Jong Ajax

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » do mar 03, 2016 7:38 am

Raymon schreef:Ander soort voetbal?
Ken de jongen niet, maar uit berichten op fora zou ik kunnen opmaken dat hij "een schot in de roos is", ongekende kwaliteiten. Zou niemand bij Willem II die hebben ontdekt? Onze verwachtingen gaan steeds meer op die uit Rotterdam lijken en als verwachtingen te hoog zijn zie je wat er kan gebeuren.

Geef zo'n speler de tijd en om in Ajax 1 te kunnen komen; voor het huidige Ajax 1 moet je voor heel lang hard heen en weer kunnen lopen, wie verbetert de dertien kilometer van Eriksen/Klaassen?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

wimpey
Berichten: 52108
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door wimpey » vr apr 01, 2016 8:07 am

El Mahdioui krijgt geen nieuw contract, Demo.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » vr apr 01, 2016 8:49 am

wimpey schreef:El Mahdioui krijgt geen nieuw contract, Demo.
Heb het bericht gezien, het tweede talent van de Toekomst dat voortijdig (= voor spelen in Ajax 1) vertrekt/moet vertrekken. Ik ben nooit onder de indruk geweest van de "koning van de middencirkel", spelend in een veel te laag tempo, maar we zullen zien. Ik zit ernaast als hij een soort Vincent Janssen wordt, twee jaar Jupiler League en dan via een subtopper naar Wembley.
Aschraf El Mahdioui heeft geen toekomst bij Ajax. De verdedigende middenvelder had een aflopend
contract, maar Ajax is niet van plan om deze te gaan verlengen. El Mahdioui is komende zomer dus
transfervrij.

De negentienjarige El Mahdioui kwam in 2013 over van Zeeburgia en in zijn eerste seizoen werd hij al uitgeroepen
tot Talent van de Toekomst. De Telegraaf schrijft dat het talent altijd een oogappeltje was van Wim Jonk, die
afgelopen winter vertrok uit Amsterdam.

Ajax had nog de mogelijkheid om het contract van El Mahdioui met een jaar te verlengen, maar volgens de club
heeft hij teveel concurrentie op zijn positie. In het eerste elftal kunnen Nemanja Gudelj, Thulani Serero en
Riechedly Bazoer als controleur spelen, vanuit de A­jeugd komt Carel Eiting eraan.
Meerdere Eredivisieclubs zouden interesse hebben in El Mahdioui.
De lijst met de talenten:

Talent van De ToekomstEdit
Prijs voor de beste speler van De Toekomst, de jeugdopleiding van AFC Ajax. De bijbehorende beker die de speler in ontvangst neemt heet de Sjaak Swart Trofee.
1999 - Youssouf Hersi [1]
2000 - Rafael van der Vaart
2001 - Johnny Heitinga
2002 - Wesley Sneijder
2003 - Kenneth Vermeer
2004 - Murat Yildirim
2005 - Hedwiges Maduro
2006 - Donovan Slijngard
2007 - Siem de Jong
2008 - Daley Blind
2009 - Aras Özbiliz
2010 - Christian Eriksen
2011 - Davy Klaassen
2012 - Mickey van der Hart
2013 - Damon Mirani
2014 - Ashraf El Mahdioui
2015 - Donny van de Beek
http://nl.afcajax.wikia.com/wiki/Talent ... e_Toekomst

Mickey van der Hart, nu PEC; is hij verhuurd of "verkocht"? Tien talenten hebben het nationale team gehaald (Ozbiliz teken ik mee, hij speelde voor Armenië)

Ik verwacht niet dat dit een 1 aprilgrap is en hij tegen PEC in de basis staat.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door raymon » vr apr 01, 2016 9:11 am

Ik wacht even op de discussie dat ie geen nieuw contract krijgt 'vanwege Jonk'
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33762
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door zeux » vr apr 01, 2016 9:25 am

Demosthenes schreef:Tien talenten hebben het nationale team gehaald (Ozbiliz teken ik mee, hij speelde voor Armenië)
10 van de 17, waarbij het voor zeker de laatste drie nog veel te vroeg is om te zien waar ze eindigen. Tien van de veertien dus feitelijk. Tweederde. Ik vind dat zeker niet slecht. Een score van 100 % is een utopie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » vr apr 01, 2016 9:53 am

Raymon schreef:Ik wacht even op de discussie dat ie geen nieuw contract krijgt 'vanwege Jonk'
Laten we dat maar niet gaan doen. Ik sluit me bij Demo aan.
Demosthenes schreef:
wimpey schreef:El Mahdioui krijgt geen nieuw contract, Demo.
Heb het bericht gezien, het tweede talent van de Toekomst dat voortijdig (= voor spelen in Ajax 1) vertrekt/moet vertrekken. Ik ben nooit onder de indruk geweest van de "koning van de middencirkel", spelend in een veel te laag tempo, maar we zullen zien.
Ik was ook nooit erg van hem gecharmeerd.
Demosthenes schreef:2012 - Mickey van der Hart
http://nl.afcajax.wikia.com/wiki/Talent ... e_Toekomst

Mickey van der Hart, nu PEC; is hij verhuurd of "verkocht"?
Hij was in het seizoen 2014/2015 verhuurd, daarna is definitief afscheid van hem genomen.

Wel tof dat hij de kleinzoon van Cor van der Hart is. Maar ook dat is een keeper die simpelweg echt niet goed genoeg voor Ajax 1 is. Het niveau van de Eredivisie kan Mickey van der Hart wellicht net aan, maar voor Ajax 1 komt hij echt een hoop tekort.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » vr apr 01, 2016 9:59 am

Raymon schreef:Ik wacht even op de discussie dat ie geen nieuw contract krijgt 'vanwege Jonk'
Leg uit. De discussie over Jonk wordt toch elders gevoerd of niet meer gevoerd.

Drie spelers hebben Ajax 1 niet gehaald: Yildirim, Mirani en "onze koning". Ik denk niet dat zij Ajax 1 nog zullen halen. Van der Hart heeft één keer in Ajax 1 gespeeld, een bekerwedstrijd (Slijngard ook maar een paar wedstrijden):
Op 28 oktober 2013, een dag voor de KNVB Beker wedstrijd thuis tegen ASWH, maakte Frank de Boer bekend dat Van der Hart het doel zou gaan verdedigen.[1] Een dag later, op 29 oktober 2013, maakte Van der Hart zijn officiële debuut voor Ajax in de KNVB Beker wedstrijd die met 4-1 werd gewonnen van ASWH
https://www.wikiwand.com/nl/Mickey_van_der_Hart

Je mag van het talent van het jaar (meestal al een njaar of 17, 18) verwachten dat hij Ajax 1 haalt; redt hij het op den duur niet, het niveau ligt nu eenmaal hoger, dan kun je daar vrede mee hebben.

Veldman, Riedewald, Tete, Dijks, Bazoer, El Ghazi en Fischer spelen dit seizoen vaak in de basis, maar deze zeven spelers zijn geen talent van het jaar geworden. Ik schrijf dit niet omdat ik zoek ben naar adhesiebetuigingen, maar in mijn ogen moet het talent van het jaar iets bijzonders hebben, iets dat bij het Ajaxspelletje past.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » vr apr 01, 2016 10:03 am

Veltman schrijf je met een t, Demo.

(John) Veldman speelde ook in Ajax 1, maar die kon er geen reet van.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » vr apr 01, 2016 10:45 am

Cruijff schreef:Veltman schrijf je met een t, Demo.

(John) Veldman speelde ook in Ajax 1, maar die kon er geen reet van.
en was ook nog eens rechtsback, maar bedankt, je hebt gelijk.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » vr apr 01, 2016 11:07 am

Ja over rechtsback spelen gesproken, zou Frank straks snel het licht zien en Joël Veltman als rechtsback laten staan en Tete omturnen tot centrumverdediger of gaan we weer een tijd lang goochelen met spelers op de verkeerde plek?

Wat betreft de Jupiler League:
Jong Ajax-NAC op muziek is best het aanzien waard.

Vanavond ook Sparta-NAC op het Kasteel. Mogelijk zelfs al de kampioenswedstrijd wanneer VVV Venlo en FC Eindhoven beiden punten verspelen. Ik gun die Rotterdammers van die traditieclub uit Rotterdam-West van harte een terugkeer in de Eredivisie, maar gok dat ze het vanavond nog niet gaan redden. Binnen nu en 2 speelronden wel, dat kan niet meer fout gaan.

