De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » ma sep 16, 2013 10:12 am

Jij vind Ronald de Boer objectief in deze ...

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma sep 16, 2013 10:27 am

Jan zal na 8 flessen wijn Ronald niet meer van Frank hebben kunnen onderscheiden. Ronald heeft geen technische bevoegdheid bij Ajax en is dus niet de aangewezen persoon om zo'n vraag te beantwoorden.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma sep 16, 2013 10:49 am

wimpey schreef:Jan zal na 8 flessen wijn Ronald niet meer van Frank hebben kunnen onderscheiden.

Niet overdrijven. 7. :hypocrite.gif:

Deze topic gaat toch over de jeugd? FC Twente C2-Ajax C2 0-9. Met vijf doelpunten van Daishwan Redan.

De uitblinker van dat team is Juan Famillio-Castillo. Ik hoop dat hij Ajax 1 haalt, al is het maar vanwege zijn naam. :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Duke » ma sep 16, 2013 11:24 am

Wat doet Ronald de Boer eigenlijk precies bij Ajax?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma sep 16, 2013 11:29 am

Duke schreef:Wat doet Ronald de Boer eigenlijk precies bij Ajax?
Als ik het me goed herinner is hij geen jeugdtrainer meer.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door zeux » ma sep 16, 2013 11:40 am

999 schreef:Jij vind Ronald de Boer objectief in deze ...
Nee, maar daar gaat het toch ook niet om? Juist niet zelfs. Hij is part of the TH-team (onofficieel weliswaar, mar zit zeer dicht bij het vuur). En daarom is het interessant om te horen welke tijdshorizon zij hebben. Zij beslissen. Dus hun tijdshorizon is dan een mooie graadmeter. We hebben er hier op AT discussies over en dan weten we in ieder geval het standpunt van het TH. Daarom is het jammer dat Ronald niet op de vraag van Mulder hoefde te antwoorden. Het oordeel of hun inschatting terecht is, is vervolgens een tweede.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 16, 2013 11:56 am

wimpey schreef:
Duke schreef:Wat doet Ronald de Boer eigenlijk precies bij Ajax?
Als ik het me goed herinner is hij geen jeugdtrainer meer.
2 dagen in de week techniektrainer (individueel).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma sep 16, 2013 11:58 am

Ajaciedjuh schreef:
wimpey schreef:
Duke schreef:Wat doet Ronald de Boer eigenlijk precies bij Ajax?
Als ik het me goed herinner is hij geen jeugdtrainer meer.
2 dagen in de week techniektrainer (individueel).
Ik bedoel maar... RdB is niet de aangewezen persoon om TH-inhoudelijke vragen te beantwoorden. Zijn broer trouwens ook niet meer. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 30, 2013 7:01 am

AN/Trud
'Ajax volgt 17-jarige buitenspeler van Levski Sofia op de voet'

30 september 2013 - Trud

Volgens het Bulgaarse Trud volgen scouts van Ajax dit seizoen de ontwikkeling van Antonio Vutov op de voet. De pas 17-jarige buitenspeler maakt dit seizoen furore bij de Bulgaarse club. Hij heeft slechts een jeugdcontract waardoor hij in de winter voor 150.000 euro zou kunnen vertrekken, zo meldt de krant. Op zijn 15e maakte Vutov zijn debuut in de hoogste Bulgaarse divisie voor Levski. Ook Bayern Munchen zou hem nauwlettend volgen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 30, 2013 7:03 am

AS
Cerny wees halve Europese top af voor Ajax

Door Sam van Raalte

TOPTALENT - Vaclav Cerny zal vanaf januari voor Ajax spelen, maar als het aan een rits andere clubs had gelegen was de jonge Tsjech nooit naar Ajax vertrokken. De aanvaller werd door menig topclub begeerd, vertelt hij in gesprek met Ajax Showtime.

Cerny, die over een paar weken zestien jaar oud wordt, speelde tot op heden voor de Tsjechische profclub FK Pribram. Afgelopen winterstop maakte Ajax bekend dat het de jeugdinternational over zou gaan nemen. 'Chelsea, HSV en Juventus waren ook concreet', vertelt Cerny. 'Manchester City, Manchester United en Bayern München wilden me op stage.'

De keuze viel echter op Ajax. Logisch, meent het talent. 'Toen ik bij Ajax kwam, was alles anders dan bij de andere jeugdopleidingen', zegt Cerny. 'De mensen waren zo veel vriendelijker, de jeugdspelers fantastisch en de trainingen professioneel. Daarnaast is de kans bij Ajax om door te breken in het eerste elftal natuurlijk goed.'

Cerny, die voor drie jaar gaat tekenen, zal waarschijnlijk starten bij de B1 (Ajax onder 17). 'Ik zal me bij Ajax gaan focussen op alle posities voorin en kijk er naar uit om me door te ontwikkelen in Nederland', aldus de zelfverzekerde voetballer.

Sam van Raalte
Groot talent! Blonk meteen uit in de wedstrijden die hij voor Ajax heeft gespeeld.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma sep 30, 2013 7:06 am

Ajaciedjuh schreef:AN/Trud
'Ajax volgt 17-jarige buitenspeler van Levski Sofia op de voet'

30 september 2013 - Trud

Volgens het Bulgaarse Trud volgen scouts van Ajax dit seizoen de ontwikkeling van Antonio Vutov op de voet. De pas 17-jarige buitenspeler maakt dit seizoen furore bij de Bulgaarse club. Hij heeft slechts een jeugdcontract waardoor hij in de winter voor 150.000 euro zou kunnen vertrekken, zo meldt de krant. Op zijn 15e maakte Vutov zijn debuut in de hoogste Bulgaarse divisie voor Levski. Ook Bayern Munchen zou hem nauwlettend volgen.
Heeft Ajax al Bulgaren onder contract gehad? Kan me het niet herinneren.

Cerny speelt al jaren mee met op Ajax op jeugdtoernooien, niet zo vreemd dat hij dan voor Ajax kiest, de mensen aardig vindt, hij kent ze immers al een paar jaar (Nouri, Dekker, die generatie) Laten we hopen dat hij de verwachtingen waarmaakt.
Ik bedoel maar... RdB is niet de aangewezen persoon om TH-inhoudelijke vragen te beantwoorden. Zijn broer trouwens ook niet meer.
Zijn broer Frank zit, volgens de laatste berichten, weer wel in het TH. Wordt vervolgd.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 9:27 am

Een complimentje voor het feit dat ze hem hebben weten binnen te halen kan er niet af? :confused.gif:

Ik vind het wél bijzonder, want de concurrentie heeft financieel veel meer te bieden. Ajax heeft dus iets goed gedaan.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma sep 30, 2013 3:19 pm

Yopi schreef:Een complimentje voor het feit dat ze hem hebben weten binnen te halen kan er niet af? :confused.gif:

Ik vind het wél bijzonder, want de concurrentie heeft financieel veel meer te bieden. Ajax heeft dus iets goed gedaan.
Compliment? Geen enkel probleem, weliswaar is het een "monster zonder waarde", want die jongen heeft nog niets bewezen (ik heb wel meer goede voetballers van 15 jaar gezien die het uiteindelijk niet hebben gered, denk aan de duurste 15-jarige Zweed Bovar(?) Karim ooit) en hij kostte misschien wel erg veel. Ooit stond er op AS dat hij een miljoen kostte, later weer door iemand ontkent, kortom ook dat weten we niet.

Hij heeft wat toernooien (ook vorig seizoen, misschien zelfs daarvoor al) meegedaan (heb maar één toernooi gezien van hem), deed het goed. Het is soms zo moeilijk: de ene keer is het TH nog geen jaar bezig nu verdienen ze weer een compliment voor iets van voor dat "nog geen jaar".

