Ajax O17

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Yopii
Berichten: 19189
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo mei 26, 2024 10:15 am

Dat is inderdaad te hopen, want er is zwaar in die jongen geïnvesteerd. Mag eigenlijk niet mislukken.

Waar blijven de jeugdcontracten? Zou me niet verbazen als we deze of gene gaan verliezen.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Ajax O17

Bericht door elliquido » zo mei 26, 2024 10:20 am

Daarom is jong ajax zo belangrijk, 2 jaar grote weerstand zal ze leren
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Yopii
Berichten: 19189
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo mei 26, 2024 10:32 am

Gelukkig speelt Ajax in de KKD, in tegenstelling tot F. Dat probeert al jaren om er te komen. :smallgrin.gif:

https://x.com/Varkenoordfan

Foutje van Martin van Geel, met grote gevolgen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » zo mei 26, 2024 10:44 am

Ja, dat is echt een hele slechte keuze geweest.

Spelen in de KKD kan echt heel waardevol zijn. Als je het lijstje spelers bekijkt dat in Jong Ajax heeft gespeeld en vervolgens het eerste elftal heeft gehaald dan is dat echt heel behoorlijk. En dan beperk ik me nog tot spelers die ook echt een meerwaarde hebben gehad.

Sowieso is de KKD interessant om in te scouten. Er zijn best veel spelers via die competitie doorgebroken. Ik denk wel eens dat het interessanter kan zijn om daar te scouten dan om ladingen jeugdspelers overal en nergens vandaan te halen.
Nil volentibus arduum

Yopii
Berichten: 19189
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo mei 26, 2024 11:08 am

Ik denk wel eens dat het interessanter kan zijn om daar te scouten dan om ladingen jeugdspelers overal en nergens vandaan te halen.
Inderdaad, wat dat betreft leeft Ajax in het verleden. Het is zo moeilijk geworden om de beste jeugdspelers te halen, de concurrentie zit niet stil. Neem de Scandinavische markt: de Ödegaards en de Haalands worden er al snel uitgepikt. Wat overblijft, is een relatief klein aanbod.

Een buitenlandse jeugdspeler die duidelijk top is, gaat al snel naar Duitsland of Italië, bijvoorbeeld.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Ajax O17

Bericht door 999 » zo mei 26, 2024 11:17 am

Nou zijn er ook wel heel weinig Ödegaards en de Haalands hé .. Tis niet zo dat super-talenten met bosjes aan de bomen groeien .. En niet te vergeten , talent zijn ze allemaal met hun 12 jaar of zo, balletje hooghouden enz. :) ..

Yopii
Berichten: 19189
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » zo mei 26, 2024 11:56 am

Nou zijn er ook wel heel weinig Ödegaards en de Haalands hé ..
Ooit kon Ajax Zlatan en Eriksen wel kopen. Dat waren de beste talenten van hun generatie in hun land.
Vandaag de dag ligt dat anders, zulke jongens zijn niet meer haalbaar.

Balletje hooghouden is circus. Voetballers zijn tegenwoordig atleten. Techniek is belangrijk, maar stelt niets voor zonder atletisch vermogen.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Ajax O17

Bericht door Marillion » zo mei 26, 2024 10:49 pm

En dan was Zlatan al actief in het eerste elftal van Malmö FF.

Spelers die in de jeugd de overstap maken hebben volgens mij een hele slechte score als het gaat over slagen bij Ajax. Eriksen was een voltreffer maar ook een uitzondering. Zou best eens interessant zijn om nader te analyseren wat nou het slagingspercentage is en of al die missers het waard zijn in de jacht op die ene topper.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Ajax O17

Bericht door Duke » ma mei 27, 2024 8:43 am

Marillion schreef:
zo mei 26, 2024 10:44 am

Sowieso is de KKD interessant om in te scouten. Er zijn best veel spelers via die competitie doorgebroken. Ik denk wel eens dat het interessanter kan zijn om daar te scouten dan om ladingen jeugdspelers overal en nergens vandaan te halen.
Ik weet niet of het voor een club als Ajax loont om daar te gaan scouten, ik weet wel dat Go Ahead er wel heel succesvol is geweest. Maar dat is toch een ander niveau.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopii
Berichten: 19189
Lid geworden op: zo nov 06, 2016 10:14 am

Re: Ajax O17

Bericht door Yopii » ma mei 27, 2024 9:43 am

Marillion schreef:
zo mei 26, 2024 10:49 pm
En dan was Zlatan al actief in het eerste elftal van Malmö FF.

Spelers die in de jeugd de overstap maken hebben volgens mij een hele slechte score als het gaat over slagen bij Ajax. Eriksen was een voltreffer maar ook een uitzondering. Zou best eens interessant zijn om nader te analyseren wat nou het slagingspercentage is en of al die missers het waard zijn in de jacht op die ene topper.
De voorwaarde is dat je spelers kunt halen die kwalitatief goed genoeg zijn om winst op te maken.

Dit is alweer van 2019, toen de bomen nog tot aan de hemel groeiden:
Ajax maakte woensdag bekend dat het Christian Rasmussen voor volgend seizoen heeft vastgelegd. De zestienjarige Deense aanvaller komt over van FC Nordsjælland en gaat bij Ajax in de u17 ploeg spelen. Maar levert het kopen van spelers jonger dan negentien jaar wel rendement op? Wij zetten de inkomende transfers van spelers van achttien jaar of jonger van de drie topclubs in de laatste tien seizoenen op een rij. Maakten Ajax, PSV en Feyenoord winst of verlies?

Ajax: smijten met geld maar wél flinke winst
De Amsterdammers betaalden liefst 3 miljoen euro voor Rasmussen, waarmee hij binnen Ajax de op één na duurste speler is van achttien jaar of jonger. In het geval van Ajax is het niet vreemd dat het geld betaalt voor jeugdspelers. In de laatste tien seizoenen gaf het namelijk ruim 24 miljoen euro uit aan spelers van onder de negentien (op het moment van kopen allemaal zijn allen nog potentieel jeugdspeler). De duurste speler daarvan is Victor Jensen. De Deen werd door Ajax overgenomen van FC Kopenhagen en kostte liefst 3,5 miljoen euro.

Hoewel nog lang niet alle spelers zijn vertrokken (bijvoorbeeld André Onana en Kasper Dolberg) heeft Ajax al wel een forse winst gemaakt op de gekochte talenten. Dat komt vooral door de megaklapper van Frenkie de Jong. De middenvelder kwam voor een fooi over van Willem II, maar verlaat Amsterdam aan het einde van het seizoen voor liefst 75 miljoen euro. Ook op spelers als Christian Eriksen, Anwar El Ghazi en Fransesco Antonucci maakte Ajax winst. Ook waren er tegenvallers, zoals Dejan Meleg, Robert Murić, Nicolai Boilesen en Richairo Živković. Onderaan de streep maakt Ajax toch tachtig miljoen euro winst op al deze spelers. Dat bedrag kan alleen maar groeien als onder meer Onana en Dolberg hun transfer maken.
Voetbal.com

Voor het gemak worden Frenkie en Onana dan tot de jeugdspelers gerekend. Zonder Frenkie ontstaat een ander beeld.

Neem Rasmussen: die staat al vijf jaar onder contract, en heeft naast die drie miljoen transfergeld nog miljoenen aan salaris gekost. Heeft nog een contract tot 2027 bovendien. Als je weet dat Nordsjaelland de optie op deze speler niet wil lichten, dan weet je al dat het voor hem bij Ajax héél moeilijk wordt.

Daarbij moet je ook kijken naar wat je aanricht: veel jeugdspelers mislukken hopeloos, dat is voor die jongens niet leuk. Ze worden uit hun vertrouwde omgeving gehaald, spelen amper en worden vervolgens gedumpt.

De jeugdscouting van Ajax moet hoognodig op de schop. Begin met de regio, daar komt veel talent vandaan dat nu bij de concurrentie belandt.
De jeugdscouting van Ajax is gemakzuchtig: veel gescoute jeugdspelers zijn opvulling, die worden tegen de tijd dat ze een jaar of vijftien zijn vervangen door jeugdinternationals van andere BVO's of van Deense clubs.

Plaats reactie