Wie kent Cees de Wolf nog?
Berichten: 9128
Lid geworden op: do aug 28, 2014 11:39 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog? » vr apr 01, 2016 9:20 pm

Ik vind de tackles van Tete trouwens wel link als ie in het centrum speelt. Dan zal ie er aardig wat in of net buiten het strafschopgebied maken en dat is koren op de molen van een gemiddelde Schwalbeverliefde tegenstander.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Marillion » za apr 02, 2016 8:10 am

Ik zou Tete straks weer lekker als back laten spelen. Hij stond daar prima te spelen en met zijn snelheid en duelkracht is hij daar gewoon echt goed op zijn plaats. Iedereen was enthousiast. Voor een positie in het centrum is hij in mijn ogen te klein om een daar een echte topper te worden. Bovendien zie ik hem daar niet de opbouw verzorgen al zou je er iemand naast kunnen zetten die zich daar dan op richt. Gewoon Veltman weer naar het centrum. Die is daar meer op zijn plaats.

Opmerkelijke comeback van Jong Ajax tegen Fortuna trouwens. Ik lees dat ze in de blessuretijd via Muric en Cerny een 1-0 achterstand nog hebben omgezet naar een 1-2 overwinning.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Lionel » za apr 02, 2016 9:06 am

Veltman is toch ook niet de grootste?
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Marillion » za apr 02, 2016 11:16 am

Nee, die is ook te klein voor een centrumverdediger. Maar Veltman heeft wat mij betreft in de opbouw meer potentie. Hij kan best aardig inschuiven, al doet hij dat lang niet altijd.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Ajaciedjuh » za apr 02, 2016 11:53 am

Veltman idd in het centrum. 'Klein' is onbelangrijk als je bijna alle kopduels wint en dat doet Veltman.

Door de snelheid van Tete en Dijks (en straks weer Riedewald) kun je met ruimte in de rug spelen. Veltman is nie supersnel (ook niet langzaam), maar is taktisch zeer sterk. Hij stelt zich goed op en kan beter opbouwen dan Tete. Tete moet daarin stappen maken (vanaf de rechtsback positie).
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » di apr 26, 2016 5:35 pm

De volgende die Ajax mag verlaten na weinig tot niets gepresteerd te hebben, weer een spits minder.
Sam Hendriks mag Ajax na dit seizoen verlaten, zo meldt Voetbal International. De spits heeft nog een
doorlopend contract, maar krijgt deze zomer desondanks de mogelijkheid om een nieuwe club te gaan
zoeken.

'Komende maand gaan we de knoop doorhakken', aldus zaakwaarnemer Robert Postma, die daarbij aangeeft dat
er in ieder geval een exit­plan klaarligt voor zijn speler. 'Er hebben al meerdere clubs interesse getoond.' De
belangenbehartiger wil daarbij nog niet aangeven om welke clubs het precies gaat.
Hendriks speelde dit seizoen 27 keer voor Jong Ajax in de Jupiler League, waarin hij dertien keer trefzeker was.
De aanvalsleider debuteerde dit seizoen ook in Ajax 1, toen hij negen minuten voor tijd tegen Vitesse (3­1 zege
Ajax) inviel en een assist leverde.
http://www.ajaxshowtime.com/article/bij ... M1Ai8dY.97

Op naar de volgende mislukte aankoop, die kan vertrekken.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » di apr 26, 2016 6:21 pm

De enige keer dat hij een invalbeurt in Ajax 1 van De Boer kreeg, faalde hij niet. Verder valt aan vrijwel alle aspecten van het spel van Sam Hendriks te zien dat hij nauwelijks uitstijgt boven het niveau van De Graafschap, de club waarvan we hem ook overnamen.

Is voornamelijk gebruikt om gaten op te vangen in de selectie van Jong Ajax. Niet een al te best teken aan de wand dat we zelf bij de A junioren geen grotere talenten hadden dan Hendriks toen hij als A junior werd binnengehaald.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » di apr 26, 2016 6:45 pm

Cruijff schreef:De enige keer dat hij een invalbeurt in Ajax 1 van De Boer kreeg, faalde hij niet. Verder valt aan vrijwel alle aspecten van het spel van Sam Hendriks te zien dat hij nauwelijks uitstijgt boven het niveau van De Graafschap, de club waarvan we hem ook overnamen.

Is voornamelijk gebruikt om gaten op te vangen in de selectie van Jong Ajax. Niet een al te best teken aan de wand dat we zelf bij de A junioren geen grotere talenten hadden dan Hendriks toen hij als A junior werd binnengehaald.
Achteraf praten; er zouden geen breedteaankopen meer komen en vervolgens wordt Hendriks gehaald, zomer 2013 met een contract voor vier jaar. Je biedt iemand geen contract van vier jaar als je er niet in gelooft.

Welke, door Ajax opgeleide spits uit de huidige A-jeugd zal het wel redden? El I? El A (Hoop niet dat hij zondag een Vertonghen-goal maakt; hij moet beseffen dat hij dan wordt teruggehaald en drie jaar reserve mag zijn in Jong Ajax)? Sierhuis?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » di apr 26, 2016 8:25 pm

Sierhuis in ieder geval niet, lijkt me. El A. heeft snelheid en een neusje voor de goal, voor El I. golden die dingen ook allemaal en in de hiërarchie stond hij bij de A junioren lange tijd hoger dan El A, maar ik vond hem toch wel een niveautje minder.

El A. zal het wel gaan redden bij een aardige Eredivisieclub, maar of ze bij Ajax in hem geloven als spits? Ik denk niet dat we hem vaak in de basis gaan zien.

Walian en Noa Lang zijn beiden ook leuke doelpuntenmakers, maar op veel fronten lijken ze toch niet goed genoeg. Buitenspeler Sheraldo Becker, die het dit jaar leuk doet bij PEC Zwolle zei vorige week dat hij als Amsterdammer heel graag in de Arena zou willen spelen, maar een paar invalbeurtjes en potjes met Jong Ajax....... daar doet ie het niet voor........

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » di apr 26, 2016 9:56 pm

Walian was ik vergeten, redt het m.i. ook niet. Noa Lang is geen spits en Karlsson is al weg, Höner is al weg, Van Kessel (was geen jeugdspeler meer) is al weg en Vermeij (Komen we tegen bij De Graafschap) is al weg, vier aankopen van de laatste jaren, m.a.w. niet alleen in de tijd voor 2011 werden er geen echte Ajaxspitsen klaargestoomd voor Ajax 1, ook daarna niet. Dolberg? Ik hoop het, maar die heeft al gedebuteerd in de 'Deense eredivisie', is geen kwestie van opleiden.

Ik neem het niemand kwalijk dat er geen superspitsen worden opgeleid, iedereen zal zijn best gedaan hebben, maar ik hoop dat we langzaam maar zeker afscheid nemen van het idee dat het een kwestie van "een la opentrekken is".
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Cruijff » di apr 26, 2016 10:17 pm

Demosthenes schreef:Walian was ik vergeten, redt het m.i. ook niet. Noa Lang is geen spits en Karlsson is al weg, Höner is al weg, Van Kessel (was geen jeugdspeler meer) is al weg en Vermeij (Komen we tegen bij De Graafschap) is al weg, vier aankopen van de laatste jaren, m.a.w. niet alleen in de tijd voor 2011 werden er geen echte Ajaxspitsen klaargestoomd voor Ajax 1,
Vermeij werd, puur bij toeval, aanvankelijk opgemerkt door/voor het zaterdag elftal.
Hij speelde op zijn 17e in 't Gooi in Huizen al in het 1e elftal van de Zuidvogels. Die speelden laat in het seizoen een competitiewedstrijd tegen Ajax Zaterdag 1. De trainer van het 1e van de zaterdagtak van Ajax was onder de indruk, benaderde hem omdat ze voor het daarop volgende seizoen nog een spits zoekten voor de zaterdag amateurtak.

Bleek die Vermeij tot zijn grote verbazing nog een scholier van 17 te zijn. Toen kreeg hij direct te horen 'we bellen je volgende week op voor onze jeugdopleiding, niet voor het Zaterdag elftal'.

In Jong Ajax pikte hij af en toe wat doelpuntjes mee, nu bij de Graafschap toont hij zich nog niet bij uitstek een spits die een veel hoger niveau aankan, maar pijnlijk genoeg ontwikkelt hij zich wel net wat beter dan die 1 à 2 handen vol met spitsen die na hem door Ajax zijn aangetrokken.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » di apr 26, 2016 10:54 pm

Bleek die Vermeij tot zijn grote verbazing nog een scholier van 17 te zijn. Toen kreeg hij direct te horen 'we bellen je volgende week op voor onze jeugdopleiding, niet voor het Zaterdag elftal'.
Dat gebeurde in 2012, ook zo'n overbodige (jeugd)aankoop, want als hij 17 was, dan is hij nog B-junior, laat hij dan het seizoen erop eerstejaars-A zijn, wat moet Ajax, op dat moment, met zo'n speler?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Andriy Demchenko » vr apr 29, 2016 3:32 pm

Punt is dat spitsen opleiden gewoon erg moeilijk is omdat de positie zoveel vereist (zeker bij Ajax). Het is een positie waar je minder tijd gegund wordt om "aan te kutten" dan andere posities zoals linksbuiten. Verder is het ook redelijk moeilijk opleiden niet alleen bij Ajax. Je ziet dat clubs op de backposities en vaak centraal achterin wel jongens uit eigen jeugd hebben, op welk niveau je ook kijkt, maar dat spitsen vaak externen zijn. Dat is ook zo bij Barcelona om maar wat te noemen.

Spitsen hebben doorgaans een ander 'opleidingstraject' nodig dan spelers op andere posities. Als ze veel spelen zie je dat beter kunnen worden, maar spitsen krijgen doorgaans op een (hoog) niveau niet de kans daarnaartoe te groeien. Daarom zie je vaak dat spitsen vanuit kleinere clubs doorstromen naar grotere i.p.v. dat ze vrij laat debuteren bij hun opleidingsclub en dan doorbreken. Ook is bij de spitspositie fysieke volwassenheid nog belangrijker wat ook weer verklaart dat spelers pas later doorbreken.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Demosthenes » vr apr 29, 2016 4:51 pm

Andriy Demchenko schreef:Punt is dat spitsen opleiden gewoon erg moeilijk is omdat de positie zoveel vereist (zeker bij Ajax). Het is een positie waar je minder tijd gegund wordt om "aan te kutten" dan andere posities zoals linksbuiten. Verder is het ook redelijk moeilijk opleiden niet alleen bij Ajax. Je ziet dat clubs op de backposities en vaak centraal achterin wel jongens uit eigen jeugd hebben, op welk niveau je ook kijkt, maar dat spitsen vaak externen zijn. Dat is ook zo bij Barcelona om maar wat te noemen.

Spitsen hebben doorgaans een ander 'opleidingstraject' nodig dan spelers op andere posities. Als ze veel spelen zie je dat beter kunnen worden, maar spitsen krijgen doorgaans op een (hoog) niveau niet de kans daarnaartoe te groeien. Daarom zie je vaak dat spitsen vanuit kleinere clubs doorstromen naar grotere i.p.v. dat ze vrij laat debuteren bij hun opleidingsclub en dan doorbreken. Ook is bij de spitspositie fysieke volwassenheid nog belangrijker wat ook weer verklaart dat spelers pas later doorbreken.
Topspitsen opleiden is lastig, daar is geen recept voor in mijn ogen, ook niet door een jeugdopleiding anders aan te pakken. Wat Barcelona betreft, daar is heel veel geld besteed aan spitsen (Zlatan was na een jaar weer weg, kostte tientallen miljoenen), maar daar wordt ook tientallen miljoenen uitgegeven aan backs.

Vardy is op latere leeftijd doorgebroken, maar of hij er volgend seizoen staat, ik betwijfel het. Zlatan en Suarez zijn centrumspitsen die toch al op jonge leeftijd furore maakten en er zullen er meer zijn. Ik ben wel benieuwd of Manchester United doorgaat met Rashford en Martial, beiden zijn erg jong, te jong misschien.

Het rijtje jeugdspitsen dat Ajax de laatste jaren heeft versleten is erg lang, maar een toekomstige topper zie ik er zo snel niet bij zitten.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Andriy Demchenko
Berichten: 5012
Lid geworden op: zo apr 10, 2016 6:30 am

Re: Jong Ajax (Jupiler League 2015-2016)

Bericht door Andriy Demchenko » vr apr 29, 2016 6:31 pm

Het is van alle tijden hoor, Stanton Lewis, Sangoy, Van Der Kolk,.... Ajax heeft heel vaak spitsen op late leeftijd aangetrokken maar de meerderheid redt het zelfs inde subtop niet. Probleem is dat bij buitenlandse talenten iedereen op zoek is naar die diamanten die intrensiek zoveel talent hebben dat ze het altijd wel redden. Die zijn voor Ajax helaas bij altijd onhaalbaar.
''And water with the tyrants' blood. The freedom you have gained." Taras Shevchenko

Plaats reactie