Het is voor een kritisch lid zo lastig op AT. De ene keer schrijft Yopi dat "we niet alle ins and outs" weten, nu is het weer bekend dat er concurrentie is en dat die ook nog eens meer te bieden had, m.a.w. dan liggen "de ins and outs" blijkbaar weer op straat (salarissen, transfersommen enz.).

Ajax heeft het natuurlijk goed gedaan, wie is er niet blij met Van Kessel, Sana, Van der Hoorn enz.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52119
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma sep 30, 2013 3:29 pm

Demosthenes schreef: Het is voor een kritisch lid zo lastig op AT.
Kritisch zijn is wat anders dan alles afkraken.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 3:32 pm

Je hebt gelijk, die jongen moet het nog laten zien. Maar hij geldt als een groot talent en er waren veel kapers op de kust.

Wat Van Kessel, Sana en Van der Hoorn hiermee te maken hebben is mij een raadsel. Of het moet zijn dat jij als kritisch lid toch íets moet bedenken... :confused.gif:

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma sep 30, 2013 4:26 pm

Yopi schreef:Je hebt gelijk, die jongen moet het nog laten zien. Maar hij geldt als een groot talent en er waren veel kapers op de kust.

Wat Van Kessel, Sana en Van der Hoorn hiermee te maken hebben is mij een raadsel. Of het moet zijn dat jij als kritisch lid toch íets moet bedenken... :confused.gif:
Kan als kritisch lid wel iets bedenken, maak je maar geen zorgen :ajaxsmiley.gif:

De komst van Sana werd door mij niet bejubeld, ik had zo mijn bedenkingen tegen de "Zweedse Messi", maar ik kreeg direct twee links van lange samenvattingen waarin ik kom zien hoe goed hij was, dat hij tweebenig was en scorend vermogen had (en op die leeftijd in Zweden vaak werd gewisseld) Bleek dat hij totaal twee doelpunten had gemaakt en dat hij steeds van links kwam en binnendoor ging, maar ik zag natuurlijk niet wat het TH wel zag: de nieuwe rechtsbuiten. We zijn nu ruim een jaar verder, moeten we het TH nog steeds complimenteren? zal wel. Van Kessel: topscorer van AZ/jeugdcompetitie, maar hij leek mij niet de nieuwe Kluivert, hij is gehaald en dit seizoen maar uitgeleend.

Van mij krijgt iedere speler de kans en ik hoop dat iedere aankoop beter wordt dan Messi, maar ik heb soms ook mijn twijfels en qua voetbal is er niets meer aan, al ruim een jaar niet.

Cerny een talent, prima, wat mij betreft blijkt dat dat miljoen een koopje is, maar aankopen als Vissers, van Bruggen, Van der Boomen, Mirani en Van Koesveld hebben mij nog niet overtuigd van de kwaliteit van de nieuwe scouting.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma sep 30, 2013 5:27 pm

Vermoeiend dat je er (opnieuw!) zaken bij haalt die niets met de jeugd te maken hebben.

We zullen zien welke spelers er gaan doorbreken. Ik begrijp dat Ajax een paar goede junioren heeft gehaald. Ik noem Cerny, Bay, Walian, Nunnely, Peeters. Er zullen ook mindere spelers gehaald worden. Dat valt niet te vermijden. Wel een beetje flauw dat je speciaal die noemt (zelfs met Van den Boomen erbij, die nog gescout is in de tijd van JOR).

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma sep 30, 2013 5:59 pm

Yopi schreef:Vermoeiend dat je er (opnieuw!) zaken bij haalt die niets met de jeugd te maken hebben.

We zullen zien welke spelers er gaan doorbreken. Ik begrijp dat Ajax een paar goede junioren heeft gehaald. Ik noem Cerny, Bay, Walian, Nunnely, Peeters. Er zullen ook mindere spelers gehaald worden. Dat valt niet te vermijden. Wel een beetje flauw dat je speciaal die noemt (zelfs met Van den Boomen erbij, die nog gescout is in de tijd van JOR).
Vreemde manier van discussiëren!

