Komen en gaan van talenten

Alles over de toekomstige Godenzonen; de jeugd.

Moderator: mods

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Cruijff » di mar 19, 2013 11:02 pm

Zeux schreef:
Cruijff schreef: Verder sluit ik me aan bij wat wimpey al schreef. Henk Spaan, het AD en die sites bewijzen niemand een dienst met deze (Pa)R(I)OOL journalistiek. Er wordt van een mug een olifant gemaakt. Vervelend voor die jongens van 15, want die worden morgen door hun klasgenoten of misschien zelfs door een cameraman van tv Brabant afgeleid van school.
Jammer dat De Telegraaf niet in een poging tot analyse van hetze-journalistiek wordt betrokken. Zou wel zo eerlijk zijn.
Van De Telegraaf ben ik ook geen fan. Wel vind ik het jammer dat 999 niet meer diverse keren per week artikelen uit 'Le T.' post, zoals voorheen wekelijks de column van Johan. Ik vertik het om zelf een abonnement op de krant of op Telegraaf online te nemen.

Het AD, Voetbalzone.nl, 'aandachtshoeren' als Henk Spaan, Johan Derksen die goedkoop hoopt te scoren in het tv programma van VI... het merendeel van die media zijn weinig soeps, dat ben ik met je eens Zeux.

De Telegraaf kiest voor entertainment, daardoor zijn jij en ik op de hoogte van scheten die Albert Verlinde, Sylvie van der Vaart of Badr Hari laten. Niet omdat jij en ik daar in zijn geïnteresseerd, maar omdat die ons worden opgedrongen op een dusdanig agressieve manier dat zelfs het NOS Journaal er soms mee opent. Die entertainment benadering heeft de voetballerij ook gekregen.


De Telegraaf heeft zijn maniertjes, maar die spreken vaak nog de betrokkenen zelf. Ze doneren stevig aan de Johan Cruyff Foundation, maar spreken hem dan ook minimaal 1 keer in de week zelf. Geldt ook de lijntjes met Richard Krajicek, Guus Hiddink en vele anderen die als 'groot' worden beschouwd. Het AD voelt zich dan een beetje een klein jongetje in de klas en zoekt steun bij mensen die (inmiddels) geen reet (meer) te zeggen hebben bij Ajax, maar wel graag informatie lekken. Het is van beide kanten triest, ik ben blij dat het mijn baan niet is om 'journalist in iemands darm' te moeten spelen.

Hulde voor hoe Frank de Boer hier onverstoorbaar mee omgaat. Hij staat altijd iedereen netjes te woord maar als hij iets 'lulkoek' vindt laat hij dat goed merken zonder verongelijkt of denigrerend gedrag te moeten vertonen.

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » wo mar 20, 2013 8:06 am

Je kunt van De T. veel zeggen, maar hun scoops op voetbalgebied zijn vrijwel altijd raak. Ze zijn goed geïnformeerd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Duke » wo mar 20, 2013 8:51 am

Ze hebben blijkbaar goede contacten bij Ajax.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » wo mar 20, 2013 9:05 am

Duke schreef:Ze hebben blijkbaar goede contacten bij Ajax.
Aan info komen is één ding, wat je er vervolgens mee doet, is heel iets anders.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Arthur » wo mar 20, 2013 9:32 am

Hoe dan ook is de reactie van de Telegraaf op de berichten over Nouri natuurlijk wel interessant.
Ik ben benieuwd waar zij mee gaan komen.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » wo mar 20, 2013 9:38 am

Arthur schreef:Hoe dan ook is de reactie van de Telegraaf op de berichten over Nouri natuurlijk wel interessant.
Ik ben benieuwd waar zij mee gaan komen.
Of waar ze níét mee gaan komen. Journalistiek draait om selectie.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » wo mar 20, 2013 10:46 am

Sportjournalistiek in NL is op een heel bedenkelijk niveau aanbelandt. Enerzijds vanwege de kampen (De T. / pro Cruijff; AD / anti Cruijff), anderzijds vanwege de totale onzin en irrelevantie die je erin terug vindt.

Trustfull geeft Dekker een uitbrander, Brands staat in de buurt van de dug-out: relevant? In hetzelfde artikel blijkt Overmars ineens deel van het TH uit te maken.

Bert had gelijk: Spaan is 'clutching straws', schiet graag tegen Jonk en Overmars en heeft er blijkbaar belang bij om middels een paar geponeerde stellingen onrust te proberen te veroorzaken. Iets van substantie is niet te herkennen. Dat jongetje Dekker (van 15) voelde zich geroepen om via Twitter dit gelul te ontkrachten. Een kind van die leeftijd zou zich met dit soort onzin nog niet bezig hoeven houden...

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 11:11 am

Wat een paniek de laatste dagen, het lijkt wel of de wereld vergaat. Die jongens zijn vijftien! Ooit waren veel supporters bang dat Sarpong en Goossens naar Chelsea zouden vertrekken. Dan waren we onze grootste talenten kwijt, heette het. Wat is er van die twee terechtgekomen?
Ik weet wel, Nouri en Dekker zijn (samen met Walian) de meest aansprekende voetballertjes van hun leeftijdscategorie. Het zou zonde zijn als ze vertrokken. Tegelijkertijd past enige relativering. Nouri is technisch zéér begaafd, maar bij Oranje zit hij op de bank omdat de bondscoach Slabbekorn van F. beter vindt. En Dekker moet afwachten of zijn gebrek aan (start)snelheid hem niet opbreekt, hij zou niet de eerste zijn die het daardoor niet gaat redden.

Ik hoop dat die jongens blijven, niet alleen voor Ajax, maar ook voor henzelf. Want ergens anders gaan spelen is niets zonder risico. Hier ziet iedereen tot de hoofdtrainer aan toe het in hen (of in elk geval in Nouri) zitten, je moet maar afwachten of dat elders het geval is. Een verkeerde beslissing en hun nog amper begonnen carriëre raakt in het slop.

Wat de berichtgeving betreft, we weten niet eens wat er echt aan de hand is. Al het nieuws is gebaseerd op de hersenspinsels van Spaan. Die eindelijk zijn finest hour beleeft, na jaren als een loopse teef achter de familie Nouri aangehobbeld te hebben. (Zielig hoor, een man van in de zestig (?) die de groupie van een puber uithangt :excited.gif: ) Spaan zal ongetwijfeld niet helemaal onzin schrijven, hij hangt veel op de Toekomst rond, maar we moeten wel oppassen zijn beweringen tot waarheid uit te roepen, hij is de grootste roddelaar van Amsterdam. Uit zijn stukje spreekt de behoefte iedereen en alles bij Ajax door de modder te sleuren, tot de leden van de RVC toe. Ik neem het dan ook allemaal met een korrel zout.

O ja, en nog één ding: Ajax bepaalt uiteindelijk het beleid. Het kan niet zo zijn dat talentvolle jeugdspelers al dan niet met hulp van hun zaakwaarnemers de club chanteren. Als je een bepaalde lijn volgt, moet je daaraan blijven vasthouden.Tot op heden heeft nog niemand van Ajax een toelichting gegeven. Alle informatie komt - lijkt me - van de kant van de speler. Misschien zit de zaak wel heel anders in elkaar dan we nu denken, en probeert het kamp van de speler er een beter contract uit te slepen door te dreigen met een vertrek. D_Skilled schrijft immers op AN dat er wel degelijk onderhandeld is. Wat is dan waarheid? Daar komen we nog wel achter.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » wo mar 20, 2013 11:23 am

Yopi schreef: Uit zijn stukje spreekt de behoefte iedereen en alles bij Ajax door de modder te sleuren, tot de leden van de RVC toe.
:biggrin.gif:

Van welke krant herkén ik dat gedrag toch? :drecul.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 11:29 am

Waarom komt die obsessie van jou vandaan, Zeux? :confused.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » wo mar 20, 2013 11:31 am

Yopi schreef:Waarom komt die obsessie van jou vandaan, Zeux? :confused.gif:
Uit mijn irritatie dat zo ontzettend met twee maten wordt gemeten.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 11:37 am

Waarom neem je het zo serieus? De voetbalwereld hangt nu eenmaal van roddel en achterklap aan elkaar. Telegraaf, AD, VI, NOS, Parool, ED, enz, enz, ze doen er allemaal aan mee. Zulk nieuws verkoopt nu eenmaal, en bovendien zijn veel journalisten en andere volgers emotioneel betrokken.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door zeux » wo mar 20, 2013 11:52 am

Yopi schreef:Waarom neem je het zo serieus?
Omdat ik de kracht van 'framing' ken.

De media als factor onderschatten, zal ik in ieder geval niet doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 12:08 pm

Je neemt het te serieus. Probeer tussen de regels door te lezen. Een journalist kan een griezel zijn maar desondanks iets opschrijven waar een kern van waarheid in zit.

Neem Spaan: een rare kerel (eufemistisch uitgedrukt), hangt op de Toekomst rond, dweept met pubertjes, schrijft rellerige berichtjes. Wat hij beweert is erg gekleurd allemaal, en hij verzint er graag iets bij, maar vaak (soms) zit er wel een kern van waarheid in zijn beweringen. Zolang het maar niet over Jonk en Cruijff gaat tenminste, dan verliest hij alle gevoel voor nuance.

Zo werkt het bij de rest (Telegraaf, AD, VI, enz) ook: men schrijft ergens naartoe en geeft daarbij per ongeluk ook nog informatie. Je weet toch wie wat schrijft en je weet toch wie/wat je kunt/wilt geloven?

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Michael_B » wo mar 20, 2013 12:20 pm

Gino Dekker heeft inmiddels getweet dat het allemaal gelul is en hij bij Ajax blijft.
Face your fears and live your dreams, No Fear

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 12:22 pm

Dat laatste ook? Of alleen dat het allemaal gelul is?

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door wimpey » wo mar 20, 2013 12:36 pm

Yopi schreef:Dat laatste ook? Of alleen dat het allemaal gelul is?
Die jongen is 15. Hij hoeft zich niet te rechtvaardigen. Dankzij Spaan e.c. is hij nu landelijk bekend onder voetbalvolgers. :excited.gif:
Zeux schreef:
Yopi schreef:Waarom komt die obsessie van jou vandaan, Zeux? :confused.gif:
Uit mijn irritatie dat zo ontzettend met twee maten wordt gemeten.
En waar komen die andere obsessies vandaan? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Marillion » wo mar 20, 2013 3:07 pm

Laten we het hier maar even beperken tot onze talenten.

Het is inderdaad jammer dat jochies als Nouri en Dekker nu vol in de publiciteit staan. Als je ziet hoe druk wij er hier al over bezig zijn kun je wel nagaan wat voor een impact dat heeft op die twee zelf. Daar schiet niemand wat mee op.

Hopelijk komt er snel goed nieuws vanuit Ajax. Dan is de discussie gesloten en kunnen die jongens zich weer richten op hun ontwikkeling.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Duke » wo mar 20, 2013 10:56 pm

There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » wo mar 20, 2013 10:58 pm

En, wat vinden jullie ervan?

Ik kan de redenering wel volgen maar vraag me wat dit in de praktijk betekent.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Yopi » do mar 21, 2013 11:12 pm

Hebben jullie echt geen mening over dat stuk? Vreemd, hoor.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Marillion » do mar 21, 2013 11:31 pm

Het is nogal een uitgebreid verhaal. Ik heb er even snel doorheen gekeken maar dat is onvoldoende om een zinvolle reactie te geven. Zal er komend weekend nog eens naar kijken want het is wel een interessante discussie.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10328
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door WP_Legend » do mar 21, 2013 11:52 pm

Ik vind de staatjes wel leuk, maar dat zijn niet alle spelers, over welke periode gaat het?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door peter » vr mar 22, 2013 9:37 am

Marillion schreef:Het is nogal een uitgebreid verhaal. Ik heb er even snel doorheen gekeken maar dat is onvoldoende om een zinvolle reactie te geven. Zal er komend weekend nog eens naar kijken want het is wel een interessante discussie.
Geldt ook voor mij.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Re: Komen en gaan van talenten

Bericht door Arthur » vr mar 22, 2013 9:50 am

Misschien kan Duke een TL;DR plaatsen? :smallgrin.gif:

Plaats reactie