal, toptalenten moeten de ruimte krijgen.
Het afgelopen decennium lag de nadruk meer op het collectief. Zo konden spelers als Maduro, Yildirim en Daley Blind Talent van de Toekomst worden.

Bij Ajax kan een toptalent relatief gemakkelijk doorstromen naar het eerste. Dat is een voordeel. Maar de spelers moeten niet het gevoel hebben dat ze zich hier niet ontwikkelen. Anders vertrekken ze toch. Dus persoonlijke aandacht is cruciaal, toptalenten moeten de ruimte krijgen.
Het afgelopen decennium lag de nadruk meer op het collectief. Zo konden spelers als Maduro, Yildirim en Daley Blind Talent van de Toekomst worden.
Je ziet door de hele koerswijziging dat jeugdspelers die voorheen door hun fysiek een extra jaartje eraan vast mochten plakken zichzelf nu tegenkomen. Ik zie veel te veel jeugdspelers met een bedroevende techniek en waarin ook niet veel rek in zit, simpelweg omdat ze te weinig aanleg hebben. Neem een Schoop bijv. Of een Boere. Die missen in beginsel de aanleg om de stof zich eigen te maken. Ajax heeft de afgelopen jaren tijd geïnvesteerd in jeugdspelers die op dit moment goed zijn (meestal door hun fysiek), maar niet de potentie hebben om ver te geraken.Demosthenes schreef:
Begrijp ik het goed dat Ajax tot nu toe jongetjes zonder aanleg heeft gescout? Dat is wel erg dom van Ajax en dan snap ik wel dat JC kwaad is, je moet gewoon jongetjes met aanleg scouten (Ik hoop niet dat scouts van Feyenoord, AZ, PSV enz, dit bericht lezen, het kan hen ook op het juiste spoor zetten)
-
Dat dergelijke spelers "talent van het jaar worden" is vreemd, maar daar gaat het niet om. Het gaat in de topic om de plannen van Bergkamp en Jonk; is het zo simpel dat je gewoon de Xavi's en Iniesta's kunt opleiden door een andere training of een andere scouting (Ik zie ze ook niet bij andere bvo's lopen)?Het afgelopen decennium lag de nadruk meer op het collectief. Zo konden spelers als Maduro, Yildirim en Daley Blind Talent van de Toekomst worden.
Hoe doen Bergkamp en Jonk dat, het is toch zo eenvoudig? Doe mij maar twee MvB'tjes, dan op rechts is één Reiziger genoeg, twee "De Boertjes", en graag drie exceptionele, tweebenige buitenspelers.
Echt vreemd vind ik het niet dat die spelers talent van het jaar werden. Er was gewoon niet zoveel beters.
Daarom vervloekt Cruijff de jeugdopleidingen in Nederland. Die vindt het basisniveau te laag, waardoor het in de Micky mouse-league overloopt van de buitenlanders.
Je moet ten eerste beter gaan scouten (hogere eisen) en de juiste spelers selecteren, waarvan heel ver rek in zit. Dan verfijn je z'n basistechniek en slijp je het positiespel erin. Vooral de individuele aanpak spreekt mij erg aan. De jeugdcoaches in Nederland zijn teveel uit op het winnen en het collectief. Een buitenspeler wordt bijv. afgeraden om een actie te maken, omdat het een tegendoelpunt kan opleveren.
Je moet ten eerste beter gaan scouten (hogere eisen) en de juiste spelers selecteren, waarvan heel ver rek in zit. Dan verfijn je z'n basistechniek en slijp je het positiespel erin. Vooral de individuele aanpak spreekt mij erg aan. De jeugdcoaches in Nederland zijn teveel uit op het winnen en het collectief. Een buitenspeler wordt bijv. afgeraden om een actie te maken, omdat het een tegendoelpunt kan opleveren.