Je schrijft:
Wat Van Kessel, Sana en Van der Hoorn hiermee te maken hebben is mij een raadsel. Of het moet zijn dat jij als kritisch lid toch íets moet bedenken.
Ik bedenk iets en dan is het vermoeiend, dat ik er weer iets bijhaal? Jij vraagt toch om wat ik, in jouw ogen, kan bedenken! Mijn antwoord bevalt je niet, dat kan (of wil je dat ik het vermoeiend vind dat je alles in, van, rondom JC adoreert?) Laten we hopen dat Bay zo goed is, al heeft die tot nu toe niet zo vaak gespeeld voor Ajax, dat Cerny dat is, dat C-speler Nunnely dat wordt en Mink Peeters niet blijft vertrouwen op alleen zijn (prima) linkerbeen. Ja, ze kunnen allemaal sterren worden, maar zekerheid is er niet. Ik ben een van de weinigen op AT die niet gelooft in de onfeilbaarheid van het TH?

Er worden goede junioren gehaald? Gelukkig, want voor het TH werden er bewust slechte junioren gehaald? De namen die ik noem zijn gehaald door het TH, waren toen blijkbaar goed genoeg, maar of ze Ajax 1 halen? Ik hoop dat er elf jeugdspelers over drie tot vijf jaar in de finale van de CL spelen, maar ik denk niet dat zoiets gebeurt en dat gebeurt niet omdat het TH niet hard werkt o.i.d. Ik denk dat DB, MO, WJ (en (FdB?) hun uiterste best doen, zoals managers, directeuren voor hen dat ook deden. Het TH heeft alleen het voordeel dat ze niet op hun daden worden beoordeeld, maar op hun verwachtingen en dat kan zo jaren doorgaan.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » di okt 01, 2013 9:02 am

Yopi schreef:Een complimentje voor het feit dat ze hem hebben weten binnen te halen kan er niet af? :confused.gif:
Zullen we dat ook pas over 5 jaar beoordelen?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » di okt 01, 2013 9:17 am

:smallgrin.gif:

We zullen het zien.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » do okt 24, 2013 8:43 am

Techniek bijschaven op straat

Een nieuwe prioriteit binnen de jeugdopleiding van Ajax: voetballen in de kleine ruimte. Met nog meer aandacht voor balbeheersing, creativiteit en techniek. Precies de elementen die woensdagmiddag belangrijk waren tijdens het jaarlijkse HETT-toernooi dat Ajax organiseert voor de clubs waarmee het een samenwerking heeft. Ajax F2 won in de finale van Sporting Martinus.
Het meest illustrerende voorbeeld voor de nieuwe koers? Vraag het Michel Hordijk en hij begint over een gesprek dat hij onlangs voerde met de ouders van een jeugdspeler. Die vroegen hem of het een probleem was dat hun zoontje ook nog in de zaal voetbalde. Nee, zei Hordijk vervolgens. Integendeel. Hij, als Technisch Manager van de onderbouw, juicht het juist toe dat jeugdspelers in de zaal spelen, net als voetballen op straat. Alles met het oog op balbeheersing, creativiteit en techniek.

De elementen die de coördinator opnoemt, spelen een steeds grotere rol in vooral de onderbouw van de jeugdopleiding. Hordijk noemt dat het optimaliseren van de voorwaarden die spelers in staat stellen om zich vooral technisch zo goed mogelijk te ontwikkelen. De academie van Ajax staat er goed op in zowel binnen- als buitenland, maar volgens hem is de situatie vergelijkbaar met wat jeugdtrainers steevast tegen hun spelers zeggen: het kan altijd beter. ,,We zijn altijd bezig om de opleiding naar een hoger plan te tillen. We hebben daarbij bijvoorbeeld gekeken naar landen als Spanje en Brazilië. Spelers uit die landen zijn vaak erg technisch, omdat ze daar wel van jongs af aan in de zaal voetballen. Dat wetende zijn wij anders naar zaalvoetbal gaan kijken.’’

Hordijk en zijn collega’s constateerden ook dat vooral de jongste jeugd (F- en E-pupillen) op een te groot veld voetbalt. Spelertjes zouden ‘verzuipen’ en bijvoorbeeld te veel bezig zijn met afstanden overbruggen. Daardoor komen ze te weinig in situaties terecht waarin ze de kwaliteiten kunnen ontwikkelen die Ajax belangrijk vindt. Om die reden is besloten om de jeugd vaker te laten voetballen op een aangepast veld: een van 42 om 28 meter in plaats van de gebruikelijke afmetingen van 60 om 50 meter. En dan niet zeven tegen zeven, maar zes tegen zes, met als gewenst effect dat elke speler meer aan de bal komt.

Mede vanwege het nieuwe inzicht binnen de jeugdopleiding werden deze afmetingen en speelwijze ook gehanteerd op het jaarlijkse HETT-toernooi, een op de Toekomst gehouden evenement voor eerste- en tweedejaars F-pupillen van zogeheten partnerclubs. HETT staat in dit geval voor Hoofdklasse, Eerste klasse, Tweede klasse en Topklasse, hetgeen de niveaus zijn van de verschillende clubs waarmee Ajax een samenwerking heeft.

De nadruk op voetballen in een kleinere ruimte, staat volgens Hordijk niet los van de visie van Johan Cruijff, die veelgehoord is binnen de jeugdopleiding. ,,Hij legt ons niks op, maar geeft natuurlijk wel zijn mening. Hij geeft een richting aan, en laat ons vervolgens vrij in de praktische invulling en de details.’’

Deze details zijn vooral zichtbaar tijdens trainingen op de Toekomst. Zo worden daar steeds vaker kleine partijen gespeeld en wordt er ook veel op één tegen één getraind. ,,We willen dat spelers de één tegen één situatie altijd kunnen domineren’’, legt Hordijk uit. ,,Door het trainen van diverse vormen van die situatie oefenen ze hun balvaardigheid, die van pas komt als ze op het veld in een moeilijke situatie verzeild raken.’’ Ook in het ‘droog trainen’ besteden trainers veel aandacht aan basisbewegingen. ,,Wat dat inhoudt? Kappen en draaien, bijvoorbeeld. Bewegingen waar Wiel Coerver veel aandacht aan besteedde in zijn methodiek. Wij doen dat ook. Een speler moet gewoon een aantal bewegingen in huis hebben waardoor hij altijd meerdere kanten op kan wegdraaien.’’

De kern van zijn verhaal vat Hordijk zelf nog het beste samen. Hij stelt dat Ajax de straat zo veel mogelijk wil terugbrengen in de opleiding. In dit geval zelfs letterlijk, aangezien veel teams eens per week uitwijken naar de omliggende parkeerterreinen van de Toekomst. Voorheen verboden terrein, nu onontbeerlijk in de leerschool.
Ajax.nl

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Marillion » do okt 24, 2013 9:40 am

Prima verhaal. Als ik die kleine mannetjes op een groot veld ziet lopen heb ik inderdaad wel eens de indruk dat ze er bijna verzuipen. In een kleinere ruimte komt het dan veel meer op voetbal aan in plaats van fysieke capaciteiten.
Nil volentibus arduum

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » do okt 24, 2013 9:55 am

Dat geldt ook voor de D'tjes, vind ik. Die jochies lopen zich te pletter op een heel veld.

Voetballertjes willen de bal hebben. Als ze wilden hardlopen, gingen ze op atletiek.

Lionel
Berichten: 47680
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do okt 24, 2013 5:26 pm

Maar wat meer loopvermogen en snelheid zijn ook geen overbodige luxe.
IK GELOOF!!!!!!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Bert » do okt 24, 2013 5:34 pm

Maar je kunt je afvragen of je dat ontwikkelt door op een (te?) groot veld te spelen.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie