De plannen van Bergkamp en Jonk

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Lionel
Berichten: 47514
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Lionel » do okt 24, 2013 6:20 pm

Ik denk het niet. Maar bedoelde meer dat er ook op atletisch vermogen gescout mag worden.
IK GELOOF!!!!!!

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » do okt 24, 2013 10:51 pm

Ach, die jongens kunnen vast hard rennen. Daar ligt het niet aan.

Als je al blij bent dat je uit stand de bal van A naar B kunt krijgen, ben je alleen daar mee bezig. Hoe meer techniek, hoe meer je in beweging kunt zijn.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » zo okt 27, 2013 5:22 pm

Een nieuwe prioriteit binnen de jeugdopleiding van Ajax: voetballen in de kleine ruimte. Met nog meer aandacht voor balbeheersing, creativiteit en techniek.
Is niet nieuw, is al zo "oud als de weg naar Rome". Ik ben bang dat het wiel weer wordt uitgevonden, maar zelfs bij mijn amateurvereniging traint de jeugd in kleine ruimtes (trouwens ook het standaardteam!)
We hebben daarbij bijvoorbeeld gekeken naar landen als Spanje en Brazilië. Spelers uit die landen zijn vaak erg technisch, omdat ze daar wel van jongs af aan in de zaal voetballen.
In Brazilië in een zaal? Het was toch het strand! Prachtig weer daar, lees ik altijd, ik ben er nooit geweest. Die spelers worden daar al erg jong bij hun familie weggehaald, of dat de beste manier is? De meesten redden het niet als voetballer. Ik heb de programmaboekjes van het Copa toernooi van een paar jaar geleden ooit weer bekeken, maar de namen zeiden mij niet veel, terwijl het toch om spelers ging in de leeftijdscategorie Jan Vertonghen.
Om die reden is besloten om de jeugd vaker te laten voetballen op een aangepast veld: een van 42 om 28 meter in plaats van de gebruikelijke afmetingen van 60 om 50 meter. En dan niet zeven tegen zeven, maar zes tegen zes, met als gewenst effect dat elke speler meer aan de bal komt.
De vier-tegen-vier veldjes waren toen (of al 20?) jaar geleden toch ook populair! In mijn jeugd speelden we "boompiebal", één-tegen-één, je boom (of lantaarnpaal) verdedigen, of je put verdedigen, dat kon toen nog op straat.

Ik zie trouwens in Duitsland (en Oostenrijk) ook niemand meer op straat voetballen. Ik weet dat zoiets 's winters vaak niet kan, maar afgelopen week ben ik op twee plaatsen in "Groot-Duitsland" geweest, maar op straat wordt niet gevoetbald, toch gaat het niet slecht met het Duitse voetbal. Wie weet ziet Wimpey (woont toch in Duitsland of heb ik iets gemist?) wel op straat veel kinderen voetballen.
Hij stelt dat Ajax de straat zo veel mogelijk wil terugbrengen in de opleiding. In dit geval zelfs letterlijk, aangezien veel teams eens per week uitwijken naar de omliggende parkeerterreinen van de Toekomst.
Lijkt mij wat geforceerd, je kunt dat op kunstgras ook goed doen, maar prima dat ze in kleine partijtjes oefenen.
Dat geldt ook voor de D'tjes, vind ik. Die jochies lopen zich te pletter op een heel veld. Voetballertjes willen de bal hebben. Als ze wilden hardlopen, gingen ze op atletiek.
Mee eens, ook op een klein veld kun je aan je conditie werken, dat zal zelfs moeten, je bent veel vaker in balbezit, de oog-voet-coördinatie wordt veel vaker getest en de competitie is van minder belang.
Ach, die jongens kunnen vast hard rennen. Daar ligt het niet aan. Als je al blij bent dat je uit stand de bal van A naar B kunt krijgen, ben je alleen daar mee bezig. Hoe meer techniek, hoe meer je in beweging kunt zijn.
Ook al mee eens, daarom verbaast het mij zo dat de jeugd die ik zie in zo'n laag tempo voetbalt, want dan lijkt het technisch goed, de ware techniek zie je pas als de snelheid waarin wordt gevoetbald hoog is. Zo vind ik het vreemd dat de jeugdelftallen van Bayern die ik gezien heb (vooral B-jeugd, Amsterdam) in een laag tempo voetbalt, terwijl Bayern-1 in zo'n hoog tempo speelt. Waarom vind ik Abdelhek Nouri zo goed? Hij ziet de oplossing ook in kleine ruimtes, ziet de oplossing naar voren, heeft een prima balbehandeling, denkt (snel) vooruit, is de straatvoetballer?
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » zo nov 03, 2013 11:15 pm

Michel Hordijk legt uit:

http://www.ajax.nl/Ajax-TV/193615/HETTt ... chniek.htm

Hij zegt hardop wat bijna iedereen inmiddels denkt: we zijn in Nederland achterop geraakt.

Ajax gaat dus een alternatieve competitie opzetten voor de jongste jeugd.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma nov 04, 2013 8:36 am

Yopi schreef: Hij zegt hardop wat bijna iedereen inmiddels denkt: we zijn in Nederland achterop geraakt.
Goh! Dat zou je niet zeggen wanneer je onze 'talenten' vergelijkt met de fysiek sterke en technisch / tactisch top onderlegde Duitsers. :excited.gif:

Ik hoop van ganser harte dat Jonk e.c. eens bij BVB en Bayern gaan kijken.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma nov 04, 2013 8:43 am

Yopi schreef:Michel Hordijk legt uit:

http://www.ajax.nl/Ajax-TV/193615/HETTt ... chniek.htm

Hij zegt hardop wat bijna iedereen inmiddels denkt: we zijn in Nederland achterop geraakt.

Ajax gaat dus een alternatieve competitie opzetten voor de jongste jeugd.
Filmpje gezien, maar het revolutionaire mis ik, zegt Hordijk ook, al legt hij een ander verband.

De zes-tegen-zes competitie is al oud, ik herinner me de jeugdtoernooien in Rotterdam, scholen leverden de spelers, voorrondes, finaleronde enz. Ik heb het over misschien wel vijftien jaar geleden (Ik weet dat mijn dochters enthousiast bepaalde klasgenoten volgden!) en ik weet niet of die toernooien nog worden georganiseerd (mijn dochters bezoeken ze in ieder geval niet!). In dezelfde tijd, althans in Rotterdam, kwamen er kleine veldjes voor vier-tegen-vier, m.a.w. ook de kleine ruimte. Het wijzen naar Spanje en België is populair doen, alsof België het wiel heeft uitgevonden, nu ze voor het eerst in vele jaren naar een toernooi gaan, komt dat door de kleine veldjes of omdat ze bijna allemaal al jaren in het buitenland spelen?

De techniek is bepalend? Mee eens, maar het grote probleem is dat je het verschil in techniek pas ziet als de balcirculatie hoog is, dan moet er snel technisch worden gehandeld. Een bal aannemen in de grote rondo zegt mij niet veel, dat kunnen de spelers van de E1 van "Rotterdam-Centraal" ook. Het gaat erom dat je traint dat de bal elkaar snel wordt toegespeeld, dat een speler die gedekt wordt de bal krijgt, want dan kan er een man-meer-situatie worden gecreëerd, namelijk door die man uit te spelen, maar dat is een heel oude discussie.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33926
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Duke » ma nov 04, 2013 8:50 am

wimpey schreef:
Yopi schreef: Hij zegt hardop wat bijna iedereen inmiddels denkt: we zijn in Nederland achterop geraakt.
Goh! Dat zou je niet zeggen wanneer je onze 'talenten' vergelijkt met de fysiek sterke en technisch / tactisch top onderlegde Duitsers. :excited.gif:

Ik hoop van ganser harte dat Jonk e.c. eens bij BVB en Bayern gaan kijken.
Ik zou hopen dat ze dat inmiddels al gedaan hebben. Al sluit ik ook niet uit dat ze in Amsterdam denken de wijsheid in pacht te hebben.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma nov 04, 2013 9:26 am

Dat denk ik niet. Hordijk verwijst niet voor niets naar het jeugdvoetbal in België en Spanje. Wel moet je zelf iets toevoegen, en niet alleen kopiëren.
Maar ik begrijp dat over de grens kijken 'populair doen' is. Blijkbaar moeten we blijven hangen in het tijdperk dat we de wijsheid in pacht meenden te hebben? :confused.gif:

@Demo: de KNVB wil er niet aan, daarom laat Ajax de kleintjes zelf zes tegen zes spelen.
Ik zie nu zelf jochies van die leeftijd spelen, ze rennen zich te pletter en komen maar weinig aan de bal. Dat was misschien anders vijftien jaar geleden in Rotterdam, maar daar hebben we nu weinig aan.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma nov 04, 2013 10:00 am

Yopi schreef: Maar ik begrijp dat over de grens kijken 'populair doen' is. Blijkbaar moeten we blijven hangen in het tijdperk dat we de wijsheid in pacht meenden te hebben? :confused.gif:
Dat denk ik wel. NL heeft een generatie trainers gehad die meenden dat de spelers er voor hen waren. Onder aanvoering van u-know-who natuurlijk. Die spelers hoefden niet bijster getalenteerd te zijn, want "het systeem" zou hun gebreken opvangen. En hun sterke punten de gebreken van een ander verbloemen. Zodoende zit je met een generatie eendimensionale spelers opgescheept, die één kunstje redelijk beheersen en voor het overige 0,0 weerbaar zijn. Dat denkpatroon moet doorbroken worden, zowel bij trainers als bij spelers.

En dat kan: Duitsland is het levende bewijs dat een cultuurschok binnen een jaar of 5 doorgevoerd kan worden. Mits je het aan de juiste mensen over laat natuurlijk. Aan de basis moet het gebeuren, dan kunnen Klinsmann en Löw met de veren pronken.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma nov 04, 2013 10:08 am

Het heeft tijd nodig. Dat is het grootste probleem. Die vijf jaar moet je wel krijgen.

Ajax probeert nu de Amsterdamse amateurclubs mee te krijgen, want ook daar moet het beter.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma nov 04, 2013 10:50 am

Yopi schreef:Dat denk ik niet. Hordijk verwijst niet voor niets naar het jeugdvoetbal in België en Spanje. Wel moet je zelf iets toevoegen, en niet alleen kopiëren.
Maar ik begrijp dat over de grens kijken 'populair doen' is. Blijkbaar moeten we blijven hangen in het tijdperk dat we de wijsheid in pacht meenden te hebben? :confused.gif:

@Demo: de KNVB wil er niet aan, daarom laat Ajax de kleintjes zelf zes tegen zes spelen.
Ik zie nu zelf jochies van die leeftijd spelen, ze rennen zich te pletter en komen maar weinig aan de bal. Dat was misschien anders vijftien jaar geleden in Rotterdam, maar daar hebben we nu weinig aan.
Ajax heeft altijd al bij de jeugd extra wedstrijden ingelast, alles buiten de KNVB om.

In Rotterdam wel? Ik had sterk de indruk dat het landelijk was, maar de school van mijn dochters is nooit zo ver gekomen. Het was niet voor zesjarigen!

Is België zo goed vanwege de jeugdopleiding daar? Vertonghen, Alderweireld, Vermaelen, Hazard (en misschien nog een paar) speelden in de jeugd al in het buitenland, sommigen zelfs bij zo'n beetje de slechtste opleiding die er was.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Oscarito » ma nov 04, 2013 12:53 pm

wimpey schreef:
Yopi schreef: Hij zegt hardop wat bijna iedereen inmiddels denkt: we zijn in Nederland achterop geraakt.
Goh! Dat zou je niet zeggen wanneer je onze 'talenten' vergelijkt met de fysiek sterke en technisch / tactisch top onderlegde Duitsers. :excited.gif:

Ik hoop van ganser harte dat Jonk e.c. eens bij BVB en Bayern gaan kijken.
Ik hoop dat ie vooral bij de DFB gaat kijken en een paar mensen van de KNVB meeneemt.

Duitsland is ons allang voorbijgestreefd qua opleiden. Daar komen de talenten ook niet van 1 club maar van meerdere clubs, toch wel het beste voorbeeld van een goede algehele jeugdwerking in het hele land. Alles wordt gereguleerd door de DFB. Ben laatst naar wat trainingen gaan kijken van nationale jeugdteams, nou wat een verschil met Nederland!

@Demo: België is bezig aan een geweldige inhaalslag qua jeugdwerking. Als je ziet wat voor een spelers daar nu rondlopen (of de voorbijgaande jaren) dan is dit op zijn minst van hetzelfde niveau als Nederland.
En met het aantal spelers dat in het buitenland is opgeleid valt het ook wel mee. De Belgische voetbalbond verdient alle credits, de structuur van de competities slaat aan en de spelers ontwikkelen zich bij hun club.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door wimpey » ma nov 04, 2013 1:48 pm

Oscarito schreef: Ik hoop dat ie vooral bij de DFB gaat kijken en een paar mensen van de KNVB meeneemt.

Duitsland is ons allang voorbijgestreefd qua opleiden. Daar komen de talenten ook niet van 1 club maar van meerdere clubs, toch wel het beste voorbeeld van een goede algehele jeugdwerking in het hele land. Alles wordt gereguleerd door de DFB. Ben laatst naar wat trainingen gaan kijken van nationale jeugdteams, nou wat een verschil met Nederland!

@Demo: België is bezig aan een geweldige inhaalslag qua jeugdwerking. Als je ziet wat voor een spelers daar nu rondlopen (of de voorbijgaande jaren) dan is dit op zijn minst van hetzelfde niveau als Nederland.
En met het aantal spelers dat in het buitenland is opgeleid valt het ook wel mee. De Belgische voetbalbond verdient alle credits, de structuur van de competities slaat aan en de spelers ontwikkelen zich bij hun club.
De KNVB doet al jaren aan zelfbevlekking en heeft de boot gewoon gemist. Is het Masterplan van dat clubje wijsneuzen in NL nog altijd leading?

Talenten blijven ook gewoon opstaan in Duitsland he. Max Kruse, Hofmann bij BVB, Meijer bij S04. Die zijn hun Nederlandse leeftijdsgenoten echt mijlenver vooruit. Lijkt me stug dat enkel DNA daaraan ten grondslag ligt. Duitsland heeft veranderingen durven doorvoeren. Lijkt me ook wel zo snugger, het spel is immers ook geëvolueerd.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Demosthenes » ma nov 04, 2013 2:03 pm

@Demo: België is bezig aan een geweldige inhaalslag qua jeugdwerking. Als je ziet wat voor een spelers daar nu rondlopen (of de voorbijgaande jaren) dan is dit op zijn minst van hetzelfde niveau als Nederland.
En met het aantal spelers dat in het buitenland is opgeleid valt het ook wel mee. De Belgische voetbalbond verdient alle credits, de structuur van de competities slaat aan en de spelers ontwikkelen zich bij hun club.
Het nationale elftal van nu bestaat voor een groot deel uit spelers die hun doorbraak beleefden in het buitenland. Het feit dat drie spelers uit de selectie van Ajax komen, mag ook betekenen dat die opleiding credits verdient. Spelers brengen veel tijd door bij hun club. België doet het nu goed? Prima, ik geniet meer van het Belgische elftal dan van Nederland.

In de Belgische jeugdelftallen zitten nu ook weer van die grote talenten? Ik volg het Belgische jeugdvoetbal niet en alleen toevallig Club Brugge onder zestien zien (toernooi in Leiden, afhelopen zomer) is geen basis om er iets over te zeggen. Ajax zou er dan eens kunnen rondkijken, al vraag ik me af of jeugdspelers uit België nog voor Ajax kiezen, op Leyder na.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Le T. » ma nov 04, 2013 2:11 pm

Yopi schreef:Het heeft tijd nodig. Dat is het grootste probleem. Die vijf jaar moet je wel krijgen.
Dus nu nog 2 jaar na de progressie uit de afgelopen 3 jaar?
Wollt ihr den totalen Mensch?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » ma nov 04, 2013 2:43 pm

:sleepy.gif:

Hoe jonger de spelers, hoe gemakkelijker ze het oppakken.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59105
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » ma nov 04, 2013 3:32 pm

En ze het vergeten ...

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13430
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Arthur » ma nov 04, 2013 4:39 pm

Je moest natuurlijk iets negatiefs zeggen, maar kon niets beters bedenken dan dat :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59105
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door 999 » ma nov 04, 2013 5:48 pm

En jij denkt alles te weten ... En komt ook niet verder dan je posting ...

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Oscarito » di nov 05, 2013 10:01 am

Demosthenes schreef:
@Demo: België is bezig aan een geweldige inhaalslag qua jeugdwerking. Als je ziet wat voor een spelers daar nu rondlopen (of de voorbijgaande jaren) dan is dit op zijn minst van hetzelfde niveau als Nederland.
En met het aantal spelers dat in het buitenland is opgeleid valt het ook wel mee. De Belgische voetbalbond verdient alle credits, de structuur van de competities slaat aan en de spelers ontwikkelen zich bij hun club.
Het nationale elftal van nu bestaat voor een groot deel uit spelers die hun doorbraak beleefden in het buitenland. Het feit dat drie spelers uit de selectie van Ajax komen, mag ook betekenen dat die opleiding credits verdient. Spelers brengen veel tijd door bij hun club. België doet het nu goed? Prima, ik geniet meer van het Belgische elftal dan van Nederland.

In de Belgische jeugdelftallen zitten nu ook weer van die grote talenten? Ik volg het Belgische jeugdvoetbal niet en alleen toevallig Club Brugge onder zestien zien (toernooi in Leiden, afhelopen zomer) is geen basis om er iets over te zeggen. Ajax zou er dan eens kunnen rondkijken, al vraag ik me af of jeugdspelers uit België nog voor Ajax kiezen, op Leyder na.
Hun doorbraak beleefden in het buitenland? Dat is met de Nederlanders dan toch ook zo. Er zijn maar een paar die hun jeugd buiten België hebben doorbracht, een Courtois/Kompany/De Bruyne/Fellaini/Witsel komen allemaal uit de eigen rangen en de meesten hebben de jongste jeugd ook in België doorbracht (de belangrijkste periode voor het ontwikkelen van de basiscompetenties).

Ja, de Belgen hebben weer van die grote talenten. De lichting 96 die er aan zit te komen herbergt zeer veel talent. De topscouts zou ik nu aanraden om eerst in Duitsland en dan België rond te kijken ipv in Nederland gezien het talent in de wat jongere jeugd.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » di nov 05, 2013 10:29 am

Wat vind jij van Leyder?

Belgische talenten hebben de opleiding van Ajax niet nodig. Vroeger ook al niet, want een speler als Hazard piekerde er niet over om naar Amsterdam te komen.

Gebruikersavatar
Oscarito
Berichten: 1003
Lid geworden op: za mar 29, 2008 9:44 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Oscarito » di nov 05, 2013 11:03 am

Yopi schreef:Wat vind jij van Leyder?

Belgische talenten hebben de opleiding van Ajax niet nodig. Vroeger ook al niet, want een speler als Hazard piekerde er niet over om naar Amsterdam te komen.
http://ajax.netwerk.to/forums/HTML/foru ... #post80254

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Yopi » di nov 05, 2013 11:20 am

Ben jij daar MMF?

Word er niet vrolijk van. Hoe doet hij het nu?

Ik heb de indruk dat aanvallende spelers scouten beter lukt dan verdedigende spelers scouten.
Hoe zit het nu met Ajax in België, hebben ze daar een scout lopen? Hoe komen ze aan Leyder?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33926
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door Duke » di nov 05, 2013 12:07 pm

Hoeveel jeugdspelers zijn er eigenlijk aangetrokken de laatst 2 jaar? Behoorlijk veel, volgens mij. Heeft er iemand een overzichtje?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De plannen van Bergkamp en Jonk

Bericht door LucaS » di nov 05, 2013 6:26 pm

Een stuk of 20 volgens mij. Ze hebben er blijkbaar niet zoveel vertrouwen in dat ze spelers die in 2011 14 waren in 4 a 5 jaar tot volwaardige spelers kunnen opleiden.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie